درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/28

تغییر اسم

میتونم تغییر اسم بدم ب چیزی ک از بچگی صدام میکردن؟ چون با همسرم داریم طلاق میگیریم باید صبر کنم طلاق تموم بشه یا میتونم همین الان هم اقدام کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

سهمیه ارث به نوه ها

درود بر شما . از 6 فرزند ،اولین فرزند خانواده قبل از مادر فوت شدن .آیا به فرزندان متوفی ارث تعلق میگیره یا نه .؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

ابطال سه دانگ سند خانه

بادرود، من سه دانگ‌خانه وکالت بلاعزل و اقرارنامه بنام همسرم کردم اما مبایعه نامه بین مان نوشته نشده‌ وهیچ پولی هم ازش نگرفتم،میتونم سه دانگ خانه ازش پس بگیرم ممنون از راهنماهیتان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

اشتباه رای دیوان

با سلام و عرض ادب. ما برا پرونده کیفری کلاهبرداری با دو سال حبس مستندا به بند چ اعاده دادرسی 474 دادیم ابلاغیه رد اومده نوشته: " ضمائم اغلب ناظر به ماهیت امر و واجد طبع دفاع محاکماتی است که در جریان دادرسی مورد تحلیل قرار میگیرد و در این مرحله بدان پرداخته نمیشود بررسی احکام از بدوی تا تجدیدنظر اصرار و تاکید بر فقد ادله با ادعای جرم نبودن عمل ارتکابی با توجه به تعدد جرائم ارتکابی،موضوع 474 نبوده و مستندا به ماده 476 رد میگردد. چنانچه ابهامی در رای یا رد مال وجود داشته باشد رفع آن مطابق مواد 381 و 497 با دادگاه یا قاضی اجرای احکام خواهد بود". تو قسمت جریان پرونده هم نوشته یک سال حبس! **اولا حکم دو ساله این نوشته یه سال ینی حتی دادنامه هم درست نخوندن چه برسه به مستندات. **ثانیا تعدد جرم که نوشته تعددی وجود نداره همه شاکیان دانش آموزان یک کلاس در یک دوره آموزشی هستن فقط با متفق شدن با هم واژه کثیر الشاکی ایجاد کردن **ثالثا ما در لایحه مون گفته بودیم که مدارکمون از اول تا قطعی شدن رای بررسی نشده برای نمونه برای یک دانش آموز رد مال انجام شده ولی نوشتن هیچ رد مالی صورت نگرفته یا شعبه تجدید نظر رای برائت را محکومیت کرده چون گفته شاکی در جلسه حضور نداشته و یا لایحه دفاعی نفرستاده درحالیکه لایحه دفاعی ارسال شده و کد رهگیری اش رو هم نوشتیم. بالاخره اصلا به هر علتی تا قطعی شدن رای به مدارک توجه نشده حالا خب اگه قرار نیست دیوان بگیم دردمونو، پس کجا این مستنداتمونو ببریم؟ حضوری مراجعه کردیم دیوان گفتن مجددا همون درخواست رو حضوری در فرم زندان بیارین تا پرونده باز شه. میخوام بدونم طبق رای دیوان باید مراجعه شه به دادگاه استان یا طبق گفته کارمند دیوان مجددا همون لایحه حضوری برده شه دیوان؟ یا مواد 381 و 497 با لایحه 474 تلفیق و مجددا به دیوان داده بشه؟ سپاس از راهنمایی های بزرگواران

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

شکایت

منو همسرم از کسی شکایت کردیم و چند بار ابلاغیه اومده به دادگاه نرفتیم حال ابلاغ اومده که اتخاذ تصمیم میشه یعنی چی؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

فسخ یا بطلان

3مالک یک ساختمان، قرارداد مشارکت با سازنده نوشتیم.به تعهدات عمل نکرده و ملک رو به زور بعد ساخت تحویل گرفتیم.سند و تقسیم نامه رسمی ثبت نشده و الزام به تنظیم سند و تقسیم نامه ش رو گرفتیم. و فقط طبق قرارداد تا اتمام سند حق فروش 2ملک از4تا ملک سهم ش رو داشته. از 47سهم هم 32سهم وکالت داده شده و مالک نیست 15یهم ش مونده. هر4واحد رو فروخته. دادخواست تأیید بطلان اون 2واحد اضافه رو باید داد یا فسخ ش یا بطلان کل قرارداد ساخت با فسخ کل قرارداد رو؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

نفقه

نفقه از برج 8 سال 1403 ب من تعلق گرفته تا ب خرداد ماه1405 حدودا 95 ملیون میشه من امروزدرحواست صدور اجراییه دادم دراجرای احکام چند ماه نفقه رو باید همسرم پرداخت کنه تا امروز باید همرو بده؟ از زمان عقد هیچی نداده بهم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

خلافی پلاک

سلام خسته نباشید. من ماشین فروردین ماه 1405 تعویض پلاک کردم پلاکی که به من دادن از سال 1403 خلافی داشته و پرداخت نکرده حالا باید چکار کنم به کجا مراجعه کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

چگونه انتقالی بگیرم از محل تحصیل و خدمت فرهنگیان

سلام من دانشجو معلم مشهد هستم و میخواهم انتقالی بگیرم هم برای تحصیل و هم برای خدمت به تهران موضوعاتی پیش امده که هرجور شده باید برم به تهران ولی محل خدمتم مشهده و تعهد محضری هم خیلی وقت پیش داده بودم چه راه هایی رو باید برم تا برم به تهران ممنون میشم کمک کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

هزینه وکیل

سلام هزینه وکیل برای 35درصد دیه که، ار اول هموکیل من نبود بعد که پرونده رفت به علت عدم صلح سازش به مرجع صلاحیتدار میرودوکیل گرفتم هزینه اش چقدر میشه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

دیه

سلام وقتتون بخیر برای گرفتن دیه تا چند برابر مبلغ قانونی میتوان مطالبه کرد؟ یا سقفی ندارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

خطا در روند کاری پرونده

باسلام بنده وارد سامانه عدل ایران میشوم میخوام رونده کاری پرونده رو مشاهده کنم با خطای تاخیر در اجرای سرویس روبرو میشوم خاستم بدونم علت چیست ممنون میشم پاسخگو باشید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

کلاهبرداری در حساب فارکس

سلام،من حدود 10هزار دلار در حساب فارکس خودم واریز کردم و شخصی به عنوان مدیریت حساب روی حساب من ترید میکرد،الان با عدم مدیریت صحیح و ریسک بالا کل مبلغ حساب من رو تو ضرر برده و عملا کل مبلغ از دست رفته،میتونم ازش شکایت کنم و پولمو با سودش پس بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

دو شغله

با سلام 15 سال نیروی عملیاتی شرکتی در راه و شهر سازی بودم از بس وعده وعید دادند شرکتی ها تبدیل وضعیت می شوند و خبری نشد در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ماده 28 شرکت نموده و به استخدام پیمانی درآمدم ،سازمانی که همکاری داشتم قبلا گفتند تایم کاری عصر شب همکاری کنم تا با سه روز در هفته مدرسه مشکل پیش نیاید ،شفاهی نیز از آموزش و پرورش منطقه سوال پرسیدم گفتند مشکلی نیست ،از بیمه تامین اجتماعی هم پرسیدم گفتند بهتر دو کارگاه بیمه واریز انجام می دهند .الان سوالم این است آیا این کار من دو شغله بودن منع قانونی دارد ممنون می شوم راهنمایی نمائید ،به هر دو شغل خیلی علاقمندم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

ازدواج بدون اذن پدر

سلام دختر 26 ساله هستم من عاشق مردی شدم که اختلاف سنی زیادی باهام داره و خانوادم مخالف ارتباطم با ایشون هستن و من بدون اون نمیتونم زندگی کنم میخوام باهاش ازدواج کنم باکره هستم و هیچ رابطه ای با هم نداشتیم اما برای ازدواج نیاز به اذن پدر دارم خانوادم هم میدونن ادم درست و سالمی هست ولی چون اختلاف سنی زیادی داریم و اقا قبلا ازدواج کردن و جدا شدن اجازه نمیدن ایا میشود از پزشکی قانونی با پول و اشناییت و ... برگه ی ساختگی عدم بکارت گرفت و بتونم با کسی که دوستش دارم ازدواج کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

در مورد حیاط خلوت مشاعی

سلام.من مالک طبقه اول هستم که پاسیو دارد و از بالا پشت بام با ایرانیت پوشیده شده و مالک های قبلی باز هم نصف پاسیو طبقه اول رو با ایرانیت پوشاندن .حالا مالک دوم میگه باید برداری و خلاف است ولی من در قانون شهرداری خوندم پوشاندن با سقف کاذب و سازه سبک از نظر شهرداری مشکلی ندارد.و اینکه باز هم مالک قبلی پکیچ دیواری کار گذاشته آیا گذاشتن این پکیچ هم خلاف است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

درخواست اعسار در زندان

سلام و درود یکی از دوستانم به جرم کلاهبردار رد مال یکسال حبس و 50 میلیون جزای نقدی دولتی و 2000 تتر کلاهبرداری محکوم شده ک اخر برج 5 امسال میشه یکسال ک داخل زندانه و اونموقع حبسش تموم میشه. ایا الان میتونه درخواست اعسار کنه یا بعد از اتمام حبس میتونه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

زمین مشاع

سلام وقت بخیر یه زمین که 4/5 دونک مالکش هستم 1/5 دونگ نه خریدار هستش نه فروشنده نه سازنده حکم چیست ؟ اگر زمین از طریق دادگاه تو مزایده بزارم که خودم برنده بشم باید تمام ارزش زمین پول به حساب دادگاه بریزم یا اندازه ١/5 دونگ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

اصل مهم عدم تبرع و انتقال اموال منقول و غیرمنقول

با سلام.وقتی میگن هیچکس مالش را مجانی به دیگری منتقل نمیکند و مطابق ماده 265 مدنی ظاهر در عدم تبرع و قابل استرداد است،چرا فقط در انتقالاتی که به ثبت نرسیده کاربرد دارد..؟؟ حالا یه وقتهایی انتقال اموال به ثبت میرسد ولی تبرعی نیست مثل وقتی که سند ملکی برای بهره مندی از وام،صوری به دیگری منتقل می‌شود.. در صورت اختلاف،، چرا با توجه به عدم تبرعی بودن انتقال،و عدم دریافت ثمن معامله و عدم معوض، انتقال دهنده باید صوری بودن انتقال را ثابت کند؟؟ در واقع متخلف انتقال گیرنده میباشد که بجای تشکر از انتقال دهنده،،مدعی مالکیت ملک انتقال دهنده هم می‌شود.. و چرا از انتقال گیرنده نمیخوان که اثبات کند در مقابل مالکیت ملک مثلا ثمن به مبلغ متعارف پرداخت کرده است.یا در قبال معوض بوده.. نامعقول بنظر میاد که انتقال دهنده واقعا ملک را فروخته باشد و درخواست استرداد آن ملک را بکند.حتما یه دلیلی داره... اینجور مواقع قانون به صرف ثبت مالکیت بنام انتقال گیرنده او را مالک میشناسد و وارد ماهیت دعوا نمیشه..و این بنظرم ظلم در حق انتقال دهنده صوری میباشد.. لطفا راهنمایی لازم و محکمه پسند

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

معافیت کفالت فرزند

با سلام وخسته نباشی شوهرم اززیر زانو پاش قطع شده در بهزیستی متوسط خورده وخودم ازیک چشم نابینا هستم وخفیف خوردم وتنها یک فرزند پسر داریم ایا میشود با دو معلولیتمان پسرمان معافیت کفالت بگیرد ممنونم اگه راهنماییم کنین

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

پس گرفتن مال

فردی از من مقداری طلا قرض کرده بود و قرار بود ماهانه سود به بنده بدهد اما نه اصل طلا را پس میدهد و نه سود ماهانه را چه اقدامی باید انجام بدهم و چند نفر شاهد در دادگاه نیاز دارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

معافیت دو فرزندی

سلام. بنده تیر ماه 98 از خدمت فرار کردم. الان متاهل و دو فرزند دارم‌. غیبت قبل از خدمت هم ندارم. متولد 1370/10/18 هستم یعنی دی ماه وارد 35 سالگی میشم. اگر به یگان برگردم و پرونده قضایی بنده رسیدگی شود با توجه به سن و فرزندان، آیا معافیت دو فرزندی شامل حال بنده میشود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

حقوق مستمری برای پسر

با سلام حقوق مستمری همسرم به من و دختر و پسرم تعلق گرفته و قید شده دخترم تا زمان ازدواج یا اشتغال به کار در مورد پسرم که الان 18 سالش شده سوالم اینه که آیا مبلغ حقوق ایشون کسر میشه یا نه پسرم هنوز مشغول به تحصیل است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

کمیتە امداد

با سلام و درود بندە حدود یک ماە است تحت پوشش کمیتە امداد هستم و دهکم 1است و هیچ حقوقی دریافت نکردم و برای این مشکل بە کمیته امداد رفتم کمیته امداد گفته غیره فعال هستید چگونه پروندم فعال شود؟ممنون میشم راهنمایم کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

ادعای ارث

سلام وقت بخیر من مادرم ماه پیش فوت کرد و من تنها ورثه مادرم هستم(فرزندپسر) طبق گواهی انحصار الان خواهر زاده من مدعی هستش که مادر من میخواسته دو دانگ از منزل مسکونی که به من ارث رسیده به نام او بزنه اما مدرکی نداره الان میتونه با وجود شاهد هایی که داره ثابت کنه این موضوع رو؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

در آوردن سوء پیشینه

سلام. میخوام از کسی شکایت کنم از کجا باید پیگیری کنم که طرف سو پیشینه داشته یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

قرض مال

با سلام و خسته نباشید من چند سال پیش به برادرم یه سکه تمام قرض دادم و قرار بود هر ماه مبلغی به عنوان سود به من بده و بعد گذشت شیش هفت ماه اصل مال یعنی همون سکه رو بهم پس بده اما بعد گذشت سه سال سر باز میزنه از پس دادن سکه و اینکه من سکه رو فروختم ولی مستقیم طلا فروش پولش رو به حساب اون ریخت و تنها مدرکم شهادت اعضای خانوادم است البته ماه اول یه مبلغی به حسابم واریز کرد ولی بعدش دیگه نه 1-ایا اگه نتونه اقساط که قاضی میگه رو بده به زندان میره؟ 2- می‌خواستم بدونم این موضوع باید از طریق دادگاه پیگیری کنم یا شورای حل اختلاف؟ 3- چندتا شاهد نیاز دارم برای اثبات و البته اینکه جنسیتشون باید چی باشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

تناقض در رویه قضایی و اصل عدم تبرع در باب پرداخت مهریه

در اصل عدم تبرع در خصوص پرداخت مهریه آمده که چنانچه مردی اموال منقول و غیرمنقول خود را بابت مهریه و نفقه به همسرش منتقل کند و رسیدی دریافت نکند اگر همسرش درخواست مهریه بکند مرد در دادگاه با اثبات اینکه ان اموال را رایگان به همسرش منتقل کرده،جای مهریه و نفقه بوده و در صورت عدم پذیرش همسر،، قابل استرداد است. اکنون بنده هم خودروی خود را بدون قصد تبرع و رایگان جهت پرداخت مهریه و نفقه به همسرم منتقل کردم. از طرفی برای اثبات ادعای خود،خودروی بنده دقیقا زمان انتقال به همسرم در توقیف مطالبه مهریه همسرم بوده،،با توجه به ارائه برگه توقیف از اداره ثبت با قید مطالبه مهریه،،که این انتقال به تنهایی اماره بزرگی است بابت دین مهریه به همسرم.. گذشته از اماره انتقال توقیف خودروی بنده که در جهت پرداخت دین مهریه بود، چرا دادگاه بدون توجه به اصل عدم تبرع در پرداخت دین مهریه و عدم دریافت رسید، مجددا بنده را محکوم به پرداخت مهریه کرده؟ معقول نیست در چنین شرایطی که زوجه خودروی زوج را بابت مهریه توقیف کند ولی زوج خودرو را با یک دسته گل به زوجه هدیه نماید و دین مهریه همچنان به قوت خود بماند. خواهشا تقاضای راهکار مناسب را دارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

تهدید

فردی که تهدید به قتل میکنه و خودش نظامی و سپاهی هستش و سلاح گرم و سرد داره همراهش ک باید با من باشی و تمام مکالمات تلفنی انجام شده جرمش چیه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

درخواست عفو مشروط

باسلام من به جرم حمل و نگهداری مواد مخدر به 23 ماه حبس تعزیری محکوم شدم که پس از 5ماه مرخصی گرفتم 11 روز مهلت دارم که خودمو به زندان احضار کنم راهی هست به من کمک کنه از بیرون تماش کنم ممنون راهنمایی ام کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...