درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/21

سرقت سکه

سلام یه ربع سکه بهار ازدای گم کردم ومیتونم از رو سرریال پیگیری کنم و فروشنده را بفهمم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

استعفای وکالت

اگر متن استعفای وکالت محضری به امضای موکلین برسد کافیست.در وکالت ارثیه.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مشکلات خانوادگی

سلام،من از همسرم بخاطر ترک انفاق و ضرب و جرح و توهین،شکایت کرده ام ابلاغیه ارسال شده که باید به شورای حل اختلاف بروم ولی یک هفته مونده به جلسه حضور در شورا،لایحه ارسال کردم دادسرا.آیا باید باز هم به جلسه شورای حل اختلاف بروم یا نه؟در ضمن همسرم فهمیده ازش شکایت کرده ام این ماه سه میلیون تومان به کارتم واریز کرده آیا این مبلغ برای پسر 25 ساله ام و من کافیست ؟آیا شکایتم دیگه ارزش نداره؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

تغییر اسم فاطمه

با سلام ، اسم من فاطمه است. و می خواهم تغییر بدم برای همین چند سوال داشتم. از چه سنی می‌شود اسم خود را تغییر داد. برای تغییر دادن باید به کجا مراجعه کنم. تو مدرسه و جاهای دیگر اسم فاطمه زیاد هستش و به همین دلیل منو با فامیل صدا میزنند . به همین دلیل اذیت میشم و دوست دارم اسمم رو تغییر بدم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

خسارات

با عرض سلام و ادب گاوه همسایه افتاد تو چاه زمین ما و تلف شد آیا من باید خسارات گاو تلف شده رو پرداخت کنم؟ لطفا رهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

دیه آبروی از بین رفته

سلام پزشک قانونی نامه داده واسه بیمه نوشته بعداز معاینه مجدد به عمل آمده آبروی چپ وراست رشد نکرده سایر صدمات التیام بافته. 1»ارش سوختگی درجه2سطحی صورت وگوش ها به اندازه4درصد دیه کامل انسان2»ارش سوختگی سطحی درجه دو پشت دست چپ به میران1٫5 یک چنین درصد دیه کامل انسان.3» ارش سوختگی درجه دو دست وپشت دست راست به میزان2٫5 دو نیم درصد دیه کامل انسان تعیین میگردد.دیکر صدمات دارای دیه مقدر است .ختمه معاینه اعلام میگردد. خواهشن نوشته دیه مقدر منظورش آبروی ازبین رفته هسته.گلا حساب کنید و برای ابرو چی در نظر دارند.بیمه خودش دیه مقدر و مشخص می‌کنه.منتظر جواب اصولی ودرست شما هستم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

شکایت

کسی باهاش تصادف کردم 8 ماه هست الان اومده تهدید میکنه که من کارت ماشینت دستمه میرم ازت شکایت میکنم بنده هم بعدا فهمیدم که مقصر اونه حالا میخام بدونم اون میتونه برام پرونده درس کنه یا نمیتونه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

عدم انتقال چک

با سلام من یک فقره چک برگشتی داشتم،که این چک سه دست چرخیده و دست نفر آخر برگشت خورده،بعد از اینکه برگشت خورد،مدتی بعد وجه رو واریز کردم و لاشه ی چک رو تحویل گرفتم،با توجه به اینکه بانک جهت رفع اثر،حتما باید چک مجددا بنام خودم انتقال پیدا کند،ولی چک در کارتابل من نیست،با هر سه نفر هم که صحبت کردم،میگن چک در کارتابل ما نیست.بانک هم که میرم میگه حتما باید انتقال بدن به اسم شما،لاشه ی خالی،کافی نیست! الان من باید چیکار بکنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

ارث و میراث

من پدرم سال 99 خونشو به صورت قولنامه ای و در عقل سلیم و کامل به من فروخته و الا متاسفانه فوت شدن آیا میتونم قولنامه رو ثبتیش کنم و آیا وراث میتونن خونه رو از من بگیرن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

دیه مقدر یا درصد

برای آبروی به اندازه یک سوم ویک چهارم آبروی ازبین رفته که دیگه رشد نمیکنه.دیه. مقدر ،شاملش میشه. یا درصد ،دیه میزنند واسه دست وگوش، درصد شو مشخص کرده ولی ابرو نوشته،توسط پزشک قانونی که دیگر صدمات دارای دیه مقدر است.دقیق منظورش چی هستشه،با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مهریه

سلام. من صیغه 99 ساله با همسرم هستم به مدت سال الان منزل ترک کرده رفته 3 ماه میتونم مهریه بگیرم 300 تا سکه مهریه ام است و شغل ثابت و حقوق دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

تغییر اسم فرزند در شناسنامه پدر و مادر پس از تغییر جنسیت

آیا بعد از تغییر جنسیت اسم فرزند در شناسنامه پدر مادر اصلاح میشه؟ یا با همون اسم قبلی باقی میمونه؟ لطفا واضح پاسخ بدید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مهریه

با سلام همسر بنده اقدام به دادخواست مطالبه مهریه نموده و مهریه ایشان 350 عدد می باشد و خودم کارمند بخش خصوصی هستم و به جز واحد آپارتمان مسکونی که در حال حاضر در آن ساکن هستم (ملارد) و یه ماشین ساینا مدل 1405، با شرط درخواست اعسار از طرف بنده آیا همون 350 سکه به ایشان تعلق میگیرد یا طبق قانون جدید 110 سکه تعلق میگیرد.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مسدودی حساب

سلام وقت بخیر بنده یه شکایتی از تعزیرات برام اومد و اقدام به پرداخت جرائم کردم البته بعد مسدود شدن حسابهام الان تمام چکهای برگشتیمم تحویل بانک داپم ولی همچن از برج 12پارسال تا الان حسابام مسدود هستن وهر جا میرم جواب درستی بهم نمیدم حتی نامه از تعزیرات برای بانک مرکزی البرز بردم اقساط بانکم هم پرداخت نشده ولی میگن حسابات باز هستش

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

خیانت در امانت چک و دست چک

باسلام،بنده چک و دست چکم رابه رسم امانت دست بنده خدایی دادم ایشون خیانت در امانت به بنده کرده وچک ودست چکم راسواستفاده کرده وازجانب بنده چک بی محل کشیده وچک برگشت خورده تمام حساب‌های بنده مسدودگردیده هرچه تماس باایشان گرفتیم پاسخگونبودندمیخواستم ازایشان شکایت کنم وبدانم خسارت هربرگ چک چقدره؟بنده نه پولی دارم ونه پشتوانه ایی،ایشان زندگی مراتباه کردن هرچی هم که گفتیم حسابمان رادرست کنیدگفتندشکایت کنید من ازایشان بابت کلاهبرداری وخیانت درامانت شکایت دارم،لطفاتوروبخدا بمن کمک کنید و حتما پاسخم را لطفا بدهید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مستمری پدر به پسر از کار افتاده

بنده در دوران خدمت سربازی به دلیل بیماری اعصاب و روان معاف دائم از خدمت شدم پس از معافیت چندین بار به پزشک اعصاب و روان مراجعه نمودم ان زمان پدرم در قید حیات بودند بنده قادر به کار نبودم پدرم از دنیا رفت و مستمری پدر را مادرم که اکنون در قید حیات هستند دریافت می‌کنند که من نزد مادرم هستم و قادر به کار نیستم یک ازدواج ناموفق هم داشته اکنون که حدود پنجاه سال سن دارم و یک روز هم بیمه تامین اجتماعی ندارم آیا مستمری پدرم به من میرسه ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

تعدیل پیش قسط

فردی به دومیلیارد تومان محکوم شده اعسار زده پذیرفته شده به سیصد میلیون تومان پیش پرداخت مابقی هر دوماه یک درصد تا آخر دوباره برای پیش قسط می تواند اعسار بزند

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

جوی آب

سلام ، ملک پدری به متراژ 1000 متر بین دو خواهر تقسیم شد ، سهم من سمت جاده قرار داره و سمت خواهر پشت سهم من 3 متر عرض در طول باغم راه ماشین رو به خواهرم واگذار کردم و فکر میکردم به من جوب آب میده از جوب اصلی باغ که پشت سهم خواهرم هست و در متنی هم که موقع تقسیم نوشتیم در مورد جوب چیزی ننوشتیم، الان که رفتم درخت بکارم و جوب آب بکنم میگه جوب نمیدم ، میتونم شکایت کنم آیا راهی دارم که جوب آب بگیرم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

حمل یخچال

از بندرعباس به تهران با وانت یه یخچال خارجی نوو گفتن ببرم گفته فاکتور هم میده خواستم بدونم تو مسیر گیر میدن یا میتونم ببرم یا نه اگه فاکتور بده توی مسیر ایست بازرسی چیزی ماشین یا بار رو توقیف نمیکنه یا مشکلی پیش نمیاد!!

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

نزاع

با سلام یه تصادف خیلی جزئی پیش آمد پیاده شدیم ببینیم چی شده طرف مقابل که مقصر هم بود شروع به فحاشی میکنه و باعث میشه ما که دو نفر بودیم با اون که یه نفر بود درگیر شیم و دست یکی از ما تو درگیری میشکنه الان شکایت کردیم بخاطر دیه .فیلم درگیری هم موجوده ایا بخاطر اینکه ما دو نفر بودیم امکان داره رای به نفع ما نشه ؟ (واینکه طرف سه بار سابقه زندان داره)

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

دانش آموز

من در کلاس های مجازی به صورت کامل شرکت نکردم.آیا مدیر میتواند من را از امتحانات خرداد ماه محروم کند؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

دیه تصادف مختومه شده

سلام من فردای روز اول جنگ اول ایران با امریکا روزه جمعه با متور سیکلت تصادف کردم و مقسرم بودم خلاصه یه رونه پام با تلقوم شکست تو اون بم بارون اینا مادرم رفت دنبال کارام چون نمی تونستم من برم و پدرم متصفانه به رحمته خدا رفته و من تو تهران کار می کردم و یه مقدار پسنداز داشتم روزی که تصادف شد مادرم رفت دنبال کارام و خلاصه با کلی دردسر و کلی خرج دیگه همه چی تموم شد و پول منم تموم شد مجگور شدم برگردم شهر خودمون و بعد بهبود و تموم شدن جنگ اول با کلی قرض رفتم دنبال پروندم بعد گرفتن نامه پزشک قانونی و تحویل دادنش به دادگاه تو ساله 1404/4/5 به خونه برگشتم به شهرستان خودمون قرار بود ده روزه دیگه بهم پیام ابلاغیه‌ای یا همیچن چیزی علام کنن که برم قاضی منو ببینه پروندمو بهم بده و به بیمه تحویل بدم ولی نه پیامی اومد نه چیزی بعد جنگ شد الانم هیچ پولی ندارم که برم دنبال پروندم و پروندم مختومه شده ترو خدا کمکم کنین بخدا قسم من خرج خانواده میدم تنها امیدم به این دیه بود که مختومه شده ترو خدا بگین چکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

معاونت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار

خانمی به اتهام معاونت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار دستگیر شده و البته متهم اصلی و اون شخصی که باهمدستی هم این جرم مرتکب شدن دستگیر شدن و متهم اصلی هم اعتراف کرده و همه رو گردن گرفته و گفته اون خانم هیچ نقشی نداشته حالا سوالم اینه چقدر مجازات ممکنه برای خانم در نظر گرفته بشه مبلغ وثیقه هم برای خانم 500 میلیون هس

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

پرونده حقوقی

بعد از رد دادخواست رفع نقص توسط دادگاه تجدیدنظر استان حکم دادگاه بدوی تایید میشه بعدش پرونده باید از تجدیدنظر به دادگاه بدوی ارسال بشه تا بتونم اجرائیه حکم قطعی بگیرم؟ روالش همینه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

نفقه از ولی قهری

با سلام و خسته نباشید بعد از کارشناسی و تائید پرداخت نفقه از طرف دادگاه ، بعد گذشت چند ماه دادگاه شماره‌ی حساب میخواد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

گرفتن سهم ارث

با سلام پدر بنده تازه فوت شده است ویک خانه وماشین به نام پدرم است وصیتی هم نداره ومادرم در آن خانه زندگی میکنه خواهرم هم ازدواج کرده ولی پیش مادرم مونده والعان هم که سر یه چیزهایی بحثمون شده ومیگه من اینجا پیش مامان میمونم وهیچ کس حق نداره بیاد اینجا مادرم هم پشت اونه یعنی ازش میترسه تو سری خور بچش شده من میتونم برم شکایت کنم وماشین وخونه که سهم پدرم هستش ازشون بگیرم یا نه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

سوال حقوقی

با سلام و تشکر از پاسخگوییتان. آیا امکان دسترسی به پیامکها و تماسها یا چتهای سایت دوستیابی برای مدت زمان بیشتر از شش ماه هم وجود دارد؟ به طور مثال مربوط به چندین سال قبل ده یا پانزده سال قبل که بتوان بر اساس آن شکایت کرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مستمری پدر به پسر از کار افتاده و

سلام در حین خدمت سربازی به دلیل بیماری اعصاب و روان پس از کلی پزشک معاف دایم شدم آن‌زمان پدرم در قید حیات بودند پس از معافیت به پزشک مراجعه کردم به دلیل همین بیماری قادر به کار کردن نبودم سپس پدرم فوت کرد مستمری ایشان به مادرم که اکنون در قید حیات هستند رسید و من نزد ایشان زندگی میکنم یه ازدواج ناموفق هم داشتم بنده یک روز بیمه تامین اجتماعی ندارم بهده قادر به کار نیستش آیا مستمری پدر به من خواهد رسید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

چک‌ صیادی

چک یه معلم بازنشسته به مبلغ 20 میلیون تومان برگشت زدیم و وعده های الکی میده تا الان موفق نشدم . استعلام از راهنمایی رانندگی گرفتم خودرو نداره قبلا فروخته . چه جوری میشه از حقوق بازنشستگیش گرفت مبلغی رو و چقد میدن ؟ و آیا اصلا میدن شنیدم میگن که حساب حقوقی رو نمیبندن به خاطر معیشت خانواده و کاری نمیشه کرد آیا درسته؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

هزینه های چک برگشتی

سلام چک من برگشت خورده بعد از دادگاه و تجدید نظر و ... طرف مقابل حکم جلب گرفته .الان با طرف توافق کردم کل مبلغ رو پرداخت کنم به اضافه دویست میلیونو ایشون رضایت بده.بعد از گرفتن رضایت چه هزینه هایی داره؟از کسی شنیدم گفت برای اجرای احکام هم باید پول واریز کنی یا به حساب قوه قضاییه؟اگر درسته برا دو تا چک جمعا یک و نیم میلیارد چقدره هزینه؟ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...