درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/29

سوال راجب سکه عقدنامه

در عقد نامه نوشتن که 262تا قطعه سکه بهار آزادی .ایا قطعه درست است یا قرون ؟قطعه نوشتن الان باطله؟ یا درسته ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

حقوقی

باسلام مغازه ورثه ای همه دارای سند هستند دو نفر سهم خود را با مبایعه نامه قطعی وکالت نامه فروش به دیگری واگذار کرده اند ولی هنوز سند بنامشان هست ایا امکان ابطال این کار از طرف اندو وجود دارد ؟ آیا در صورت فوت آنها این مبایعه نامه از بین میرود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تشکیل مجمع عمومی

در شرکتی به سهامی خاص سهامدارم و سهام بین خانواده ها تقسیم شده این 100 سهم متشکل از 13 نفر سهام دار میباشد که از این 13 نفر 5 نفر زیر سن قانونی و دارای 45 سهم هستند آیا تصمیم گیری در مجامع عمومی حق رای دارند یا خیر ؟ و اگر در مجامع عمومی تصمیمی گرفته شود که حق و حقوق این سهامدران زیر 18 سال باعث ضرر و زیانشان گردد آیا با توجه به قانون مدنی و حسبی مربوط به محجور و قیم اجازه دادستان الزامیست بابت امضای قیم یعنی پدر سهامداران زیر 18 سال ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

اجرت المثل و نحله

شوهرم بعد 18سال زندگی مشترک درخواست طلاق داده ما دوتا بچه داریم پسرم 16دخترم 12سالشه من مهریمو ابرا کردم حق طلاق گرفتم الان اون درخواست طلاق داده چه چیزایی به من تعلق میگیره ایا اجرت المثل یا نحله میتونم بگیرم درضمن من سال 88مبلغ 1500000تومن طلا دتشتم که ازم گرفت فروخت و تو سیاهه جهیزیه ام این مبلغ هست که طلا داشتم اون طلاهارو میتونم بگیرم لطفا راهنمایی کنید اجرت المثل و نحله این سالها حدودا چقدر میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تعدیل قسط مهریه

سلام همسر بنده باید هر14ماه یک سکه برای مهریه من میداد اما تعدیل زده کردنش 17ماهی یه سکه هر دو اعتراض زدیم ولی هنوز جواب دادگاه تجدیدنظر نیومده میخواستم بدونم از زمانی که رای قطعی میشه 17ماه حساب میشه یا از همون 14ماه به بعد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

سلام پسرم دارم تو 21 سالگی میرم

سلام ت 21 سالگی دارم میرم خیلی کتک خوردم از بابام منو تحقیر کرد از بچگی تا الان جلوی عمو عمه و خانوادش هنه طرف اون خستن و پشتیبانی ازش می کنن مادرمم خیلی میزد مادرم قهر رف خونه مادر ش دوباره برگشت دید داره کتک و تحقیر حق بیرون رفتن نداره رف با منم همثنه الان تو مرحله طلاقن نمیزاره برم بیرون ک ی وقت ب مادرم زنگ نزنم یا باهاش در ارتباط نباشم مادرمم رهام کرده حیف پدر روی ایم‌ مرد ظالم بی وجدان گذشات خیلی درگیرب و دعوا میسازه عربده میزنه همش به من کار داره محدومم کرده دارم دیوونه میشم اورژانس اجتماعی زنگ زدن فاقد نداشت از خونه فراریم داد فایده نداشت برگشتم دارم کم کم مریض میشم مرگمو میخوام از خدا همه رو با من بد گرده خیلی مردم داره و میگخ اینا بدی کردن خودشو مظلوم می کنه خسته شدم هیچا رو ندارم کمکم کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

طبقه چهارم خلاف

سلام من یه طبقه آپارتمان خریدم قولنامه ای. طبقه چهارم آب و برق و گاز جدا داره.الان متوجه شدم داخل جواز 2طبقه و پیلوت خورده یعنی طبقه چهارم خلاف ساخته شده و طبق ماده 100 داخل شهرداری انجام شده.میخواستم بدونم در آینده میتونم سند بگیرم؟ و اینکه جریمه ماده 100 رو سازنده پرداخت کرده که کنتور جدا دادن به طبقه چهارم یا منم احتمال داره جریمه بشم؟و اینکه در آینده برای من مشکلی پیش نمیاد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

بیمه بیکاری

ببخشید بنده از کار بیکار شدم بیمه بیکاری میگیرم و میخوام برم ساکن خانه پدری شوم و منزلم را اجاره دهم آیا با ثبت قرارداد اجاره در سامانه بیمه بیکاری من قطع میشود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

آیا ماشینی که سه سال است دراسنپ کار میکند. آن هم نه داهم به عنوان کم خرج آیا توقیف میشود

سلام آیا ماشینی که حدودا سه چهار سال است در اسنپ کار میکند و وسیله رفت و آمد کار است آیا دولت آن را مصادره میکند یا خیر؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

چنل سابلیمینال

سلام یه کانال فروش سابلیمینال اگه باشه که فعالیت کنه به این صورت که توی پیام ها و تبلیغات تضمین 100 درصدی نده و برای موارد بیماری یا انتقامجویی فایلی نسازه و شاکی خصوصی پیش نیاد ممکنه مشکل خاصی درست بشه؟ تضمین وجه روی سالم تحویل دادن فایل باشه و فایل ها به کسی آسیبی نرسونن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

ثبت سابقه تدریس در سنوات دولتی و دریافت حق بیمه ازاداره اموزش وپرورش توسط سازمان تامین اجتماعی

باعرض سلام وخسته نباشید وقت بخیر اینجانب درسال91 به مدت5ماه در مدرسه بزرگسالان دولتی تدریس کرده و ابلاغ و قرارداد با مدرسه دارم و در اداره کار رابطه کارگری و کارفرمایی به مدت5ماه احراز شد و یک ماه بیمه مسموع تایید شد وحکم قطعی شد و گزارش تحقیقی تامین اجتماعی وکمیته ادعای تایید سابقه اشتغالزایی من را تایید کردند و یک ماه بیمه ولی آموزش و پرورش از داشتن قرارداد و واریز بیمه خودداری میکند من به دیوان عدالت شکایت کردم آیا دیوان این مدت قراردادی را سنوات دولتی محسوب میکند و تامین اجتماعی را به وصول بیمه از اداره اموزش و پرورش حکم میدهد باتشکر از وکلای عزیر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

بازپرداخت بدهی ارزی

سلام 6 ماه پیش به یکی از اقوام مبلغی دلار به عنوان قرض پرداخت کردم. از ایشان رسید ندارم فقط متن پیامکهای رد وبدل شده و شاهد و همچنین رسید تبدیل دلار به ریال توسط صراف در اختیار بنده است آیا در صورت شکایت طلب بنده بطور دلاری برمیگردد؟ آیا میتوان بابت تاخیر در پرداخت و هرینه دادرسی و وکیل هم شکایت کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

سابلیمینال

آیا فروش سابلیمینال در صورت بیان متغییر بودن نتیجه و امکان نتیجه نگرفتن فرد متقاضی، جرم است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

ارتشا و تنزیل درجه

سلام وقت بخیر من نظامی هستم به سه سال حبس تعزیری و قرار تعلیق اجرای سه چهارم از مجازات حبس را به مدت یکسال به صورت ساده صادر نموده و معاف از پرداخت جزای نقدی و تبدیل اخراج از خدمت به تنزیل درجه محکوم شدم اعتراض زدم و دیوان حکم رو تایید کرد دوباره چقدر باید حبس بکشم که بعدش آزادی مشروط بگیرم ؟ امکان تبدیل حبس به جزای نقد یا چیز دیگری هست؟ پرونده اجرای احکام ثبت بشه و من خودم رو معرفی نکنم چقد زمان میبره تا حکم جلب من رو بگیرن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

در مورد منزل

سلام من شوهرم خانه ای موقع عقد یک و نیم دانگ در سند ازدواج بنامم کرد یکی الشرایط عقد بود و در سند ازدواج قید شده الان چندسال هست اون منزل رو فروختیم و جای دیگر خریدیم آیا من می‌توانم ادع کنم یا روز ازش بگیرم جز مهریه هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تایید انفساخ اجاره نامه

سلام دادخواست تایید انفساخ دادم برای دادگاه حقوقی ولی رفته شورا حل اختلاف قاضی میگه تایید انفساخ اجاره نامه ات رد میشه بیا همینجا توافق کن. قبول نکردم آیا راست میگه؟ در قرارداد نوشته 2ماه تاخیر در پرداخت اجاره موجب منفسخ شدن قرارداد میگردد، به همین استناد دادخواست تایید انفساخ دادم مستاجر 9 ماه کرایه پرداخت نکرده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

حقوق سربازی بعد از اتمام قانونی

سلام بنده 1/4/1403 به خدمت رفتم و اخر اسفند 1404 اخرین حقوقم میشد .. بعده 21 ماه.. اما فروردین حقوق گرفتم..و کمی اضافه خدمت هم دارم..اما بخاطره اضافه خدمت داشتن نرفتم برگه تسویه بگیرم .. میخواستم بدونم تا زمانی که سربازی برم و برگه تسویه نگیرم حقوق میریزن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

حقوق سربازی

سلام من سال 85 آموزشی 2ماه 3ماه یگان بودم و الان یعنی 20 سال بعددارم 3ماه خدمت میکنم خودمعرف رفتم الان متاهل وبچه 8ساله دارم حقوق نمیدن حقوق اون موقع مسدود شدومن دیگه برداشتی هم نداشتم فقط 3ماه اونجا بودم گرفتم چکار کنم پیگیری کردم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

حقوقی

باسلام. بنده پرونده تشکیل دادم دادگستری کرمان قبل از شروع جنگ بعدشم یه ابلاغیه برام اومد مهلت هفت روزه داشت میخواستم برم جنگ شروع شد و بعدشم تعطیلات سراسری تاحالا دیگه هیچ پیامک قضایی دریافت نکردم ایا پرونده بایگانی شده چیکار کنم یه راهنمایی بکنین خداخیرت بده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

باز کردن حساب به نام من بدون اطلاع خودم

با سلام من به تازگی متوجه شدم که 4 حساب بانکی دارم که فقط یک حساب را خودم باز کردم و از 3 حساب دیگر بی اطلاع هستم. سوالم این است که آیا میشود بدون اطلاع من کسی به اسم من حساب باز کند. چه طور باید پیگیر این ماجرا باشم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

نحوه ترخیص موتور سنگین با برگه اموال تملیکی

سلام و عرض درود ببینین بنده تو یه شهر کوچیک زندگی میکنم و الان همسایه خودم یه crf450 داره که رسمی ازش استفاده روزمره می‌کنه سر همون یه سوال برام پیش اومده من می‌خوام یه سوزوکی بندیت 250 خریداری کنم که این موتور با توجه به قدرت و 4 سیلندر بودنش موتور سنگین به حساب میاد و پلاک بهش تعلق نمیگیره منتهی برگه اموال تملیکی داره و سندش هم محضر یک به نام خودم میخوره می‌خواستم بدونم اگر پلیس این موتور رو توقیف کرد و فرستاد پارکینگ آیا میتونم آزادش کنم یا کلا از کفم رفته ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

مربوط‌ به‌ موبایل

من‌ موبایل‌ خریدم‌ بعد‌ از.11‌روز‌ گوشی‌خاموش‌ شده‌ و روشن‌ نمیشود‌ البته‌ دسته‌ دو‌ بوده‌ و در‌ طول‌ این‌11‌روز‌ گوشی‌ از.لحاظ‌ دوربین‌ مشکل‌ داشت‌ دوربین‌ باز‌ نمیکرد‌ یا به‌ دوربین‌ وصل‌ نمیشد‌ ولی‌ بعد‌ خاموش‌ شدن. بردم‌ پیش‌ فروشند‌‌ فروشنده‌ گوشی رو‌ داده‌ تعمیر. پولشو‌ از من‌ میخواد‌ قبلا‌ هم. پرسیدم‌ از‌ یک‌ تعمیر‌کار‌ گوشی‌ گفتن‌ مشگل‌ از‌ سیپیو‌ هستش‌ الان‌ به‌ نظر‌ شما‌ من‌ چیکار‌ کنم‌ پولم‌ زنده‌ بشه‌ با تشکر‌ که‌ راهنماییم‌ میکنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

وصول پرونده

نامه وارده از طرف «102» با موضوع «وصول پرونده» در تاریخ 1405/02/02 واصل و به شماره ثبت گردید این رای بعد از 3روز بعد از رای اعتراض اومد یعنی چی؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

خانواده

سلام 8سال دارم با مردی زندگی میکنم که خشونت خانگی داره اولش که سنم کم بود 16 سالگی ازدواج کردم‌و زیاد تلاش کردم تا خوب بشد و دست از تهدیدات و فحاشی ها دست برداره ولی نشده با مشاوره با پادرمیانی خانوادم... ایشون محبت هم اصلا به من نداره چطور اینارو به دادگاه اراعه بدم و ثابت کنم.. برای حضانت فرزند ایشون قرص رهاکین 200 مصرف دارن و گفتن اختلالات دوقطبی دارن ایا حضانت به من میدن؟؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

اضافه کار اجباری کارکنان دولتی

سلام بنده کارمندهستم باتوجه به شرایط شغلی 24 به 48 خدمت میکنم با توجه به اینکه در همین روال 64 ساعت اضافه نسبت به قانون مدیریت کشوری (176 ساعت در ماه) تحت عنوان اضافه کار سر کار هستیم و مبلغش رو هم دریافت میکنیم اداره میتونه به صورت اجباری 48 ساعت دیگر تحت عنوان اضافه کار مجدد به این ساعت کاری اضافه بکنه یا خیر ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

اخذ تسهیلات بانکی

با سلام و احترام، طبق مصوبه هیئت مدیره مجتمع مسکونی مقرر شد 2 نفر از اعضای هیئت مدیره جهت افتتاح حساب مشترک جهت واریز و برداشت کلیه وجوهات مربوط به امور مالی مجتمع در بانک مربوطه افتتاح حساب کنند الان با گذشت حدود 2 سال و با توجه به اتمام دوره مدیریت ، اینجانب بعنوان عضو هیئت مدیره و ذینفع قصد دارم از طریق مراجع قضایی مطلع گردم که آیا بابت امتیاز و رتبه و عملکرد حساب مشترک مذکور توسط صاحبان حساب تسهیلاتی به نفع شخصی خودشان از بانک مربوطه دریافت شده است یا خیر؟ 1- در صورتی که ثابت گردد وامی به نفع شخصی صاحبان حساب از حساب مذکور دریافت شده است چه نوع اقدام قضایی را می‌توان مطرح کرد؟ 2- در صورت عدم اثبات آیا تبعات قضایی برای خواهان یا شاکی که خود عضو هیئت مدیره میباشد خواهد داشت یا خیر؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

نورگیر

طبقه ی پایین ساختمان ما یک سوییت در پارکینگ میباشد نورگیر داخا طبقه ی ما از داخل اتاق عبور میکند اما از طبقه ی ایشون داخل اشپزخانه می باشد و هیچ گونه پنجره یا پوششی ندارد و بوی غذا و بوی تهویه ی هوا ی ایشان داخل نورگیر عبور میکند و وارد اتاق ما می شود و همچنیم لوله های پکیج و یک لوله ی دیگر را از داخل نورگیر عبور داده اند ما چجوری میتوانیک رسیدگی کنیم و باعث بسته شدن نورگیر برای این سوییت شویم چون هم الودگی صوتی و هم بو دارد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تصادف

سلام. من با موتور بودم که یه پژو از پشت به من زد و فرار کرد و لحضه ای بود که اون محل داشتن بمباران میکردم وقتی اورژانس رسید به علت وخیم بودن حالم واینسا تا اورژانس بیاد حالا چیکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

شکایت ضامن از وام گیرنده

خانمی هستم که با توجه به رتبه اعتباری ضامن پنج نفر تو بانک ملی از شهرهای مختلف شدم با چک دیجیتالی بعضی سفته فرستادن وبعضی نفرستادن اگر وام گیرنده ها وام پرداخت نکنند من چطور باید علیه هر پنج نفر شکایت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

حساب یارانه

سلام وقت بخیر حساب یارانه من حدود پانزده ماه هست که مسدود شده بابت شکایت چک برگشتی از اجرا احکام مدنی دادگستری خلخال من واسه گیلان هستم دهک من یک هست درآمدی ندارم همسر و فرزند ده ساله دارم چگونه یارانه مسدود شده و حساب را آزاد کنم تو حسابم جز یارانه ودو بار سود سهام عدالت ریختن هیچ پول دیگری نیست راهنمایی میکنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...