درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/29

ازدواج

من دختری 30 ساله هستم،میخوام با یه آقای 50 ساله ازدواج کنم،اما خانوادم نمیذارن،ایا میتونم از طریق دادگاه اقدام کنم و مجوز عقد بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

وام مسکن در مبایعه نامه

سلام من معامله ای انجام دادم. در قولنامه که در املاک تنظیم شده قید شده که مبلغی نقد پرداخت میشه و اندازه 300 تومن بابت وام و 200 تومن بابت سند میمونه. وام و سود مشارکتش به عهده خریدار هست. من برای دریافت وام مراجعه کردم به من بانک میگه باید 40 میلیون اوراق برای 360 میلیون پرداخت کنم که 300 تومن وام مسکن به من پرداخت بشه. ظاهرا این وام زمان ساخت به سازنده تعلق میگیره و اون هم به خریدارن منتقل میکنه (ملک رو من از فروشنده که ابتدا ساخت پیش خرید کرده بود خریدم) چون شرایط وام خیلی بد بود من به فروشنده گفتم وام رو نمیخوام و مبلغ نقد رو میدم. چون وام رو فروشنده بابت سودش باید 360 تومن تسویه کنه میگه نمیشه یا باید بگیریش یا 360 تومن رو شما بدید.الان من الزامی به گرفتن وام یا پرداخت کل هزینه اون دارم؟ اگه دارم 40 تومن اوراق بانک مسکن هم من باید بدم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

محکوم به پرداخت

سلام وقت بخیر. من سال 1401 محکوم شدم به پرداخت 50میلیون با تاخیر الان ماشین ام توقیف شده ماشین ام کامیون و پلاک عمومی چطوری میتونم ماشینم رو ترخیص کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

طرح هادی روستایی

سلام. بنده 15 سال پیش زمینی را در روستایی خریداری کرده ام. در همان زمان با توجه به پیگیری ها گفتند که چسبیده به به بافت است اما به زمین اینجانب طرح هادی تعلق نگرفت در صورتی که زمین منابع طبیعی و کنار رودخانه تعلق گرفت (کسانی که به دهیار رشوه داده بودند) حالا میخواهم شکایت کنم به طوری که نتیجه بگیرم بار ها از بنیاد مسکن و فرمانداری و بخشداری شکایت کردم اما نتیجه نگرفتم لطفا راهنمایی بفرمایید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

حکم دادگاه

سلام. اینجانب متاسفانه بخاطر نداشتن آگاهی کافی شاکی خیانت در امانت شدم بخاطر سپردن ماشین برای تعمیر و سهل انگاری مکانیک و گذاشتن سد معبر کد شهرداری برای بردن هیچ اطلاعی ب من نداد وب پارکینگ انتقال دادن متاسفانه در هیچ پارکینگی ورود خودرو من ثبت نشده ولی هرکس سوال میکنم جواب بی اطلاعی می‌شنوم ب شهرداری هم رفتم ک آنها هم جواب رد دادند اما قاضی حکم منع قرار صادر کرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

نیرو شرکت خصوصی

با سلام خدمت شما من عضو یک شرکت خصوصی هستم دوساله که دارم اینجا کار میکنم الان کارفرما اومده بهم میگه که یا باید بری تو یه شرکت دیگه یا باید بری خونه سوال من اینه که 3تا نیرو 4 الا 5 ماه که اومدن سرکار منو تعدیل کرد بدون هیچ دلیلی باید چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

غیبت زندانی در مرخصی

سلام‌ عرض ادب. من بهم از زندان مرخصی دادن اگر غیبت کنم اصلا نرم 6ماهه بیشتر از حبسم نمونده حتی عفو مشروطم زدم اگر در غیبت باشم جواب عفو مشروطم بیاد چی میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

استفاده از سهمیه ایثارگری پدر بزرگ

آیا نوه می تواند از سهمیه ایثار گری پدر بزرگ در کنکور استفاده کند. ممنونم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تملک باغ و زمین زراعی بدون مدرک

سلام. پدرمان فوت کرده و چهارحبه ملک زراعی داشته و چهارتا برادر هستیم که زمان اصلاحات ارضی ملک به نام یکی از برادرانم ثبت میشه و الان سند ملک بنام اوست و از آن زمان تا الان هریک از ورثه سهم خود را که یک حبه از ملک میشود به طور مساوی برده اند و اقدام به کاشت درخت کرده اند و درختان ثمری هستند و الان بعد از 50 سال برادرم که سند بنامش هست ادعای کرده ملک بنام من هست و شما حقی از این ملک را ندارید و جلوی حق آبه زمینهای ما را گرفته و تهدید کرده که هرچه درخت کاشته اید قطع میکنم آیا میتواند بعد از 50سال سهم ما را از ملک بگیرد؟ آیا راه حلی قانونی وجود دارد که مابتوانیم حقمان را بگیریم؟ آیا ما میتوانیم بعد از 50سال که ملک در تصرف ما بوده ادعای مالکیت سهم خودمون رو بکنیم؟ لازم به ذکر است ما سه برادر هیچ مدرکی قانونی نداریم تنها مدرکی که از این ملک موجود هست سند اصلاحات ارضی هست که بنام برادرم ثبت شده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

طلاق بدلیل دیدن فیلم مستهجن توسط همسر

سلام. من 7سال که متاهلم یک پسر یک سال و نیم دارم شوهرم فیلم مستهجن میبینه و خود ارضایی هم میکنه برای طلاق در این باره باید برای دادگاه مدرک ببرم مثلا از فیلم های توی گوشیش با گوشی خودم فیلم بگیرم با گفتنش کافیه؟ چند بار هم بهم گفته یک خانوم بیارم سه تایی باهم رابطه جنسی داشته باشیم قبول نکردم حتی وعده وعید هم داده میبرم مسافرت خارجی اینو میخرم اونو میخرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

سوال در خصوص قانون چک

چکی که بعد از صدور گواهینامه عدم پرداخت تامین وجه میشود و بعد از گذشت یکسال بموجب قانون صدور چک چک مذکور رفع سواثر میگردد بازم قابلیت اقدامات قانونی و حقوقی در مراجع قضایی دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

اجرای احکام

حدود یه ماه پیش لایحه توقیف اموال ارسال کردم ولی هنوز هیچ خبری نشده چقد طول میکشه تا جواب بیاد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

زندانی فرزند

سلام. با تصمیم خانواده در سن 15سالگی ازدواج کردم ولی در 18 سالگی مجبور به طلاق شدم از بعد اون بابام و داداشام منو تو خونه حبس میکنن و نمیزارن کار کنم درس بخونم حتی چندین بار سر مسائلی ک مخالفت کردم منو کلا با طناب بستن شکنجه کردن و حتی با زنجیر منو ب جایی وصل کردن . خیلی میترسم دیگه مخالفت کنم و زندگی برام سخته چیکار میتونم کنم با چنین خانواده ای اگر برم هم پیدام میکنن و منو میکشن ، من کسی رو ندارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

مبایعه نامه املاک

سلام منزلی خریداری کردم سند عادی می‌باشد میخواستم ببینم در توضیحات سند مبایعه‌نامه من نوشته شد ((کشف الفساد حقیقی به عهده فروشنده می‌باشد حقوقی به عهده خریدار می باشد از جمله امکان دولتی و شهرداری به عهده خریدار می باشد مورد معامله با وضع موجود به رویت و کارشناسی کامل خریدار رسید )) معنی این چیه و ایا شامل مشکلات شهرداری و اینا میشه یعنی پای منه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تغییر اسم در شناسنامه

با سلام و احترام. بنده در شناسنامه اسمم زهرا هست ولی از بدو تولد کسی من را با این اسم صدا نزده و با اسم دیگری صدا میزنن حتی تو محیط مدرسه و آموزشگاه هم با اسم زهرا من و صدا نمیزنن روند تغییر اسم و میدونم میخواستم بدونم چه مدارکی ارائه بدم شانسم برای تغییر بیشتره یه سری مدرک مسابقات کارنامه فاکتور خرید گواهی پزشکی و چیزای دیگه دارم که با اسم دومم نوشته استشهاد نامه هم دارم اینا کافی اند؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

مستمری بازماندگان

سلام. بنده آقا هستم 45ساله مجرد تحت تکفل مادرم که بعد از فوت پدرم مادرم حقوق بازنشستگی می‌گیرد و با اینکه بنده تحت پوشش بهزیستی هستم معلولیت از مچ پا دارم و حقوق بهزیستی دریافت میکنم. بعد از 120 سالگی فوت مادرم میتوانم حقوق بازنشستگی به من تعلق گیرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

عکس گرفتن از پلاک، کارت و کارت ملی

با سلام من توی تهران پارس منتظر بودم یه خودرو سمند دو مامور ازش پیاده شدن و کارت شناسایی خودشونو نشونم دادن بعد خودرو رو گشتن و اخرش از کارت خودرو و کارت ملی و پلاک ماشین عکس گرفتن بعد تو اون خیابون همین کار را با هر خودرویی که سرنشین داشت و واستاده بود انجام دادن ، پلاک خودروشونو به پلیس110 گفتم تایید کردن نیروی خودشون هست ولی گفتن ما نمیتونیم بگیم چرا عکس گرفتن !!! میشه راهنماییم کنید با چندتا خودرو بعد از منم صحبت کردم همه استرس داشتن که چرا بعد از بازرسی عکس گرفتن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

دوربین ساختمان

سلام وقت بخیر از کلانتری نامه گرفتم برای دوربین رفتم گوفتم نامه دارم مگه دوربین من فقد برای درب خودم هست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

امین نامه یا قیم نامه

سلام من مادر یه بچه سندرم دانی هستم که بعد از طلاق از همسرم پسرم 17 ساله که پیش خودم زندگی میکنه البته ازدواج مجدد کردم وهمچنان پسرم پیش خودم هست چطور میتونم امین نامه یا قیم نامه از دادگاه بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

یارانه

با سلام. الان یه سال تو طلاق هستم شوهرم هم یارانه هم سبد کالا میگیره بهم نمیده رفتم گفتم گفتن باید طلاق بگیری بعد شاید اون منو ده سال دیگه طلاق نده تکلیف من چیه یارانم به خودم نمیده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

مالکیت

من سال 86 طبقه فوقانی خانه پدری را ساخته ام. پدرم آن را در بانگاه مشاور املاک بنام من کرده پدر م الان یازده سال فوت شده الان یکی از وراث میگوید باید خانه یکجا فروش برود وتو فقط از بالا سهم داری نه از پایین من خانه بالا را نمیخواهم بفروشم. چون زندگی میکنم و درب خانه هم جدا هست الان تهدید به شکایت کرد مادر پیری هم دارم که از آن مواظبت میکنم مرسی راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

فروش کلیه

من میخوام کلیه مو بفروشم آیا نیاز به رضایت بقیه هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

استخدام سپاه

آیا کسی که ترنس هست و تغییر جنسیت به مرد داده امکان عضویت در سپاه را دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

دعوا و درگیری

سلام وقت بخیر امروز دعوامون شد با دونفر که من تک بودم اونا دونفر پدر و پسر من از پدر پول طلب بودم 60 میلیون ولی ای هی منو پیچوند و قسط ندادن داشت تا امروز بحثمون جدی شد پسرش که پیشش بود دخالت کرد و تو دعوا دماغ پسرش به احتمال زیاد شکسته اینا رفتن شکایت کردن منم مچ پام پیچ خورده دارم میلنگم از کار و زندگی افتادم خانواده دارم خرجی میدم و کارگرم منم شکایت کردم صورت و گردن و پام آسیب دیده و تحمت دزدی زدن برام با این که وسیله کارو من میبردم خونه بعد کار خود نگهبانی در جریان هست الان فردا میخام برم شکایتو ثبت کنم دفتر قوه قضاییه آیا به شاهد نیاز داره ممنون میشم کمکم کنید چیکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

اعتیاد زوج

سلام خدمت وکلای عزیز آیا در صورت اعتیاد زوج به تریاک، زوجه می‌تواند درخواست طلاق دهد و حق طلاق رو از زوج بگیرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

ضرب و جرح

باسلام بنده دوتا همسایه کناری باهم دعوا میکردند من به عنوان میانجی رفتم جلو اما یکی از همسایه ها با چوب دوبار به سر من ضربه وارد کرد و خانمم که این صحنه رو دید با طرف بحث شون شد. که با لگد به پای همسرم ضربه زد ..در ضمن از یک محله دیگه هم چنتا از فامیلش رو هم آورده بود که اونها هم به من حمله کردن الان من باید چیکار کنم چون سرم شکسته و صورتم هم با چوب ضربه خورده آیا از یک محله دیگه اومدن اونجا جرم هست یا نه ؟ با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

توقیف ملک مشاع

با سلام یک خونه داریم من و همسرم و مادر خانومم که هر کدوم دو دنگ سهم داریم الان خانومم مهریه و از اداره ثبت به اجرا گذاشته و حسابام مسدود شده و قبلا منو خانومم در این خونه سکونت داشتیم با فرزندمون من شغلم با محل زندگیم یک جا نیست خانومم شاغله و 6 ماهه ترک منزل کرده بچه هم پیش من مونده و من بعد 6 ماه اظهار نامه دادم الان که متوجه شدن با پدر و مادرش نشستن تو خونه منم به رسم احترام مزاحمشون نشدم چون ارتباطی هم باهاشون ندارم ممنون میشم راهنمایی کنید که درخواست مستثنیات دین کنم که خونمو جدا کنم یا اینکه کار دیگه ای باید انجام بدم من خونه ای دیگه برای زندگی ندارم و شهر محل کارم پیش پدر و مادرم به طور موقت میمونم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

دعوا و درگیری

سلام عرض ادب درگیری بین دونفر من تنها اونا دونفر پسر و پدر که پدر 60 میلیون طلب دارم ازش درخواست پول کردم پسر دخالت کرده تو دعوا دماغش شکسته منم پام پیچ خورده و صورت و گردن زخمی شده من کارگرم وسیله کار که برای پدر هستش دست منه رفته شکایت کرده تهمت دزدی زده و شکستن دماغ منم شکایت کردم در مورد گردن و پام و صورتم تو ساختمان دعوامون شد همه اونجا بودن از سازنده تا کارگر بنا همه پشت من بودن آیا نیاز به شاهد هست و این که باید استشهاد جمع کنم چیکار کنم ممنون میشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

حقوق مستمری

با سلام اگه دختر حقوق مستمری پدر رو بگیره در صورت اشتغال این حقوق قطع میشه. میخواستم بدونم آیا بعدا اگه دوباره بیکار بشه و بیمه دیگه براش رد نشه میتونه دوباره حقوق مستمری پدرش رو بگیره؟ یا نه نمیتونه بگیره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/28

بسیجی فعال

سلام. من بسیجی فعال هستم و در حین تامین امنیت نمازگزاران مسجد توسط سهل انگاری نیروی بسیجی فعال تیر خوردم ایا جانبازی و دیه به من تعلق میگیرد یا خیر؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...