درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/17

زمین فضای سبز

سلام دریک منطقه زمین بوده فضای سبز نداشته تازگی فضای سبز خورده میتوانم زمین در از فضای سبز دربیارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

تغییر نام

سلام من واسه تغییر نام درخواست دادم 14 اردیبهشت جلسه رسیدگی بود الان تو سامانه ثنا زده به‌دلیل عدم وصول قاضی تجدید جلسه واسه 17 مرداد شد الان حضوری میتونم برم باقاضی صحبت کنم میخوام مدرک دانشگاهی بگیرم اگر میشه زودتر رای را صادر کنه ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

موتور مزایده ای

موتور مزایده ای پلاک می شود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

بازنشستگی متناوب

سلام اینجانب از مرداد ماه 84 تا آخر سال 89 بیمه کار بصورت عادی دارم و از اول سال 90 تا حالا بیمه بصورت سخت و زیان آور دارم و مدت 20 ماه هم خرید سربازی انجام دادم با این وضعیت چه زمانی میتونم بازنشسته بشوم 2-آیا مدت دوره خرید سربازی برای بازنشستگی لحاظ میشود

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

در خصوص استرداد ملک از شهرداری

با سلام 13 متر مربع از ملک بنده در سالیان گذشته بر اساس طرح تفضیلی آن زمان جهت اجرای طرح به هنگام تفکیک از سند بنده کسر شده ولی ملک فعلا در تصرف بنده می‌باشد و بر اساس طرح جدید طرح حذف و اجرا نخواهد شد آیا می توان سند را از شهرداری پس گرفت ممنونم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

مالکیت

سلام عرض ادب. چشمه ای ک در زمین شخصی وجود دارد. و اشخاصی سعی دارند این چشمه را سرچشمه تلقی کنند و به طبع ان عمومیت پیدا کند. حال ان ک این چشمه خروجی بسیار اندکی دارد. یک چشمه چه ویژگی هایی باید دارا باشد تا سرچشمه تلقی شود و عمومیت پبدا کند؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

درخواست توقیف اموال

سلام من برای سفته ام شکایت کردم و الان برام اجراییه صادر شده، بعد از تمام شدن مهلت مقرر بدهکار، باید درخواست توقیف اموال بده یا خودکار اموالش توقیف میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

استعلام سفته

سلام وقت بخیر.آیا تاریخ خرید سفته از بانک ملی،قابل استعلام است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

واریزی مبلغ به کارمند اداره یا رئیس اداره

با توجه به تاریخ مبلغ واریزی به کارت رئیس اداره با توجه به اینکه هیچگونه ارفاق کاری مقصد مقصود نبوده واریزی مبلغ در سال قبل بوده و از نظر اداری هیچگونه قول کار یا همکاری به رشوه دهنده نبوده و پیامک یا مدرکی دال بر پرداخت رشوه نیست فقط واریزی یک مبلغ به مقدار 5میلیون میباشد حالا پس از گذشت یکسال کارمند ادعای پرداخت بعنوان رشوه رادارد ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

سفته ضمانتی

سلام وقت بخیر.من برای آزادی پسر عمویم.برای ضمانت مبلغ 800 میلیون سفته دادم برای ضمانت چکی که جلبش کرده بودند.تاریخ خرید سفته و تحویل آن و رضایت آزادی پسر عمویم در یک روز است.و بعد مدتی پسر عمویم چک طرف را پاس کرد. با این حال طرف که قصاب است رفته روی سفته های من اقدام کرده و به دروغ گفته که من از ایشان گوشت خریدم. و سفته ها ربطی به چک پسرعمویم ندارد.آیا تاریخ خرید سفته ها از بانک قابل استعلام است؟ که ثابت کنم با تاریخ رضایت و آزادی پسرعمویم یکی است؟ اگر بله. از چه طریق استعلام بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

اثبات حق ارتفاق

درود بر وکلای عزیز. ملکی در جوار ملک بنده که قبلا توسط پدربزرگ بنده بین وراث خودش تقسیم شده به قطعات کوچک در جوار آنها یک چاه آب دستی از سال 60 بوده به سه نفر از عموها و ما داد طبق یک دست نوشته عادی آن موقع پروانه چاه باب نبود روستا بود برای مصارف آب شرب و باغ یکی از عموهای دیگر ملکی را فروخت عمویی که در چاه حق نداشت زمین فاقد سابقه ثبتی بود از طریق دهیاری اقدام به ثبت کرد بدون اینکه از چاه نامی در سند برده شود ما هم متوجه نبودیم چون محصور نبود سیم خاردار بود و چاه هم در داخل خانه محوطه ما بود و تا سال قبل تجهیزات پمپ و غیره بر رویش نصب بود و سه عمو ها مشترک استفاده می‌کردند بجز عمویی که ملکی را فروخته چون او حقی بر چاه نداشت آن عمو به محض اینکه زمینش را ثبت زد فورا به ثالثی فروخت ثالث برای تطبیق سند و متراژ برای جانمایی دقیق سند ثبتی متوجه شد که چاه باید در ملک او واقع شده باشد تا محصور کند برای خلع ید اقدام کرد و تجهیزات و منصوبات چاه قلع و قمع و جمع آوری گردید اما چاه همچنان سالم است با اینکه در دادگاه مدارک نشان دادیم که چاه متعلق به سه نفر است ولی قاضی توجهی نکرد به ضرر ما رای داد چون داخل در محدوده ثبتی ثالث واقع شده بود اعتراضات فایده نداشت در هر صورت روستا بود و دهیاری دیمی اقدام به ثبت کرده بود ما هم متوجه نبودیم اصلا برای صورتجلسه تحدید حدود هم کسی را ندیدیم که حداقل اعتراض میکردیم بر اساس نقشه ثبت زده شد. حالا آیا می‌توانیم به عنوان حق ارتفاق علیه آن خریدار که مالک جدید ملکی شده که چاه مورد استفاده ما سه خانوار داخل در ملک او شده ؟و نسبت به اصلاح قسمتی از عملیات ثبتی که به اشتباه یا عامدانه چاه و حریم به آن ملک ملحق و ضمیمه شده ؟ در هرصورت ما سابقه مداوم 40 ساله بهره برداری از چاه داریم دهها نفر شاهد داریم آیا می‌توانیم حداقل به عنوان حق ارتفاق حق خود را ثابت کنیم. ؟ با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

استرداد عوضين

چنانچه معامله ای انجام و سپس از طرف خریدار معامله فسخ شود و بعدازفسخ وی اقدام به فروش مال نموده باشد تکلیف استرداد چیست، رای قطعی دادگاه مبنی بر تایید فسخ نیز صادر شده است.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

تسلیم مبیع

با سلام مادر بنده با یک قرارداد عادی و با دست خط خود پدرم در سال 99 به مبلغ 65 میلیون تومان از پدرم 1000 متر مربع باغی خریده که از سال 99 تا الان زمین را تحویل نمیده و سند رسمی نمیده و مادرم شکایت کرده و من نیز به عنوان شاهد مادرم که ان زمان دختری 22 ساله بودم زیر آن قرارداد امضا کردم چیکار میشود کرد؟ آیا دادگاه میتوان این زمین را از او اخذ کند آیا میتوان معادل آن باغ پول یا ملک دیگری از شخص فروشنده گرفت؟وهمچنین ضرر زیان میتوان گرفت؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

ابلاغیه

سلام یکسال پیش بعنوان مطلع منو خواستن بعد چند ماه پیش ابلاغ آمد ک پرونده از کرج ب دادیاری 12 تهران ارجاع شد ودیگه پیامکی نیانده دلیلش چیه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

استخدام دولتی

با سلام بنده به دلیل سندروم آلپورت کاهش شنوایی و نارسایی کلیوی دارم. بنده پیوند کلیه کردم و خداروشکر شرایط کلیوی پایدار و روند سلامتی بسامان هست همچنین به دلیل کاهش شنوایی متوسط تحت پوشش معلولیت بهزیستی و سهمیه قانونی 3 درصد استخدامی هستم. آیا اگر برای استخدامی با سهمیه 3 درصد اقدام کنم و گزینش اولیه بشوم طب کار برای استخدامی دستگاه های اجرایی منو به دلیل پیوند کلیه رد میکند؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

تقسیم ترکه

باسلام پدربنده سال 92فوت شدو تقسیم ترکه طبق انحصار وراثت انجام شد .بعد از گذشت چندین سال یک سند دست نوشته از پدرم دیدم که یک زمین روستایی خریده است حالا میخواستم بدونم آیا تقسیم ترکه مجدد انجام میشود یا خیر با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

معرفی فرد دوم یا جایگزین جهت گزینش

اینجانب در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی مرحله دوازدهم وزارت کشور شرکت کرده بودم بعد از اعلام نتايج به عنوان فرد دوم معرفی شدم و فرد اول بعد از صدور کد پرسنلی انصراف داده آیا ممکن است اینجانب به ادامه فرایند گزینش امید وار باشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

حقوق مستمری

سلام من و مادرم حقوق مستمری تامین اجتماعی پدرم و میگیریم ایا امکان این هست مادرم از مستمری شوهرش خارج بشه و حقوق مستمری پدر خودش که نیرو مسلح هست رو بگیره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

بازنشستگی

با سلام واحترام خانمی 43ساله هستم با سابقه 26سال در بیمارستان با سمت منشی بخش با توجه به اینکه درخواست بازنشستگی زودتر از موعد داشتم و رئیس بیمارستان هم موافقت کردند و کارتابلی برای امور اداری فرستادند و حضوری به من گفتند که مرخصی های ذخیره خود را شروع کن که پایان کار برای بیمه زده شود ولی بعد از چند روز گفتند که مسئول پرستاری به علت اینکه کسی برای جایگزینی شما ندارد درخواست شما را لغو کرده و بازنشستگی شما لغو شده آیا میتونم دیوان شاکی بشم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

زمان ارسال اظهارنامه فسخ

سلام ودرود فراوان در صورت ایجاد حق فسخ مشارکت در ساخت چقدر زمان جهت ارسال اظهارنامه داریم ضرب الاجلی است باخبر ‌اگر پس ازده ماه اظهار نامه فسخ را بفرستیم از حق فسخ عدول کردیم یا خیر ممنون از راهنماییتون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

انتقال درون سازمانی به شهر دیگه

با سلام بنده کارمند شرکت گاز در اردبیل هستم ولی متولد مشگین شهر هستم و همسرم هم متولد مشگین شهر است که 100 کیلومتر با اردبیل فاصله داره با توجه به اینکه فرزندم 18 سال داره و بیماری اوتیسم شدید داره و خانواده های من و همسرم در مشکین شهر هستن و برای مراقبت از فرزند نیاز به کمک خانواده خود داریم با چه قانونی میشه درون سازمانی از گاز اردبیل به گاز مشکین شهر انتقالی بگیرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

صندوق ساختمان

مدیر ساختمان هستم مقرر گردیده مبلغ ثابتی را ماهانه از ساکنین (ذخیره) دریافت و علاوه براین هزینه های جاری ،اب و برق و نظافت را تقسیم واحد گردد ،هنگام جابجایی مستاجر تکلیف حساب ذخیره اخذشده از آن چه حکمی پیدا میکند ؟ سپاس

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

اتهام دزدی و تعرض به مال

با سلام ، تشکر می کنم بابت پاسخگویی و مشاوره حقوقی رایگان تون. بنده مرد مجرد هستم و تنها زندگی می کنم 28 اسفند 1404 پارسال در زمان تعطیلی و شرایط جنگی ، موقع اسباب کشی بنده بود از سایت درج آگهی، آگهی اجاره یه خونه دیدم و سریع قبول کردم و تو دو روز هم قرارداد نوشتم هم اسباب کشی کردم ، و 30 فروردین برگشتم تهران ، یعنی یه ماه خونه نبودم املاک گفت برگشتی تهران ، خانم صاحبخونه میاد دم در کلید انبار رو بهت میده ، خانم صاحبخانه بهم قفل داد و گفت من دو تا انباری دارم یکی شونو قفلشو شکستن و گیتار همسرم اینجا بود رو برداشتن و این وسایل رو گذاشتن اینجا ، اینها زباله هستن بندازدید و دور و در انباری رو قفل کنید ، یا اینکه میگم بازیافت زباله بیاد ببره ، بنده تا 15 روز منتظر موندم تا بلکه صاحب این وسایل پیدا بشه ، چون مستأجر قبلی آقای مجرد بوده یکسال گذشته و احتمال دادم برای ساکنین قبلی بود اگر احتیاج داشتن تا حالا میبردن یا به رئیس ساختمون می سپردن مواظب باشه ، ولی کسی نیومد شروع به خالی کردن لوازم کردم چند عدد وسیله کاربردی بود برداشتم بردم داخل خونه ، تا اینکه پس فردا جلوی انباری یکی از ساکنین گفت اینجا چیکار می‌کنی انباری منه! و سراغ وسایلشو گرفت و حتی یه گیتار بزرگ !! من همه رو بهش پس دادم حتی اومد داخل خونه من رو جلوی من گشت حتی دختر کوچکش هم اومد داخل !!به صاحب خونه گفتم اومد اونجا و به اون آقا گفت حق نداری از انباری من استفاده کنی درشو شکستن این وسایل رو گذاشتن تو و گیتار شوهرم نیست همسایه واحد بغلی همین آقا گفت توشو نگاه کردیم گیتار نبود !!من به رئیس ساختمون گفتم و گفته نمی‌دونم این وسیله ها برای کین ، و هسمر این آقا سراغ چند تا وسیله رو گرفت گفتم پیش من نیست اگه باشه پست میدم ، مثلا یه قابلمه خیلی بزرگ تفلون برای من استفاده ای نداره ، جلوی همه بارها به من برچسب دزد زد و گفت باید اجازه می‌گرفتی و هماهنگ میکردی ! چون وسایل مارو بردی داخل واحدت مقصری زئیس ساختمون هم 15 سال مالک بود و اون خانم و شوهرش هم 5 سال مستأجر بودن اونا میدونستن اون دوتا انباری برای واحد منه ! و خانم رئیس ساختمون منو مقصر میدونست که بدون هماهنگی دست زدم ولی اجاره جایی که میدمو حقمه اون خانم میدونست اونجا اجاره رفته چرا اجازه داده از انباری استفاده کنن؟ آیا کار من اشتباه بوده ؟ آیا میتونم شکایت کنم به اتهام دزدی و ورود به ملک ؟ خانمه اون آقا می‌گفت بگو مامور بیاد گفتم بگو باید ببینه حق با کیه ! دو روزه این جریان آروم شده و آیا ارزش داره دوندگی و شکایت ؟ مدرکی مثل عکس ندارم، البته فقط برای عبرت دادن به اینا !

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

ازدواج مجدد

من یک سال و نیم هست که عقد کردم و خانم حاضر به زندگی مشترک نیست و از حق حبس استفاده می کند مهریه را اجرا گذاشته و پیش قسط مهریه را دریافت کرده است و نفقه هم گرفته است تکلیف من چیست من باید چکار کنم نمیتونم ازدواج کنم چون تمکین ردشده حالا چه راهی است که من بتوانم از دادگاه حکم ازدواج مجدد بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

پزشکی قانونی

6ماه قبل با همسرم رابطه جنسی داشتم... در دوران عقدم هستم الان درگیر کارای طلاقم هستم..اون ادعا میکنه که وصلت جنسی بین ما نبوده و تقاضا داره نظر کارشناس پزشک قانونی جلب بشه نسبت به اینکه من باکره هستم( برای اینکه نصف مهریه رو نده) ولی ما رابطه کامل داشتیم و الان 6 ماه میگذره که دیگه رابطه نداشتیم.من با شخص دیگری رابطه جنسی داشتم.‌اگه حدودا یک ماه یا دیرتر دادگاه من رو بفرسته پزشکی قانونی ایا میتونن تشخیص بدن که با کسی جز همسرم رابطه داشتم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

بازگشت به تحصیل دانشجوی اخراجی به علت مشروطی

سلام وقت بخیر من دانشجوی سال اخر رشته پزشکی هستم با سهمیه 5 درصد ایثارگری به علت مشکلات شخصی چند ترم نتونستم درست درس بخونم و رای اخراج برای من صادر شده میخاستم ببینم میشه به این موضوع اعتراض کرد و به تحصیل برگشت؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

پخش عکس در خارج از کشور

سلام خسته نباشین دوست من که دختری 19 سالس تقریبا 1 سال پیش با یه آقای ایرانی که تو روسیه هست از اینستا اشنا شده و بعدش در واتساپ حرف میزده و عکسایی بهم فرستادن ولی خب به دلایلی دیگه نمیخواست رابطه رو ادامه بدم و کات کرده و چتا و عکسارو پاک کرده ولی حس میکنه اون آقا عکسای اون هنوز داره و ممکنه پخش کنه برای انتقام و الان واقعااا حس خیلی بدی داره و خیلی اذیته اگه اونجوری بشه باید چیکار کنه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

عدم پرداخت اجاره

سلام وقت بخیر، واحدی را اجاره دادم به خانواده 3 نفره که مستاجر بعد از پرداخت رهن و تحویل کلید دقیقا از ماه اول دیگر اجاره پرداخت نمیکند و تقریبا 2 ماه شده که اجاره نداده و با تماس گرفتن هم حل نمیشود. ثانیا مشخص شد ایشان خانواده 4 نفره بوده و صداقت نداشته ( اجاره به 3 نفر در قرارداد ذکر شده است). مطابق یکی از بند های قرارداد نوشته شده اگر مستاجر بیش از 1 ماه اجاره را پرداخت نکند موجر میتواند به فسخ قرارداد اقدام کند. 1. با توجه به اینکه قراداد ها 1 ساله هستند و ایشان 2 ماه شده که اجاره نداده. ایا میتوانم از طریق وکیل اقدام کنم به تخلیه؟ 2. هزینه وکیل با موجر هست یا مستاجر؟ میتوان هزینه را از مستاجر دریافت کرد با توجه به اینکه تخلف از سمت اوست؟ 3. شرایط حال حاضر و اقتصادی حال حاضر باعث توجیه عدم پرداخت اجاره مستاجر میشود که به عنوان دفاعیه استفاده کند؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

شکایت برای شهادت کذب

سلام شخصی علیه من شکایت افترا و توهین و نشر اکاذیب ثبت کرده به صورت صوری دو نفر از اقوام خودش را نیز به عنوان شاهد معرفی کرده، که کاملا کذب بود، من هم دو نفر شاهد و صورت جلسه کلانتری و برگه بستری بیمارستان (بستری به مدت یکی دو ساعت) ارائه کردم که من در شهر دیگری بودم (البته حدود 20 دقیقه با محل سکونت شاکی فاصله هست) خلاصه دادگاه قرار منع تعقیب برای من صادر کرده در حال حاضر من می خام برای شهادت کذب علیه شاهدین شکایت ثبت کنم، ایا باید مهلت 20 روزه اعتراض سپری بشه؟ بنده پرونده را مطالعه کردم نه در متن شکایت شاکی، نه در برگ تحقیق از شاکی و شهود در هیچ کدام تاریخ و ساعت دقیق ذکر نشده و نوشتن در اردیبهشت ماه، در خصوص محل وقوع جرم فقط در برگه یکی از شاهدین ادرس یا محل نوشته شده، و همچنین نوشتن به همراه چند نفر به محل اومده جزئیاتی از تعداد و مشخصات نفرات هم نیست، قاضی به خودش زحمت نداده اظهارات شهود رو بخونه، همه چیز فرمالیته!!! در صورت شکایت من با توجه به اینکه مدارک و مستندات من در پرونده موجود هست و با توجه به اینکه همه اظهارات کلی نوشته امکان هماهنگی شاکی و شهود جهت ارایه جزئیات دقیق تر وجود دارد برگ بستری من در بیمارستان تا ساعت 17:00 بوده که می توانند ادعا کنند مثلا فلان ساعت اومده بود!! دادگاه دقیقا چه اقداماتی در خصوص این شکایت انجام خواهد داد شهود را جرح خواهد نمود؟ یا باز همه چیز فرمالیته و ...

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

تقسیم نامه

سلام وقت بخیر بنده آپارتمانی رو خریدم و مبایعه نامه نوشتیم با سازنده ی آپارتمان ایشون گفتن طبق تقسیم نامه دستی که با مالک نوشتند این واحد برای سازنده هست (مشارکت نامه ای بینشون امضا نشده بود و صرفا تقسیم نامه دستی بین مالکین و سازنده ) ما هم داخل مبایعه نامه نام سازنده رو به عنوان فروشنده نوشتیم و مالک تشریف آوردند و به عنوان شاهد امضا زدند ( البته سند مادر به نام چندین نفر خواهر و برادر بود که یکی از برادرها به نمایندگی از بقیه به عنوان شاهد امضا زد) حالا که سند های قبلی رفته اداره ثبت و تک برگ اومده این واحدی که من خریدم نباید سندش به نام سازنده میومد؟ سندی که اومده به نام همون مالک قبلی اومده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...