درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/25

چطوری بی گناهی ثابت کنم

من با پسر دایی مادرم دعوام شده. توی کوچه الان رفته شکایت ورود به عنف از من کرده چطوری باید بیگناهیمو ثابت کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

مستمری

من 4 ساله طلاق گرفتم ودختر دارم مادرم کارمند تامین اجتماعی و بازنشسته شده ودر قید حیات است ایا من میتونم از مستمری مادرم استفاده کنم رفتم تامین اجتماعی گفتن میتونی استفاده کنی اما کامل توضیح ندادن ممنون میشم جواب بدین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

املاک

سلام علیکم ممنونم از نکات کلیدی آموزنده‌ای که می‌فرمایید یک سوال داشتم ملکی را در املاکی قولنامه کردیم ولی هنوز به من کد رهگیری نسخه قولنامه را نداده ولی انتظار دارد نیمی از ثمن معامله را واريز کنم آیا این کار صحیح است؟ قبلا از مشاوره شما کمال تشکر را دارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

من یک شکایت داشتم موضوع اثبات مالکیت و خلع ید و قلع و قمع

منظور از قطعه 146که در قولنامه من و اجاره نامه اوقاف ثبت شده در قولنامه خواندگان قطعه 147ثبت شده است اون هم در نقشه UTMدار اوقاف جای دیگر است که در قطعه 146ساختمان احداث کردند اون قطعه 146متعلق به من بوده این خواندگان در زمین قطعه 146احدات کرده است و کارشناسان بهاین موضوع اشاره کرد ه که خواندگان در زمین قطعه 146احداث کرده وقاضی بدوی اثبات مالکیت خلع ید قلع و قمع صادر کرده بود که خواندگان زمین قطعه 146را غصب کرده است ولی شعبه تجدیدنظر رد دعوی خواهان صادر کرده و قرار استماع صادر کرده و رای قطعی است علت آن رای دیوان عالی کشور که زمین های اوقاف بوجود ندارد در حالی از سال 1371این زمین در دست سه نفره بود نفراول از سال 71زمین در او بود ومن در سال 91با قولنامه خریدم وباهم توسط اداره اوقاف اجاره نامه هم صادر کرد ولی دادگاه محترم تجدیدنظر به ماهیت پرونده ورود نکرده این زمین اصلا مال کیه سوال من اینجا ست من چه کارم کنم فراجام خواهی کنم یا دوباره شکایت کنم نوع شکایت راهنمایی کنید ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

سرقفلی

سال 83 مالک با آوردن کارشناس قیمت سرقفلی مغازه من و زد 15 میلیون ولی از اون موقع مغازه دست منه و قادر به خرید نشد.سه سال پیش باز براش اظهارنامه فرستادم بازم خبری ازش نشد.الان مشتری دست به نقد دارم چکار کنم.حق سرقفلی نسبت به مالک چقده؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

سوال قضایی

یک نفر ماشین فروخته به یک نفر الان ماشین من خریدم پول نقد خریدم ولی مدارک بهم ندادند الان ماشین همون نفر اول توقیف پلاک کرده جریان چیه ماشین به من میرسه یا نه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

سند سفید موتورسیکلت

سلام عرض ادب و خسته نباشید بنده یک موتورسیکلت مدل 94 میخام بگیرم فروشنده میگه که سند سفیده مدارک تحویل میدید مدارکت موتور براتون میاد آیا درست میگه باید چیکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

وجه

سلام من قرار بود با د..و..س پ..س...ر..م ازدواج کنم... اوایل رابطه ازم پول خواستن و من یک تکه طلا و مقداری پول نقد بدون اطلاع خانواده به ایشان دادم الان که رابطه تمام شده ایشان از پس دادن پول امتناع میکنن..( مدارک هم موجوده ) چجوری میتونی برم شکایت کنم ازش بدون اینکه خانواده بفهمن؟ باید برم پلیس امنیت اخلاقی؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

بازخریدی از ارتش

سلام بنده سال 75 استخدام رسمی نیروی دریایی شدم و در سال 83 باز خرید شدم ولی تا امروز تسویه حساب نکردم مخواسم لطف کنید بگید چیزی به من داده می‌شود یا نه اگر تعلق می‌گیرد باید حتما به بندر عباس بروم ممنون میشم جواب بگیرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

بردن طلا

سلام مادر همسرم تازه به رحمت خدا رفته قبل فوتش طلاها توسط دخترش برده شده بخاطر امنیت اما متوجه شدیم طلاها فروخته آیا جرم است و میشه شکایت کرد در ثانی دختر دیگر سند خانه برده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

1405/2/25

جهت فسخ قرارداد با بیمه تامین اجتماعی

سلام من 11سال سابقه خدمت درشبکه بهداشت استان خوزستان و سال 1397 اخراج شدام الان من چندسال است که به خاطره اخراجم از کار مریض عصبی و روانی شدام و پرونده در بهزیستی کشور دارم الان هم 2سال هست که خانم هم فوت میکند دیگه بترروانی شدام 3بچه هم دارم خلاصه من وکیل نیاز دارم که سنوات خودام را از بیمه بگیرام چون بیمه تامین اجتماعی هیچ کمکی به بنده نکردن هیچ هروز سرکاری و مسخره میکردند با بنده کارکنانه بیمه اجتماعی شهرستان شادگان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

ورود به عنف

سلام و خسته نباشید. من با پسر داییم بر سر حرف بحثمون شده رفته شکایت من کرده که یعنی من ورود به عنف کردم . ولی من توی کوچه باهاش بحثم شده نه توی خونشون. الان چطوری بیگناهیمو ثابت بکنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

سوزاندن سیم کارت، یا به نام زدن آن برای دیگری

من باید خطمو از اسم خودم خارج کنم, چون مزاحم دارم... ولی به این خط پیامکهای زیادی به عنوان مدرک،،، از دیگر پرونده هایی که در دادگاه دارم موجود هست،،، که به دادگاه ارائه دادم و صحت شون معلوم شده،،، بعد از سوزاندن سیم کارت،،، اگه بازم به این پیام‌ها نیاز بود چه کار باید بکنم...

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

اطلاع از محتویات پرونده

سلام یه شماره و تاریخ بر روی برگه قیم نامه دارم . که برای سال 1358 هست. چطور از محتویات و رای اون دادگاه میتونم اطلاع پیدا کنم. در ضمن من خودم ذینفع این پرونده بودم و هستم و غیر از من کسی دیگه ای نیست.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

حمله به خودرو

سلام، امروز یه آقایی به خودروی من حمله کرد و با لگد درب خودروی بنده رو گور کرد..فحاشی کرد، و بعد فرار کرد، انقد هول کردم که شماره ماشینشو برنداشتم، دستم هم کبود شده، بنده خانم هستم میتونم کاری کنم؟ فقط دوربین وزارت اطلاعات مشرف بود بر داستان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

حکم تخلیه

سلام بنده برج 10 واحد را خریداری کردم که مستاجر داشته و در قولنامه فقط نوشتن 250 میلیون قرض الحسنه مستاجر به عهده خریدار است و چندبار با مستاجر گفتم بریم قرارداد بنویسم گفتن که باشه بعدا و خب برج 12هم جنگ شروع شد و دیگه فرصت نشد الان خودم شرایط ندارم اصلا جایی ندارم ک برم چکار کنم از 1 ماه پیش هم بهش خبر دادم ک گفت باید خسارت بدی بلند میشم منم قبول کردم الان زنگ زدم ک چیشد میگه به شما ربطی نداره من 6 ماه دیگه قرار داد دارم خالی نمیکنم قرار دادی هم نداریم باهم دیگه با صاحب خانه قبلی قرارداد دارد ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

استعلام موتور سیکلت مکشوفه

سلام وقت بخیر.من موتورمو دزدیدن صاحب سند نیستم ولی همه مدارک های لازم و حتی کد ملی صاحب قبلی موتورو دارم میشه استعلام گرفت

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

ابلاغیه از بانک

سلام از بانک بابت اقساط عقب افتاده ابلاغیه اومده از قوه قضاییه.از وام 150 میلیونی 60 تومن مونده باقیشو دادم . میترسم برم چیکار کنم؟ میگن بری بازداشت میکنن میری زندان.چیکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

کلاهبرداری

درود وقت بخیر با بنده تحت عنوان زیر شاخه قوه قضاییه و اپراتور مخابراطی و شرکت ر* تماس گرفتن که برنده شدید و بهتون کد دادیم ولی مشتری ما نبودید میتوتید از محصولاتی که ذکر کردیم یکی رو خریداری و هزینه ارو به فلان شماره کارت واریز کنید ولی شما صدرصد برنده جایزه هستید پس از پرداخت قرار بود با من تماس بگیرن ولی نگرفتن و هیچ پاسخی راجب ارسال اون محصول به من ندادن و فقط گفتن تماس میگیریم و قرعه کشیم از شبکه تلویزیونی پخش میشه و نهایتا فقط پیام های منو از روبیکا سین میزنن و جوابی نمیدن تنها اطلاعات منم اسم صاحب کارت و شماره مرجع بانکه چیکار میکنم بکنم سه روز از این ماجرا میگذره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

تایید فسخ

سلام خدمت شما بنده یک سوال حقوقی دارم و موضوعش اینه که سال 1402 برج هشت ماشینم را با چک دوماهه فروختم و 15 روز قبل سررسید چک بهش وکالتنامه کاری دادم و بعد در زمان سررسید چک وصول نشد و با پیگیری زیاد خبری از وصول نشد چک را برگشت زدم وبعد با وعده وعید زیاد و فریبکاری من تمام اموال پدری فروختن اقدام به فرار کردن ومن در سال 1403 با اقدام قانونی وشرط فسخ در مبایعنامه داشتم و با فرستادن اظهارنامه در دادگاه صلح رای تایید فسخ واسترداد خودرو گرفتم و در برج 6 سال 1404 رای قطعی گرفتم وبا توجه به غیابی بودن و ضمانت گذاشتم و به اجرا رفت و ماشین قبل از جنگ توقیف سیستمی شد و حالا طرفی که ماشین دستشه فهمیده ماشین مخفی کرده و رفته وکیل گرفته و اعتراض ثالث زدن و بدون داشتن هیچ مدرکی حال قاضی پرونده بعلت مرور زمان رای نقض کرده گفته من از حق فسخم گذشتم در صورتی هیچ مدرک مکتوبی نیست که من عدول کرده باشم در صورتی من مدام پیگیر بودم وحتی یکبار نفری که سه دست قبل از این نفر ماشین دستش بود به دادگاه آوردم و دادگاه عمومی برای هزینه دادرسی اعتراض زدم و اعسارم رد شد و نداشتم هزینه پرداخت کنم آمدم مقوم کردم از دادگاه صلح پیگیر شدم و رای گرفتم حال من 20 روز وقت تجدید نظر خواهی دارم که 5 روز ازش رفته حال در لایحه چجور دفاع کنم که رای من به حالت قبل برگرده و قطعی بماند واین رای نقض بشه لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

شکایت از نصاب کولر گازی

با سلام. من باشخصی که شماره تلفن را از داخل گوگل بر داشتم برای نصب لوله مسی کولر گازی ساختمان در حال ساخت هستش گفتم لوله رو کار بزارم تا بعدا به مشگل نخوریم با این آقا تماس گرفتم شرح حال رو گفتم فرمودن اگه کنده کاری داشته باشد 4 ملیون بعد اومدن لوله را از داخل کانال کولر آبی دادن اومده پایین همین گفتن 4 تومان باید بدهید منم دادم یکی دیگه رو آوردم گفتن این کار اشتباه هستش اول اینکه لوله مسی شما رو تخت کرده و گاز رد نمیشه دو اینکه کانال کولر آبی رو سوراخ کرده در حالی که میتونست از پشت رانیز رد کنه به ایشان گفتم زیر بار نمیره الان تکلیف چیه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

عدم پرداخت اعسار سفته

سلام وقت بخیر من 6 سال پیش 50 میلیون سفته از کسی داشتم که درخواست اعسار کرد و دادگاه قبول کرد پیش پرداخت و چند قسط داد دیگه پرداخت نکرد حالا بعد از گذشت این چند سال میتونم پیگیری کنم یا پرونده بسته شده؟ یک پرونده سفته 20 میلیونی دیگه هم درخواست اعسار کرد اونم قبول شد و کلا هیچی پرداخت نکرد اونم واسه 6 سال پیش اینم میتونم پیگیری کنم یا اینم مختومه شده؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

خرید تاکسی با وکالت

با سلام. حدود یک ماه هست مراحل دریافت کارنامه تاکسی را انجام داده ام و برای اینکه متضرر نشوم چند روز پیش یک تاکسی بصورت وکالتی خرید کرده ام فروشنده هم در جریان شرایط بوده است. البته از ماشین استفاده نکرده ام تا کارنامه بدستم برسد الان شرایطی اختلافی با مالک تاکسی ایجاد شده. ایا ایشان با توجه به اینکه هنوز کارنامه برا بنده صادر نشده امکان اقدام قانونی علیه من دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

ارث

سال 1402خواهرم به بهانه مریضی پدر قولنامه برام اورد و بدون خاندن متن امضا و اثر انگشت زدم‌ بعد از فوت پدرم فهمیدم‌که شاهد خرید خونه روستایی از پدرم شدم متن قرارداد 1402تنظیم شده ولی سال 1385ثبت کردن اونم با قیمت غیر واقعی 250میلیون تومن نقدی از پدرم خریده و پرداخت کرده قرارداد از اوناس که چاپی هستن یعنی داخلش سال 95/96چاپ شده خط زده سال 1385 نوشتن درضمن از اونجایی که امضای مرحوم پدرمو میشناسم مطمعنم مال خودش نیست ولی اثرانگشتش احتمالا مال خودشه البته وقتی من موصوع رو فهمیدم وشاکی شدم برادرم گفت اول خودت امضا کردی و ما که خواهرمون اورد برگه رو گفت اون امصا کرده ماهم قبول کردیم منظورم اینه بقیه وراث یه طرفن ومن تنهام ایا با جعل امضا و جابجایی تاریخ و قولنامه که مال سال 96هست و خط زدن 85 تنظیم شده میشه کاری کرد یا نه لطفا راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

طلاق دادن همسر بخاطر بیماری دو قطبی

باسلام و احترام ...آیا امکان طلاق غیابی و یکطرفه برای همسر یا خانمی که دچار بیماری دوقطبی هست که هیچ انگیزه ای برای زندگی کردن و حتی حس مادرانه و برقراری ارتباط با فرزند خودش رو هم نداره در حدی که فرزند خردسال ش هم از تهدیدات او در امان نیست و فرزند خردسال هم از مادر خود بخاطر بی مهری و تهدید فراری است ، امکان پذیر است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

انصراف از استخدام در سپاه

سلام من تابستان 404 برای استخدام در سپاه ثبت نام کردم ازمایشهای لازم رو ازم گرفتن تعهد دادم و قسم خوردم قرار بود اسفند 404 اعزام بشم اما من در بهمن ماه به دلایلی از جمله بیماری پدرم انصراف دادم و در دادسرای نظام دادگاهی شدم و 60 میلیون تومان جریمه هم دادم و الان منع استخدامم کردن الان سوال من اینه ایا میتونم به استخدام اموزش و پرورش به عنوان دبیر دربیام یا با مشکل مواجه میشم و سوال بعدی اینکه اگر بخوام دوباره به استخدام سپاه دربیام ایا میتونم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

ودیعه مسکن

باسلام من یک مستاجر هستم صاحب خانه گفته خانه رو تخلیه کن منم رفتم یک خانه دیگربرای اجاره پیدا کردم حالا خانه ای که میخواهم اجاره کنم میگه 100میلیون پول پیش بده خانه ای که قراره خالی کنم هم 100میلیون پول پیش دادم حالا میگم نصف ودیعه رو بده من برم یه خونه جدید قرارداد ببندم نصفشم موقع تحویل بده میگه نه خالی کن بعد بدم اونیکی هم میگه پول رو بده بعد خونه رو تحویل بدم حالا این وسط موندم قانون در این باره چی میگه ؟مستاجر باید چیکار کنه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

استخدامی سپاه

وقت بخیر قبلا آزمون استخدامی سپاه رفتم و همه کارهاش هم شد و ولی گفتن که رد شدم و امتیاز کافی نیاوردم و دلیل اینکه تو کدوم قسمت و به چه دلیل هم به بنده نگفتن و اعتراض هم گفتم میخوام ثبت کنم توی برگه خالی گفتن بنویس و بعدش گفتن رد شدی و تو پرونده حفاظت هم به مشکل خورده بودم سوال بنده اینه که پرونده ها تا چند وقت بایگانی میمونه و میتونن استعلام بگیرن؟ اگر از بخش دیگه بخوام فرم پر کنم استعلام پرونده و بخش حفاظت هم میگیرن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/25

گواهینامه موتور

با سلام من معافیت پزشکی اعصاب روان بابت خالکوبی دارم اما چندین ساله گواهینامه ماشین دارم و هر سری کمیسیون رفتم و گفتم برو تمدید کن مشکلی نداری آیا برای گرفتن گواهینامه موتور یک روزه هم منو می‌فرستن بیمارستان چون من تازگیا گواهینامه ماشین رو تمدید کردم ممنون میشم جواب بدید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...