درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/20

استفاده از حیاط آپارتمان

با سلام واحترام یک واحد مسکونی شمالی با 5واحد آپارتمان با مساحتهای متفاوت بدون پارکینگ مسقف و یک حیاط کوچک داریم.همسایه هایی که مساحت بیشتری از عرصه و اعیان دارند ادعا میکنند جای پارک دو ماشین تو حیاط دارند.در حالیکه جای پارک 3ماشین توی حیاط داریم و حیاط از مشاعات هست و توسندها چیزی در مورد پارکینگ قید نشده. سوال1: آیا باوضع موجود الان میتوانند ادعای سهم بیشتری برای جاپارک تو حیاط داشته باشند؟ سوال2: همسایه هایی با مساحت بیشتر مخارج نما و ایزوگام را دوبرابر بقیه واحدها دادند.آیا نباید تو حیاط هم سهم بیشتری برای پارک داشته باشند.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

فروش ملک ورثه ای

سلام وقت بخیر پدرم فوت شدن ما 6فرزندیم هر کدام یه واحد از ملک پدری رو نشستیم آیا اگر یکی از فرزندان مخالف فروش ملک پدری باشه آیا قانون چی میگه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

پرداخت مبلغ مزایده از طریق اداره ثبت

باسلام و وقت بخیر بنده از شخصی 500 میلیون طلبکار هستم و اون شخص قراره مبلغ مزایده خودرویی رو از اداره ثبت براش واریز کنن کل مبلغ 570 میلیون هست که بعد از یک ماه از مزایده 250 میلیون واریز کردن برام و وقتی پرسیدم که چرا کم واریز کردن گفتن که اداره ثبت نصف مبلغ رو واریز کرده به حسابم و طبق ادعای ایشون اداره ثبت گفته که بدلیل شرایط جنگی و فلان نصف دیگه مبلغ میمونه برای بعد خواستم بدونم همچین چیزی آیا ممکن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

وثیقه

اگر محکوم برای واخوهی با وثیقه ازاد شود ولی درتاریخ مقرر به دادگاه نیاید چه میشود بفرض توقیف وثیقه توسط دادگاه ایا او دیگر مورد تعقیب قرار نمیگیرد و دیگر حکم جلب صادر نمیشود اگر از تاریخ دادگاه قبل به تداوم جرم ادامه داده باشد میتوان مدارک را در دادگاه ارائه داد یا شکایت جدید لازم است از وکلای گرامی درخواست میکنم امروز نظر خود را ثبت کنند زیرا 9 صبح جلسه واخواهی در دادگاه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

بعد از درخواست شماره شبای من برای گرفتن دیه ماده 3 مدنی

باسلام. میخواستم ببینم پرداخت چهارونیم درصد دیه کامل دردوسال قمری ودر هر سال نصف دیه درحق شاکی باوجودی که دوسال دقیقا طول کشیده ولی دیه رو پرداخت نکرده درهرسال نصف دیه به من تعلق میگیره یانه یعنی 9درصد دیه کامل میشه آیا درصورت پرداخت نشدن 9 درصد درحق من میتونم اعتراض بزنم درضمن حکم صادرشده قطعی هست دوسالم طول کشیده ممنون میشم راهنمایم کنید شماره شبارو هم دادم ولی دوماه هست هنوز خبری نشده چکار کنم من تشکر از زحمات همگی شما...

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

تشخیص رابطه جنسی مرد

سلام همسر دوستم بهش خیانت کرده و میگه که رابطه جنسی نداشتم و قبول نمیکنه ایا ازمایشی وجود داره که نشون بده مرد با کس دیگری رابطه جنسی داشته یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

ارثیه

سلام. بنده به عنوان پدر و قیم فرزند خودم که تک فرزند هم هست اگه نخوام هیچگونه ارثی از همسرم به فرزندم برسه چه زمانی که بنده در قید حیات باشم چه نباشم چکار باید بکنم.؟ آیا راهکار قانونی برای این موضوع وجود داره که نگذارم فرزندم از اونچه که دارایی شخصی همسرم به حساب میاد ارثی ببره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

حبس تعزیری

باسلام بنده به ناحق محکوم به 10 ماه حبس تعزیری شدم آیا راهی هست که تبدیل به جزای نقدی یا نمیدونم پابند الکترونیکی بدون رفتن به زندان چون از همسرم جدا شدم و دو تا بچه دارم که پیش خودم هستن و کسی هم ندارم که بتونم بچه هام را پیشش بگذارم ممنون میشم راهنمایی کنید حکم تجدید نظر یه چند روز هست ابلاغ شده تا چه زمان مهلت دارم با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

مسدودی حساب بلو

من حسابم فقط توی بانک سامان که (بلو) هست مسدود شده یعنی بقیه کارت هام مشکلی نداره نمیتونم برداشت کنم از مرجع قضایی. پلیس فتا اذربایجان غربی مسدود شده زنگ زدم به پشتیبانی با استفاده از شماره نامه ای که بلو کارت برام ارسال کرد گفتن میتونی از مرجع قضایی اقدام کنی میشه راهنمایی کنین چیکار کنم؟ برام مشکلی پیش میاد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

امتیاز گاز و برق

ملک خانه مسکونی واقع در کاشان میباشد که خارج از محدوده هست بنده ایثارگرم و ملک مادر سند مشاع دارد که بنام شخص دیگریست ایا امتیاز شامل بنده میشود یاخیر؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

تبدیل موتور انژکتور به کاربراتور

تبدیل موتور انژکتور به کاربراتور، برای گرفتن پلاک جدید مشکلی نداره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

کلاهبرداری وام و ضامن شدن بدون اطلاع

با سلام. من چندوقت پیش یه دوستی داشتم گفت بده مدارکتو ببرم امتیاز وام ملی مهربانی رو بفروشم برات. رتبه اعتباری منم b2 بود رفتم باهاش یه دفتر اعطای وام و فروش امتیاز بود. مدارکمو بردن (کارت ملی عابر بانک و سیمکارت) گفتن سیستم قط شد بمونه پیشمون بد دوستم گفت خودم مدارکو میارم برات وقتی کاراتو کردن امیتازت فروختم. بعد چندروز مدارک اورد کلا 20 تومن واریز کرد برام. الان ک رفتم اسعتلام گرفتم دیدم به اسم من دوتا وام ملی گرفته یکی مهربانی 300 ملیونی یکی اعتباری 700 ملیونی. بجز اینم ضامن سه نفر شدم درصورتی ک از هیچکدوم اینا خبر ندارم. عواقبش چی هست زندان داره تهش. من الان قبل اینکه قسط اولم برسه میخام برم شکایت کنم جرم کلاهبرداری ک مدارکم اونور بودن جعل کردن وامم ک درومده مدارکم دستشون بود برداشتن برا خودشون.ن چکب امضا کردم نه صفته نه ضامن اوردم. و اینکه روی دونفر شکایت کنم هم دفتر اعطای وام ک مدارمو سپرده دست دوستم و هم سر دوستم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

لواط

سلام پسرم تازه 18سالش شده پسردایی11سالش بهش میگه بیا با من اینکارو بکن پسرم از این کار امتناع میکنه برادرزادم شلوارش رو میکنه و پسرم روت حریک میکنه واین اتفاق بد می افته حالا برادرم فهمیده اگه شکایت کنه حکمش چیه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

دزدی شاگرد نوجوان مغازه

باسلام واحترام/شاگرد مغازه ام زیر سن قانونی که در مغازه من کار میکرد از اعتماد من سواستفاده کرده و حدود سه سال پیش مبلغ 250میلیون به طور خرد دزدی کرد که بعد از متوجه شدن و تهدید به شکایت و عدم توانایی در پرداخت توسط شخص و خانواده اش اقرارنامه دستی و سفته ای به مبلغی که به امضا و اثر انگشت شاگردم وتاییدیه مادرش هست توافق کردیم به طور اقساط به مبلغ دزدیده شده بدون بیمه واسم کار کند تا قسطش تمام شود .خواستم بپرسم بعد از اتمام کارش چه سندی باید دریافت کنم که قانونی باشد و بعدا شکایتی بر علیه ام نکند؟پیشاپیش از پاسخ و راهنمایی تان سپاسگذارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

شناسنامه مخدوش

سلام جوهر ریخت تو کیفم در لبه شناسنامه پسرم جوهری شده خیلی کم ولی در همه صفحه ها به اندازه یک یک مورچه، لازم است عوض بشه؟ هیچ موردی به اطلاعات ش آسیب نزده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

بیمه از کار افتادگی

باسلام من حدود25سال قبل اهدای کلیه انجام دادم والان حدود10ساله که تک کلیه من دفع پروتیین شدید پیدا کرده ولی درمان نشدم همراه باضعف عضلانی شدید و حدود 5سال هم دچار ضعف شنوایی شدید شدم دکتر معرفی کرده برای ازکارافتادگی حدود 10ساله آرتروز هردوزانوی پا دارم وچندماهه مونیکس پای راستم پاره شده و دوتاازدیسکهای کمرم بیرون زده طوری هست که دیگرقادر به کار نیستم ضعف جسمانی شدید سیاهی رفتن چشمانم زیاد هست حتی درپیاده رو چندبار بیهوش شده بودم و زمین خورده بودم مغازه ها و مردم زنگ زده بودن اورژانس آیا باداشتن25سال سابقه بیمه و52سال سن میتوانم بیمه از کار افتادگی دریافت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

نوع سکه مهریه

سلام. در سند ازدواج و حکم دادگاهم قید شده مهریه سکه تمام بهار آزادی آیا طرح جدید یا قدیم و بانکی و غیر بانکی بودنش مشخص هست یا فرقی ندارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

وکالت بلاعزل ماشین

سلام من یک وکالت بلاعزل دادم برای تعویض پلاک ماشین مستاجر هستم.من فقط حواله ماشین طرح مادران فروختم حالا قیمت ماشین رفته بالا را یارانه منو قطع کردند و دهک بندی منواز2به 7تغییر دادند و بیمه سلامت منو قطع کردند حالا تعویض پلاک نمیکنه من میتونم بعد اینکه اعتبار وکالت بلاعزل تموم بشه و تعویض پلاک نکنه این خانم. من از این خانم.میتونم شکایت کنم و ادعای خسارت کنم یا نه. به من ضرر زده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

صاحب خونه رفته توی وسایلهای من داره زندگی میکنه و حکم تخلیه گرفته

با سلام بنده 10 ماه پیش خونه ای اجاره کردم 50 میلیون بابت پول پیش دادم و 14 میلیون بابت اجاره اول جمعا 64 میلیون به صاحب خونه دادم بعد از 2 ماه از گذشت قرار داد حسابهای ما مسدود شد نتونستیم کرایه ها را بدهیم صاحبخانه شکایت کرد و حکم تخلیه گرفت و بعد با مامور به در منزل ما رفته بودن و ما خانه نبودیم رفته قفل ساز اورده کاملا قفل در را عوض کرده و رفته داخل خانه وسایل من را جلوی مامور و امین اموال لیست کرده لیستی هم که به ما نشون داده خیلی از وسایلها داخلش نوشته نشدن و بعد با خانوادش رفته داره توی وسایلای من زندگی میکنه الان چه شکایتی باید ازش کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

بدهکاری مالی

با سلام اگه کسی مبلغی رو به اشتباه به حساب واریز کند و شخص صاحب حساب پول را خرج کرده باشد بعد شکایت از شخص او میتواند درخواست قسطی از دادگاه کند؟ یا باید پول را یکجا برگرداند؟ زندان هم میرود یا خیر؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

ضامن شدن

سلام وقت بخیر. بنده خانمی هستم 26 ساله. حدود سه چهار سال پیش، در زمان عقد با همسرم، به درخواست پدرهمسرم ضامن ایشان شدم. بنده تا اون موقع ضامن کسی نشده بودم و کمی عجولانه پذیرفتم که ضامن شوم. پدر شوهر بنده برای ساخت منزل وام میلیاردی نیاز داشتن و سه تا ضامن که یکی از ضامن ها من شدم. الان چند ماهی هست که پدر شوهرم اقساط رو واریز نکردن و سه دفعه هست که از حقوق بنده هشت میلیون کسر می شود. بنده هم آموزگاری تازه کار هستم با حقوقی کم. لطفا من رو راهنمایی کنید که چکار کنم. حقوق زن حق خودشه و من هم نمیخوام حقوقم برای قسط های پدر همسرم خرج بشه و از طرفی نمیخواهم کار به شکایت بکشه. چون در یک ساختمان با خانواده ی همسرم زندگی می کنیم و چشم تو چشم هستیم. لطفا یه راهی به من پیشنهاد دهید تا بتوانم به بهانه ای، فرد دیگری را به عنوان ضامن جایگزین خودم کنم. خواااااهش میکنم کمکم کنید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

گواهینامه پایه 1

اگه من به دلیل افتادگی پلک چشم تنبلی چشم از خدمت سربازی معاف بشم بعد گرفتن پایان خدمت چشمامو عمل کنم گواهینامه میتونم بگیرم گواهینامه پایه 1

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

بذل مهریه

با نهایت ادب و احترام به استحضار وکلا و کارشناسان محترم می رساند همسر سابقم به موجب صورتمجلس تنظیمی در شعبه محترم اول دادگاه عمومی حقوقی شهرستان اسفراین در جلسه دادرسی و رسیدگی مورخ 1401/5/8 در حضور قاضی محترم رسیدگی کننده در اظهارات و مدافعات تقدیمی خویش صراحتا اقرار و اذعان داشته است که کلیه حقوقات مالی خویش از جمله مهریه و نفقه و جهیزیه گذشت نموده است و ذیل صورت مجلس تنظیمی توسط اصحاب و طرفین دعوی از جمله همسر سابقم تایید و امضا گردیده است حال با توجه به این موضوع ایا این صورتمجلس سندیت و اعتبار قانونی دارد ؟ آیا با توجه به مفاد و متون صورتمجلس مهریه بذل شده تلقی می گردد؟ لطفا راهنمایی بفرمایید با تقدیر و تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

رفع توقیف خودرو

سلام. من ماشین خریدم وقت نکردم تعویض پلاک کنم صاحبش توقیف کرده و ماشین گرفتند داخل پارکینگ است آیا من وکالت میتونم آزاداش کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

تخفیف بابت نرخ زیاد پارکینگ

سلام خسته نباشید بنده تو ایام 12 روز جنگ اول نیروهای بسیج ایست بازرسی زده بودن داخل محله بندرا گرفتن داخل ماشین پایپ پیدا کردن و فرستادنم کلانتری اونجا ی چند ساعتی بودم و بعد آزادم کردن ولی ماشینم رو نگه داشتن فرستادن پارکینگ فرداش رفتم کلانتری حکم آزادی ماشینم رو دادن ولی بخاطر وضعیت مالیم و مشغله کاری و مشکلات زندگی نتونستم برم آزاد کنم الا 10 ماه شده میتونم آیا درخواست بدم برا تخفیف یا بخشش ؟؟ به کجا باید مراجعه کنم؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

کلاهبرداری

باسلام شخصی مبلغ 30 میلیون ازم گرفته و 8 بهمن 1403سررسید سفته اش بود الان شکایت کردم ورای قطعی خورده ولی ازاجرا نرفته که جلوحقوش بگیرم متاسفانه وکیلم تا اخر کارم انجام نداد چکارکنم به پولم برسم اون وکیل که کارم نصف و نیمه رها کرد چی ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

پارکینگ

دربرج11 سال1404 یک واحد فروخته ام از3واحد که در مبایعه نامه ذکر کرده ام پارکینگ متصل به راهرو میباشد ومشاع است آلان که سند گرفته برایش زدند پارکینگ کهحالت مغازه داره واهمیت تجاری داره ولی فعلا کاربری پارکینگ هست وقیمت 10 بنابراین پارکینگی که تومبایعه به فروشنده دادم الان که سند گرفته براثراشتباه دفتردار ویا نوشتن دوپارکینگ که یکسانند هم قید شده شمال غربی همکف ودیگری شمال همکف حالا خریدار می‌گوید این پارکینگ مجزا مال من هست حق با من یا ایشان در صورتیکه واقف بوده که پارکینگ مشاع و متصل به راهرو هست و کد رهگیری هم داریم توراخدا جواب بدید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

از بین رفتن پرونده در اجرای احکام

با سلام و خسته نباشید یه خانمی با بنده تصادف کرد و بنده را با مامور راهور آشنا مقصر کرد در آخر ایشون اجراییه بابت خسارت گرفت و من از کل مبلغ 100 میلیون 40 میلیون را به ناحق پرداخت کردم ؛ الآن اون دادگاه حقوقی کلا آتیش گرفته و پرونده ای نیست اما رای قطعی را مسلما شاکی بنده دارد ؛ میتوانم بنده بدون اینکه شاکیم مرا جلب کند در دادگاه حضور پیدا کنم که حقم را پس بگیرم؟؟؟ چون پرونده نیست مجدد باید ادله ها جمع آوری بشه؟ چون من مدارک جدید مبنی بر بی گناهیم پیدا کردم؛ خیلی لطف میکنید راهنماییم کنید ، سربلند و پیروز باشید .سپاس

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

مهریه

سلام خسته نباشید، مهریه منو قسط بندی کردن ودوتا پیش بهم داد، و باید سالی به دونه میداد که الان سه ساله یعنی سه تا سکه نداده،منم تواین سه سال هیچوقت اخطاری براش و فرستادن دسترسی به بهش ندارم نمیدونم این کجاس،چجوری میشه پیگیری کرد خودش سکه های عقب افتاده روبده،خودش که دین حالیش نیس اعتقادیم نداره،منو بدبخت کرده، داره بایکی دیگه خوش میگذرونه،چجورباید گیرش بندازم،اخه این قانونی که برا جلبش باید خودمون بیفتیم دنبالش خیلی غیرمنطقی هس وقتی فرارین چطور گیرشون بیاریم،حکم جلبم که میدن فقط برا همون استان با منطقه هست،واقعا ظلمه،قانون مهریه رو انقدر راحتش کردن،که مرده به راحتی زنشو ول میکنه میره دنبال یکی دیگه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/20

تصادف

یه ماشین سبقت گرفت و رفت تو جدول.بعد ماشین به سمت بالا پرت شد افتاد رو ماشین من..هردو ماشین پراید بوده.گلگیر درب راننده با کناری از کاپوت داخل رفت ماشینی که سبقت گرفته جلو بندی کلا داغون شده و پشت ماشین از بغل سمت راست سپر و چراغ خطر شکسته. چون عقب ماشین اونم از بغل ضربه خورده میگه از پشت زدی.در صورتی اصلا ماشین بنده هیچ برخوردی نکرده خیابان تنگ دو خط ممتد داره نزدیک به چراغ قرمز با سرعت 60 تا رد شده و جدول ندیده همچین اتفاقی افتاده. حالا افسر 50 50 زده.بنده شکایت کردم هیات سه نفره به بنده رای داده.حالا شکایت کرده 5 نفره بره.ایا امکان داذه باز 50 50 بزنن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...