درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/30

پارکینگ

یک آپارتمان قولنامه کردم که فروشنده با پارکینگ گفته ولی در سند تک برگ پارکینگ قید نشده چطور مطمئن بشم بعدا واحد های دیگه ساختمون به پارکینگ ادعایی ندرن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

پسرخوانده

شوهرم پسر15ساله داره که حضانتش از پدرش تموم شده میتونه پسرشو در دادگاه بگه که نمیخوام نگه دارم و نگهداری نکنه اما نفقشو بده و مادرش نگهش داره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

نیابت برای شهر دیگه

ماشینمون رو دزدیدن نیابت برای شهر دیگر قاضی گفت برید خودم میزنم نیابت سیستمی میره یا باید نامه بگیریم ازشون ‌. توی ثنا روند پرونده آمده نیابت ثبت شد؟ بدون نامه کارمون رو راه میندازن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

تجدید وقت نظارت

با سلام بنده شکایت متقابل بابت ضرب و جرح عمدی انجام دادم طرف مقابل قبل از من شکایت کردن و الان مستلزم پرداخت دیه شدم ولی برا من الان 3 ماهه تو شعبه بازپرسی هست و هر ماه به دلیل ناقص بودن پرونده وقت نظارت رو تجدید میکنن چند بار هم حضوری رفتم شعبه و پیگیری کردم میخواستم بدونم چیکار باید بکنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

مسدودی حساب

سلام بنده در یکی از کارت‌های دوازده تومن دارم اما وقتی همشو کارت به کارت میکنم.میگه عدم موجودی. و وقتی مانده حساب میگیرم پیام میاد از دوازده تومن.7 تومنشو میتونی بردای بقیه مسدود شده. الان را اینطور شده؟ نه وام عقب افتاده دارم نه چک برگشتی. را اینطوری شده؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

متن تمدید مرخصی

سلام برای تمدید مرخصی متنی می خواستم چه باید بنویسم لطفاً راهنمایی کنید ممنونم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

اعمال مدرک

با سلام وقت بخیر بنده سال 1400 با عنوان کاردانی به عنوان انباردار در سازمان تامین اجتماعی مشغول به کار شدم در سال 1405 با اعمال مدرک کارشناسی روانشناسی ردیفم رو به مددکار اجتماعی تغییر دادم آیا میتونم حالا که ردیفمو از بخش اداری به درمان تغییر دادم مدرک ارشدم رو هم اعمال کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

خانوادگی

درود و عرض ادب همسره بنده 6سال پیش منزل را ترک نموده و میل به بازگشت ندارند.بنده هم بخاطر دو تا فرزندم دادگاه هیچ اقدامی انجام ندادم و ایشان بدون اجازه بنده سرکار میروند و درخواست جدایی دارند.میخواستم بدونم ایا بصورت قانونی میتوان جهت برگشت ایشان اقدام نمود یا خیر؟ با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

هزینه کارشناسی اجناس مغازه

با سلام. در یک پرونده ارثیه، یکی از وراث درخواست تحریر ترکه داده ولی پیگیری نکرده. بنده به عنوان خواهان هزینه کارشناس رو پرداخت کردم. کارشناس و نماینده دادستان و وراث اومدن ولی کاری انجام نشد. اجناس مغازه قطعات ریزه الکترونیکیه، گفتن باید 25 میلیون هزینه بدیم که دو سه نفر بیارن قطعات رو چند روز بشمارن صورت برداری کنن تا قیمت اجناس کارشناسی بشه. سوال: ایا دریافت همچین مبلغی توسط کارشناس و نماینده دادستان صحیح میباشد؟ یه بار 5 میلیون بابت کارشناسی دادم بدون اینکه کاری انجام شه. طرف مقابل به عنوان خواهان توان پرداخت نداره، ایا من به عنوان خوانده باید پرداخت کنم؟ در صورت پرداخت چه جوری میتونم این هزینه ها رو مطالبه کنم؟ با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

مبایعه نامه

من و داداشم خونه بابام خریده ایم و حالا بابام وفادارم فوت کردن من میخوام خونه رو بفروشم چکار باید بکنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

خدمت سربازی.

باسلام، .سال 92به علت داشتن باد فتخ بعد از 3ماه خدمت معاف از خدمت شدم.چندین بار رفتم برای تسویه حساب، تمام امضا ها رو جمع کردم فقط قسمت شعبه حقوقی گفتن که هنوز حسابت راکد نیست و هر موقع که حقوقت قطع شد بیا شعبه حقوقی تسویه کن و آخرین امضاء رو بگیر تا کارتت صادر بشه. بعد از 3ماه حسابم راکد شد ولی متاسفانه من با محل خدمتم 1800کیلومتر فاصله داشتم ومشکل مالی وبیماری هم داشتم،ونتونستم بروم آخرین امضاء خود رو بگیرم وتسویه حقوقی کنم. الان تکلیف من چی هست. خواهشاً راهنمایی کنید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

اعتبار سند مالکیت

سلام یک باغ اطراف تهران حدود 40سال پیش به گفته فروشنده که پیرمرد سالخورده و مبتلابه آلزایمر هست بصورت قولنامه دستی فروخته شده خریداریک هفته بعدخرید فوت شده وهمسر ایشان سالها بعدخارج کشور فوت شدن و هیچ وقت کسی پیگیرو مدعی ملک فوق نشدن آیا فرزند فروشنده وارث قانونی ملک مذکور هست سند بنام پدر ایشان هست قولنامه ای پیدانشده ولی سند مالکیت قدیم موجوده به دلایل شرایط وبیماری و حواس پرتی فروشنده ونبود قولنامه نمیشود به ادعای فروش ملک اطمینان داشت شاید فسخ قولنامه شده باشد که هیچ مدعی ندارد لطفا راهنمایی کنید تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

مهریه

سلام خسته نباشید. ببخشید من با مهریه ی هفت سکه اقدام به ازدواج کردم و بالاجبار موقع طلاق سر 175 میلیون قسطی 6 ساله یعنی ماهی دو ملیون و پانصد موافقت کردم یعنی وکیل از اشنایانشون بود و مادرش گفت اگر موافقت کنی هر موقع بیشتر نیاز داشتی پرداخت میکنیم ایشون هر ماه بازی درمیاره یا نمیده یا وسط ماه میده یا آخر ماه آیا امکان شکایت و دریافت 7 سکه یا نهایتن مابقی 175 ملیون به صورت یکجا یا با شرایط بهتر قابل انجامه ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

ابرا مهریه

باسلام آیا ابرا مهریه در قبال صلح عمری آپارتمان بدون حق فسخ کار درستیه برای خانم ؟ البته در دو قرارداد جداگانه یعنی قید نمیشه که آپارتمان در ازای بخشش مهریه هست . در صورتی که ابرا کنه شوهر میتونه براحتی دادخواست طلاق بده برای جلوگیری از این امر خانم باید چیکار کنه ؟ میشه شرط گذاشت در متن ابرا مهریه ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

اتلاف وقت

سلام. برای ایمپلنت دندان به یک دندان پزشک مراجعه کردم. بعد از پرداخت آخرین قسط آن، منتظر روکش بودم ولی 6 ماهه که میگن روکش اومده ولی دکتر نیست. عمل ایمپلنت یک عمل 6 ماهه اس اما 6 ماه من منتظر گذاشتن روکش هستم. الان وقت من اینجا تلف شده و هنوز هم روکش گذاری انجام نشده. شاید 6 ماه دیگه هم طولش بدن!! الان من میتونم شکایت انجام بدم؟ باید به کجا شکایت کنم و تحت چه عنوانی؟ البته پرونده پزشکی من دست اوناس. فکر نکنم پرونده رو به من بدن.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

تعیین تکلیف سهام

با درود فراوان بنده از سال 1384 سهام کارخانه روغن نباتی * رو توسط شرکت سرمایه گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سهامی عام) خریداری کردم و سند مربوطه موجود است این کارخانه ابتدا در سال 1387 زیانده شده و توسط کارخانه دانه های روغنی دیگری خریداری شده و در حال حاضر به همان نام روغن نباتی * فعالیت داره، حالا بنده میخواهم بدونم که از کجا باید برای احیای سهام خریداری شده ام اقدام کنم. لطفا در خصوص ترتیب این مراحل راهنمایی کنید، ممنون.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

انصراف از صندوق های قرعه کشی

با سلام الان نزدیک به نه ماه هست در قرعه کشی ثبت نام کردیم پنج سهم داریم ک چون تعداد سهم بالا بود قرعه سوم رو به ما دادن الان بعد از گذشت نه ماه هر بار اسامی تغییر میکند مشخص نیست اصلا چ کسی در این صندوق هست و اسامی ک بار اول بودن نامی از آن ها در قرعه نوشته نمی شود و همینطور مسئول صندوق مسئله ای را دروغ گفتند در مورد تعداد سهم ها و حتی زمانی ک برای حضور در قرعه از ایشان میخواهیم حضور داشته باشیم به هیچ عنوان ساعت و زمان رو اعلام نمیکنه به همین دلیل میخواهیم انصراف دهیم راه حل بیان کنید ممنون میشیم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

بازنشستگی پیش از موعد

سلام 15 سال سابقه کار در مشاغل سخت و زیان آور دارم و 5 سال سابقه عادی. به دلیل دیسک کمر و گردن و آرتروز زانو کار کردن برایم سخت شده.آیا میتوانم بازنشستگی پیش از موعد بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

پس گرفتن امضا

اگر شخصی معتاد به مواد مخدر داشته باشد و آروزی اجبار برای تهیه مواد تقسیم نامه ای را امضا کند در چه صورتی میتواند امضا خودش را پس بگیرد با وصف آینکه تقسیم نامه عادلانه نبوده و سرش کلاه گذاشتن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

تعویض پلاک

من یک ماشین خریداری کردم که تعویض پلاک شد اما الان موقع فروش ماشین میگن که ماشین تعویض اتاق هست و اینجا کارشناس راهور اشتباهن تایید کرده حالا من باید چیکار کنم؟ حدود 9 ماه هم از تعویض پلاک من گذشته چجوری باید ثابت کنم که من ماشینو تعویض اتاق نکردم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

فرار از خانه

سلام من پسر 16ساله هستم و پدرم خیلی خیلی اذیت می‌کنه میخوام برم یه جای دور کار کنم . آیا اگه من برم می‌توانند پیدایم کنند ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

جدا شدن زمین از پلاک

سلام و عرض ادب ما یه زمین 600متری خریداری کردیم با عموم سال 58تفکیک کردیم زمین ما سر عقب نیفتاده یا کوچه 4در 23متری برا عبور ما گذاشتن زمان تفکیک این کوچه چهار متری از پلاک ما جدا شده و تو نقشه هوای جز معبر عمومی شده کوچه بن بست هست و اختصاصی من بخوام اینو پس بگیرم امکانش هست .آیا شهرداری می‌تونه در قبال این 92متر از من پول بگیره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

عدم صدور تاییدیه سند ملک

با سلام و وقت بخیر. زمینی در روستایی در گیلان دارم که 12 سال پیش جواز ساخت براش گرفتم و ساختم بدون اینکه مشکلی در روند جواز ها و تاییدیه های منابع طبیعی و سایر ارگانها به وجود بیاد. پایان کار هم گرفتم. اقدام به گرفتن شند ملک کردم ده سال پیش به بنبشت خورد چون بنیاد مسکن اعلام کرد ملک شما در طرح هادی خارج از محدوده هست صبر کنید تا بازنگری بیاد مجدد اقدام کنید. سال پذشته یعنی 1404 اقدام کردم با وجودی که بازنگری طرح هادی انجام شده ولی بیاد مسکن نقشه ای قدیمی تر از طرح هادی قبلی ارائه داده که کلا نشون میده زمین ما ملکی در آن ساخته نشده و خالی هست. بعد از پیگیری های مداوم کارمند بنیاد مسکن مثل افرادی که یک کروموزوم کم دارن پرید بالا و گفت عه جناب رئیس تا دیروز تو زمین هیچی نبود دیشب یهو خونه ساختن توی نقشه هوایی خونه هست! الان هم هر بار مراجعه میکنیم کار ما رو راه نمی اندازن و میگن طرح هادی ننشسته تو سایت باید صبر کنین وگرنه سند مشا میگیرید. اینطوری مهلت درخواست سند هم رو به اتمام هست یعنی مجدد تمام مراحل رو باید از اول بریم هزینه دوباره صرف وقت دوباره والا با این سن و سال دیگه توان دویدن دنبال این مدارک رو نداریم. لطفا راهنمایی کنید چکار میکنیم بکنیم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

حکم تخلیه

سلام وقت شما بخیر سال گذشته بین من و صاحب خونم یه درگیری لفظی بوجود اومد بهم بی احترامی کرد و منم به خاطر همین اجاره ها رو با تاخیر پرداخت میکردم،رفت شکایت کرد و چون سیمکارتم رو عوض کرده بودم ابلاغ بدستم نرسید و حکم تخلیه رو زیرکانه گرفته بود،با پایان قرار داد دوباره اجاره نامه رو تمدید کردیم،اما الان هر کاریش میکنم که بره رضایت بزنه رو پرونده نمیره و هی بهانه میاره،و‌ پیش همسایمون گفته من حکم تخلیه دارم و هروقت بخوام بیرونش میکنم،حالا می‌خوام بدونم 1.آیا حکم تخلیه بعد از تمدید مجدد اجاره اعتبار داره یا باطل میشه؟ 2.و‌آیا این حکم تخلیه که به علت پرداخت نشدن 5ماه اجاره صادر شده (اما تسویه شده و رسیدهاشو دارم)به عنوان بدهی مالی برای من شناسایی میشه؟چون اجاره ها پرداخت شده،بعد از حکم تخلیه هم دوباره اجاره تمدید شده،اما صاحب خونه نمیره رضایت بزنه رو پرونده و از اون حکم تخلیه به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنه که اجاره رو غیر منصفانه بالا ببره,ممنون میشم راهنماییم کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

خرید خونه و دادن چک بابت مابقی ثمن معامله

سلام.من خونه ای خریدم به قیمت 16میلیارد 13م آن را پردا خت کردم فقط 3میلیارد ان چک دادم که پاس نشده در موعد معین که بابت پاس نشدن چک حق فسخ فقط برای چک‌اول قید شده آیا الان می‌تواند فسخ کند یا خسارت میگیرد.در قولنامه عادی خسارت نوشته شده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

ساخت آپارتمان

باعرض سلام خدمت شما عزیزان من یه خانه مسکونی همکف دارم که دو طرف خانه آپارتمان چهارطبقه زدن الان هیچ آفتاب و هوای مناسب نداریم به جز یه طرف الان اون طرف هم میخان آپارتمان بزنن آیا میتونم اقدامی کنم که آپارتمان نشه چون دیگه خونه ما میشه مثل چاه هیچ نور و سایه نداریم و احساس خفگی در ضمن درب حیاط خانه همسایه طرف خیابان هست پشت خانه ش چسبیده به خانه ما الان که دو طرف خانه آپارتمان شده خانه ما ساعت سه میشه مثل شب میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

حق و حقوق

با سلام..من مدت پنج شش سال در یک مجتمع اقامتی کارم میکنم،،نه بیمه شدم،نه از همون پنج شش سال پیش حقوقم طبق قانون کاربوده،بلکه نصف شایدم کمتر،،عیدی نداشتم،،الانم که سال 1405هستیم حقوقم 10میلیونه،،آیا برم شکایت کنم به حق حقوقم میرسم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

شروع درگیری شاکی و ندادن تشکیل پرونده در بیمارستان

باسلام. بنده با یک نفر درگیری فیزیکی داشتم. و شاکی مرا متهم به شکستگی بینی خود کرده است و چند نفر هم شاهد به دادگاه برد ولی شاهدان نگفتند که علائم شکستگی بینی وغیره را دیده اند.فقط به درگیری ما اشاره کرده اندحتی شاکی (با استعلام قاضی) به بیمارستان هم مراجعه نکرده است.سوالم این جاست آیا شخصی که شکستگی بینی در دعوا دارد نباید به بیمارستان یا اورژانس مراجعه کند و تشکیل پرونده بدهد.والان در آخر کار به اتیان سوگند کشیده شد.ودر روز اتیان خود شاکی اقرار کرده که شروع کننده دعوا بوده است.ممنون از شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

سرقت خودرو

مراحل پس گرفتن شکایت اعلام سرقت در پلیس من .در کدوم قسمت باید برم بتونم شکایتم پس بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/30

نورگیر خانه

با عرض سلام خدمت وکلای عزیز من یه خانه همکف مسکونی دارم که دو طرف آن شده آپارتمان آفتاب و سایه نداریم الانم که یه طرف باز هست میخاد بیشه آپارتمان که طرف درب خانه ایی که میخاد بیشه آپارتمان طرف خیابان هست پشت خانه ش رو به حیاط ما هست اگه شد آپارتمان که خانه ما به درد زندگی کردن نمیخوره و مثل چاه میشه آیا میتونم پیگیری کنم که نشه آپارتمان بخدا هیچ نمونه برای زندگی کردن خوب نمیشه اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...