دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/18
سلام من یه زمین مزروعی سال82خریدم از بنگاه املاک قانونی خریدم با قولنامه بعد سال92 صاحب زمین بمن وکالت بلاعزل داده است برای سند زدن من وقت نکردم سند بزنم الان که رفتم میگه زمین شما مشکل داره بجاش یه زمین دیگه کم ارزشتر یعنی میخواد بنامم بزنه چیکار کنم الان ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
سلام من زوجه هستم در راستای ترک منزل همسر بنده یکسری وسایل منزلمو از منزل خارج کردم و دوربین های مداربسته ضبط کردن و احتمال میدم که از روی فیلم ها فیلمی تهیه کرده باشند یکسری از وسایل فاقد فاکتور میباشد که ایشون در اظهارنامه آوردن سوالم اینه که با توجه به فیلم های مداربسته و عدم وجود فاکتور تو دادگاه دستشون به جایی بند میشه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
با سلام حضور شما سروران عزیز و گرامی خواهرم واسه ماترک درخواست تقسیم داده به دادگاه .. دادگاه هم کارشناس فرستاد قیمت رو تعیین کرد الان سوالم اینه که باید خواهرم دوباره درخواست مزایده بده ..یا خود دادگاه ماترک رو میزاره واسه مزایده
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
پس دادن گوشی و گرفتن ضرر فروشنده
باسلام ما یه گوشی گرفتیم با مهلت تست 24 ساعته و ضمانت فروشنده و گفت ببرین اگه حتی یک ایراد داشت بیار پس میگیرم ولی اگه یه زمان از گوشی خوشت نیاد و بیاری با ضرر 2 میلیونی گوشیو ازت برمیدارم بعد اینکه پولو پرداخت کردیم گوشیو بلافاصله بردیم چند جا نشون دادیم همه چنتا ایراد درآوردن و گفتن بهتره ک گوشیو پس بدی حالا ما گوشیو بردیم پیش فروشنده میگه ایرادارو درست میکنم و پس نمیگیرم یعنی زیر بار نمیره و میگه اگر گوشیو نمیخایی باید دو میلیون از پولش کم بدم بهت خاستم ببینم این مجازه ک از من 2میلیون ضرر بگیره
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
سلام و درود من سال 2022 به ترکیه رفتم و برای کملیک به خانمی پول دادم و برام وقت راندوو گرفت من بعد از کارهای راندوو به اداره مهاجرت ترکیه رفتم و اونجا درخواست من رو رد کردند و یه برگه ترک خاک دادند و من تقریبآ یک سالو نیم قاچاق موندم در استانبول بعد از اون به فرودگاه رفتم برای برگشت به ایران و در فرودگاه گیج شدم و استرس گرفتم که از پرواز جا بمونم و نتونستم جریمه حق خاک پرداخت کنم و از من هیچ هزینه ای درخواست نکردن و هیچ مهری در پاسپورتم نزدند که من بفهمم آیا دیپورت شدم یا نه ، و من به صورت عادی با بقیه مسافر ها به ایران اومدم و فرودگاه ایران هم مهر خروج زد. و الان میخواهم بدونم آیا دیپورت شدم یا نه ،و اگر دیپورت شدم برای چه مدت و چطور میتونم برطرفش کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
سلام همش پیام خرید شارژ به مبلغ فلان برام ارسال میشه اما مبلغی ازحسابم کم نمیشه آیا این کلاهبرداری محسوب میشه وکسی کع این کارمیکنه به حسابم دسترسی داره ومیتونه از حسابم برداشت کنه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
اظهارنامه دادم اول برج 2 امسال ک مستاجر تخلیه کنه اتمام قرارداد پایان فرودین امسال بود اگر اقدام کنم طبق مراحل قانونی چند مدت طول میکشه تخلیه کامل انجام بشه از طرفی من ب عنوان مالک طی پیامی برا مستاجر اعلام کردم تمدید قرارداد ندارم فقط میتونید تازمان فروش خونه ساکن باشید ک اینا برا فروش همکاری نمکنن و نمیزارن بریم برا بازید برا فروشو تخلیه نمکنن و مدعی ان ک طی پیامک ب ما گفتید میتونیم اونجا ساکن باشیم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
باسلام و خداقوت وقتی رای به نفعمون صادر میشه و بعد برا اعتراض به تجدیدنظر استان میرود و طرف روش اعتراض میگذارد و من خبری از متن اعتراض در تجدیدنظر استان ندارم و نگرانم که دروغ داخلش نباشه ،آیا من میتونم لایحه جهت خواندن این اعتراض طرفم به تجدیدنظر استان بفرستم ؟تازهبعد 4ماه دیره؟اصلا تجدیدنظر اجازه مطالعه اعتراض میدهد؟پرونده م خیلی مهمه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
قوانین کنکوری برای بیماران اسکیزوفرنی
سلام.پسر عموی بنده به اختلال اسکیزوفرنی مبتلا است و معافیت پزشکی اعصاب و روان دارد و تحت تکفل پدرش است . پدر ایشان بازنشسته ناجا است.شرایط پسر عموی بنده برای شرکت در کنکور سراسری چگونه است؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
من 20 تومن از کسی طلبکار بودم و طرف به من سفته 100 میلیونی داده بعد از 5 ماه صبوری پولم رو نداد، شکایت کردم دادگاه یه ماه به طرف وقت داد 28 میلیون به من واریز کن و طرف نداد بعد از اون یه ماه قاضی ابلاغیه 100 میلیون تومانی به همراه تاخیر تادیه و هزینه دادرسی به نفع من صادر کرد و تو مهلت اعتراضی که بدهکار داشت طرف هیچ اعتراضی نکرد حالا من درخواست اجرائیه دادم و 10 روز طرف مهلت داره پول رو واریز کنه ولی بدهکار منو تهدید میکنه که شکایت کیفری میکنم که به جای 20 میلیون 100 میلیون رو اجرا گذاشتی وقتی طرف تو مهلتی حق اعتراض داشته اعتراض نکرده، و قاضی رای به 100 میلیون داده آیا واقعا میتواند شکایت کیفری کند از من؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
وقت بخیر من داشتم در میدان خارج میشدم بعد ی ماشین از سمت راست در حال حرکت بود ی دفه پیچید جلو من و خواست از سمت دیگر میدان خارج بشه و موتر من خورد ب سپر عقب زیر چراغ عقبش دقیقا ولی من در مسیر خودم بودم خواستم بدونم اولا تا چند روز بعد تصادف امکانش هست شکایت کنم؟؟ چون صورتم زخم شده پام زخم شده کتفمم درد داره و دوما مقصر کیه ؟!تایر جلو موتر من خورده ب سپرعقب ماشین زیر چراغ سمت چپ ولی ماشین از سمت راست اومد جلو من
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
سلام ما دو نفر شراکتی جواز کسب نانوایی و تمام وسایل پخت نان رو از یکی خریدیم الان برای انتقال جواز میگن به اسم یه نفر میتونه باشه الان شریکم میگه خانمم تو نونوایی داره همه کارهاش رو انجام میده انتقال بدیم به اسم اون تا دنبال کاراش بره . اگه من قبول کنم چه مدرکی باید بنویسیم بین خودمون که بعدا کسی ادعا نداشته باشه. و احیانا اگه نشد حالا ما دونفر برای جواز که باید به اسم یکیمون باشه باید چه مدرکی بین خودمون بنویسیم که بعدا با مشکل مواجه نشیم. یا به اسم کدوممون جواز رو میتونیم انتقال بدیم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
بعد از صدور اجراییه تمکین چه بایدکرد؟
بعد از صدور اجراییه زن به منزل برگردد و بعد یک هفته دوباره شوهر تهدیدش کند می تواند به منزل پدرش برود در این موقع مرد باید دوباره دعوای الزام به تمکینش رو مطرح کند؟ ایا نفقه اش قطع می شود؟ در این مورد بهترین کار چیست؟ باتشکر از شما
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
سلام وقت بخیر همسرم دندونش آبسه کرده بود به دندان پزشک مراجعه کرد دکتر هم ارجاع داد معرفی کرد به دکتر ریشه ،بعد دکتر عکس دندون رو که دید گفت عفونت کرده ریشه اش باید درمان بشه همسرم بهشون گفتن که دندون رو بکشم ایمپلنت کنم آقای دکتر ؟ و دکتر در جواب گفتن دندون خودتون بهتره تا ایمپلنت بعد به ما نوبت دادن که دندون رو درست کنن بدون بی حسی زدن به دندون کار رو انجام دادن و دستشون هم خیلی میلرزید موقع کار پانسمان کردن وهمسرم میگفت درد داره بعد از درمان ریشه به دکتر رفتیم دندون رو نشان داد گفتن از وسط شکسته دندان و مبلغ 12 میلیون از ما پول گرفتن و هیچ توصیه ای به ما نکردن که قرص بخوریم یا نخوریم یا کی بریم پر کنیم ایا میشه شکایت کرد از ایشان ؟؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
سلام بنده به یک بنده خدایی در روبیکا شماره دادم تهدیدم کرده که اگه فلان کار رو انجام ندم رفیقش هکره میتونه حساب بانکی مردم رو هک بکنه و شماره من رو اونجا بگذاره که مثلا من اینکارو کردم چیکار کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
3 سال پیش به حساب فردی که ادعا میکرد در سفارت آشنا دارد پول واریز کردم ولی بعد از یک سال دست به سر کردنم نهایتاً ریجکت شدم و تازه متوجه شدم که این فرد کلاهبرداری های متعددی انجام داده و متواری است . من شکایتی مطرح نکردم چون محل وقوع جرم در شیراز بود و من ساکن تهران و امکان رفت و آمد مکرر را نداشتم . آیا الان میتونم بعد از گذشت 3 سال طرح شکایت کنم ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
سلام بنده پول طلب داشتم از باجناقم که منجر به بحث و درگیری شد و خواهر زن و بردار زن و باجناق ام روی من پریدن که باعث مداخله برادرانم شد و درگیری دسته جمعی شد که خودروی آنها توسط برادرم شیشه هاش با سنگ تخریب شد ولی ما همان شب خسارت ماشین را پرداخت کردیم و کنار آمدیم سازش کردیم حال با اینکه شروع کننده دعوا خودشان بودند پول منو ندادن که هیچ دو روز بعد رفتند شکایت کردند که ما نزاع کردیم و جلوی خانواده آنها را گرفتیم و فحاشی و تخریب خودرو کردیم آیا دادگاه مارا محکوم می کند؟ آنها حتی خسارت خود را گرفتند ولی بازم شکایت کردن
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
با سلام واحد مسکونی به مستاجر 1 سال پیش تحویل گردید کلید نخورده و نوساز 2 درب (اتاق خواب و سرویس) روکش در کنده شده ادعا می نماید جنس در خراب بوده مگر جزو شروط قرارداد مستاجر موظف به تسلیم تمام کمال واحد مطابق روز اول نیست صمن اینکه 17 روز از موعد اجاره ایشان گذشته بود روزی که برای بررسی ساختمان رفتم میفرمایند با اینکه نصف پول پیش را هم پرداخت کردیم میفرمایند خانه در اختیار بنده است و حق بیرون کردن شما را دارم( یعنی موجر) ضمن اینکه همان موقع قصد خبر کردن پلیس و صورت جلسه را داشتند که البته ای کاش پلیس حاضر میشد و صورت جلسه میکرد چون ظاهرا به نفع بنده بود و ایشان با عربده کشی و بی آبرویی در ساختمان بنده هتک حرمت نیز انجام دادند پیشنهاد چیست؟ سپاسگزارم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
نفقه پیشین دختر که حکمش صادر شده از پدرش بعد از فوت پدر
با سلام قبل فوت پدرم به دلیل مراحل قانونی یک سال پرونده طول کشید اما قبل فوت حکم قطعی شده بود حالا که پدرم فوت کرده اگه اجرای احکام نامه برداشت از بانک بدهد (چون در حسابش پول دارد) میتوانم به بانک بروم با آن نامه و از حساب پدرم(مرحوم) بگویم برداشت کنند و به من واریز کنند البته بدون اجازه بقیه وراث؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
سلام. همسایه ما از سالها قبل و بدون توجه به ابراز نارضایتی ما، اقدام به قرار دادن یک جاکفشی قدی آینه دار در راهرو کرده ( با این توجیه که در خونه خودم است ) جدیداً هم درب ورودی ش رو از رنگ قهوه ای به رنگ سفید تغییر رنگ داده ( در خونه خودمه به شما ارتباطی نداره ) . با گفتگو و تذکر به نتیجه ای نرسیدیم . برای شکایت به شورای حل اختلاف مراجعه کنیم یا مستقیم به دادسرا ؟پروسه شکایت تا حصول نتیجه معمولا چقدر طول میکشد و آیا حکم صادره ضمانت اجرایی محکمی دارد یا فقط در حد یک تذکر از سمت دادگاه خواهد بود و نه چیزی بیش از این . چون به همسایه دیگری پیغام داده که : تهش کاری نمیتونن بکنن و قاضی ها درگیر حل مشکلات مهمتری هستن تا این موارد. سپاس
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
سلام من برج 11 پارسال یخچال خریدم فاکتور کردم داخل فاکتور قرار شد 10اسفند تحویل بدن ولی ندادن باز بعد عید رفتم گفتن12 اردیبهشت میدیم مهر مغازه زدن ک باید تا 12اردیبهشت بدن اگ ندادن شکایت کنیم هزینه شو ب قیمت روز بدن بازم ندادن 12م رفتم همش امروز فردا میکنن میپیچونن مغازه نمیان چون حدود 100 میلیون قیمتش زیاد شده اگ شکایت کنم ب نتیجه میرسه ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
دادخواست بطلان معامله و مطالبه ثمن معامله و غرامات طبق قیمت روز و با جلب نظر کارشناسی
با سلام بنده سه سال قبل زمینی را خریداری کردم فروشنده زمین خودش رو ساخت ساز کرده و زمینی همسایه رو به بنده فروخته با مدارک زمین خودش ملک فاقد سند رسمی بوده قولنامه بنگاهی غیره متوجه این کلاهبرداری انتقال مال غیر شدم شکایت کردم دو بار مهتم رو جلب کردم که دادگاه نیومده بود بعد خلاصه مهتم حالا زندان است که رای دادگاه کیفری یک سال حبی تعزیری 120 میلیون تومان جریمه به صندوق دولت و رد مال خصوصی به شاکی مهتم حالا زندان تقریبا 1 ساله میشه که تازگی دادخواست اعسار داده بود که با مدرک مستندات توانستم ثابت کنم که مهتم زمین خریدار میکنه پروانه ساخت ساز شو داشتم که طرف ساخت ساز کرده و حتی اجاره نامه که با اجاره نشین بسته بود رو به دادگاه ارائه دادم که اعسار مهتم رد شد حالا مهتم انتظار دارد که فقط به پرداخت 120 میلیون تومان سه سال قبل چه نقدی یا قسطی پرونده تمام شود ولی هر چی بهش میگم که اگه خودمانی حلش کنیم قبول نمیکنه بهش میگم تو هنوز زمین رو داری از زمین خودت بهم زمین بده تا رضایت بدم میگه نه زمین من ساخت ساز شده نمیدم میفروشمش به کسی دیگه برات زمین میخرم که من نمیتوانم رضایت بدم حال میخوام از طریقه حقوقی دادخواست بطلان معامله ثمن ، غرامت هزینه دادرسی بیکاری وقت زمان انرژی که رو این پرونده تو این سه سال کردم همه رو دریافت بکنم نه تنها 120 میلیون کیفری و بنده در روستا هستم نمیتونم دم دقیقه به شهر برم بیام اما اینجا 30 کیلومتر جلو تر یه شهر است که دفتر قضایی دارد میخوام از اینجا دادخواست حقوقی بدم مهتم هم زندان است راهنمایی دقیق نیاز دارم البته بنده با تماس توضیحات زیاد راحت نیستم با متن توضیحات رو دقیق تر میتوانم بدم در حال حاضر حکم رای دادگاه خرید 500 متر زمین توسط مهتم و فروش 150 متر از زمین خودش به بنده ،پروانه ساخت 300 متری رو همین زمین توسط مهتم ، اجاره نامه که مهتم ملک رو اجاره هم میده ، حکم جلب مهتم ، و کلی مدرک های دیگه هم موجود دارم میخوام هر چی حق من است رو تک به تک از این مهتم کلاهبردار بهم برسه لطفا راهنمایی کنید چه دادخواست حقوقی باید ثبت کنم به چه مدارک و مستندات لازمه که زمین که مهتم داره و اجاره میده رو به من بده همچنان کل خسارات وارده به اینجانب
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
ایا برای تصرف عدوانی نیاز به چه کارشناسی داریم و سند ملاک تصرف نیست
ایا برای تصرف عدوانی نیاز به کارشناس داریم و چه رشته ای مگر سند مالکیت رسمی ملاک نیست؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
سلام. چجوری میتونم جای چندتا رد کوچیک تیغ رو روی دستم بپوشونم که مورد تایید مامورهای گزینش باشه ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
با سلام. بنده کارمند بیمارستان هستم 21سال سابقه در حال حاضر مسئول درآمد و حسابرسی و ترخیص و صندوق بیمارستان میباشم آیا فوقالعاده مدیریت بهم تعلق میگیرد؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
سلام وقت بخیر بنده سال 403 مقداری طلا به دامادم داده ام که در قبال آن دو مغازه به عنوان ضمانت به من واگذار شد ( قولنامه در بنگاه نوشتیم که فروخته شده به من و یک قرارداد نزد وکیل نوشته شده که هر دو امضا و وکیل هم به عنوان شاهد امضا کرده) در حال حاضر به تازگی متوجه شدم با کپی قولنامه هر دو مغازه را برده نزد کسی دیگر و پشت قولنامه به عنوان ضمانت مغازه ها را به آن شخص واگذار کرده بنده هم چند ماه پیش یک مغازه را فروختم و دیگری هنوز دست خودم هست آیا بابت فروش مغازه به مشکل میخورم با توجه به اینکه تاریخ قرارداد و قولنامه من برای سال 403 است آیا شخص جدید میتواند ادعایی راجب آن ها بکند قرار داد آن شخص برای سال 405 و فقط پشت کپی قولنامه ها هست در واقع اصل مدارک و قولنامه های پشت در پشت دست خودم هستش.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/18
سلام وقت بخیر بنده 25سالمه و متاهل هستم دارای یک فرزند من برای کار به عنوان مدل میکاپ رفتم کشور عراق و وقتی برگشتم توی مرز ایران پاسپورت بنده رو ضبط کردن میخواستم بدونم کار غیرقانونی انجام دادم که بخاطرش پاسپورت من رو گرفتن؟ و این رو هم اضافه کنم که حجاب اسلامی رو هم رعایت کرده بودم همونطور که توی کشورم فعالیت میکردم اونجا هم همونطور بودم کاملا طبق قانون کشورم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/17
سلام یه اقایی نصف شب مزاحم من و مادرم شدن احتمالا مست بودن و حتی با سیلی زدن تو صورتم ممکنه دوربین ها هم فیلم گرفته باشن از اون لحظه و من فقط شماره پلاک ماشین رو تونستم بردارم. امکان شکایت دارم؟ اگر دارم به چه صورت باید اقدام کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/17
سلام وقت بخیر اساتید. من در سال 404 تصادف کردم و دستمو دوبار عمل جراحی کردم و پزشک قانونی اواسط فروردین 405 نتیجه رو اعلام کرد میخواستم بدونم دیه به نرخ 1.600 حساب میشه یا 2.100 ؟ممنون میشم راهنماییم کنید.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/17
سلام پدر من سال 48 فوت شدن موقع تولد من الان شرکتی زنگ زده گفته پدرتان سهام داشته و مبلغ بالایی هست ولی فقط به اسم خواهر برادرهایم هست چون من بدنیا نیومده بودم اسم من نیست آیا به من تعلق میگیرد یا نه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.