درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/21

سیم کارت متوفی

سلام سیم کارت من به نام مادرم بوده فوت شده ،گواهی انحصاروراثت گرفتیم یکی ازورثه میشه مادربزرگم که اونم فوت شده،میگن ورثه اش میشه بچه هاش،که دایی وخاله ام میشه که خارج ازکشور خبری نداریم ازشون،میخواستم ببینم چجوری میتونم پیگیری کنم که خط به نامم بخوره چیکارکنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

سفته متوفی

سلام مبلغ 400میلیون سفته ازخواهرم دارم که متاسفانه ایشان فوت شدن وقتی به پسر ایشان مراجعه کردم،بدهی را انکار کردن خواهرم یک واحد مسکونی در مسکن مهر بنام خودش دارد چگونه میتوانم طلبم را وصول کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

با آینه زدن به عابر

سلام توی خیابون فرعی پر رفت و امد که دو طرف هر دو طرف پیاده رو داره و پر از عابر پیاده اس این کوچه اینه بغل من خورد به عابری که در خیابون سمت راست به سمت جلو میرفت و من نگه نداشتم و قبل اون من بوق زدم دنبالم اومد که به من زدی من اصرار کردم بریم دکتر و تماس با پلیس گفت نه الان میتونه ازم شکایت کنه فقط شماره ماشینم رو داره گفت فقط خواستم بهت بگم حواست باشه خیلی اصرار کردم مکان پر از دوربین هست ولی جایی که من تونستم پارک کنم خیلی از محل حادثه دور بود

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

الزام به تنظیم سند

باسلام من مورخه 1398/06/20یک قطعه زمین مزرعی باسندمالکیت یک سهم از 5سهم مشاعی به مساحت 1700متر مربع با وکالت بلاعزل فروختم وبعداز مدت 20 روز مجدد خریدار که ازمن خریده بود باوکالت بلاعزل واگذار کرده است.درزمین مزروعی تغییر کاربری دادند ویک ساختمان بدون مجوز ودیوارکشی انجام دادندومتراژ زمین رابه 2قسمت تقسیم کرده وفروختن. بعداز چندین سال اقدام به تنظیم سند ننمودند ومیگن وکالت بلاعزل دادین وماسند نمیزنیم.الان سند چندین سال است که بنام من است ووکالت بلاعزل بنام‌ آنها وازیک طرف دهک بندی وغیره باعث شده مشکلاتی برام پیش بیاد.من چکار کنم اظهارنامه هم فرستادم توجهی نکردن.راه چاره چیه که سندبزنن.واگه بزنن کارسناس بیاد نه متراژ درست است.ایا راه چاره هستش وکالت ابطال کنم.یاانتقال به نامشان کنن.خواهشن راه چاره برام بگین.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

دختر من 7سال و 7ماهش حضانتش بامنه

سلام . حضانت دخترم بامنه حضانت توی دفتر رسمی گرفته شده جوری که برای ازدواج هم نیازی به اجازه پدرندارد آیا اگه ازدواج کنم می‌تونه دخترمو ازم بگیره ممنون میشم جواب بدید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

موتور پلاک قدیم

با سلام و خسته نباشید من میخواهم موتور بخرم موتور پلاک قدیم است و دارای کارت موتور و سند می‌باشد من اگر این موتور را بخرم پلیس میگیره؟ اگه بگیره آزاد میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

سوال ملکی

با سلام این متن انتهای توضیحات سند نوشته شده است ( ملک مورد تثبیت محاط در وزارت راه و شهر سازی راه حریم تملک شده می باشد ) منظور از این نوشته میخواستم بدونم و اینکه خرید این ملک مشکلی ایجاد میکنه برای من با تشکر از راهنمایی شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

استعلام حفاظت

سلام وقت بخیر برا ارتش ثبت نام کردم‌ و اکانت روبیکام شماره اش به اسم خواهرمه خواستم بدونم چک میشه یا نه ممنون میشم جواب بدین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

دستور تخلیه فوری در قرارداد دستنویس

برای گرفتن دستور تخلیه فوری در قرارداد رهن و اجاره واحد مسکونی، حتما باید قولنامه در سامانه خودنویس ثبت شده باشد و اگر ثبت نشده باشو و کد رهگیری نداشته باشد نمیتوان دستور تخلیه فوری گرفت؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

سفته

باسلام سفته های منو سال قبل اجراگذاشتن67میلیون ومن جلب شدم. رفتم اجرای احکام اونجا توافق کردیم که 30میلیون بدم وبقیش رو 1404/12/28بدم. ولی چون بازارنشد من خرد خرد شماره حسابی که فرستاده بود میزدم اونم شماره حساب خانومش بودحتی اسمس هاش. مکالمه ها که تلفنی صحبت کردیم مونده که اخرش12میلیون قرضم مونده.الان میگم بیا پولتو بدم جواب نمیده. الان برده دوباره سفته های منو اجراگذاشته همون سفته ها که جلب شدم الان راه کارش چیه چبکارکنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

پرداخت مبلغ نحله

مبلغ نحله که در حکم طلاق از طرف مرد آمده است، چه زمانی و در کجا باید پرداخت شود؟؟ به چه صورت پرداخت شود که در آینده مشکلی نباشد و ادعایی ایجاد نشود؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

شهادت دروغ

یکی با من درگیر شد و با مشت به چشمم آسیب زد و دید چشمم کم شد و حالا شکایت کردم اما اون تو دادگاه به دروغ گفته که من به رهبری توهین کردم و با دوست صمیمی اش تبانی کرده و اونو به عنوان شاهد آورده که هر دو نفر اعتیاد شدید دارن.چطور شهادت دروغ اونها رو ثابت کنم ؟؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

انتقال سابقه بیمه تامین اجتماعی به نیروهای مسلح

سلام وقت بخیر من حدود 6سال سابقه بیمه تامین اجتماعی رانندگان دارم خودم بیمه پرداخت کردم والان حدود 14سال سابقه بیمه نیروهای مسلح دارم آیا میشه سابقه بیمه تامین اجتماعی رو برای سابقه بیمه بیاورم. من تا آنجایی که به من گفتند نمیشه فقط بیمه دولتی قابل قبول هستش. اگر امکان انتقال هستش از کجا و چطور اقدام کنم ممنون میشم راهنمایی می‌خوام

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

جعل سند

سلام من برای یک بنگاه دار عکس زمینم و عکس سندم رو فرستادم ایا میتونه سواستفاده کنه لطفا راهنمایی کنید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

حق الوکاله

برای رسیدگی به پرونده حقوقی به مبلغ 400 میلیون ، وکیل لازم دارم تهران آیا میشود حق الوکاله وکیل را بصورت توافقی به شرط نتیجه گیری در پرونده پرداخت کرد ؟ و اگر امکانش هست چطور باید اقدام کنم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

حقوقی

سلام پدرم چند سال پیش سند خونه روبصورت رسمی و تک برگ زده به اسمم که بصورت فروشنده و خریدار ازش گرفتم و نوشتیم که پول رو نقدا تسلیم مشارالیه گردید الان بعد فوت مادرم پشیمان شده و میخاد شکایت کنه ودرخواست ابطال سند کنه آیا میشه ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

گوشی

من از بنده خدایی در قبال کار بجای وجه نقد یه گوشی به من داده منم بدون مشکل به مدت 7 ماهی استفاده کردم و مشکلی نداشتم الان از کلانتری تماس گرفته شده که گوشی مفقودی میباشد وباید به کلانتری مراجعه کنم الان من چکار کنم هم حقه من میره هم گوشی رو باید بدم؟ چکار باید کرد؟ چه دفاعی دارم؟ ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مالکیت متفاوت سند ثبتی و سند اجاره اوقاف

سلام و خداقوت ، ما یک زمین داریم که سند اجاره اوقاف آن به نام پدربزرگ مرحوم بوده و اخیرا هم به نام ورثه تجدید اجاره شده ، سند اعیان که خیلی قدیمی هست (بیش از 60 سال) به نام فرد دیگری هست ، زمین 8000 متر هست و حدود 200 متر اعیان دارد و در تصرف ما بوده همیشه. آیا اون فرد می‌تونه ادعای مالکیت داشته باشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

نگهداری موتور در ساختمان

سلام ساختمان ما پارکینگ ندارد لابی دارد چند وقت پیش ها که یکی از همسایه هایمان متور داشت ان رو در لابی می گذاشت و مدیر ساختمان هم مشکلی نداشت اما الان که بنده متور خود را در همانجا لابی میگذارم می گوید نمیشود ایا من میتوانم به انوان ساکن ان ساختمان متور خود را در لابی بگذارم یا حق با انها هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

ملک

سلام یک پدری خانه ی3طبقه دارد، و3پسردارد،خودش درطبقه ی وسط زندگی میکند،پسربزرگش طبقه ی بالا20ساله داره زندگی میکنه،الان پسرکوچیکه طبقه ی پایین رو باهزینه ی خودش نو کرده وبدونه اینوه ازپدرپولی بگیره بابت خرج نوکردن خونه داره توش زندگی میکنه،وپسربزرگه هم طبقه بالایی که توشه رو دست زده نوش کرده ولی دزدکی ازبرادراش پدرشوبرده ازش امضاوکاغذگرفته نوشته هروقت این ملک تقسیم شدبینمون بایدبه علاوه سهم خودم خرجی هم که الان کردم بهم برگردونن...درحالی که خودش توی اون خونه که خرج کرده داره زندگی میکنه وهیچکس راضی نبود که او اونجابمونه وخرج خونه کنه اگه آشکارمیگفت هیچکدوم از2برادردیگه قبول نمیکردن.امادزدکی امضاگرفته ازپدرو چندتاهم شاهدگرفته وامضاکردن درخلوت خودشون... والان که همه فهمیدن پدرپشیمان است وگفته کاغذروبرگردون بهم پارش کنم امااون دیگه نمیده میگه من خرج کردم.درصورتی که پسرکوچیکم خرج کرده اماهیچ کاغذوامضای نگرفته.‌‌‌الان اون پدرچیکارکنه که اون کاغذی که امضاکرده و بهش داده باطلش کنه ؟؟چون خودش دیگه پسش نمیده...

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

صیغه

من یک خانم میخواستم صیغه کنم یه حاجی هم بود که اول گفت 1500بزن تا شماره شو بدم بعد که رفتم گفت باید 9800دیگه بزنی خانومم میزنه همین مبلغ بعد فردا صبح برمیگرده الان گفتم نمیخواد پول رو برگشت بده گفت که باید 3میلیون بزنی تا برگشت بخوره گفت اسم موسسه ه*خانوم نیومد برای اینکه گفت همراه بانک مشکل خورده نمیتونم واریز کنم می‌خواست من واریز کنم الان باید چیکار کنم بعد الان چنتا عکس فرستاده برگه امنیت موسسه کانال ازدواج موقت چیکار باید بکنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

گم کردن کارت بانکی

سلام من 3 ماه میشه که کارت بانکی ام رو گم کردم و بعد از 2 هفته که رفتم اون رو بسوزونم گفتن نمیشه که کارتت رو بسوزونی ازت شکایت شده حالا نمی‌دونم باید چیکار کنم آیا اون کسی که هک کرده کارت منو پیدا میشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

طلاق

باسلام ممنون از راهنمایی های عزیزان طلاق خلع تفاوتش با طلاق رجعی چیست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

بیمه بیکاری

با سلام و احترام درصورتی که فردی درخواست بیمه بیکاری کرده باشد آیا با دریافت کد نمایندگی بیمه عمر بیمه بیکاری فرد قطع می‌شود یا خیر لطفا راهنمایی کنید ممنونم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

کاری

سلام وقت بخیر. بمدت 3سال یجا کار کردن نه حقوق دریافت کردم نه بیمه حالا صاحب مغازه تهمت بهم زده میتونه شکایت کنه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

ورود به نیروی انتظامی

سلام و درود. من می‌خوام از 15 سالگی مدارکی جمع کنم تا به راحتی وارد نیروی انتظامی شوم باید چه مدارکی داشته باشم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

پرونده در تعزیرات داریم راجب کالا قاچاق

پسرم مسافر کش از اندیمشک دو کیسه پوشاک از نفری تحویل گرفته خرم اباد تحویل بدهد که در ورودی مامورها گرفتن گفتن کالا قاچاق الان به قیمت دلار حساب کردن وعلاوه بر ان به خاطر قاچاق 55٪ هم به قیمت اضافه کردن کل قیمت صاحب بار گفت100 میلیون خریدم متاسفا نه باقیمت دلار800میلیون قیمت گذاری کردن قاضی 800جریمه کرده حکم داده تا 20 روز حق اعتراض داریم چطور می تونید کمک کنید ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

ذکر جمله همزمانی برای طرفین در دادنامه طبق شرح ذیل

وقتی که حکم قطعی در بدوی یا نهایت تجدید نظر , جهت انجام مفاد قرارداد طرفین را ( خریدار و فروشنده ) منوط به همزمانی یعنی انتقال مال دربرابر پول نماید و خریدارنباشد و ابلاغ هم گرفته باشدو بطور کل مراجعه ننماید , چرا دوایر اجرایی می گوید با توجه به قید جمله همزمانی درحکم بدوی و یا تجدید نظر, نمی تواند اجرا ی حکم کنند. چه مدت زمان انتظار وچه مدرک محکمه پسندی برای فروشنده وجود دارد تا درمحاکم قضایی به حق خود برسد ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

ضرب و جرح عمدی دایی همسرم

شکایت کردن شواهد بردم نامه پزشکی زدم رو پرونده وحکم جلب طرف گرفتم ولی سند زدند رای بعد چند روز دیه یا زندان صادر میشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

خرید ملک قولنامه ای

سلام.. ملک قولنامه ای رو خریدم.. مبلغ 300 تومن بیعانه دادم و برای بقیه مبلغ یه چک یک ماهه دادم.. از املاکی درخواست کد رهگیری کردم گفت بعد وصول چک بهت میدم.. ایا این حرف درسته؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...