ابتدا مدیرساختمان برای وی اظهارنامه ارسال کند
در چنین مواردی ابتدا باید صورتحساب شارژ و هزینههای مشترک را بهصورت کتبی و با رسید یا پیامک رسمی به مالک بدهید. اگر ظرف ده روز پرداخت نکرد، ابتدا اظهارنامه رسمی دهید و سپس طبق ماده ۱۰ مکرر قانون تملک آپارتمانها، میتوانید از طریق شورای حل اختلاف محل ملک دادخواست «مطالبه شارژ معوقه و هزینههای مشترک ساختمان» بدهید. شورا مالک را ملزم به پرداخت مبلغ و خسارت تأخیر میکند و در صورت امتناع، مدیر ساختمان میتواند از قطع خدمات مشترک غیرحیاتی مثل شوت زباله یا پارکینگ استفاده کند. رأی شورا لازمالاجراست و از طریق اجرای احکام قابل وصول از حساب یا اموال مالک خواهد بود. البته میتوانید پس از ابلاغ اظهارنامه پس از ۱۰ روز و عدم تسویه خدمات مشترک را قطع کنید و سپس به دادگاه مراجعه کنید .
با سلام برای او ابتدا یک اظهارنامه ارسال کنید اگر بازم پرداخت نکرد نگران نباشید دادخواست بدهید حساب او را توقیف کنید آن موقع سراغ شما خواهد آمد
بر اساس قانون تملک آپارتمانها و آییننامه اجرایی آن، تمامی مالکین واحدهای یک ساختمان موظف به پرداخت هزینههای مشترک شامل هزینههای نگهداری، تعمیر و شارژ هستند. اگر یکی از مالکین از پرداخت این هزینهها امتناع کند، رئیس یا مدیر ساختمان میتواند موضوع را به شورای حل اختلاف محل ارجاع دهد. بر اساس ماده ۱۰ مکرر قانون تملک آپارتمانها، در صورت ادامه عدم پرداخت مالک، مدیر ساختمان میتواند اقدام به قطع خدمات مشاع مانند آب، برق و گاز کند. همچنین، شورای حل اختلاف میتواند حکم به پرداخت هزینههای مذکور را صادر کند.
اظهار نامه ارسال سپس دادخواست دهید
مدیرساختمان باید پیگیری کند
درود بر شما کاربر محترم سایت دادراه متن قانونی ذیل را با دقت مطالعه نمایید؛ درصورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینههای مشترک از طرف مدیر یا هیات مدیران وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه میشود.
هرگاه مالک یا استفاده کننده ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را نپردازد مدیر یا هیات مدیران میتوانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و غیره به او خودداری کنند و در صورتی که مالک و یا استفاده کننده همچنان اقدام به تصفیه حساب ننماید اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیات مدیران برای وصول وجه مزبور بر طبق اظهارنامه ابلاغ شده اجراییه صادر خواهد کرد. عملیات اجرایی وفق مقررات اجرای اسناد رسمی صورت خواهد گرفت و در هر حال مدیر یاهیات مدیران موظف میباشند که به محض وصول وجوه مورد مطالبه یا ارائه دستور موقت دادگاه نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک فوراً اقدام نمایند- در صورتی که عدم ارائه خدمات مشترک ممکن یا موثر نباشد، مدیر یا مدیران مجموعه میتوانند به مراجع قضایی شکایت کنند، دادگاهها موظفند این گونه شکایات را خارج از نوبت رسیدگی و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموعه ارائه میشود محروم کنند و تا دو برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه نمایند.
استفاده مجدد از خدمات موکول به پرداخت هزینههای معوق واحد مربوط بنا به گواهی مدیر یا مدیران و یا به حکم دادگاه و نیز هزینه مربوط به استفاده مجدد خواهد بود.
- رونوشت مدارک مثبت سمت مدیر یا هیات مدیران و صورت ریز سهم مال یا استفاده کننده از هزینه های مشترک و رونوشت اظهارنامه ابلاغ شده به مالک یا استفاده کننده باید ضمیمه تقاضانامه صدور اجراییه گردد.
نظر مدیر یا هیات مدیران ظرف ده روز پس از ابلاغ اظهارنامه به مالک در دادگاه نخستین محل وقوع آپارتمان قابل اعتراض است، دادگاه خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی به موضوع رسیدگی و رای میدهد این رای قطعی است در مواردی که طبق ماده فوق تصمیم به قطع خدمات مشترک اتخاذ شده و رسیدگی سریع به اعتراض ممکن نباشد دادگاه به محض وصول اعتراض اگر دلائل را قوی تشخیص دهد دستور متوقف گذاردن تصمیم قطع خدمات مشترک را تا صدور رای خواهد داد.
- مقررات قانون تملک آپارتمان در خصوص نحوه اداره و وصول هزینه های مشترک مربوط به حفظ و نگاهداری اعیانات و تاسیسات اختصاصی و اشتراکی در مورد شهرک ها و مجتمعهای مسکونی که فاقد شهرداری میباشند قابل اجرا و اعمال میباشد.
نحوه تشخیص هزینه ها و ترتیب پرداخت آن را اساسنامه سازمان مالکان تعیین خواهد کرد.
- در صورتی که مالک یا استفاده کننده مجدداً و مکرراً در دادگاه محکوم به پرداخت هزینههای مشترک گردد علاوه بر سایر پرداختیها مکلف به پرداخت مبلغی معادل مبلغ محکوم بها به عنوان جریمه میباشد
مدیر میتواند از طریق دفاتر خدمات قضایی علیه ممتنع طرح دعوی مطالبه شارژ نماید
© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.