درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/26

شکایت پزشکی

یک دکتر وقتی زیر 18 سال سن داشتم بدون رضایت خودم به سرم شوک الکتریکی وصل کرد، آن موقع راه شکایت را بلد نبودم، الآن چطور می‌توانم از او شکایت کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

مستمری حقوق همسر

سلام من مستمری حقوق همسرم رو میگیریم اگه جایی مشغول به کار بشم و بیمه بشم حقوق رو قطع میکنن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

شکایت ساختگی و پاپوش

سلام خدمت اساتید و کارشناسان دادراه در آبان ماه 1404 همسایه با توسل به زور کوچه قانونی اینجانب را مسدود نمود بعد من زنگ زدم 110 ان را ملزم به بازگشایی کوچه نمودند صورت جلسه هم کردند حالا بعد گذشت 2 ماه از این قضیه رفته از روی خصومت شکایت تهدید به قتل عليه اینجانب نموده و شهودی معرفی نموده که با اینجانب خصومت دارند رفتم دادگاه طبق مدرک آنان را جرح نمودم حالا قاضی میگه اشتباه کردی جرح شهود کردی چون شهود دیگه داره و میاره یه جوری دادیار ازش حمایت میکنه چکار کنم بعد جرح شهود چه میشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

خرید خونه قولنامه ای وکالتی

سلام وقتتون بخیر.یک‌خونه خریدم ک صاحبخونه وکالت داده بود ب خانمش‌ بعد خانمش داخل محضر بمن وکالت داد قراردادمون هم قولنامه ای هست ک بنگاه نوشته من اصلا شوهرشم‌ندیدم دراینده برام مشکلی پیش نمیاد؟مراحل قانونیش درست هست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

چاه آب

سلام خسته نباشد یه سوال دایی من یک چاه عمیق از پدرش بودو از همه وکالت گرفته فروخته مادره بنده که اسمش بابا بزرگم تو شناسنامه نبود ازش نگرفتن اینکه میشه اسمه باباشو بیاره تو شناسنامه اون معاملرو فسخ کنه چجور ممکنه میتونه پولو طرفو بده سند به نام مامانم بر میگرده به دایم دادگاه چیزی نمیگه از همه وکالته کاری داره غیره مامانم میتونیم بدونه اونکه دایمو اذیت کنن بگیریم کلاه گذاشتن سرش به جای 30 میلیار 4 میلیارد دادن؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

دزدی

ایا اگه فردی دزدی کرده باشه دزدی عادی نه مسلحانه به یک یا سه نفر شک داشته باشند برای اثباتش که این افراد دزدی کردن امکان دارد پرینت سیمکارت سه نفر رو در بیارن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

حق اعتراض بیمه به رای دیوان

درود بر شما من برای اصلاح عنوان شغلی از هیت تشخیص رای گرفتم و کارفرما هم اعتراض نکرد و رای قطعی شد و رای را دادم به دادگاه عمومی و دادگاه نامه زدو بیمه عنوان شغلی را اصلاح نکرد و بعد من شکایت کردم به دیوان اکنون سوال من این هست که اگر دیوان برای اصلاح عنوان شغلی من رای دهد ایا بیمه تامین اجتماعی حق اعتراض دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

استعلام آدرس محل سکونت و مسدودی حساب های بانکی محکوم علیه با جلب

با سلام و احترام احتراما بنده در شهریور 1404 از فردی شکایت و او را محکوم نمودم و حکم جلب ایشان را دریافت نمودم،موضوع دادخواست مطالبه وجه بود و حالا میخواستم بدونم آیا حساب های بانکی محکوم علیه مسدود می باشد یا باید اقدامی به عمل بیاورم تا حساب های بانکی ایشان مسدود بشه؟ و جهت دریافت آدرس محکوم علیه بهترین و کارساز ترین مرجع کدام اداره است؟ لازم به ذکره خوانده هیچ اموالی به نام خود ندارد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

حقوقی

اگر خودرو را که فروختم شماره اتاق دستکوب باشد خریدار شکایت کند ضرر زیان و استرداد کند چه میشود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

عدم بیلان

در رابطه با ارائه کدادن بیلان از طرف مدیر ساختمان تکلیف چیست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

تخلیه ملک مشاع

احدی از وراث ملک مشاع بدون افراز هستم غریبه متصرف با احضار نامه بلند نشد وراث همکاری نمی‌کنند میخواهم سهم ملکی و اجرت المثل را دریافت کنم تا روز تخلیه تعهد نامه داریم که متصرف امضا کرده ظرف 10 روز بدون هیچ عذر بهانه هر زمان مالکین خواستند تخلیه کند چه راهی رو برم که در دادگاه به بقیه وراث احتیاج نباشد حکم تخلیه بگیریم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

سیمان دیوار پشت کار

سلام من ساختمان 6 ط ساختم همسایه بغلی اجازه سیمان کاری نمیدهد تکلیف چیست آیا راه قانونی دارد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

سلام بنده رای آمد برام جنگ بود قبول نمی کردند الان میگن وقتش طی شده

باسلام بنده یک رای برام آمد زمان جنگ تعلیلی بود نتونستم اعتراص کنم وقتش گذشته. الان چکار میتوانم انجام دهم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ضرب و جرح

درود کسی به جرم ضرب و جرج عمدی از بنده شکایت کرده(با برگه پزشکی قانونی و صورت جلسه اگاهی) پرونده از دادسرا جهت تحقیقات ب کلانتری اومده اگر در کلانتری رضایت دهد برای من پرونده درست نمیشه؟ البته من او را نزدم ولی جهت ختم شدن قائله صحبت کردم ک شکایتش پس بگیره. اگر پس نگیره بدون شاهد و صرفا با برگه پزشکی قانونی امکان متهم شدن بنده هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

نسیه مغازه

سلام وقتتون بخیر و خسته نباشید بنده مغازه دارم تازه کار و کم تجربه 6ماه پیش به دوتا از مشتریام که شریک بودن 280ملیون ورق ام دی اف قرض دادم و اون موقع قیمت هر ورق 5ملیون بوده قرار شده یک ماهه پرداخت کنند و الان قیمت هر ورق 15ملیون شده ولی هربار تماس میگیرم میگن یک هفته بعد پرداخت میکنن ولی بعد یک هفته باز میپیچونن میگن پول نداریم ولی برا خودشون کلی سرمایه دارن چند ملیارد دستگاه اضافه کردن به کارگاهشون منم فقط چندتا پیامک هاشونو دارم که قبول میکنن قرض دارن ولی پرداخت نمیکنن صداشونم میتونم ظبط کنم آیا میتونم با شکایت کردن به نرخ امروز پولمو پس بگیرم؟ لطفا راهنمایی کنین خیلی زیاد بهم ضرر زدن سرمایه مغازه کوچیکمو از دستم در اوردن کلا ممنون از راهنماییاتون،از یکیشون ام 200ملیون صفته دارم ولی کد ملی و اسم خودم توش نوشته نشده جاشون خالیه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

خرید کردن ماشین

ما ماشین خریدم قرار بود یه چک بده ام و 70 میلیون پول اونم 4 یا 5 روز تاخیر کردی اون طرف هم از ما ماشین گرفته هم پولمون رو که 730 دادم 130 هم چک دادم نمیده الان چکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

چک ثبت نشده

من یه چک به رفیقم دادم سفید امضا بابت ضمانت داده به مکانیک ماشینش و گرفته، من چک و ثبت نکردم، مکانیک همون روز که چک وگرفته بمن زنگ زد که چک وثبت کنم گفتم تا پول چک وبه حساب من نریزه ثبت نمیکنم، الان رفته شکایت کرده نصف مبلغ چک و رفیقم بهش داد شاهد هم هست ولی دادگاه جلب منو صادر کرده چکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ادعای حق و حقوق

باعرض سلام و وقت بخیر، سوال من : من مدت 12 سال است که از خانواده پدریم جداشده ام و تنها زندگی میکنم.پدرم به هرکدام از خواهر و برادرهایم یک واحدمسکونی آپارتمانی داده است که درآن زندگی کنند و همگی در یک مجتمع مسکونی ساکن هستند.اکنون آیا من میتوانم بواسطه شکایت کردن مدعی حق و حقوقم بشوم؟(همانگونه که به آنها داده است به من هم بدهد).البته رابطه من و پدر و مادرم خوب است و هیچگونه مشکلی با آنها ندارم.فقط به دلیل رابطه بدی که با خواهر و برادرانم دارم از آنها دورهستم و جدا وتنها زندگی میکنم.متشکرم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

اعاده به خدمت

با سلام بنده به مدت 22سال درارتش خدمت کردم وبا تقاضای شخصی وبدون مشکلی زود تر از موعود بازنشست شدم الان 2 سال است اگر بخواهم دوباره اعاده به خدمت شوم تا کی وقت دارم تشکر پرونده خدمتیم هم عالی است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

بنده ملکی را با قولنامه فروختم ولی سند ششدانگ بنام من است خانمم می‌تواند بجای مهریه تصرف کنه

بنده ملکی را فروختم با قولنامه سندش بنام من است آیا خانم. بجای مهریه میتونه تصرف کنه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ملک مشاع

شخصی امانی نشسته در ملک مشاع وارثی بقیع وراث همکاری نمی‌کنند مت احدی از وراث میخواهم بیرونش کنم تعهد نامه هد امضا کرده عر زمان مالکین تقاضا کردند تخلیه کند ولی نکرد با احضار نامه هم فایده نداشت در دادراه وکیل محترمی گفت بنویس تخلیه ید متصور نه خلع ید چه عبارتی مناسب تر است مرسی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

تعلیق حکم انفصال موقت

سلام بنده محکوم به 5سال انفصال موقت شدم که 2 سال و نیمش گذشته و تمام جریمه و رد مال و پرداخت کردم و یکسال حبسم تموم شده به نظر شما اساتید میتونم باقی حکم انفصال موقت و تعلیق کنم لطفاً راهنمایی کنید ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

شناسنامه برای فرزند مادر ایرانی

سلام خسته نباشید من پدرم عراقی هستن مادرم ایرانی حالا از طریق مادرم اقدام کردم به شناسنامه ایرانی مادرم بخاطر که میخواست شناسنامه بگیره برای من طلاق گرفت حالام یه دختر27ساله ازدواج کردم ایران حالا من فقط گیریم تایید نامه ی سپاه هستم هر موقعم میرم میگن برین خودمون خبر میدیم الان یه ساله ازدواج الان بنظرتون تکلیف من این وسط چیه منکه خودم نخواستم ازیه پدر عرب متولد بشم توروخدا اگه میتونین راهنماییم من فقط گیر تایید نامه یه سپاه هستم یه دفعم اعتراض زدم هنوز که جوابش برام نیومده الان فقط بخاطر یه شناسنامه زندگیم داره ازهم میپاشه الان این وسط گناه من چی بوده توروخدا راهنماییم کنین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

تهدید

سلام من چند سال نامزد یه پسری بودم بعداز 8سال جدا شدم البته تهدید میکرد نمیذاشت جدا بشم ازش الان 2سال ک تموم کردیم و من چند ماهه شوهر کردم الان از گذشته من داره استفاده میکنه و نامه سقط جنین واسه همسرم آوردم و ابرو منو برده پیش خانوادم و منو همسرمم میخایم جدا بشیم باید چیکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

آیا سند سفید و خام موتور بنام میشه؟

سلام بنده میخوام یه موتور مدل 93 بخرم ولی صاحب موتور میگه که موتور سندش سفیده و هنوز برای برگه سبز و مدارک اقدام نکرده و فقط سند سفید و پلاک داره آیا خرید این موتور خوب است یا خیر سند سفید خام این موتور بنام میشه یا نه اگه میشه راهنمایی کنین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

تهمت سرقت

باسلام بنده خدماتی بیمارستانی هستم حدود چهارماه پیش یه دستگاه از بخشی‌ که من کار میکردم گم شد تا اینکه بعد از چندروز رییس بخش متوجه میشه و پیگیری میکنه و حتی کمک پرستار بخش میگه این دستگاه رو من 20روزپیش دیدمش چون من باید توی همون اتاق پلاستیک زباله ها رو بیرون میوردم طبق کار هر روز من رفتم کارمو انجام دادم یکی از همکارا همراه من بود داخل اتاق نیومد منتظر پشت در سرش تو گوشی بود و من کارمو انجام میدم همیشه ظرف فویل غذاها رو جمع میکردم میدادم ضایعاتی اونروز هم پلاستیک ظروف رو همراه زباله ها اوردم بیرون‌ بردم گذاشتم سمت طی شوی و زباله ها رو بردم زباله دان که بعد برگشتم برداشتم بردم گذاشتم تو کمد کارم الان حراست به بنده مشکوک شده و از من سوال پرسیدن و خب مسلما کاری که نکردم توضیح دادم که چی بوده تو اون پلاستیک اما الان متوحه شدم بعد چهارماه حقوقی پیگیر شده و منو کلانتری قسمت اگاهیش خواستن برای چی منو احضار کردن کلانتری و منو الان 25روزه ازکارم تعلیق کرده و این اقا پشت گوشی حتی به همسرم هم با لحن بد باز تهمت به دزدی زدن من میترسم به ناحق کارم از دستم بره چه اقداماتی انجام بدم چجوری میتونم از حقم‌دفاع کنم که به دادگاه کشیده نشه این کارم ممنون میشم راهنماییم کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

تهدید

سلام میشه حکم تهدید که حبس هستش تعزیری کاهش حبس 6ماه و16روز هستش اعتراض داد و یا تعلیق بشه،جذای نقدی تبدیل بشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

تهمت دزدی

سلام من خدماتی بیمارستان هستم چندوقت پیش یه دستگاه کوچیک ازبخشی که‌ من کارمیکردم گم شدبنده هیچ اطلاعی نداستم تااینکه پیگیری کردن رییس بخش ومنوخواستن حراست اوناطبق فیلمای دوربین به من مشکوک‌شده بودن که اونروزهمکارم پشت در منتظر من سرش توگوشیش بود‌ومن درحال انجام امورات هرروزم بودم پلاستیک زباله هاروبنده بیرون اوردم من همیشه ظروف فویل غذایی روجمع اوری میکردم وبه ضایعاتی میفروختم اوناشک کردن بمن که اون پلاستیم فویل غذاروکه من بردم گذاشتم توکمدکارم نکنه دستگاه بوده درصورتی همون لحظه گفتم میتونیدبریدتوکمدم نگاه کنید و ببینید و در همون روز کمک پرستاربخش گفته بودکه الان 20روزه این دستگاه رومن اینجا ندیدم منوبعد4ماه الان20روزه تعلیق کردن ودیروزپیامکی اومدبرام‌که فردابایدکلانتری بخش اگاهیش احضار بشم میخواستم راهنماییم کنیدچجوری بگم که ثابت بشه‌ من دزد نیستم و الا11سال سابقه کار دارم و نگرانم که نکنه بخاطر یه تهمت وسهل انگاری کسی کارم ازدستم بره و منوم حکوم کنند میشه کمکم کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

دفاع مشروع

باسلام و عرض ادب بنده در کوچه ای که درب هیچ مغاره ای در آن نبود منتظر کسی ایستاده بودم که ناگهان صاحب مغازه ای که درب آن سر کوچه آمد بااین توجیه که میخواهد آنجا وسیله بگذارد به من دستور داد که از آن قسمت کوچه که مشاع بود بروم وحتی با چرخ دستی چمدان من را هل داد که باعث آسیب شد سوال من این است که اگر من باتوجه به حق شهروندی در استفاده از اماکن مشاع بر جای خود ایستادگی میکردم و به درگیری منجرمیشد آیا این درگیری من دفاع مشروع قلمداد میشد ویا نه اگر آسیبی به طرف مقابل میرسید بنده طبق قانون مستحق مجازات بودم معمولا قضات در چنین مسائلی چگونه عمل میکنند با سپاس

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

در مورد توقیف ماشین

باسلام و خسته نباشید ببخشید ماشین منو‌یه ساله. دزد برده با همه مدارک چند وقته خانم سوم دزد می اومد می‌گفت بریم بیا ماشین رو بزن به اسم ما چون مدارک دستشون بود. ما ماشین رو بیرون می آوریم و به یه مقدارم بع دو پول می دهیم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...