درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/29

ملک ورثه ای

با سلام. ما پنج فرزندیم انحصار وراثت انجام دادیم ولی چون یکی وراث ایران نیست نتونستیم بفروشیم حالا یه برادرم هفته ای چندروز اونجا با همسرش اونجا زندگی میکنه به عبارتی ییلاق قشلاق میکنه ما چهار نفر راضی نیستیم ولی اون با فحاشی و داد و بیداد اونجا میمونه و کلی هزینه شارژ اضافی و هزینه برق و تلفن برای ما درست میکنه البته اون ملک دو دانگش به نام مادرم بوده که برادرم زده به نام پسرش و فقط از سهم پدری اونجا سهم داره ما از دستش نمیدونیم چکار کنیم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

اعاده حیثیت

با همسرم اختلاف دارم و پدرم اومد دنبالم و اومدم خونه پدرم همسرم به من و پدرم اتهام سرقت طلا و سکه زد و نتونست اثبات کنه حالا میخوایم اعاده حیثیت کنیم همسرم سامانه ثناش برای بندرعباسه و من و پدرم ایلامیم میشه همین ایلام شکایت کنیم برای اعاده حیثیت یا باید بندرعباس اقدام کنیم؟ با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

غارثی باغ

با سلام واحترام ایا قولنامه تایپی با امضای محضر دار ولی بدون تاریخ اعتبار دارد؟ در قولنامه نوشته شده که غارثی متعلق به پدرم هست اما چون مالک باغ برادرم هست غارثی به ورثه تعلق می گیرد ممنون از پاسخگویی شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

استفاده از آب مشاعات و لوله کشی به داخل منزل

سلام. مدیر ساختمان لوله کشی از آب مشاعات به داخل تراس خود کرده و فلکه آب پارکینگ رو بسته این کار ممنوع است ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

خیانت در امانت

سلام. من کارگری در فروشگاه مواد غذایی کار میکنم خریدی که برای خودم در فروشگاه انجام می‌دادم به قیمت خرید که روی جنس بوده انجام می‌دادم آن هم چند بار محدود الان صاحب فروشگاه متوجه شده وگفته خسارت هیجده ماه که سر کار بودی و این کارا میکردی باید پرداخت یه مبلغ خود ساخته ای بدون هیچ مدرکی مبلغ 2 میلیارد برآورد کرده وگفته به وکیل که خواهرش هست می‌سپارم تا از طریق دادگاه حکم بگیره الان اینطور شرایط برای من گذاشته میخواستم یه راهنمایی یا کمکی انجام بدید و از صاحب نظران میخوام راهنمایی کنید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

توقیف ماشین با اتباع

ماشینم با افغانی گرفتن بار اول هست چکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

ماشین توقیفی

سلام من از زاهدان ماشینی خریدم وقتی خواستم تعویض پلاک کنم گفتند 10 روز توقیف قضایی داره من الان شهرستان دیگری هستم راهنمایی کنید چطور من ماشینو ببرم پارکینگ . یک بار بردم سرهنگ گفت باید زاهدان بره پارکینگ

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

نداشتن مدیر ساختمان و هیئت مدیره

درود بر شما. تو ی ساختمان 50 واحدی زندگی می‌کنم که نه مدیر ساختمان داره نه هیئت مدیره نه سرایدار نه نگهبان. فقط ی نفر هست که مسئول امور مالی هستش. انگار برای کسی هم مهم نیست که کسی تا حالا پیگیر نشده. کجا میتونم اطلاع بدم که از نظر حقوقی پیگیر باشن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

استفاده از مرخصی بدون حقوق برای کارمندان رسمی دولت

با سلام و عرض ادب من کارمند رسمی دولت با 24 سال سابقه خدمت میباشم با نظر موافق دستگاه خودم میخواهم به مرخصی بدون حقوق بروم. باید تمام مرخصی های استفاده نشده را حتما استفاده کنم. ایا در طول استفاده از مرخصی های استفاده نشده، تعطیلات رسمی مابین آنها مثلا جمعه ها جزء مرخصی خواهند بود یا آن روزهای مرخصی بدون درنظر گرفتن روزهای تعطیل رسمی میباشد؟ از پاسخ شما بسیار سپاسگزارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

مسدودی چک

سلام. من به اندازه 30 میلیون چک دادم ولی طرف اندازه 12 میلیون برام لوازم فرستاده چگونه چکو مسدود کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

بنده کارگر باغبانی در باغ برادرم هستم

سلام من متولد 1357هستم. کارگر باغبانی در باغ برادرم مشغول کار هستم. نوزده سال هم سابقه پرداخت بیمه تامین اجتماعی دارم. فیش بیمه امسال فروردین 1405 مبلغ پنج میلیون صدو پنجاه و پنج هزار تومان پرداخت کردم. با توجه به این مبلغ زیاد امکان پرداخت حق بیمه در آینده ندارم. به نظر شما راهکار برای من چیست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

استعلام فضای مجازی

با سلام. برای گزینش قوه قضاییه شماره ای که داده ام متاسفانه متوجه شدم که برای برنامه ای مثل روبیکا نوشتند که اکانت شما تعلیق شده در صورتی که من هیچ تخلفی انجام ندادم. در خود مراحل مصاحبه خیلی خوب عمل کردم ، قاری قرآن و عضو فعال بسیج هستم و از نظر تحقیقات محلی نیز وضعیتم خوب هست، میخواستم ببینم آیا امکانش هست سیم کارتم رو زیر و رو کنند و بنده رو رد کنن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

سفته

پسرم متولد چهاردم اذرماه هزارسیصد هشتاد و پنج هستش در تاریخ دوم فروردین هزار چهارصد و چهار یک اقای بخاطر پول غرفه ازش سفته گرفته بعد از پایان نمایشگاه وپرداخت پول غرفه سفته رو برنگردونده و بخاطر اینکه غرفه کناری کرایه غرفه خودشو پرداخت نکرده وچندروز بعد شروع نمایشگاه غرفه شو یواشکی جمع کرده و فرار کرده حالا سفته پسرم را اجرا گذاشته وبهش گفته باید پول غرفه کناریتو بدی رفته حکم جلب گرفته در زمان امضای سفته سن پسرم هجده سال تمام نبوده تازه هجده سال و سه ماه بوده سنش مگه واسه امضا قرارداد مالی نباید هجده سال تمام داشته باشد کسی که سفته امضا میکند؟ لطفا محض رضای خدا راهنمایم کنید. با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

رد درخواست اعسار زوجه در پرداخت نیم عشر مهریه

چگونه می شود دادخواست اعسار زوجه در نیم عشر مهریه را رد کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

مساعدت

باسلام. پرونده حقوقی بابت بدهی بر علیه شخصی در جریان بود نامبرده در دادگاه بدوی و تجدید نظر محکوم شد ایشان به دلایل دیگری در زندان بود حتی از درون زندان تقاضای اعسار داد اما وقتی تقاضای اعسار هم رد شد زمانی که رای مبنی بر رد اعسار نهایی شد ظاهراً محکومیت ایشان تمام شده و از زندان آزاد شده است سوال اینجا است از آنجا که پرونده اینجانب بر علیه ایشان درجریان بوده است چرا ایشان آزاد شده است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

ملکی خرید و فروش آب

سلام ، پدرم سال 59 آب قنات از شخصی می‌خرد همان آب سال 80 به شخص دیگری میفروشدآن شخص هم سال 89 دوباره اب را به شخص دیگری می‌فروشد حالا خریدار دوم مدعی شده که آب نبسته وتکلیف آب را مشخص کنند وشخصی که از پدرم خریده شکایت پدرم کرده که تکلیف اب مشخص کنید در صورتی که طبق قباله ای که پدرم فروخته قید شده از این تاریخ اب در اختیار فروشنده قرار گرفته واز دست پدرم خارج است چون پدرم 97 سال سن دارد والان دیگه چیزی یادش نمیاد برادرم در شورای حل اختلاف که انها شکایت کردن برای اینکه جلوی تنش گرفته شود گفته من تعهد میدم که این اب پیدا کنم ومنظور برادرم این نبوده که پدرم اب تحویل آنها نداده فقط به منظور همکاری با آنها برای پیدا کردن اب این حرف زده حالا آنها شکایت پدر وبرادرم کردن که شما تعهد دادی وباید بیایی اب ما تحویل دهی ورای دادگاه غیابی هم گرفتن بدون اطلاع وراث، وپدر من هفت فرزند دیگر هم دارد الان چهار نوبت اب از روی درختان همه وراث قطع کردن که منجر به خشک شدن تعدادی نهال شده ، آیا می‌شودتعهدی که برادرم داده به نحوی لغو کرد ممنون از شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

پارکینگ

سلام من چندماه پیش خونه خریدم ک پارکینگ مزاحم بود ک صاب ملک پیش خرید کرده بودن من چندماه ک اومدم ساکن شدم بد امروز سازنده به من میگه شما اینجا پارکینگ ندارین نمیزارن من ماشینمو پارک کنم میگن صاحب ملکی قبلی خودش پارکینگ اضافه کرده ما پارکینگ نفروختیم چنین چیزی امکان دارن و من باید چیکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

پارکینگ

سلام من چندماه پیش خونه با پارکینگی مزاحم خریدم صاحب ملک پیش خرید کرده بودن من دو ماهی میشه ک ساکن شدم و امروز سازنده چون خودشم سکونت داره تو ساختمون نمیزاره من ماشینمو پارک کنم میگه من خونه ی شمارو ب خریدار قبلی بدون پارکینگ فروختم خودش پارکینگو اضافه کرده و الان این خونه سه بار فروخته شده ک سومین نفره منم و ب دو نفر قبلی هم با پارکینگ مزاحم قید شده فروخته شده الان ب من میگن پارکینگ ندارین باید الان من چیکار کنم. با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

اخراج کارمند بدون ارائه هیچگونه سند کتبی و فریب عمدی برای سپری شدن 3ماه مدت قانونی طرح شکایت کارمند

با سلام من از سال 1390 تا 1395 در موسسه اعتباری * کار کردم. 15 مهر 1395 بنده رو تا آخر برج 2 سال بعد بدون دریافت حقوق به بهانه اعتیاد تعلیق کردند. بعد از 3 ماه یک بار بنده رو برای آزمایش به کرمانشاه بردند و برای بار دوم 1396/2/21 در بیمارستان امام سجاد(ع) تهران از من تست اعتیاد گرفته شد که منفی بود. بعد متوجه شدم که موسسه از 29 بهمن 1395 حکم اخراج بنده رو صادر و اون بهانه آزمایش اردیبهشت ماه 96 فقط برای گذر کردن از 3 ماه مدت زمان قانونی شکایت بنده به اداره کار بوده. کلیه ادعاهای بنده دارای اسناد و مدارک قانونی هست و حتی در زمان فریب و عدم اطلاع حکم اخراج به نامه نماینده مجلس پاسخ دروغ داده شد. خواستم بدونم برای طرح دعوا فقط جهت محکومیت در عدم اطلاع حکم اخراج و فریب عمدی برای گذستن از مدت قانونی شکایت در اداره کار که منجر به از دست رفتن 32 ماه حقوق بیکاری من شد و زندگی متاهلی من از هم پاشید از چه مرجعی و به چه عنوان اقدام کنم که گرفتار اطاله دادرسی نشم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

ممانعت از بهره گیری از حقوق کارمندی

سلام بنده کارمند رسمی بانک مرکزی هستم به دلایلی مدیر اداره بنده بدون داشتن حکم کارگزینی با مکاتبه با سایر ادارات مانع کارت زدن و ورود من به بانک شده و همچنین به مدت دو سال مانع دریافت مزایا و انواع مرخصی های استحقاقی و استعلاجی بنده شده است. با مراجعه به ادارات بازرسی و حراست و کارگزینی جواب مشخصی به من نمیدن. اگر امکان پیگیری بیرون از بانک وجود داره از کجا باید شکایت و احقاق حق انجام بدم؟ ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

تعویض پلاک

میخواستم ببینم پراید 76 تعویض پلاک میشه یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

پسوند نام خانوادگی

سلام من مدت 13 ساله پسوند فامیلیم رو برداشتم، اخر شناسنامه هم ثبت شده، بعد هم کارت ملی رو تعویض کردم ولی پسوندم تو کارت ملی ثبت شده، رفتم ثبت احوال که حتی واسه خودشون تعجبی بود که بعد بررسی گفتند درست شد، ولی هنوز که هنوز میرم واسه ثبت نام جایی و کاری میگند مشکل مدارکی دارید چیکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

شکایت از کارمند بانک

سلام من با همسرم مدتیه به مشکل خوردیم برادر همسرم در بانک مرکزی ملی مشغول است من نمیدونم دقیقا کارش داخل بانک چیه به درخواست شوهرم و بدون اجازه و بدون دستور قاضی پرینت حسابمو میگیره تحویل شوهرم میده الان پرینتها رو خودم از دستش مخفیانه گرفتم راهنمایی میخواستم چطوری اقدام کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

اعسار

شخصی بعد از سرقت گوشی نوه ام من 60ساله و همسرم که 70ساله را مورد ضرب و جرح قرار داد که بعد از شکایت و بازداشت، مادر متهم مجبور شد گوشی را به بازپرس تحویل بدهد و حکم دادند که 7ماه زندان و 30ضربه شلاق تعزیزی و 500میلیون دیه که ایشان 4نفر رابعنوان شاهد معرفی کرده و اعسار زده که قسط بندی بشود درصورتیکه پدرش فوت کرده و بعنوان تنها فرزند ارث می‌برد، نان آور مادرش نیست چون مادر مستمری پدرش را دریافت می‌کند و در کنار منزل مادرش در حال ساختن منزل برای خودش است و درموقع رسیدگی به پرونده ماشین 207 را فروخته که مالی بنام خودش نباشد و از پرداخت دیه فرار کند و همچنین به سفر ترکیه رفته و بلیط را در پرونده ثبت داده که علت عدم حضورش در دادگاه مسافرت بوده و همچنین وکیل گرفته چطور معسر هست ولی توانایی پرداخت حق الوکاله را دارد 1_اشخاصی که بعنوان شاهد معرفی کرده اگر مشخص شود شهادت دروغ دادند هیچ برخورد قانونی با آنها نمیشود 2_من برای رد کردن اعسار این شخص چه اقدامی بلید انجام بدهم 3_باتوجه به اینکه حکم قطعی و لازم الاجرا است کی به زندان می‌رود

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

جدا کردن درب ورودی

سلام خسته نباشید درب ساختمان ما دو تایی هست بعد چهار طبقه بالا هست و ما زیر زمین میشینیم قبلا داخل پله ها نرده داشت کسی نمیومد پایین ولی متاسفانه از وقتی ما خریدیم واحد رو درب دو تایی رو یکی سمت زیر رو جوش دادن که رفت و آمد نشه بعد نرده ها رو هم جمع کردن و کلا لج کردن با ما خواستم ببینم میشه از وسط دیوار کشید که طبقات بالا از در خودشون برن و زیر زمین هم از در خودش در ضمن پمپ اب زیر پله هست ممنون میشم پاسخ بدید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

پولشویی با تنخواه شرکت

در یک شرکت به خاطر مشکلات عدیده مالیاتی و طلب کاران و چک، حسابهای شرکت قفل شده است . هیات مدیره در یک حرکت ناشیانه، حساب دونفر از پرسنل خودش را به عنوان تنخواه رد کرده است. نکته: تنخواه طبق دستورالعمل ها مبلغ کمی است نه ده میلیارد و صد میلیارد . در حال حاضر بیش از صد میلیارد تومان مبلغ به حساب این دو شخص واریز شده است و از حساب تنخواه امورات میلیاردی شرکت می‌گذرد . سوال بر اساس فرض بالا: 1.آیا موضوع از موارد ماده 2 ق پولشویی است . با آنها نظر به فرار مالیاتی . 2. مشکلات مالیاتی و پولشویی شامل آن دو شخص ساده لوح که حسابشان را در اختیار شرکت قرار داده آمد را مستندات قانونی تشریح بفرمایید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

من طلبکار هستم

سلام یه چک دارم از طرف که مال برج 9 سال 1404 هستش رفتم شکایت کردم حکم جلب گرفتم ولی طرف رفته اعسار گرفته بعدش دادگاه یه حکم قسطی داد ولی نه از ما شبا گرفت نه شماره کارت الآنم سه ماهه خبری نیست الان من چیکار کنم 200 میلیون چک داشتم که الان یه موتور نمیشه خرید با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

خانواده

من یه دختر 16 ساله ام که با مادرم مشکل دارم و همش منو میزنه و مثل س* روی بدنم میافته و گاز میگیره و فحاشی میکنه و پرتم میکنه از خونه بیرون و دست به بدنم میزنهه و اصلا بهم پول نمیده یا اگه بده با کلی کتک و منت گذاشتن. چکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

نحوه ابطال سند ملک مزایده ای از طرف دادستان

با سلام ، اخیرا قطعه زمینی که سند ملکی آن توسط دادستانی به مزایده گذاشته شده ، اما باتوجه به اینکه این زمین توسط نهاد معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال صدور رای و ابطال سند قطعی می‌باشد ، آیا با همین رای معاونت حقوقی میتوان ابطال سند ملک مزایده ای فوق الذکر را انجام داد؟ ممنونت میشوم اگر جواب بدید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/29

مزاحمت تلفنی

سلام مزاحمت تلفنی داشتم شکایت کردم بعد یکی از مزاحم ها روبیکا بمن پیام داده و شماره ایشون نیست روی پرونده هم ثبت نکردم میشه روز دادگاه از پیامهاش کپی بگیرم بزارم رو پرونده؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...