دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/20
قبل فوت پدرم ملکی بصورت دست نوشته به زن دوم خود داده آیا به فرزندان ارثی میرسه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
1405/2/20
با سلام و احترام رای اگر دارای اشتباه شکلی باشد قابلیت اجرایی دارد یا اینکه قرار صادر می شود که از سوی خواهان اشتباه برطرف شود
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
سلام وقت بخیر من کار پاره وقت میرم میخوام بیمه بشم اونجا خب اگر بیمه شدم از بیمه تکلیمی پدرم هم خارجمیشم یا نه؟ بیمه تکمیلی ما ملت هستش
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
اصلاح دستمزد به استناد آرای صادره از مراجع حل اختلاف اداره کار و اجرای احکام برای زمان بازنشستگی
درود، اینجانب در خصوص فوق العاده شغل ، حق سرپرستی و حق سنوات زمان اشتغال از تاریخ 1384/07/20 لغایت 1404/12/27 نشستی با کارفرما به منظور حل موضوع به صورت مسالمت آمیز نموده و با توجه به عدم موافقت کارفرما علیرغم قبول مطالبات اینجانب در گذشته، بالاجبار طرح دعوی در واحد دادخواست اداره کار و شکایت از کارفرما مبنی بر احقاق حق گذشته ثبت نموده و پس از انجام فرآیند کاری و بررسی در هیات حل اختلاف و اعلام نظریه کارشناس رسمی طرح طبقه بندی مشاغل ایران و همچنین کارشناس رسمی طرح طبقه بندی دادگستری ( قوه قضاییه )، نهایتا رای به نفع اینجانب صادره و از طریف اجرای احکام مبلغ محاسبات صورت گرفته پرداخت گردید و جهت اصلاح و افزایش حقوق و مزایای متعلقه برای صدور احکام حقوقی از طریق بیمه تامین اجتماعی از زمان مستمری ( بازنشستگی ) تاکنون و تا آینده و محاسبه پرداخت معوقات از طریق دیوان عدالت اداری لایحه ثبت کرده ام تا کارفرما مکلف به پرداخت حق بیمه زمان گذشته برای اعمال امور فوق از طرق بیمه گردد . سوالی که داشتم این است که من فرآیند کاری صحیحی را انجام داده ام و البته اداره کار مدارک و مستندات را به تامین اجتماعی اعلام و لیکن آن بیمه منوط به رای دیوان عدالت اداری نموده و اداره کار را برای اعلام این موضوع برای اجرا فاقد صلاحیت و وجاهت قانونی دانسته است . ضمنا برای تأخیر و تأدیه نیز بر اساس فرمول و محاسبات حق و حقوق گذشته به دیوان لایحه دادخواست داده ام . سپاس
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
خارج از محدوده نصفی از زمین مسکونی
سلام بنده ملکی دارم به متراژ 466 متر از بنیاد مسکن خمام رشت نامه ای از بنیاد گرفتم در مورد کاربری مسکونی که از کل متراژ 253متر ان مسکونی و مابقی ان قید شده خارج از محدوده هست لازم به ذکر هست در طول زمین از وسط نصف خورده و از ده سال پیش چهار دیواری در طول یک متر ارتفاع در کل 466 متر ایا بنده میتوانم دیوار کامل کنم تا زمانی که بیاد جز طرح هادی
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
سلام، من 15 سال ازدواج کردم. همسرم از اول به من یا خرجی نمی داد یا گاهی یه مبلغ کمی می داد. خیلی عصبی ومدام داد میزنه سر من ودخترم شبها وقتی میاد خونه سرش مدام تو گوشیه. الانم چند ماه خرجی نمیده به دخترم هم هیچی خرجی نمیده من چند تا تکه زمین پدری دارم که از اون یه مقدار درامد داریم اما همه پول رو برمیداره برای خودش فقط یه مبلغ کمی به من میده بار ها باهم سراین موضوع دعواکردیم الان میتونم ازش شکایت کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
سلام خسته نباشید امروز فهمیدم که خواهر بنده وقتی مادرم مریض بوده و هوشیاری کاملی نداشته یه امضا از اون گرفته که طبق اون چیزی که تو برگه بوده و مادر بنده امضا کرده پس از مرگ مادر بنده کل دارایی ها و خانه و زمین های باغی به خواهرم میرسه و به بقیه خواهر و برادر ها هیچی نمیرسه و الان همه عصبانی هستن چون اون زمین ها قرار بوده بین همه تقسیم شه.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
با سلام بنده سال 87 یک قطعه زمین را بدون مبایعه نامه و مبلغ زمین را نگرفته ام و وکالتی فروش به همسرم دادم ایشان جدیدا با همان وکالت نامه زمین را سند زده ایا میتوانم به نرخ روز پول ان را بگیرم یا سند ابطال کنم؟ با تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
معاونت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار
سلام خانمی به جرم معاونت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار دستگیر شده و متهم اصلی و یه نفر دیگه که باهم دستی باهم مرتکب جرم شدن دستگیر شدن و متهم اصلی اعتراف کرده که اون خانم هیچ نقشی نداشته و همه رو گردن گرفته حالا سوالم اینه تکلیف خانوم چی میشه چقدر مجازات داره و آیا تبرئه میشه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
خودم یک دانگ مزایده را ارزان بخرم
آیا اگر کسی برای مزایده پیدا نشد ومن قیمت پایین گفتم و برنده شدم آیا دیگر نیازی به پرداخت مابه التفاوت دین هست؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
سلام بنده دو سال پیش زمینی خریدم که برگه واگذاری از بنیاد مسکن داشت به نام شخصی دیگر که یک وکالت تام و بلاعزل به من داد زمین را ساختم و بنیاد سند تک برگ به نام صاحب اصلی صادر کرد با وکالتی که داشتم رفتم برای جابه جایی سند که متوجه شدم سند پس از صدور بازداشت شده به علتی که صاحب سند چک داشته پاس نشده و دادگاه دستور بازداشتی داده راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
من سال 1375 وارد دانشگاه تربیت معلم شدم رشته ستاره دار بودم در ترم چهارم از ما تعهد دبیری گرفتند . در حکم آزمایشی 4 سال تحصیل حسال شد بیمه اون دو سال هم پرداخت شده . ولی الان برای بازنشستگی طبق حکم که 30 سال هست .اون دو سال که تعهد نگرفت آموزش و پرورش را قبول نمیکنه و میگه دو سال دیگه باید بازنشست بشید .الان راهکاری هست که ما از حقمون دفاع کنیم ممنونم فراوان
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
سلام من یک پیکان وانت دارم هر دوتا سر شاسی ها و گلگیر ها جوش دارن ولی چیزی ازش عوض نشده ایا تعویض پلاک میشه ممنون میشم راهنمای کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
سلام و وقت بخیر بنده 21سال دارم مجردم و پدرم آموزگار بازنشسته اموزش و پرورش بود و یک سالی میشه که فوت کرده ایا میتونم به جای اون استخدام بشم من در حال تحصیل در مقطع کارشناسی هستم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
رفع توقیف سیستمی خودرو توسط زوج
چطور مرد میتواند خودرویی که برای مهریه توقیف شده را رفع توقیف کند؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
با سلام ملکی خریداری کردم به متراژ 223 متر زمین و حدود 70 متر زیربنا، اما پایانکار درج شده مورد تایید 131 متر زمین. این اختلاف 100 متر در مساحت کل زمین، آیا در هنگام سند زدن ملک محاسبه خواهد شد یا خیر؟ یعنی من ملک 223 متری خواهم داشت یا همان 131 متر زمین مورد تایید پایانکار شهرداری. با تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
رفع مسدودیت کد ملی بخاطر سربازی
15 ساله فرار کردم از خدمت دارای یک بچه هستم کد ملی ام مسدود شده چیکار کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
سلام من و همسرم 8ماهه جدا زندگی میکنیم و این ماه جدا میشیم نیازه عده نگردارم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
سلام و خسته نباشید اگه آقا دارای ویزای تحصیلی4 ساله باسه با خانم دارای آمایش 20 ازدواج کنه موردشون به چی تبدیل میشه بعد از ازدواج؟مشه زن آمایش 20 خودش رو همچنان داشته باشع؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
1405/2/20
1405/2/20
سلام من 20 سالمه دانشحو هستم چند ماهیی گواهینامه گرفتم ولی به خاطر چندتا زخم کوچیکم رو بازوی چپ معرفی شدم به کمیسیون اونجا هم همه سوالارو قشنگ جواب دادم ولی اونا محدودیت 4 ساله نوشتن و کد 55 پشت گواهینامه میتونید راهنمایی م کنید که شرایط م بعد چهار سال چی میشه ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
سلام وقتتون بخیر ی سوال داشتم من یه ماشین رو معامله کردم و در زمان قول نامه نوشته شده ک ماشین ب شرط تعویض پلاک و همچنین نوشته شده ک ماشین تمامی عوارضش صفر شده و امضا شده و برگه های صفر عوارض رو ک پلیس 10 داده بش رو تحویل من داده ، ولی الان ک من رفتم برای تعویض پلاک ماشین عوارض آزادراهیش صفر نشده و ماشین تعویض پلاک نمیشه الان بنظرتون اون برگ پلیس 10 رو ما باید چکار کنیم و میشه ک معامله رو فسخ کنیم و از پلیس 10 ب جرم دادن برگه الکی و همچنین از فروشنده شکایت کنیم ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
سلام وقت بخیر ،من سال 402 بدلیل نیاز مالی همسرم ماشین و طلاهایم رافروختم با وجود اینکه ایشون خودش ماظین داشت اما مبلغ ماشین و طلای من نیازمون رو رفع میکرد و ایشون قول داد در اثلین فرصت بدهیش به من رو برگردونه چون اون موقع من فرزند دوماهه شیر خوار داشتم .. الان بعد از گذشت 2 سال و نیم ازش درخواست ماشین و طلاهام روکردم که میگه نمیتونم الان بخرم شاید 2 ماه دیگه 4 ماه دیگه …….. گفتم باشه تا توان تهیه داشته باشی ماشینت رو در صورت نیاز در اختیار خانواده بزار گفت هرگز حالا آیا من حقی از استفاده از ماشین دارم یا خیر ایشون میتونه اینجوری بگه هرگز و حق من رو نادید بگیره ؟!
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
سلام بنده سال 402 وام گرفتم دادم برادرم 100 میلیون ک 40 تومان ان کارت اعتباری بود وایشان با برنامه قبلی چک ب بنده بابت این پول نداد . والان هیچ طلبی از من نداره و قراربود قسط واریز کنه یکساله واریز نکرده و رفته از بنده شکایت کرده ک چند قسطی ک پرداخت کرده را مطالبه کنه چون در کارت اعتباری قرارداد را بعنوان ضامن فقط امضا کرده ؟ ضامن بقیه پول هم برادر دوم بنده هست ک ب درخواست برادرم ک پول را برده امده ضامن شده و من هیچ اطلاعی نداشتم چون گف من یک ضامن میارم و 60 ملیون میبرم الان دو برادر و یه خواهرم ک شاهد هست و مستاجر برادرم ک شاهد قضیه هست طرف ایشان را گرفته و تبانی کرده اند ایا میتوانم ب پولم برسم . بنده پرینت واریزی رو دارم ولی کارت اعتباری جز یه شاهد ک همسرم است ندارم بقیه سهود طرف ایشان هست ک با او تبانی کردن و یه پیامک ک فرستاده من خودم وام را زنده کردم واسه خودمه ولی قسطشو نداده ؟ وامها همه ب نام بنده است لطفا راهنمایی کنید ایا برادر دومک ضامن هست از حقوقش کم شود میتواند از من شکایت کند ؟چون من از ایشان نخواستم و ایشان را ندیدم امدن ضامن شدن ایا خواهری ک شاهد بود و الان طرف ایشان هست را میتوانم مجبور ب راست گویی کنم ومستاجر برادرم ک دختر عموی ما هست فقط بخاطر پول طرف ایشان را میگیرد راهی هست ک بتوانم مجبور کنم واقعیت را بگویند ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
با سلام منزل صفر دادم اجاره بعد سه سال تخلیه کرده ولی سینگ گرانیتی طوری خرابه که باید تعویض بشه.درب سرویس آب ریخته طبله کرده.درب کابینت طبله کرده.گچکاری پر خط و خش.کولر بدون سرویس.پرده ها کثیف.خونه کثیف نشسته.بهشون گفتم قبول نمیکنن.توی قولنامه هم ذکر کردیم موارد خسارتی باید تعویض بشه نه تعمیر..شکایت کنم دستم جایی گیره ؟؟با سپاس
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
سلام من چند وقت پیش به کارگاهی رفتم که در ان خرید و فروش اهن و غیره انجام میشه رفتم واسه برداشتن کالایی سگ کارگاه از زیر قفسه هایی که مکان سگ مشخص نبود و قفسی هم نداشت فقط زنحیر 4یا 5 متری داشت بیرون امد و جراحاتی یه من وارد کرد ایا شکایت کنم حق با منه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
کارشناس برای منزل به منظور تمکین زوجه
سلام و خسته نباشید خانمم حدود 2 ماه هستش که دست بچها گرفته و از منزل استیجاری که درش ساکن بودیم رفتن الان پدرم یه خونه خریدن و گفتش بیا اینجا زندگی کن و اجاره نده لازم به ذکر هستش که تواین خونه پدر مادرم زندگی نمیکنن و فقط برای من هستش من عدم تمکین زدم برای زنم ودادگاه گفتش اول هزینه کارشناسی پرداخت کن , که پرداخت کردم وکارشناس اومدن خونه قبول کردن ولی گفتن قاشق و سائل آشپزی محدود هستش واینکه دوتا بچه دارین پسر و دختر اینا نمیتونن یک جا بخوابن و چون یکی از دوتا اتاق ها کوچیک نمیشه و این قبول نیست و اینکه همش دو دست پتو دارین زنم استرداد جهیزیه کردن و هیچی از اثبات و وسایلشو دست نزدم کارشناس در آخر گفتش این خونه برای تمکین زوجه مهیا نبوده به نظر شما الان باید چیکار کردش
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/20
من پدرم و یک فرزند معلول ذهنی,حدود40ساله دارم آیامن بدلیل کهولت سن میتوانم قیومیت فرزندم رابه دیگر فرزندم واگذار کنم؟درضمن مادرش هم حدود38سال پیش طلاق گرفته و خبری از ایشان ندارم.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.