دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/28
با سلام خسته نباشید 62سالهام خود چهار سال تشکیل پرونده کرامت داداشم ولی متاسفانه هیچ خبری نشده خودم از کار افتاده ام از هیچ ارگانی حقوق ندارم نه از جای بیمه هستم من چکار کنم روزگارم بگذرد. متشکرم جوابی میخواستم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
باسلام و خسته نباشی کلیه خط های به نام مسدود شدن به دلیل مدیریت خاص دفتر پیشخوان رفتم پلیس فتا رفتم سامانه عدل ایران هم رجوع کردم احتمال شکایت هم دادم ولی چیزی نبود واقعا نمیدونم چیکار باید بکنم یا اصلا به چه دلیل مسدود شده کجاباید برای رفع مسدودی رجوع کنم ممنون میشم از کمکتون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
سلام وقتتون بخیر . بنده بعد از گرفتن دیپلمم و حین فرجه یک ساله ای که داشتم . اقدام به معافیت پزشکی کردم که چندین ماه طول کشید و نهایتا معاف از رزم بهم دادن . الان بعد از گذشت چند ماه از کمیسیون پزشکی ام . پیامکی برایم آمده : ذیل اینکه ، مشمول گرامی بر اساس ماده 58 قانون ، به علت غیبت مجددا برای تاریخ 1/3/1405 فراخوان شده اید، یگان خدمتی متعاقبا اعلام میگردد . سوالم اینکه اگه نرم چی میشه ؟ غایب محسوب میشم یا فراری و برای دستگیری ام میان ؟ آخه من دفترچه پست نکرده بودم و صرفا برای معافیت پزشکی اقدام کرده بودم .
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
سلام. من در سال 83خونه پدرم و خریدم پدر قولنامه نوشته شده تا در عین حیاط باشه حق فروش ندارم اما بعد فوتش حالا متوجه شدم یبار نصفش رو به داداشم قول نامه کرده و الآنم متوجه شدم باز همون خونه رو دوباره به نام مادرم زده منم قولنامه های اصلی بنگاه و دارم چکار میشه کرد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
با سلام من هشت سال پیش ازدواج کردم بعداز دو سال طلاق گرفتم پدرم منو بیمه خودش کرد پدرم بعد از چهار سال فوت کرد من الان حقوق پدرم و میگیرم من الان مدت پنج ماه هست صیغه شدم اگر صاحب فرزند بشم مشکلی برای حقوقم پیش نمیاد؟ لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما بنده چند سال پیش یه چک با امضا به عنوان چک امانت بابت وسیله نقلیه که دستم بود دادم و بعد چند سال به اختلاف خوردیم و وسیله رو تحویل دادم ولی نتونستم چک رو بگیرم و مبلغ چک 50 برابر ارزش اون زمان وسیله نقلیه بود. و بعد ها متوجه شدم طرف چک رو به کسی داده و شخص سوم شکایت کرده و تاریخ نوشته چون چک بدون تاریخ بود (دقیقا بعد 4 سال تاریخ با رنگ متفاوت زده شده) و شکایت کرده من زمانی که چک رو به عنوان امانت داده بودم از منشی خواستم که شاهد باشه من به عنوان امانت دادم و قبلا در قرارداد نوشته شده بود ولی قرارداد رو پیدا نکردم سوالم اینه اگر شاهد رو پیدا کنم و شکایت کنم هم خیانت در امانت و هم جعل با شاهد میشه کاری کرد؟ سوالم اینه اگر چک بره کارشناسی دست خط متفاوت باشه (دست خط پشت چک و تاریخی که ثبت شده متفاوت باشه تو کارشناسی معلوم میشه یا اثبات اش سخته؟ با تشکر از پاسخگویی
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
سلام من الف. هستم و 22 سالمه و اینکه یه هفته پیش با دوستانم بحثم شد و بعدش محلو ترک کردم فرداش ساعت 5 بهم زنگ میزنن میگن بیا باهم صحبت کنیم من که میدونستم می خوان کتکم بزنن تو جیبم چاقو قایم کردم و بعدش سر خیابون وایستادم دوستام اومدن منو سوار ماشین کردن و منو بردن بیابون گرفتن کتکم زدن وقتی که خواستن برن منم با چاقو زدم تو گردن یکی از دوستام و سوار ماشین شدم و فرار کردم چند ساعت بعد اومدن در خونمون و گفتن بیا پایین منم گفتم صبر کن با داداشم بیام اونام گفتن با داداشت بیا و منم با داداشم رفتیم پایین باهاشون درگیر شدیم و بعدش رفتیم ازشون شکایت کردیم چه حکمی براشون میبرن
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
مسدودی کارت سوخت از مرجع قضایی
ماشین خریدم تعویض پلاک کردم رفتم برا ثبت نام کارت سوخت میگه مسدود شده از طریق قضای سال 92 حالا من چه کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
من حسابم هک شد با عنوان برنده شدن شمارم از صداوسیما دو تا واریز ده میلیون اومد بعد رمز خواستن دادم از حسابم 279میلیون پول برداشت شد برای خرید طلا من از طلا فروش شکایت کردم و اون تبرئه شد چیکارمیشه کرد چه اقدامی باید انجام داد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
در سال 88 مشکل مالی داشتم برای دریافت 30میلیون تومان پول سودی مراجعه کردم ایشان چهار فقره چک گرفته دوفقره 15میلیون برای اصل پول یک فقره 30میلیون برای ضمانت نزده خودش بماند ویک فقره 3میلیون بابت سود دو ماه پول در وجه حامل دادم با حضور یک شاهد چند روز بعد اعلام کرد چکها مفقود شده من هم به بانک اعلام کردم و از داد سرا هم اعمال ماده 14 اقدام کردم الان مشخص شده چکها را به افراد مختلف داده و برگشت زدن در همان سال 88 ولی الان پس از 15 سال شخصی اقدام به شکایت کرده بابت چک 30میلیونی وکفته از بنده طلب کار است و در خواست اصل پول وخسارت تاخیر هم دارد الان با توجه به اینکه چکها را خرج کرده چگونه میشه بابت پول نزولی که حتی انجام هم نشده جواب حکم قاضی بر پرداخت مبلغ چک و لاشه بقیه چکها اقدام کرد البته شکایت در امانت هم انجام دادم رای دادگاه با توجه به گذشت زمان طولانی خیانت در امانت رد شده است لطفاً راهنمایی بفرمایید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
سلام خسته نباشید به وکلای محترم داداشم پول ربوی گرفته بود یه چک گذاشته بود به عنوان ضمانت طرف هم چک رو به اسم یه نفر دیگه کرده برگشت زدن ازش شکایت کردن ماهم اعسار زدیم اعسارش قبول شد ماهیانه براش گذاشتن به اضافه ی وجه التزام هچ کدوم از قسطاشو پرداخت نکرده داداشم رو یه ماشین کار میکنه به اسم همسرشه میخاستم ببینم میتونن حکم توقیف ماشین رو بگیرن چون داداشم باهاش کار میکنه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
سلام من از یه سایت خرید اینترنتی کردم ، ولی فرستنده کالا رو برام نفرستاد سایت زیر مجموعه یه شرکت هست، فرستنده میگه من طرف شکایت شما نیستم و از شرکت پیگیری کنین،پشتیبانی شرکت و سایت اصلا جواب نمیدن،و خیلی ها مالباخته شدن الان ،من باید از اعضای شرکت شکایت کنم یا فرستنده کالا که کارمند شرکت بوده،تحت چه عنوانی باید شکایت کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
باسلام یه قطعه زمین 400متری که هنوز کاربریش نیومده تو روستار رشت من 170 مترو با 9متر بر و3متر کوچه کنارش دادم به زمین پشتش که 200متر هستش برسه یعنی کل مساحت بر جلو 12نیم هستش آیا سند 400 متری بیاد میتونیم 2تا سند بگیریم با این وضعیت کوچه و متراژ زمین خودم و نفر اول قولنامه البته صاحب زمین متراژ کلش بازمین ما 1000متر که باید 400مترو تفکیک کنه ممنون راهنمایی بفرمایید2/28 /1405
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
سلام من یک موتور مدل98رو پارسال یعنی سال 1404گرفتمکه سند سفید بوده الان با حدود گذشت یکسال میگه که سند نیومده بعد چجوری میتونم پیگیری کنم وایا میشه شکایت کرد موتور رو هم قولنامه ای دست نویس گرفتیم تا سند بیاد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
سلام و خسته نباشید. ایا دفاتر خدمات قضای مامور ابلاغ ام دارن که دستور قضایی به ضابط به مخاطبش که یه اداره است ابلاغ کنه چطوری باید انجام بدم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
باسلام یک پسر سند قلابی دستی و شاهد الکی از دادسرا حکم گرفت ادعا میکند 2 فقره چک خریدم ولی حقیقت ندارد آیا از طریق بانک ثابت شده باشد این چک ها دروغه و پدر هیچ مبلغی دریافت نکرده باشد آیا این حکم باطل می شود یا نه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
سلام. من 20/12/1404 با موتور با خودروی وسیله تصادف کردم که مقصر خودروی وسیله ماشین پراید 111بود وبنده یک هفته بیمارستان بودم وپای چپم پاره شده وتاندوم هاش آسیب دیده والان 2ماه 5روز هست که بنده نتوانسته سر کاربروم وخیلی پایم درد می کند وکارهای بیمه وپزشکی قانونی را انجام دادم و دیروز نامه ای که از پزشک قانونی گرفتم برام زده انیم درصد و10روزدیگر برای جوابش باید برم واز چند نفر سوال کردم گفتند دیه تو حداقل 30تومان میشه 30تومان که نصفش هزینه بیمارستان برای لباس برای پول پزشک قانونی وخرج هم کرایه ها واین طرف وآن طرف نمیشه پس تکلیف این چندماه بیکاری که نتونستم سرکار بروم وهنوز هم نمی توانم کار کنم من باید چه کار کنم بابت این کار افتادگی
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
دریافت مستمری متوفی تامین اجتماعی
با سلام پدر و مادرم هر دو بازنشسته تامین اجتماعی هستند و طلاق گرفتند و دو دختر تحت حضانت و پوشش بیمه مادر هستند. در حال حاضر که پدر فوت شده دختر مجرد بدون سابقه بیمه میتونه درخواست حقوق پدر رو بده و بعد از فوت مادر اگر بخواد میتونه از حقوق پدر که کمتر هست انصراف بده و حقوق مادر رو بگیره؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
سلام خسته نباشید بنده میخواستم درخواست طلاق ثبت کنم میخواستم بدونم اگه درخواست طلاق ثبت کنم به دلیل این که در عسروحرج هستم وهمسرم منزل ترک کرده به مدت 6 ماه بنده حکم برد الزام به تمکین برای بنده صادر شد و بدون پرداخت نفقه منزل 6ماه ترک کرد حکم نفقه و مهریه هم قطعی شد وصادر شد الان در اجرای احکام است و زوج حساب هاشو خالق کرده واموالشو به نام خانواده اش زده میخواستم بدونم اگه درخواست طلاق بدم وحکم هایی که صادر شده الان یک سال ونیم نه مهریه پرداخت کرده واین که بعد حکم الزام به تمکین بنده رو از خونه بیرون کردن الان بنده درخواست طلاق ثبت کنم دادگاه طلاق غیابی بنده رو صادر میکنه با طلاق بنده موفقیت میکنه یا خیر واینکه حکم طلاق غیابی صادر شد بنده بعدا میتونم حق وحقوقمو ومهریه امو بگیرم یا خیر چون درخواست طلاق غیابی کردم باید حق وحقوقمو ببخشم تا طلاقمو بگیرم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
با سلام من دختر افغانم و دارای کارت امایش و اقایی که میخوام باهاشون ازدواج کنم قبلا استخدام ارتش بوده مشکلی پیش نمیاد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
وقت بخیر. بنده میخوام برای مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت اقدام کنم و ماشین همسرم رو توقیف کنم .من درخواست رو ثبت کنم چقدر طول میکشه توقیف ماشین رو بگیرم و ایا هنگام ثبت درخواست باید یک بیستم مهریه رو پرداخت بکنم؟!
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
تفاوت پرداخت شارژ زمین و ویلا در شهرک
تفاوت مبلغ پرداختی شارژ زمین و ویلا دریک شهرک ویلایی درشمال که البته دارای نگهبان هم میباشد چه میزان است لازم به ذکراست درشهرک ما برای ویلاداران دومیلیون وبرای زمین داران یک ونیم میلیون تعیین شده که بنظر ما زمین داران غیر عادلانه میباشد باتشکر از پاسخ شما دوستان
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
سه سال قبل فردی به همراه پدرش از من و پدرم شکایت کردن که نصف زمین خونه شما برای ماست و دادگاه حکم ابطال دعوا رو صادر کرد و ما سند تک برگ گرفتیم،و از ما شکایت کیفری تصرف دعوانی و مزاحمت ملکی و توهین به اشخاص عادی و ورود به منزل دیگری به زور تهدید ازمون شکایت کردن ولی چون هیچ مدرکی نداشتن و به دروغ شکایت کردن ما رد تعقیب خوردیم، الان من بخوام شکایتشونو بکنم به چه عنوانی شکایت کنم چون خیلی مارو اذیت کردن و ما خیلی خرج کردم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
از چه طریقی نسق زمین های کشاوزری قدیمی را به دست بیاوریم
با سلام می خواهم از نسق کشاورزی پدر بزرگ خود مطلع شوم ولی چون خودش مرده و پدر من هم مرده الان من و عمویم وارث هستیم عمویم نسق کشاورزی را به من نمی دهد حتی نشان هم نمی دهد منم نمی دونم چکار کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
سلام بنده زوج هستم آپارتمانی خریدم از روز اول سند به نام مادرم زدم ولی تمامی پرداختی های ملک از حساب بنده پرداخت شد وچک کشیده بودم الان همسرم درخواست مهریه داده وحکم صادر شده درخواست ابطال سند اون اپارتمان کرده وشکایت کرده روی بنده ومادرم بنده بعد درخواست شکایت ایشون ملک سریعا فروختم وپول به حساب مادرم واریز کردم وبا حکم تخلیه صوری یه اجاره نامه دستی بین خودمون مادرم نوشتم حکم تخلیه رو گرفتم وهمسرمو از خونه بیرون انداختم میخواستم بدونم الان که همسرم شکایت کرده وملک بنده فروختم امکان باطل شدن سند واین که ملک به خریدار جدید فروختم دچار مشکل میشه یاخیر قاضی به پرداختی توجه نمیکنه سند به نام هرکی رای میده تمامی پرداختی که از حساب بنده انجام شده مشکل ایجاد نمیکنه که ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
من یه خانه خریدم تو قول نامه نوشته بود در صورت عدم اجرای تعهد روزی دو میلیون جریمه و فروشنده دو سوال طول کشید سند بزنه ،و مساحت خانه قبل تفکیک 130 متر و 12 منر بالکن بود ولی الان تو سند خورده 140 متر که 13 مترش بالکن هس، اون میتونه برا اضافه بنا بعد سند زدن شکایت منو بکنه یا من میتونم شکایت کنم که دو سال دیر تر سند زده و مجموع بنا تو قول نامه رو گفته 142 متر ولی تو سند 140 متره
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
سلام بنده در تاریخ 20/12/1404 با موتور با خودروی پراید 111تصادف کردم ومقصر اصلی راننده پراید شد ومن به بیمارستان رفتم ودر برخورد روی مچ پام پاره شد که تاندوم های پام آسیب دید ویک هفته بیمارستان بودم و اتاق عمل رفتم وبخیه شد واز آن تاریخ تا الان که 2ماه وچند روز هست من نتونستم سر کار بروم چون هنوز درد می کند وکارهای بیمه وپژشک قانونی رو انجام دادم ودیروز نامه شو گرفتم ودر نامه 1نیم درصد زده بود که گفت 10روز دیگر برای جوابش بیا و در پرس وجویایی که کردم گفتند 30تومان حق تو میشه آخه 30تومن که نصفش هزینه بیمارستان لباس و پول پزشک قانونی و خرج کرایه پس تکلیف این 2ماه بیکاری ما که هنوز هم ادامه دارد را کی باید بدهد واقعا ظلم نیست من با یک پسر ودوتا دختر که باید جهزیه بدهم و2ماه وخورده نتونستم سرکار بروم چگونه باید این مدت بیکاری رو خسارتش رو بگیرم ممنون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
1405/2/28
شهادت دادن 7 سال پیش و الان متوجه شدم شهادت دروغ بودهچکارکنم طرف به حقش برسه و مجازات من چیست
باسلام 7 سال پیش برادر خانم من یه ساختمان خرید از شخصی به مبلغ 235میلیون تومان که خریدار 90 میلیون از پول رو نداشت بدهد سند کارواش برادرش رو اورد بنگاه من به عنوان ضمانت گذشت تا شش ماه اگه پول رو نداد کارواش رو برادر خانم من ببرد جهت ضرر و زیان بعد اون من وبردار خانمم درگیر شدیم و مدارک رو تحویل خریدار و فروشنده دادم و رفتن بعد یکسال برادر خانم من اومد گفت که تمام پول رو برگردوندم به خریدار ولی ساختمان رو نمیده بیا شهادت بده که قولنامه نوشتی منم رفتم شهادت دادم و ساختمان به برادر خانم من برگشت ولی الان بعد هفت سال طبق گفته برادر خانم خودم فهمیدم که به ما دروغ گفته تمام پول روگرفته اون بنده خدا رسیدی نداشته خونه رو با شهادت ما هم برده الان میشه من به صاحب ملک بگم تازه فهمیدم برادر خانمم دروغ گفته و شهادتم رو پس بگیرم که این اقا به حق برسه عذاب وجدان گرفتم از روزی فهمیدم این برادر خانمم دروغ گفته
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/28
همسر بنده چندین بار اشاره کرده که کنار تخت دو نفر میبینه و لمسش میکنند. در دوران عقد هم گفته بود. بنده توجهی نکردم به یکی از اقوام هم گفته بود افرادی میبینه. من در جریان شکایت هایی مثل تمکین و مهریه برای حدود 7 ماه دیگه و همچنین شکایت کیفری هستم به نظرتون درخواست بدم بفرستن پزشک قانونی جهت روانشناسی؟ به دردم میخوره؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.