دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/25
سلام می خواهم بدانم سهم الارث قانونی ام (طبق انحصار وراثت) از صندوق امانات پدر متوفی ام را بعد از کارشناسی و پرداخت مالیات چگونه به من از طرف مراجع قانونی تحویل داده می شود ؟ زیرا نگرانم اگر فقط بانک بخواهد یک امضا از من و وارث دیگر گرفته و تحویل دهد من نتوانم حق خود را از وار ث دیگر بگیرم. با تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
با عرض سلام. مستاجر پس از اتمام قرارداد از تخلیه ملک سربازد. سپس موجر به وی اظهارنامه زد تقاضای خروج از ملک را داد که خارج نشد. سپس دادخواست خلع ید داد که مستاجر ادعاهای مختلف اعم از انکار قرارداد و ادعای قرداد چندساله شفاهی کرد. که سرانجام پس از چندین ماه غاصب شناخته شد. مستاجر اقدام به تجدیدنظر کرد و چند ماه از دادخواست تجدیدنظر ملک را تخلیه کرد اما کلید تحویل نداد. درصورت تایید حکم تجدیدنظر موجر میتواند دادخواست اجرت المثل دهد؟ نظر به اینکه مبلغ ودیعه (که مقداری جزئی هست) نزد موجر هست. در قرارداد فی مابین هم اشاره شد مستاجر تا تخلیه و تسویه قبوض حق رجوع به ودیعه را نخواهد داشت. آیا مستاجر میتواند ادعا حق حبس کند و از پرداخت اجرت المثل سربازند؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام بنده برج 10 واحد را خریداری کردم که مستاجر داشته و در قولنامه فقط نوشتن 250 میلیون قرض الحسنه مستاجر به عهده خریدار است و چندبار با مستاجر گفتم بریم قرار داد بنویسم گفتن که باشه بعدا و خب برج 12هم جنگ شروع شد و دیگه فرصت نشد الان خودم شرایط ندارم اصلا جایی ندارم ک برم چکار کنم از 1 ماه پیش هم بهش خبر دادم ک گفت باید خسارت بدی بلند میشم منم قبول کردم الان زنگ زدم ک چیشد میگه به شما ربطی نداره من 6 ماه دیگه قرار داد دارم خالی نمیکنم قرار دادی هم نداریم باهم دیگه با صاحب خانه قبلی قرارداد دارد ممنون میشم راهنمایی کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام من یه آپارتمان خریدم طبقه چهارم قولنامه ای.الان متوجه شدم داخل جواز نوشته 2 طبقه و پیلوت.یعنی طبقه من بدون مجوز ساخته شده و احتمالا سازنده از ماده 100 استفاده کرده و جریمه پرداخت کرده آیا من نیز در آینده جریمه میشوم یا خیر؟کنتور گاز و برق جدا دارم و آب مشاع میباشد.آیا میتوانم برای سند گرفتن اقدام کنم یا کلا سند نمیدهند؟آیا در آینده مشکلی پیش می آید یا خیر؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
1405/2/25
با سلام من میخواهم پرینت سیمکارتمو که به اسم خودمه بگیرم آیا تماس های ورودی و خروجی در پرینت نشان داده میشود یا فقط میتوانم تماس های خروجی بگیرم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
دو نفر در 1403 قرار دادی تنظیم میکنن و شخص سومیو به عنوان داور انتخاب میکنن توافق میشه تاریخ قرار داد بجای 1403 بزنن 1400 رای توسط داور صادر و ابلاغ میشه و هر دو طرف قرارداد اظهارنامه میدن که رای رو قبول و تایید میکنن اصل مدارک رو هم مفقود میکنن و فقط کپی ازون دارن اما داور از اصل مدارک کپی تهیه و اونو برابر اصل میکنه. شخصی که رای به نفعش صادر شده ابلاغیه به داور میده که با توجه به اینکه شمایه داور کپی برابر با اصل مدارکو دارین یه نسخه بمن بدین تا برم اجراییه بگیرم داور هم مدارک تحویل میده پرونده به اجرای احکام میره حالا بین دو نفر قرارداد اختلاف پیش اومده و شخص ضرر دیده رفته از داور شکایت کرده به جرم صوری بودن و هیچ مدرکی هم ارایه نکرده و عنوان کرده قرار داد 1403 نوشته شده ولی تاریخ اون 1400 ذکر شده حالا سوالم اینه داور تو دادگاه چی بگه؟ عنوان کنه قرار داد 1400 نوشتن یا بگه 1403 قرار داد نوشته شده اما طرفین توافق کردن تاریخ 1400 بزنن با توجه به اینکه اظهارنامه هم به دادگاه دادن و تایید کردن تاریخ قرار داد 1400
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام ، سوال من اینه که در طلاق بائن خلعی ، اگر زن به هر دلیلی در ایام عده به مهریه ایی که بذل کرده رجوع کند ، اما مرد به زندگی رجوع نکند ، باز هم زن میتواند مهریه را از مرد بگیرد ؟ و سوال دوم آیا در صورت عدم رجوع مرد تا پایان عده ، طلاق همچنان جاری هست ولی زن مهریه رو می تواند پس بگیرد؟ و این که پس از پایان زمان عده چطور ؟ ، آیا در این نوع طلاق ، زن میتواند مهریه خود را پس از پایان دوره عده ، طلب کند ؟ ممنون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام من به تازگی متوجه شدم ک پدر بزرگ واقعیم با شناسنامه فرق داره یعنی شخصی غیر از پدر بزرگ واقعیم شناسه پدرم را گرفته آیا کسی میتواند بابات این موضوع از من شکایت کند ؟این موضوع میتونه مشکلی برای منه نوه ایجاد کند؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
با سلام. آپارتمانی رو از شخص سوم خریدم. با توجه به عدم تحویل ملک و تنظیم دفترچه مالکیت، مجبور به شکایت از سلسله ایادی قبل که سه نفر بودن شدم، دادگاه برج یازده پارسال که با حضور همه خوانده ها برگزار شد، رای به تحویل آپارتمان و تنظیم دفترچه مالکیت توسط نفردوم( دفترچه به اسم نفر دوم بوده)به من رو داده، الان بعد از چند ماه نفر سوم تو شعبه دیگه دادگاه از نفر دوم شکایت کرده مبنی بر خسارت تاخیر و تحویل آپارتمان، که دادگاه به نفعش رای داده، تو این جلسه دادگاه من اصلا جزو خوانده ها نبودم. سوالم اینه دادگاه چطور چند ماه پیش نفر دوم رو موظف به تنظیم دفترچه و تحویل مبیع به من یعنی نفر چهارم کرده و الان به نفر سوم، با تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
من 15 سالگی شناسنامم رو عکسدار کردم و الان بینیم رو عمل کردم باید برم دفتر پیشخوان عکس شناسنامم رو تغییر بدم ؟ و میخواستم بدونم برای تغییر عکس چه مدارکی نیازه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سواستفاده از شماره کارت بانکی و شماره تماس
در سایت درج آگهی آگهی گذاشتم کسی برای خرید خواست برام بیانه واریز کنه ولی یکم عجله اش مشکوک بود میتونن از طریق شماره تماسی که به اسمم هست و شماره کارت بانکی خودم که براشون فرستادم کلاهبرداری کنن؟ 2 ت بیعانه رو هم واریز کردن
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
با سلام عرض ادب احترام من 2 سال پیش از موسسه ای یک پیکچ آموزشی غیر حضوری خریدم اما به دلیل شرایط بد مالی و با در میان گذاشتن با مدیر موسسه قبول گرفت که مبلغ 2 میلیون پرداخت بکنم مابقی رو هر وقت رفتم سر کار پرداخت کنم من فراموش کردم الان یادم آمده میخواهم پرداخت کنم میترسم بعد دو سال به دلیل پرداخت نکردن بر اساس تورم سالیانه این دوسال از من دریافت کنه ایا میتواند ؟ و من فاکتور از ایشان نگرفتم ایا می تواند اذیت کند
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام من ماشین دوماه پیش خریدم بعد دیروز رفتم تعویض پلاک گفتن شماره سیلندر نداره الان چیکار کنم راهی هست تعویض پلاک بشه یا نه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام خسته نباشید برای شکایت قضایی از مامور کلانتری به واسطه تهدید به کجا باید مراجعه کنیم ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
با سلام خونه ی ما تقریبا آخر کوچه بن بست هستش همه ی خونه های روبرویی ما عقب نشینی کردن بجز خونه ایی که سر کوچه هستش و بخاطر اون اصلا ماشین نمیتونه وارد کوچه بشه. الان من میخوام خونه رو بسازم ولی بخاطر این موضوع که ماشین نمیتونه وارد کوچه بشه نمیتونم. الان باید چیکار کنم؟لطفا راهنماییم کنید.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام خسته نباشید پدر من در اثر تصادف فوت شد و دیه اش به همه وراث واریز شد جز مادرم و یک نفر دیگر اونو ازکجا پیگیری کنیم جواب بدید ممنون میشم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
خرید زمین مزروعی دارای ساختمان
سلام. زمین 250متری که بخشی از زمین های قواره بندی شده در روستاهای اطراف دماوند میباشد به من پیشنهاد شده که دیوارکشی شده و در آن پنجاه متر دوبلکس (جمعا 100)ملک ساخته شده است،در صورت خرید آیا امکانش هست جهاد کشاورزی ملک رو خراب کنه؟ و دراینصورت راهکارش چیه قبل ازینکه خراب کنه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
با سلام چند روز پیش تو سایت درج آگهی قصد خرید ماشین داشتم پ بیعانه دادم بعد از رویت ماشین از خرید منصرف شدم و از مالک تقاضای برگشت بیعانه کردم و گفت ندارم باید صبر کنی تا ماشینمو بفروشم بعد از چند روز رفتم پیش مالک ماشین که یه خانوم هستن وایشون بیعانه ی منو ندادن و منم صندلی عقب ماشین نشستم و با 110 تماس گرفتم که این خانوم رفتن و بعدش به من پیامک دادن که یه میلیارد طلا تو ماشین من گم شده و شما ازم دزدی کردین ممنون میشم راهنمایی کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
با سلام پدر سال96 فوت شده،مادر بی سواد است، و یکی از پسران به علت اعتیاد هربار بخشی از زمین زراعی یا زمین ملک را به افراد روستا فروخته وقولنامه میکند. خواهر و بردارهای دیگر هنوز بی اطلاع هستند. ایا بعد از طی مراحل قانونی اگر ساخت و سازشود میتوان خود زمین هارا پس گرفت یا فقط امکان دریافت مبلغ وجود دارد؟ چون برای سایر فرزندان ارزش معنوی ملک مهم است نه مبلغ. با سپاس پاینده باشید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام وقت بخیر بنده طبقه بالا پدرشوهرم زندگی میکنم همسرم من را کتک زده و از خانه بیرونم کرده است فردا که رفتم وسیله هایما را بردارم پدرشوهرم قفل در خانه را عوض کرده بود و تمام دوست و آشنا را بدون اجازه داخل خانه من برده و حریم شخصی بنده را به همه نشان میداده و از خانه من عکس و فیلم گرفته به همه نشان داده است چه شکایتی در این خصوص علیه پدرشوهرم انجام بدهم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام من سال 71وارد ناجا شدم و در سال81در کمیسیون ناجا بدون اینکه علتش را بدانم با9سال و9ماه خدمت من بازخرید کردن ومن هم بدون اینکه تسویه حساب از محل خدمت کنم بانامه بازخریدی که کارگزینی دادبه شهرخودم رفتم و من در استان خوزستان خدمت میکردم وتاکنون هم هیچ مبلغی ازبابت بازخریدی ازناجانگرفتم حال سوالم این است که آیاباگذشت چندین سال باتوجه به اینکه تسویه حساب نکرده وپول بازخریدی نگرفتم آیا امکان بازگشت بکار وجود دارد که میتوانم حداقل ده سال خدمت کنم و در صورت عدم بازگشت چطوری حق و حقوقم بگیرم باتشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
با سلام پدر یکی از فامیلهای نزدیکمان در جریان اصلاحات ارضی بعد از انقلاب 57 واجد شرایط دریافت زمین شناخته شد و ده هکتار زمین دریافت نمود اقساط ان را پرداخت کرد وسند نیز دریافت نموده اما حدود 20 سال پیش ملاک سابق قریه از سازمان امور اراضی کشاورزی شکایت کرده وبا ارائه سند 85 هکتار زمین زمین را پس گرفته و فامیل ما که قبلا رعیت ایشان بوده وادم بی سواد وساده میباشد پیگیر پرونده نشده تازه بعد 20 واندی سال معلوم شده مالک با سند 85 هکتاری تا به حال اقدام به فروش بیش ار 250 هکتار زمین نموده ایا امکان باز پس گیری زمین وجود دارد واگر زمین را پس بگیرند تکلیف 20واندی سال چه میشود ایا میتواند تقاضای غرامت کند. با تشکر فراوان
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام من در کارگاه رنگ کاری چوب به مدت 15سال کار کردم به صورت کنترات کار الان برای نریختن بیمه تو این مدت شکایت کنم چیزی دستمو میگیره بماند که هیچ حق اولاد یا سنوات یا عیدی نگرفتم قراردادی هم بین ما نوشته نشده
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
همسرم رو کلانتری گرفت و بردن کمپ دولتی هب خاطر اعتیاد البته من اقدام کردم اما همسرم سابقه ی بیماری پانیک و...دارن . ایا ب دلیل این سابقه ی بیماری ایشون میتونن از کمپ آزاد شن؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام درود بنده کارمند شرکت نفت هستم و الان رسمی شدم و سمتم متصدی عمومی خدمات پاکبان هستم و مدرکی که ارائه دادم دیپلم حسابداری هست و گرید 9 هست الان کارشناسی کامپیوتر دارم کاردانی حسابداری هم دارم الان میخوام الان میخوام مدرک ارائه بدم میگن نمیشه یعنی تعدیل مدرک بدم میگن نمیشه و سوال دوم این که میخوام سمت شغلی رو از پاکبان بیارم حسابداری یا کامپیوتر میشه راهی داره ممنون میشم راهنمایی کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
من تصادف کردم مقصر بودم طرف مقابل از بیمه ماشین من استفاده کرد ولی بیمه مبلغ خسارت رو نداده بهش الان شکایت من کرده ایا من باید خسارت را بدهم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
باسلام همسرم با هزارتا قول و قسم منو وادار کرد ک مهریمو ببخشم، اما حالا میگه میخوای جدا شی برو بشو چون حق طلاق داده. چندتا پیامک از وعده هاش و دو تا شاهد دارم ک برای ادامه زندگی مجبور به این کار شدم و با اکراه انجامش دادم، آیا مهریم قابل برگشت هست؟؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام یارانه و سبد کالا بچم قطع شده 4 ماهه چند بار هم رفتم کافی نت ولی درست نشد همسرم قبلا ازدواج کرده ویک بچه داره
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
باسلام یه خواستگار ارتشی دارم برهی استعلام گزفتن استعلام پدرم ک 17سال پیش فوت شده میگیرن؟ پدرم خودکشی کردن توی دعوا با چاقو زد گردن پدر زن عموم امکانش هست اینا مشکل ساز بشه؟ یه مقدار مواد هم برای مصرف شخصی خودش داخل جیبش پیدا کردن بازداشتگاه بودچند روز و آزادشد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.