درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/25

ثبت نام پیش دبستانی دخترم

من دوسال از همسرم جدا زندگی می‌کنم امسال دخترم باید پیش دبستانی بره ولی من از همسرم مدرکی ندارم برای ثبت نام همسرم هم اقدامی برای ثبت نام دخترمون نمی کنه میخواستم بدونم چطور می تونم بدون مدارک و یا حضور همسرم ثبت نام انجام بدم حضانت هم تا7 سال با من هستش

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

حق نسق

باسلام برادرم 10سال بیمه کشاورزی از طرف پدر شده باشد الان پدرم فوت شده آیا روی ملک میتوان حق نسق یا کارکرد دریافت بنماید در صورتی که با اینکه بیمه بوده شخص دیگری کارهای زمین کشاورزی انجام میداده آیا حق نسق یا کارکرد به برادرم تعلق میگیرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

راه

ورثه در مورد راه از ما شکایت کرده وکلا به طور غیابی مارای گرفت در اجرای حکم 3 بار آمدن حکم اجرا نشد یعنی دور تا دور ساختمان ملک مردمه حالا رفته حقوقی شکایت کرده حالا در حقوقی چی میشه ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

اتباع مسن

سلام پدربزرگ بنده 100سالش هست و چندسالی میشه که اقامتش رو تمدید نتونسته کنه با مدرک آمایش ،کارت شناسایی مهاجرین اتباع، میخواستم بدونم اگر خدایی نکرده به رحمت خدا برن چه اتفاقی میوفته برای خاکسپاری و دفن و گواهی فوت ممنون میشم وکلای عزیز راهنمایی کنن با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

حقوق بازنشستگی پدر متوفی

سلام پدرم سال 82 مرحوم شدن . مادرم سال 78. خواهرانم متاهل هستند . یک خواهرم فوت کرده و گواهی فوت ایشون رو دارم . من قصد متارکه از همسرمو دارم . آیا حقوق بازنشستگی پدرم بعد از طلاقم به من تعلق میگیره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

پرینت مکالمات

سلام اگه پرینت خطم رو بگیرم شماره کسانی که با من تماس گرفته اند هم ثبت میشه؟ و اینکه میس کال به کسی بزنم هم ثبت میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

دستور قضایی به آگاهی یعنی چه

سلام بعد از یک تهمت دزدی پرونده در حال پیگیری دادسرا می‌باشد و بنده تمام مدارک بی‌گناهی اعم از فیلم دوربین های محل کارم و...در اختیار دادیار گذاشتم ولی امروز از آگاهی تماس گرفتن گفتن شنبه بیا دستور قضایی داری توضیح ندادن و نمی‌دونم منظورشون چی بوده مگر دادسرا نباید پیگیری کند و ابلاغیه ارسال بشه چرا باز باید آگاهی برم آیا نیاز هست وکیل بگیرم در مورد پروندم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

دیوان عالی کشور

باسلام شکایت کردم ، رای به نفع بنده صادر شده ، طرف فرجام خواهی کرده ،یک سال و چهار ماه از فرجام خواهی رد شده ،تا این مدت دادگاه عالی کشور رای صادر نکرده ،به شعبه مربوطه رفتم برای پیگیری ، میگن باید بری تهران دادگاه عالی کشور ، بنده شیراز هستم چگونه میتوانم پیگیری کنم با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

توضیحاتی تکمیلی درباره فیلم

سلام و سپاس از پاسخگویی یه فیلم اسکرین رکورد واتساپی دارم که در اون متهم اقرار کرده،در طرح شکایت فقط پرینت چتها دریافت شده، از اونجایی که در جلسه بازپرسی هم خود فیلم توسط بازپرس مشاهده نخواهد شد ایا میتونم بعنوان توضیحات تکمیلی رویدادههای فیلم اسکرین رکورد را بصورت کتبی تهیه کنم و در جلسه بازپرسی تحویل شعبه بدم چون نکات قابل توجه ای در فیلم هست، بعنوان نمونه در فیلم به وضوح ثبت شده که متهم اقدام به حذف دستی پیامها میکنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

دستور قضایی

سلام برای اقدام به شکایت نیاز به یک تاییدیه پرداخت از یک شرکت دارم اما آن شرکت از من دستور قضایی میخواهد تا اقدام کند ، در حالیکه پرداخت کننده خود من بودم. چگونه می‌توان دستور از دادگاه گرفت که آن شرکت جواب بدهد؟ متشکرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

ملکی

سلام ..بنده میخوام ملکی رو خریداری کنم به مبلغ 350تومان اما این ملک هیچگونه مدرک و سندی ندارد و دارای آب و برق سازمانی و کد پستی می‌باشد در ضمن ملک مورد نظر چند دست فروخته شده و بنده نفر چهارم خریداران می‌باشم اما در بنگاه قولنامه نوشته میشود با امضای شاهدین و اینکه ممکن است این منزل در طرح شهرداری باشد به مدت چند سال دیگه یا شاید هم نزدیکتر به نظر شما بعد ها برایم مشکلی ایجاد میشود از طرف شهرداری یا صاحب آخری آن خودم هستم و کسی دیگر می‌تواند ادعای مالکیت کند؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

نام خانوادگی فرزند

سلام وقتتون بخیر بنده جدا شدم و حضانت فرزند پسر که مبتلا به ا‌وتیسم هست رو دارم با توجه به اینکه به تازگی ازدواج کردم میتونم نام خانوادگی فرزندم رو به نام خانوادگی پدر خواندش تغییر بدم لازم به ذکر هست که پسرم اصلا پدر واقعی خودش رو نمیشناسه و پدرش حتی یکبارم بعد از طلاق اون رو ندیده و اگه از پسرم بپرسند پدرش کیه اسم همسرم رو میاره نه پدر واقعیش رو و من حتی اگر تا 18 سالگی هم صبر کنم به خاطر شرایط ذهنی پسرم باز هم خودش نمیتونه تصمیم بگیره و این خواسته من هست به عنوان مادری که از 2 سالگی تا 10 سالگی یک بچه اوتیسم رو تنها بزرگ کرد بدون اینکه پدرش حتی یک بار ازش سراغی بگیره یا خرجش رو بده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

یخچال فریزر معیوب

سلام خسته نباشید یخچال فریزر دوقلو خریدم برای جهیزیه اوردم خونه باز کردم دیدم روی در فریزر دوجاش فرورفتگی داره اما گفتم عیب نداره درب یخچال نوارش شل و خراب بود با چسب چسبونده بودنش زیر قفسه هاش با چسب چسبونده بودن گفتم عیب نداره چون برای جهیزیه بود وقت برای دوندگی و تعویض نداشتم نماینده اومد زد ب برق همون شب فن فریزر خراب از اب دراومد یخچال هم هی روشن خاموش شد از برق در میاریم میزنیم ب برق یروز کار میکنه باز روشن خاموش میشد کم‌کم دیگ اصلا یساعت فقط کارکرد و دیگ نتونست کارکنه خنک کنه نماینده گفت موتورش مشکل داره نمایندگی هم میگه هرچی قطعه بخوای میفرستم تعمیرشون کنی الان این دوتا دستگاه هم از نظر ظاهری هم موتور و فن خرابن میخوام پس بفرستم به مغازه اگر قبول نکرد کجا میتونم شکایت کنم ؟احتمالا یخچال نمایشگاهی یا تعمیر شده به من دادن به جای کالای نو چون ظاهر و باطن اصلا سالم نیستن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

هزینه تعمیر آسانسور

سلام بندا واحد همکف یک ساختمان 5 طبقه هستم ، ایا هزینه تعمیرات آسانسور شامل بنده هم میشود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

لایحه جهت معرفی فرزند به پزشکی قانونی

سلام یه متن حرفه ای میخواستم جهت معرفی فرزند به پزشکی قانونی برای بیماری ریسه؟ من 2ساله و نیمه بچمو ندیدم الان شنیدم بچه موقعه گریه کردن بی هوش میشود. لطفا راهنماییم کنید البته عدم تمکین خانمم زدم میخوام قبل از اومدنش بچمو از طریق پزشکی قانونی چک شود و گواهی سلامت شو داشته باشم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

رابطه جنسی

آیا میشه تشخیص داد زن چند بار در کل رابطه جنسی داشته است و با چند نفر یا یک نفر بوده؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

ادغام مواد مخدر

سلام وعرض آداب 21سال حبس مواد دارم 4سال هم خلاف زندان دوتاش باهم ادغام میشن ممنون اگر جواب بدین به پاسخ ام

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

سرقفلی

با عرض سلام و وقت بخیر.پدرم سال 54 در قبال نو سازی مغازه گلی حق سرقفلی بهش تعلق گرفته مضاف بر اینکه در فروش سرقفلی ابتدائا به مالک اطلاع داده شود اگر مالک قصد خرید یا ناتوانی مبلغ سرقفلی را داشت پدرم میتواند به هر کسی که خواست بفروشد.مالک سال 83 با درخواست کارشناسی سرقفلی و حضور کارشناس دادگستری در محل مذکور قیمت سرقفلی به مبلغ 15 میلیون تعیین شد ولی باز هم مالک نخرید و همونطور موند.تا اینکه سه سال پیش باز هم اظهارنامه به وراث مالک داده شد چون خودش چند سال پیش فوت کرده باز هم خبری نشد از سه سال پیش تا الان.چکار کنیم آیا میتوانیم با دادنامه تجدید نظر که قیمت سرقفلی مشخص کرده یا اظهارنامه سه سال پیش که هیچ عکس العملی نشان داده نشده سرقفلی را بفروشیم چون چند تا مشتری دست به نقد داریم.الان درصد سرقفلی نسبت به مالکیت چقده؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

اجرت المثل ایام نگهداری از مادر

سلام آیا یکی از فرزندان خانواده 8نفری که پدر فوت نموده و بجهت نگهداری مادر با رضایت خود بدون اینکه در خصوص هزینه نگهداری مادر از دیگر برادر و خواهر هیچ گونه توافق شفاهی ویا کتبی هم نداشته می‌تواند از محضر دادگاهه حقوقی دادخواست شکایت علیه برادر و خواهر خود مبنی به پرداخت اجرت المثل ایام نگهداری از مادر تقاضای نمایید و نموندی از لایحه ای پاسخ وی چگونه است ممنون راهنمايي بفرمایید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

اسیدپاشی

دوس پ* تهدیدم کرده ولم کتی اسید میپاشم روت خواسم بدونم جرمش چیه و چطور قبلش شکایت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

شناسنامه دخترم

دخترم 5 سالشه امسال باید بره پیش دبستانی شناسنامه دخترم دست پدرشه باید برای مدرسه ثبت نام کنم دخترمو ولی پدرش شناسنامه دخترم رو نمیده چکار باید بکنم برای گرفتن شناسنامه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

طلب مبلغ اضافی راننده ضرر دیده

با سلام بنده با سرعت 1 کیلومتر در ساعت تصادف ترافیکی با خودرو جلویی کردم طرف شر بود و تقاضای افسر راهنمایی کرد افسر اومد نمیتونست جلوی خنده خودشو بگیره گفت که اصلا چیزی نشده که تقاضای رسیدگی دادی اگه خیلی خیلی وسواس داری در حد یه پولیش کاری درست میشه و مامور تقاضا داد کارتهای ماشین رو به هم بدیم تا بنده جبران خسارت نمایم. فرداش زنگ زد گفت ماشینو دادم فایبر گلاس سازی اونو تعمیر کرده و فاکتور 1/5 میلیونی ازش دارم بعد یه ساعت گفت دادم نقاش سپر ماشینمو رنگ کرده و فاکتور 2/5 میلیونی ازش دارم. ایشون میخاد منو تیغ بزنه در ضمن گفت فردا هم صافکار میبرم، لطفا بنده رو راهنمایی بفرمایید با این آدم شر چکار کنم. با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

فوت دختر

دخترم و همسرش کارمند رسمی بودند ودر اثر تصادف فوت شدند. البته دامادم بک هفته زودتر از دخترم فوت کرد . دو فرزند دارند . از نظر حقوقی از حقوق دخترم به من مادر می رسد ؟. ( البته من حقوق همسر مرحومم رو که بازنشسته بودند می گیرم ) آیا از دیه و بیمه دخترم چطور به من مادر می رسد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

تصادف خودرو با عابر پیاده

خودرو سواری در حال حرکت در آزاد راه بودم که عابری که در حال گذر از عرض جاده بود برخورد میکنم و منجر به فوت میشه ، آزاد راه دارای دو لاین و دو خودرو در کنار هم در آزاد راه بودم با فاصله خودرو سواری اول نزدیک کنار جاده و بنده لاین سبقت دیدی از عابر نداشتم بعد از مانور خودرو کناری بنده عابر دیدم وسط جاده و به کنار گاردریل رفتم ولی عابر به سمت بنده دوید خودشو به خودرو کوبید و با گلگیر سمت شاگرد و ستون سواری برخورد کرد پرت شد وسط جاده که بیست قدمی پل عابر پیاده اتفاق افتاده سرعت مناسب بیمه و گواهینامه داشتم ، کروکی افسر راهنمایی رانندگی کشیده 50/50 کرده ولی درست کشیده نشده بنده تلاش کردم گارد کنار جاده کشیده شدم طرف دوید به سمت بنده خانواده بنده خدا فوت شده به کروکی اعتراض زدن 1 دیه به ایشان تعلق می‌گیرد یا خیر 2 زندانی برای بنده دارد 3 خسارت خودرو بنده از خواننده عابر میشه گرفت

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

تمکین عام و خاص

حدود 40 روز پیش برادر همسرم، همسر و فرزندان من را به منزل پدری شون برده و برنگشتن. برادر زنم طی تماس تلفنی که با برادرم داشتن ابراز داشته اند که برای گرفتن بچه ها باید از راه قانونی عمل کنم. همسرم تحت تأثیر دخالتهای خانواده‌اش از تمکین امتناع می کند. همچنین خبردار شدم که بدنبال اشتغال نیز هم هست.با توجه به اینکه فرزندانم 7ساله و 13 ساله هستند نیاز به مراقبت دارند. لطفاً راهنمایی کنید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

وقت نظارت

سلام این متن به چه معناست؟ آیا روند اجرا پرونده تا زمان فرا رسیدن وقت نظارت تعلیق شده یا روند اجرای پرونده همچنان ادامه دارد؟ با تشکر پرونده مقید به وقت نظارت به تاریخ 1405/04/27 می باشد 2-پرونده کلاسه x ردیف فرعی 2 با علت طرح اجراي حکم نسبت به خواسته درخواست صدور اجراييه در مورد راي هيات حل اختلاف كارگر و كارفرما و محکومیت پرداخت مطالبات كارگري در شعبه اول اجراي احكام مدني دادگستري شهرستان رباط كريم به تاریخ 1405/02/23 ثبت گردید شماره بایگانی شعبه: z 3-در تاریخ 1405/02/24 وقت نظارت برای تاریخ 1405/04/27 تعیین گردید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

ورود ثالث

سلام. پرونده داشتم رای به نفع بنده صادر شده الان از یک شعبه بنا به درخواست متشاکی باید به تجدید نظر ارسال می‌شده آخرین رای به نفع بنده صادر شده الان پرونده تو سامانه زده مختومه این دلیل چی می‌تونه باشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

بدهی متوفی حکم اجراییات براش اومده وماترک او بسیار اندک است وراث باید چه کنند ؟

طی حکم دادگاه پدر که فوت شده محکوم و ملزم به پرداخت خسارت شده و همه اموالش قبل فوت به نام مادر شده جز یک خودرو و سهم کوچکی از یک زمین قولنامه ای که ماترک ایشان میباشد.آیا اجراییات میتواند این بدهی را از وراث بگیرد وحسابهایشان رامسدود کند ؟وراث ده روز مهلت دارند اولین قدم چیست ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

حقوق پدر

پدرم و مادرم فوت شدن و داریم کارا انحصار ورثه رو انجام میدیم،و اینکه پدرم زن دوم داشتن میخوام بدون چند درصد از حقوقش به من تعلق میگیره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

تجدید استکتاب

سلام وقت بخیر بنده از یک شخصی پسرش ضایعات آهن خریدم پدر رفته مطالبه وج شکایت کرده الان آخرین تغییرات وقت نظارت استکتاب تجدید خورده میتونه به نفع شاکی باشه یا متهم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...