دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/21
سلام یک شاکی دارم رفته دادسرا شکایت کرده برام منع تعقیب خورد اعتراض کرد رفت دادگاه کیفری اونجا مجدد منع تعقیب خورد رفت تجدید نظر اونجا نقض و رسیدگی ماهوی خواستن پرونده برگشت به دادگاه بدوی اونجا احضار شدم از خودم دفاع و حکم برائت داد بازم شاکی اعتراض زده رفته تجدید نظر. سوالم این هست ک تجدید نظر حکم برائت تایید میکند یا نه رسیدگی خواستن شده و حکم برائت دادن باتشکر فراوان
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
چطور باید از طریق دادگاه پیگیری کنم برای تغییر اسم!؟ چه چیز هایی لازمه ؟ دقیقا باید چه درخواستی بفرستم از کجا؟ اگه راهنمایی کنید ممنون میشم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با سلام شخصی وارد مغازه اینجانب شد و اقدام به بر هم زدن اجناس مغازه کرد و زمانی که با برخورد لسانی اینجانب روبرو شد شروع به پرخاش کرد و مرا پرتاب کرد روی اجناس و شروع به کتک زدن کرد و حینی که روی من افتاده بود من انگشت اورا گاز گرفتم که بتوانم خودم را نجات بدهم و شروع به فحاشی ناموسی و تهدید کرد که اجازه نمیدهم اینجا کاسبی کنی و آدم میارم میریزم روی سرت و تعدادی از اجناس را تخریب کرد که در صورت جلسه و پرونده به صورت مستند کلانتری شده و تحقیق محلی انجام شده و به امضای شهود رسیده حینی که قصد فرار داشت همسایه م درصد جلوی ماشینش که فرار نکند اقدام به زیر گرفتن او کرد و همسایه م ضربه ای با دست به شیشه ماشین زد که شکست اما اکنون آن فرد از ما شکایت کرده و نامه تامین دلیل گرفته که 50میلیونی خسارت به ماشین خورده و خودزنی کرده و نامه پزشک قانونی گرفته تکلیف چیست
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
دستگیری زندانی رای باز مواد مخدر
سلام. من پرونده مواد مخدر دارم و رای بازم.چند روز پیش منو با 2 گرم مواد مصرف شیشه گرفتن و قاضی برام چهارصد میلیون وثیقه برید و انتقالم دادن زندان قزل. بعد ار 3 روز قرنطینه امروز انتقالم دادن سالن و از بیرون هم خانمم وثیقه رو برام گذاشت امروز و به زندان ابلاغ شد. ایا من امروز میتونم از زندان آزاد بشم و رای بازیم رو ادامه بدم یا باید داخل زندان قزلحصار بمونم و رای بازیم لغو میشه. ممنونم اگر راهنماییم کنید.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با سلام ، اجداد پدری زمینی جهت ساخت مسجد یا حسینیه بصورت 99 ساله وقف کرده ، الان مدت زمان آن بپایان رسیده ،ایا ورثه میتوانند در این خصوص اقدام کنند،واینکه اداره اوقاف از زمین طول این سالها به تفکیک قسمتی از زمین جهت مغازه اقدام کرده اند.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام و روز بخیر خدمت شما. مستاجر بنده تاریخ قراردادش 21 فروردین بوده و بهشون اخطار تخلیه هم دادم ولی تا الان با بهانه های مختلف طفره رفته و الان هم جواب تلفن نمیدهند.در ضمن به منم گفتن که رفتند شهرستان و منزل نیستند ولی در صورتی که میدونم منزل هستن.من سوالم اینه که اگر سرزده برم اپارتمان ایشون مشکلی از لحاظ حقوقی پیش نمیاد؟ و یه راهکار بدید که بتونم بدون دردسر و دادگاه و شکایت تخلیه کنه.ممنونم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با درود . تا اونجایی که بنده اطلاع دارم تغییر کاربری اراضی کشاورزی کار ساده ای نیست. روبرو زمینی که بنده دارم آرامستان البته بصورت محلی همراه با غسالخانه وجود داره زیر نظر شهرداری . حقیقتا خواستم اقدام کنم برای تغییر کاربری زمین خودم به آرامستان که بفروشم به شهرداری ملک رو با توجه به اینکه حجم تقاضا برای خرید قبر در اونجا هم بالاست خواستم ببینم چه از لحاظ قانونی یا... راهی. هست بشه تغییر کاربری رو انجام داد یا کلا بفروشم به شهرداری. ملک رو . تا جایی هم که اطلاع دارم شهرداری چندان مختلف قضیه نیست. حتی الامکان راهی معرفی بفرمایید سپاس عزیزان.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام بنده محکوم شده ام و ملک شخص دیگری در رهن آزادی من میباشد. کارشناسی ملک انجام شده .آیا برای مزایده به بنده یا صاحب سند اعلام میشود وچگونه ؟ با تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام من یک باب خانه سه دانگ سه دانگ خریدم یکی از مالک ها نمیآید امضا کند باید چیکار کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام متاسفانه متوجه شدم همسر من که در ظاهر بسیار فرد موجه است با همکارش که همسر یکی از دوستانش است و شوهر و فرزند دارد مدت زیادی است رابطه داره و غیر از پیام و چت با نصب دوربین در منزل فیلم رابطه سکس شان را کاملا ضبط کردم هنوز به روی همسرم نیاوردم چندین بار در منزل خودمون فیلمشان را گرفتم باز هم با شوهر این خانم به عنوان دوست صمیمی و فامیل صحبت میکند دو فرزند دارم و ایشون جوری وانمود میکنه که شش دانگ در خدمت من و بچه هاست چه برخورد با این فرد باید کرد ؟ با تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با سلام ملکی قبل از ثبت رسمی در سال 50 دارای حق ارتفاق قراردادی با ملک مجاور بوده و در سال70هر دو ملک به ثبت رسمی رسیده ویکی از املاک به فروش رفته است.در سند هیچ یک در زمان ثبت حق ارتفاقی قید نشده و در این مدت هم استفاده ای از ارتفاق نگردیده. ایا الان صاحب حق ارتفاق میتواند مالک جدید را که اطلاعی از ارتفاق نداشته ملزم به رعایت ارتفاق کند؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
باسلام بنده درتاریخ 1404/2در یکی از معادن مس از دستگاه افتادم پایین .پای راستم از قسمت پاشنه ومچ پا خردشده بود و میله هم گذاشته بودند دکتر معالج هم بعدازیکسال میگه بایدعادت کنیدتاآخرعمربایدازپای راست بلنگم.حالا شرکت بیمه البرز180 میلیون تومان دیه تعیین کرده اون هم ازدیه مبلغ 1404.درحالی که الان بهم گفتندبیا دیه را بگیر.میخواستم بدونم مبلغ دیه من راکمتر محاسبه نکردند به نظر شما؟و اینکه چرابهم میگن زمانی که اتفاق افتاده اون زمان مهمه ودیه رابراساس زمان اتفاق محاسبه میکنند.من چطوری میتونم پیگیری و اعتراض بکنم آیا تاثیری داره اعتراضم یانه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
فحاشی به مزاحم تلفنی و مزاحم ملکی
سلام خواستگاری داشتم که ایجاد مزاحمت پیامکی تلفنی و ملکی کرده بعد از ماه ها مزاحمت و بعد از اینکه ازش شکایت کردم اذیت هاشو بیشتر کرده و یک روز که اون تماس گرفت جواب دادم و پشت تلفن بهش فحاشی کردم و یک پیامک حاوی فحش هم براش فرستادم حالا میگه صدامو ضبط کرده و تهدید به شکایت میکنه و ازم میخواد برم شکایتمو پس بگیرم ! راهنمایی کنید لطفا با توجه به اینکه اون مزاحم بوده و تماس گرفته و اول من شکایت کردم ، آیا اون میتونه منو محکوم کنه؟ درضمن من برای مزاحمت ملکی فیلم ازش دارم و پیامک ها و تماس هاش هم دلیل های من هست. آیا میتونم فحاشی رو انکار کنم؟ درضمن تا جایی که اطلاع دارم طبق گفته خودش رفتار مشابه با من رو با چند نفر دیگه داشته و با ضبط صدا تونسته افرادی که ازش شکایت کردن رو با شکایت متقابل محکوم کنه ! آیا من میتونم با توجه به سابقه پرونده های قبلی این شخص تاثیری روی شکایتش بزارم؟ لطفا راهنمایی کنید چه کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام اگر یک سوم ابرو راست، ویک چهارم آبروی چپ از بین بره و دیگه رشد نکند توسط پزشک قانونی تایید شده باشد مقدار دیه چند درصد تعلق میگیره ،آیا دیه مقدر شاملش میشه، خواهشن ساده توضیح بدید ،چه جوری دیه مشخص میشود، چند درصد تعلق میگیره. حتی تقریبی هم شده حساب کنید.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام.من منزلی دارم که یکی از دیواره ها کوتاه هست و دقیقا خونه من کاملا مشخص میشود حالا میخوام رحیم خودم را با ایرانت بپوشونم چون پسر همسایه تا بحال دو بار دزدی کرده ایا میتوانم کاملا اون سمت دیوارکه رحیم خودم هست رو ایرانت بزنم یا خیر؟ ممنون از پاسخگویی
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
من پدرم سال 99 خونشو به صورت قولنامه ای و در عقل سلیم و کامل به من فروخته و الا متاسفانه فوت شدن آیا میتونم قولنامه رو ثبتیش کنم و آیا وراث میتونن خونه رو از من بگیرن
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با سلام خسته نباشید بابای من متولد 47هستش و 19سال و 5ماه بیمه دارن و دیگه توان کار کردن ندارن در حال حاضر هم بستری هستن اصلا امکانش هست مابقی بیمه رو یکجا پرداخت کنیم تا بازنشست بشه یانه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
محاسبه تاخیر تادیه و هزینه ایاب و ذهاب
با عرض سلام بنده دو سال پیش در دی ماه 1402 تصادف کردم و طرف اهل یک شهر دیگر بود که بعد از تصادف افسر اعلام کرد که مقصر راننده طرف مقابل هست و فقط بیمه نامه آنها را بمن دادندن و گفتند فردا بر رید بیمه تا مشکلتان حل شود که طرف نیامد و من شکایت کردم به صاحب خودرو که همسر ایشان هستند و تشریف آوردند شورا و گفتند من در محل وقوع حادثه نبودم و ماشین من در آن تاریخ در آن شهر نبوده است.که پس از کلی کش و قوس بنده ثابت کردم و حکم به نفع بنده در تاریخ 1404/08/27 داده شد و امروز که اردیبهشت 1405 هست از بیمه بمن گفتند بیا خسارت را بگیر .سوالی که داشتم آیا خسارت تاخیر نادیه شامل بنده میشود و از کی محاسبه میشود .و هزینه ایاب ذهاب چطور ،؟با توجه به اینکه دادگاه. در شهر دیگر میباشد و هر بار از حقوق بنده کسر کرده که مدرک میتوانم ارایه بدهم شامل میشود یا نه؟؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با سلام آیا با21سال کار با سختی کار..و18 ماه خدمت سربازی ..و سن 45 سال میتولنم درخواست بازنشستگی بدهم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
پایین آوردن لیتراژ چاه کشاورزی
سلام زمین کشاورزی با مساحت 30 هکتار دارم چاه آب مجوز 30 لیتر بر ثانیه و آبدهی خوب دبی آب به علت خشکسالی های مداوم پایین اومد و در کف شکنی با سنگ بستر برخورد کردیم پس از جابجایی و حفر چاه جدید دبی چاه جدید پایین هست حدودا 6 لیتر بر ثانیه هست ولی متاسفانه سازمان آب پروانه جدید را 3 لیتر بر ثانیه صادر کرده اند. آیا امکان اعتراض و تغییر لیتراژ پروانه را دارم و یا در صورتی که با بقل کنی دبی چاه تغییر کند و بالا رود امکان تغییر پروانه را دارم ؟ راهکار اعتراض از طریق کمیسیون آبهای زیر زمینی و یا دیوان عدالت اداری اصلا توجهی به توزیع عادلانه آب دارند به نحوی که زمینی با مساحت 30 هکتار و پروانه قبلی 30لیتر بر ثانیه پروانه جدید به 3 لیتر بر ثانیه تغییر کرده در حالی که مزرعه همجوار مساحت 5 هکتار لیتراژ 12 لیتر بر ثانیه ؟ آیا نباید در هنگام صدور پروانه به مساحت زمین و تناسب آن مجوز صادر شود؟ تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام خسته نباشید پدرم یزد زندگی میکنه من گچساران میخام شکایت نفقه کنم ...باید همین جاشکایت کنم یا باید درشهری ک پدرم زندگی میکنه؟ و اینکه اگرگچساران شکایت کنم و اون نیاد دادگاه چه کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام برای خرید یک واحد تجاری عقد قرارداد بستم در متن قرارداد ذکر شده 6دانگ مالکیت عرصه عیان ایا سرقفلی هم شامل این بند میشود ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام وقت بخیر مادر من در دوران کودکی (قبل از 12سالگی) سال ها در کارگاه خانگی فرشبافی پدرش به کار گرفته شده و با قالی های بافته شده توسط او پدرش به مال اندوزی پرداخته الان مادر من دچار بیماری های عضلانی و استخوانی به علت سختی کار شده و هیچ حقی بخاطر سال هایی که به کار پرداخته به او پرداخت نشده ایا در این شرایط امکان دریافت حق او پس از حدود 40 سال وجود دارد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
1405/2/21
سلام،من از همسرم بخاطر ترک انفاق و ضرب و جرح و توهین،شکایت کرده ام ابلاغیه ارسال شده که باید به شورای حل اختلاف بروم ولی یک هفته مونده به جلسه حضور در شورا،لایحه ارسال کردم دادسرا.آیا باید باز هم به جلسه شورای حل اختلاف بروم یا نه؟در ضمن همسرم فهمیده ازش شکایت کرده ام این ماه سه میلیون تومان به کارتم واریز کرده آیا این مبلغ برای پسر 25 ساله ام و من کافیست ؟آیا شکایتم دیگه ارزش نداره؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با سلام ، اسم من فاطمه است. و می خواهم تغییر بدم برای همین چند سوال داشتم. از چه سنی میشود اسم خود را تغییر داد. برای تغییر دادن باید به کجا مراجعه کنم. تو مدرسه و جاهای دیگر اسم فاطمه زیاد هستش و به همین دلیل منو با فامیل صدا میزنند . به همین دلیل اذیت میشم و دوست دارم اسمم رو تغییر بدم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با عرض سلام و ادب گاوه همسایه افتاد تو چاه زمین ما و تلف شد آیا من باید خسارات گاو تلف شده رو پرداخت کنم؟ لطفا رهنمایی کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام پزشک قانونی نامه داده واسه بیمه نوشته بعداز معاینه مجدد به عمل آمده آبروی چپ وراست رشد نکرده سایر صدمات التیام بافته. 1»ارش سوختگی درجه2سطحی صورت وگوش ها به اندازه4درصد دیه کامل انسان2»ارش سوختگی سطحی درجه دو پشت دست چپ به میران1٫5 یک چنین درصد دیه کامل انسان.3» ارش سوختگی درجه دو دست وپشت دست راست به میزان2٫5 دو نیم درصد دیه کامل انسان تعیین میگردد.دیکر صدمات دارای دیه مقدر است .ختمه معاینه اعلام میگردد. خواهشن نوشته دیه مقدر منظورش آبروی ازبین رفته هسته.گلا حساب کنید و برای ابرو چی در نظر دارند.بیمه خودش دیه مقدر و مشخص میکنه.منتظر جواب اصولی ودرست شما هستم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
کسی باهاش تصادف کردم 8 ماه هست الان اومده تهدید میکنه که من کارت ماشینت دستمه میرم ازت شکایت میکنم بنده هم بعدا فهمیدم که مقصر اونه حالا میخام بدونم اون میتونه برام پرونده درس کنه یا نمیتونه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با سلام من یک فقره چک برگشتی داشتم،که این چک سه دست چرخیده و دست نفر آخر برگشت خورده،بعد از اینکه برگشت خورد،مدتی بعد وجه رو واریز کردم و لاشه ی چک رو تحویل گرفتم،با توجه به اینکه بانک جهت رفع اثر،حتما باید چک مجددا بنام خودم انتقال پیدا کند،ولی چک در کارتابل من نیست،با هر سه نفر هم که صحبت کردم،میگن چک در کارتابل ما نیست.بانک هم که میرم میگه حتما باید انتقال بدن به اسم شما،لاشه ی خالی،کافی نیست! الان من باید چیکار بکنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.