درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/28

وقت نظارت

با سلام برای من ب خاطر 5لیتر حمل مشروبات الکلی پیامک شکوائیه اومده بازش ک کردم نوشته پرونده مقید ب وقت نظارت در تاریخ 1405/04/09میباشد ینی من باید تو اون تاریخ تو دادسرا حضور داشته باشم یا نیازی نیست و اینکه تو اون تاریخ رای نهایی رو میده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

راجع به الزام به تنظیم سند

سلام من الان 20 روز دادخواست الزام به تنظیم سند کردم هنوز پیام ابلاغیه ای نیومده چیکار باید کنم که کارم سریعتر پیش بره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

در مورد حیاط خلوت مشاعی

سلام من مالک طبقه اول هستم که حیاط خلوت مشاعی دارد و از بالا پشت بام با ایرانیت پوشیده شده ولی باز هم مالکهای قبلی نصف سقف حیاط طبقه اول رو با ایرانیت پوشاندن حالا مالک دوم میگه باید برداری ولی من در قوانین شهرداری خواندن پوشاندن سقف با سازه سبک مشکلی نداره و اینکه باز هم مالک قبلی پکیچ دیواری تو حیاط خلوت گذاشته آیا این نیز خلاف است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

اجاره

سلام بنده واحد رو برای یک سال اجاره دادم بعد از یک ماه مستاجر میگه میخواد تخلیه کنه منم در قبال ضرر و زیان موافقت کردم الان تمام وسایلش رو برده ولی نمیاد برای تحویل واحد و حساب کتاب رو بگیره. الان با حساب این که 11 ماه از مدت اجاره مونده چطوری باید هم اجاره معوقه و هم تخلیه رو بگیرم عنوان دادخواست چی باید باشه (میخوام فوری باشه) و میشه قرارتامین یا دستور موقت گرفت؟ 20 تومن هم رهنش دست منه ولی نمیاد بگیره بره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

قرار عدم استماع

خواسته اعلام بطلان معامله(صدور حکم مبنی بر تایید بطلان قرارداد عادی شماره 003 مورخ 1374/11/19 ابطال سند(موضوع سند مالی نیست) (تایید و اعلام انفساخ و ابطال سند وکالتنامه رسمی *** مورخ 1374/12/12 اعلام بطلان معامله(تایید بطلان سند انتقال رسمی 79069 مورخ 1382/11/14 تنظیمی در دفتر اسناد رسمی 185 تهران اعلام بطلان معامله(تایید بطلان سند انتقال *** مورخ 1391/09/08 بنام اقای ف.ر تنظیم در دفترخانه شماره یک لواسان فی مابین خواندگان محترم اعلام بطلان معامله(بطلان اسناد رسمی *** و سند رسمی *** رای دادگاه دادگاه با توجه به مجموع اوراق و محتویات پرونده و اظهارات طرفین درباره خواسته نخست،نظر به اینکه طبق ماده 191 قانون مدنی عقد واقع میشود به قصد انشا به شرط مقرون بودن به چیزیکه دلالت بر قصد کندو انشا معامله ممکن است با لفظ باشد یا قرارداد کتبی و یا عمل و در مواردی با اساره از این رو وقوع عقد با انشا قصد و اراده صورت می گیرد و مبایعه نامه و غیره مبرز قصد می باشد و در صورتیکه طرف عقد اعتقاد به بطلان معامله داشته باشد چه به سبب فقدان شرایط صحت عقد و قصد و عیوب اراده و یا به سبب فقدان شرایط شکلی لازم در تنظیم مبایعه نامه که منتهی به خدشه به اصل وقوع عقد باشد،در هر حال خواسته صحیح (اعلام بطلان عقد به سبب...) می باشد و دعوای تایید بطلان مبایعه نامه معنی ندارد،حتی اگر ادعای خدشه نسبت به مبایعه نامه شود،این امر می تواند سبب دعوای اعلام بطلان خود عقد باشد و قابلیت طرح به عنوان دعوای مستقل ندارد بنابراین دعوی به شکل صحیح قانونی طرح نگردیده است و در خصوص خواسته دوم طبق ماده 678 قانون مدنی فوت موکل که مورد ادعای خواهان است به موجب ماده 678 قانون مدنی یکی از طرق انقضا وکالت میباشد و با دعوای ابطال سند وکالت نامه که زمانی قابل طرح است که سند به لحاظ شکلی درست تنظیم نشده و یا عقد موضوع آن از جهت فقدان شرایط اساسی صحت معامله و یا عیوب اساسی دیگر باطل باشدمتفاوت می باشد و از سوی دیگر وکالت عقدی جایز است و انفساخ در آن معنی ندارد و ابطال با انفساخ هرکدام آثار جداگانه ای دارد و لذا این دعوی نیز علاوه بر اینکه به شکل صحیح قانونی طرح نشده،مواجه با ایراد جزمی نبودن دعوی نیز می باشد و در خصوص سایر دعاوی مطرح شده،چون در مورد اسناد رسمی تایید بطلان معنی ندارد بلکه دعوی صحیح ابطال سند به عنوان مثال به سبب فقدان شرایط اساسی صحت معامله و یا فقدان شرایط شکلی قانونی در تنظیم سند است بنابراین چون دعاوب به شکل صحیح قانونی اقامه نشده است، هیچیک از آن را قابل استماع نمی داند و با استناد به ماده 2 قاانون آیین دادرسی مدنی و مواد 12 و 17 از قانون شوراهای حل اختلاف قرار عدم استماع دعوی صادر و اعلام می نماید. آیا رای قابلیت نقض در تجدیدنظر دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

منع از خدمات

مال پدرم خوب مال داداشم خوب هستند اینجوری بگم مال همه خوب هستند بجز من پدرم از از قوه قضائیه نامه داره از دیوان عالی نامه داره همه چیز دست پدرم دادن پدرم میگه به هرکس که گفتم اون فرزند من هست بهش وکالت میدم حالا نمیده من باید چکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

ابطال کارت آمایش و پاسپورت

سلام. من خودم ایرانیم زنم افغانستانی برای ثبت ازدواج زنم کارت آمایش داره برای گرفتن پاسپورت چکار کنم باید کارتشو باطل کنم از کجا پیگیری کنم کنسولگری یا اداره گذرنامه ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

عدم پیامک ابلاغیه

چرا پیام ابلاغیه برام ارسال نشده تقریبا دو ماه گذشته؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

معامله خودرو مزایده ای و فسخ بعلت پشیمانی با پرداخت خسارت

با سلام در یک معامله خودرو و با نوشتن مبایعه نامه دستی اینجانب بعنوان فروشنده با استناد به بند آخر مبایعه نامه مبنی بر اینکه در صورت فسخ معامله از طرف فروشنده مبلغ 20 درصد بعنوان خسارت لحاظ می‌شود آیا می‌توانم فسخ کنم یا خیر یک وکیل مشاوره دادند که نمی‌توانم و دو وکیل دیگر گفتند که می‌توانم متشکرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

کد ملی

سلام من کد ملی و یه شماره رو به یه ناشناس دادم و یه وعده ای داده بود الان با اون کد ملی چه کارهایی میتونه انجام بده و من چیکار کنم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

تکلیف آرا مساوی

باسلام بنده مالک واحدی از آپارتمان 8واحدی هستم در جلسه مجمع رای گیری برای خرید و نصب پمپ آب انجام شد من و 3واحد دیگر رای منفی دادیم و 4واحد دیگر رای مثبت دادن حالا در رای گیری مساوی شدیم و نمیدونیم چکار باید کنیم و تکلیف چیه آیا حق با کدوم سمته رای مثبت غالبه یا منفی و یا هیچکدوم لطفا راهنمایی کنین در ضمن بنده مدیر ساختمونم باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

اعسار

شخصی بعد مزاحمت برای نوه من و سرقت گوشی او به ضرب و جرح من و همسرم پرداخته که در دادگاه مجبور به برگرداندن گوشی سرقتی شده که حکم زندان و شلاق برای سرقت گرفته و پرداخت دیه که تقاضای دروغین اعسار زده باتوجه به اینکه من می‌دانم در کنارمنزل مادرش در حال ساخت منزل برای خودش است و ماشین207 را در جریان رسیدگی پرونده فروخته و هم اینکه به دروغ خودش راسرپرست مادر معرفی کرده در صورتیکه مادرش مستمری پدر را دریافت می‌کند و درطول دوره رسیدگی به پرونده سفر سیاحتی به ترکیه داشته که بلیط را روی پرونده گذاشته که به دلیل مسافرت درجلسه دادگاه شرکت نمی‌کند و هم اینکه برای پرداخت حق الوکاله وکیل مشکل نداشته و وکیل گرفته و پدرش درزمان حیات منزل داشته و بعنوان تنها فرزند از منزل ارث هم می‌برد می‌تواند تقاضای اعسار کرده و 4شاهد هم معرفی کرده بااین توضیحات اعسار از جانب دادگاه قبول میشودمبلغ دیه حدود 500میلیون است و اینکه چه موقع باید به زندان برود بعد پرداخت دیه ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

سربازی و تعویق اعزام

درود برشما من اسفند ماه اعزام میشدم و نتونستم برم و بعدش متاسفانه جنگ شد و الان پیام اومده مشمول گرامی در اجرای ماده 58 قانون به دلیل غیبت مجددا فراخوان شده اید،بعد من الان کلاس میرم و کمک پدرم هستم که خرج خونه رو بدم میخواستم ببینم اگر نرم میتونم ماه دیگه که کلاسم تموم میشه خودمو معرفی کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

اعتراض به قیمت کارشناسی آپارتمان مشاع

با سلام آپارتمانی را بصورت 3دانگ 3دانگ و مشاع با فردی شریک هستیم،و بنده دستور فروش ملک را گرفتم و کارشناس دادگستری آپارتمان را قیمت گذاری کرد،حال شریکم به نظریه کارشناس اعتراض کرده و به هیات 3نفره ارجاع شده،با این تفاسیر اگر هیات 3نفره،قیمت آپارتمان را بیشتر از کارشناس اولیه برآورد کنه،آیا من میتوانم به نظر هیات 3نفره اعتراض کنم و بگم این قیمتی که کارشناس 3نفره زده ،با این قیمت ملک فروش نمیره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

شکایت از نقاش خودرو

سلام 5ماه پیش ماشین بردم نقاشیه کامل بعد از 5ماه رنگ ماشین داره زرد میشه40میلیون هم پول گرفته والیان میگه کاری به من نداره وباید بری سراغ رنگ ساز

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

طلام گم شده

سلام وقت بخیر گوشواره ام از تو خونه گم شده و اینکه کسی برداشته یا جایی افتاده رو نمیدونم ایا امکان شکایت هست اگرکسی برداشته باشه و ب طلافروشی جای دیگه ای از محل سکونتم فروخته باشه امکان پیدا شدنش هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

برداشتن اعلام سرقت روی ماشین

سلام در برنامه پلیس من اعلام سرقت کرده ام ولی به کلانتری مراجعه نکردم حال که ماشینم پیدا شده ماشین را به من نمیدهن و میگن وقوعش ثبت نشده چکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

شکایت قضایی بابت عدم پرداخت شارژ ساختمان

ما از زمان جنگ بدلیل از ‌دست دادن شغل نتونستیم شارژ شاختمان رو پرداخت کنیم و دو هفته پیش من با مسئول دفتر بلوک صحبت کردم گفتم بخش بخش پرداخت کنم گفتن فقط از داخل اپلیکشن باید کلشو یکجا پرداخت کنین که گفتم فعلا توان پرداخت کلشو ندارم الان اومدم شارژ اسفند و فروردین و اردیبهشت که هنوز تمام نشدت رو پرداخت کنم،داخل اپلیکیشن نوشته شده بود تشکیل پرونده قضایی و هزینه شکایت هم به بدهی اضافه کرده بودن.لازم به ذکره ما هیچگونه نامه اخطاریه و یا اطلاعیه دریافت نکردیم چه تلفنی چه اس ام اسی چه نامه.و گفتن همون اس ام اس های خود اپلیکیشن مبنی بر اعلام مبلغ بدهی اطلاعیه بوده! الان ایا ما حق اعتراض داریم؟حتی داخل اپلیکیشن هم اطلاعیه نیست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

تغییر ضامن طرح مهربانی

من بیشتر مراحل وام مهربانی رو انجام داده ام ولی ب دلیل نداشتن چک دیجیتال بابد ضامن تغییر بدهم لطفا بهم راهنمایی کنید با همون بام میتونم کسی دیگه رو جایگزین کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

نرخ پارکینگ توقیف خودرو بخاطر بازداشت سند

سلام من بخاطر ازاد کردن زندانی که وثیقه لازم داشت سند ماشین بازداشت کردم وقتی سند ماشین میزاری ماشین هم باید ببری پارکینگ تازمانی که سند ازاد بشه الان هم حدود 15 ماه شده هزینه این مدت چقدر میشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

شکایت از شرکا

عرض سلام ادب پدر من تقریبا ده سال پیش با سه تا برادر شریک شد و یه کارخونه ضایعات زدن. اون موقع صد گرم طلا برای شریک شدن فروخت و در طول هفت سال فقط دستمزد ناچیز کارگری شو میگرفت. برای شریک شدن نه قراردادی نوشتن، نه دستنویسی که نشون بده باهم شریک بودن. بعد هفت سال اون سه تا برادر پشت هم در اومدن و پدر من رو بیرونش کردن و الان تقریبا سه سال میگذره که نه اومدن حق و حقوق رو مشخص کنن و نه حساب کتاب و تصویه. میخواستم ببینم امکانش هست پدرم شکایت کنه، ازشون و بتونه، حقش رو بگیره؟ و اینکه با توجه به اینکه مدرکی نداره میتونه با شهادت چند نفر شکایت کنه؟؟ (ضمن اینکه همه شرکا اتباع هستن)

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

کلاهبرداری اینترنتی

بنده از سایت درج آگهی مقداری لوازم خانگی خریدم فروشنده گفت لوازم رو تحویل باربری میده وقتی بارنامه رو فرستاد من پول رو واریز کردم و قرار شد دو روز بعد از باربری ز*لوازم به دست من برسه بعد از دوروز باشماره هایی که تماس گرفته بودیم همه خاموش بودن، پول رو به حساب یه نفر توی قم واریز کردیم که ادعا میکنه طلا فروخته و قاضی هم میگه ایشون هیچ کاره است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

مستثنیات مهریه

سلام همسر من قبلا ازدواج کرده بودند و از همسر اولشون جدا شدند. دارای مسکن ملی می باشند که در تنصیف بهایی از آن محاسبه و به ایشان پرداخت شده. با توجه به اینکه محل کار ما در شهر دیگری هست و مسکن ملی ایشان در شهر دیگری و نوع محل سکونت که مطابق میل و شان بنده نیست من نمیتوانم در آنجا سکونت داشته باشم و ایشان در منزل من سکونت دارند. امسال مسکن مهر رو تجهیز کردیم و قصد داشتیم که اجاره بدیم که مبلغ آن فقط برای هزینه ها صرف شده است. آیا امکان اجاره وجود داره؟ و اگر اجاره بدیم همسر اولشون می تونند برای مهریه توقیف کنند؟ ممنونم از لطف شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

افترا توهین اخراج غیر قانونی

سلام وقت بخیر محل کارم کلینیک دندانپزشکی به علت گم شدنو پیدا شدن خود به خودیه پک فایلای دکتر به من اتهام دزدی زدن و اخراجم کردن مدیریت منو برد تو اتاقشو تنها باهام صحبت کرد هرچی گفتم سندو مدرکتون ؟ میگن فیلم و شنودای کلینیک هس ولی نشونم نمیدن گفتن دزدی کردیو باید زنگ بزنیم 110 بیان ببرنت ولی ما میگیم خصومت شخصی با همکارت بازم گفتم تو فیلما نشونم بدین گفتن برو شکایت کن اونجا نشونت میدیم بعد گفتن اخراجو به مستخدم گفتن کمدشو تحویل بده بره اخراجه میتونم الان شکایتی در رابطه با اتهام و اخراج غیرقانونی و افترا ثبت کنم ؟ و کجا باید برم دفترقضایی یا کلانتری تو این وضعیت با یه تهمت اخراجم کردن الان کجا میتونم کار کنم پارسال باهامون قرارداد بستن امسال گفتن به علت جنگ قرارداد نمیبندیم و ما همینجوری به روال قبل رفتیم سرکار ولی فیشای حقوقیمون دستشونه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

ادغام دو پرونده

همسر من یک پرونده نگهداری و مصرف مواد داره که به مدت 8سال و دومی واردکردن مواد به زندان که 18 سال داره که از پرونده دوم 4 سال برای تسلیم به رای کم شده و از پرونده اول هم 2 سال عفو خورده و سه سال هم هست که حبس کشیده میخوام بدونم ایا دو پرونده دماوند و کرج امکان ادغام وجود داره یا نه ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

اجرای احکام!

نمیدونم چطور توضیح بدم، سال 1400 ک سرقت انجام شد، با اینک شاکی رضایت داد ولی قاضی 3سال حبس داد ک تو تجدیدنظر هم موفق نشدم و قطعی شد. از اون موقع تا الان چندین بار ابلاغیه از اجرای احکام اومده جهت معرفی برای اجرای حکم ولی نرفتم بدلایلی... ملک ضامنمم فک میکنم سال پیش توقیف شده ولی فلن اقدامی نشده. الان ی پرونده دیگ دارم ک مجدد رفته ب همون اجرای احکام! و تاکید داشتن ک ضامن، منو معرفی کنه!!! این سری حبس نیس و جزای نقدیه. الان 5سال گذشته، من مشکل پوستی دارم، 12ماه خدمت کردم و از خدمتم مونده، مغازه دارم، نامزد دار هستم، آیا راهی هست ک این حبس 3سال رو تبدیل کرد؟ جزای نقدی یا پابند یا هرچیز دیگ؟ شاکی مادربزرگ من بود(حالا وارد جزییات نمیشم) اصل داستان همینه و الان موندم چیکار کنم ممنون میشم قشنگ راهنماییم کنین، دنبال ی راهکارم جواب بده... 27سالمه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

کارمزد دادن سکه طلا به طلافروش

درود بر شما، خدا قوت، سپاس از پاسخگویی تون، اینکه شخصی بخواهد سکه طلای خودش را به طلافروش بدهد و او با سکه اش کار کند و سالیانه 12 درصد وزنی طلای بیشتری به عنوان کارمزد بهش بدهد، در حالیکه طلافروش هم جهت ضمانت و حسن نیت دریافت سکه، خانه خودش را هم قطعی بنام طرف میزند تا سکه شاید تلف نشود و از بین نرود، 1- در بدترین سناریو چه اتفاقی ممکن است بیفتد که طرف سکه اش از دست برود؟ 2- علیرغم اینکه سند خونه طلافروش بنامش هست، چه مشکلاتی ممکنه براش پیش بیاد، سپاس

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

حقوقی

سلام وقت بخیر من ی شکایت انجام دادم در دادگاه حقوقی متهم ب رای دادگاه اعتراض زده بود بعد تعیین شعبه در دادگاه تجدید نظر بعد چند روز در روند کاری پرونده زده شده ک نسبت ب گزارش واصله از امار کسر و اعاده گردید ممنون میشم منظور از این متن بهم بگید . تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

دادخواست مطالبه وجه به نرخ روز

با سلام بنده حدود 10-15 سال پیش مبلغ 20 میلیون دست برادرم داشتم . اون زمان در حومه شهر مسکن ملی یه منطقه ب اسم مهرشهر درست کرده بود ک با 20 تومن اونجا یه واحد 2خابه میشد بگیری. ولی این گفت پولت رو من تو ساختمان سازی خودم خرج میکنم بعد یه واحدش مال تو با مامان زندگی کن. ازم وکالتم گرفت که کارای سندشو خودم انجام میدم تو هرلحظه نیای تو ادارات. الان دبه در اورده چکارکنم و چجوری پولمو ب نرخ روز پس بگیرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

موتور سیکلت مزایده

سلام من می‌خوام موتور بنلی مزایده مدل1401 بگیرم مدارک برگه مزایده ،برگه پارکینگ ، برگه تردد ، بیمه نامه ، کارت موتور داره آیا به نظر شما خوب است بگیرم یا دردسر دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...