با قسطی شدن پرداخت مهریه ، حق حبس زن از بین نمیرود
سلام این موضوع بین قضات اختلافی است با توجه به اینکه زوجه دارای حق حبس است برای اقامه دعوی الزام به تمکین زوجه ، اینکه باید تمام مهریه زوجه پرداخت گردد یا اقامه دعوی اعسار و صدور حکم اعسار کافی است بین قضات اختلافی است با توجه به اینکه حکم قطعی اعسار شما صادر شده است شما دادخواست الزام به تمکین زوجه را مطرح نمایید و لایحه دفاعیه دقیق تنظیم نمایید و به دادگاه ارائه نمایید
با سلام باید تمام اقساط را پرداخت کنید شما فعلاً با همین شرایط صبر کنید زوجه در نهایت بعد از مدتی حاضر به توافق با شما خواهد شد و بهتر است در صورت امکان دوستانه مشکل را حل و فصل کنید.
با توجه به رویه جاری دادگاههای خانواده، صرفاً پرداخت کامل مهریه به همسرتان، حق تمکین را برای شما ایجاد میکند. اعسار شما و تقسیط مهریه، اگرچه به شما فرصت میدهد که مهریه را به صورت قسطی پرداخت کنید، اما تا زمان پرداخت کامل آن، همسرتان همچنان میتواند از حق حبس خود استفاده کند. به بیان دیگر، پرداخت اولین قسط مهریه، حق حبس زوجه را ساقط نمیکند و او همچنان میتواند از ایفای وظایف زناشویی امتناع کند. در واقع، تمکین زوجه در مقابل زوج، منوط به ایفای کامل تعهدات مالی/ مهریه است. تا زمانی که مهریه به طور کامل پرداخت نشده، همسرتان میتواند با استناد به حق حبس، از تمکین خودداری کند و این امر، نافی حقوق قانونی وی نخواهد بود.
تا هنگام تمکین و نزدیکی زوج حق استفاده از حق حبس دارد و این موضوع جدای از پرداخت مهریه میباشد شما پس از پرداخت مهریه میتوانید از حق ماده 1133 قانون مدنی استفاده کنید و طلاق ندهید
میتوانید درخواست تمکین نمایید
با سلام و ادب .
.
این سئوالی ست که قانون ظاهرا به آن جواب صریح و قانونی داده و حقوق جواب ابهامات عرفی آن را از فقه جستجو کرده هرچند طبق ماده ۱۰۸۵ قانونگذار اسقاط حق حبس را طبق نظر دوم در فقه معلق به پرداخت کل مهریه دانسته و حتی در حالت مهریه حال و موجل اسقاط حق حبس مشروط به پرداخت قسمت حال مهریه هست. اما از طرفی فقط وجود مهریه در نکاح موقت را مورد لحاظ قرار داده که شرط اصلی نکاح موقت هست در حالیکه در نکاح دائم اصلا وجود مهریه شرط نیست پس حق حبس در آن هم شرط تعیین کننده نیست
اما با توجه و تفسیر فقهی قوانین در صورت ابهام حاصل از عرف و شرایط
درتفسیر ابهامات این قانون سه نظر میان فقها مطرح است
.1. اسقاط حق حبس مهریه با پرداخت اولین قسط از تقسیط
.2.عدم اسقاط حق حبس تا زمان پرداخت کل مهریه
(نظر قانون)
3.(اکثریت فقها) با توجه به حق زوجه بر اساس علم و اقدام به دو صورت رای داده اند
که اگر زوجه به هنگام انعقاد نکاح عالم به اعسار زوج باشد
حق حبس بصورت ضمنی اسقاط میگردد ولی اگر جاهل باشد اسقاط نمیشود مگر با پرداخت اولین قسط از تقسیط اعسار . که هم متضمن اصل تحکیم خانواده و هم متضمن عدل و انصاف در اخذ حق مالی زوجه است .
درسته که اکثر فقها نظر سوم را گفته اند و قانون گذار نظر دوم را ملاک دانسته ولی بنده شخصا تابع جمع نظر فقها در نظر اول و سوم هستم
بدین نحوه که در صورت عدم اثبات علم و جهل زوجه به اعسارزوج در هنگام انعقاد عقد نظر اول.
و در صورت اثبات علم و جهل زوجه به اعسار زوج نظر سوم را اصلح .
بدین شرح که در صورت عدم اثبات علم وجهل زوجه به اعسار زوج تابع نظر اول و
در صورت اثبات علم و جهل زوجه به اعسار زوج به هنگام انعقاد نکاح بدین شرح که در صورت علم زوجه اصلا حق حبسی به وجود نمی آید که اسقاط شود و در صورت جهل زوجه به اعسار زوج هنگام انعقاد عقد حق حبس به وجود می آید و با پرداخت اولین قسط از تقسیط اعسار در مهریه حق حبس اسقاط میشود
به نظر بنده نظر فقها با جمع نظر اول و نظر سوم اصلح است که کلا بر مبنای تحکیم خانواده است . و دلایل استنباطی فقهای صادر کننده نظر اول و سوم را با در نظر گرفتن شرایط گفته شده در اولویت میدانم
طبق نظر استنباطی به نظر اینجانب
اول اینکه هدف از نکاح فقط اهداف شخصی یا دو نفره در یک خانواده نیست بلکه هدف جمعی و بزرگتر و مهمتر که تداوم نسل است و هدفی ست که هم موثر شخصی و هم موثر جمعی ست مورد نظر است
که بدون تمکین خاص میسر نیست
و مهمتر اینکه مهریه زیاد و پرزرق و برق هم شرط اصلی یا صحت نکاح دائم و موقت نیست بنابراین مقیدات اصولی نکاح از جمله تمکین خاص مشروط و معلق به وجود یا اخذ تمام مهریه نمیتواند باشد .
اصل ذاتی نکاح مستنبط از آیه زیر
(خلقکم من تراب ثم من نطفه ثم جعلناکم ازواجا)ادامه و تحکیم زوجیت ست
زوجیت وضعیت مورد نظر خدا در کتاب و ادامه زندگی صحیح بشری ست که بیشتر از اراده مبتنی بر ملزومات و احتیاجات اساسی معاش صحیح است
که مبانی و اهدافی بلند تر از صرفا حاصل از توافق اراده ء دو طرفه دارد و نبایدصرفا با عدم تحقق یک امر مالی مندرج در نکاح که تازه شرط اصلی یا صحت آن نیست
از بین برود .
بنابر این مبانی و اهداف اصلی زوجیت هم نباید صرفا معلق و مشروط به امور توافقی صرفا مادی باشد ..
از طرفی نظر باید جامع شرایط همه ازواج باشد در حالی که هیچ کدام از این سه نظر آن زوجهایی را که مهریه در نکاح آنها فقط یک جلد کلام کتاب هست را نادیده
گرفته اند . و اینکه نکاح وضعیتی ست که بیشتر از توافق مبتنی بر شرایط ذاتی و هدفش رفع احتیاجات ذاتی وادامهء تحکیم خانواده و همزیستی تا زمان کهنسالی ست
که در کهنسالی زوجیت بیشتر از گذشته از چهره توافقی به چهره ای به عنوان ملزوم اصلی مورد احتیاج بشری تغییر چهره میدهد .
باید مهریه به طور کامل پرداخت شود
سلام متاسفانه باید کامل پرداخت شود
به طور کامل
بر اساس ماده 1085 قانون مدنی که اشعار میدارد : زن میتواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر این که مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود. تا قسط آخر را باید پرداخت کنید تا بتوانید تمکین زوجه را بخواهید
© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.