دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/26
شناسنامه ایرانی برای اتباع افغانستانی
سلام و احترام من 13 سالمه مامانم از پدرم طلاق گرفته و با مامانم زندگی میکنم من اتباع هستم و مادرم ایرانی هستن میخوام شناسنامه ایرانی بگیرم بدون پدر چون نیست ازش خبر نداریم حکم طلاق رو داریم و حتی میخوام نام خانوادگی خودم رو به نام خانوادگی مادر تغییر دهم چقدر طول میکشه و چجوریه اگه کسی میدونه ممنون میشم کامل توضیح بده
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
همسر بنده فرزنده اول ام را که 2.5اش هست را بخاطر این که برادر کوچک 1ساله خود را هول داده با لگد زد . بچه اول ام رفت پیش پدر بزرگ اش؛ پدر بنده بعد همسر بند اصرار بر لت و کوب بچه داشت که پدر ام مانع شد ولی بازم این مانع نشود پدر بنده دست همسرم که دست بچه را محکم گرفته می کشیده دندان گرفته بعد همسر بنده داد بیداد کرده و گفت هر چه صحبت فایده نداشت رفت خانه خالش مادر اش نیست نزدیک . الان یک هفته شده ماندم چی کنم فرزند کوچک من هم کنار مادر اش است .
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
سلام مشاور املاک در داوری به دروغ شهادت داده که به همکارش بایستی هشت عدد رادیاتور بدهم در حالی که در ظهر مبایعه نامه هر دو امضاء کردند یک رادیاتور.....از،طرفی متنی با اثر انگشت وامضاء تایید کرده همکاران وی تعهد داده اند چون مشکل انتقال سند از طرف من نیست از من خسارت تاخیر در زدن سند نخواهند گرفت به نوعی از اعتماد من سوء استفاده کرده وباعث وارد شدن خسارت مالی وروحی برام شده می توانم به استناد به آن مدارک کتبی حتی صوتی که توسط کارشناس آگاهی روی کاغذ پیاده شده شکایت کیفری کنم. خواستار کیفر خواست وپرداخت خسارت های وارده شوم. ضمنا بدون قولنامه برام دو قطعه زمین 3 سال پیش بدون مبایعه نامه به قیمت غیر واقعی اش (25 میلیون تومان) فروخته که برحسب دستور دادستانی اردبیل قدغن بوده فقط فایل صوتی اش موجود است که به همراه پدرش که مرده تاکید دارد ب ای آینده نگه دار ارزش دارد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
ماشینی در سال 1388به من فروخته شد که پس سه سال متوجه لیزینگ بودن شدم وشکایت کیفری کردم برای کلاهبرداری که تبرئه شد وپس ازشش سال بخاطر لیزینگ بودن وعدم پرداخت اقساط ماشین توسط فروشنده توقیف ومصادره شد حالا جهت ضرر وزیان ایا باید خسارت ماشین مدل سال 1388را بدهد به قیمت امروز یا ماشینی که شش سال از تاریخ تولید ان گذشته هست چونکه ماشین شش سال تحت اختیار من بوده ویازده سال از توقیف ماشین گذشته هست چونکه اگر بنا به کارشناسی باشد دیگر ان ماشین بدرد نمیخورد باتوجه به اینکه خود ماشین وجود ندارد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
رای صادر شده اشتباها جاری میباشد و از آمار کسر گردید
بسمعه تعالی باسلام و درود، ایا بردن مال از راه نامشروع امکان دارد که وکلای طرف مقابل ( در بعضی از ارا مرجع قضایی را نیز فریب داده باشند ) 2_ آیا دادنامه ای که نوشته شده باشد، رای صادرگردیده اشتباها حاری میباشد، و از آمار کسر شد. و نام قضات تجدیدنظر در آن ثیت نشده است و با وساطت حفاظت اطلاعات محترم تجدیدنظر، بعداز 4 ماه فاصله نسبت به طرف مقابل من بهم ابلاغ شد. 3_ این شخص به عنوان معترض ثالث وارد دعوا ی مهریه همسرم و من شده است، با یک کپی قولنامه و شروط پشت قولنامه. وقتی حضوری رفتم روی پرونده پشت قولنامه که در هیچ دعوایی به آن استناد نشده بود، روی پرونده حضور داشت،اما بعداز ابلاغ در سامانه میبینم که دوبار صفحه جلوی قولنامه را ارسال کرده اند، انگار جایگزین شده بود. 4_ایا حکم توقیف سندی روی خودرو وجود دارد،ایا میتوانند، تعویض پلاک کنند، با دادنامه هایی با استدلال اشتباهی 4_ همسرم طبق چه ماده ای میتواند وراث اصلی را به دعوا دعوت کند، یا اینکه خود وراث میتوانند دادخواست ورود ثالث اصلی را بدهند. 5_ کلاهبردار حرفه ای که در دعواهی گذشته توانست قاضی ها را فریب دهد. و اینکه حکم بگیرد، و از وکالتنامه جعلی که روی پرونده گذاشتند بعداز جلسه وارد پرونده شده بود ث وراث ادعای حعل کردند که دیگر جلسه اولی وجود نداشت. و ایا این شخص آرای صادره را پیوست کرده ، ایا محکوم له مهریه یعنی همسرم طبق چه ماده ای میتواند بگوید این شخص اگر ادعای مالکیت دارد، باید وکالتنامه از سوی همسرم را داشته باشد چون تو حق فروش سهم الارث خود را نداشته است؟ سپاسگذازم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
باسلام و عرض ادب اینجانب درگیر پرونده کیفری کلاهبرداری اینترنتی شده ام با رای غیابی که هیچگونه ارتباطی با همچنین موردی نداشته ومرتکب همچین کاری نشده ام اما متاسفانه درگیرشده و زندانی میباشم و راهی برای خلاصی نمیدانم درپرونده هم هیچ دلیل منطقی برای متهم کردن بنده وجود ندارد تا اثبات کنند اگر دراین زمینه بنده را راهنمایی کنید ممنون میشوم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
سلام من یک خانم 19 ساله هستم و در ایران به دنیا اومدم کارت آمایش 18 داشتم دو سال پیش که نامزدم برگه سرشماری داشت برای این که مدرک هامون یکی بشه مجبور شدم آمایشم رو باطل کنم و با مدرک نامزدم ادقام کنم و خلاصه مدرک هر دومون موقت 3 شد ولی متاسفانه همسرم سابقم 7 ماه پیش تصادف کرد و فوت کرد الان من موندم تنها کل خانوادم آمایش 19 گرفتن و من حتی نتونستم موقت 3 ام رو تمدید کنم واقعا نگرانم تکلیف مدرک من چی میشه چطور دوباره آمایشم رو بگیرم یا تکلیف موقت 3 ها چی میشه لطفاً راهنماییم کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
سلام من یک خانم 19 ساله هستم و در ایران به دنیا آمدم کارت آمایش 18 داشتم اما دو سال پیش نامزد کردم نامزدم برگه سرشماری داشت طبق برنامه دولت که سرشماری و آمایش ادقام میشد و موقت سه میدادن من هم مجبور شدم برای اینکه مدرکم با همسرسابقم یکی بشه آمایشم رو باطل کنم ولی 7 ماه پیش نامزدم تصادف کرد و فوت کرد من موندم تنها خوانوادم همه آمایش 19 گرفتن اما من حتی نتونستم موقت سه ام رو تمدید کنم واقعا نگرانم آینده چی میشه درخواست دادم اداره اتباع برای گرفتن آمایش جوابش منفی اومد حالا تکلیف من چی میشه با موقت سه یعنی دیگه هیچوقت آمایش نمیگیرم ؟ لطفاً راهنماییم کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
با سلام وقت بخیر بنده 18 ماهه حکم بیمه بیکاری دارم 14 ماهه دریافت کردم از اول 1405 هچیگونه سند و واریزی برای بنده انجام نشده طبق چندبن بار مراجعه دلیل غیر موجه و اصرار برااینکه کار باید پیدا کنی بیخیال 4 ماه باقی مانده شو و من گفتم طبق قانون حق منه چرا باید بیخیال بشم و چون خانم هستم هرجایی توی شهرستان نمیتونم برم و بازرس اصرار براینکه من حسابداری برای شما پیدا میکنم کار زیاد هست بنده نامه بردم پیش رئیس که دلیل غیر موجه برای قط بیمه بیکاری بنده هست هیچ نتجیه ایی نداشت سوال ام اینه آیا بازرس تامین اجتماعی برای بنده میتونه کار پیدا کنه که من مراجعه کنم ؟ چطور میتونم اقدام کنم چون واقعا دوماهه مراجعه میکنم و شعبه داره اذیت میکنه و مراجعه کردم به اداره کار و میگه متاسفانه اون آقا کارش همینه چه راه حلی داره راهنمایی بفرمایید لطفا ممنون میشم .
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
درود و عرض ادب من سفته ی ضمانتی از شخصی گرفتم که متاسفانه قسمت وارد کردن کد ملی شخص دچار خط خوردگی شده ایا سفته فاقد اعتباره؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
سلام یک ملک ورثه ای توسط دادگاه حدود یک سال است خلع ید شده به تازگی فردی ناشناس ملک را اتش میزند که به خانه های اطراف هم اتش میرسد مسئولیت و خسارت با چه کسی هست
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
سلام. کارمندم معادل یک چهارم حقوقم نفقه همسر مطلقه ام را مدت 4 سال است که میدهم و هنوز ادامه دارد دارای دو بیماری سخت هستم و مستاجر و قسط بانکی دارم و در یک کار اقتصادی ضرر کردم و واقعا پولی برام نمی ماند وبه همین دلیل هم فعلا نمی توانم بعد طلاق ازدواج کنم که نفقه فرزندان دختر 21 ساله مجرد دانشجو و پسر 23 ساله مجرد و شاغل راننده اسنپ دانشجویم را بدهم . مادرشان معادل من حقوق می گیرد و منزل دارد وبازنشست شده و منم هنوز شاغلم . فرزندانم با غول ساختن مادرشان از من علیه من شهادت دروغ دادند وطلاق صادر شد وگرنه طلاق صادر نمیشد . آیا عادلانه است علیه من شهادت دروغ دادند و3 سال جواب منو ندادند ونمی توانستم ببینمشان وبدور از محبت پدر و فرزندی وفقط وفقط بخاطر موفق شدن مادرشان در پروزه غول سازی یرای طلاق خودخواهانه اکنون فقط وفقط نفقه بدم و حتی بمن بیمار سر نمی زنند و اقایان وکلا شما حتما مواردی مثل من داشتین چرا کاری نمی کنید این عادلانه نیست پروزه غول سازی و طلاق ومهریه و نفقه فرزندان حال برا نداشتن نقه فرزندانم چکار کنم . دادگاه خانواده ماهیانه 5 م تومان برای هردو معین کرده ومن بدلیل نماندن پولی در بساطم اعتراض بررسی کارشناسان 3 نفره استان دادم . فرض کنید داشته باشم سه سال تقاضا نکرده اند وبعد طلاق اقدام کردن چون مادرشان با عدم ارتباط ما در پروزه غول سازی و رسیدن به نتیجه شهادت دروغ موفق بوده لطفا راهنمایی کنید چکار کنم که نمی تئانم نفقه فرزندانم را پرداخت کنم ?
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
اضافه متراژ وراث برای زمینی که 3 سند تفکیک شده دارد...
با درود... با فرض اینکه زمینی در داخل خود 3 سند رسمی مستقل برای هر یک از وراث با متراژ مشخص دارد بعد از نقشه برداری جدید مشخص شود که مثلا 50 متر اضافه در وسط زمین بین وراث وجود دارد که مسلما در سند هیچ یک نیامده است.حال قانوناً و حقاً باید متراژ اضافه بر اساس 3 سند موجود تقسیم شود یا باید سهم خواهر و برادری انجام داد؟ با سپاس فراوان...
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
سلام شرمنده من چندروز پیش یک مسافر اسنپی سوار کردم و از ماشین پیدا شدم خودرو رو به سرقت برد و بعد از چند ساعت از یک کارواش بامن تماس گرفتن گفتن ماشین شما آماده هست رفتم تحویل گرفتم شوک زده شدم و کلی مدارک و پولهارو خالی کرده بود الان چکار کنم اعلام سرقت هم زده بودم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
ایا خودرویی که یازده سال پیش خریداری شده و سند وکالتی در دفترخانه بنام من انتقال یافته نیاز به تعویض پلاک دارد یا نه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
سلامدوست من یه خودرویی فروخته با خریدار توافق شده که پول فروش خودرو به حساب من واریز بشه ودر قولنامه شماره حساب هم ذکر شده که به نام من واریز بشه ابتدا یه قولنامه نوشتن فروشنده من هستم جهت انتقال پول در بانک سپس این قولنامه پاره شده و قولنامه جدید بین خریدار و فروشنده نوشته شده فروشنده به نام نمیزنه خریدار اول از فروشنده شکایت کرده سپس طبق عکسی که از قولنامه پاره شده داشته از من هم شکایت کرده الان تکلیف من چی میشه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
سلام وقتتون بخیر یدونه 405 خریدم نزدیک به 2 سال پیش که قرار شد سند رو 10 روزه انتقال بدن موتورش هم مشکل داشت که شکایت کردم 2 ماه بعد از خرید و اثبات سند شکایت مشکل موتور رد شد بابت تاریخ برگ کارشناسی که نزدن 6 میلیون اینجا رفت،ماشین رو از شخص خریدم صاحب سند ماشین رو توقیف زد رفت 20 روز پارکینگ واسه تعویض پلاک که آزادش کردم،با چقدر دوندگی دادگاه نامه زد که تعویض پلاک انجام شود قبل عید امسال نوبت گرفتم،خلافی و عوارض،نقل انتقال هم پرداخت کردم متصدی راهنمایی میگه موتور ماشین دست کوب هست فقط باید موتور تعویض بشه موتور هم الان میگه 120 تومن صاحب سند پلاکش میخواد کسی هم که ازش خریدم جواب نمیده میشه بزرگتری کنید بفرمایید چیکار باید انجام بدم ممنونم بابت وقتی که میذارید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
عدم توقیف پداداش بازنشستگی کارمندان
سلام و درود به روحیه وکلای عدالت پیشه شنیدم که خرداد یا نیمه اول سال 1404 دیوان عدالت اداری را صدور رای مبنی برعدم توقیف پاداش بازنشستگی کارمندان بخاط مهریه صادر کرده . اگر صحت دارد شماره وجزییات رای را اعلام کنید . در شرف بازنشستگی هستم . با تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
سلام بنده برای شکایت از شخصی به دفتر خدمات قضایی مراجعه نمودم و ایشان بمن گفتند چون آن شخص در سامانه ثنا ثبت نام نکرده،میبایست اطلاعات آن شخص را به ما بدهید تا خودمان ثبت نامش کنیم و ابلاغیه ها برایش ارسال شود.من هم از همه جا بی خبر اطلاعات را دادم و آنها آن فرد را ثبت ثنا کردند.بعد از مدت ها بمن اطلاع داده شد که برای ثبت ثنا فقط باید خود شخص احراز هویت نموده و انرا ثبت کنند و ایشان از زمان شکایت بنده تا بحال یک بار هم ابلاغیه هایش را مشاهده ننموده.آیا شخص میتواند ادعای بی اطلاعی کند؟ایا برایم مشکلی بوجود میاد؟باید چکار کنم؟ممنونم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
سلام و عرض ادب پدر بنده فوت شده ولی مادرم در قید حیات هست بنا به شرایط بیماری عصبی که دارند اسناد مربوط به سهام شرکتی پدرم در دست ایشان است ولی در اختیار ما (وراث) قرار نمیدهد تا بتوانیم آنها بفروشیم و میگوید آنها را میسوزانم ولی به کسی نمیدهم همچنین چون پدرم شالیکار بودند برنج ها در انبار است ولی اجازه استفاده به فرزندانش نمیدهد باید چیکار کنیم برگه انحصار وراثت هم داریم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
سلام پدرم 3 سال پیش وقتی زنده بود 200 متر زمین مسکونی روستایی از جا حیاطی خودش به بنده داد با عنوان خرید و فروش که مهر شورا دارد و 4 تا شاهد مرد هم امضا کردند و الان چند ماهه فوت کردند آیا الان خواهر و برادرانم میتوانند آن را از من پس بگیرند ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
حضور روی پرونده بعد از حکم نهایی و 1 ماه فرصت تحویل خود به زندان
با سلام متهم هستم به ادم ربایی چند ماه پیش 10 سال حکم بهم دادن عدم اعتراض زدم 7 سال نیم شد اول اسفند 1404 یک هفته قبل از شروع جنگ اولین ابلاغیه اومد برام که 1 ماه فرصت داری که حضور پیدا کنی روی پرونده و خودت رو تحویل زندان بدی خو جنگ شد بعدشم تعطیلات عید بود و جنگ همه جا تعطیل بود تا 1 هفته پیش حساب بانکی مادرم که ضامنم بوده و 1 میلیارد و 300 ملیون تومن هم سند وثیقه گرو گذاشته بوده برام رو مسدود کردن الان من متوجه شدم که بعد از اون یک بار دیگه هم ابلاغ اومده برام و نفهمیدم واسه همین مسدود کردن حسابش رو (((میخوام بدونم الان من اگر برم دادگاه و حضور پیدا کنم روی پرونده، میفرستنم زندان درجا؟ یا محلتی میدن مثلا 48 ساعت یا هرچی که خودم برم زندان خودم رو معرفی کنم؟)) با تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
سلام و عرض ادب. من سال 1400 ناچار شدم وام ازدواجمو انتقال بدم از بانک ملی به مبلغ200میلیون چون هم مهلت داشت تمومو میدهم ضامن نداشتم،مدت وام5ساله بودکه تموم شده،میخواستم بدونم،انموقعه بانک مبلغی از وام کم میکرد پایان اقساط، مبلغ برگردانده میشود یا خیر؟ممنون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
سلام بر شما سوال من این بود که ضبط مکالمه تلفنی به صورت فایل صوتی یا فیلمبرداری از مکالمه چه زمانی و آیا واقعا میتونه جرم تلقی بشه ؟مثلا در راه ادله اثبات جرم باشه یا بتونه چیزی رو ثابت کنه!
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
با سلام آیا بیمه میتواند به بهانه معتاد بودن راننده حق دیه را پرداخت نکند البته دیه خود راننده را میگم با تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
سلام ما چهار برادریم که 2سال پیش پدرمان از دنیا رفت قبل از اینکه فوت کند تمام اموالش رابه اسم مادرم کرد اما ثبتیش نکرد همه ما امضا کردیم و انحصار وراثت نیز انجام دادیم اما یکی از برادرام حالا زده زیرش حالا ما می توانیم ماشین پدرمان را بفروشیم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
با سلام حواله ماشین فروختم بابت ضمانت سفته سفید امضا دادم وخریدار سفته ها رو گم کرد و بابت سفته ها بهم اقرارنامه رسمی داد حالا میخوام بدونم میتونم با وجود این اقرارنامه سفته رو باطل کنم یا نه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
مشکل در نقل و انتقال سند آپارتمان
سلام. من آپارتمان صفر خریدم ولی هنوز توسط فروشنده تحویل نشده و دارای اشکالات و نواقص است میتوانم چک مبلغ باقیمانده را تا رفع عیوب پرداخت نکنم ضمنا مورد معامله را به من هنوز تحویل نداده و فروشنده اصرار دارد که چگ باقیمانده را دریافت کند
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
با سلام من مالک طبقه آخر آپارتمانی هستم که تمامی مالکین علیرغم مخالفت من تصمیم به ساخت آلاچیق و باربیکیو روی پشت بام دارند آیا با شکایت میتوانم از ساخت آلاچیق و باربیکیو جلوگیری کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/26
تحویل واحد آپارتمان صفر قبل از انتقال سند
فروشنده از تحویل آپارتمان به من خودداری نموده و صرفا تقاضای انتقال سند فوری و دریافت تتمه حساب دارد از طرفی ملک دارای نواقص و هزینه هایی است استناد قانونی تحویل مورد معامله داریم ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.