درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/26

مسکن ملی و طلاق

سلام من و شوهر سابقم قبلا مسکن ملی اسم نوشتیم بعد طلاق گرفتم الان دوباره ازدواج کردم و با شوهرم رفتیم مسکن ملی بنویسیم گفتن که شما قبلا اسم نوشتین پیگیری کردم شوهر سابقم گفت دارم واگذار میکنم الان واگذار کرده ایا الان میتونم مسکن ملی اسم بنویسم یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

سلام معنی این جمله چیه من هم پول حکم دادن برگرده هم طلا هم ضرر زیان

پرونده با علت طرح اجراي حکم نسبت به مکومیت های محكوميت مدني- حكم به پرداخت وجه نقد و محكوميت مدني- حكم به پرداخت وجه نقد در تاریخ 1404/11/07 مجددا ثبت گردید حکم من پول نقد طلا کرایه طلا حق دادرسی و ضرر و زیان بوده معنی جمله بالا رو میخام بدونم شاکی من هستم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

امتحان

با توجه به شرایط پیش آمده کشور . امتحانات هم غیر حضوری می‌باشد.با توجه به اینکه بنده سر کلاس ها حضور داشتم و فعالیت داشتم.آیا دبیری این حق رو داره؟به خاطر تا خیر چند دقیقه ای ارسال پاسخ نامه ، برگه رو تصحیح نکنه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

دعاوی خانوادگی ارث و میراث

باعرض سلام ببخشید مادرم حدود ده سال پیش ده یازده تا از گاو های خود را فروخت و زمین کشاورزی گرفت هفت هکتار ولی قولنامه را در آن زمان به اسم پدرم زد الان که از هم جدا شدند مادرم راه حلی دارد که آن را پس بگیرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ثبت شرکت با مدارک آشنایان

یکی از اقواممون میخواد شرکتی به ثبت برسونه به ما گفته مدارک کارت ملی و کپی شناسنامه هامون رو بهشون بدیم تا شرکت شون رو به ثبت برسونن .ماهم هیچ علاقه ای به این شرکت وکارهاشون نداریم. آیا برای کارراه اندازیشون کپی شناسنامه و کارت ملی بهشون بدهیم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

استخدامی نیروی انتظامی

سلام و عرض ادب. بنده 29 سال سن دارم خدمت هم رفتم پدرم ایثارگر هستن حدودا شش 7 ماه جبهه دارن میتونم واسه استفاده نیرو انتظامی شرکت کنم یا نه ؟ منظور شرایط سن قبول میکنن ایا؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ارث

سلام ما یک برادر و3خواهر هستیم پدر بنده 98سال عمر داشت وماه قبل بدرودحیاط گفت مغازه ای داشت خواهر بزرگ ما 5ماقبل از فوت پدرم از او وکالت گرفت که مغازه رابفروشد وپول آن رادر حساب خود قرار دهد که خرج پدر شود من هم به عنوان شاهد امضا کردم مغازه یک ماه قبل فوت پدر فروخته شد و پول به حساب خواهرم واریز شد الان پس از مرگ پدر پول را تقسیم نمی کند ومی گوید توحقی نداری آیا می توانم اقدام قانونی برای حق خود کنم باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

طلب

سلام من یک باغ اجازه کردم یک روزه یک سند نوشتن 15 میلیون واریز کردم با کارت ملی و شماسنامه الان زدن زیرش میگن بیشتر باید بدین برای اضافه نفرات میتونم کارت ملی رو ازشون بگیرم یا شکایت کنم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

صدور سند المثنی بر روی سند مادر توسط شخص ثالث در صورتی نبود هیچگونه مشکلی از بابت سند مادر

ملکی توسط خانم خریداری شده و آقا وام گيرنده بودن ملک 3 دانگ 3 دانگ تقسیم شده توسط مالک(خانم) و قانون وام این بود که سند به اسم وام گيرنده میخوره و هردو باهم باید فک رهن روی سند مادر انجام می‌داند و آقا طی این مدت روی این سند مادر، به دروغ ادعای گم شدن سند کرده و سند المثنی را به طور 6 دانگ به نام مادر خود کرده است ( 16 قسط هم خانم پرداخت نموده در صورتی که بر گردنش نبوده است) مبایعه نامه هم دال بر مالکیت خانم دارد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

طلاق توافقی

سلام ما بهمن ماه 1404 به یک شعبه حل اختلاف معرفی شدیم، از اونجا قرار شد نامه ما رو به دادگاه خانواده مدرس ارجاع بدن و ابلاغیه برامون بیاد برای دادگاه و انتهای مراحل، که خورد به جنگ، و تا الان ابلاغیه دادگاه نیومده ، کسی هم پاسخ گو نیست سپاس

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ضرب جرح و درگیری

بنده مهندس ساختمان هستم جهت سرکشی به ساختمان شخصی رفتم که کاملا خلاف قوانین مهندسی کار می‌کنه و دستمزد منو هم نمیده تا لحظه آخر برا تاییدبنا بده من هم با گزارش رد کردن ها مجبور شدم بگم که اگر در مقاوم سازی و اصول دقت نکنی تعطیل کاری میزنم اون شروع به تهدید کرد و من به طبقه بعدی رفتم درهمین حین و افرادی که در ساختمان بودنو با یه سری جمله آماده کرد تا برگشتم با کارد و چوب ریختن سرم چندتا زخم سطحی خوردم به همراه کوفتگی یک زخم هم عمیق که با کارد زدن اما بخیه نرسید تونستم از دستشون دربیام زنگ زدم صدوده صورت جلسه کرد که شخص انکار میکرد و می‌گفت کارگرام زدن اما صدو ده متنی نوشته که همه حرفا و اتفاقات که گفتم رو تایید کرد و صورت جلسه کرد . ا شکایت چقدر براش هزینه داره . و این که منو تهدید می‌کرد هم درج کنم و ضرب جرح با سلاح سرد حتی سطحی چی میشه و بعد مهندس درحال انجام وظیفه زدن با سلاح سرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

نداشتن حق تحصیل

سلام مادرم مرده و پدرم زن گرفته 19سالمه و میخام برم دانشگاه پدرم بخاطر زنش اجازه ادامه تحصیل و دانشگاه رفتن رو بهم نمیده حتی اجازه بیرون رفتنم ندارم میتونم از بابام بخاطر اجازه ندادن برای تحصیل در دانشگاه شکایت بکنم قانونی پشت من هست ک نزاره پدرم مانع ادامه تحصیلم بشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

پخش تصاویر مستهجن در فضای مجازی

سلام پسرعموی من به جرم پخش تصاویر مستهجن به مدت 2 سال حبس تعزیری گرفته این اولین پرونده اونه. آیا میتوان براش عفو مشروط گرفت ؟ چقد باید حبس بکشه تا عفو مشروط بگیرش ؟ و یکسال تبعید به سیستان بلوچستان داره آیا این تبعید که مجازات تکمیلیه میتونیم درخواست بخشودگی بدیم ؟ بخشیده میشود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

بخش اطلاع رسانی پرونده در سامانه ثنا

پیامی بخش اطلاع رسانی پرونده در سامانه ثنا آمده که در بخش روند کاری پرونده گویا شخصی از من شکایتی بابت ضرب و جرح و ترک انفاق و توهین به اشخاص عادی انجام داده و در ادامه تاریخی تعیین کرده برایوقت نظارت در فلان تاریخ.اما هیچ ابلاغیه ای برای من نیامده و من واقعا در جریان این شکایت نیستم.آیا لازم است به شعبه مربوط حضوری بروم.البته من حدودا 4 سال پیش همسری داشتم که طلاق گرفتیم و در متن طلاق به صورت شفاف نوشته که خانم از تمام حق خود نفقه مهریه و .... به من بذل نموده.حالا تکلیف چیست.ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ممنوع الورودی به عراق

من دو مرتبه بیشتر از تایم توی عراق موندم یکبار نجف و یکبار بغداد توی فرودگاه جریمه 300 دلاری پرداخت کردم و فیشی دادن که من ندارمش توی پاسپورتمم مهر دیپورتی نخورده ولی 29 نفریم این مشکل برامون پیش اومده و گفتن قانون عراق عوض شده و دو سال دیپورتم کردن و تازه این توی سیستم نشسته رفتم سفارت گفتن باید وکیل بگیری اونجا من پول وکیلم ندارم به دلار بخوام اونجا بدم میشه راهنمایی کنید چیکار باید بکنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

کلاهبرداری

سلام من یه کار ادمینی ثبت نام کردم از من کل مدارکمو گرفت عکس کارت ملی شناسنامه عکس خودم شماره ام و رمز ونام کاربری بلو بانکم گف برای خرید ارز دیجیتال میخوایم بعد ثبت نام به توهم حقوق میدیم امروز بلاکم کردن بعد حساب بلو بانکم از طرف پلیس فتا مسدود شده الان میترسم چون مدارکمو دارن کلاهبرداری هویتی نکنن من الان چیکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

ارث وراثت

سلام عرض ادب میخوام دنبال ارث پدرم و در ثبت اسناد شماره پلاک اسمش ثبت هست چگونه میتوان این را دریافت کرد وچه کارهایی انجام شود تا اسناد املاک را بدست آورد و به حق قانونی خود رسید الان کسی دیگه آمده وسط میگه اینا مال من هستن وهیچ گونه مدرک در دست خود ندارند نیاز به راهنمایی دارم و دنبال کارها رفتم جواب درستی نگرفتم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

مهریه زن

سلام وقت بخیر.خانم من بیدلیل و بیمدرک 2سال هست خونه رو ترک کرده و دختر 5ساله مون رو هم برده و اوارش کرده.الان 30سکه مهریه اجرا گذاشته.من نه شغل نه درامد ثابتی ندارم.اسنپ کارمیکردم و گذران زندگی.که خانمم ماشینم رو توقیف کرد و الانم منزلی که دران زندگی میکنم رو میخواد بگیره.لطفا کمکم کنید.بخدا جز دخترم هیچکس ندارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

روش دستگیری همسرم

سلام خدمت وکیل های محترم ممنون که وقت خودتان رادر اختیار مردم قرار می دهید انشاالله خیر ببینید از زندگیدتون ببخشید من هم یه سوال دارم بنده با همسرم اختلاف داریم الان حکم جلب سیار همسرم و دارم بخاطر اقساط مهریه یه سکه رو پرداخت نکرده حکم یه سکه دارم همسرم فهمیده جلب جلب سیار شودارم الان تلفن همراه شوکلن خاموش کرده فراری شده نمی توانم پیداش کنم میشه لطفاً راهنمایی ام کنید چکارکنم که بتونم همسرم پیدا کنم دستگیرش کنم سکه موازش بگیرم هرکاری میکنم نمی تونم پیداش کنم ممنون میشم راهنمایی ام کنید چه جوری بفهمم همسرم کجاست دستگیرش کنم سکه موازش بگیرم باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

انتقال اموال

با سلام شوهرم قصد داره یک خانه باغ به ارزش 12 میلیارد که به نام خودش هست رو تو محضر به نام من بزنه.ما با هم زندگی میکنیم و مشکلی نداریم.میخوام اگه میشه راهنمایی کنید که برای انتقال سند به نام من چی باید تو سند نوشته بشه که دیگه نتونه ازم پس بگیره و برگردونه به خودش.ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

دیه

من با یکی درگیر شدم و قاضی برای دونفر ما دیه صادر کرده ولی دیه خودم زیادتر از اوست حالا اجرای احکام زنگ زده بیا دیه طرف پرداخت کن حالا خودم باید چکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

قرار گرفتن زمین در طرح

سلام و خسته نباشید ما یه قطعه زمین حدود صد متر داریم که چندین ساله در طرح شهرداری قرار گرفته ولی هنوز شهرداری هیچ چیزی نساخته وقتی به شهرداری مراجعه میکنیم که مبلغ زمین رو به ما بده امتناع می‌کنند و می‌گویند چون اطراف این زمین ، زمین های دیگری هم هست مالکین اون زمین ها هم باید به شهرداری مراجعه کنند آیا این ضروری است ؟ ما به چه صورت میتوانیم مبلغ این زمین رو از شهرداری بگیریم ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

پرینت برنامه بله

سلام آیا کسی که تو پلیس فتا آشنا داشته باشه میتونه هروقت بخواد پرینت برنامه بله رو دربیاره؟ همش منو تهدید میکنن که پلیس فتا آشنا داریم پرینت تو درآوردیم.لطفا راهنماییم کنید خیلی استرس دارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

انتقال اجاره نامه ملک اوقافی

سلام یک واحد آپارتمان خریداری کردم و سند بنامم خورده ،که ملک ان اوقافی میباشد و در حال حاضر مالک قبلی حاضر به انتقال اجاره نامه اوقاف چکار کنم متشکرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

خسارت بیمه آتش سوزی

مغازه ام 23 دی اتش گرفت به علت اتصال الکتریکی ارزیاب خسارت از طرف بیمه گر آمدند اقلام شمارش شد و توسط4نفرحتی بیمه گر صورتجلسه شد و امضا شد.کل خسارت حدود800 میلبون اینا میخوان200 میلیون بدندبهم. نرم افزار حسابداری موجود است. تصاویر دوربین مداربسته موجوداست. پروانه کسب قانونی دارم. بیمه نامه شرایط خصوصی ندارد وتابع شرایط عمومی بیمه نامه هستم حتی تمام کالاهایم خوشبختانه داخل لیست است. فاکتورهای خریدم سوخته و گیردادند میگند فاکتوررسمی اجتاستو بیار درصورتی که بازار کسی فاکتور رسمی نمیدهد آیا از بیمه گر شکایت کنم که تادیه و تاخیرو حقمو بطور کامل بگیرم وآیاموفق و پیروز خواهم شد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

شکایت

سلام . من به همکارم 30میلیون قرض دادم یکماهه برگردونه. الان چند ماهه گذشته اول که به دورغ گفت پولمو میده نداد جواب گوشی نمی‌داد فقط پیام داد ک دارم پیام هاش .تازگیم سیمکارتش خاموش کرده من فقط یه شماره دارم یه اسمش ازش.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

هزینه انشعاب داخل کوچه

سلام من در روستا خونه ساختم و لوله آب داخل کوچه اومده ولی حدود چهل متر تا خونه من فاصله داره و اداره آب میگه باید هزینه لوله و حفاری خودتون بدید تا بیایم وصل کنیم میخواستم ببینم قانوناهزینه این کار با منه یا سازمان آب ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

تخلیه آپارتمان

سلام وقت بخیر یک آپارتمان در زمان حیات پدرم ،اجاره داده شده الان دوسال پدر فوت کرده ،مستاجر هنوز ساکن هست بدون اجاره نامه. و درحال حاضر 3 ماه هم هست که اجاره پرداخت نمی‌کند. چطور می‌شود آپارتمان از ید مستاجر خارج و تخلیه گردد ممنونم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

مهریه

سلام وقتتون بخیر من سال 78عقد کردم و سال 83طلاق گرفتم از ازدواجم صاحب یک فرزند شدم شوهرم اعتیاد داشت غیابی طلاق گرفتم چون مجهول امکان بود دوبار هم آگهی کردیم ولی نیامد من حتی یک بار هم برای بچمون نیامد من میخاستم ببینم من الان میتونم مهریمو ازش بگیرم و نفقه بچمو اصلا ارزش داره سال 78مهریه ام 1500هزارتومان بود

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/26

شکایت از پدر

سلام از وقتی بچه بودم بابام خیلی کتکم میزد در حدی که کارم ب دکتر یا بیمارستان میکشید همین دیشب 1405/2/25 چون از سرکار تعطیل کردم و با دوستم رفتم بیرون و سینما دیر رسیدم خونه با چوب افتاده بود ب جونم و صورتمو کاری کردع که منو کسی نمی‌شناسع گوشم پاره شده سرمو می‌گرفتم و میزد ب دیوار و لبه تختم من دیشب تا صبح از ترس توی حیاط موندم و خیلی ترسیده بودم کل بدنم خیس شده بود با استرس خوابیدم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...