درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/20

شکایت آزمون استخدامی

سلام ، شکایت کردم به دیوان عدالت در مورد آزمون استخدامی 1404 آموزش و پرورش، سابقه کاریمو تو کارنامه حساب نکرده بودن، به کارشناس ارجاع دادن و کارشناس گفته که ضمن مذاکره حضوری با کارشناسان ذیربط سابقه کاریم حساب نشده، چقدر احتمال داره قاضی به نفعم رای بده؟تشکر از وقتی که میذارین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

پرینت اکانت روبیکا

اگر سیم‌کارت حساب کاربری به اسم خودم باشد و همسرم از ان استفاده کند میتوانم‌پرینت پیام های ان را در بیاورم؟ برای آن چه مدارکی لازم است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

عدم اعلام اتاق تعویض بودن ماشین هنگام خرید

سلام وقت خوش، بنده ماشینی که تصادف سنگین داشت رو به مبلغ 160 میلیون خریدم(بی رنگ هم مدل 500بود) ماشین مدل 93 بود،بعد از هشت ماه و بازسازی ماشین وقتی به تعویض پلاک رفتم متوجه اتاق تعویض بودن ماشین و دستکاری برگه سبز ماشین شدم، الان که شکایت کردم کارشناس دادگستری مابه التفاوت اتاق تعویض وسالم رو مبلغ 16 میلیون یعنی ده درصد مبلغ معامله قرار داده ،این درست هست چون در عرف بازار چیزی حدود 150 میلیون تفاوت قیمت هست اگر اشتباه هست مبنای کارشناس اعتراض کنم میتونم مبلغ رو عوض کنم ؟ تشکر از شما روز خوش

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

مشکل ملکی

سلام و عرض ادب واحدی را پیش خرید کردم، سازنده سر موعد مقرر تحویل نداد و الان سازنده محکوم شده به : الزام به اخذ پایان کار، الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی، الزام به تنظیم سند در دفترخانه رسمی و پرونده جهت اجرای حکم به اجرائیه رفته است، اکنون اگر همچنان موارد محکوم شده را نتواند انجام دهد، چه میشود؟! مثلا دارایی او گرفته میشود؟؟ یا حساب بانکی مسدود میشود؟! چه میشود؟!

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

کارت بانکی

سلام من خواستم از کارتم برداشت کنم ولی نشد و نوشت حساب متصل به کارت بسته است یا دارای اشکال است دلیل این چیه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

رسمی شدن فرزند جانباز پنجاه درصد

سلام فرزند جانباز پنجاه درصد هستم بنده در سال 1403با آزمون و سهمیه فرزند جانباز پنجاه درصدی استخدام شرکت کار و تامین زیر نظر تامین اجتماعی شدم با توجه به تبصره 1بند ذ ماده 87 که مکلف میکند دستگاه ها رو که فرزندین جانبازی که با ازمون و سهمیه استخدام میشن ،میتوانم با شکایت به دیوان رای به رسمی شدن بگیرم چون تامین اجتماعی ترتیب اثری به نامه درخواست رسمی شدنم نمیده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

سوال حقوقی

با سلام و خسته نباشید پرینت پیامکها تا چه زمانی قابل دسترسی از اپراتورهای مخابرات است؟ با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

صلح ملک فرزند صغیر به غیر

با سلام و احترام من از همسرم جدا شدم و یه فرزند پسر مشترک داشتیم همسر سابقم بعد از جدایی ما، فوت کردند و پدر ایشون قیم پسر من شدند و چون وراث پدربزرگ و مادربزرگ و پسر من بودند، پدربزرگ به عنوان ولی قانونی پسرم (که اون موقع زیر 18 سال سن داشت و صغیر بود) سهم الارث پسرم رو براش یه خونه به نام پسرم خریداری کردند اما از طرف پسرم نسبت به خودشون یه صلح نامه عمرا تهیه کردند یعنی اینکه اگر برای پسرم مشکلی پیش بیاد خدای نکرده، ملک مجددا به خانواده همسر سابقم برگرده الان که پسر من 18 ساله شده، می تونه این صلح نامه رو باطل کنه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

پارک کردن خودرو جلوی مغازه

باسلام و خسته نباشید اینجانب یه مغازه اجاره کردم مشغول هستم و همسایه من پیرایش مردانه هست مشتری های ایشون میان جلوی مغازه من پارک می‌کنند و هر نفر که میره برای اصلاح حداقل نیم الی یه ساعت زمان میبره تا کارش تموم بشه توی مدت جا برای نگه داشتن مشتری من پیدا نمیشه می رن جای دیگه در حقیقت ضرر همسایه به من میرسه بعد مشتری های آرایشگر در حالی روبروی مغازه من مدرسه هست از اول تا آخرش جای برای پارک وجود دارد همیشه هم جای آزاد وجود دارد ما اعتراض میکنیم اقای راننده جای خالی هست اونجا پارک کنید میگن خیابان مال شما نیست قانون در این مورد چه فرموده لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

جایگزین به جای پدر

سلام و وقت بخیر خدمت همگی بنده 21سال سن دارم و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی هستم پدرم آموزگار بازنشسته بود و یک سالی میشه که فوت شده بنده دختر و فرزند اخر این خانواده هستم و مجردم میتونم به جای پدرم استخدام اموزش و پرورش بشم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

مالیات نقل و انتقال خودرو

باعرض سلام من 15روز پیش یک خودرو کوییک خریدم فروشنده به اصرار این که تخفیف دادمت مالیات نقل وانتقال و خلافی به عهد بنده باشد من هم قبول کردم ایشان برگ سبز و کارت خودرو کوییک به من دادن ولی کارت موقعی که ایشان تعویض پلاک کرده بود کارت عوض نکرده بود فقط برگ سبز بنامش شده بود ومن آگاهی نداشتم رفتم پست بانک وبا کارت کوییک که پلاک صاحب قبلش روش بود مالیات وخلافی پرداخت کردم موقعی پست بانک رسید به من داد دیدم نوشته خلافی و مالیات -207 پلاکی روی کارت من بود الان روی یک 207 نصب شده بود خواهشا راهنمایی کنید که چگونه مالیات که اشتباه پرداخت کردم به حساب من برگردد باید چه کارانجام دهم باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

عدم تعمیر پمپ آب توسط صاحبخانه

درود و روزتان خوش . با سپاس از شما بزرگواران و آرزوی موفقیت برای شما . خواهش داشتم من را راهنمایی بفرمایید . پسر من به تازگی ازدواج کرده و در طبقه سوم یک آپارتمان اجاره ای ساکن شده است ولی در همین ماه اول متوجه شده اند که پمپ آب ساختمان اصلا کار نمیکند و حتی آپارتمان مخزن هم ندارد و از داشتن آب جهت مصارف ضروری محروم هستند . با صاحبخانه که ساکن طبقه اول است صحبت و طرح مشکل کرده اند به آنها اعلام کرده یا خودتان پمپ را تعمیر کنید یا مستاجر جایگزین بیاورید و تخلیه کنید . لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه میشود از حق این زوج جوان دفاع نمود . با سپاس فراوان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

فروش مال غیر

باسلام و احترام اینجانب 4 سال پیش یک واحد آپارتمان خریدم که پس از 1.5 سال متوجه شدم فروشنده مستاجر بوده و مالکیتی نسبت به ملک نداشته و فروش مال غیر انجام داده است تیرماه 1404 معامله ابطال و ارزش ملک مربوطه کارشناسی گردید اخیرا کلاهبردار را دستگیر کردم آیا بعد از گذشت 8 ماه از ارزش گذاری قبلی میتوانم مجددا درخواست به روزرسانی قیمت را دهم چگونه باید اقدام کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

نقطه زنی

باسلام برای نقطه زنی در خصوص فراری مهریه آیا میتوان سیم کارت خانواده زوج را نقطه زنی کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

خسارت تصادف

تقریبا یکسال پیش با دو خانوم تصادف کردم (یعنی یک راننده دیگ زد به من و ماشین من سر خورد به سمتشون الان مقصر هردو نفریم) الان اون خانومها شکایت کردن(البته ک دیه از بیمه گرفتن از بیمه هم شکایت کردن ) میگن ک تلفن همراه و لپ تاپ همراشون بوده و خسارت را به نرخ روز میخان و خسارت لباس های ک تنشون بود هم میخان ایا راهی وجود داره ک ثابت ش ک لب تاپ و تلفن همراشون نبوده و راهی وجود داره که از این پرونده موفق شد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

جانبازی

بنده درسال 66در دورود لرستان براثر بمباران هوایی از3ناحیه مجروح شدم و بعلت اینکه دردرمانگاه روستا بعلت اسکان موقت زندگی می‌کردیم تحت درمان بودم ودرآنموقع دفاتر درمانگاه ثبت شه است واون موقع بخاطر اینکه شهید نشدم بخاطر سرپرستی خانواده ام شاکر خداوند بودم وهستم ولی الان بعلت کهولت سن ودردهای سخت که به لگن وکمر وپارگی تاندون توان کاردار و.به و به راداره درمانی مراجعه کردم برای اون دفاتر قدیم میگویند آن دفاتر راسوخته اند شماهایی همان موقع مراجعه می‌کردید وجوابی به بنده که نه بیمه دارم ونه درآمدی ومستاجر هستم جوابی نمیدهند لطفا راهنمایی کنید چون به بنیاد شهید وجانبازی هم رفته ام میگویند اسم شما ثبت نشده خواهش میکنم راهنمایی کنید بخدا خیلی درمضیفه معاش وسلامتی هستم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

ابلاغیه

سلام برام پرونده تشکیل شده ( شهر خودم نیست ) و داخل ثنا زده وقت نظارت برای دو ماه دیگه ماشینم هم بردن پارکینگ همان شهر میخام بدونم کی میتونم ماشینم را برم بگیرم خودشون گفتن هر موقع ابلاغیه بیاد میتونی بیای بگیری به نظر شما بعد از چند روز پس از ثبت پرونده ابلاغیه داخل ثنا میاد ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

چاه دستی

سلام خسته نباشین میخایم چاه با دست بزنیم بیست متر ایا نیاز ب مجوز دارد امکان پلمب هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

پس گرفتن پول از همسر برادر فوت شده

سلام وقت بخیر من سهم الارث خودم از یک ملک رو به برادرم دادم، و قرار شد برادرم یک دانگ از مغازه ای را که خریده و به اندازه پول من هست بهم بدن، اما برادرم فوت شده و من هیچ مدرکی ندارم بجز یک برگه دستنویس که برادرم در این برگه عنوان کرده که این دانگ رو به عنوان هدیه به من داده، آیا با این برگه میتونم سهم خودم رو پس بگیرم یا خیر.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

آپارتمان نشینی

سلام ایا میشود از پارکینگ یکی از طبقات ساختمان در صورت رضایت ایشان استفاده کرد؟ همسایگان دیگر حق اعتراض دارند یا خیر؟میتوانند مانع شوند از استفاده پارکینگ ایشان ؟پارکینک در سند ساختمان مشاع قید شده است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

اذیت و آزار صاحبخانه

سلام ما ملکی مسکونی رو اجاره کردیم بعد ازین که اجاره کردیم صاحب خونه خونه رو میخاد بفروشه هرروز زنگ میزنه میگه میخام مشتری بفرستم خونرو نگا کنه تقریبا تاالان بیشتر از ده نفر اومدن بازدید کردن همین دیروز هم اومدن بازم زنگ زده میگه بیایم واقعا اعصاب خردکنه آیا میتونیم اجازه ورود بهشون ندیم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

دیه تصادف

سلام مرداد ماه تصادف کردم رو موتور بودم ی خانم بهم زد فرار کرد پام از چهارجا شکست عمل کردم تازه راه میزم میخوام الان اقدام کنم برا بیمه بهم بیمه تعلق میگیره بازم باید عمل کنم چکار باید کنم برای گرفتن دیه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

تعداد دفعات اعتراض به نظر کارشناس

با سلام. بعد از اظهارنظر کارشناس برای بار اول وگزارش آن به مقام قضایی اگربه نظر ایشان اعتراض زده شود و اعتراض مورد قبول واقع شود مرحله بعدی کارشناسی به چه صورتی است یعنی در مرحله دوم کارشناسی تعداد کارشناسان بالاتر می‌رود(3نفرمیشود) ونهایتا اگردر چند مرحله کارشناسی به نظر کارشناسان اعتراض شود تعداد نفرات هیئت کارشناسی تا چند نفر می تواند باشد و کلا تا چند مرحله می توان به نظر کارشناسان اعتراض کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

ظهرنویس چک

با سلام من پشت یک چک را امضاء کردم صادرکننده چک برای یک‌ پرونده چک دیگر در زندان است، آیا کسی که چکی که من امضاء کردم را در اختیار دارد میتواند از من بعنوان ضامن هم شکایت و حکم جلب من را بعنوان ضامن بگیرد در صورتی که صادرکننده و صاحب چک در زندان است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

ندادن حق بنا و کارگران

باسلام برای یه معماری کار کردیم 4نفربودیم 20میلیون از طرف می‌خواهیم جواب گوشی نمیده چندروزه فقط یبار پسرش پیام داده ک چند مترم گه کار کردیم خواهشمندم یه راهنمایی بنظرتون گیرش آوردم ماشینش بردارم یا دست و پاش بشکنم برم شهرخودم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

موضوع مبایعه نامه

سلام وقت شما بزرگواران بخیر بنده سال 90 یک آپارتمان از شوهر خواهرم خرید نمودم ودربنگاه روبروی خانه خودش قولنامه ای تنظیم نمودیم الان بعد این مدت هر راهی زدم نه منزل تحویل داد نه سند چون خانه قیمت رفته بالا صاحب بنگاه فوت کرده امضا سه نفر شاهد ومدیر بنگاه هم زیر قرارداد هست پسر بنگاه دار دردادگاه حضور پیدا کرد وانکار نمود که این قرارداد نه من نه پدرم امضا نکردیم قاضی محترم داد به کارشناسی طبق مدارک مسلم الصدور تدبیق شود کارشناس اولی بدون هیچ مدرکی که از ایشان بخواهد نظریه داده که امضا متعلق به ایشان نمی‌باشد وپدرشان دوباره بنده اعتراض کردم به کارشناس سه نفره که اعضای کارشناسی بدون هیچ مدرکی وبدون حضور آنهااز بنده استکتاب کرد وزده ازبالای مبایع نامه با اثرات شیمیایی تابالای امضاها ومهر بنگاه دوباره نویسی شده واصلا به بنگاه وامضای شهود و حضور آنها نظریه علیه بنده داده که خط قولنامه پاک شده دوباره نویسی شده بنده از فروشنده 5مدرک نمونه امضا ایشان متفاوت هست و کارشناس هیچ اشاره ای نکرده تمام مدارک پرداختی به ایشان تحویل دادم که باز تو نظریه اشاره نکرده و اعلام نموده که این مبایع نامه بدون هیچ مدرکی مسلم الصدور و چهارنفر که زیر این قرارداد امضا نموده اند اعتباری ندارد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

در مورد طلاق

سلام. خسته نباشید خانم من با اجازه من بافرزندانش 7سالهو20ساله.از بندر رفتن استار خونه مادرش بخاطر جنگ دخترم آمده ولی خانمم میگویدطلاق میخوام. وپسرم7ساله پیشش میتوانم خانمم طلاق ندم چون خیلی دوستش دارم تواین چندروز آرم دیونه میشم راهنماییم میکنید بعد گفت طلاق میخوام ولی من گفتم 2ماه صبرکن گفت باشه فقط میدونم چون مادرش مریضه تنهاست نمیاد توروخدا راهنماییم کنیدبعداز29سال زندگی هنوز عاشقشم ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

گرفتن غرامت از بنا

من یک زمینی خریدم و قرار بود یک انباری 12 داخلش درست کنم و یک بنا که شناخت ازش نداشتم و آوردم و اون هم از پیش خود 35 متر و کرسی چید و دیوار و آورد بالا و در این هنگام که یار اومد و گفت با اجازه کی ساختید و سریع تخریب کنید و حدود چهارصد میلیون مصالح به خاطر کار بنا من ضرر کردم و از بین رفت.ایا راهی هست از بنا شکایت کنم و خسارت بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

شناسنامه والدین بعد از تغییر جنسیت فرزند

سلام وقت بخیر کسی که تغییر جنسیت داده و مدارکش رو عوض کرده اسمش در شناسنامه والدین هم عوض میشه؟ آیا ممکنه اسمش در شناسنامه پدر مادر تغییر نکنه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

مقصر تصادف

سلام. وقت بخیر من خیابون دوطرف میخواستم دور بزنم وقتی دور زدم ماشین از طرف مقابل سرعتش هم بالا بود چون ترمز زد و ماشین کشیده شد..به درب جلو برخورد کرده ...مقصر کیه این وسط؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...