دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/25
به پرونده ای بابت توهین عملی داشتم که دادگاه بدوی براعت داده اما شاکی اعتراض زد و تجدید نطر منو محکوم کرد.تنها مدرک شاکی یه فیلم کاملا مبهمه یعنی شاکی نه شاهد داره نهگزارش پلیس داره نه توی تحقیقات چیزی نوشته شده تازه حرفاشم کلی تناقض داشته و فیلمی که ارایه داده توسط دوربین مخفی گرفتهشده بود یعنی دوربین مداربسته یا دولتی نبود و با اینکه درخواست تایید اصالت فیلم دادم قاضی توجهی نکرد.این محکومیت بابت یه فیلم مبهم در تناقض با اصل براعت و اصل افسیر به نفع متهمه از کجا باید شکایت کنم؟و اینکه میشه حکم محکومیت به باعا بدوی برگردوند؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام وخسته نباشید، من راننده تریلی هستم، بار از ورامین، تهران آوردم،پابانه مرزی ماهیرود، خراسان جنوبی،کل کرایه، 93ملیون هست، فرار شد30ملیون از کرایه وبعدازبارگیری، پرداخت کنند، ولی 20ملیون دادن، وبرای بقیه پیش پرداخت، پیام دادم، صاحب بار، تلفنی با فحش وبد بیجا، بصورت پیام، که موجود هست،گفت یکقران نمیده، البته بارنامه و آشنا خود صاحب، بار هست، و بارنامه پلیس راهی، برام، زده که کرایه37ملیون قیدشده، وکل کرایه دربارنامه نیامده، الان باروخالی نکردم،هستم داخل پارکینگ ماهیرود، نمیدانم چکارکنم، وبه کی، پناببرم، که حقم وبدن، صاحب ماشین هم عصبانی که چرازودتر خالی نمیکنی، و کرایه و از تو میخواهم (یعنی من راننده)
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
با سلام، همسر و فرزندی دارم که به درخواست خودش در شهرستان زندگی می کند و بنده در آنجا همیشه سر می زنم و خوراک و غیره تهیه می کنم و خودم تقریبا همیشه تهران هستم. برای برخی موارد که من نیستم باید آنجا خرج شود، می خواهم به حساب همسرم پول واریز کنم که در واقع بخش نقدی نفقه است. این پرداخت را از طریق شبا می خواهم انجام دهم. مشخصات شبا را باید چه چیزی انتخاب کنم که در آینده اگر مشکل حقوقی پیش آمد بتوانم این مبالغ واریز را برای نفقه همسر و فرزند اثبات کنم؟ یعنی در فیلد «بابت» چه چیزی انتخاب شود (گزینه هزینه عمومی و امور روزمره یا گزینه پرداخت قرض و تادیه دیون)، و در توضیحات چه چیزی نوشته شود؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام من در روستا زندگی می کنم که دو دامدار دیوار به دیوار همسایه من هستن که هر کدام بیش از 20 راس دام دارن بوی بد وسر صدا دام وپهن گاو در زمین همسایه میریزن با اینکه چندین با تذکر دادم افاده نکر چه کار کنم متن شکایت چگونه باشه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
من در سال 1371 دو باب مغازه از پدرم خریداری کردم با یک سند عادی که فی مابین بنده و مالک تنظیم شد . یک باب ان تحویل داده شد و باب دیگر تحویل داده نشد . مالک فوت کرد من میخوام این مغازه از ورثه بگیرم . بحاطر روابط خانوادگی تحویل نگرفتم و الان میخوام بگیرمش . چه دادخواستی با چه خواسته ای باید عنوان کنم و اما اسناد محکمی دارم از جمله انتقال اشتراک آب در سال 1381 اقرار یکی از ورثه در دادگاه مبنی بر خرید سرقفلی توسط من حکم ورود به عنف دو تن از ورثه به مغازه در سال 1391 اجاره نامه یکی از ورثه در سال 1373 از من بعنوان موجر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
با سلام.من 23 سالمه چندسال پیش از روی بچگی چندتا عکس و فیلم از خودم برای یه مرد سن بالا فرستادم ولی بعدش پشیمون شدم و دیگه ادامه ندادم.الان برادر اون مرد حدود یک ساله که داره با اون عکس و فیلما منو تهدید میکنه که باید رابطه جنسی باهام برقرار کنی وگرنه اونارو برای خانواده و فامیلت میفرستم.تا الان تن به خواستش ندادم و نمیدم ولی خیلی میترسم و نمیدونم باید چیکار کنم و نمیتونم شکایت کنم چون خانوادم میفهمن.یکی راهنماییم کنه که چیکار کنم چون دیگه توان ادامه دادن این زندگی رو ندارم...
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
پارک ماشین در کوچه شش متری بن بست
پارکینگ خانه ما در یک کوچه شش متری بن بست هست که همسایه رو به رویی ماشینش رو رو به روی پارکینگ ما پارک میکنه و خیلی سخت میشه ماشین رو در آورد از پارکینگ آیا میشه ازشون شکایت کنیم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
کارمند دولت و گرفتن دو جواز کسب
کارمند دولت و گرفتن دو جواز کسب پزشک و کارمند دولتم آیا میتوانم دو مجوز بعنوان شخص حقیقی بگیرم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
با سلام. ابلاغیه جلسه رسیدگی جهت تعدیل نفقه فرزندان مشترک از طرف دادگاه صلح به من ابلاغ شده 1-دادگاه محل رسیدگی جلسه در شهرستان میباشد و با بنده 5ساعت فاصله دارد،آیا حضور بنده در جلسه الزامی میباشد یا از طریق لایحه نیز میتوانم از خودم دفاع کنم و بگم بر حسب نظر کارشناس من حاضرم نفقه فرزندان را زیاد کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام مادرم خانه قولنامه ای خود را صلح قطعی زده به نام من . الان سر ناسازگاری برداشته و میخواهد از من پس بگیرد آیا میتواند؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
عقد 10 سال پیش بود . 4 سال پیش درخواست مهریه دادم که نهایت قسط بندی شده. الان در صورت عدم پرداخت قسط در موعد مقرر . میتونم درخواست جلب بدم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
کلاهبرداری اینترنتی و جعل اسناد
سوال وقتتون بخیر بنده ساکن تهرانم و چندین ماهه که چندتا پیامک ابلاغیه به بنده اومده و پس از بررسی متوجه شدم شخصی با سیم کارتی که بنام بنده بوده در شهر قزوین کلاهبرداری میکند. لازم بذار است که شماره سیم کارتی که بنام بنده هست من تاکنون حتی یبار هم از آن استفاده نکردم و من اصلا تاکنون به شهر قزوین نرفته ام. لطفا راهنمایی بفرمایید تو این شرایط بنده باید چکار کنم و چه دفاعیه ایی از خودم بروز بدم. ممنون از دادراه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام من سال 1404درسم تمام شده اما هنوز 4تا ازکتاب هامو امتحان ندادم میتونم درنیروی زمینی ارتش ثبت نام کنم تا بخام دیپلم ممو بگیرم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام من یه دختر17 ساله هستم ینی بهتره بگم پسرم چون من کل زندگیم پسرونس و از جنسیت خودم ناراضی ام و خیلی اذیت میشم من وقتی تحقیق کردم بهم گفتن بعد اینکه رفتی پیش مشاوره متخصص اون ازت یک آزمایش هورمونی میگیره و من الان دوتا آمپول تستوسترون زدم بخاطر اینکه ترسیدم تاییدم نکنن الان یه شش روزی میشه آمپول تستوسترون انانتات 250 زدم بنظرتون الان اگه آمپول بزنم تا دو سه روز دیگه دکتر متخصص متوجه میشود که من آمپول تستوسترون تزریق کردم بنظر شما بزنم آمپول یا نه همون آمپول قبلی جواب میده و من تایید میشم چون خانوادم خیلی مخالفن و فقد میخوام دکتر تاییدم کنه تا بتونم تغییر جنسیت بدم میشه لطفا کمکم کنید فقد بهم بگین که آمپول و بزنم الان کمکم میکنه یا نه همون آمپول کافیه جواب آزمایشم تایید میشه من قرار فردا برم پیش متخصص مغز و اعصاب میشه کمکم کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
باسلام فردی در شرح ماجرا در شکواییه نوشته اسامی ده نفرو اما در قسمت فرم ننوشته و جایش را خالی گزاشته شکواییه ابلاغ میشود؟؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام و عرض ادب و احترام بنده از طرف اداره کار و بیمه مورد تأیید بازنشستگی پیش موعد قرار گرفتم و احراز شرایط بازنشستگی رو کسب کردم وچون درحال حاضر کارمند رسمی دولت هستم میخوام درخواست بازخرید بکنم با15سال کار رسمی در دولت وقبلا 10سال در کارخانه کارکردنم دوسال سربازی هم که بیمه شو خریدم و یکسال بیمه بیکاری و کلا 33/5سال سابقه بیمه ام هستش میخواستم ببینم در صورت بازخریدشدن ازدولت، بیمه تامین اجتماعی اشکال نگیره و بازنشسته میکنه بنده رو ، چون بازخرید شدم یا نه؟ ضمناً 52سالمه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
ابلاغیه استحضاری ( مواجهه حضوری )
نوع ابلاغیه: ابلاغ استحضاري متن ابلاغیه: اين نوع ابلاغيه فاقد پيوست مي باشد. مهلت حضور : 1روز نوع علت حضور : مواجهه حضوري (مواجهه حضوري از مورخه 1405/02/22 ساعت 10 صبح به روز یکشنبه مورخه 1405/02/27ساعت 10 صبح انتقال یافت ) دعوي س س به طرفيت آ ا مبني بر سرقت مستوجب تعزير نیاز هست با ضامن به شعبه مراجعه کنم یا خیر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
من سازنده یک زمین هستم با مالک قرارداد داریم 2 واحد در طبقه3و4 به ایشان دادم و طبقه1و2 در اختیار خودم است.به موقع ساختم و تحویل دادم حالا طبقه4حکم تخریب دارد .ولی مالک تخلیه نمی کند تا من تخریب کنم و پایان کار بگیرم و سند تفکیکی به وی دهم.تکلیف وجه التزام یا جریمه روزانه3میلیون تومان در قرارداد چه خواهد بود.در ضمن چک 6میلیاردی برای حسن انحام تمام مراحل کار در اختیار مالک دادم که تحویل نداده است
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
من تو خونه پدرم ساکن هستم پدرم زنده بود من از ایشون مراقبت کردم یکی به کمک من نمیومدن سری هم پدرشون نمیذنند کل زندگمیه گذاشتم برای نگهداری پدرمریضم پدرم زنده بود به برادر بزرگترم و یه خواهرم گفت که نصفه خونه مال من هست ولی عمرش کفاف نداد برای نوشتن الانهمشون قبول نمیکنن میگن میریم برات شکایت کنیم ممنون میشم منو راهنمایی کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
ابطال سند صغیر بعد از 31 سال مقدور است ؟
سلام و عرض ادب 8 بچه هستیم . 31سال پیش ماترک پدرم تقسیم شد و مادر قیم بنده بود . یک بچه ارثش رو گرفت و 6 بچه دیگه سهمشون از پدر رو به مادر وکالت تام الاختیار دادن . مادر خونه ای که به نام پدر بود رو فروخت و ملک دیگری خرید و چون از اداره سرپرستی الزام داشت که سهم من رو سند بزنه ، 3 دانگ خانه جدید رو به نام من زد که بیش از سهمم بود و در واقع انگار یک هشتم حق زوجیت خودش رو هم داد به من . 3 دانگ هم به نام خودش زد . حالا فوت کرده و ورثه (حتی اونی که سهم برده بود اون زمان) میگن میریم میگیم سند تو صوری بوده و از 6 دانگ سهم می گیریم . آیا می تونن سند من رو باطل کنن ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
اعتراض به رای قطعی تجدید نظر دیوان عدالت اداری
با سلام بنده در خصوص پرونده سختی کارم پس از گرفتن رای بدوی دیوان عدالت اداری و تایید 18 سال از سنواتم به عنوان سخت و زیان آور با عنوان شغلی تعمیرکار برق و رد شدن درخواست اصلاح عنوان شغلی "کارگر" برای بازه 83 تا 87 مربوط به سنوات پیمانکاری، پرونده را به تجدید نظر برده و قبل از اتمام زمان تبادل لوایح مدرک مثبته "تائیدیه کمیته استانی سخت و زیان آور" برای آن بازه 83تا87را با لایحه دفائیه بارگزاری کردم اما قاضی تجدید نظر دیوان عدالت اداری رای در رد تجدید نظر خواهی داد و رای بدوی را عینا تایید کرد و عملا بنده 3 سال و 4 ماه از سنواتم به عنوان سختی کار تایید نشد و باید 2 سال در همین شغل باقی باشم تا 20 سال متوالی را پر کنم تا بازنشست شوم. آیا با اعاده دادرسی می تونم حقم را بگیرم که خودم معتقدم قطعا حق با بنده بوده؟و دوستانم با همین مدرک و همین عنوان شغلی موفق به گرفتن رای از بدوی و تجدید نظر شده اند با این تفاوت که آنها پرونده را به شورای حل اختلاف و اصلاح عنوان شغلی و سپس طرح در دیوان نبرده اند و متاسفانه در زمان اقدام بنده تاییده گروهی و انفرادی هنوز از جانب کمیته استانی صادر نشده بود و بنده با طرح اصلاح عنوان شغلی مسیر پرونده را جلو برده بودم اما در میانه دادرسی مدارک مثبته از طرف کارفرما برای تسهیل در روند بازنشستگی تهیه و در اختیار کارگران قرار گرفت که تاییدیه گروهی مربوط به 18 سال در زمان مرحله بدوی دیوان بدستم رسید که منجر به تایید 18 سال از سنواتم شد اما همانطور که گفتم مدرک دوم که مربوط به سنوات 83 تا 87 بود در زمان تجدید نظر بدستم رسید وقاضی تجدید نظر با وجود دیدن آن در پرونده من آن بازه را رد کرد. آیا واقعا با اعاده دادرسی می تونم به حقم برسم و آیا ارزشش را دارد به لحاظ زمانی پیگیر بشم یا نه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
باسلام من یه واحد آپارتمان خریدم که داخل قولنامه نوشته پارکینگ بدون مزاحم با درب ورود جداگانه واز جایی که ساختمان ما فقط همین پارکینگ بدون مزاحم رو داره که فقط هم جای یک ماشین و بقیه پارکینگ ها مشاع و بامزاحم اما الان سازنده زده زیر قولنامه میگه با همون درب مشاع باید تردد کنی و از دادن پارکینگ امتناع میکنه به نظر شما میتونم کاری کنم.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام وقتتون بخیر من نامزدم 9 سال کارمند رسمی گاز البرز هستند میخواستند انتقال پیدا کنند نفت تهران اما کرج کمی اذیت میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید چطور امکان انتقال ایشان هست با تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام و عرض ادب من رو با 906لیتر مخمر که هنوز به عمل نرسیده بار اول گرفتن والان با سند 2ملیاردی آزادم میخواستم بدونم جریمه نقدی چقدر برام میبرن حالیکه حبس هم داره یانه اگر حبس داره میشه اون رو هم خرید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سلام و خسته نباشید بنده میخام در دانشگاه علوم انتظامی استخدام بشم اما چشم ذرهای انحرافی داره حالت عادی اصلا معلوم نیست ولی وقتی زوم میکنم به چیزی اینجور میشه ایا مشکل میشه برام؟؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
سابقه بیمه خدمات کشوری وزارت دارایی چگونه میتونم سابقه بیمه خدمات کشوری در سال 1376 رامشاهده کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
با سلام طلاق از نوع توافقی و خلع نوبت اول بوده، و انجام شده ،در متن محضر آماده که 114 سکه به ازای مبلغ توافق شده به زوج بخشیده شده، آیا من (زوجه) میتوانم در زمان عده به مهریه رجوع کنم؟ چون در متن توافق سلب رجوع به مابذل نیامده. ممنون میشم راهنمایی کنید، صرفا به این خاطر میخوام رجوع کنم که بتونم همسرم رو برگردونم چون زندگیم رو دوست داشتم و به اجبار همسرم تن به طلاق دادم و چون از نوع خلع هست روش دیگه ای برای بازگشت نیست.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
استفاده از سهمیه ایثارگری در آزمون دستیاری
اینجانب دارای سابقه ثبت شده در جبهه به مدت 579روز وظیفه در نزاجا می باشم .آیا فرزندم می تواند در آزمون دستیاری تخصصی دندانپزشکی از سهمیه ایثارگری استفاده کند ؟ قابل ذکر است قبلا هیچ استفاده ای از این سابقه نشده است .
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
اجاره زمین برای دکل ایرانسل میخواستم ببینم میتونم این کارو انجام بدم،شرایطش چجوری
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/25
باسلام . زوجه بنده را مدت یک سال و نیم از منزل مشترک بدون حکم قضایی اخراج کرده و اجازه برگشت نداده بنده یک تعهد به همسرم داده ام که اعتیاد نداشته باشم .اخلاق خوبی با همسرم داشته باشم و در صورت سازش و زندگی مشترک موظف به پرداخت هزینه زندگی مشترک و نفقه میباشم ولی عدم تمکین نزده ام استشهادیه محلی دارم که مدتهاست در منزل پدری زندگی میکنم وشاهد هم دارم الان زوجه شکایت کرده که نفقه دریافت کنه وهمچنین زوجه در حضور رییس دادگاه اقرار کرد که منو بیرون کرده رفتم به رییس دادگاه گفتم و گفت زمان دادگاه بیا تا به قاضی پرونده بگم کمکت کنم و خود رییس گفت همسرت ناشزه هست و نفقه نداره حالا نصبت به تعهد میتونم از پرداخت نفقه معاف بشم یا خیر اگر معاف بشم در پرونده طلاق تاثیری دارد یا نه چه تاثیری دارد بر پرونده طلاق
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.