درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/17

شکستگی دندون

سلام جهت انجام ارتودونسی باید یک دندون شیری که در فک پایین و جلو داشتم رو باید میکشیدم.بعد از کشیدن منوجه شدم دندون کناری یک قسمتش شکسته .با دکتر صحبت کردم قرار شد خودشون ترمیم کنن‌بنظر شما اگر شکایت کنم دیه تعلق میگیره یا نه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

کمیسیون

سلام من برای تمدید گواهی نامه رفتم چشم پزشک رو بدنم خط دارم منو فرستاده کمسیون دو سال هم دیگه نرفتم دنبالش گواهی نامه پایه دو میخانه بدونم الان چه کنم و هزینه هم داره و چقدر هست ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

ندادن ودیعه و نبستن قرارداد جدید

سلام من مستاجر هستم.مالک قبل اتمام قرارداد با بنده تماس گرفتند و به توافق رسیدیم.بعد این موضوع با توج ه به شرایط جنگی چون مالک در شهری دیگر سکونت داشتند بابت تمدید قرارداد تشریف نیاوردند.بعد جنگ با ایشان تماس گرفتم بابت قرارداد ولی گفتند که قصد فروش دارند.ازشون درخواست کردم که ودیعه منو در یک تاریخ اعلامی بدهند ولی میگن تا خانه فروش نرود نمیتوانند.با توجه به شرایط فعلی و افزایش قیمت ها من چه کاری انجام بدهم؟تاریخ قرارداد بنده اسفند ماه تمام شده.تمامی پیام های من برای ایشان بابت این شرایط موجود هستش.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

خرید امتیاز مسکن

آیا می شود در پردیس امتیاز مسکن را خرید؟ خودم و خانومم تا حالا از تسهیلات مسکن استفاده نکرده ایم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

کمپ اجباری

باسلام پدر من رو در حال ضایعات جمع کردن گرفتن و بردن کمپ ماده 16 قانون که با مشوره پزشکی زنگ زدن که جاش اینجا نیست خانواده دار هست .ببرینش کمپ 15 قانون یعنی خصوصی 10 ملیون پول دادیم پدرم بردیم و الان 6 روزه اونجا هست میخوام ترخیص کنم چون نان آور خانواده هست امکان داره ترخیص بشه با رضایت خودمون . یه راه پای من بزارید اونجا باشه دق میکنه .با نامه دادگستری رفته کمپ 16 .انتقال دادم کمپ خصوصی 15 قانون پول هم گرفتن حالا میخوام بیارمش

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

عوارض شهرداری

باسلام باتوجه به پرداخت عوارض نوسازی وپسماند سال404مجددا بدلیل ارسال مجدد درسال 405 اردیبهشت پرداخت کردم چطور پس بگیرم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

جرم سیمکارت روی گوشی سرقتی به مدت یک روز

سلام وخسته نباشید من میخواستم یه گوشی خریداری کنم که اون آقا هم گفت گوشی مال خودم و کارتون هم داره وخط انداختم روش که روشنش کنم ببینم کار میده و وقتی بالا نیومد نخریدم دادم بهش الان ازم شکایت شده که سیم کارت شما روی گوشی سرقتی بوده الان باید چیکار کنم میشه کمکم کنید من یه خانم سی ساله با دو فرزند هستم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

مشکل قانونی دارد

چوب بیسبال که سرش خاردار هستش دارم حتی خاراش هم کجه و آسیب نمیزنه فقط برای دکور توی اتاقم نگه میدارم مشکلی دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

قوانین ساختمانی

با سلام وخسته نباشید .بنده در مجتمع 9 واحدی .3 طبقه زندگی میکنم .که کنار ما یک واحد دیگر آپارتمانی 3طبقه 9 واحد میباشد حالا چند وقت است که چاه توالت گرفته ومربوط به 3 واحد از این دو واحد میباشد هر چه می‌گوییم فایده ندارد تمام همسایه ها پول دادند که 18 واحد می‌شود. ولی پول کم آمده وباز هم آن 3 واحد که نفرات اصلی هستن بی خیال اند چاه دستشویی پر شده ودر مجتمع راه افتاد است چه باید کرد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

شکایت

باسلام دو شکایت با موضوع تصرف عدوانی. (مزاحمت ملکی ، ممانعت از حق) به ثبت رسید ، روند کار رسیدگی و منتظر گزارش کارشناسی یک نفره است سند مشاع ملک بنام پدر بزرگ ک فوت کرده ، سال ها ملک در تصرف پدرم و حال خودم بوده ، بنابراین با توجه به اینکه بنده شاکی شدم و پدر از کار افتاده شده است ، مراحل قانونی و صدور حکم در آینده چطور پیش میرود ؟ قبل از قرار کارشناسی گواه هم شهادت داده است ملک در تصرف بنده است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

جابجایی نیروهای دهیاری

آیا نیروهای تبدیل وضعیت نیروهای دهیاری که ایثارگری بوده از قرارداد موقت به دائم تبدیل شده اند را می‌توان جابجا کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

رفع حساب مسدود شده

سلام من هشت سال پیش سفته دادم سی میلیون طرف حسابم رو بسته کم کم و خرد خرد پولش رو دادم هنوز هم حسابم بسته اس فکر میکنم 3 میلیون یا 4 میلیون از پولش مونده بعد از گذشت 8 سال میشه الان حسابم رو باز کنم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

بیمه نشدن کارگر

راهنماییم کنید برای 14 سال در مغازه ای فروشندگی میکنم هنوز بیمم نکرده میخوام حقمو بگیرم چیکار کنم دفتر فروش سال 92 تالان در مغازه موجوده فاکتور به امضای خودم است شاهدم دارم آیا میتونم حقمو بگیرم آخه چون کارفرما رشوه دهندست میتونید راهنماییم کنید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

انصراف از قرعه کشی خانگی

من قرعه کشی شرکت کردم ماهی 6تومن الان 19ماه پرداخت کردم منتها چون اجازه نمیدن برم قرعه کشی و خودشون انجام میدن انصراف دادم منتها بابت برگرداندن پولم میگن ماهی 6تومن و ماه به ماه بر میکردونن و کلا به ضرر من میشه چیکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

شکایت از اطاق فرار

سلام من دخترم دیروز رفته مجتمع * اطاق فرار با دوستاش. فیلم ورود بچه ها موجود که گردن بند دخترم گردنش است و فیلم خروج هم معلوم که گردن بند نیست. حالا این موضوع به حراست مجموعه گفتم میگه مسعولش نیست. و حالا که ما فیلم چک کردیم دیدیم در بازی اکتور بازی یک پسر که میاد بچه ها رو میترسونه و یا میزنه حالا من می‌خوام بدونم آیا وقتی بازی کننده ها دختر هستن این کار غیر قانونی نیست که پسر این کار میکنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

آیا بخاطر بیماری حبس تعزیری تعلیق میشه

با سلام و درود واسه بنده بخاطر پرونده نگهداری 8قبضه سلاح ساچمه ای Pcp قاضی 10سال حکم تعزیری داده با اینکه سابقه کیفری نداشتم .یکماهی هست بخاطر بیماری هپاتیت تحت نظر پزشک متخصص هستم آیا امکانش هست حبس به تعلیق بیوفته یا بخشیده بشه ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

سخت و زیان آور

باسلام بنده 24سال درکارخانه مشغول به کارهستم که تمامی همکاران بنده تا سال 1403 با مشاغل سخت زیان اور بازنشست شدن ولی از سال 1404 که بنده درخاست سخت زیان اور داوه ام با همام عناوین شغلی همکارهای که بازنشست شدن ولی سخت زیان اور بنده تایید نشده به دیوان عدالت هم اعتراض کردم بازهم قبول نشده لطفا راهنمایی بفرمایید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

ابرا مهریه و طلاق

باسلام خدمت وکلای محترم دادراه بنده در دفتر اسناد رسمی یک وکالتنامه طلاق بدون قید و شرط به همسرم دادم که بدون نیاز به بنده خود را مطلقه کند ، در کنار آن یک اقرارنامه رسمی به صورت جداگانه از ایشان گرفتم که در آن زوجه تمامی مهریه خود را در آن ابراء کرده و ذمه بنده را. از پرداخت کل مهریه بری نموده اند . سوال بنده اینجاست که آیا زوجه میتواند دادنامه طلاق را بدون بخشش مهریه اخذ کند و اگر چنین شود زوج ملزم به پرداخت مهریه است یا مهریه به طور کامل ساقط شده ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

اصلاح تاریخ درخواست بازنشستگی

سلام بنده تاریخ درخواست بازنشستگیم 19 اسفند404 دادم.ولی سابقم 27 اسفند پرمیشده و بیمه گفته تاریخ درخواست باید اصلاح بشه و به تاریخ 27 اسفند تغییر کنه و برام نامه زدن به اداره کل.آیا اصلاح میشود

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

حقوق

بنا به دلایلی مادرم از حقوق پدرم انصراف داده و حقوق مادرشو برای خودش درست کرده الان 25 درصد حقوق پدرم ب من میرسه چرا؟کفاف زندگی منو نمیده آیا راهی هست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

احضاریه از دادگاه حقوقی شهرستان

سلام یه شکایت کیفری کلاهبرداری داشتم،به حقم نرسیدم شکایت حقوقی کردم،کلاهبردار چون ساکنِ شهرستانه من ساکن تهران،پرونده و دادگاه حقوقی اونجا تشکیل شده،برام احضاریه ی رسیدگی به پرونده اومده. چطور میتونم قاضی رو مجاب کنم که تماس تصویری در همون تایم مشخص شده با ایشون داشته باشم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

بیمه

وقت بخیر. در حال حاضر بیمه زنان خانه دار هستم و مشغول واریز بعداز فوت همسر م که بیمه ندارند میتونم از مستمری پدرم هم در کنار بیمه زنان خانه دار استفاده کنم.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

بدهی مالی

با سلام و عرض خسته نباشید اگر شخصی یه عدد چک برگشتی به مبلغ 180 میلیون داشته باشد و حکم جلب وی گرفته شود پس اینکه وی را دستگیر نمودن ایا همراهان طرف می‌توانند با وثیقه شخص را ازاد نمایند در همان روز یا روز های آینده ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

پلاک کردن موتور مزایده ای

سلام من یک موتور مزایده از طریق سایت درج آگهی خریدم قولنامه کردم برگه مزایده هم داره میشه پلاک گرفت براش؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

لزوم کارشناسی همزمان محکوم به و اموال محکوم‌علیه

با سلام. در پرونده ای محکوم‌‌به یک قطعه زمین یا قیمت کارشناسی آن است. از ارزیابی آن 2 ماه گذشته و قطعی شده و اکنون زمین توقیف شده محکوم‌علیه در حال ارزیابی است‌. با توجه به تورم شدید و اختلاف قیمت فاحش و افزایش ارزش مال توقیف شده در مقابل محکوم‌به، نباید قاضی اجرای احکام هر دو مال را همزمان ارزیابی می‌کرد؟ آیا راهی برای اعتراض وجود دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

هبه و رجوع

با همسرم مشكل دارم بعد از يكسال دوندگی من، محكوم به پرداخت يكجاى 114 سكه شد. بعد از حكم اومد و سازش كرديم وتعهد نامه امضا كرديم يكی از بندهاش اين بود كه به 207 جهت حسن نيت واعتماد مجدد بخره و بنام من بزنه. حالاً دوباره اختلاف داريم وشكايت مبنى برهبه بودن ماشين داره وميخواد رجوع كنه آيا اين ماشين هبه محسوب ميشبه ؟ در حالى كه اصلا حرفي از هبه در زمان سازش نبوده وهبه نامه ندارد . در ضمن ماشین بنام برادرش بود كه بنام من زده وتعويض پلاک شده. الان ادعای هبه شفاهی کرده و اینکه درخواست توقیف ماشین کرده ولی دادگاه رد کرده با این عنوان که دلایل کافی برای هبه بودن نیاورده که قبل از جلسه دادگاه توقیف کنن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو

سلام خودرویی را خریدم که قبل از من چند خریدار دیگه داشته و من اطلاعاتی از آنها و مالک اصلی ندارم. قولنامه بنگاه را دارم ولی مدارک ماشین را نداد و هنوز هم وکالت نزده. آیا دادخواست الزام به تنظیم سند حتما باید برای همه ایادی قبلی و مالک باشد؟ با این اطلاعات آیا احتمالی برای نتیجه گرفتن وجود دارد؟!

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

پرس سند

سلام آیا پرس سند مشکلی دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

اثبات رهن دادن خونه

سلام چگونه میتوان اثبات کننم خریدار خونه واحد مورد معامله را رهن داده و آیا نپرداختن مابقی ثمن معامله میتوان از وجه التزام داخل قرار استفاده کرده آخه قرار بود همزمان با رهن مابقی ثمن پرداخت کننه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/17

مسکن ملی

سلام بنده مسکن ملی خریدم ولی سفته از فروشنده نگرفتم ولی قولنامه و سند محضری دارم بنظرتون نیاز هست که سفته بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...