درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/20

تملک و تصرف بر مرور زمان

سلام. بنده سی و هفت سالمه و از کودکی با پدر بزرک و مادر بزرگم زندگی کردم. و حدود بیست سال پیش که پدر بزرگم مرد، مدارک شناساییش و سند زمین پیش من موند.هفت سال پیش هم مادر بزرگم مرد.(خودم نگهداری میکردم ازش)و الان سالهاست تنهایی زندگی میکنم در ملک. میخوام کلا تصرفش کنم چون تازگی هم شکایت کردن. اما طی این بیست الی سی سال هیچ شکایتی نبوده ممنونم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

گواهینامه

سلام من عکس گواهینامه‌ی خودم رو فرستادم برای پسر عمویم،الان باهم دعوامون شده و رابطه‌ی خوبی نداریم،اون گواهینامه نداره و هرجا تصادفی یا اتفاقی براش میفته،عکس گواهینامه منو نشان میده،من چیکار باید کنم؟ آیا مشکلی برای بنده پیش میاد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

گواهی عدم سو پیشینیه

باسلام و وقت بخیر بنده 23 سال هست مشغول به تدریس در مدارس غیردولتی هستم طلاق گرفته م و تا بحالم پام به دادگاه باز نشده . گواهی عدم سوپیشینه بصورت اینترنتی درخواست کردم برام ابلاغیه اومده که نوشته پیرو درخواست شما مبنی بر صدور گواهی عدم سو پیشینه کیفری، باتوجخ به ضرورت بررسی درخواست مطروحه به واحد سیجل کیفری دادسرایعمومی و انقلاب شهرستان ... مراجعه نمائید. چهارماه پیش این گواهی را با ابلاغیه دریافت کرده بودم ولی الان نمیدونم مشکل چیه ممنون میشم راهنمایی بفرمایین.برای تاسیس مدرسه غیردولتی گواهی را درخواست دادم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

اعتراض به رای دادگاه

سلام وقت بخیر ما یه پرونده داشتیم شاکی خودمم برای دیه هستش بر اثر حوادث کار رای غیابی صادر شد بعد متشاکی اومدواخواهی زد بعد واخواهیش رد شد قاضی اومد همون رای قبلی رو باز صادر کرده پرونده مختومه شده الان دوباره اومده اعتراض زده نسبت به تصمیم نهایی مگه چن بار ایشون میتونه اعتراض بزنه مگه واخواهیش رد نشد الان من باید چیکار کنم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

وکیل

من برای پرونده تأمین دلیل وسایل زوج که در تصرف زوجه هست نیاز به وکیل دارم آیا میتونم بدلیل عدم تمکن مالی از دادگاه درخواست وکیل با نرخ دولتی بدم؟ اگر امکان داره برای شهر رشت چگونه باید اقدام کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

دروغ به قاضی

سلام ذوست از شرکت که باهاش کار میکریدم یک کمپرس برد و فروخت وقتی شرکت ازش شکایت کرد اومد گفت تو که دستور فروش داری گردن بگیر منم اینکار تو دادگاه کردم گفتم من فروختم و اون دوستم تبره شده و من محکوم به پرداخت پول اگه حقیقت به دادگاه بگم چه حکمی داره برام

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

اخراج از کار

مدت دو ساله از کار اخراج شدم پرونده دادگاهمم هنوز تو دادسرای نظام در حال اجرا هست ستاد دستور اخراجمو داده و دیوان رای قطعی اومده که دستور اخراجمو تایید کردن الان با توجه به شرایط فعلی کشور و جنگ میخوام به ستاد کل نیروهای مسلح نامه بفرستم اظهارنامه چجوری باشه که جواب بگیرم ازش در متن نامه کمک میخواستم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

فروش سهم الارث توسط قیم

سلام. برادر محجوری دارم که 60ساله است و در کهریزک نگهداری میشود، خواهر بزرگم قیم اوست آیا خواهرم میتواند سهم الارث او را با اجازه دادستان بفروشد و در بانک بگذارد و سود آن پول را دریافت کند؟ آیا سود پول توسط قیم قابل برداشت است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

ادعای جهیزیه

در پرونده طلاق که به درخواست زوج در جریان است، در شرایطی که زوجه سیاهه ی امضا شده طرفین از جهیزیه نداره و زوج هم تمام فاکتورهای وسایل رو داره که خودش خریده و با توجه به مدت زندگی که 13 سال بوده، ادعای دریافت جهیزیه از سمت زوجه چگونه بررسی میشود؟ اگر زوجه استشهاد دروغینی جمع کند مبنی بر آوردن جهیزیه، آیا به جایی میرسه یکطرفه؟ جهیزیه چگونه تعیین تکلیف میشه در این شرایط؟ ضمن اینکه تمام وسایل زندگی خریداری شده توسط زوج در تصرف زوجه بوده و اجازه ی انتقال نمی دهد. محل زندگی زوج و زوجه جداست.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

بیمه قالیبافی

سلام بیمه قالیبافی هستم . سال1404سه ماه 3 تومن پول میدادم امسال 1405 فیش گرفتم برای سه ماه 6500 اومده رفتم شعبه گفتند از رو دهک حساب میکنند گردش مالی با ماشین داری لطفا راهنماییم کنین همچین چیزی میشه ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

مطالبه وجه بیعانه

با عرض سلام و خدا قوت، من بابت انجام کاری جمعاً مبلغ 18 میلیون که 16 میلیون از حساب خودم و 2 میلیون از حساب برادرم بیعانه پرداخت کردم. به علت عدم انجام کار مبلغ 10 میلیون از وجه بیانه را برگرداند و از برگرداندن مابقی خودداری کرد. در نهایت رای دادگاه به این صورت صادر شده: 《با عنایت به اینکه خواهان مالکیتی بر مال موضوع خواسته نداشته است و مبالغ ازحساب شخص دیگری به حساب خوانده واریز گردیده است.لذا با این اوصاف خواهان در دعوی مطروحه ذینفع نبوده مستندا به بند 10 ماده 84 و ماده 89 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی خواهان صادر و اعلام می نماید .قرار صادره به استنادبند الف تبصره 5 ماده 12 قانون شورای حل اختلاف مصوب 22/6/1402 قطعی است.》 سوالم اینه که چون بیشتر مبالغ از حساب من هست و من برای 8 میلیون شکایت کرده بودم میتونم به رای صادره تقاضای تجدید نظر کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

بدهکاری کارفرما

سلام خسته نباشید من 4سال مشغول بکارم از روز اول اومدم گفتن بیمه میکنم ولی بیمه نکرد بعد دوسال بازرس بیمه اومد اسم فامیل من نوشت برای بیمه 10ماه رد شد دیدم رفتم یک برج بیمه واریز کرده بعد زده این اقاترک کار کرده دیگه کار نمیکنه من بعد یک ماه رفتم بیمه دیدم سیستم منو ترک کار زده منم گفتم دارم کار میکنم دوباره بعد یک ماه اومد بازرس برای بازدید دوباره اسم نوشته شد حالا میخوام بدون برای سابقه بیمه میشه یا ن چون میرم بیمه میگن خودمون وصول میکنیم ازش ممنون میشم بهم بگین چون دنبال بهونه هم بیرونم کنم داره یکم اذیت میکنه منو که خودم نیام سرکارممنونم راه نمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

خودکشی منجر به فوت

سلام. خانمی با من تو رابطه بود و چند بار می گفت که میخواد خودکشی کنه و از طریق باز گذاشتن گاز و آتش سوزی منجر به فوت شد میخواستم بدونم واسه من مشکلی پیش میاد ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

وصول مطالبات

سلام وقتتون بخیر من و همسرم دی ماه سال گذشته در یک آموزشگاه رانندگی ثبت نام کردیم و کل هزینه رو پرداخت کردیم حدود 14 میلیون تومان، ولی به دلیل شرایط دی ماه و اسباب کشی، هر کدوم فقط یک جلسه آموزش شرکت کردیم و بعدش انصراف دادیم و از اون موقع تا الان مدیر اموزشگاه هی میگه این هفته میدم یا هفته دیگه و 5 ماه به همین ترتیب گذشته، چطوری باید هزینه ها رو پس بگیریم؟ پرونده ها رو هم گرفته از ما ولی من قبلش عکس گرفتم ازشون هزینه رو هم در آموزشگاه کارت کشیدیم اگر خودش تاریخ حضور و شرکت در جلسه ها رو الکی پر کنه چیکار میشه کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

بهم زدن صحنه تصادف توسط موتور

سلام خسته نباشید من با یک موتور تصادف کردم راننده موتور مشروبدخورده بود دوتا سرنشین دختر هم پشتش سوار کرده بود موتور بامن شاخ به شاخ اومد اینه ماشینم خورد دوتا دختر افتادن پایین خلاصه اورژانس اومد دخترارو برد بیمارستان یکیشون جمجمش یکم ترک برداشت بعد سرصحنه کلانتری اومد صورت جلسه کرد یهو دید موتور نیست موتور رو برده بودن راهور هم اومد گفت صحنه باطله موتور نیست.در صورت جلسه نوشته شده موتور در صحنه نبود الان یک ماه گذشته صاحب موتور هی میگه بیا کروکی بکشیم کلانتری هم بهم زنگ میزنه بیا برای کروکی میخاستم بدونم مگه میشه دوباره کروکی کشید؟باوجود اینکه صحنه رو بهم زدن،و اینکه اونا صحنه رو بهم زدن مقصر هستن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

وکالت

سلام من یه زمین خریدم و بعد از مالک نفر دوم میشم که وکالت گرفتم ..اگه موکل بمیره ایا وکالت نفر اول باطل میشه یا وکالت من هم...یعنی میشه مالک بعد یک نفر و بعد که من وکالت از اون نفر دارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

خانواده

سلام من خانمی هستم که8 سال جدا از همسرم زندگی میکنم ولی طلاق نگرفتیم مهریه و حق و حقوقمم داده عدم تمکینم گرفته همون 8 سال پیش قرار بود جدا بشیم ک نشد الان فقط جدا زندگی میکنیم طلاق نگرفتیم من الان میخوام برگردم نمیزاره میخواستم یدونم میتونم برگردم به زندگیم کاری میتونم بکنم ک بتونم برگردم یا خیر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

کپی قولنامه منزل

با سلام چرا کپی قولنامه دستی منزل، ( که اصلش گم شده ) از سال 80در دفترخانه موجود است ولی دفترخانه برابر با اصل نکرده.کپی معمولی رو نگه داشته.ولی برای انتقال امتیاز آب منزل به نام من بوده. و کپی به صورت تایپ هست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

لایحه

باسلام بر کارشناسان محترم سایت، قرار منع تعقیب در دادگاه کیفری دو نقض شد و پرونده ارجاع به دادسرا شد. در سامانه ثنا در فرعی دادگاه بدوی درقسمت خلاصه پرونده نوشته پرونده مختومه شده است. آیا می توانم برای دادگاه بدوی قبل از اینکه مجدد از دادسرا به دادگاه بدوی پرونده بیاید لایحه از طریق دفترخدمات قضایی ثبت کنم. منظور این است حالا که پرونده دردادگاه بدوی مختومه شده است در سامانه ثنا نشان داده شده است می توانم لایحه برای دادگاه بدوی ثبت کنم قبل از اینکه پرونده از دادسرا به دادگاه بدوی بیاد. با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

وجود شناسنامه فرد فوت شده چه جرمی دارد؟

سلام وقت بخیر حدودا 40سال پیش فرزند خانواده به علت سرخچه فوت میکنه وبه دلیل بی سوادی پدرومادر شناسنامه همینجوری میمونه و باطلش نکردن واین شناسنامه بدون استفاده مونده الان بعد40سال چه کارباید انجام بدیم؟ایا جریمه نقدی ‌زندان داره؟جریمه چه قدر میگیرن ؟من فرزند خانواده درجریان این مسئله نبودم از ثبت احول زنگ زدن گفتن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

کارت مرزنشینی طرح کولبری

سلام. وقت بخیر کارت مرزنشینی ثبت نام کردم تمام مدارک تکمیل هستن فقط چون تولیست که به بخشداری دادن اسم من که سرپرست هستم ندادن اسم همسرم رودادن حالا چکارکنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

انتقال سند مالکیت

با سلام .آیا کپی قولنامه دستی (اصلش گم شده)که پدر قبل از فوتش سال 76 منزلش را به نام من پسر زده در دادگاه قابل قبول هست؟یه کپی داریم که اثر انگشت پدر و مادر و برادر بزرگم ومهر مسجد محله هم روی برگه هست. یه کپی هم در دفترخانه از سال 80موجوده.ولی برابر با اصل نیست و برای انتقال انشعاب آب به نام من بوده.ایا من با این شرایط میتونم پیگیر باشم.؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

خرید موتور از شهر دیگه

من مشهد زندگی میکنم.میخوام یه موتور از شهر میانه بخرم..چطور میتون بدون حضور اونجا موتور رو ارسال کنم ولی خیالم جمع باشه از مدارک و مشخصات موتور و انتقال مالکیت؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

الزام به تحویل سند و مبیع از وراث

با سلام بنده یک ملک رو حدود شش یا هفت سال گذشته از شخصی بصورت صلح نامه خریدم و در زمان خرید قرار شد شخص فروشنده از نفر قبلی که در صلح نامه نوشته شده بود گفت که مستقیما ملک را به نام من بزند بنده به همراه شخص فروشنده سر ملک هم رفتم و ملک را مشاهده کردم مدتی گذشت فروشنده چون خانواده اش استرالیا بود رفت استرالیا و متاسفانه اونجا فوت کرد و بنده به ایشون هیچ گونه دسترسی نداشتم خودش که فوت کرده بود وراث هم همه استرالیا هستن در حال حاضر با توجه به اینکه فروشنده اول نوع فروش را قبول دارد و می داند که این زمین را فروخته بنده چگونه می توانم ملکم یا معوض آن را از نفر اول تحویل بگیرم مشکل در اینجاست که فروشنده ی اول در رابطه با آن ملک با شخصی که قبلا شریک هم بودند به مشکل خوردند و شخص شریک فروشنده ی اول ملک را تصاحب کرده و به بنده اجازه تصرف نداد در اون زمان بنده هیچ اطلاعی از اینکه این ملک مشکل دار هست و با شخص دیگری فروشنده اول بر روی این ملک دعوا دارد نداشتم در حال حاضر چگونه می توانم این ملکم را یا پول ملکم را زنده کنم مدارک یک صلح نامه که انتقال از نفر اول به فروشنده من و از فروشنده به من در آن ذکر شده نفر اول که در قید حیات است خودش صلح نامه را قبول دارد در یک ملاقات کوتاه با همسر متوفی و وکیلش آنها نیز این فروش را قبول داشتند ولی متاسفانه ترسیدند که وکالت‌نامه بدهند که من خودم دنبال کنم صلح نامه شهود امضا ندارد آیا باید از وراث شکایت کنم یا می‌توانم بطرفیت وراث از نفر اول شکایت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

دریافت پرونده پزشکی از بیمارستان

سلام پدر من اعتیاد دارد و قبلا در بیمارستان سابقه بستری به دلیل بیماری دو قطبی و اعصاب و روان دارد. الان من میخوام ازدواج کنم و پدرم نمیزاره و اذیت میکنه 3 ماهه همه رو اذیت میکنه و هر سری یه بهونه دیگه میاره. چجوری میتونم برم از بیمارستان پرونده اشو بگیرم به من میدن؟ دخترم و بالای 18 سالم یا باید برم حکم بگیرم که بهم بدن؟ اگه توضیح بدم برا این شرایط میخوام پرونده پدرم رو بهم میدن؟ داره اذیت میکنه و میخواییم بریم دادگاه علیه اش شکایت کنیم ولی نیاز به پرونده پزشکی هست که ثابت کنه مشکل اعصاب و روان داره.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

پیدا کردن املاک پدری

پدر بنده درسال 57فوت کرده اند ومن ان موقع شش ماه بیشتر نداشتم تازه گی ها فهمیدم از فامیل که پدر من ملکی خریداری کرده بودن در شهرری که آنجا زمین کشاورزی داشتند وبه کار کشاورزی مشغول بوده من چگونه آدرس ملک را میتوانم پیدا کنم لطفاً راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

زن میتواند با این شرایط طلاق بگیرد؟ چقدر طول میکشد؟

سلام وقت بخیر مادر من و ما بچه ها میخواییم از پدرم جداشیم. پدرم هم معتاده ولی فقط تریاک. و هم مشکل اعصاب روان داره پرونده پزشکی داره سابقه اش داخل بیمارستان هست و هم اینکه من میخوام ازدواج کنم ولی پدرم نمیزاره و هرسری یه بهونه ای میاره میخواستم بدونم این حین می تونم منم دادگاه شکایت کنم علیه اش و اجازه پدر دیگه نیازی نباشه؟ مادر من با این شرایط که بابام 15 ساله بازنشسته از کارافتاده اس و هیچ جا نمیره هیچ کاری نمیکنه حتی سیگارشم مامانم میخره براش خرید خونه، قسط و همه کار ها به عهده مامانمه و هیچ کاری نمیکنه اکثر اوقات یا خابه یا سیگارمیکشه و توگوشیه. هیچ تفریحی نمیکنه باما همش توخونس و بداخلاقی میکنه و وقتیم توخونس فحاشی میکنه یا بی اعصابه و توهین میکنه. به این دلایل به مادرم حق طلاق میدن؟ و اینکه من میخوام هرچی سریع تر عقد کنم ازمایش خون و همه چیز هم دادیم آمادست فقط خطبه محرمیت مونده می تونیم تو این حین اقدام کنیم یا باید صبرکنم مادرم طلاق بگیره؟!! چون خیلی طول میکشه اینجوری روند کارمادرم چقدر طول میکشه؟ خیلی ممنونم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

پیکان وانت

سلام من سال1401یک ماشین پیکان وانت خریدم و تعویض پلاک کردم بنام خودم و حدود دو ماه قبل ماشین رو به قیمت270میلیون فروختم به شخص دیگه ای که کاسب هست و وکالت سه ماهه دادم بهش. اون شخص هم ماشین رو قیمت390میلیون فروخته به یکی دیگه حالا رفتن تعویض پلاک ماشین تعویض پلاک نشده و کارشناس تعویض پلاک گفته موتور ماشین تیکه گذاری شده و هیچ راهی نداره فقط باید با پلاک من از ماشین استفاده بشه تا روزی که ماشین تحویل اسقاطی بشه.حالا اینا میگن ماشین باید به قیمت روز برگرده به من ولی من بخدا اصلا به موتور ماشین دست نزدم و همون‌طور که خریدم فروختم حتی به نفر قبلی که ازش خریدم زنگ زدم گفت که سیلندر ماشین رو عوض کرده و کارهای قانونویش رو انجام نداده .میگن احتمالا زمانی که من خریدم کارشناس تعویض پلاک اشتباه کرده و نفهمیده این مشکل رواهنمایی کنید لطفا

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

بیمه بدنه برای ماشین نظامی

سلام من راننده گشت ماشین داخل پادگانم الان ماشین رو چپ کردم و بنده رو مقصر اعلام کردن الان ایا بیمه بدنه خسارت ماشین رو پرداخت میکنه و چند درصد خسارت رو پرداخت میکنه ماشین هم بیمه بدنه دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

مهریه

سلام سال 1396 پدرم از کسی پول نزول گرفت و خونه رو ضمانت پولش گذاشت طرف سود پولش رو هم از ما گرفت ولی چون مدرک کافی نداشتیم ثابت کنیم دادگاه رای داد به اون طرف و گفت خونه رو خالی کنید میخوام بدونم اگر مامانم مهریه اش رو بزاره اجرا میتونه خونه رو برگردونه و اینکه سند خونه به نام مامانم اومده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...