درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/19

تغییر اسم

آیا تغییر اسم مهدیه به لیا امکان پذیر است ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

عدم تعهد آموزشگاه رانندگی

سلام من امسال 8 فروردین مبلغ 7520 پول آموزشگاه رانندگی پایه 3 دادم و کل کلاس ها اعم از آیین نامه و فنی رو گذراندم الان مربی ماشین عملی از 12 جلسه سه جلسه رو عمدی و با زرنگی برام مهر کرده و پدرم به ایشون زنگ زدن و ایشون کلی امروز به پدرم و خودم توهین کرد الان آیا میشه کاری کرد به مدیر آموزشگاه هم گفتم اما هیچ کاری انجام ندادن چه کنم ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

وکالت تام الاختیار ارث

سلام. وقت به خیر. می خواستم بدونم اگر مردی به خواهرش وکالت تام الاختیار ارث بده و همسری داشته باشه که مهریه اش رو به اجرا گذاشته ،این امکان وجود داره که همسرش نتونه اموال مادر شوهرش رو بعد از فوت توقیف کنه و اختیارات شوهرش هم چنان به دست خواهر شوهرش باقی بمونه؟منظورم این هست که در این صورت و با این وکالت نامه هم چنان دادگاه میتونه مهریه زن رو از اموال مادر مرد که به او ارث میرسه توقیف کنه؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

جانبازی در دوران جنگ رمضان

سلام بنده در دوران جنگ رمضان موقع اصابت موشک دشمن به پل دچاره صانحه شدم پای راستمو عمل کردم صورتم خراش برداشته و دستم هم دچار اسیب شده الان خونه نشین شدم کارگرم هستم یک نوزاد هم دارم ایا خواستم بدونم درصد جانبازی بهم تعلق میگیره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

شاکی از مدیر ساختمان

من در ساختمان 5 طبقه ساکن هستم به تازگی از همسایه طبقه 4 اجاره گرفتم تا ماشین دامادم رو بزارم چون طبقه 4 هم واحدش خالی هست هم پارکینگش خالی هست ولی مدیر ساختمان فرمودن حق ندارین از پارکینگ خالیه همسایه که سند داره استفاده کنین منم گفتم وقتی مشاع نیست مانع رفت وامد نیست اجازه گرفتم چرا شما مخالفت میکنین ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

حضوری برم یا لایحه بدم ترجیح اساتید چی هست

نوع ابلاغيه: ابلاغ اخطاريه/احضاريه تعيين مهلت جهت انجام كاري براي شخص ذي سمت و مرتبط مهلت حضور: 3 روز پس از درج در سامانه ابلاغ نوع علت حضور: ادای توضیح مهلت حضور: 3روز ساعت 10صبح به بعد نوع علت حضور: پیگیری شکایت مطروحه متن ابلاغيه: ظرف مهلت 3 روز جهت پیگیری شکایت مطروحه با به همراه داشتن مدارک و مستندات در این شعبه حضور یابید.بدیهی است نتیجه عدم حضور بالدلیل بودن شکایت تلقی خواهد شد.(مخاطب محترم با توجه به امکان ارسال لایحه دفاعیه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می توانید بدون حضور در جلسه رسیدگی دفاعیات خود را به شعبه رسیدگی کننده ارسال کنید .در صورت ضرورت حضور متعاقبا به شما ابلاغ خواهد شد) - ابلاغيه در تاريخ 1405/02/19 به سامانه ابلاغ ارسال گرديد. همراه داشتن کارت ملي جهت احراز هويت الزامي است. این ابلاغیه الان برام اومد یک سوال دارم آیا نیازه حتما حضوری برم ؟ پرونده در مورد استفاده از سند جعل رسمی / انتقال مال غیر هست حقیقت چون از نظر مالی تو شرایط سختی هستم و خودم شهرستان هستم پیشنهاد شما چی هست آیا از دفاترخدمات قضایی لایحه بدم یا اینکه حضوری برم ؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

خرید ملک قولنامه ای

سلام عرض ادب. خونه ای رو خریدم که پشت در پشت قولنامه داره و همچنین وکالت نامه بلاعوض هم داره.هم مبایعه نامه تنظیم کردیم تو دفتر املاک با امضا دو شاهد و خریدار و فروشنده‌.هم بنده خدا فروشنده برای ما وکالت بلاعوض زده تو محضر رسمی ثمن هم واریز شده برای فروشنده توسط خریدار.می خواستم بدونم اگر فردای روز مشکلی پیش بیاد خریدار سفت کاری لازم رو انجام داده یا خیر.ممنون‌.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

خسارت تاخیر تادیه

با سلام طبق رأی اداره کار مبنی بر محکومیت مالی کارفرما در حق کارگر، خسارت تاخیر تادیه از روز ثبت دادخواست کارگر در اداره کار محاسبه میشود یا از زمانی که حکم قطعی محکومیت کارفرما ابلاغ شده تا زمان پرداخت؟ با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

الزام به تنظیم سند

سلام من موتوری خریداری از فروشگاه ولی هیچ فروش نامه ای ندارم فقط وکالت نامه ای که به من داده بودن هست خودشون هم وکالت نامه ای گرفته بودن از صاحب اصلی منتها به من بدون وکالت نامه بلاعزل دادن اما خودشون تاریخ دار گرفتن رفتم برای تعویض پلاک گفتن همه چی به وکالت نامه اول بستگی داره و دیگه زمانش گذشته و باطل شده اما کلیه مدارک موتور دستم هست و اینکه 2سال هم بیمه کردم میخواستم ببینم چه کاری باید انجام بدم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

طلاق

خانمم رفته درخواست طلاق داده از اول که از دهات آوردمش شهر بخدا قسم هیچ کجا رو بلد نبود حرف میزد آدم دلش میسوخت براش بعداز چند سال رفت بعنوان نظافتچی خونه های مردم سرکار بچه هامو تنها میگذاشت خونه دختر بزگم کلاس اول راهنمایی بود با دوستاش مرفت بیرون اصلا هوایی شده بود هرچی میگفتم نرو سرکار بشین خونه کمتر میخوریم کمتر میپوشیم لااقل پیش بچه هام باش قبول نمیکرد العان دختر نازد کرده 20سالشه من میگفتم زوده بزار درسشو بخونه قبول نکرداصلا نمیشه باهاش حرف زد میره خونه های مردمو میبینه میاد اونارو بالایی میبره سرکوفت میزنه به من بخدا قسم 25ساله دارم کار میکنم خونه یکم قدیم هست خریدم ماشین خریدم العان با دخترم شدن منو داره عذاب میده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

دیه تصادف فوتی

سلام مادر ماشین میزنه بهش فوت میکنه یکسال نه ماهه الان یه هفته پیش بیمه گفته از برج 7 قسطی تو پنج شیش ماه میریزین تفاهم نامه امضا کنیم امضا نکردیم ما چکارکنیم یه راه حلی میشه جلومان بزارید ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

اختلاف

سلام ببخشید من یه سوال داشتم من با همسرم اختلاف دارم شکایت داریم یه دختر8ساله داریم همسرم بچه رو گذاشته پیش خانواده اش خودش فراریه کلن برای پرونده هاش وکیل گرفته از ایران رفته خودش الان دخترم تو شرایط خیلی سخته ای هست توراخداراهنمایی ام کنید بخدادارم دیوانه میشم چکارکنم دخترم یه سال داره زحمت میکشه درس میخواند الان هم مدرسه غیر حضوری هست من هرروز شماره شادخانواده شوهرم روبه خانوم معلم میدم دخترم مو عوض گروه مدرسه کنه ازدرس هاش جانمونه اونهاهرروزحذف گروه میزنن از مدرسه خارج میشن الان دخترم ازدرس هاش کلن جا مونده نمیدانم چکار کنم بخدادارم دیوانه میشم دوباره الان شماره شادشون روبه مدرسه دادم عوض گروه مدرسه اش کنن حذف گروه میزنن چه جوری حضانت دخترم روازهمسرم بگیرم دخترم تو شرایط خیلی سخته ای هست کلن ازدرس هاش جامونده شوهرم کلن بچه رو ول کرده پیش خانواده اش رفته خانواده شوهرم ام کلن به درس اوچیزهای دخترم احمیت نمیدن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

فسخ قرارداد اجاره نامه

مستاجرم به دلیل اختلاف با همسرش از خانه خارج شده، و الان فقط هنسرش در خانه زندکی می کند، ایشان به من گفته برای حل مشکل قرارداد را فسخ کنیم. بعد با فسخ قرارداد، حضور همسرش در منزل حکم تصاحب را دارد، می توان نامه تخلیه را گرفت و با مامور برای تخلیه ملک اقدام کرد. آیا می شود چنین کاری کرد؟ با توجه به اینکه همسرش مشکل اخلاقی و رفتاری دارد.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

مطالبه حقوقی

با سلام ایا با استناد به این پیام میتوانم پولم را مطالبه کنم وبه نتیجه برسم ((این برنامه نویسه ک رباط اشتباهی برام فرستاده. داره. امروز فردام می‌کنه بخدای احد و واحد. تا حالا همچین اشتباهی پیش نیومده. حساب هیچکسی هم. دست من از بین نرفته. اگ این پولو نزنه. من درحال حاضر خودم نمیتونم برات بزنم. من ک نگفتم پولتو نمیدم الآنم دارم برات پیام مینویسم ب عنوان مستند پولتو برات میزنم 1400دلار ولی الان شرایطش نیس باید یکی دوماه صبر کنی. ک خودم بتونم برات بزنم. چ شکایت کنی چ نکنی. جز این کاری نمیتونم برات بکنم. هرجور خودت صلاح میدونی) شکایت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

نصب پمپ آب درساختمان

باسلام.خدمتتان عرض شود که در ی ساختمان 4طبقه زندگی می‌کنیم که همه طبقات بانصب پمپ آب برای ساختمان راضی هستیم ولی طبقه اول مخالفت می کند و عنوان می کند که من در طبقه اول مشکل آب ندارم . وچون پمپ آب صدا دارد شما حق نصب پمپ آب را ندارید.اگرامکان دارد راهنما کنید.باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

سال ساخت آپارتمان

سلام سال ساخت آپارتمان کجای سند قید شده؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

کیفری

سلام برادر بنده باشخصیت بحث شده وآن شخص زده پرده گوش برادر منو پاره کرده و ما از آن شخص شکایت کرده ایم و هم صورت جلسه پایگاه،هم نامه پزشک قانونی داریم،و شخصی که با برادر من درگیر شده خودش باز نشسته مرکز بهداشت بوده و طبق شواهد که یکی اونجا بوده گفته به دهیار روستا که آن شخص برادر منو از ماشین پیاده کرده وزده آن شخص حاضر نیست در دادگاه حاضر باشد و دهیار روستا بعد از درگیری آنجا حضور داشت و موضوع به دهیار در میان گذاشت،و خواهر آن شخص درحضور مردم گفت حالا یک چک خورده صلوات بفرستید دگه چرا زنگ زده آید پاسگاه والان آن شخص بخاطرضرباتی که چند سال پیش بهش زدن به خاطر همان ضربات آثار رو بدنش از پزشک قانونی که منشی،یا دکتر پزشک قانونی که دوستش بودن نامه پزشکی گرفته ،و جالب تر از این رفته استشهاد محلی نوشته وچند نفر هم زیر استشهاد محلی امضا کرده کرده اند که من نزده ام در صورتی که صحنه درگیری یا ماجرا بحث نبودن ،ان شخص سابقه درگیری هم دارد،میشه راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

نصب پمپ آب

باسلام.خدمت شما عرض می شود که در ی ساختمان 4واحدی زندگی می کنیم که 3واحدبه دلیل فشار آب راضی به نصب پمپ آب هستیم ولی طبقه اول عنوان می کند که بنده مشکل فشار آب ندارم وشما هم اجازه نصب پمپ آب را ندارید به دلیل اینکه پمپ آب صدا دارد.لطفا در این خصوص راهنمایی کنید.باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

حقوق بین الملل

سلام من در زمینه ی نامه نگاری های حقوقی از فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی مطالعه داشتم. میخواستم بدونم کدوم وکیل هایی در این زمینه فعالیت دارن که من بتونم باهاشون در صورت نیاز همکاری داشته باشم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

ابهام در رای قطعی دادگاه تجدید نظر

سلام وقت بخیر یک پرونده در خصوص اختلاس هست که به مرحله اجرای حکم رسیده اما در رای ابهامی وجود داره در خصوص مجازات طبق تبصره 3 ماده 5 قانون تشدید زمانی که متهم قبل صدور کیفرخواست وجه مورد اختلاس را مسترد کند از جزای نقدی معاف میشه و حبس هم تعلیق میشه و فقط انفصال اجرا میشه ما طبق همین تبصره قبل صدور کیفرخواست مبلغی که توی خوده کیفرخواست هم ذکر شده را تمام و کمال طی دومرحله پرداخت کردیم اما توی کیفرخواست گفته شده که فقط قسمتی پرداخت شده و کامل پرداخت نشده برای همین شامل این تبصره نمیشود اما در این خصوص رسید واریزی موجوده که قبل صدور کیفرخواست تمام مبلغ پرداخت شده و بعد متاسفانه دادگاه بدوی طبق کیفرخواست به دوبرابر مبلغ مورد اختلاس محکوم کرده اما در رای دادگاه تجدیدنظر مجازات فقط یکسال حبس و یکسال انفصال موقت مشخص شده و هیچ چیزی درمورد جزای نقدی گفته نشده و حتی دیوان هم رای دادگاه تجدیدنظر رو تایید کرده اما الان در مرحله اجرای احکام میگن که مبلغی که قبل صدور کیفرخواست باید پرداخت میشد بیشتره و اون مبلغ که پرداخت شده نیست(درصورتی که خودشون همون مبلغ رو مشخص کرده بودن و گفتن باید پرداخت شه)برای همین شامل اون تبصره نمیشه و الان حتی رای دادگاه تجدید نظر که درمورد جزای نقدی چیزی نگفته و دیوان که رای تجدید نظر رو تایید کرده هیچی ما باید رای دادگاه بدوی رو اجرا کنیم که اصلا رای قطعی نیست چون تجدید نظر رای دادگاه بدوی رو تایید کرده اما همونطور که گفتم توی رای دادگاه تجدید نظر برخلاف رای دادگاه بدوی درمورد جزای نقدی هیچ چیزی گفته نشده و الان مارو فرستادن دادگاه تجدیدنظر که از رای رفع ابهام شه ممنون میشم ازتون راهنمایی کنید که الان شامل این تبصره میشود یا خیر و ایا حبس هم باید تعلیق شود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

موتور با پلاک دزدیده شده

سلام حال موتور دزدیده شده در پارکینگ بدون پلاک است نامه نیرو انتظامی مبنی بر اینکه برای ترخیص نیاز به هیچ مرجع قضای نیست ولی نامه ترخیص نمی دهند راهنمای هم نوشت ترخیص بلا مانع است چه کنم؟ ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

ماده 79 دیوان عدالت اداری

سلام من یکسال پیش درخواست اعمال ماده 79 کردم پس از ارجاع به شعبه کارشناسی پرونده بدون دریافت رای مختومه اعلام شد وحتی پیام مختومه شدن برایم نیامد ولی توی سامانه نوشته شده وحالا دوباره درخواست بررسی مجدد دادم پیام آمده که پرونده به شعبه هیات بازرسی ارجاع شده آیا را امیدی وجود دارد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

اتهام سرقت بدون دلیل و مدرک

با سلام دادستان بدون احضاریه جلب صادر کرده متهم کارمند آموزش و پرورش می‌باشد هیچ سابقه قبلی نداشته به اتهام سرقت شاکی داشته و هیچ مدرکی دال بر این اتهام نداشته دادیار سندیک میلیاردی صادره بازداشت کردیم بلافاصله دادستان تشدید کردند به ده میلیارد که احتمال اینکه پشت پرده به دادستان سفارش شده به علت خصومت شخصی حتی ده میلیارد سند هم بازداشت کردیم اما دادستان قبول نمی کنه دوماه است که در بازداشتگاه انتظامی است و فقط میگه باید اعتراف به اجبار اقرار کنه آیا کار ایشان قانونی است یا می‌شود از وی شکایت کرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

در مورد زمین

سلام من چند قطعه زمین فروخته ام مشاع و در قولنامه زمین را تحویل دادم و وکالت زدم حالا شاکی پیدا شده و خریداران میگن بیا دوباره صورت جلسه کنیم و در حضور کارشناس تحویل بده ایا چنین کاری بکنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

طلاق

سلام خسته نباشید .بنده چهار ساله ازدواج کردم فرزندی ندارم همسر دوم شوهرم هستم منم بعلت مشکل ناباروری شوهرم می‌خوام طلاق بگیرم آیا از اموال شوهرم برام سهمی می‌رسد ممنونم از راهنمایی شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

پشیمانی از فروش

سلام من میخاستم ملک بفروشم، و ملکم چون آپارتمان هست سود مشارکت زیاد خورده و ندارم بدم پشیمون شدم از فروش ولی بنگاه دار سند ملک من نمیده میگه باید 10 تومن خسارت بدی چکار باید بکنم؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

اسکرین شات

یکی از فامیل های ما آقای متاهلی هستن که با دختر مجردی چت و صحبت تلفنی داشتن و بعد هم به این صحبت پایان دادن خانم ایشون متوجه شدن و بدان اینه که آقا بدانند از طریق گوشی خودشون وارد برنامه گوشی آقا شدن و از تمام پیام ها اسکرین شات گرفتن و حالا خانوم ایشون هر روز تهدید میکنن که چت و پیام های شما را در گروه های فامیلی پخش میکنم و استوری میکنم آبروی شما را میبرم حکم این ماجرا چیه آیا آقا می‌توان شکایت کنه و اگه شکایت کنه حکم خیانت در چت به چه صورتی هستش

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

جهیزیه

با سلام و خسته نباشید. من طبق عرف پنج قلم جنس برای زندگی مشترک خریداری کردم به عنوان شیربها و در لیست سیاه نوشته شده که داماد خریداری کرده و فاکتور دارم الان جدا شدیم و زوجه میگه اون پنج قلم جنس رو هم میبرم و طلاق از طرف زوجه بوده آیا اجناسی که من با بدبختی خریداری کردم به زوجه میرسه؟ با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

ضامن وام بانکی

سلام وقت بخیر. بنده ضامن شدم برای وام شخص وام گیرنده حقوق بگیر هست و حقوق بالایی هم دارد نسبت به حقوق بنده قسط هاشو نداده و حسابم مسدود شده میتونم به بانک مراجعه کنم و شاکی شم که از خود وام گیرنده که حقوق بگیر هست کم کنند و حساب بنده رو باز کنند؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

شغل همسر

با سلام. خواستم بدونم که ایا من میتونم از سرکار رفتن همسرم جلوگیری کنم زمان ازدواج و عقد هم قید نشد که میتونه یا نمیتونه سرکار بره یا نه ولی الان یکی دو سال سرکار میره و این سرکار رفتنش کل امورات داخلی خونه رو بهم ریخته و با زباله دونی داخل خونه فرقی نمیکنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...