درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/19

زمان ارسال پیام شکایت و ثبت در ثنا

باعرض سلام خدمت شما و همکاران محترمتان اگر شخصی به هر دلیلی از من شکایت کند چندروز زمان میبرد تا در سامانه ثبت شود و پیام ابلاغیه چندروز بعد شکایت ارسال میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

مزایده ملک ارثی

سلام وقت بخیر مادرم مهریه اش اجرا گذاشته از طریق وکیل و میخواد درخواست توقیف اموال بده بابام فقط یه خونه ی وارثی داره بین خواهر و برادرانش باید تقسیم بشه و یک زمین زراعی میخواستم بدونم که اگر اموال توقیف بشه و بره مزایده 1)آیا تو مزایده قیمت خیلی پایین میدن ؟2)آیا اگر تو مزایده خونه فروش نره تکلیف چیه ؟دادگاه رفع توقیف میزنه ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

پلاک تنه و شاسی موتور سیکلت

سلام من یک موتور 125 مدل 89 از تو دیوار خریدم، بعد پشیمون شدم میخوام بفروشمش، حالا همه مشتری ها میان چک میکنن میگن که پلاک تنه رو نداره و جای جوش داره روی شاسی. خودم اینو تازه متوجه شدم، بعد فروشنده هم وکالتشو گرفته بود از صاحب موتور، یعنی سند به نامش نبود. الان مشتری میاد میگه این تعویض پلاک نمیشه و تعویض سند هم نمیشه. صحت داره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

مهریه

سلام وقت بخیر پدرم دست بزن داره و خیلی مادرم و ما بچهارو اذیت میکنه ، مادرم مهریه اش گذاشته اجرا اما چون ما امنیت جانی نداریم اگراجرای مهر بفهمه مارو اذیت میکنه مجبوریم بریم خونه فامیل بمونیم که خیلی سخته با اینکه دودانگه خونه به صورت نسق بنام مادرمه ولی بازم اینجا نمیتونیم بمونیم چون مارو میکشه ، چکار کنیم ؟ نمیشه داخواست یا کاری کرد که ما تو خونه بمونیم ولی این بره ما چکارکنیم؟ جایی براموندن نداریم ، وکیل هم داریم هیچ راهکاری نداده گفته برید خونه فامیلتون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

اجاره بها بیش از 25%

با سلام بنده 4 ساله در یک آپارتمان ساکن هستم امسال صاحب خانه اجاره را از 50 ملیون به 84ملیون افزایش داده بنده جستجو کردم ایشان در سال های گذشته بالای 50%از بنده اجاره گرفته سال دوم و سوم و چهارم و امسال هم که گفتم چه باید کرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

فحاشی به کارفرما

سلام ... -عدم پرداخت حقوق و امتناع از پاسخ و سپس مسدود سازی خط کارگر توسط کارفرما به مدت شانزده ماه و سپس فحاشی کارگر به کارفرما... -فحاشی کارگر چه حکمی دارد ? جهت جلوگیری از مشکلات حقوقی ناشی از فحاشی _ انصراف از دریافت حقوق, گزینه ای بهینه و منطقی تلقی می شود?تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

توقیف سهم الارث بابت مهریه

سلام یک واحدمسکن مهرازپدرمرحومم به ارث رسیده مادرم بابرادرم الان اونجازندگی میکنن وتقسیم نشده و3تاخواهرهم دارم خودم یه واحدمسکن مهردارم آیاخانمم میتونه به جای مهریه توقیفش بکنه وبره مزایده بجای مهریه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

مفقودی

باسلام و خسته نباشید پدر من 3برادرو 3خواهر بودن یکی از برادرها از سال 83مفقود شده البته به دادگاه اینا مراجعه کردیم پیدا نشده و حدود 19ساله بعد رفتن عموم پدربزرگم فوت شده که یه خونه داره بخاطر عمو اون خونه رو نفروختیم تا پیدا بشود الان اون دوتا برادر و یدونه از خواهرها مرده یعنی دوتا دختراز اون خانواده موندن که اولاد ندارن ولی اون 3تا که فوت کردن هرکدوم چن تا اولاد دارن یعنی ورثه قاطی ورثه شده حالا میخواهیم اون خونه رو بفروشیم در اینجا میگن باید اونی که مفقود شده تکلیفش معین بشه چاره چیست در این مورد هم به دادگاه مراجعه کردیم ولی به جایی نرسیدیم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

فسخ نکاح

با سلام پرونده ای از جانب زوج با درخواست فسخ نکاح به دادگاه ارائه شد، دادگاه و دادگاه تجدید نظر فسخ را بعلت اینکه ترس از برقراری رابطه و گذشت 6سال جز موارد فسخ نیست، رد کردند مجددا پرونده با اعتراض زوج به دیوان عالی کشور فرستاده شد. چه مدت طول می‌کشد جواب دیوان ارسال شود و اینکه آیا امکان قبول دادخواست زوج مبنی بر فسخ وجود دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

درخواست بازنشستگی

سلام وقت بخیر 20 ساله نیروی مسلح کار کردم. از سال 80 تا 99 میخواستم حقوق بازنشستگی بگیرم میشه خرید؟ زودتر از موعد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

سفته هامو همسرم دزدیده

باسلام من برای استخدام توی یه شرکت خصوصی گفتن مبلغ 300میلیون سفته بایدبدین وضامن پشت سفته هارو امضا کنن سفته ها رو نوشتم وبردم باپدرم گفتن باید در حضور ما پر کنی و300م دیگه گرفتم وپدرم نیز درحضور مدیراداری وهمکارش امضاکردن ولی متاسفانه بعد 10روز زنگ زدن گفتن نیرو نمیخوان و بیان مدارکاتو نوبگیرین منم رفتم گرفتم همسرم سفته هارو برداشته ورفته گذاشته اجرا وبمن پیامک داده سفته ها روکه بابات امضاکرده بودو بایه دست نوشته که عوض پول زمین که ازم گرفتی سفته دادی والان حسابای من وپدرم مسدود شدن من چطوری میتونم ثابت کنم سفته هاروهمسرم دزدیده بایدچیکارکنم اخه من نه دست نوشته ای دادم ونه سفته ای

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

شاسی دوطرف تعویض

سلام من ی پراید مدل 87خریدم شاسی دوطرف تعویض بود ولی شماره اتاق شاسی رو ماشین دست نخورده به راحتی هم تعویض پلاک کردم الان میخام بفروشم خریدار برده پیش کارشناس رنگ میگه تعویض پلاک نمیشه چیکار باید انجام تا بفروشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

قانون ساخت بنا در پارکینگ

سلام. ساختمان ما یک بنای 25 ساله و سه طبقه است که در هر طبقه دو واحد ساخته شده و یک واحد نیز در همکف ساخته شده(مجموعا 7 واحد هستیم). می خواستم بدانم طبق قوانین جدید ساخت وساز، برای واحد طبقه همکف کنونی، چه طبقه ای از ساختمان نوساز لحاظ خواهدشد؟ با فرض بر اینکه می توانم 5 طبقه(ده واحد) بسازیم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

کالا برگ

سلام همه کارت های همسرم مسدود هست یارانمم قطع هستش چجوری کالا برگ بگیرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

پرداخت هزینه اینترنتی

باسلام. سه روز پیش یه خط ثابت تهران بامن تماس گرفتن و گفتن از مدیریت ثبت و سفارش کالای اینترنتی تماس میگیرن و من برنده یه عدد گوشی سامسونگ شدم و برای اینکه ارسال بشه به آدرسم باید هم هزینه ارسال پرداخت بشه و هم کالا بیمه بشه و مبلغ 2998000 تومان به شماره کارت خانم دکتر ف.ک مدیریت مجموعه باید واریزبشه و بعداز واریز یه شناسه داده میشه که در زمان تحویل کالا به مامور پست ارائه بشه.متاسفانه اینقدراین خانم نقشش رو خوب بازی کرد و اطلاعات دقیق از آدرس و محل سکونت و خریدای اینترنتی من داشت که من باور کردم و هزینه رو واریز کردم و بعد از دوروز که سامانه رو چک کردم دیدم همش از کلاهبرداری این افراد ذکر شده و منم متاسفانه قربانی این کلاهبرداری شدم.خواستم راهنمایی بفرمایین چیکارکنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

شکایت از قاضی

در پرونده طلا که برای عقد به صورت عاریه تحویل خانم دادم و عکس و فاکتور طلا موجود و به نام بنده بوده و شاهد هم معرفی کردم شهود قسم هم خوردند ولی قاضی رای به ضرر من داد چطور باید از ایشان شکایت کنم قاضی به محض ورود گفت که خودت وشهود رو بازداشت می کنم و بنده اطمینان دارم که سفارش شده بود با بنده چنین کنند؟ قاضی روحانی است وپا روی حق بنده گذاشته

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

40روز مانده به پایان اجاره نامه، مستاجر درخواست 80درصد پول پیش کرده. چکار کنم؟

باسلام. مستاجرم پول کرایه خونه نمیده، بهش گفتم تخلیه کن. الان 40 روز مونده به تخلیه درخواست پول کرده، قانون که من قبل از تحویل کلید نصف پول رهن بدم به مستاجرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

شکایت خریدار از فروشنده خودرو

سلام بنده یک لیفان ایکس 60 مدل 94 فروختم اخر برج11 سال 1404 و یک ماه وکالت تعویض پلاک دادم البته خریدار بعد یک ماه تعویض پلاک انجام داده و خریدار قبل خرید با ماشین 2 بار دور زد و ماشینو برد کارشناسی و کارشناس بهش گفته بود ماشین یکم روغن سوزی داره و با جک بالابر خودرو رو بالا برد و زیر ماشینو نشان خریدار داد البته نمیدونم در برگه کارشناسی این موضوع رو نوشته که روغن سوزی داره یا نه تو قولنامه هم چیزی بابت موتور و وضعیت فنی قید نشده فقط نوشته شده خودرو به رویت کامل خریدار و کارشناسی ایشان رسید و نوشته کلیه خیارات از جمله خیار غبن به هر عنوان ادعا و به هر میزان با اقرار طرفین و با علم و اطلاع کامل نسبت به عرف بازار اسقاط گردید پایین قولنامه رو هم کارشناس به عنوان شاهد امضا و یک مهر زده لازم به ذکر هستش که من خودم کمتر از2 ماه ماشینو خریده بودم و بخاطر بدهی که داشتم مجبور به فروش شدم و تقریبا 70 ملیون زیر قیمت گذاشته بودم و خریدار از قزوین شبانه تا اگهی گذاشتم اومد تهران ماشینو بخره و من موقع خرید خودم معاینه فنی هم گرفته بودم یعنی ماشین 1 ماه بود معاینه گرفته بود موقع فروش در کارشناسی فهمیدم روغن سوزی داره بابت همین ایراد هم 80 ملیون تخفیف دادم به خریدار البته عکس اگهی رو دارم که قیمت 980 بوده و من در قولنامه 900 فروختم و داخل قولنامه اینم قید نشده که تخفیف دادم حالا خریدار 160 کیلومتر ماشینو برده از تهران قزوین بعد 10 روز چرخیده شکایت کرده که من بعد چند روز متوجه شدم روغن سوزی شدید داره و روغن کم میکنه و اب کم میکنه و میلنگ و میل بادامکش خرابه مطالبه خسارت و مابه التفاوت خودروی سالم از معیوب کرده لازم به ذکر هست که بعد از تحویل خودرو خریدار در مدت 1 ماه 9 فقره جریمه تخطی از سرعت غیر مجاز شده که 3 موردش فقط همون روزیه که ماشینو تحویل گرفته و حتی بعد شکایتش هم که گفته خرابه باز 4 مرتبه جریمه سرعت غیر مجاز شده و احتمالا به ماشین فشار اورده و وضعیتو بدتر کرده بنده هیچگونه کتمان یا دروغ و یا تدلیسی انجام ندادم اگه میخواستم فریب کاری کنم اجازه نمیدادم خودش ماشینو ببره مغازه کارشناسی خودرو حالا با توجه به این توضیحات میتونه در دادگاه از من خسارت بگیره شاهد قولنامه هم پدرشه با اونی که در کارشناسی بوده البته شورای حل اختلاف رفتیم برای صلح و سازش که نیومد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

فحاشی متقابل و حق مشروع

سلام چند قبل همسرم با اقوام با هم دعوا کردن ودر نهایت باحضور مامور کلانتری باهم صلح کردند ولی بلافاصله بعد از رفتن مامور کلانتری طرف شروع کرد به فحاشی وتخریب دیوار حیاط منز مسکونی ما طوری که با داس وپایه جوبی که از دیوار محوطه کنده بودند دو نفری به سمت من حمله ور شدن وشروع به فحاشی وتهدید کردن همسرم نیز درجواب فحش داد لطف راهنمایی حکم مشروع محسوب میشه یا خیر وهم اینکه طرفین از من شکایت کردند در صورتی که هنگام فحاشی وتخریب وتهدید من هیچ چیز نگفتم وفقط سعی کردم همسرم را از صحنه دور کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

انتقال سند کشاورزی

یه زمین کشاورزی به متراژ 900 متر خریدم که سند 6 دانگ داره و از طریق ماده 147 سند شده چند روز پیش که برای انتقال سند از فروشنده به نام خودم اقدام کردم شهرداری گفت که باید 20 درصد ارزش زمین رو پرداخت کنی چون متراژش بیشتر از 500 متره قضیه ش چیه ؟ داریم یه همچین چیزی مگر؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

وکالت

سلام .من یک استعلام پلاک خودرو گرفتم .با اینکه تا الان هیچ خودرویی به نام من نبوده .الان یک ماشین خریداری کردیم تا استعلام پلاک گرفتیم . نتیجه استعلام نشون داد چندین پلاک به نام من بوده؟ از کجا پیگیری کنم چه کسی با نام من خرید و فروش خودرو انجام داده و اینکه چطور استعلام بگیرم ایا کسی وکالت نامه ای از من داشته ؟ ممنون از راهنماییتون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

جایگزین کردن در استخدامی آپ

باسلام ؛ بنده در سال 1403 در آزمون کیفیت بخشی آموزش و پرورش شرکت کردم و در قبول شدم و جهت ادامه فرآیند معرفی شدم متاسفانه شرایط آزمون و اعلام نتایج نهایی مشکلات متعددی داشت و در نهایت هم بنده قبول نشدم ولی بعد از گذشت چند ماه متوجه شدم که نفر قبولی بعلت استخدام در ارگان دیگه از آپ استعفاء داده و بعد از پیگیری از طریق اداره شهرستان و اداره کل استان و همچنین نماینده نامه نگاری به وزارت انجام گرفت ولی الان وزارت میگه تو دفترچه اعلام نشده که رسیدگی به اعتراض و درخواست جایگزین 6 ماه بیشتر فرصت نداره ولی چنین چیزی تو دفترچه در این خصوص نوشته نشده خواستم راهنمایی بفرمایید چطور میتونم سهمیه شهرستان که حق من هست رو بگیرم ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

چگونگی انتقال سرقفلی

با سلام و احترام مغازه ای در سال 1358 توسط سه برادر اجاره شده و اگرچه مالک مرحوم شده اما اجاره ادامه دارد و تنها پسر مالک هر ماه اجاره را دریافت می نماید. یکی از برادرها قصد دارد تا خودش در قید حیات می باشد ، سهم خود از سرقفلی را به تنها فرزند خود انتقال دهد. ایا باید رضایت برادرها را بگیرد یا نیاز نیست. خواهشمند است راهنمایی فرمایید برای انتقال سرقفلی چه اقدامی انجام شود. تشکر از لطف شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

غیر ممکن

با سلام.. اینطور که متوجه شدم متاسفانه قوانین طوری درست شده که نه تنها مردم دستشون به جایی نمیرسه بلکه وکلا هم دستشان از همه جا کوتاهه . چونکه وقتیکه شکایتی از شخصی مطرح میشه اما نه در ثنا چیزی وجود داره ونه پلیس فتا اطلاعاتی مثل شماره پرونده در اختیار کسی میزاره .. و میگه فقط مبلغ مثلا 5 ملیون باید به شماره کارتی که میگیم بریزی تا حساب رفع مسدودی بشه.. نتیجه میگیریم که فقط زور حکم میکنه . و اخاذی کار و کاسبی پلیس هست.. چونکه چندین دفعه از وکلای محترم این سوال را پرسیدم و هیچکدام نتونستن راهی نشان دهند.. اگر وکلای محترم در این خصوص نظر و یا راهنمایی بتونند بکنن که ممنون میشوم.. ضمنا امکان مراجعه حضوری هم به دلیل 1500 کیلومتر فاصله وجود نداره.. چونکه 5 برابر مبلغی که میگن واریز کنم را باید هزینه کنم .. در ضمن شخصی گفت .... معلوم نیست که مبلغ را واریز کنی حسابت رفع مسدودی بشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

رفع توقیف موتورسیکلت که کیله مدارک مفقود شده

باسلام موتورسیکلت من توقیف شده زیرپا کسی دیگری بوده ولی مدارک آن مفقودشده فقط ی عکس ازبرگه سبز آن دارم بنام خودم هست هوندا125 مدل92هست چه مراحل قانونی برای رفع توقیف وتقاضاالمثنی ِمدارک آن بایدانجام دهم از راهنمایی شما پیشاپیش ممنون هستم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

ممانعت از حق ورود زن به منزل شوهر

سلام زوجه توسط برادر شوهرش از خانه اخراج شده است و اجازه ورود نمیدهد با توجه به اینکه زوج بیمار و زمین گیر است و به واسطه پارکینسون کلام خود را هم از دست داده است آیا امکان شکایت کیفری از برادر زوج وجود دارد و چگونه قابل اثبات است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

داخواست

سلام من یه شکایتی داشتم که طرف اهل تهران هست و من اهل شمال دادخواست فرستادم الان یه هفته هر دوروز این پیامک برای من میاد من باید چیکار کنم ؟ دادخواست بدوي به شماره .......... بدلیل «بسمه تعالي با توجه به اقامتگاه خواندگان به مجتمع قضايي مربوطه ارسال گردد. بزرگراه شهيد بابايي و کوي ...» از واحد قضایی برگشت داده شد.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

ابطال سفته الکترونیک

سلام من سفته الکترونیک گرفتم اما استفاده نکردم و حذف درخواست زدم اما هنوز در قسمت سفته های من اون سفته وجود دارد میخواستم بپرسم چجوری پاکش کنم و اینکه الان این سفته فعال هست یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

فاقد کاربری

سلام ما منزلی خریدیم که پایینش دو باب مغازه داره و سندش 3 دانگ هست در سند قبلی کاربری قید نشده در سند ما فاقد کاربری قید شده برای جواز مغازه به مشکل خوردیم باید چکار کرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

مستمری پدر و مادر

سلام من یک خانم 43ساله هستم دو فرزند دختر دارم مادرم بازنشسته ی آموزش و پرورش بوده سال 1401 بعد از فوتشون حقوقشون و گرفتم پدرم بازنشسته ارتش بودن و هفت ماه فوت شدن آیا می تونم حقوق پدرم رو هم دریافت کنم من هیچ وقت بیمه نبودم و حتی بیمه ی مادرم هم نیستم و فقط حقوق دریافت می کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...