دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/30
باسلام بنده در یک شرکت خصوصی به عنوان فروشنده مشغول به کار بودم مخفیانه اقلامی را به سرقت بردم وشدیدا ازکرده خودم پشیمانم کارفرما بنده را اخراج کردند ممکن هست بفرمایید آیا بیمه بیکاری شامل حال بنده میشود یانه؟ باتشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
بنده در سال 1402 از قراردادی به رسمی تغییر وضعيت پیدا کردم و سنوات خدتم در حکم بنده 20 سال 8 ماه است و مدرکم کاردانی است آیا الان نباید شغلم به کارشناس ارتقای پیدا کند و بعد طبقه 6 است و رتبه ارشد حالا راهنمایی کنید طبقه و رتبه نباید طبق این سنوات بیشتر باشد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
باسلام مرگ مشکوک یکی از دوستان که صاحب کار در حین حادثه به خانواده اطلاع رسانی نمیکنن و توضیح کامل نمیدن
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
در زمینه وکالت طلاق در عقدنامه
زوج به زوجه وکالت با حق توکیل غیر داد که با مراجعه به دادگاه أخذ گواهی لازم خود را به هر شکل و هر وقت مطلقه نماید متن فوق در قالب بند 13 در عقد نامه رسمی ازدواج ثبت شده است میخواستم بدونم تا چقدر برای زوجه مفید است و یا توسط زوج قابل ابطال یا فسخ است
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
سلام من رو با چاقو تو خیابان زدن و ریه ام سوراخ شد یه هفته بیمارستان بودم که لوله تبیعه سینه بهم وصل بود و کارگر بودم که از کار هم بیکار شدم مجرد هستم خواستم ببینم دیه سوراخ شدن ریه و از کار افتادگی چقدر میشود
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
با سلام،در پرونده زمین خواری که با جعل سند،زمین 1000قصبی رو قطعه بندی کردن و فروختن به اشخاص دیگر و6تا خانه شنارژی ساخته شده،زمین فوق خارج از محدوده و دارای سند دستی میباشد که اثبات مالکیت شده،رای دادگاه به نفع مالک اصلی صادر شده و زمین خوارا اعتراض زدن،چقدر طول میکشد که رای نهایی در دادگاه تجدید نظر صادر شود؟ ایا باید برای قلع و قمع دادخواست جداگانه داد یا همزمان با تحویل زمین به مالک توسط یگان اجراییات دادگستری تخریب هم صورت میگیرد؟هزینه قلع و قمع بنا بر عهده کیست؟ ممنون از شما
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
سلام من با ماشین به درخت کنار منزل شخصی برخورد کردم و منجر به اسیب به درخت شد.صاحبخانه از من طلب پول کرد و من پرداخت کردم از ترس من استفاده کرد که شهرداری بیاد20میلیون میگیره. بعد1هفته دیدم درخت سالم و سرحال.. ایا گرفتن 5میلیون از من درست؟ چون فهمیدن تازه گواهی گرفتم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
1405/2/30
مابرای 27اسفند 404سه روز به عید تور مسافرتی برای شیراز شامل قطار هتل وغذا به مدت یک هفته کرده بودیم ولی به علت جنگ تحمیلی رمضان همه چی بهم ریخت و شهر شیراز رو هم خیلی بد میزدن مجبور به کنسلی شدیم تا امروز که دوماه از عید میگذره وماهم یک ماه مونده به سفر کنسل کردیم آژانس سر میدونه ماباید چکارکنم 8نفرخانواده 230ملیون پول گرفته آژانس لطفا راهنمایی کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
با سلام 4 ماهه پیش ملک خود را به صورت قولنامه ای فروختم خریدار اخرین چکشو به مبلغ 600 ملیون نتونست پاس کنه چکو از من گرفت و 480 ملیون به حساب من واریز کرد ولی چک هنوز به نام منه تو قولنامه هم قید شده که هر کدام از طرفین به تعهدات خود عمل نکنن معامله به صورت یک طرفه فسخ میشه خواستم ببینم میشه ملک رو پس گرفت و ضرر و زیان هم که 20 درصد معامله است رو گرفت
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
سلام من تاریخ وام ازدواجم گذشته چند روزه من متوجه نشده بودم الان تکلیف چیه چی میشه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
مطالبه خسارت و حق الوکاله وکیل
با سلام در شکایت ترک انفاق، در صورت صدور قرار منع تعقیب امکان مطالبه خسارت، زيان و حق وکاله وکیل هست؟ و این مطالبه باید به صورت دادخواست جداگونه باشه؟ دادگاه صلاحیت رسیدگی مطالبه خسارت، حقوقی هست یا کیفری؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
معافیت اعصاب و روان بعد از فرار از خدمت
سلام من 8 ماه خدمت کردم و بعد به دلیل مشکلات شدید اعصاب و روان و افسردگی شدید مجبور به فرار شدم الان 7 ماهه فرار کردم. در اواخر حضورم دو بار به بیمارستان 505 ارتش رفتم که یکبار نامه کمسیون پزشکی بهم دادن که گروه ب شدم و نوشته شده بود که پس از معاینات دارای اختلالات خلقی همراه با علائم افسردگی هستم و دارو برام تجویز کردن . بار دوم پزشک میخاست بستری بشم اما به دلیل بد بودن شرایطم رد کردم و نامه بهم داد که بیمار با رضایت شخصی از بستری شدن صرف نظر کرد. الان اگه برگردم میتونم برم تحت درمان قرار بگیرم و درخواست معافیت بدم. اصلا صبر و تحمل حتی یک ساعت دیگه پادگان رو ندارم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
سلام وقت بخیر من حدود 12 سال پیش استخدامی اداره زندان شرکت کردم آزمون ها و مراحل رو پشت سر گذاشتم رفتم گزینش امتیاز کم آوردم و امتیاز بسیج رو حساب نکرده بودن توی دیوان عدالت اداری شکایت کردم که حساب نکردن این امتیاز رو یک ماه منتطر رای دیوان بودم بعدش بیخیال شدم امسال که بین پرونده هارو توی عدل ایران نگاه میکردم متوجه شدم همون موقع رای اومده اما متاسفانه من ابلاغ رو ندیدم حالا سوالم اینه امکان داره بعد از 10 سال به استناد به اون رای دوباره رسیدگی بشه ؟ ضمنا اولین بار بود اون رای رو میدیدم ت ابلاغ رو دریافت کردم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
سلام من 16 سالمه بهم تجاوز شده میشه خانوادم نمیدونن میتونم بدون اطلاع خانوادم برم شکایت کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
سلام. من یارانه خودم رو جدا کرده بودم ولی بعد چهار ماه شماره شَبا ثبت کردم فقط یارانه یک دوره واریز شد بعد ثبت شماره شَبا، یارانه سه ماه واریز نشد، چجوری پیگیر بشم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
دعوای اعلام بطلان به جهت صوری بودن
سلام من با همسرم 7 ساله پیش یک مبایعه نامه تنظیم کردیم و تو مبایعه نامه خونه رو از شوهرم خریدم تو بخش توضیحات مبایعه نامه 110 میلیون توافق کردیم و تو بخش ثمن نوشتیم که 30 میلیون نقداً فی المجلس پرداخت شد راجع به 80 میلیون باقی مونده شفاهی توافق کردیم که بهش طلاهامو بدم الان بعد 7 سال ادعای صوری بودن کرده دادخواست هم داده چجوری دفاع کنم تو دادگاه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
برای فرستادن فیلم بصورت نابود شونده و ناشناس در تلگرام به چه اطلاعاتی از فرد نیازمند است؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
سلام خسته نباشید بنده مبلغ313میلیون به یه نفر چکدادم و ماهیانه 24میلیون پرداخت کردم که تابه الان 264میلیون تومان از مبلغ چک پرداخت کردم و طرفم رفته چک رو برگشت زده و درخواست صدور اجراییه داده به نظرتون الان بنده چیکار کنم.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
سلام آیا فرزند جهت نگهداری از مادر میتواند از برادر و خواهران خود دادخواست با عنوان هزینه اجرت المثل ایام نگهداری تقدیم دادگاه نمایند بدون اینکه در این خصوص قرارداد یا توافقی داشته باشد و خود با رضایت اقدام به نگهداری از او نموده و از اموال مادر استفاده بهره کافی برده و حتی با بدگویی از ما نزد او ما را از دیدن مادر محروم نموده باشد .
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
سلام نامزدم رو گرفتن به جرم 150 گرم ماشروم و 2کیلو و 800 گرم گل داخل خونه ریختن گرفتن سابقه کیفری هم نداشته گفتن ناراضی زیاد ازش هست و جزوه همسایه ها نیست جرمش چی میشه ؟ اگر زندانی بدن در بدترین و بهترین حالت چقدره ؟امکان داره فقط جریمه نقدی و شلاق بدن هنوز خودشم معرفی نکرده
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
سلام من 20 سالمه و متاهلم و مادرم چندساله فوت کرده و پدرم ازدواج مجدد کرده با پدرم بحث کردیم و نمیزاره خواهر کوچیکمو ک از مادرمه ببینم ایا شکایت کنم ازش میتونم خواهرمو ببینم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
بنده پول رهن منزل به حساب موجر از طرف دوستم که مستاجر بود واریز کردم. قبل اتمام قرارداد به اتمام برسد درخاست مطالبه وجه رو در دادگاه کردم.که هم مطالبه وجه از موجر رو دادم و هم مستاجر که دوست من بود.(با توجه به رسید بانکی مقدار رهن و قید بابت رهن منزل در سند پرداختی.) ولی وکیل مستاجر بدون اینکه رسید سند پرداختی یا پرداخت دینی داشته باشد.در دفاع در دادگاه اسم نفر دیگری اورد که با ان حساب و کتاب داشته.بدون اینکه سند پرداختی یا شاهد یا هیچ چیزی داشته باشد.و دادگاه بدوی رای رو به نفع انها صادر کرد.واقعا در تعجبم که چرا قاضی همچین رای رو صادر کرد.واینکه تجدید نظر اعتراض کردم بازهم رای بدوی رو تایید کردن به استناد دفاع وکیل مستاجر که نام شخص دیگری رو اورده و با ان معامله مالی داشته.و بیان داشته من وجه رو به اذن اون شخص واریز کردم ولی باز هم سند بر استنادی باز هم در دادگاه نداشتن که حتی با ان شخص هم پولی داده باشن یا شاهدی باشه فقط بیان داشتن و قاضی این رو قبول کرذه.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
رابطه نامشروع با پسران قبل و بعد از عقد
سلام اگر دختری قبل از ازدواج رابطه نامشروع داشته باشد و بعد با شخص دیگر عقد کنه وبه او فریب بزند و دوباره بعد از عقد با چندین پسر دیگر رابطه نامشروع ودوستی داشته باشد همسر متوجه شوددر صورتی که دوشیزه نبوده آیا مهریه تعلق میگیرد ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
خرید مغازه قولنامه ای دارای عقب نشینی
سلام وقتتون بخیر، یک مغازه به مساحت 12 متر مربع با بر 3 مار دارای عقبنشینی 1 متر و 70 سانتی متری می باشد که عملا تقریبا نصف مساحت عقبنشینی دارد. مالک چون مغازه بر روی منزلش ساخته شده مدعیست در مبایعه نامه قید خواهد کرد که به اندازه عقب نشینی هر زمان که ملزم به عقبنشینی بود ملک، به همان اندازه از پشت مغازه متعهد میگردد که در اختیار خریدار قرار دهد. این کار باعث تخریب منزل و تغییر در آن خواهد شد. با این تفاسیر قید دقیق و بدون شائبه این موارد در مبایعه نامه می تواند ضامن عمل به تعهد فروشنده باشد؟ آیا ذکر پرداخت مابه التفاوت ثمن متراژ عقبنشینی شده هم می تواند باعث ملزم کردن فروشنده به پرداخت باشد؟ هزینه تخریب عقبنشینی و تغییرات در مغازه با متراژ جدید با خریدار است یا فروشنده؟ سپاسگزارم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
باسلام یکسال پیش مادر بنده با یه همسایه خانم دعوا میکنن و هردو ضرب و شتم کردن اون خانوم رفت شکایت کرد و حتی اسم من و پدرم رو هم کشید وسط و رفت از پزشکی قانونی نامه گرفت درحالیکه فقط بامادرم جروبحث کردن ما هیج شکایتی نکردیم ولی اون رفت شکایت کرد و 4شاهد دروغین درست کرد والبته یکی ازشاهدای دروغین فوت کردن چون الکی قرانو قسم خورده بود و این4تا قران قسم خوردن الان بعد از یکسال قرارنهایی ثبت شده باعنوان ضرب و جرح عمدی و توهین که نفری 10میلیون به حساب صندوق دولت باید واریز بشه و بعلاوه جرایم نقدی ذکرشده پرداخت 3هزارم دیه کامل بابت کبودی پلک فوقانی چشم راست،3هزارم دیه کامل بابت کبودی اطراف چشم چپ، و یک و نیم هزارم دیه کامل بابت کبودی قدام گردن، نیم صدم دیه کامل بابت جرح حارصه ساعد دست راست، 3هزارم دیه کامل بابت کبودی بازوی چپ و ساعد چپ، یک و نیم هزارم دیه کامل بابت کبودی پشت دست چپ، نیم صدم کامل بابت جرح حارصه دست چپ.. میخواستم راهنمایی کنین ما وکیل بگیریم برای دفاعیه یا بریم تجدیدنظر ایا چیزی عوض میشه؟؟ چون خیلی بیرحمانه انجام دادن خداازشون نگذره انشاالله هرکسی که راهنمایی میکنه خدا روزیشو هزاربرابر بکنه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/30
اگه کسی که در بیمارستان اعصاب و روان بستری باشه و از گروه شخصیتی B باشد و قتل انجام دهد حکمش چیه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/29
پدرم زودتر از پدربزرگم فوت کرد و وقتی پدربزرگم فوت کرد حقوقش به مادربزرگم رسید و مادربزرگم به تازگی فوت کرده الان من به عنوان نوه پسری میتونم اقدامی برای گرفتن حقوق پدربزرگم انجام بدم مجرد هستم ولی حقوق پدرم رو دریافت میکنیم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/29
سلام وقتتون بخیر ببخشید من کپی شناسنامه و دو قطعه عکس به یک نفر دادم آیا از این میتونه سوءاستفاده بکنه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/29
قرار رد دعوی و مختومه شدن پرونده
سلام بنده یه پرونده مالی (فسخ قرارداد یا خیار حیوان )داشتم دادم دست یک وکیل واز روز اول که برام اظهار نامه نوشت مبلغ 5 میلیون تومان از من حق الوکاله دریافت کرد و بعد جلسه آخر که برام ابلاغیه الکترونیکی امد رفتم از عدل ایران نگاه کردم دیدم قرار نهایی قاضی صادر کرده و پرونده به دلیل ارائه نکردن مستندات وطبق بند 107 آئین دادرسی مدنی استرداد پرونده ب درخواست وکیل مختومه شده .الان رفتم پیش وکیل دروغکی به بنده میگه پرونده بدلیل اشکال شکلی مختومه شده واز جیب خودم دوباره دادخواست میدم . الان بنده چکار کنم بعد گذشت 6 ماه انتظار دوباره ااز اول .... الان آخر عاقبت این پرونده چه خواهد شد ؟؟؟ دوباره میتونم دادخواست بدم بدون وکیل
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.