درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/20

تصادف خسارتی

سلام،بنده تصادفی کردم که غیر مقصر بودم وطرف مقصر بدلیل اینکه بیمار دارم کارت ماشین خود را تا پرداخت خسارت پیش بنده به امانت گذاشت اما متاسفانه الان با تعیین خسارت اعلام شده از طرف بنده که بعداز قیمت گرفتن درخواست کرده ام زیر بار خسارت نمی‌رود،الان باید چکار کرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

خسارت

سلام خسته نباشید من در زمان جنگ در حراست فیزیکی یگان مربوطه در حال انجام وظیفه یک 4پای شخصی با شخص بنده برخورد و فرار کرد و همین برخورد باعث شکستگی گوزک پای راست شد و پلاتین جا گزاشتیم و پزشک قانونی 18/65درصد مجروحیت تشخیص دادن چقدر دیه تعلق میگیره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

غرامت بیمه عمر

غرامت بیمه عمر ماترک است؟ یا سهم الارث محسوب میشود؟ به چه کسانی تعلق میگیرد؟ آیا به همسری که قبل از فوت طلاق گرفته و ثبت سیستم شده است ولی در شناسنامه بدلیل سپری شدن ایام عده طلاق درج نگردیده است تعلق میگیرد؟ به مادرش که زنده است تعلق میگره؟ فرزند ندارد.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

مطالبه مهریه

سلام شوهرم فرد بی خیال و بد دهنی است و به همین خاطر از دو هفته پیش من یک خانه کوچک اجاره کردم ومن ودوفرزند دخترم در ان زندگی میکنیم من چطور میتوانم به صورت راحت مهریه ام را مطالبه کنم ؟مقدار مهریه من 300 سکه عندالمطالبه است. و همسرم مال واموالی ندارد که توقیف شود فقط میتواند بافشار به صورت قسطی مهریه را پرداخت کند ایا باتوجه به نبودن اموال وحساب بانکی میتوانم از طریق دفتر خانه اقدام به در خواست مهریه کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

توقیف ملک از سهم الارث

سلام و عرض ادب دو سال پیش ملکی رو از سهم الارث همسرم بابت مهریه توقیف کردم،مزایده هم رفت بعدش دادگاه گفت 100میلیون به حسابش بریزم که اندازه سهم الارث همسرم روسند به نامم بزنه و من چون پول رو نداشتم بیخیال شدم،و الان با همسرم صلح کردیم هم می‌خوام توقیف رو بردارم هم مهریه خودم از اون ملک رو ببخشم حال سوالم اینه باید پولی به دادگاه بدم بابت رفع توقیف با اینکه با همسرم صلح کردیم و سهم الارث ایشون هم به خاطر مشکلات خانوادگی فعلا قابل فروش نیست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

ملک

با سلام وقت بخیر بنده زمین 47متری که ارث مادرم و خاله ام بود را از وراث خریدم و الان مجاور این زمین منزلی ساخته شده که لوله اب و یه پنجره کوچک به سمت زمین گرفته و همچنین 2متر از زمین ما را به متراژ زمین خود افزوده است،آیا می‌توان در خصوص 2متری که گرفته کاری کرد؟ همینطور لوله های که رو دیدار خودش ولی در زمین ما بدون اجازه گذاشته است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

فروش امتیاز مسکن ملی

سلام خسته نباشید ما یه امتیاز مسکن ملی فروختیم 15 میلیون تقریبا 4سال پیش خریدار تا حالا مبلغ 350 میلیون واریز مسکن شهرسازی داشته ولی موقع قسط بندی که رفته بانک گفته فروشنده پایان خدمت نداره باید بره به نام همسرش کنه اومد خلاصه ما یه چهار ماهی دیر افتادیم دنبالش که به نام خانمم کنم اونم رفت شکایت کردماهم دنبال کارش بودیم خلاصه مسکن با نام خانمم شد شکایتش رای به نفع خریدار اومد ولی تجدید نظر رای به نفع ما داد وخونه رو به ما داد حالا خواستم بپرسم آیا مبلغی که باید به این شخص پرداخت کنیم به چه صورته

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

سرقت

در سالن زیبایی از چند نفر حتی خود من دزدی شده و الان به علت اینکه توو این دو روز کسی جز من داخل اتاق نبوده انداختن گردن من وقتی بهشون میگم شاهد با فیلم داریم میگن نه ولی تو فقط اونجا بودی در صورت افراد دیگه ای کلید سالن دارن و میتونن رفت امد کنن هر ساعتی الان گزارش نوشتن میتونن با شاهد های قلابی ( از پرسنل اونجا ) بندازن گردن من؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

ترک منزل

سلام خانومی هستم همسرم وحاشی کودک آزاری و خرجی نمیداد من ترک منزل کردم یه هفته بعد برگشتم تفاهم کنیم مادرش پرش کرد و باز رفتم فرداش رفتم وسایل شخصی خودم و فرزندامو برداشتم میتونه ازم شکایت کنه ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

شکایت از نمایندگی موتور

من سال 1404 برج 7 یه موتور صفر خریدم موتور از زمان صفری ایراد موتوری داشت بالاخره ما تونستیم بعد 7 ماه دوندگی موتور رو ببریم یه نمایندگی که قبول کنه بازش بکنه الان موتور درست کردن ولی هزینه برام زدن گفتن شامل گارانتی نمیشه من از اولش با خود خدمات نمایندگیشون ثبت شکایت کردم که موتور ایراد داره گفتن ببر بزار درستش کنن گزاشتیم و از زیر خدمات گارانتی در رفتن من باید چطوری ازشون شکایت کنم از چه ارگانی اقدام کنم نمایندگی نیکران موتور و تهران هستم ممنونم میشم راهنماییم کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

عدم پرداخت هزینه دادرسی

سلام پرونده حقوقی داریم که دادگاه به دلیل عدم پرداخت هزینه دادرسی در مهلت 10 روزه حکم به قرار رد دادخواست تجدیدنظر خواهی کرد و شاکی پرونده اعتراض زد به تجدیدنظر رشت امروز دادنامه جدید از دادگاه تجدیدنظر برام اومد که حکم دادگاه بدوی را تایید کرد و اعتراض طرف مقابل را رد کرد الان چی میشه؟؟ روال قانونیش بعد از این دادنامه چیه ممنون میشم جواب بدید البته این هم بگم سری اول هم دادگاه تجدیدنظر خواسته اعسار از هزینه دادرسی رو رد کرده بود و دادگاه بدوی براشون مهلت تعین کرده بود که هزینه رو بده ولی پرداخت نکرده و ی اعتراضی الکی زد که جوابش امروز اومد و بازم رد شد در دادگاه تجدیدنظر . میخوام بدونم پرونده از تجدیدنظر بیاد به دادگاه بدوی چی میشه ادامه روند این پرونده چیه شاکی پرونده هستم و الان 2 ساله که هی دادگاه میرم میام

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

کلاهبرداری

با سلام من حدود دو سال پیش گوشی ساده دوسیم کارتمو گم کردم از سیم کارتام زنگ زدن 10ملیون کلاهبرداری کردن ازم شکایت شده رفتم اجرای احکام گفت پروندتون مختومه شده بعدش ی پیام اومد که همون پرونده رفته بندر عباس دوباره ثبت شده حالا هی میفرستن کرج میره اونجا چند بار اینجوری شده العان ماشینم توقیف کردن چکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

قرارداد

من مدرک تحصیلیم رو فقط برای جنبه امتیاز آوری و گرید داخل یک شرکت گذاشتم تعهدم تا 407 هست مدیر عامل شرکت میخواد سهام شرکت رو بفروشه من باید تا پایان 407 داخل اون شرکت بمونم؟چون تهعد دارم؟ چون من قراردادم رو با مدیر عامل فعلی امضا کردم نه مدیر عامل آینده نمیتونم بدون رضایت مدیر عامل فعلی از تعهدم خارج شم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

فسخ نکاح

سلام وقت بخیر، شوهرم رفته دادگاه و ابلاغیه نوشته که من از قبل از ازدواج مشکل روحی و روانی داشتم و اون اطلاعی نداشته، در صورتی که اینجوری نیست،و خواسته که فسخ نکاح کنه، من جواب ابلاغیه رو چه جور باید بدم، گفته اگه جواب ندی، شما مسئول هزینه خسارت ناشی از دادرسی هستی من واقعا نمیدونم چیکار کنم لطفا کامل راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

سرقت تراکتور

تراکتور نو رو سارق برده 300 کیلومتر پیاده روی کرده حالا تراکتور خیلی مشکل پیدا کرده چطور اعلام خسارت کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

درخواست اعسار و سو حکم جلب

توی یه پرونده ضرب و جرح که پیشونی و بینی من شکسته طرف هم شکایت کرده همچین پیامی برام اومده:اجرای محکومیت های مالی و مواد1و2ایین نامه اجرایی آن با تقاضای مبنی بر حبس محکوم علیه تا استیفای دین یا پرداخت محکوم به یا اثبات اعسار محکوم علیه موافقت میگردد برای حکم جلب و پرداخت دیه ب صورت اقساط چکار باید انجام دهم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

طلاق از طرف مرد

با سلام و عرض ادب خدمت وکلا و کارشناسان محترم مدت تقریبا بیش از 4 سال است که خانومم از بنده بابت نفقه مهریه جهیزیه در دادگاه های خانواده و بابت ضرب و جرح و توهین و تهدید و ... با همین موضوعات و به کرات و بصورت متعدد با ایجاد آسیب به خودش و گرفتن فیلم با سر و صدا که صحنه سازی مثلاً بعد از آسیب است از منزل خارج میشوند پرونده های متعدد کیفری ایجاد نموده و قاضی های محترم دادگاه هم بنا بر قانون لوث و قسامه زوجه در دادگاه، بنده را هر بار محکوم به پرداخت دیه مینمایند. فلذا من برای طلاق یکطرفه اقدام به گرفتن وکیل نمودم و حالا میخوام بدونم که آیا برای تسریع در روند طلاق نیاز به ثبت در سامانه تصمیم است یا میبایست ابتدا درخواست طلاق نمایم تا پس از حکم دادگاه در سامانه تصمیم اقدام کنم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

بیمه بدنه

سلام وقت بخیر.ماشین پراید132دارم اتاق تعویضی هستش.ازسال1403تا1404بیمه بدنه ازشرکت پارسیان داشته .الان میخوام دوباره بیمه بدنه براش بگیرم هیچ شرکتی قبول نمیکنه؟بخاطرتعویض اتاق.مشکل من چطورحل میشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

یارانه

برای جدا کردن یارانه حضور پدر لازمه در صورتی که راضی نباشد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

رجوع از هبه مشروط و قابل رجوع

باسلام دخترم که در تکفل من هست و درامدی ندارد.با گرفتن گواهینامه به نامش خودرو ثبت نام کردم و تحویل شد و خودروی که به نام خودم بود فروخته ویک خودروی دیگر برای دخترم گرفتم ودر قولنامه خودم به عنوان خریدارهستم درج گردید که در قبال مالکیت این خودرو خودریی که از کمپانی به نامش در امده بود به من واگذار نماید ولی ایشون الان از این کارممانعت میکنن وحاضرنیستن واگذار نمایند.پول هردو از حساب بنده داده شده.لطفا راهنمایی فرمایید که ایا هردو خودرو یا یکیش را میتونم پس بگیرم و راه قانونی دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

حقوقی

سلام من با 3سال سابقه کار دربیرون و25سال سابقه کار در یک شرکت که جمعا 28سال ..الان شرکت داره اذیت میکنه آیا میتوانم عدم نیاز خود را از شرکت بگیرم واقدام کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

گرفتن موتور

سلام من با موتور پدرم رفتم بیرون یکجا یک موتور پلیس با سرنشین موتورمو گرفت گفت فردا صبح بیا کلانتری 119 مهرآباد 15 آیا داد گاهی میشم یا موتور طول میکشه بدن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

پراونه چاه تغییر نام

با سلام پدر من با عموهام یک قطعه زمین 24هکتاری با پروانه سال 61دارن که شریک هستن قبلا زمین تقسیم‌ شده سهم عمه هام از یک چاه ی دیگه دادن قرارداد دارن و باقیمانده سهمشون از این چاه ی که دست ماست نسبت قرارداد سهمشون 6جریب با 4ساعت اب هس الان برا تغییر نام اقدام کردیم چون به نام پدر بزرگ بوده حالا عمه ها همکاری نمیکنن با تغییر نام اعتراض گذاشتن رو همه چیز و سوخت دیزل قطع کردن ایا میتوان اقدام قضایی کرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

حق طلاق

سلام من میخواستم از همسرم حق طلاق مطلق بگیرم بدون اینکه فعلا ازش جدا شوم بدلایل خیانت هایی که کرده میخواهم حق طلاق مطلق بگیرم شاید بخودش بیایید. حال چطور باید تنظیم شود که به ضرر من نباشد یعنی جنانجه سر عقل نیومد و من خواستم که بعد مدتی از او جدا شوم مهریه و نفقه و اجرت مثل هم برایم محفوظ بماند و هم نتواند حق طلاق را مثلا چند سال بعد هم از من نتواند بگیرید چطوری تنظیم شود که اینها برایم محفوظ بماند لطفا منو راهنمایی بفرمایید با تشکر از وکلای خوب سایت دادراه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

انصراف استخدامی پیمانی

سلام وقتتون بخیر من استخدام پیمانی قبول شدم بعد از یکسال میتونم انصراف بدم ؟ (حتی اگه تعهد پنج ساله داده باشم) واینکه میتونم همچنان ک مشغول ب کار هستم استخدامی جای دیگه شرکت کنم و بعد از قبولی از این محل کار انصراف بدم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

بیمه

سلام پدر من به مدت 13سال در ارتش خدمت کرده ولی در سال 68 اومده بیرون الان 13سال بیمه اش به نرخ همون سال حساب میشه یا به نرخ روز ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

سرایداری و خدمتگزاری

باسلام من خانم متاهل و در آزمون سرایداری آموزش و پرورش قبول شدم آیا میتونن مرا به سرایداری و نگهبانی ملزم کنن؟چون من متاهل و با هدف خدمتگزاری اومدم. لطفا راهنمایی کنید . با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

دیه ابرو یک سوم از بین رفته دیگه رشد نمیکنه

سلام بر اثر تصادف و سوختگی، یک سوم آبروی سمت راست، با یک چهارم سمت چی ازبین رفته دیگه هم رسد نمیکنه چقدر دیه تعلق میگیره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

انتقال سوابق بیمه

با سلام بنده ازسال 1370دربیمه تامین اجتماعی سابقه دارم که اکنون 16سال و5ماه شده مدت 13سال و4 ماه هم درصندوق بیمه روستایی سابقه داشتم دراذر13404سوابق بیمه روستایی را جهت انتقال به تامین اجتماعی اقدام نموده ام ومبلغ سیصدمیلیون تومان برای تفاوت ان بایدبی تامین اجتماعی پرداخت کنم ایا باقانون فعلی بنده با تسویه مبلغ و30 سال شدن سوابق میتوانم ازتامین اجتماعی بازنشسته شوم 53 سال سن دارم و بیمه اختیاری پرداخت می کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

عدم حضور در شرکت هنگام مراجعه بازرس تامین اجتماعی با توجه به موقعیت شغلی

مدیر فروش یک شرکت خصوصی در تهران هستم با سابقه 25 سال مستمر پرداخت بیمه تامین اجتماعی در همین شرکت. یک سالی هست که بخاطر تعدیل نیروها و مشکلات مالی در شرکت، همه کارمندان از جمله من آچار فرانسه شرکت شده ایم و همه کار انجام میدهیم. مخصوصا من چون سابقه بالا دارم و مورد اطمینان مدیر عامل هستم اکثر روزها بیرون از شرکت هستم برای وصولی چک ها و کارهای ویزیتوری و ثبت سفارش ها در وزارت بازرگانی و و مراجعه به گمرکات و بسیاری کارهای دیگر. حتی برخی از روزها هم بدون اینکه صبح به شرکت مراجعه کنم از منزل مستقیم به طرف کارهای بیرون از دفتر میروم. دو بار بازرس سازمان تامین اجتماعی به محل شرکت مراجعه نموده که من در دفتر حضور فیزیکی حضور نداشتم و در بیرون شرکت مشغول پیگیری کارها بودم، بار اول در بهمن 1404 و بار دوم در اردیبهشت 1405. بازرس مربوطه برای من عدم حضور در لیست بازرسی خودش ثبت نموده. مدیر عامل هم نبوده که توضیحات را به ایشان بدهد. بازرس اعلام نموده که اگر بار سوم مراجعه کند و من نباشم مشکل پیش می آید. راهکار چیست؟ قانونی در این مورد وجود دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...