دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/21
با سلام آیا میتوانم نام دختر خواهر خانمم را در شناسنامه ام وارد کنم چون اولادی ندارم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام به تازگی یک واحد آپارتمان خریداری کردم که در سند پارکینگ ندارد اما طبق توافق مالک قبلی با سایر یکی از همسایه ها بعنوان پارکینگ مزاحم استفاده میشده حالا همسایه منظور برخلاف رویه قبل همکاری نمیکند. ضمنن ایشان و بقیه همسایه ها خودرو اضافه و موتورسیکلت در محوطه پارکینگ و راه پله قرار داده اند و سایر مشاعات در پله ها و ... نیز شامل وسایل اضافی ایشان است. آیا میتوان در صورت عدم همکاری ایشان برای پارک خودرو بنده، از طریق قانونی وسایل و خودرو اضافی را خارج کرد یا نه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
نشت آب از حیاط خلوت به واحد آخر
با سلام بنده واحد اخر میشینم نم به سقف و دیوار خونم آسیب زده . رفتم حیاط خلوت دیدم که شیلنگ کولر ابی یکی از همسایه ها در رفته . با مدیر مطلب رو درمیون گذاشتم ولی گفته هزینه با صاحب کولر که معیوب شده است . واز پرداخت خسارت سر باز زد . و گفته شما برو شکایت کن . لازم به ذکره که از کف شور حیاط خلوت هم نشتی اب داریم که دیوار حموم هم نم زده . خاستم ببینم مسیر شکایتم باید چگونه طی کنم.تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با سلام خدمت وکلای مجرب و متخصص سایت عالی دادراه .... بنده یه پراید بار دارم که دوسال پیش اون رو در اختیار داییم قرار دادم که روش کار کنه و توافق شفاهی هم کردیم که ماهانه مبلغ بیست میلیون تومن به من پرداخت کنه...بعد از مدتی که روی ماشین کار کرد و مبالغی هم کم و زیاد به من پرداخت میکرد،گفت که ماشین رو ازت خریداری میکنم....توافق شفاهی کردیم که دوتا چک صد میلیون تومنی برای اسفند ماه سال گذشته به من بده و من هم بهش وکالت بدم که نسبت به فک پلاک اقدام کنه.... متأسفانه تا الان چک ها رو پاس نکرده و ماشین رو هم بهم پس نمیده... فروردین امسال براش اظهارنامه فرستادم که چون چک هات رو پاس نکردی،من دیگه این توافق شفاهی خرید و فروش رو فسخ میکنم و ماشینم رو میخوام... به اظهارنامه من هم پاسخی نداده و کماکان ماشین هم در اختیارش هست....نه چک ها رو پاس میکنه و نه ماشین رو بهم میده....با توجه به اینکه توی این مدت هم قیمت خودروها خیلی رفته بالا ،دیگه اون پول هم ارزشش اومده پایین و من واقعاً یا ماشینم رو میخوام یا باید یه قولنامه جدید و کتبی منعقد بشه... ممنون میشم من رو راهنمایی بفرمایید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
من ملکی رو داخل مجتمع اجاره دادم. مدیر ساختمان برای ایشون قوانین گذاشتند که ورود و خروج زیاد نداشته باشید. حجاب داشته باشید. مگر نه استشهادیه پر کرده وکاری به مالک هم نداریم و شما رو بیرون میکنیم ایا حق دارند؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
باسلام و عرض ادب. مهریه قسطی شده برایم. آیا موعود سر رسید پرداخت قسط سکه برایم اخطار میاد؟ یا جلب میشم؟ چون نمیدانم تاریخ قسط چه روزی هست.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام برای در خواست نفقه معوقه می خواهم لایحه به دادگاه بدهم کجا باید مراجعه کنم و چگونه به پرونده برسانم که به دست قاضی پرونده برسد و ایا اگر لایحه در پرونده بگذارم لازم است خودم در دادگاه شرکت کنم ممنون میشم راهنمایی کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
عدم تعویض پلاک به دلیل ایراد گرفتن به سه رکن اصلی ماشین
سلام وخسته نباشید. بنده سال 401 یک کامیونت خریداری کردم که تا امسال تعویض پلاک نرفتم دیروز رفتم برای تعویض پلاک که تعویض پلاک نکردن وگفتن شماره شاسی مشکل داره موتور تعویض و نحوه نصب پلاک اتاق مسکل داره وباید اسقاط بشه الان باید چکار کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
پولم سرقت شده از حسابم پول برداشتن
پولم سرقت شده از کارتم شکایت هم کردم. چه میشود؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
من گول خوردم و در تلگرام بمدت یک روز کارت و رمز ورود برنامه ب کسی دادم و پولایی کاومده تو حساب ب حساب شبا خودشون بعد منتقل کردن..گفتن توکار ارز هستن .الان همون حسابم مسدود شده.برام از طرق همان بانک پیام اومده ک قوه قضاییه مسدود کرده.برم دادسرا برای رفع مسدودی من هم محکوم میشم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با سلام بنده ملکی رو مهرماه 1404 فروختم و خریدار و املاکی توی مبایعه نامه تاریخ نصب کنتور اختصاصی و تاییده اسانسور رو به اریبهشت نوشتن و برای هر روز دیر کرد روزی یک میلیون تومان نوستن و.الان بنده چه کاری باید کنمدر صورتی ک خریدلر از همون موقع ساکن شده توی اپارتمان و از برق مشترک و اسانسور استفاده میکنن و سارنده هم میگه بخاطر شرایط جنگی یکم دیرتر میشه این مشکل حل بشه بنده چ باید بکنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با سلام خدمت وکلای عزیز و گرامی بنده تبدیل وضعیت ایثارگری شدم و استخدام شهرداری شدم رای بدوی و تجدید نظر به نفع بنده وقطعی صادر شده شهرداری درخواست ماده 79 زده برام و شعبه کارشناسی درخواست رو پذیرفته و قراره ارجاع بشه به شعبه هم عرض جهت رسیدگی ! آیا با توجه به قطعی بودن رای تجدید نظر و استخدام شدن بنده امکان این است که رای من باطل بشه؟ اگر باطل بشه میشه اعتراض زد ؟ نگرانم ممنون میشم پاسخ بدید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
ارادت من شاغل در شرکت خصوصی هستم میخواستم بدونم ممکنه حکم کارگزینی از سال قبل شروع بشه و3ماه از سال جاری هم داخلش ثبت بشه؟ حکم واسمون آوردن از تاریخ 1مهر 1404تا 31خرداد 1405باهمون حقوق ومزایا سال 404 وبه اجبار گفتن باید امضا کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام مادر بنده فروردین ماه فوت شده به شخصی یک میلیارد تومان داده بود به ازای اون طرف مقابل چک قدیمی بدون تاریخ داده تنها وراث هم من هستم میخواستم تاریخ روز بانک بزنم از بانک مطالبه وجه کنم درخواست عدم پرداخت بگیرم برای بانک گواهی مالیات بر ارث نیاز هستش برای طلب مادرم از اون طرف در ضمن مبلغی هم هر ماه به عنوان کمک هزینه و قرض الحسنه میداده چون دست نوشته نگرفته زده زیرش برای چک هم داره اذیت میکنه چیکار باید کنم ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
من 28 سال خدمت و کارشناس مسول بودم حق مدیریت میگرفتم با پست ستاره دار، کلیه پستهای کارشناس مسول از سازمان دولتی ما حذف شد، حالا فقط کارشناسی و سرگروهی مانده، آیا شکایت سر گروهی به من خواهند داد.ضمنا به خاطر پست ستاره دار بودن حق مدیریت جزئی در حکم من برقرار هست. ضمنا من ایثار گر هستم.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
قرض دادن پول برای خرید ماشین بدون مدرک
سلام.ابجی من 40گرم طلا رو سال 1400فروخت وپولش برای خرید حواله ماشین ایران خودرو که به اسم داداشم درآ مده بود وپول کم داشت قرض داد بهاندازه نصف پول ماشین وکلی شاهد هم داریم که این اتفاق افتاده وبین خودمون قرار شد بعدا که خواستن ماشین بفروشن پولش نصف نصف کنن.قبل ازدواج داداشم ماین بنام مادرم کردن والان سند سبز ماشین وکارت ماشین بنام مادرم وفقط رفتن دفترخانه یه برگه ای نوشتن که بعد مردن مادرم ماشین مال داداشم وبقیه سهمی ندارن.الان که داداشم ازدواج کرده ماشین گرفته ومیگه کل ماشین برای خودم.الان آبجی من برای طلاهایی که فروخت وپول برای ماشین داد چکار باید کنه.ایا مادرم الان میتونه سه دونگ ماشین بنام خواهرم ویا حتی کل ماشین بنام خواهرم کنه؟خواهش میکنم راهنمایی کنید چکار میتونیم برای احقاق حق خواهرم انجام بدیم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام و وقت بخیر من شاغل هستم و زمانی که ازدواج کردم شاغل بودم و همسرم هم مشکلی نداشت ولی الان که بچه دار شدیم همسرم میگه تمام هزینه های پرستار بچه و رفت و آمد به محل کارت و محل نگهداری بچه ها به عهده خودته میخواستم بدونم این هزینه ها طبق قانون به عهده کی هست ؟ همسرم هم شاغل هستن
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام وقت بخیر امروز دوتا از خطام مدیریت خاص شده چرا اینجوری شده و علت چیه وصل میشه آیا؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
بعداز تقسیم اموال پدری دست نوشته را همه وراث با امضا واثر انگشت اعلام کردن هرکسی ازمادر وخواهر نگهداری کند همه اموال به اون خواهدرسید برادر کوچک قبول کرد حال مادر در قید حیات وخواهر هنوز ازدواج نکرده برای دریافت سند اقدا کردم ولی دوتا از وراث خواهرها که یکی شون فوت شدن مانع میشوند بعد از 20 سال آیا میتوانند شکایت کنند و سهم بگیرند راه حل میخوام
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با سلام زوجه بنده در زمانی که در حال آماده شدن برای عروسی و رفتن سر خانه بودم. ارتباطش رو با من قطع کرد و حدود یکساله از همه راهها منو بلاک کرده و میگه که با فشار خانواده با من ازدواج کرده و منم چندبار قصد داشتم که با ایشان ارتباط بگیرم ولی هربار هم خانوادشون دست رد به سینه من زدند و هم خودشون و الان یک ماهه شکایت کردند برای مهریه و نفقه و من باید چند روز دیگه برای دادگاه اول یا همون رسیدگی به دادگاه مراجعه کنم. من کارمند دولت هستم و هیچ چیزی به نام خودم ندارم و حقوق دریافتی منم 18 میلیون تومان است. مبلغ مهریه ایشون هم زمان عقد در سال 1402 دویست میلیون تومان بوده است. سوال من ایست که آیا من میتوانم به استناد به این موضوع نفقه پرداخت نکنم و همچنین مهریه رو اعسار کنم. من چندین وام هم به به بانک بدهکارم که باید ماهانه اقساط رو پرداخت کنم. چون واقعا در شرایط فعلی شرایط مالی خوبی ندارم.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام رای دادگاه زده خسارت تاخیر تادیه وفق شاخص تورم بانک مرکزی از تاریخ دادخواست دیماه 1403 تا اردیبهشت 1405 ،اصل مبلغ 462،500،000ریال خواستم ببینم چگونه و چقدر میشه. ممنون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام و خداقوت مستاجره مغازه امون 100 ملیون ققط قبوضش شده اجاره و خسارتم نداده ایشون تا 1406مستاجرماست جم کرده رفته یجای دیگه مغازه زده کلیدم نداده تسویه ام نیورده اظهارنامه دادیم میگ نمیزنم ندارم بزنم خدمات قضایی میگ شما قبوض و پرداخت کنید بعد شکایت کنید مامورمیگه پیش پولشو بریزید به حساب دولت که 35 میلیونه اینجور دیگه اداره گازو برق و اب نمیان قطع کنن دولت طرف حساب میشه لطفا یه راهیی نشون بدین مبلغ قبوض خیلی بالاست
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
اقایی مغازه و خانه خود را بدلیل اینکه میخواست عمل تومور انجام بده به نام همسرش کرده و بعد از چند سال حالا خانم اقدام به طلاق کرده ایا امکانش هست که املاکش رو بتونه پس بگیره از خانمش؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام یک چک دارم خوانده محکوم به پرداخت شده اما الان در مرحله کارشناسی 3 نفره بابت مبلغ چک مدرک میخواهند که مربوط به وام یکی از بانک های منحل شده میباشد،مدرکی در اختیار نیست آیا در دادگاه تجدید تأثیر گذار هست؟ ممکنه مبلغ رو کم کنین از چک بخاطر نبود مدرک و مستندات ،ممنون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
به عنوان پیمانکار با یک شرکت قرارداد بستم از من 100 ملیون سفته گرفتن ولی تو قرارداد طرف اول قرار داد خالیه و فقط نام شرکت نوشته شده و هیچ امضایی از طرف اونا نیست آیا کلاهبرداری؟ به من یک نسخه از قرار داد هم ندادن
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام بنده در روستا یک خونه باغ 20 متری در زمین های زراعی که باغ شده ساختم جهاد دو روز بعد از اخطار اقدام به تخریب آن کرده در صورتی که اصلا از طرف جهاد یا دادگاه از ما خواسته نشده که بریم اونجا برای حل اختلاف و حتی امروز یه ابلاغیه از طرف قوه قضائیه خواسته برای هفته آینده برای درخواست حضور برای حل اختلاف رو داده در صورتی که بنا تخریب شده خواهشمند راهنمایم کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام وقت بخیر. جرم کلاهبرداری با تعیین یکسال حبس از نظر مرور زمان (ماده 107) درجه 5 محسوب می شود یا درجه 6 ؟ بعبارتی دیگر مرور زمان اجرای حکم هفت ساله است یا ده ساله؟ ممنون از وکلای محترم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با سلام یکی از اقوام نظامی هست الان زندان هست خانوادش شهرستانه...میخواستم بپرسم برای درخواست پابند و تعلیق و عفو به جز وکیلش (کم کار هست.اغلب نیست) من که فامیلشون هستم میتونم دنبال کارش برم دادسرا؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام خسته نباشید ببخشید من مبلغ 300میلیون به اندازه یک تن برنج پیش خرید کردم که طرف گفته 15مهر تحویل میدم حالا برا گرفتن سفته چطور باید سفته رو پر کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
از خانمم جدا شدم و بعد چندماه ادعا کرده پولی بمن قرض داده
سلام من مدت چندماه هست از همسرم جدا شدم دوماه قبل از طلاق من میخواستم پول پیش خونمون روبگیرم بدلیل نداشتن کارت بانک ملی ازخانمم رودادم وپول روصاحبخانه به حساب خانم زده و بعد از طریق گوشی بحساب من ریخته و عنوان کرده که معاملات غیرمنقول هست در پایین اون فیش.بعداز4ماه که ماجداشدیم ومهریه روابراکرده اومده شکایت کرده اون فیش واریزی رو ضمیمه پرونده کرده که بکن پول قرض داده ومن بهش پس ندادم درصورتیکه صاحبخانه قبلی همسایه پدرخانم سابقم هست در دادگاه هم حاضر نمیشه من یه کارت اعتباری کالاگرفتم ونقدکردم همون رودادم به صاحبخانه الان ادعای اخاذی ازمن را داره بجزاون مبلغ چندوسیله هم بوده که دادگاه اونهارو رد کرده.ولی این50میلیون روچون فیش واریزی ازگوشی داره رودادگاه میخادبررسی کنه چطور میتونم ثابت کنم پول از خودمه چون ندارم که پول بهش بدم اون پول رودوباره برای پول پیش یه خونه دادم بعد طلاق اجاره کردم لطفاکمکم کنیدسردرگم هستم این خانم چندین ماهه منوبه دلایل مختلف میکشونه به دادگاه چکارکنم ثابت بشه اخاذی میخادبکنه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.