درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/26

چک دیجیتال ( الکترونیکی )

یک چک دیجیتال در وجه من صادر شده و به اسم یه نفر دیگه برگشت خورده و گواهی عدم پرداخت صادر شده است ، آیا میشود عین چک صیادی درخواست صدور اجراییه صادر کرد؟ یا باید دادخواست مطالبه وجه چک کرد عین چک های قدیمی؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

الزام به تنظیم سند

سلام و خسته نباشید عرض میکنم.من ملکی رو بعد از قانون الزام به صورت مبایعه نامه بنگاه خریدم که حالا سازنده امکان اخذ پایانکار و سند رو نداره .حالا سوال من اینجاست که اگه بخوام دعوی الزام به تنظیم سند داشته باشم حتما باید قراردادم تو سامانه کاتب ثبت باشه یا چون سند ندارم نیازی نیست به ثبت سامانه کاتب

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

اتمام تاریخ تعویض پلاک

سلام وقتتون بخیر من اعتبار وکالت تعویض پلاکم تا تاریخ 405.120بوده به دلیل شرایط جنگی نتوانستم تعویض پلاک کنم الان با همون وکالت میتونم تعویض پلاکمو انجام بدم یا نه ممنون.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

خیانت

زن همسایه ما متاهل هست به مدت چندسال با همسر بنده رابطه جنسی داشته اسکرین شات پیام ها رو دارم چند بار از کشتن من حرف زده اون زن، شکایت کنم چون عکس و فیلم و شاهد ندارم ب جایی میرسم ؟ فقط اسکرین شات پیام ها رو دارن میتونم درخواست پرینت ریز مکالمات و پیام ها رو بدم و تطابق اون با موقعیت مکانی شون زمانی ک باهم تو ی اتاق بودن؟ و اون خانم مدام میاد رو پشت بوم ما و استراق سمع میکنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ساختمانی

باسلام ما یک زمین ارثی داشتیم که دادیم یه بنده خدایی برامون ساخت و هنوز واحدها سند ندارند اون ساختمان ساز یکنفر رو توی اتاقک نگهبانی گذاشته وخودش هم واحدشو فروخته ورفته فقط یک مغازه از این ساختمان داره حالا اون اقای نگهبان کارهای ساختمان رو انجام نمیده ویک ادم معتاده ومیگه من چون طلب دارم از اون ساختمان ساز پس تا ابد توی این اتاقک نگهبانی میشینم وکارهای سرایداری ساختمان رو انجام نمیدم حالا ما 18 واحد گرفتار با یک ساختمان کثیف و بدون نگهبان اگر ممکنه راهنمایی کنید ممنونتون میشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزندم

سلام وقتتون بخیر .من میخوام مهریه رو در قبال حضانت از فرزندم . از همسرم بگیرم میخواستم ببینم اگر همسرم بعدا اذیت کرد سر بچه میتونم دوباره مهریه رو اجرا بزارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ابطال استخدام رسمی و برگشت یه قرارداد قانون کار

با سلام اینجانب در یکی از ارگان های دولتی به صورت قراداد کار معین مشغول به کار بودم و 31 سال سابقه کار داشتم که اداره به دلیل ایثارگری و با توجه به بخشنامه دولتی اینجانب را تغییر وضعیت و رسمی نمود . همچنین هیچگونه توضیحی در خصوص تبعات این کار به من داده نشد و فقط فرم ها را امضا نمودم و لیکن به دلیل اینکه قبلا طبق قانون کار از اضافه کار و مزایا کسورات بیمه کسر می گردید و در حال حاضر با توجه به قانون مدیریت خدمات کشوری اینچنین نیست و بیشترین ضرر متوجه من به دلیل تبدیل وضعیت انجام شد و میانگین دوسال آخر بازنشستگی یک سوم زمانی شد که مشمول قانون کار بودم از شما وکلا محترم درخواست دارم ببینم آیا امکان برگشت به شرایط قبل را دارم با توجه به قاعده لاضرر که عنوان می کند زیان غیر منصفانه به دیگران ممنوع است آیا می توان برای دستگاه دولتی که این زیان را متوجه اینجانب نمود بدون هیچ توضیحی شکایت نمود

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ارث

سلام ما دو برادر و دو خواهر هستیم پدر و مادر در قید حیات هستند پدرم در سال های گذشته زمین های کشاورزی خود را برای تهیه جهیزیه و عروسی دو خواهر فروخته و هزینه کرده و صرفا یک خانه دارد و بار ها گفته این خانه بین دو برادر تقسیم خواهد شد خواهر ها الان شروع کردند به اینکه ما هم در این خانه سهم می خواهیم و متاسفانه پدر هیچگونه رضایت نامه ای از قبل از خواهر ها نگرفته الان اولا آیا راه قانونی ای وجود دارد که این خانه به از فوت پدر و مادر صرفا به دو پسر برسد و خواهران ادعای نتوانند انجام دهند و دوما آیا می شود در زمان حال قراردادی نوشت که دو پسر را مالک قانونی خانه کند و حتی بتوانند بدون عذر قانونی خرید و فروش کنند و سوما چگونه می شود برای حساب های بانکی پدر ترتیبی اتخاذ شود که پس از فوت بتوان بالافاصله از مبالغ آن برای هزینه های دفن و مراسمات استفاده کرد ممنون از پاسخ گویی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

پرداخت وجه الکفاله

با سلام برای پرداخت مبلغ وجه الکفاله (محکوم فرار کرده) به من گفتن بیا اجرای احکام همینجا با کارتخوان مبلغ رو پرداخت کن اگه من با کارت پرداخت کنم باید رسید یا مدرکی بگیرم که پرداخت کردم؟ برای باز کردن حسابم که مسدود شده هم باید نامه ازشون بگیرم؟ ممنون از پاسخگویی شما.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

انتقال سوابق بیمه

من 14 سال سابقه در نفت دارم و10 سال تامین اجتماعی که با توجه قوانین نفت سوابق تامین اجتماعی رو بعنوان سابقه قبول نمیکنن ایا راهی هست که انجام بشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

وثیقه برای آزادی زندانی

آیا سند ملکی زرد رنگ را میشود به عنوان وثیقه برای آزادی زندونی گذاشت؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

کارت آمایش باطل شده

سلام تا کارت امایش6-7تمدید کردیم کلا وسایل و کارتامون در اثر اتش سوزی سوخت بخاطر وضع مالی نتونستیم پیگیری کنیم که بریم کارت بگیریم. ما حدود 47 سال ایران هستیم و همه ما تو ایران بدنیا اومدیم. تو طرح سرشماریم شرکت کردیم چندسال پیش. الان راهی هست که بتونیم کارت های امایش قبلیمون رو تمدید کنیم؟؟ و اینکه مادرمم قلبش سوراخه باید عمل کنیم هزینش زیاده.. کل مدارک موجود برای قلبش هستش ایا راهی است برای تمدید کارت امایش قبلیمون یا بتونیم از طریق مدارک های قلب مادرم وقت بگیریم یا کارت امایش بگیریم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

کلاهبرداری

با سلام اطلاعات هویتی من نمی‌دونم از چه طریقی هک شده از قبیل نام وکد ملی و ادرس من در هیچ صرافی کیف پول برای خرید و فروش ارز دیجیتال ندارم وتا کنون اصلا خرید و فروش تتر یا دلار نداشتم شخصی به من پیام داده ومدعی شده من از آن تتر گرفتم آیا بدون اطلاع من کسی میتواند کیف پول دیجیتال با اطلاعات شخصی من ایجاد کنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

سهم الارث

با عرض ادب واحترام خدمت وکلای گرانقدر دادراه، بنده در مورخ1405/2/23سوال وتقاضای راهنمایی از محضر آن عزیزان را با عنوان موضوع فوق و شرح مطلب را نموده ام اما متاسفانه پاسخی دریافت نکرده ام،استدعا دارم بذل توجه فرموده وپاسخ لازم را عنایت فرمایید. باسپاس فراوان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

تقسیم ارث

با سلام.همسرم در زمان حیات 2 تا خونه رو بصورت هدیه به نام من زده (هبه).آیا الان پدرشوهرم میتونه اونا رو برگردونه و ازشون سهم داشته باشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

مستثنیات‌ دین‌ خونه

سلام‌ وقت‌ به‌ خیر بنده‌ خونه‌ همسرم‌ رو‌ بابت‌ مهریه‌ توقیف‌ کردم‌ ایشون‌ اونجا‌ زندگی‌ میکنن‌ و‌ ما‌ فعلا‌‌ طلاق‌ نگرفتیم ‌کل‌ ساختمان‌ دو‌‌ و‌ نیم‌ طبقه‌ هست‌ هر‌ طبقه‌60 ‌متر‌ که‌3‌دانگ‌ همسرم‌ و‌3‌دانگ‌ برادرشون‌ اجرای‌ احکام‌ بر ا‌فردا‌ وقت‌ رسیدگی‌ داده‌‌ اگه‌ به‌ عنوان‌ مستثنیات‌ رفع‌ توقیف‌ بشه‌ و‌ همسرم‌ خونه‌ رو بفروشند‌ یا‌ به‌‌ دیگری‌ انتقال‌ بدهند‌ من‌ چیکار‌ میتونم‌ انجام‌ بدم‌ و این‌ با زمان‌‌ قبل‌ از‌ قطعی‌ شدن‌ مهریه‌‌ یا‌ بعد‌ از‌ آن‌ فرق‌ داره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

بازی های شرط بندی

پسرم تو مسابقه ی شرط بندی تاس هر دفعه با شرط بندی.. هر دفعه خورد خورد یک تومان و...... و مبلغ های مختلف... الان 25 میلیون از حقوق باباش برداشته و باخته.. الان متوجه شدیم.. آیا میشه برگردوند..

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

شکایت

سلام من به یه خانمی علاقه مند شدم تصمیم گرفتم بهش زنگ بزنم من زنگ زدم کلا 3بار زنگ کمتر از 20دقیقه صحبت نکردیم الان گیر داده مثلا شماره از کجا اوردی و فلان منم میگم راستشو ولی گوش نمیکنه میگه میرم شکایت میکنم مزاحمم شدی و فلان و این حرفا در صورتی که اونا هعی زنگ میزنن تهدید میکنن پسر و دختر و نمیدونم مادره البته دروغ زیاد میگنا ولی درمجموع خواستم بدونم اگر شکایت کنن به جایی میرسن؟ اخه کل صحبت هامون به 20دقیقه هم نرسید هیچ پیامی هم رد و بدل نشده بی احترامی و این چیزا هم نکردم به هیچ عنوان هعی گفتم ببخشید و فلان اگرم شکایتشون قبول شه میان منو میبرن یا ابلاغیه میاد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

رهن

من در 1403 خونه رهن کردم وتا 1404 تحویلش بدم هی بهش پیام اینا دادم جواب نگرفتم هر روز یه چیزی بعد منم 1404 .6.10. شکایت اینا رو کردم بعد 140.11. 20 دادگاه داشتیم قاضي گفت رای هم بدم دوماه طول می‌کشد رای هم ندم صورت جلسه را امضا کردیم تموم بعد قرار شد تا 31 فرودین پول را واریز کند نکرد منم رفتم اجرای زدم الان میگیرم نه تاخیر تادیه براتون تعلق میگیره نه چیز دیگر فقط پول رهنتون خیلی بالاها به سرم اومده والان هم یه هفته هست برام پیامک اجرای احکام اومده واسه پول رهنم منم میگم حداقل 10 تومان واسیه دادگاه خرج کردم را هم بزار روش رفته به عمو و صاحب کارش و وکیل گرفته برام زنگ میزنن میگن میدیم به کارشناسی من اصلا توی خونه ننشستم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

تغییر اسم

سلام من اسمم ثریا هست همه میگن پیرزنونه است 30سالمه دوست دارم اسممو به نهال تغییر بدم آیا ثبت احوال این اسم رو تایید میکنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

آمایش باطل شده و مریضی مادرم

سلام ما تا کارت امایش 6-7تمدید کردیم خونمون در اثر اتش سوزی سوخت بخاطر وضع مالی نتونستیم برای کارتامون پیگیری کنیم ما حدود 47سال ایران هستیم و همه ی ما در ایران به دنیا اومدیم ایا میشه دوباره کارت امایش بگیریم و اینکه ما در طرح سرشماریم شرکت کردیم چندسال پیش ایا راهی است برای تمدید کارت های امایش قبلیمون؟ و اینکه مادرم قلبش سوراخه باید عمل بشه هزینش زیاده.. تمام مدارک موجود هستش ایا میشه از طریق مدارک های قلب مادرم وقت بگیریم یا کارت امایش بگیریم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ملک

درود و عرض ادب من قبل از جنگ اسفند ماه 1404 آپارتمانی رو قولنامه کردم و الان از تاریخ تسویه وجه کامل حدود 15 روز گذشته و نمیتونم تسویه کنم بعلت شرایط موجود. منتها آپارتمان هم تکمیل نیست . و سازنده نه داخل واحد و نه ساختمان را تکمیل نکرده. ولی در قولنامه هم ننوشته که واحد را کابینت زده و تکمیل تحویل می‌دهد. الان من چه کاری میتونم انجام میدم . ممنون از پاسخگویی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

خادم مسجد

باسلام مدت ده سال خادم هستم 6 یا7 سال بیمه داشتم قرارداد قبل من یک برگه بوده ولی نالا3 یا4 برگه اوردن برای قراد ‌که اگر ان را امضا کنم هر وقت که به خوان بدون هیچ چیزی بیر ون کنند میکنند خادم ها شکایت کردن برای همین انقدر سخت میگیرند به من گفتند اگر نمی خوای برو توی این مدت که من خادم بودم نه حقوق گرفتم نه چیز دیگری ایا من از این ها می تونم شکایت کنم یا با دو بپه با سن 54 سال اوره بشم کمک کنید. با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

موسسه مهاجرتی

با سلام و عرض احترام و ادب. بنده با یک موسسه مهاجراتی تحت عنوان * 3 سال پیش قرارداد بستم برای مهاجرت به آلمان. الان دیگه پاسخگو نیستن و دفتر هم نمیان و پاسخ تلفن هم نمیدن. من مبلغ هزار یورو در ایتدای قرارداد برای پیش پرداخت بهشون پول دادم. چه کاری میتونم انجام بدم که حداقل پولم رو پس بگیرم؟ با سپاس از پاسخگویی.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

دریافت حق و حقوق

اینجانب به مدت 2 سال در شرکتی خصوصی مشغول به کار بودم کارفرما حقوق ماه اول رو نگه میداشت و در اخر سال پرداخت می‌کرد به طوری که در پایان سال و ماه اسفند حقوق دوبرابر نشون داده میشد و کارفرما برای اینکه عیدی و سنوات پرداخت نکنه بیمه ماه اول رو هم رد نکرده بود و در ضمن حقوق هم زیر پایه حقوق اداره کار واریز میکنه من برای پیگیری حق و حقوقم باید چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

اصلاح عناوین شغلی

بنده از سال 90 کارگر انبار هستم لاکن شرکت برام انبار دار رد می‌کرد چرا که سال های قبل انبار دار مورد تایید اداره کاربوده وهمکاران با این عنوان شغلی بازنشست شدن الان که بنده به شعبه بیمه برای اصلاح عناوین شغلی مراجعه کردم جوابی نگرفتم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

تغییر نام

سلام من اسمم ثریا هست 30 سالمه آیا امکان تغییرش به نهال امکان داره اسمم خیلی پیرزنونه است خجالت میکشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ارث و طلا

سلام خانمهستم از پدرم به من ارث رسیده شوهرم معتقد است این حق من و فرزندانمان هم هست ایا درست است؟ وآیا طلای من را که هدیه از طرف اواسا می‌تواند بدون رضایتم بفروشد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

لغو دادخواست طلاق

سلام.داداخواست طلاق داده بودم الان میخوام لغو کنم الان باید چیکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

عقدنامه صوری

درود برای اهدای تخمک حتما باید عقدنامه یا طلاق نامه داشت از نظر قانونی ازدواج صوری برای اهدای تخمک غیر قانونی هست؟ سپاس

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...