درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/18

آیا بعد از تایید اعسار میشه تنها وسیله نقلیه که یک وانت پیکان مدل 88 هست را آزاد کرد

تنها وسیله نقلیه ام یک هوندا مدل 90 ویک وانت پیکان مدل 88 هست که هردو توقیف شده ایا بعد از اعسار میتوان با توجه به اینکه خودرو لوکس نبوده و بنده اول بازنشستگیم هست و 4ماه هیچ دریافتی ندارم قابلیت ازاد سازی هست که بتوانم با اجاره ان به شرکت و مبلغ نقدی اعسار را تهیه کنم و مبلغ نقدی را میشه قسط بندی کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

جدایی از خانواده

سلام و وقت بخیر. من 21 سالمه مجرد و ترم چهار کارشناسی حقوق هستم. 21 ساله نمیتونم با پدر و مادرم بسازم. به طور کامل از کوچیکترین حق های زندگیم منع شدم انقد اذیتم که حتی گریه ام میگیره بخوام بنویسم میخوام بعد از گرفتن لیسانسم ( دو سال دیگه ) از خونواده جدا شم طلاهامو بفروشم و خونه رهن کنم و بدون اینکه بگم برم ایا از لحاظ قانونی پدرم میتونه پیدام کنه و برم گردونه خونه؟یا با پلیس بیاد سراغم چه اقدامی باید انجام بدم که به صورت قانونی جدا بشم. و اسم فرار از خونه روی من گذاشته نشه توسط پدرم راهنمایی کنید. خواهشا.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

عصب کشی دندون

سلام وقت بخیر من دندونم 3 مرتبه عصب کشی کردم دفعه اول بعز از 2ماه آسه کرد بعد دوباره بعد از 3ماه و دفعه سوم بعد از 3 ماه آبسه کرد .دفعه اول گفت یه سوراخ کوچک بوده غذا رفته عفونت کرد.تو عکس هم مشخصه عفونت داره ولی آبسه نکرده دکتر گفت اشکال نداره و روکش کرد الان بعد از یک‌هفته نمیتونم غذا بخورم درد مگیره چکار باید کنم راهنمایی کنید ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

موتور پلاک قدیم

سلام عرض ادب موتور کامیکس 125 پلاک قدیم دارم با کارت قدیم و برگ فروش و برگه های نقل انتقای یا همون سند منقول قدیما اگه توقیف بشه ازاد میشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

شکستن دست در خدمت سربازی در جنگ رمضان و میزان گرفتن خسارت و آیا جانباز حساب میشوم؟

من روز های آتش بس در خدمت سربازی که به دستور فرمانده داشتیم زیر باران سنگر درست میکردیم که یک سنگ بزرگ از بالا افتاد روی دستم و یکی از استخوان کف دستم از دوجا شکست ولی چون جدا نشده عمل نشدم ولی گچ گرفته شده توی بیمارستان صورت سانحه هم دارم از فرمانده چه مقدار خسارت به من میده شرکت بیمه ؟ و آیا جانبازی میتونم بگیرم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

پرینت سیم کارت

آیا با حضور در مخابرات یا دفتر پیشخوان پرینت متن پیامک ها خط خود یا همسر رو تحویل میدن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

ملک

سلام و عرض ادب بنده یه واحد اپارتمان طبقه 4 با پشت بام اختصاصی که حتی در قولنامه قید شده که طبقات پایین هیچگونه حقی در خصوص پشت بام ندارن فقط برا انتن. اونم با اجازه من. ضمن اینکه عین همین برا طبقات دیگم نوشته شده که پشت بام مال طبقه 4میباشد و مشاع نیست و حقی ندارین مگر با اجازه طبقه 4 حالا بنده میتوانم طبقات دیگه رو مجاب کنم که حتی انتن نزارن ممنون‌میشم جواب بدین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

انتقال قطعی سند

سلام برای انتقال قطعی سند به صورت بیع برای پدر و فرزند مبلغ چه مقدار باشد که وراث بعداً شاکی نشوند و فکر کنند صوری است ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

جزای نقدی و شلاق

سلام خسته نباشید ببخشید بنده حدود26میلیون جریمه واسم اومده و حکم هم قطعی شده برای موادمخدر گفتم ببینم راهی هست واسه این که جریمه روکم کنم زندانی هستم واسه همون جریان مرخصی اومدم بیرون ببینم راهی هست کم کنم چون درتوانم نیست پرداخت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

امضا پشت چک

آیا امضا کنندگان پشت چک تقبل خسارت میشوند؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

در مورد دیپورت

من سال 95 از ترکیه دپورت شدم پاسپورت مو فرودگاه گرفتن واسم 1 کاغذ دادن برای گرفتن دوباره پاسپورت من الان برای گرفتن دوباره پاسپورت باید از کجا اقدام کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

عدل ایران

سلام در مورد پرونده شماره... با رديف فرعي 1 به سايت و سپس به شعبه عمومي - صفي آباد مراجعه كنيد این پیام برای من اومده یعنی چی بعد من استان قزوینم نمیتونم برم شهر دیگه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

سوال مهم برای گواهینامه

سلام ببخشید بنده چند وقت پیش برای گواهینامه موتور ثبت نام کردم ولی بخاطر خودزنی کمیسیونی شدم تهرانم رفتم قبولم نکردن از گواهینامه موتور صرف نظر کردم میخوام گواهینامه ماشین بگیرم الان آیا برم برای ثبت نام ماشین بفرسته معاینه چشم ولی خود زنی هامو نبینه دکتر میتونم گواهینامه بگیرم نمیفهمن کمیسیونی هستم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

ماجرای لفظی (مجازی)

سلام بنده برای شوخی رفتم پیوی یک نفر ایشون خیلی رو مخ بازی در اورد و خیلی اذیت کرد و فحش داد منم حرص گرفتم بهش فحش دادم بعد دیدم خواهرشون امدن پیویم بهم کلی فحش و بد بیراه گفتن منن جوابشونو دادم و گفتم اگه بخوان همش مزاحمم شن و فحش بده عکسشو پخش میکنم دوباره یه اقا امد پیوی منو به فحش گرفت بلاکش کردم با یه اکانت دیگه امد شروع کردن فحش دادن و میگفت شکایت میکنه منم اکانت رو دیلیت کردم به نظر شما با وجود دیلیت اکانت باز میتونه شکایت کنه؟ اگه شکایت کنه چی میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

بازنشستگی

باسلام وقت بخیر من 19 سال بیمه شرکتی داشتم ولی سال آخر را 9 ماه بیمه زنان خانه دار رد نمودم و 4 ماه آخر را مجدد شرکتی رد نمودم که در کل 20 سال میشود ایا میتوانم با45 سال سن و 20 سال سابقه بیمه بازنشسته شوم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

دریافت مستمری پدر مرحوم

با سلام بنده 62 سال سن دارم با پرداخت 13 روز خودمو بازنشسته زنان خانه دار کردم .‌مطلقه هستم و حقوقم کفاف زندگیم را نمیدهد دریافتی بنده 5 و 700 میباشد از طرفی،یه خواهر دارم که اونم مطلقه است،و حقوق پدر مرحومم را میگیرد ..پدر بیمه لشکری بوده است آیا میتوانم درخواست برقراری نصف دریافتی حقوق پدر مرحومم را بنمایم خوههرم هم رضایت دازد ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

مهریه

سلام. دادخواست مهریه دادم. برای تامین خواسته همسرم هیچ دارایی ندارد. چگونه می‌توانم حکم جلب بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

شکایت از بیمارستان

سلام من الان 14 سالمه دخترم پای من از رون سوخته وجاش مونده و وقتی به مدت 20 یا نیم ساعت راه میرم پام درد میگیره جوری که انکار پستش میخاد پاره شه استخونم هم درد میگیره مامانم میگه ومن خودم هم برگه شکایت رادیدم وقتی من ده روزه بودم مامانم بعد از به دنیا امدن من در بیمارستان بود ومن را بردن به بیمارستان کودکان تا وقتی که مامانم از بیمارستان دربیاد ومن هم کاملا سالم بودم مدرک پزشکی هم هست ومن 10 روزه بودم البته اینم بگم روی پرونده خوندم پرستار ها من را با لامپ نمیدنم چی پای من را سوزوندن و بعدش که بابام امده من را تحویل نمیدادن بعد من را بردن عمل زمان زیادی من را دراتاق عمل گذاشت بعدش گفتن دوباره ببرنن عمل مامانم گفته نه چون میترسیده بمیرم این دفعه و خلاصه کسی گردن نگرفته حتی بابام کلی پول خرج کرده برام و هیچ کس گردن نگرفته من الان چی کارکنم میترسم هم برم عمل زیبایی بمیرم چطوری از بیمارستان شکایت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

قرارداد اجاره دستنویس

باسلام و عرض ارادت باتوجه به الزام قانونی ثبت قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس یا کاتب و اخذ کدرهگیری، اما امسال با مستاجر مغازه ام اجاره نامه دستنویس تنظیم کرده ام، آیا در زمان اختلاف و مراجعه به مراجع قضایی قرارداد اجاره دست‌نویسی که به امضای طرفین و دو شاهد رسیده باشد همچنان معتبر و مورد حمایت قانون می باشد یا خیر ممنون که راهنمایی میکنید...

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

استعلاجی سربازی

سلام من سرباز ارتش هستم17 ماه خدمت کردم الان عمل زانو انجام دادم و دکتر بیمارستان ارتش برای من 60 روز استعلاجی نوشت. میخواستم بدونم این 60 روز رو قبول میکنن یا باید خلا بکشم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

آپارتمان

سلام ما توی یک آپارتمان 4 واحدی 2 تا درب پارکینگ مجزا داریم که 2 تا واحد از یک درب رفت و آمد می‌کنند و2 تا هم از درب دیگر رفت و آمد میکنند و این دربها هر کدام برای 2 واحد میباشد اگر درب 2 واحد خراب بشود از دیگر واحدها هم باید هزینه بگیرد یا همان 2 واحد باید پرداخت کنند دربها کاملا مجزا هستند هر کدام مخصوص 2 واحد میباشد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

پس گرفتن حق الوکاله

من با وکیلم 90 میلیون توافق کردیم که بپردازم هنوز جلسه اول تشکیل نشده بهش گفتم هزینه دارسی و حق الوکاله هم جزو خواسته اضافه کنه اما گفت توی اجرای احکام میتونم براش اقدام کنم. توی قرارداد الکترونیک اما هزینه حق الوکاله 1،500 میلیون نوشته میگه بخاطر همین اگه توی دادخواست حق الوکاله رو بخای طلب کنی ضرر میکنی چون کمتر گیرت میاد. جریانش چیه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

چگونگی اثبات عسر و حرج زوجه برای طلاق

با سلام و عرض وقت بخیر بنده 6 ساله توسط شوهرم بارها همه جوره مورد تهدید. توهین. فحاشی. قرار گرفتم. کتک خوردم. از خونه بیرونم انداخته و در رو برام باز نکرده ساعتها بیرون از خونه تو سرما و گرما و شب و روز بودم. بهم برای هیچ چیزی پول نمیده میگه من برای تو پول ندارم همین خورد و خوراک برات بسه. حتی مواقعی ک مریض میشم بهم توهین میکنه میگه برو خودفروشی کن پول دربیار برو دکتر. اما برای ارث من خط و نشون میکشه و کتکم میزنه میگه باید بری بگیری. اجازه و حق رفت و آمد با هیچ کدوم از اعضای خانواده‌م و حتی همسایه و دوست رو بهم نمیده. تنهای تنها شدم. پدرم چند ماه بعد از عقد ما فوت شدن حتی ب ایشون و قبرش اهانت می‌کنه. ب اعتقادات و دین و نماز توهین می‌کنه. گوشیم و ازم میگیره و بعد از مدت طولانی با التماس ازش میگیرم. چندین بار ازش خیانت دیدم ولی انکار کرده. ب دروغ گفت اعتیاد نداره ولی معتاده ب تریاک. خلاصه همه جوره روحی روانی. جسمانی. مالی. مورد آزار و اذیت قرار میگیرم و امنیت ندارم و روز ب روز وزنم کمتر میشه من تا حالا هیچگونه اقدامی علیه اون انجام ندادم چطور میتونم برای طلاق اقدام کنم ک بتونم طلاق بگیرم و آب در هاونگ کوبیدن نباشه. در صورتی ک میگه طلاقت نمیدم باید بسوزی و بسازی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

برگه سبز

سلام من یه موتور مدل 93 معامله کردم والان مبخام تعویض پلاک کنم ولی صاحب موتور میگه که برگ سبز گم شده و 10روز است که آگهی مفقودی ثبت کرده ایم اگر بریم تعویض پلاک برای تعویض پلاک موتور برگ سبز جدید رو چطوری میدن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

عدم همکاری زن بابا در فروش منزل

سلام زن بابا بعد ازفوت پدرم ، سند ها را برداشته ،الان خانه مشتری دارد برای فذوش ولی زن بابا برای امضا نمی اید و سندها را هم برداشته است ما هم می گوییم که خانه مستری دارد می فروشیم و بدهی بابا از بابت مهریه پ یک هشتم ر توسط دادگاه می دهیم . ولی رفته از ما شکایت کرده آیا بدون امضای او می توانیم بفروشیم؟ و سنده را چگونه از او بگیریم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

وکیل رایگان

با تشکر از عزیزان زحمتکش،،، وکیل رایگان میخام هزینه پرداخت حق الوکاله را ندارم حاضرم قرار داد ببندم،،، لطفا راهنمایی کنید از کجا پیدا کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

سر و صدا آهنگ و رفت و آمد

عرض ادب و احترام همسایه ی واحد بغلی ما یک پسر جوان دارد که بعضی روزها در هفته دوستانش را در خانه جمع می‌کند و صدای آهنگ را زیاد میکنند و فکر می‌کنم مشروب می‌خورند و سیگاری هم مصرف می‌کنند و صدای دوستانش هم بلند بلند می آید در حد 2 تا 3 ساعت و معمولا هم بین ساعت‌های مختلف مثلا 4 تا 6 یا 6 تا 9 بعد از ظهر و متصفانه چندین بار به پدرش تذکر داده ام اما می‌گوید چه کنم نمیتوانم به بچه ام بگویم که حرف نزنند و با توجه به تذکر های مکرر تکرار می‌کنند کارشان را و اینکه هیچ یک از همسایه ها هم از این واحد شاکی نشده اند و جرات حرف زدن بهشان را ندارند با توجه به اینکه این واحد هم واحدی ما و در طبقه ما هست و سرو صدایشان داخل خانه ی ما هست چه پیشنهاد و راهکاری برای بنده دارید و گویا خیلی اوقات هم پدر مادرشان نیستند و آخر شب به خانه بر می‌گردند.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

بیمه خودرو

سلام من تو جاده تو لایین سبقت حرکت میکردم با سرعت 100 در حال سبقت گرفتن بودم که یک ماشین با سرعت 170 قصد داشت از بین من و ماشین بقلی رد بشه ولی خورد به گلگیر عقب سمت شاگرد ماشین من ماشین لیز خورد عقب عقب به سمت زمین گندم رفت و وسط زمین گندم ماشین از قسمت موتور اتیش گرفت و تقریبا نصف ماشین سوخت خواستم ببینم بیمه این خسارت رو تقبل میکنه ؟ ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

جلسه رسیدگی

با سلام و خسته نباشید خدمت عزیزان من برج 3 جلسه دارم آیا میتونم چند روز قبلش لایحه بدم که بخاطر سر کار بودن نمیتونم در جسله شرکت کنم و جلسه را به عقب بندازن ممنون میشم راهنماییم کنید با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/18

فسخ صیغه نامه

من با فشار و تو عصبانیت از طرفم صیغه نامه رو با پیام فسخ کردم و طرفم قرار بود 1سال3ماه باهم باشه 150میلیون انداخت و گرفتش پول رو الانم زیرش میرنه ایا راه قانونی داره پول خودمو ازش پس بگیرم یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...