درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/20

ایاب ذهاب

سلام وقت بخیر لوله کشی برای اندازه گیری ها نیم ساعت اومدند اندازه ها رو زدند ولی لوله کش دیگه ای گفت نیازی به لوله کشی روکار ندارید ولی لوله کش اول میگند باید بابت ایاب ذهاب من باید پول پرداخت کنید که از قضا ساکن ساختمان روبه رو همان آپارتمانی که قرار بود لوله کشی کنند هستند ، ما باید به ایشون چقدر پول بدهیم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

منظور از اعسار از پرداخت چیست

منظور از اعسار از پرداخت چیست در خصوص دعوی رضا آزمندیان به طرفیت شما مبنی بر اعسار از پرداخت هزینه دادرسی و مطالبه وجه بابت...و مطالبه خسارت دادرسی و مطالبه خسارت تاخیر تادیه در وقت مقرر فوق جهت رسیدگی و استماع گواهی گواهان در شعبه حاضر شوید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

بکارت

همسر بنده گواهی پزشک قبل از عقد ندارن بعد از 2 سال رابطه در حال جدا شدن هستیم حال شب عقد هم متوجه شدم در رابطه تفاوتی وجود دارد. گمان به پرده ارتجاعی هست. بنده اگر میدونستم و میگفتن قطعا در تصمیمم برای ازدواج با ایشون تجدید نظر میکردم. اما اون شب و بعدها به دلیل حفظ زندگی و دلایل خودم پیگیری نکردم. ایا اگر ثابت بشه ارتجاعی هست در طی روند طلاق میتونه کمکی به بنده بکنه؟ ایا من فریب خوردم و باید میدونستن و به من میگفتن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

میخواستم بدونم مربوط به دادگاه میشه یا تعزیرات

سلام . حدود 5 ماه پیش 3 قلم جنس از مغازه کامپیوتری در بوشهر خریداری کردم که دو قلم تحویل داد 1 قلم که کارت گرافیک بود به مبلغ 108 میلیون دریافت کرده تحویل نداده مبلغ کل هم گرفته بعد از چند ماه دوندگی که پرونده به تعزیرات رفته امروز در تعزیرات میگه پرونده باید از دادگاه رسیدگی شود کار به تعزیرات ندارد . مگر مصداق تقلب نیست .و به تعزیرات مربوط نمیشود البته خود شخص چند بار برا تحویل جنس بش مراجعه کردیم میگه قاضی و وکیلش هم از من شکایت کردن راه به جایی نبردن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

شکایت

فردی که یه روز باهاش تصادف کرده بودم کارت ماشین رو بهش دادم ولی بعدا فهمیدم مقصر اونه حالا چون کارت ماشین ام دستشه تهدیدم میکنه میگه شکایت میکنم و 5600 باید بهم بدی من نمیدونم چیکار کنم بهتون نیاز دارم واقعا

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

پارسپورت اقامتی

سلام من تبعه افغانستان هستم ولی متولد ایران با مدرک پاسپورت اقامتی الان میخوام بفهمم که پاسپورتم منع خدمات یا باطل شده یانه باید چیکارکنم که معلوم شه؟ لطفا راهنمایی کنید چون الان ویزا یکساله توی دفتر کفالت خورده ولی بعضی از دوستان میگن که بخاطر این که رئیس دفترکفالت لج هست با افغانی ها بخاطر همین ازقیافه هرکی خوشش نیاد باطل میکنه یا منع خدمات میکنه الان چیکار کنم درحالی که ویزا یکساله چندوقت پیش زدم و اینکه وقت داره پارسپورتم لطفا راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

دیه ابرو

دیه آبروی از بین رفته بر اثر سوختگی به اندازه یک سوم ویک چهارم چقدر میشه و ارش تعلق میگیره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

شکوائیه ملکی و نیاز به وکیل

با درود و احترام، پدر بنده سال 1355 فوت کرد و وصیت کرد یک سوم از ملک خود را که یک مسافرخانه بود، به واسطه یکی از دوستانش که محضر دار بود (وصی پدرم) در راه خیر هزینه شود. تمام خانواده در محضرخانه ایشان حاضر و ضمن پذیرش وصیتنامه، اختیاران وصیت نامه را به وصی پدرم، تفویض کردند که از نحوه و نوع سند اطلاعی ندارم. در سال 1380 که وصی پدرم در قید حیات بود، من از طرف خودم و دو نفر دیگر سهمم را منهای یک سوم سهم پدرم، و طبق توافق فی مابین به برادرم منتقل کردم اما در قولنامه ذکر نشد و یک وکالتنامه کامل و صلحنامه به برادرم دادم که دچار مشکلی نشود. فقط در قولنامه یک جمله کوتاه است ‌" فروشنده هر گونه دخالت بابت یک سوم وصی را از خود سلب نمود" که از نظر خود من نشان می دهد یک سوم وصی وجود داشته است. برادرم با مدارکی که داشت به نام خود سند صادر کرده است حدود 10 سال پیش وصی پدرم بدون هیچ اقدامی در خصوص وصیت نامه پدرم فوت کرد و مطلع شدیم مدارک مربوط به وصیت نامه را به یک دفترخانه دیگر سپرده است. بعد از فوت وصی، سایر وراث سهم خود به نام باز گرداندند و سند گرفتند اما چون من سند نداشتم و به نام برادرم شده بود عملا سهم یک سوم مورد وصیت پدرم را از دست دادم. آیا در حال حاضر با توجه به اینکه من در زمان حیات وصی پدرم، هیچ حقی برای فروش یک سوم وصیتنامه نداشتم و همچنین در زمان معامله مبلغ مربوط به دو سوم را دریافت کرده ام نه کل ملک را، آیا می توانم آن یک سوم وصیتنامه را از برادرم پس بگیرم چون نه پولش را گرفته ام و نه اجازه و اختیار فروش آن را داشتم چون وصی پدرم زنده بودند و همگی اختیارات وصیتنامه را به وصی پدرم منتقل کرده بودیم. ضمنا ملک در زنجان می باشد و سالهاست که به خاطر اختلاف بین وراث، پلمپ شده است. از این جهت بنده هم می‌خواهم سهم خودم را پس بگیرم و هم به خاطر رها شدن ملک اقدام لازم قانونی برای فروش ملک را انجام بدهم. البته برای این کار نیاز وکیل دارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

تعلیق

سلام علیکم، بنده به خاطر نداشتن وثیقه (فیش حقوقی) فرستادنم زندان کاردکس شدم که 24 ساعت بعدش دراومدم و حکم نهایی هم 6ماه حبس تعزیری به مدت 1 سال تعلیق شده، الان مشکلم اینه بعد از یک سال آیا اون کاردکس که رفتم زندان پاک میشه خودش(کاری به مسئله حبس ندارم)؟ یا روشی هست برای پاک کردنش مثلاً بخواهیم درخواستی بنویسم برای قاضی همون شعبه م اگه میشه چه درخواستی باید نوشت؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

مقدار تقریبی درصد دیه

درود و خسته نباشید بنده 25 سالمه و در حین کار از ارتفاع افتادم. پیمانکار صورت سانحه ای برام رد نکرد و منم بعد از دوماه ازش شکایت کردم‌. الان طبق نظر پزشکی قانونی دچار صدمات زیر شدم: شکستی زوائد عرضی مهره های 2و3 بیرون زدگی دیسک بین مهره های 4و5 کمری با فشار بر روی ریشه عصبی سمت چپ. حالا پیمونکار اومده و میگه که در ازای 120 تومن بهش رضایت بدم میخاستم ببینم که تقریبا چند درصد دیه برام میزنن و اینکه بنظر شما رضایت بدم یا پیگیری کنم؟؟؟ تشکر فراوان بابت پاسخگویی شما...

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

رابطع نامشروع

باسلام ببخشید کسی که به همسرش خیانت کرده بعد اینکه همسرش متوجه میشه و بهش میگه باید از شخص سوم شکایت کنی درحالی که اون شخص با میل خوش اینکارو کرده زوری نبوده ولی توی شکایت گفته زوری بود اون زن میتونه از مردی که باهاش رابطه داشه شکایت کنه حرفاشونم هست که هیچ چیزی از روی اجبار نبوده ولی همسر طرف بعنوان مدرک برعلیه شخص سوم نشون قاضی بده تا حکمش بیشتر بشه ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

مسمومیت شدید بخاطر خوردن غذا در منزل کارفرما

باسلام بنده پرستارم و از طرف دفتر پرستاری به خانه ای اعزام شدم جهت سالمند یاری کاری به حقوق کم خود واجحاف در واریزی ها ندارم ولی در تاریخ 15/2/1405 بنده طبق قرار همیشگی به خانه سالمند رفتم و همسر سالمند بمن گفت ناهارت آماده است طبق عادت همیشگی من رفتم آشپزخانه دیدم ک ماکارونی ک خودم هفته پیش درست کرده بودم رو گذاشتن داخل ظرف برای من این مسأله با غذاهای مختلف چند بار صورت گرفته ومن دلیل دخالت نمی‌دیدم ک چرا غذا کهنه است همه خانه مان غذای مانده داریم و اکثرا مصرف می‌کنیم موضوع وحشتناکی ک من هم نمی‌دانستم وپس از مسمومیت و تا مرگ رفتن آگاه شدم این بود ک داخل همان غذای ماکارونی من از گوشت چرخ کرده و سوسیس منجمد استفاده کردم سوسیس تا زمانی ک در فریزر مانده مشکلی برای پختن نداره و لی سریعا باید خورده بشه و قابلیت دوباره نگهداری در یخچال رو نداره و میکروبی ک ازش تولید میشه به شدت کشنده و زجرآور ک من دردش رو کشیدم حتی آنتی بیوتیک هم قدرت خنثی سازی این میکروب رو نداره بگذریم من اون غذارو خوردم شبش دچار حمله عصبی و فشار خون فوق بالا تا فشار بیست ویک شدم کارشناس وپزشک قانونی دادگستری وضعیت مسمومیت این نوع بیماری رو میدونن من سه بار بیمارستان رفتم و هیچ کدام تشخیص درستی نداشتن و حتی دو مورد بعد از کلی زجر و عذاب ودرد بمن گفتن ک اینجا کاری باس شما نمیشه انجام داد خلاصه مطب خصوصی دکتر رفتم ک با گرفتن نوار قلبی من به خانواده ام گفت ک وضعیت قلبیش فوق خطرناکه با آمبولانس برسونید بیمارستان ک بازهم اون بیمارستان نتونست درد منو کم کنه با گذشت پنج روز از اون واقعه من برگشتم خونه ی کارفرما برای ادامه ی کارم اول ک گفتن نمی‌خوایم بیای ک من قضیه رو گفتم ازترس گفتن بیا سر کارت من ازشون خواستم نصف مبلغ هزینه کرد بیماریمو باسم پرداخت کنن ولی آنقدر وقیح شدن ک میگن مگه بچه بودی ک خوردی بما چه نمیخوردی بو میکردی غذا رو و کلی اراجیف الان اگه من بخوام شکایت کنم بابت این درد وحشتناک و درمانم ک هنوز ادامه داره چطور باید اقدام کنم ازتون سپاس گذارم بابت راهنمایی تون و تحمل کردن مطالب بنده ی حقیر بازم دستتون رو میبوسم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

موضوع دیه و ارش

سلام آیا واسه سوختگی بعد سه ماه پزشک قانونی نوشته آرش سوختگی پست دست صورت وگوش به اندازه 5 درصد دیه کامل انسان،گلا همین هسته یا دیه جدا حساب میشه چون سوختگی بوده وکلا جاش رو دست و صورتم مانده دقیق توضیح بدید تشکر میکنم از تلاش و راهنمای های به جاتون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

پس گرفتن پول با رسید

سلام و احترام ببخشید اگه ممکنه همه سوالات رو پاسخ بفرمایید ، تشکر بنده مدتها پیش چند مرحله به دوستم پول قرض دادم ، تا اینکه اول پائیز سال قبل شد یک میلیارد و سیصد ، ازش رسید گرفتم با اثر انگشت ولی روی یک برگه کوچیکه(یاداشت) چون برگه بزرگ نبود ، آیا اندازه این برگه مشکلی برای شکایت نداره؟ آیا میتونم با همین رسید پولم رو پس بگیرم ، برای تقاضای تورم و مدتی که پیشش بوده باید چکار کنم؟ سپاس از شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

نوع وکیل

درود وقت بخیر چه نوع وکیلی را برای پیگیری مسئله امور بیمه و اداره کار که مرتبط با دیوان اداری هست ثبت کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

ملک

خانه ای به اسم مادرم بود به دلیل گرفتن وام مسکن به نام همسرم زده شد بدون رد بدل شدن پول آیا میتوان از همسر پس گرفت؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

حقوقی

سلام. امکان دارد از شرکتی مبنی بر گران‌فروشی در تعزیرات شکایت کرد ولی خوده شاکی محکوم شود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

مدت زمان رسیدگی در دیوان عالی

با سلام و عرض احترام و خسته نباشید خدمت وکلای عزیز من یه پرونده خودرویی دارم که بعداز اخذ رای از دادگاه و دادگاه تجدید نظر در تبریز به دلیل فرجام خواهی خودرو ساز پرونده رفته دیوان کیفری، الان یکساله از دیوان خبری نشده من چه جوری پیگیر بشم؟ تا چه مدت صبر کنم؟ لطفاً راهنمایی کنید تبریز وکیل خودم میگه کاری نمیشه کرد باید منتظر موند تا رای بیاد از چندتا وکیل دیگه هم پرسیدم اونا هم گفتن چاره ای نداری باید منتظر بمونی چه طوری میتونم روند رسیدگی پرونده رو بندازم جلوتر؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

کلاهبرداری

بهم زنگ زدن گفتن شما برند ی موزر شدید 3 کار با ی ایرپاد ولی برام ساعت مسخره 50 هزاری با ی موزر 200 تومنی فرستادن مبلغ پرداختی 1200 بود که زدم هرچی به اون شماره زنگ میزنم مشغول گفت ارزش کالا 10 میلیون ولی دروغ کلا ارزش کالا 300 تومن هم نیست 1200 گرفتن ازم ی راهنمای کنید چطوری شکایت کنیم این از کلاهبرداری هم بدتر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

شخصی به من پول داد تا براش سرمایه گذاری کنم

سلام وقت بخیر حدودا 1 سال پیش شخصی به من مبلغ 30 میلیون پول داد تا براش تتر ( دلار دیجیتال) بخرم. منتها من با صرافی ایرانی کار نمیکردم و یک صرافی خارجی ثبت نام‌کرده بودم که حدود 4 5 ماه بعد صرافی حساب کاربری منو بخاطر تحریم ها که علیه کشورمون اعمال میکنن حساب کاربری من رو مسدود کردن و دارایی خودم و اون شخص بلاک شد کلا. من حقیقتا دستم خالیه و حقیقتا زورم میاد بخوام 30 تومن از جیبم بدم بهش چون خودش از من خواسته بود چنین کاری بکنم و اجبار نبوده. طرف مدعی هست میخواد شکایت کنه. الان تکلیف چیه؟ میتونم از خودم دفاع کنم؟ اصلا شکایتش درسته؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

کلاهبرداری

سلام خوب هستید یه نفر کلاهبرداری کرده به یه قیمتی ولی با کارت یه نفر دیگه الان معلومه که اون شخص کیه و پرونده ها داره که کلاهبرداری کرده الان میخوام بدونم چی میشه،اون فردی که کاری نکرده مجازات میشه یا نه و اگر اون کلاهبردارو پیدا نکنن،چه اتفاقی برای اون فرد بی گناه میفته

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

تولید محتوا در اینستاگرام

سلام، از پلیس فتا با من تماس گرفتن ، و گفتن در پیج شما پست و استوری هایی وجود دارد که باید پاک بشه و بنده رو احضار کردن ، خواستم بگم مشکلی یا جریمه نقدی چیزی پیش نمیاد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

فضای مجازی

سلام وقت بخیر من نزدیک 25 الا ی ماه که دارم فیلترشکن میفروشم پول از مشتری می‌گرفتم میدادم به اون طرف واسم فیلتر می‌فرستاد منم میدادم مشتری الان نزدیک سه روزه که حسابم بسته شده منم اطلاع نداشتم که جرم داره چیز عادی بود همه داشتن می‌فروختن منم گفتم جرم باشه اینا رو میگیرن دیگه منم فروختم که این مشکل به وجود امد پرونده هیچی هم ندارم اولین بارمه مشکلی پیدا میشه دنبال دردسر چیزیم نیستم باید چکار کنم الان سریع باز بشه حساب به بانک زنگ زدم ی کد داد رفتم دادم پلیس فتا گفت ما نمی‌دونیم اون متنی که بانک فرستاد به همراه اون کده زده دادستان کل کشور شهر ما هم دورود هست باید چکار کنم ممنون میشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

مهریه

باسلام پدرشوهرم یه خونه داشتند چون نصفش مهریه مادرشوهرم بود زمانی که فروختند به جاش خونه جدید خریدند پدرشوهر همه خونه رو وکالت نامه ای دادند به مادرشوهرم حالا من 14سکه بر ذمه پدرشوهرم دارم و اجرا گذاشتم و خونه رو توقیف کردم ایشون وکالت نامه رو ارائه دادند اما قاضی رد کرد دوباره اعتراض زدند این بار فرستاده شد به هیئت نظارت ایا امکانش هست مجدد رد بشه و به نفع من تموم بشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

خیانت

من دوستی دارم میگه شوهرم بهم خیانت کرده و اینکه بگم هردو مصرف بوده دوستم اما شوهر میگه من خیانت نکردم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

وکالت دادن مرد به زن برای سرپرست شدن

با سلام وخسته نباشید خواستم بپرسم ایا مرد میتواند به زن وکالت دهدکه سرپرست خانواده شود وعلاوه بر یارانه 2فرزند یارانه مرد هم به حسابش واریز شود

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

خانه ورثه ای بین 14 نفر

سلام یک خونه سال 87 پدر فوت میکنه و 14 نفر ورثه بودن که این خونه بینشون تقسیم شده یکی یکی از دختر های خانواده سهم همه رو میخره و مادرشون بجای دختر آخریش به دلیل اینکه 20 سالش بوده امضا میکنه برای فروش سهمش میخواستم بدونم ایا مادر میتونه غیوم باشه یا فقط پدر میتونه و اینکه چه مشکلی الان به وجود میاد ؟ با این برنامه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

خانواده

من زنم اجازه نمی ده بچه هامو ببینم از این طرف هم بچه های من همه زیر سن قانونی هستن ازطرف اونا شکایت کرده وبچه های منوترسونده گفته بابتون برگرده شماهارو میزنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

اظهارنظر کارشناس رسمی

با سلام خدمت کلیه وکلای محترم سوال من این بود که آیا بعد از دستور امر به کارشناسی از محل مورد نظر و اظهارنظر کارشناس وتعیین درصد مقصر بودن آیا نظر کارشناس برای دو طرف پرونده در سامانه ابلاغ می شودویا نظر ایشان فقط برای شاکی ابلاغ شده ودر سامانه می‌تواند مشاهده کند.با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

گرفتن دیه از بیمه

با سلام چند وقت پیش در یک تصادف رانندگی دو نفر از دوستان من فوت شده‌اند. بیمه شخص ثالث خودرو به نام من صادر شده بود اما سند خودرو هنوز به نام مالک قبلی بود راننده یکی از همان دو دوست من بود که طبق گزارش پلیس مقصر شناخته شده و او نیز در راننده دارای گواهینامه معتبر بوده و بیمه‌نامه در زمان حادثه معتبر بوده و اکنون اولیای متوفیان درخواست پرداخت دو و نیم میلیارد تومن دیه از بیمه دارندایا بیمه دیه را پرداخت میکند؟ و اگر پرداخت کند دیه به حساب من واریز میشود یا ولی متوفی؟ و چقدر است مبلغ پرداختی بیمه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...