درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/20

طلاق با بچه 3 ساله

آیا میشه قسمتی از مهریه رو گرفت و برای قسمتی دیگه حضانت فرزند رو؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

مهریه و ارث

باسلام، همسرم چند ماه پیش فوت کردن از ایشان فقط یک ماشین قسطی مانده که سند در رهن شرکت لیزینگ است، آیا پرداخت اقساط ماشین بعهده من خواهد بود؟ در برگه انحصار وراثت فقط اسم من و بچه‌هام است دو فرزند صغیر دارم همچنین باردارم،ارزش مهریه ام خیلی بیشتر از ارزش خودروست چنانچه ماشین را جهت مهریه ام توقیف کنم از مالیات بر ارث معاف میشوم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

اجاره ملک تجاری به مدرسه

با سلام بالای 10 ساله که ما یک ملک تجاری رو به یک مدرسه اجاره دادیم امسال به دلیل اینکه اجاره رو کم پرداخت میکنن میخوایم بلندشون کنیم و قراردادشون هم تموم شده خودشون میگن اموزش پرورش نمیذاره تا دوسال این ملک رو به مدرسه دیگه ای اجاره بدیم ایا این حقیقت داره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

نفقه

سلام. تا دختریم ب سن قانونی رسیدیم حضانتم با پدرم بود العان پدرم میخواد با همسر جدیدش در شهر دیگری زندگی کنن ب ما نفقه میدهد اما خونه اجاره نمیکنه میگه بیاید پیش خودم زندگی کنید در شهری ک هستم براتون یا خونه میگیرم یا خونه خودم زندگی کنید اما ما میخایم در شهر دیگری زندگی کنیم میتوانم شکایت کنم ک برامون خونه اجاره کنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

اثبات مطالبه نفقه ایام گذشته زوجه

با سلام و احترام. اثبات مطالبه نفقه ایام گذشته وقتی زن و شوهر باهم زندگی میکردند به چه نحوی است با توجه به پرونده هایی که بزرگواران داشتند

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

بیماری اعصاب و روان

باعرض سلام همسر من از 15سالگی دچار بیماری دوقطبی بوده سال 1390تاکسی خریده و بیمه تامین اجتماعی واریز کرده سال1401مجدد تحت درمان بوده و پارسال در بیمارستان روانی بستری شدن و همون سال تقاضای از کار افتادگی کرده سوال من این هست که آیا از کار افتادگی به ایشان تعلق میگیره یا نه؟ ممنون از اینکه وقت میزارین و جوابگو میشین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

دیه کارگر ساختمان

سلام ما برای نمای ساختمان کارگر اوردم ما با استاکار قرارداد بستیم استاکار باخودش کارگر اورد بود و وسایل هم خودش اورده بود بعد بالابر رو فکنم درست نبسته بودن بالابره میوفته روی کارگرش پاهاش بدجور میشکنه ما اصلا اونجا حضور نداشتیم درضمن کارگر هم اتباع افغان بوده الان هزینه بیمارستان رو کی باید بده ممکنه از ما شکایت کنه دیه بگیره درضمن ما اصن کارگره رو نمیشناختیم پیمانکار خودش اورده بودش

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

شکایت از خواننده ای که حق الزحمه ترانه سرا را نداده

باسلام.بنده ترانه سرا هستم و شعر من با صدای یکی از خوانندگان در ایران پخش شده اسم بنده بعنوان ترانه سرا در کار قید شده ولی خواننده وجهی به من پرداخت نکرده و مدعی است که بنده این شعر را رایگان به ایشان واگذار کردم در حالی که قرار بود بعد از پخش شدن آهنگ توافقی حساب کنیم ، چگونه میتوانم حق خود را بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

حریم مزرعه قدیمی

مزرعه موروثی با قدمت بالا سند دار که از چند سال پیش زمینهای بایر اطراف طرح کشت آبیاری قطره ای شد توسط جهاد کشاورزی - حریم مزرعه قذیمی چقدر است و این اداره محترم چقدر حریم را با مزرعه ما باید رعایت کند ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

استعلام اموال متوفی

با سلام و خسته نباشید چجوری از اموال پدرم استعلام بگیرم؟ گواهی انحصار وراثت هم دارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

مالکیت منزل وقف اولاد ذکور

با عرض سلام پدربزرگ بنده یک منزل مسکونی که وقف اولاد بوده رو سند زده و به نام زن دومش کرده زمین های خونه های اطراف هم وقف اولاد خانواده ما هست و یک وقف نامه معتبر داره اول خواستم بدونم ایا امکان استرداد زمین توسط اولاد هست یا نه و دوم در چه صورتی امکان پس گرفتن اون خونه نیست و سند زمین بر وقف نامه اولویت پیدا میکنه خیلی خیلی متشکر از وقتی که میزارید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

استرداد سند

من شش سال پیش خانه ام را در دفتر اسناد به نام همسرم زدم و به نوشته قراداد مبلغ چهار میلیون سوری نوشته پرداخت کرده و سند به نام همسرم شد در حالی که توافقی بود و من هیچ پولی دریافت نکردم الان قفل خانه را عوض کرده در حالی که زن و شوهر هستیم اجازه ورود به خانه نمی‌دهد آیا میشود استرداد ملک کرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

سلام تورو به هرچی میپرستید مشکل بنده را یکی از عزیزان حل بفرماید

قبل از هر چیزی ممنون میشم از وکلای عزیز که مشکل این بنده حقیر حل بفرمایند بخدا قسم حاضرم بفرستنم به دورترین نقطه برای پاسداری از وطن و خاک ناموس بنده اماده هستم با دل جان به شهیدشدنم در راه وطن بعدا باسلام بنده از کردستان یکی ازشهرهای مرزی زندگی میکنم که بنده هم فرزندشهید خواهرزاده شهید نوه شهیدمیباشم اما ازسال1393پیگیری استخدامی درسپاه پاسدران میباشم اما متاسفانه هربار به دلایل بی مورد ردم میکنن تا چندسال پیش تا مرحله پزشکی بردنم فقط ماند تماس بگیرند برای دوره اعزام بشیم که دوباره ردم کردم حال سوالم اینه ایا بعنوان حتی یک بسیجی کد89همان پیشمرگه مسلمان یا حفاظت فیزکی سپاه ما فرزندان سپاه حق استخدامی نداریم امثال ما باید بکجا شکایت کنن و پاسخگومون باشن دراین شرایط معیشتی سخت و اینکه کسی که باجان دل عاشق نظام هست چرا نباید استخدامش کنن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

پارک در کوچه بن بست

سلام، آیا در کوچه بن بست آیا همسایه روبروی خانه ما می تواند کنار دیوار خانه ما پارک کند در صورتی که ما خودمان ماشین داریم و پارکینگ نداریم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

کارمند ارتش هستم

سلام ببخشید من توی شهر مهاباد هستم حدود 26سال در نصف عجب شیر و نصف در مهاباد خدمت کردم شش سال مونده رو میخوام انتقالی به تبریز بگیرم بخاطر مشکلات همسرم که بیمار می باشد چه مراحلی رو باید طی کنم ممنون میشم پاسخ بدید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

حق راه در زمینهایی که قبلا یه مالک داشته است

با سلام زمین خریداری شده توسط اینجانب قبلا دارای یه مالک بوده که الان به 3 نفر فروخته شده و دارای 3 مالک میباشد راه آب از سر زمین میگذرد که مشاع هست زمین اول و دوم ملک ساخته شده و سومی که از پایین به راه اصلی روستا راه داشته و مالک نیز درب بزرگی جلوی آن نصب کرده است الان که من (زمین وسطی) دیوار کشیده ام و از فنس همسایه اندازه رفتن یک نفر ( 80 سانت) راه برای ایشان در نظر گرفته ام ، مدعی شده که این مقدار کم است و میبایستی 1/5 متر راه به ایشان داده شود در صورتی که راه ایشان از پایین بوده و به همین منظور هم درب بزرگی پارکینگی کار گذاشته که بعدا بسازد اما تا الان نساخته است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

استخدامی سپاه

سلام شوهرم 8 ماه پیش دیسگ کمرشو عمل کرده الان هیچ مشگلی نداره این روزا داره مراحل استخدامیش میگذرونه ممکنه بخاطر عمل مشکلی پیش بیاد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

6 ماه حبس

باسلام بنده دارای یک پرونده کیفری غیر قابل گذشت با عنوان اخاذی و توقیف غیرقانونی اشخاص دارم در حال حاضر شکات رد اتهام و رضایت بی قید و شرط و صرف نظر از شکایت بصورت ثبتی دادن لیکن دادگاه برای بنده بدلیل عدم داشتن سابقه کیفری مؤثر 6 ماه حبس داده که بنده لایحه ای مبنی بر تخفیف مجازات دادم سوال بنده این است که آیا باتوجه به شرایط کنونی و عدم داشتن سابقه کیفری وابلاغ شیوه نامه جدید قوه قضاییه مبنی بر محکومین 6 ماه کمتر که فاقد شاکی خصوصی ویا استرداد اموال باشند آزاد شوند شامل بنده می شود یا خیر لطفا راهنمایی کنید باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

اعاده به خدمت اقتصاد و دارایی

باسلاواحترام بنده ازاده و جانباز30 درصد هستم و18 سال خدمت کردم اما با شرایط دو برابر دوران اسارت بازنشسته شدم ایا مجددا میتوانم با مدرک معادل کارشناسی اعاده به خدمت شوم، لطفا دهید ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

اتهام به چاقوزنی

سلام وقتتون بخير يك نفر به خودش چاقو زد و ميخواست كه با اتهام زني گردن من بيندازد و و من اينكار را نكردم ايا ميشود درخواست كرد كه از چاقو اثر انگشت بگيرند و معلوم شود كه كار من نبوده اثر انگشت من روي چاقو نبوده است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

قطع یارانه با داشتن دو خودرو بنام یک نفر از اعضای خوانواده؟

سلام خسته نباشید بنده ماشینم رو فروختم به ارزش 300 میلیون تومان و وکالت 3 ماهه دادم و حدود 2 ماه مانده و تعویض پلاکی نشده و ماشین خریدم به ارزش 500 میلون تومان و در حال حاضر که یک پلاک به اسمم دارم و فروشنده وکالت کوتاه مدت داده بخام تعویض پلاک انجام بدم باید پلاک جدید بگیرم به اسمم بزنم و سرپرست خانوار هم نیستم مشکلی برای یارانه بنده یا خانواده پیش می آید اید؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

تعویض پلاک

با سلام خسته نباشید من یک 405 مدل 94 برج 9خریدم وبرج 10 تعویض پلاک کردم برج 12 ک فروختمش و برج 1 دوباره باید تعویض پلاک میشد افسر گف سیلندر ماشین کوبیدنی هست و دستکوب شده من هیچ کار نکردم ماشینو چطوری ثابت کنم دست من اینجوری نشده الان افسر میگه چون پلاک ب نام منه پای من گیره کمکم کنین به جز خدا هیچ کیو ندارم پول ماشین هم رف برا بدهی هام موندم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

املاک پدری

سلام پدر من سال 1357فوت کردن من آن موقع 6ماهه بودم البته برادروخواهربزرگترازخودم دارم ایشان در شاه عبدالعظیم شهرری زمین کشاورزی داشتند که ما تازه متوجه شدیم چطوری میشه به حق خودمان برسیم لطفاً راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

پارک موتور

من در طبقه اول یک ساختمان4طبقه تکواندو زندگی میکنم که طبقه اول ودوم دارای پارکینگ هستیم آیا طبقات3و4 میتونن موتور پارک کنن یاحق استفاده از پارکینگ را دارند

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

ساخت دیوار برای زمین کشاورزی

با سلام بنده 1100 متر زمین داشتم باغی اقدام به ساخت دیوار در ارتفاع دومتر انجام دادم در حال حاضر یکی از همسایه ها رفته گزارش داده به جهاد جهاد امروز زنگ زده بیایید جهاد به نظرتون چه اقدامی می تونن بکنند؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

اشتغال در دو تاشغل

آیا میشه هم معلم ابتدایی استخدام شده. باشم و هم در بیمارستان خصوصی یه شیفت کارمند باشم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

جانبازی در حین خدمت سربازی

سلام. بنده سال 89 سرباز مرزبانی بودم در نقطه صفر مرزی هنگ مرزی زابل. با توجه به سختی و فشار در حین خدمت فتق گرفتم و مجبور به عمل جراحی شدم. و الان بعد از 16 سال مجدد همان ناحیه عمل شده دچار پارگی شده آیا میتوان با توجه به آسیب دیدگی در حین خدمت جانبازی گرفت

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

انباردار فرش

سلام وقت بخیر میخواستم بدونم انبارداری فرش جزوه مشاغل سخت محسوب میشود یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

اضافه بنا

سلام ملک تجاری رو خریدم ک در مبایعه نامه براساس متراژ پایان کار 62 متر بوده الان بعد از یکسال و نیم سند اومده 74 متر سند بنام سازنده صادر شده ب شخصی که منم از اون خریدم انتقال نمیده بابت اضافه بنا حدوداً 12متر و میگه ب نرخ روز محاسبه کنید . در مبایعه نامه هم اصلا ذکر نشده اضافه و کسری متراژ بنده در مبایعه نامه ب ازای دیر کرد سند فقط جریمه روزانه گذاشتم اضافه بنا هم مبلغ زیادی میشه و اون طرف که من ازشون خریدم زیر بار پرداخت نمیره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

ایا کلاهبرداری با مبلغ کمتر هم حکم زندان دارد یا خیر؟

یک شرکت کلاهبردار طی تماس تلفنی با هزارتا چرب زبانی و عوام فریبی ودوز و کلک مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی این شرکت و ارسال پیامک شماره حساب به نام این شرکت به سیمکارت بنده اینجانب را فریب دادو بنده نیز مبلغ 5000000تومان به حساب این شرکت واریز کردم.این شرکت کلاهبردار نیز در مراجع مختلف قضایی دارای پرونده های متعددو کثیری است.اکنون دوتا سوال دارم.سوال اول اینکه ایا اگر دادسرا این شرکت را محکوم(قرارجلب به دادرسی) کندایا دادگاه کیفری دادگستری بخاطر 5میلیون تومان حکم زندان برای عواملین و مسببین شرکت صادر میکندویا خیر به هیچ عنوان؟ سوال دوم اینکه ایا پرونده بابت کلاهبرداری که یک جرم سنگین محسوب میشود به دادگاه کیفری1 ارجاع خواهد شدیا به دادگاه کیفری2 دادگستری؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...