مشاوره حقوقی رایگان - هیات مدیره ساختمان مسکونی

با سلام و احترام برای جلوگیری از پیشامد مسائل حقوقی برای هیئت مدیره نظیر مسئولیت در قبال آسیب دیدگی شخص در مشاعات یا آسیبهای ناشی از مشکلات ساختمان نظیر برق گرفتگی یا آسانسور، چه راهکار قانونی وجود دارد؟ سپاسگزارم

پاسخ ها:


هیئت مدیره مکلف است نسبت به بیمه مسئولیت مدنی ساختمان و مشاعات اقدام نماید تا در صورت بروز حوادث احتمالی، جبران خسارات وارده از طریق شرکت بیمه صورت پذیرد.اطلاع‌رسانی و هشدار به ساکنین نصب تابلوهای هشداردهنده و اخذ بیمه‌نامه‌های تخصصی برای تجهیزات پرخطر مانند آسانسور و سیستم برق

18:03:25   1404/2/15

بیمه آسانسور و بیمه آتش سوزی وظیفه مدیر ساختمان است

16:41:41   1404/2/15

بادرود، پرسشگر ارجمند، نخست، هیئت مدیره مکلف است نسبت به بیمه مسئولیت مدنی ساختمان و مشاعات اقدام نماید تا در صورت بروز حوادث احتمالی، جبران خسارات وارده از طریق شرکت بیمه صورت پذیرد. ثانیا، هیئت مدیره موظف است بازرسی‌های دوره‌ای و منظم از تأسیسات و تجهیزات ساختمان، به ویژه آسانسور و سیستم برق‌رسانی، را به عمل آورده و نسبت به رفع نقص و انجام تعمیرات لازم اقدام نماید و مستندات مربوطه را نگهداری نماید. ثالثا، هیئت مدیره باید نسبت به نصب علائم هشداردهنده در نقاط خطرآفرین ساختمان، مانند محل‌های لغزنده یا دارای خطر برق‌گرفتگی، اقدام نموده و آموزش‌های لازم را به ساکنین در خصوص رعایت نکات ایمنی ارائه نماید. آنچه پاسخ گفتم، در حد کلیات بود، تحلیل دقیق موضوع شما مستلزم گفتگوی طرفینی است، بنابراین شما را از مشاوره(تلفنی و حضوری) با یک وکیل متخصص بی نیاز نمی کند، دقت کنید، دادگستری عرصه آزمون و خطا نیست.

16:54:02   1404/2/15

مطابق مصوبه هیئت مدیره مدیر ساختمان ملزم به بیمه نمودن حوادث مذکور است

18:28:01   1404/2/21

برای جلوگیری از مسئولیت حقوقی هیئت مدیره در قبال حوادث مربوط به مشاعات یا مشکلات ساختمان (مانند برق‌گرفتگی یا آسانسور)، راهکارهای قانونی زیر پیشنهاد می‌شود: 1. انجام بازرسی‌های دوره‌ای و نگهداری مناسب بازرسی فنی مستمر: انجام بازرسی‌های منظم توسط کارشناسان فنی (برق، آسانسور، سازه و ...) و دریافت گواهی‌های سلامت. تعمیر و نگهداری به‌موقع: رسیدگی فوری به مشکلات گزارش‌شده و مستندسازی اقدامات انجام‌شده. 2. مستندسازی و صورتجلسه‌های هیئت مدیره صورتجلسات رسمی: ثبت کلیه تصمیمات مربوط به ایمنی ساختمان در صورتجلسات و ابلاغ آن به ساکنین. مدارک مالی و قراردادها: حفظ اسناد هزینه‌های مربوط به تعمیرات و قراردادهای با شرکت‌های متخصص. 3. بیمه مسئولیت مدنی بیمه ساختمان: انعقاد بیمه‌نامه مسئولیت مدنی برای هیئت مدیره و بیمه حوادث مشاعات. بیمه آسانسور و تاسیسات: اخذ بیمه‌نامه‌های تخصصی برای تجهیزات پرخطر مانند آسانسور و سیستم برق. 4. اطلاع‌رسانی و هشدار به ساکنین نصب تابلوهای هشداردهنده: مانند هشدار در مورد سطح خیس یا تعمیرات. اعلام‌نامه کتبی: اطلاع‌رسانی رسمی به ساکنین درباره مشکلات احتمالی و اقدامات پیشگیرانه. 5. رعایت مقررات قانونی قانون تملک آپارتمان‌ها: رعایت مفاد قانون تملک آپارتمان‌ها (مصوب 1343) و آیین‌نامه‌های اجرایی آن. مقررات ملی ساختمان: تطبیق وضعیت ساختمان با مقررات ملی ساختمان و استانداردهای ایمنی. 6. اخذ نظریه کارشناسی و مشاوره حقوقی مشورت با وکیل: در موارد پیچیده، مشورت با وکیل متخصص در امور ملکی و مسئولیت مدنی. کارشناسی رسمی: استفاده از گزارش کارشناس رسمی دادگستری در موارد اختلاف. 7. تصویب بودجه ایمنی در مجمع عمومی تخصیص بودجه ایمنی: پیش‌بینی ردیف بودجه‌ای خاص برای ایمنی ساختمان در مجمع عمومی سالانه. 8. واگذاری مسئولیت به شرکت‌های حرفه‌ای واگذاری مدیریت به شرکت‌های خدمات ساختمان: در صورت امکان، استخدام شرکت‌های مدیریت حرفه‌ای برای کاهش مسئولیت مستقیم هیئت مدیره. نتیجه: با رعایت این موارد، هیئت مدیره می‌تواند مسئولیت خود را به حداقل برساند، زیرا در صورت وقوع حادثه، دادگاه ها بررسی می‌کنند که آیا هیئت مدیره تقصیر داشته یا تمام اقدامات معقول را انجام داده است. مستندسازی و اقدامات پیشگیرانه، کلید کاهش مسئولیت است. در صورت نیاز به جزئیات بیشتر در هر بخش، می‌توانید سوال

16:39:09   1404/2/15

دقیقا برابر قانون و ایین نامه مربوطه عمل کنید

10:58:19   1404/2/18

سوالات مرتبط

قفل نمودن درب ورودی ساختمان
من در ساختمانی با 70 واحد زندگی میکنم ، هیات مدیره بدون رای گیری درب ورودی ساختمان را در طبقه همکف قفل نموده و ساکنین را مجبور به استفاده از درب پارکینگ برای ورود و خروج نموده ، وقتی اعتراض میکنیم میگ...
هیات مدیره ساختمان
باسلام و خسته نباشید.فرصت هیئت مدیره ی قبلی به پایان رسیده.وباید جلسه تشکیل بشه و هیئت مدیره جدید انتخاب بشه.جلسه اول به علت نبودن اکثریت اهالی لغو شد.جلسه دوم هم همینطوری لغو شد.میخواستم بدونم در این...
هیات مدیره ساختمان
آیا یک اپارتمان 15 واحدی شخصی ساز نیاز به هیئت مدیره دارد...
دادخواست هیات مدیره از مدیر ساختمان
سلام وقت بخیر بنده به مدت دوسال مدیر بلوک 30واحدی بودم بعداز دوسال هییت مدیره ازبنده شکایت کرده که حقوق نگهبان وقبض ها روپرداخت نکردم درصورتی که همه قبض های مربوط به خودم وحقوق نگهبان ها رو پرداخت کر...
مدت زمان خدمت هیات مدیره
در قانون و ایین نامه اجرایی تملک اپارتمان ها صراحت دارد که مدت خدمت هیات مدیره دوسال است و می تواند بیشتر هم باشد. یعنی به نوعی کمتر نمی شود ولی بیشتر مانعی ندارد. به نظر می رسد این ماده قانونی آمرا...