درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/21

تغییر نام

سلام برای رفتن به دادگاه صلح برا تغییر نام باید شاهد برد حتما یا نمیخواد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

راهنمایی برای پیگیری

سلام من ماشینمو دادم به مکانیک برای تعمیر که باید میرفتم تحویل میگرفتم نرفتم چون که به زندان رفتم.2سال بعد زمانی که آزاد شدم رفتم مراجعه کردم دیدم مکانیک مغازشو جمع کرده رفته کسی هم اطلاعی ازش نداره از او شکایت کیفری کردم به عنوان خیانت در امانت بعد یک سال با کلی پیگیری دادگاه رای به شش ماه حبس به مکانیک داده جلبی هم صادر نکرده دادگاه نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید چه باید بکنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

ادعای مالکیت

ما یه خونه داشتیم اینو قولنامه کرده بودیم بعد زنم که شاهد بوده تو قراردادمون رفته به صاحب خونه از گوشی من پیام داده که فردا زنم میاد قولنامه جدید بنویسید به نام ایشون (زنم) و صاحب خونه رفته این خونه رو با شاهدی (زنم) که توی قولنامه ما بوده رفته قولنامه کرده بعد ما رفتیم دادگاه شکایت از همشون اعم از املاکی صاحب خونه شاهد (زنم) که خونه بنامش شده رفتیم کردیم حالا با هزارتا کار کردن و.... رد شد و حتی دیوان عالی هم بردیم باز هم رد شد و دوباره از یک ماده قانون که الان خاطرم نیست چند بود شکایت کردم ولی الان نزدیک به سه سال هست که رفته بایگانی اونم به احتمال زیاد رد بشه حالا ما باید چکار کنیم؟ ممنون از پاسختان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

سرقت کابل

سلام من همسر بخاطر کابل گیر کرده و الان در زندان قاضی روز اول قرار صادر کرده 1میلیارد سند سند خونه رو بردیم به ارزش 50میلیارد گفتن چون واسه کسی 10میلیارد مثلا قبل سند رو گذاشتید واسه خود همسرم سر پرونده مواد گذاشته بودیم قاضی حالا موافقت نکرد سند خام میخواد سند خام ببرم اگه دوباره اذیت کرد کجا شکایت کنم یه راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مواد مخدر صنعتی

باسلام خدمت وکلای عزیز. از برادر من 20گرم شیشه تو خونش ازش گرفتن و 360گرم شیشه و140گرم از تو انباری خونشون یه گوشه بوده انباری که نه در داره نه سقف داره اونجا پیدا کردن درصورتیکه اون جنس واسه برادر من نبوده و اصن اطلاعیم نداشته چون اگه ازاون بود لااقل یه جایی قایم میکرد نه اینکه یه گوشه تو کیسه بزاره جلوی چشم. خلاصه گردنم نگرفته ولی اون 20 گرم که مشخصه از خودش بوده مصرف کنندس چون. به نظرتون حکمش چی میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

نفقه

در دادخواست تمکین از دادگاه قاضی حکم نشوز زوجین شقاق داده است آیا زن می تواند ادعای نفقه بکند یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

سهمیه ایثارگران

درصورت استفاده خود ایثارگر از سهمیه در دوره روزانه ایا می شود فرزند نیز مجدد از این سهمیه استفاده کند و اگر سهمیه را در ثبتنام فرم دانشگاه لحاظ کند سهمیه ازاد ان برایش مشکلی پیش نمی اید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

کاری

سلام وقت بخیر من بیماری پیسی دارم آیا می توانم استخدام نیرو انتظامی بشوم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

کلاهبرداری

ماشینی در چیتگر بردم بفروشم روی ماشین یه مقدار به شرکتی بدهکار بودم خریداری پیدا کردم ماشین بخره قولنامه نوشت 20 تومان داد ماشین گذاشتیم پارکینگ فرداش به همراه خریدار به شرکت رفته خریدار پول داد شرکت سند کامل به نام من کرد وقتی رفتم کرج که باقی پولو بگیرم منو با ماشین به کارشناسی در همان حوالی برد مغازهای بود گفتن ماشینت دو تیکه است باید نصف قیمت بفروشی موافقت نکردم گفتم باید مطمین بشم 8 نفر دورم کردن وبا اقدام به تشر فحاشی وتهدید به ضرب شتم گفتن وقت نمیدیم باید الان با قیمتی که ما میگیم بفروشی با هزار بدبختی یه قولنامه صوری گرفتن منو ول کردن چون دفترخانه بسته بود برگ کارشناسی که اونا دادن تهران به یه کارشناس دیگه نشان دادم گفت جعلی است با چه عنوان باید شکایت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

سوءپیشینه

سلام من سال 95 به جرم سرقت به سه ماه حبس محکوم شدم و برج 10 نودوپنج آزاد شدم الان تا امروز 21 اردیبهشت 1405میخوام بدونم سوءپیشنه من پاک شده یا نه چون توی تپسی کار میکنم و الان حسابم مسدود شده و پیام آمده برم پلیس اماکن سوءپیشینه بگیرم آیا پاک شده ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

وکالت تام

سلام من وکالت تام از طرف شخصی در خارج کشور دارم آیا می تونم از طریق مخابرات پرینت پیامک های سیم کارت متعلق به او را بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

کمیسیون پزشکی گواهینامه

من رفتم هیچ موردی نداشتم دکتر برام زد بیماری تیروئید فرستاد کمسیون پزشکی کمیسیون دوباره کل مراحل معاینه میشه یا موردی فرستاده شده؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

جلب توسط ضامن

طبق چه ماده قانونی میتونم از اجرای احکام مدنی درخواست جلب کنم تا متهم رو بگیرم سند که گذاشتم برای ایشان آزاد بشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

حقوق زن بعد از فوت به شوهر میرسد ؟

با سلام و عرض ادب و احترام ... من در استانه 70 سالگی هستم و بازنشسته فرهنگی ، شوهرم 70 ساله و بازنشسته تامین اجتماعی با 10 روز حقوق ، 4 فرزند دختر داریم که به غیر از یکی بقیه همسر و بچه دارند ، سوالم اینه ایا حقوق من زن ، بعد از فوت به شوهرم میرسد یا نه ... ممنون و سپاسگزارم از پاسخگوییتون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

سند

با سلام..وقت بخیر..ما پارسال یه خونه خریدیم ک چون پولمون کم بود صدو خورده ای از پول موند و سند نزدیم ولی همون موقع توی خونه اومدیم و قرار شد چندماه بعد بقیه پولو بدیم..چندماه بعد ما بقیه پولو جور کردیم ولی مالک نیومد سند بزنه..معلوم شد ک ایشون سند رو گرو کلانتری گذاشتن ک برادرشون ازاد باشه ..حالا سند گرو هستش ..ما باید چکار کنیم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

تنظیم سند رسمی برای زمین خریداری شده در مزایده

درود بر شما ، زمینی نسقی واقع در روستایی در استان گیلان را از طریق شرکت در مزایده ( برنده شده در مزایده ) خریداری کردم . حال قصد دارم نسبت به اخذ سند رسمی از طریق مراجع ذیربط اقدام کنم . باید به کجا مراجعه کنم و چه اقداماتی باید انجام بدم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

استفاده از فیلترشکن

با سلام. آیا استفاده از فیلترشکن در شرایطی که نت ملی‌ست، یا دقیقا در شرایط کنونی کشور جرم محسوب می‌شود یا جرم فقط مختص به توزیع کننده‌ی فیلترشکن است؟ استفاده از فیلترشکن چه زمانی جرم تلقی می‌شود؟ منظور از محتوای حفاظت شده چیست به طور مثال ورود به سایتی که محتوای آن علیه مقدسات اسلامی است جرم تلقی شده یا فقط بازنشر آن محتوا جرم است؟ شخصی از من برای فروش فیلترشکن کلاهبرداری کرده است، اگر من شکایت ثبت کنم آیا او می‌تواند ادعا کند که تو وارد سایت علیه مقدسات اسلامی و فیلتر بوده شدی و مجرم محسوب می‌شوی و خرید فیلترشکن معاونت در جرم محسوب می‌شود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

آیا در اولین جلسه دادگاه قرار بازداشت صادر میشود

سلام چند روز پیش در تاریخ 9/2/1405 صاحب ساختمان شخصی سازی که ما از ایشان واحد خریدیم و سابقه مزاحمت پر سر و صدا هم داشت درب آپارتمان را حدودا ساعت 7, و 8 دقیقه صبح با شدت سه بار کوبید وقتی به ایشان گفتم چرا ایجاد صدا را ایجاد کردی اول با لحنی تنش‌زا گفت شما همسایه آزاری ندیدی و بعد شروع فحاشی علیه شوهرم کرد و در حین فحاشی به طور فیزیکی هم هجوم آورد الفاظ بسیار رکیک الان ایشان برای ما شکایت کرده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

رجوع از هبه

من دختری مجردم که یه واحد اپارتمان با سند 6دانگ داشتم. تحت فشار برادرم حین عقدش 1دانگ و نیم درسند بنام همسرش زدم ولی پولی ردوبدل نشد.بعدا اپارتمان را فروختیم و اندازه سهم همسرش به حسابش پول واریز شد و بعد تریلی خریدیم و همسرش هم برای خرید تریلی پول را واریز کرد.تریلی 6دانگ بنام برادرم بود و بعد بنام من شد.همسرش قصد جدایی داشت که با شرط 3 دانگ از تریلی در سند بنام خودش برگشت.حالا قصد طلاق دارد و تریلی را توقیف کرده.آیا سه دانگ بمن قابل برگشت است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

دادن چک و نگرفتن کالا و ثبت نکردن چک

من از اقای که لوازم خانگی داشته درخواست 4دستگاه کولر گازی کردم اونم شرایطی و یک فاکتور نوشتن که من خریدار و فروشنده امضاء کردیم ولی از کولر خبری نبود تا اینکه فهمیدم که این اقا کولر رو به یک راننده داده و کولر از مغازش خارج شده و تحویل شخص که نمیدونم داد و این اقا الان از من شکایت کرده چیکار کنم که این شکایت رو باطل کنم در صورتی که هیچ باری نگرفتم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مهریه

سلام دوهفته پیش حساب های همسرم بابت مهریه مسدود شده مبلغ موجود در حساب ها بیشتر ازپیش پرداخت و قسط است می خواستم بدونم می توانم همه مبلغ موجود در حساب آن را بر داشت کنم یا فقط 2 سکه چون حکم به این صورت هست یک سکه به عنوان پیش پرداخت و سالی یک قطعه تا تسویه کامل بعد گفته بدهی است چنانچه خوانده اموالی بعد از خواهان به دست آورد می تواند نسبت به وصول محکوم به از محل آن اقدام نماید مهریه من 100 سکه است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

حکم جلب سیار فراری

سلام خدمت وکیل های محترم ممنون که وقت خودتان رادر اختیار مردم قرار می دهید انشاالله خیر ببینید از زندگیدتون ببخشید من هم یه سوال دارم بنده با همسرم اختلاف داریم الان حکم جلب سیار همسرم و دارم بخاطر اقساط مهریه یه سکه روپرداخت نکرده حکم به سکه دارم همسرم الان تلفن همراه شوکلن خاموش کرده فراری شده نمی توانم پیداش کنم میشه لطفاً راهنمایی ام کنید چکارکنم که بتونم همسرم پیدا کنم دستگیرش کنم سکه موازش بگیرم باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

بیمه مستمری

سلام آیا دختر شاغل تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی میتواند از حقوق مستمری پدر فوت شده استفاده نماید؟ و اگر جواب منفی اس آیا پسر 80 ساله از کار افتاده بدون بیمه و دارای نقص عضو بینایی میتواند از مستمری پدر فوت شده اش استفاده نماید؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

سلام یک ماه انفصال خدمت ( ماده 8 بند 29 )

سلام من به مدت دو ماه و نیم با امضا مدیر مستقیم محل کارم و با اطلاع به کارگزینی بصورت پاس اداری به جای حضور در دانشکده در بیمارستان بودم. و از آنجا که تایمکس ها در شهرستان ما مثل تهران سراسری نیست و بعلت چند پست بودن مدیرم که سمت های بالاتری هم داشتند کاغذی امضا میشد و تحویل کارگزینی.... در انجا مشغول همان کارهای اداری محوله بودم .... اما پس از مدتی خود کارگزین که هیچ ممانعتی برای اینکار نندیده بود که قطعا اگر مخالفت میکرد مدیر واحد نمی فرستاد ... با هماهنگی رییس دانشکده نامه ای زدند مبنی بر غیبت ...... از آنجایی که من واقعا در بیمارستان حضور داشتم... نهایتا هیات بدوی میزنه امضا بالاترین مقام پس غیبت لحاظ میشود ابن در حالی است که خود من هم که قبلا زیر مجموعه ای داشتم و سایر همکاران که زیر مجموعه ای دارند به آنها تفویض اختیار شده و الانم هم همینگونه است.... و این در حالی است که مدیر من هیات علمی است و برای سایر اساتید نیز اختیار تان دارد ....... وقتی به رای اعتراض کردم فرستادند دانشکده در اختیار ریاست دانشکده و کارگزین ....... که البته رییس وقت هم وض شد ...... نهایتا هیچ غیبتی وجود ندارد و تمام این دوماه حضور به صورت پاس اداری خورده است..... اما کارگزین با هماهنگی هیات بدوی برای تهران فرستاد .... عین همان رای را .... و حتی اعلام هم نکرد که حضور ایشان تایید شده است............ انها هم عین رای را دادند ... و قتی با تهران تماس گرفتم و گفتم که حضور خورده گفتند ما از کجا بدونیم شما آنجا بودید در حالی که حضور من در صورت پرسش از بیمارستان قابل تایید است ضمن این که خود کارگزین که از دیر باز از ریخت و قیافه من متاسفانه خوششون نمی اومده زنگ زده و میدانسته من انجا هستم .....حال این حکم بعد یکسال آمده و من باید به دیوان اعتراض کنم سوال من رای دیوان در حالی که حضور من تایید شده و هیچ غیبتی در کار نبوده و دوم وضعیت خودم آیا این مدت یک ماه را از بیمه تامین اجتماعی شخصیانجام دهم ؟ از الان مبشه مرخصی پرد کرد که بیمه سرجاش بمونه بعدا در بازنشستگی دچار مشکل نشوم .... کی باید اقدام کنم ؟ چگونه؟ رای بنفع من شد مرخصی و حقوق و .... یکماه چه میشود؟ هدف این که آسیب نبینم ..... من بعلت ساختار غلط اداری و غرض ورزی شخصی چون آدم پرکار و تلاشی هستم مورد خشم مجموعه قرار گرفتم لطفا راهنمایی بفرماید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

راهنمایی

با سلام دو سال پیش ماشینم را جهت تعمیر به مکانیک دادم وبعد از هفت ماه که تعمیرگاه بسته بود شکایتی مبنی بر خیانت در امانت تنظیم نموده و حدود 4 ماه است که دادگاه 6 ماه حبس تعزیری او را محکوم کرده ولی پرونده راکت در اجرای احکام مانده لطفا راهنمائی کنیدو حق وحقوق تغذیه خود را نیز میخواهم با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

شکایت از سیلی زدن

با سلام همسایه بدون اینکه هیچ فحاشی از طرف بنده صورت گرفته باشد با ادعای اینکه به دختر آنها گفته ام بیشرف به بنده سیلی زده است،دوربین های مداربسته هم سیلی ایشان و هم زمانی که با دختر ایشان بحث کرده ام(من دختر ایشان را صدا کرده ام و تنها حرف بنده این بوده که هر مشکلی داری به پدر و مادرت بگو بیایند بوده است)دوربینهای مداربسته فیلم با صوت را ضبط کرده اند و توهین نکردن بنده و سیلی ایشان همه مستند هستند،برای شکایت باید چه کار کنم؟ آسیبی به بنده وارد نشده است ولی سیلی زدن کاملا در فیلم مشهود است. لازم به ذکر است بنده نماینده ی مجتمع و هیأت مدیره ی آن هم هستم و به همین دلیل دختر ایشان را صدا کردم که ابتدا برادر نوجوانش حمله ور می‌شود و بعد پدر و مادرش می آیند و...

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

خانه

باسلام یه خانه داشتم که بدلیل شرایط زندگی مجبور شدم به نام مادرم بزنم و سند رسمی به نام مادرم صادرشده الان چند وقت هست مادرم فوت کرده برای برگرداندنن اون خانه باید چکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

رضایت ندادن شاکی بعد گرفتن دیه

در یک ضربه و جرح عمدی ..شاکی بعد گرفتن تمام خسارت و دیه رضایت نمی‌دهد و می‌گوید که 20میلون تومان بده تا رضایت بدهم..آیا او از لحاظ قانونی اختیار چنین امری را دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

بیماری

سلام. شوهرم دوسال پیش رابطشو با من قطع کرد وگفت ازاین خونه برو منم بخاطر پسر14 سالم نرفتم وِی تو این دوسال فهمیدم دچار ویروس اچ پی وی پرخطر شده اون بیماریشو از من پنهان کرده من مدرکی ندارم ولی مطمعنم دچار این بیماری شده 65 سالشه ایا میتونم بدون مدرک از دادگاه بخوام مورد آزمایشش قرار بده چون حالا که بیمار شده دنبال رابطه با من فقط میخواد انتقال بده بیمار کنه لطفا راهنماییم کنید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

فرزند خواندگی

با سلام من متولد اردیبهشت 82 هستم اما تاریخ ثبت سند شناسنامه من ده ماه پس از تولد است در سامانه‌ثبت احوال جست و جو کردم نام پدر مادر یکی بود با شناسنامه اما این موضوع کمی مرا نگران کرده و امکان پرسش از والدین یا اطرافیان را ندارم این را در نظر گرفتم که والدین من به شدت در موارد قانونی حساس هستند و بعید است که دیر اقدام به گرفتن شناسنامه کنند از طرفی تک فرزند هستم از کجا می‌توانم پیگیری کنم و اینکه آیا اگر فرزند‌خوانده باشم به من ارث می‌رسد؟ چون چیزی به نام من نیست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...