درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/29

تصرف ملک

سلام ملکی را3دانگ 3دانگ باهمسرم شریک هستم.ایشان مدت 4سال که ملک رادراختیار مستاجر قرار داده است.بنده در2نوبت درخواست سهم الاجاره وپایان تصرف شده ام وچون اصل مدرک دست همسرم می باشد ومشاور املاک نیزبا ایشان همدست می باشداصل مبایعه نامه را دراختیار بنده قرار نمیدهد.به راهنماییتان نیاز دارم.با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

کلاهبرداری اینترنتی

سلام همسر من با کانالی آشنا شد که کار اون کانال دادن مدرک تحصیلی بود و حدود 150 میلیون از همسر گرفتن و یه مدرک بدون اعتبار بهش ارائه دادند ولی همسر هیچ استفاده ای از آن مدرک نکرده آیا میشه با شکایت کردن پولش بهش برگرده لطفا اگر امکانش هست ما را راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تقسیم انشعابات

سلام پدر فوت کرده حالا میخوام از انشعابات سهم داشته باشم اب برق گاز هست . برادر کوچیک راضی نیست حالا من باید شکایت کنم یا کار دیگه ای هم هست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

دعوا خانوادگی با پدر و‌ همسرش

سلام مادرم چندساله فوت کرده و پدرم ازدواج مجدد کرده و از زنش یک پسر داره تمام توجهشون بپسرشونه و ما 3تا دختراش ک از مادرم بودیم کلن ول کرده ن خرجی میده ن محبت میکنه و من چندماهه عقد کردم هم خودمو میزنه هم همسرمو و با زنش خواهر کوچیکمو از نظر روانی اذیت میکنن و خودمو انقد از نظر روانی اذیت کردن ک من مشکل عصاب دارم و دارو مصرف میکنم و نه جهازی برام میخره و از خونه انداخته بیرون منو درصورتی ک منو همسرم نامزدیم و عروسی نگرفتیم شکایت کنم از پدرم چیکار میتونم بکنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

طلاق توافقی و حضانت فرزند اتباع فاقد مدرک معتبر

عرض سلام و ادب خدمت مکالمه گرامی، می‌خواستم یه پرسش مطرح کنم در مورد: حضانت فرزند اتباع دارای برگه سرشماری من و شوهرم می‌خوایم جدا بشیم مدرک شوهرم کارت آمایش است و من برگه سرشماری که باطل شد و اخراج حالا توافق بین ما اینه که حضانت فرزندان رو شوهر هم بده به من. منم مهریه مو ببخشم. حالا هر جا میریم با این مدرک من قبول نمی کنن حضانت بزنن به اسم من. اصلاً نمی شه. می خوام قانوناً حضانت و بدم به شوهرم. که برا بچه ها بتواند مدرک شناسایی بگیرد من چکار کنم چه چیزی ازش بگیرم که فردا سرم کلاه نره و بچه هامو نگیره ازم دفتر اسناد رسمی که قبول نمیکنه شورای حل اختلاف بریم یا نه ؟نمیدونم چیکار کنم؟ اگه کسی از وکلا راه حلی ب نظرش میرسه ممنون میشم کمکم کنید ایشالا خدا بجای ب داد شما برسه.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

آزمایش دادن به جای شخصی دیگر

دوست من،برای انجام مراحل طلاق باید آزمایش بارداری میداد اما چون در اون مقطع مشکل هورمونی داشت از من خواست که به جاش آزمایش بدم و واقعا هم بادار نبود طلاق انجام شد و الان آزمایشگاه متوجه این مسئله شده آیا میتونه از من شکایت کنه یا فقط از دوستم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

عدم تعویض پلاک

با عرض سلام مدتیه ماشینمو فروختم و به دلیل شرایط جنگی تو وکالت نامه تاریخ معینی برا تعویض پلاک نوشته نشد طرف نمیره برا تعویض پلاک و مدارکی هم از ماشین ندارم فقط مبایعه نامه هست خواستم بدونم میشه توقیف پلاک کرد یا راه حلش چیه ممنون میشم راهنماییم کنین.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

مشاوره رایگان

سلام و احترام من 3 سال پیش تو شرکت باربری حمل اساسیه منزل کار میکردم وسرپرست گروه بودم بسته بندی و جابه جایی یه مشتری را انجام دادیم ودر پایان کارمون گفت الان پول ندارم بدم به خاطر ندادن دستمزد با هماهنگی شرکت تصمیم گرفتیم 3قلم از وسیله (ماشین لباسشویی وظرفشویی یخچال فریزر)را در ازای 42 میلیون دستمزد وملزومات استفاده شده نگهداریم بصورت امانت و هرزمانی که طلب ما داد وسیله هاشو برگردونیم و من یه رسید به مشتری بابت نگه داشتن وسایلش دادم متاسفانه بعد ازمدتی من از اون شرکت اخراج شدم الان صاحب وسایل زنگزده میگه وسیله هامو میخوام شرکت گفته 208 ملیون بده وسیله‌ها روبدم واینم گفته که از من رسید داره و ازم شکایت میکنم میخواستم ببینم شرکت میتونه این پول ازش بگیره واین کار قانونی واگه کار به شکایت برسه آیا من که اون رسید دادم وامضا کردم من باید جوابگو باشم سپاس ازشما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

سند دار کردن ساختمان روستایی

با سلام زمینی با متراژ 159 متر قولنامه ای داخل روستا پس از گرفتن مجوز زیر نظر بنیاد مسکن مجوز احداث ساختمان گرفتم و90 متر آن زیر بنا با نقشه ساختمان گرفتم الان متراژ حیاط آن نزدیک 50 متر اضافه دارد میخواهم برای گرفتن سند اقدام کنم اضافه متراژ به سند اضافه میکنن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

دیه تصادف

با سلام راننده خانم به همراه مادرش تصادف میکنن و مادر درجا فوت میشن و دختر آسیب میبینن و مقصر حادثه هم دختر اعلام میشه خواستم بدونم دیه مادر که قراره از طرف بیمه ماشین دختر پرداخت بشه، دختر به عنوان وارث میتونه ادعا سهم کنه یا فقط باید به بقیه بچه ها برسه این پول چون یجورایی مادرشو کشته الان دیه شم میخواد بگیره! در ضمن پدر هم قبلا فوت شدن با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

عدم تحویل جنس

سلام خوبین ببخشید من چهار ملیون چهار صد به حساب فروشنده واریز کردم بعد جنس به من نداده چیکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

خرید حواله خودرو

با طی کردن مراحل قانونی داشتن قرارداد دستی ؛ سفته ؛ اقرارنامه و مبایعه نامه و ثبت رسمی در دفتر خانه یک حواله خودرو خریداری کردم و چند روز پیش متوجه شدم همان حواله در دیوار آگهی شده و فهمیدم قرار بوده به شخص دیگری هم فروخته بشه الان فروشنده جواب تماس های من رو نمیده تکلیف من چیه ؟ ماشین هنوز فاکتور نشده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

ثبت نام آموزش رانندگی

سلام خدمت شما..من سال 98در شهرستان برای اموزش رانندگی ثبت نام کردم ثبت نام اولیه هیچ ازمون یا کلاس تمرینی یا شفاهی نرفتم و برای همیشه تهران ساکن شدم الان که میخام ثبت نام کنم اموزشگاه تهران میگن اسمتون ثبت سامانه شده تو آموزشگاه شهرستان نمیشه اینجا محدد ثبت شید ...زنگ زدم اون شهرستان گفتن اینجا باطل شد باید حضوری بیاد برید استان بجنورد..رفت و برگشت من الان شامل کلی هزینه میشه از طرفی شاغلم نمتونم حضوری برم...خواستم سوال کنم نمیشه ازهمین تهران اسممو رو راهبر از سامانه حذف کنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

استعلاجی دربارداری

اینجانب پرستار رسمی یکی ازبیمارستان های سازمان تامین اجتماعی هستم 30هفته باردارم وبه خاطرسن بالا 37سالگی من وبارداری اول و فشارخون بالا علی رغم مصرف داروی فشار متیل دوپاوریسک پره اکلامپسی دربارداری استعلاجی های متعددشدم واوناهم برام غرامت دستمزد زدن میخواستم ببینم این استعلاجی ها تا چه مدت قابل قبوله وایا محدودیت داره یانه؟البته این استعلاجی ها ازپزشکان همون مرکز اخذ شده میخواستم ببینم این استعلاجی هامحدودیت نداره وبرام مشکل ساز نمیشه؟این استعلاجی ها ازمتخصص زنان وقلب وپریتانولوژی همون مرکز اخذ شده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

شکایت ناشی از ریمو

سلام خسته نباشید من برای یک خانومی که 64 ساله هست ریمو انجام دادم پوستشون کلوئید ایجاد شده البته خودشون بعد از کار مراقبت درستی نداشتن رفتن حمام آب داغ و جلوی آفتاب مینشستن و عفونت کرده و جای عفونت کلویید شده درمورد استفاده درست از ترمیم کننده هم اطلاعی ندارم ازشون فرم مشاوره دارم با امضا و اثر انگشت که مراقبت نادرست اگر باعث آسیب پوست بشه مسئولیتی ندارم و حتی حق شکایت و ادعای دیه ندارند چون بخش زیادی از ریمو مراقبتهاست که مهمه حتی چتها رو هم دارم که گفتم رعایت نکردین و پوست عفونت کرده و انکار نکردن آیا این فرم اثری داره و اگر شکایت کنند به جایی می‌رسه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

مالیات بر اجاره مغازه

با سلام اینجانب مغزه ای به متراژ 20 متر در یک پاساژ دارم که اجاره داده ام، در اظهار نامه مالیاتی سال 1402 میزان مالیات را که در یک کافی نت پر کرده بودم به مبلغ 2500000 تومان پرداخت کردم. بعداً که مالیات قطعی از طرف دارایی ارسال شد،رقم 1800000 تومان اعلام شده بود که به این ترتیب مبلغ 600000تومان بیشتر از مالیات واقعی پرداخت کرده بودم می خواستم ببینم آیا امکان برگشت این مبلغ وجود دارد یا خیر؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

معامله ماشین مشکل دار

سلام و عرض ادب بنده 2 سال پیش به ماشین از یه بنده خدایی خریدم 140 میلیون مبلغ 120میلیون رو از کارتخوانی که به مغازه آوردم کشیدم 17500 کارت به کارت کردم براش مبلغ 2500 از پول کم اومد گفت وقتی پول رو دادی مدارک میدم من گول حرف ها شروع خوردم که بچش مریضه و این حرفها میخوام خونه بسازم براش بنگاه نرفتیم قرارداد دستی امضا کردیم که پر از خط خوردگی و فقط عکس رو دارم ازش بعد یک هفته یکی زنگ زد ادعا کرد که از کسی که من ماشین رو خریدم طلب کاره و باید ده تومن بدم بهش که مدارک رو بده من متوجه شدم باهم شریک هستند این کار رو نکردم الان مدارک مشخص نیست دست کیه شکایت فک پلاک از صاحب اول ماشین از 6 سال پیش روی ماشینه من گیر افتادم که آیا میتونم شکایت کنم ؟ ماشین از دستم در میاد؟ یا نه شکایت نکنم ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

اعسار و رفع توقیف حساب

سلام،بعد از پذیرش اعسار از مهریه ، توقیف یک چهارم حقوق همچنان ادامه داره؟ و اینکه بعد از اینکه اعسار قبول شد، حساب ها رفع توقیف میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

سرباز آسیب دیده

سلام وقت بخیر. برادرم سرباز معاف از رزم هست در پادگان داخل نانوایی مشغول هست. چند روز پیش برای جمع آوری آهن و کار های دیگه صداش کردن و بردنش رفته و آخر کار تیرآهن افتاده روی پاش و پشت پاش از دوجا دچار شکستگی شده خودش رفته درمانگاه و عکس گرفته و باهزینه خودش گچ گرفته و15روز استعلاجی بهش دادن و با هزینه خودش آمده چون داخل پادگان و به دستور خودشون بوده نباید باهاش میرفتن و هزینه ها رو متقبل میشدن؟ واینکه سرباز معاف از رزم که نباید ببرن برای این کارها. باید چیکار کنه لطفا راهنمایی کنید ممنونم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تبدیل پارکینگ به مسکونی

سلام خسته نباشین ما قبل پایان کار پارکینگ و به حالت مسکونی در آوردیم خیلی خرج کردیم الان ما برای پایان کار گرفتن میتونیم پارکینگ رو جریمه بدیم و ب حالت پارکینگ برنگردونیم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

موت فرضی و انحصار وراثت

با سلام بعد از فوت پدر برای یکی از خواهران که از 25سال پیش گمشده و هیچ خبری از وی نیست باید حکم موت فرضی صادر میشد در ابتدا انحصار وراثت انجام دادیم ایا الان میتوانیم برای شخص گمشده ‌امین انتخاب کنیم و شروع به فروش اموال کنیم ؟ تازمانی که حکم موت فرضی بصورت کامل صادر میشود یا خیر ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

پیشروی 11 سانت

با سلام خدا قوت همسایه ام قبلا از من برای ساخت رضایت 70 درصد گرفت منم ازش گرفتم الان برا پایان سفت کاری بخاطر قناسی زمینش میگه 11 سانت دیگه ازم رضایت میخواد خواستم بدونم برا زمین مشکلی پیش نمیاد تو رضایت نامه چی باید بنویسم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

ضامن معتبر و پروانه کسب

سلام برای من ابلاغیه آمده که باید طی چند روز اینده در شعبه بازپرسی حاضر شوم،بخاطر شکایت شخصی از من. در ابلاغیه ذکر شده همراه با ضامن معتبر من اصلا چنین شخصی رو اطرافم ندارم و توانایی معرفی ضامن ندارم سابقه کیفری هم ندارم و اتهام های وارده هم دروغ هستن. میتونم به بازپرس بگم که نمیتونم ضامن معرفی کنم؟توانایی گرفتن وکیلم ندارم اصلا. پروانه کسب میتون ارائه بدم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تبدیل پارکینگ به مسکونی

سلام خسته نباشین ما پارکینگ و به مسکونی تغیر دادیم و خیلی خرج کردیم الان برای گرفتن پایان کار امکانش هست که تغییر کاربری نکنیم و مسکونی بمونه و جریمه پارکینگ و بدیم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

حکم موت فرضی و تقسیم اموال

باسلام بنده یک خواهری‌داشتم که بعد از بیست و پنج سال گمشده و تا اکنون هیچ خبری از او نشده بعد از فوت پدرم اقدام به انحصار وراثت کردیم ایا میتوانیم اموال را بفروشیم و برای خواهر گمشده تعیین امین کنیم ؟یاباید برای فروش حکم موت فرضی صادر بشه ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

رطوبت زدگی به طبقه پایین

سلام وقت بخیر. مستاجر من نزدیک 1 سال و 8 ماه نشسته الان نزدیک 6 ماه که از حموم مستاجر به طبقه پایین نم و رطوبت زده من 6 ماه بهشون میگم تخلیه کن تا ملک رو درست کنم و بیش از این همسایه پایین اسیب نبینه میگه قرارداد دارم نمیرم قرارداد هم یکماه باقی مونده گویا بعد یکماه هم بخاطر شرایط جنگی قصد رفتن نداره چطور میتونم حکم تخلیه بگیرم؟ همسایه پایین بنده خدا هر روز زنگ میزنه واقعا خونه‌ش آسیب دیده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

دریافت پروانه وکالت

با سلام خدمت اساتید محترم سوال بنده این است که آیا می شود حین کار در بخش خصوصی (شرکت تولیدی) پروانه وکالت هم اخذ کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

بیمه بازنشستگان کشوری

سلام. من خانمی هستم که از همسرم جدا شدم وهمسرم هم در زندان هستن وپسرم 7 سالشه وتحت تکلیف پدرهمسرم هستن ، سوال من این که بعداز پدر بزرگش چطور میتونه حقوق بازماندگی بگیره ؟ به کجا باید برم که پاسخگو باشند ودر ضمن پسرم دچار اوتیسم هستن . ممنونم از محبتتون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

شکایت از شخص خریدار که زمین مزایده را از شخص برنده مزایده خریداری کرده است

چند قطعه زمین و ملک ارثی بوده که وراث در تقسیم اموال اختلاف داشتن دادگاهی شد و از طریق دادگاه کل اموال به مزایده گذاشته شد و یکی از اقوام وراث ،تمام اموال را در مزایده برنده شد و صاحب تمام اموال شد.بعد از 2 سال من یک قطعه از زمین را از ان شخص که در مزایده برنده شده بود خریداری کردم و در مبایعنه نامه همه چی قانونی انجام شد و قید شده که این زمین از طریق مزایده خریدلری شده چنانچه مشکلی در زمین وجود داشته باشد شخص برنده مزایده باید جوابگو باشد .من دور زمین را که از شخص (برنده مزایده) خریداری کردم را دیوار کشی کردم ولی یکی از وراث از من شکایت به تصرف عدوانی کرده ایا این شخص میتونه در دادگاه به نفع خودش رای بگیرد؟آیا می تونه سند من را باطل کنه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

دیه ضرب و جرح عمدی در ماههای حرام

سلام. بنده در ماه ذی‌الحجه مورد ضرب و جرح عمدی قرار گرفتم. آیا ذی‌الجحه ماه حرام است؟ آیا افزایش دیه در ماههای حرام، مشمول ضرب و جرح عمدی نیز میشود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...