درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/25

حکم برای اجرا

دخترم شاکی داره الان قانون گفته 100 میلیون بهش بده حکمش امده رفته برای اجرا الان شاکی میگه باید منو بیشتر بدین باید چکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

نحوه استفاده از پارکینگ در ساختمان

سلام پارگینگ اختصاصی بنده 15 متر میباشد 3*5 در پارگینگ خودم یک خودرو و 2 موتورسیکت پارک میکنم و از حد و مرز پارکینگم طبق خط کشی و کروکی که در سند ذکر شده تجاوز نکرده ام حال مدیر ساختمان میگوید که پارکینگ صرفآ فقط برای پارک یک خودرو یک موتورسیکلت هست نه بیشتر قانون چه میگوید ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

سیم کارت مفقودی

سلام من چندماه پیش یک سیم کارت گم کردم و نرفتم بسوزنم کشی سیم کارتو پیدا کرده مزاحم یک زن و شوهر شده و حالا از من شکایت کردن من هفت ماه پیش رفتم دادسرا توضیح دادم ولی باز دوباره برام ابلاغیه اومد وشاهد هم ندارم الان اگه نتونم ثابت کنم چی میشه تو رو خدا راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

رفع توقیف با وکالت

سلام ماشین خریدم صاحب ماشین از پلیس راهور توقیف پلاک گرفته ایا می‌توانم با وکالت رفع توقیف بزنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

فسخ معامله خودرو

با سلام. بنده پنج روز پیش خودرویی را معامله و تعویض پلاک کردم. اما بعد از مراجعه به کارشناس متوجه خوردگی سینی جلو و عقب و جوشکاری شاسی جلو شده ام.فروشنده در اگهی دیوار قید کرده بود که شاسی سالم و پلمپ است و البته اکنون پس از معامله، آگهی را حذف کرده.آیا با ارائه گزارش کارشناس رنگ، میتوانم از او تحت عنوان تدلیس شکایت کنم و معامله را فسخ کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

عدم پرداخت ثمن معامله

مادر من بیسواد است. پسرانش طبق قولنامه ای که نوَشتند وشهودی که داشتند دو ملک مادر را بنام خود سند زدنددر قولنامه هم قید کرده اند ثمن معامله نقدا پرداخت شده درصورتیکه وجهی پرداخت نشده است. در این رابطه لطفا راهنمایی بفرمائید چه اقدامی انجام گیرد. درضمن اگر مادر فوت کند ایا سایر ورثه حق شکایت و پیگیری دارند؟ سپاسگزارم ازلطف حضرتعالی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

مراجع قانونی برای رفع اختلاف نظر بدونه شکایت

سلام آیا بغیر از شکایت راهی برای حل اختلاف میان مالکان ساختمان که بابت پارک خودرو و موتورسیکت و... در مشاعات مشکل و اختلاف نظر دارند وجود دارد مثلآ همه مالکان در صورت جلسه ای نظر و رای خودرا اعلام کنند و یک مرجع معتبری سرفآ فقط اظهار نظر کند که همگی متوجه حق و حقوقشان شوند و کار به دادگاه کشیده نشود همین با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

گوشی

سلام همسر من برای من گوشی خریده الان حدود5ماهه خونه پدرم هستم ایشون رفته شکایت کرده از بنده که گوشی رو دزدیدم درحالی که اینطور نیست و ریجستری گوشی بنام خودشه ایامیتونه پس بگیره؟ سه سال زنش بودم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

ادعای زمین

بیشتر از15سال پیش خواهرم زمینی داشت که نیاز به صاف کردن داشت من زمین را صاف کردم و هزینه پرداخت کردم و خواهرم 250متراززمین را به من داد و ما دست نوشته ای با حضور شورا آماده کردیم که زمین را به من فروخته مهروامضای ما وشوراهم هست من بعد چندسال خانه ای دراون زمین ساختم که درحال حاضر درآن زندگی میکنم.حالا موقعیت آن خوب میشه حالا خواهرم مدعی شده که من باید بخشی از حیاطم را برای او مغازه درست کنم وگرنه ازمن شکایت می‌کند...من رو راهنمایی کنید چکار کنم با این مثلا خواهر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

تهدید

درود من با یه زن که سه سال از همسرش جدا شدن که دارای دو فرزند هستن در ارتباطم در زمان حال همسرش تهدید کرده که عکس گرفتم از زمانی که خارج شدم از خانه ایشون حالا چه مشکلی پیش میاد یا باید چیکار کنم من بعد تهدید کرده که شکایت میکنم نفقه و حضانت بچها رو از طرف مقابلم میگیره اگه میشه راهنمایی کنید؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

نداشتن پنجره برای گردش هوا

اینجانب خانه ای در اصفهان شاهین شهر اجاره کردم که این خانه هیچگونه پنجره ای ندارد و سرمایش کولر آبی هست وکولر آبی باید ی فضایی باشه برا گردش هوا به صاحب خانه که میگم در جواب میگه درب ورودی منزل و باز بزارید و جواب سربالا میده باید چیکار کنم با ایشان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

ملکی

سلام خسته نباشید.بنده تو شهر خودم یه زمین کشاورزی تقریبا20سال پیش از پسرعمویم خریدم بعد از چندمدتی پسرعمویم فوت کرد،و الان بچه هایشون اومدن زمین منو با زمین بغلی خودشون سند کردن.الان هم شکایت منوهم کردن حساب هایموهم بستن.من هم ازشون شکایت کردم دادگاه کارشناس فرستادسرباغ تاعمرتقریبی درختهارادربیارن،این کارکارشناسیشون که تمام شد،بعد از چندمدتی رای برای من صادرشد،حتی امام جمعه روستایمون ریش سفیدها میدونن این زمینو من ازپدرشون خریدم.بعد از چندمدتی این پرونده را دوباره بهم زدن ،نمیدونم اینها با وکیل یاقاضی همدست بودن این پرونده رادوباره دستکاری کردن الان هم قاضی برایشون سندزمین هم صادرکرده هم حسابهای متوبستن.می خواهم بدونم چه جوری این پرونده رابه دیوان عالی ببرم.لطفا راهنمایم بکنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

واریز حقوق بعد از ترخیص از خدمت سربازی

من سه ماهه که از خدمت سربازی ترخیص شدم و برگه رهاییم رو هم گرفتم اما سه ماهه همچنان برام حقوق واریز میکنن علتش چیه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

سفته ضمانت

سلام وقت بخیر ببخشید من یک وام ضامن شدم در بانک رسالت و یک قرار داد همراه با یک سفته گرفتم که درصورت عدم پرداخت بتونم سفته رو بزارم اجرا ولی موقع که توی یک دفتر وام این کار رو کردم طرف داییش رو فرستاده بود و اون سفته داد و قرارداد امضا کرد منم بعدا فهمیدم طرف اشنا نبود من نیاز به ضامن داشتم اون ضامن شد منم ضامن اون درصورتی که وام مال اون نیست و وام گیرنده که ضامنشم با کسی که قرارداد توش مشخصاتش نوشته و سفته دارم ازش یکی دیگه حالا قسطشو پرداخت نکرده و آخرین سررسیدشم گذشته بهشم گفتم چندبار گفته پرداخت میکنم اگر نکنه و از من بگیرن باید چ کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

حکم23کیلو گراس

سلام من داشتم باماشین دوستم میرفتم تهران تو مسیر اراک مارو گرفتن و23کیلو گراس از تو ماشین درآوردن دوستم فرار کرد من پام شکسته بود نشسته بودم سمت شاگرد. هیچ گونه سابقه کیفری هم ندارم متاهل هم هستم .باید چیکار کنم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

مشکلات خانوادگی

سلام وقتتون بخیر مدتی است با همسر معتادم مشکل داریم او برای خرجی خونه مقدار ناچیزی پرداخت کرده برای فرزندم هم خرجی نمیدهد آیا فرزندم که پسر است و 25 سال دارد،می‌تواند از پدرش ،برای ندادن نفقه شکایت کند؟همسرم مبلغ سه میلیون داده برای خرج ماهانه.(چون من ازش بخاطر ندادن خرجی شکایت کرده بودم که ایشون وکیل گرفته و 3 میلیون رو داده و شکایت من بی اثر شده).ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

جا ماندن کارت بنزین در پمپ

سلام سه روز پیش جهت شارژ بنزین مراجعه کردم بعلت طول صف فراموش کردم کارت بنزین را بردارم سه دقیقه بس از خروج از پمپ بر گشتم مسیول پمپ گفت پیش من نیست ممکن مشتری برده باشد مرا راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

ضرب و جرح عمدی توسط برادر

سلام من یک دختر 20 ساله هستم که چند سال است برادر کوچکترم که الان 17 ساله است، من را می زند. در اغلب موارد هم جای کبودی شدید و زیادی روی پوستم باقی می ماند. برادرم از هیچ کس حساب نمی برد و پدر و مادرم هم از ترس اینکه خودشان هم کتک نخورند، نمی توانند جلوی او را بگیرند. صحبت دوستانه یا حتی تهدید به شکایت هم بی تاثیر بوده. روانشناس توصیه کرده که شکایت کنم. حالا می خواهم برای اولین بار شکایت کنم. می توانم اول به پزشکی قانونی مراجعه کنم یا بدون ثبت شکایت در کلانتری، پزشکی قانونی حاضر به معاینه من و ارائه گزارش نیست؟ از آنجا که برادرم به سن قانونی نرسیده، اصلا می توانم از او شکایت کنم؟ اگر بتوانم ممکن است او محکوم به پرداخت دیه شود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

خانه ی پدری

سلام وقتتون بخیر پدر من اعتیاد شدید به شیشه و مواد مخدر. دیگه ای داره بعد مامانم از پدرم جدا شده وحضانت مارو گرفته (منو برادرم) الان پدرم تو خونشه وهمه چی خونرو فروخته ما گاهی میریم بهش سر میزنیم ورسیدگی میکنیم ولی تنها دارایی پدرم خونشه ومیترسیدم مثل وسایلاش خونرم عموهام از چنگش درارن اونم با قیمت پایین وبندازنش بیرون کارتون خواب بشه من سوالم اینه ما میتونیم اقدام قانونی بکنیم وخونه رو ممنوع فروش بکنیم و بگیم پدرم اعتیاد داره گولش میزنن واز چنگش در میارن؟ یه چیز دیگه اینکه فقط با اثر انگشت طرف میتونن خونرو بزنن به نامشون چون ما یه شهر دیگه ایم نمیتونیم مراقبش باشیم که کسی ازش سو استفاده نکنه ؟! ما الان باید چیکار کنیم که پدرم نتونه خونه رو بفروشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

فوت مشتری

سلام اگر مشتری در مغازه با علت های مختلف فوت کند حکم فروشنده و صاحب مغازه چیست ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

عبور سیم تلفن مخابرات همسایه از دیوار

با عرض سلام و وقت بخیر می خواستم بپرسم اگه سیم تلفن همسایه بدون اجازه صاحب ملک از روی دیوار رد بشه(چندتا هم میخ زدن به دیوار و از حلقه رد شده و از روی در حیاط ما هم عبور کرده) میشه شکایت کرد؟ باید اول برم مخابرات یا دادگاه؟ کجا برم؟ ممنون از شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

مسدودی حساب

با سلام. حسابم بدون ابلاغیه و اطلاع مسدود شده.با مراجعه به بانک اطلاع دادن که به دستور مراجع قضای بیضا شیراز حسابم مسدود شده و من ساکن همدان هستم . علت مسدودی رو گفتن باید به همانجا ک حسابم مسدود شده مراجعه کنم که امکان رفتش برام بسیار دشواره . آیا وکیل میتونه کار من رو ردیف کنه و نیازی ب حضور من نباشه و همچنین دلیل مسدودی کارت رو برام بپرسن؟ بسیار مچکرم بابت پاسختون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

فحاشی. ضرب و شتم با چاقو و بیل

سلام بنده شاکی هستم و بعنوان شکایت از طرف هم مدرک فیلم هم صدا هم تصویر دارم..حال نمیخوام در جلسه شورا حل اختلاف حضور پیدا کنم..نمیخوام با طرف رودرو بشم بخاطر فحاشی ک انجام داد... اگر حضور پیدا نکنم این امکان وجود دارد شورا پرونده را بفرست دادسرا..

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

وام ازدواج

با سلام من در تاریخ 21/8/1391 ازدواج کردم و تشکیل پرونده برای کرفتن وام اقدام کردم و تشکیل پرونده دادم همه کاراش تکمیل کردم حتی دوتا ضامن بردم بانک امضاء کردن اما یه مشکلی برام پیش اومد که نشد برم سراغش از اون موقع تا العان هول هوش 15 سال ازش میکذره دوتا بچه هم دارم شرایته زندگیم خوب نیست شغلی ندارم کارم کارگری کار میکنی ممنون میشم اگه کمکم کنید تا بتونم وام ازدواج رو بگیرم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

دعوا فحاشی ضرب و شتم

سلام.بنده شاکی پرونده هسم و نمیخوام در حل اختلاف حضور پیدا کنم..ایا این امکان وجود دارد شورا پرونده را بفرستد دادسرا..یا من اطلاع بدم بفرستن چو نمیخوام با طرف رو درو بشم..من حتی میتوانم ب وقت برسم..ولی نمیخوام

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

حقوقی

سلام من با یک مهندسی همکار بودم بعد اعتماد کردم یک معدن بهش معرفی کردم که ثبت کند و انجام بدهد بعد شریک باشیم رفته بنام یکی دیگر ثبت کرده بعد از اینکه انجام شده میگه شما شریک نیستی شکایت کردم و درخواست قسم کردم ازش تلفنی چندسال قبل به دادگاه قسم خورد الان شاهد دارم یک روستا کامل برخی اداره ها هم می دانند شاهد می دهند می توانم دوباره شکایت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

حقوقی

سلام یکی بابت حقوقی درخواست قسم کردم و قسم خورد هیچ مدرکی ندارم فقط پنجاه تا شهود دارم دوباره می توانم شکایت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

دست بردن تو قولنامه اجاره ای خانه برای برق و پارکینگ

سلام بزرگوار وقت قرارداد خونه من تا26 اسفند بود کسی نبود خونه بگیرمو به علت جنگ از 12 اسفند همه رفتن منم مجبور بودم جابجا بشم یه همکف گرفتم توقولنامه نوشت پارکینگ مشترک وبرق اختصاصی که منون صابخونه خوندیم امضا کردیم 29 اسفند اثاث آوردم قولنامه تعاملات موند بعدعید کد رهگیری دارش کنم همه جا تا اول اردیبهشت سیستم قطع بود وقتی اثاث آوردم دیدم پارکینگ ندارم گفته بودن توهم میتونی ماشین بزاری فهمیدم برق مشترک واحد7 هست منم گفتم این کلاهبرداریه بهرحال قبول نمیکنن هی میگن برق گفتیم منم گفتم مس چرا نوشته وخونده برق اختصاصی چیزی نگفتید 7 عید رفتم یه کپی از قولنامه گرفتم 25 روز پیشم قولنامه اصل گفتن شما جابجا میخوای بشی دیگه رهگیری نمیخواد جواب درست ندادن منم گفتم با این وضع پول وضرر اثاث کشی وکمیسیون من برای جابجایی داده بشه گفتن بما مربوط نمیشه شما دیگه قبول کردی گفتم توقولنامه برق اختصاصی وپارکینگ مشترک حالا فهمیدم اینجا خلافه وبرق مشترک قولنامه گرفتم دیدم توکپیش قسمت برق اختصاصی تیک خورده تواصل قولنامه یه تیک برق اشتراکی اضافه شده بدون اطلاع املاک وصابخونه منم گفتم شنبه برم اتحادیه یکی بدادم برسه ببخش متن زیاد شد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

فسخ معامله ملک که 3دانگ به نام همسرم و3دانگ به نام خودم

سلام.میخواستم بدونم برای ادامه زندگی با همسرم.تصمیم به خرید ملک جدیدشدم.که 6دانگ را به اوبه عنوان هدیه و دلگرمی به همسرم بدهم.و معامله ما با سازنده ملک جدیدکه قرارشد بخرم به این شکل شد که فروش ملکی که داشتیم را با سازنده تعاطر کنیم.ملکی که به سازنده فروختیم هرکدام از من و همسرم سه دانگ به اسمون بود.قولنامه نوشتیم برای ملک جدید که بنده با رضایت 6دانگ را به او میدم و هیچ اعتراضی ندارم.و ملک قبلی هرکدام که 3دانگ بود را به سازنده انتقال دهیم.که قبل از انتقال.همسرم مخفیانه با قولنامه جدید که 6 دانگ به اوداده ام را در دفترخانه می خواهد وکالت بدهد به مادرش .که برق در همان لحظه میرود.و انجام نشد.دوروز بعد متوجه شدم.حال میتوانم از3 دانگی که هنوز انتقال نداده فسخ معامله کنم.به دلیل مخفی کاری همسرم.من با ملک جدید کاری ندارم چون او 6 دانگ به اسمش هست.اگر فسخ بشه .میشه جوابم را بدید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

توقیف موتور سیکلت مخدر

سلام.چندروز پیش بنده که تو پارک دراز کشیده بودم توسط کلانتری که موتورمو از خودم 200متر دورتر بوده توقیف کرده به مقدار یکی و نصفی. که اونجا برام تو کاغذ یک گرم و 30 سانت کمیکال گفت نوشت. حالا رو قبض پارکینگ موتورم نوشته کشف 1گرم و 30سانت مواد مخدر خودمم ول کردن. گفتن یه چی بده موتور نبریم پارکینگ منم نداشتم که بدم. با توجه به نوع و مقدار ماده مخدری که گفتم دستور قاضیه چیه؟ جرمم چقد و موتور مصادره دولت میشه نمیشه؟ با خودمم کاری دارن ندارن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...