درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/19

پیدا کردن خانواده

سلام خسته نباشید.من متوجه شدم که پدر مادرم،پدر مادر اصلیم نیستن.پدر مادرم سال 80 تصادف کردن و فوت کردن و بعدش منو گذاشتن بهزیستی.تقریبا 18 ماهگیم بود که منو از بهزیستی گرفتن همین خانوادم.من میخواستم اطلاعات بیشتری راجب خانواده ی اصلیم پیدا کنم هنوز 18 سالم نشده باید چیکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

اثاث منزل

می‌توان قبل از اقدام به طلاق در دفتر ثبت اسناد نوشته‌ای مبنی بر اینکه اثاث منزل متعلق به زوجه است از زوج گرفت؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

ملک در رهن بانک و خودرو وکالتی

سلام و عرض ادب همسر من یک هفته است که خونه رو ترک کرده سنده ماشین و خونه رو هم برده خونه سه دنگ سه دنگ برای وام مسکن در رهن بانکه و تا الان اقساطشو فقط من دادم 1. آیا خونه برای مهریه قابل توقیفه خودم در منزل سکونت دارم 2. اگه به طریقی ماشینو وکالتی بفروشم باز قابل توقیفه ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

خیانت

سلام زنم با کسی رابطه داره طرف بهش سیم کارت داده موقعیی که من خونه نیستم میندازه تو گوشی با اون طرف صحبت میکنه شماری سیم کارت پیدا کردم ولی نمیدونم سیم کارت به نام کی از دستش شکایت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

وسایل منزل

قبل از اقدام به طلاق در دفتر ثبت اسناد رسمی می‌توان از زوج نوشته‌ای گرفت ک وسایل منزل برای زوجه هست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

سرقت از هایپر مارکت ا...

خانم 40ساله هستم از بدبختی و بی پولی دست به کار اشتباهی زدم از هایپر مارکت * چند تا وسیله برداشتم که متوجه شدن و بهم چند تا فیلم نشون دادن که چیزی که نشون بده من اون اجناس رو بردم بیرون نیست فقط انگار کسی متوجه شد بهشون گفت بهم گفتن باید مبلغ 8میلیون بابت چند تا جنس بدم منم که ترسیده بودم زیر برگه ای که توش اسم و فامیل منو نوشتن و اسم اون چند قلم جنس رو نوشتن رو امضا زدن و گفتن چند روز فرصت داری مبلغو بیاری اینحا کارت بکشی.. بعد از چند روز پیام دادن که چرا نیومدین اینم بگم من بخاطر جنگ یه مدتی رو تو اون شهر بودم و گفتم نیستم که بخوام حضوری بیام و فقط تونستم مبلغ 5تومن رو جور کنم و بیشتر ندارم که بدم گفتن پس ما قانونی اقدام کنیم دیگه،، گفتم ندارم بیشتر از این مبلغ و قیمت چند تا جنس 8تومن نیست تازه 5تومن هم نمیشه ولی گفتم 5تومن رو میدم قانون هم برین من بیشتر ندارم جوابی ندادن.. یعنی اقدام قانونی میکنن؟؟ خیلی میترسم یعنی باید برم دادگاه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

تغییر نام

سلام میخواستم ببینم امکانش هست اسمم رو از امیرمحمد به دانیال تغییر بدم و چقدر احتمال اینکه مورد قبول قرار میگیره هست و اگر مورد قبول قرار گرفت چقدر طول می‌کشه در سامانه ثبت بشه و مدارک به اسم جدید بشه گرفت

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

فرستادن عکس کارت ملی

سلام من پسرم در یک طلا فروشی آنلاین ثبت نام کرده بود (زیر 18 سال) الان پولاش بستن گفتن ک دوتا حساب کاربری دارین در دو شماره شما در یک کدملی من و پسرم برای تغییر ب یک شماره دیگه باید شما عکس کارت ملی خودتون بفرستید و وایسید کارت ملی دستتون کنار صورت تون و عکس بفرستید منم فرستادم طلا فروشی آنلاین طلایین خود شماره پشتیبانی ثبت در ساعت تماس گرفتم و عکس رو در پشتیبانی سایت فرستادم بنظرتون آیا نمیتونن از این دو عکس سو استفاده کنن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

مسدودی‌حساب

با‌سلام‌ من‌ حسابم‌ توسط‌ پلیس‌فتا‌ مسدود‌ گردیده‌ است‌ و الان‌ مدت‌ یک‌ سال‌ میگذرد‌ ولی‌ هیچ‌گونه‌ شکایتی‌ و یا‌ اظهاری‌ توسط‌ دادگاه‌ و مرجع‌ قانونی‌ در مورد‌ حساب‌ من‌ نگردیده‌ تا‌ چه‌ زمانی‌ باید صبر‌ کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

کنسول

سلام،دریک ساختمان 16 واحدی بابت کنسول ،شهرداری پول خواسته 4 واحد کنسول ندارند ،ایا این هزینه را همه مالکین باید پرداخت کنند؟ نمای تمام ساختمان روی کنسول است.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

اتمام وکالت برای تعویض پلاک

سلام خسته نباشید من نوبت برا تعويض پلاک زدم ولی وکالت قبل از نوبت تاریخش تمومه. نوبت زدم قبل از اتمام تاریخ وکالت یعنی باز باید وکالت بگیرم؟ طرف خودش حضور داشته باشه موقع تعويض پلاک امضا کنه نیاز به وکالت داخل محضر هم هست باز؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

توقیف موتورسیکلت

سلام بنده با تمام تجهیزات موتور سواری بودم اما پلاکم باز شده بود و افتاده بود از رو موتور و مامورین در خیابان موتور را توقیف کردند و پرسیدن مدارک همراه داری(گواهینامه ندارم)گفتم نه و در برگه کلانتری فقط برایم نداشتن پلاک را ثبت کردند(نداشتن مدارک را ننوشتند) و گفتند بیا موتورت را در کلانتری بگیر با ارائه اسناد مالکیت موتورم راحت داده می‌شود؟(چون فاقد مدارک ننوشتند ممکنه ازم گواهینامه بخواهند؟)

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

تمکین

سلام‌ وکلای گرامی خسته نباشید. من‌ توانستم‌ نامه ازدواج مجدد بگیرم ولی در لایحه نوشته بودم نامه ازدواج بدهید شاید تهدیدی باشد و زوجه به زندگی بازگردد در این 4 سال انواع دادگاه ها برای نفقه مهریه تمکین استرداد جهیزیه فسخ نکاح و ازدواج مجدد رفتم‌ میتوانم برای تمکین و صلح و سازش دوباره شکایت کنم؟ با تشکر از همگی

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

حکم جلب

با سلام احتراما اینجانب اقدام به فروش محصولی از تبریز به شیراز نموده بودم که متاسفانه خریدار از پرداخت مبلغ امتناع نمود،با پیگیری های قضایی و ثبت مطالبه وجه،پس از طی مراحل توانستم حکم جلب سیار به همراه نیابت سراسری محکوم علیه را دریافت کنم، لازم به ذکر است وی شماره تلفن خود را خاموش کرده و آدرس محل سکونت دقیقی از ایشان در دسترس نیست. سوال بنده این بود که چطور میتوانم آدرس محل سکونت ایشان را به دست بیاورم و اینکه خودم شخصا بایستی نسبت به جلب ایشان اقدام کنم یا در صورت مشاهده در اماکن انتظامی یا قضایی،جلب خواهد شد؟ مبلغ مطالبه شده:73.600.000 تومان به همراه خسارت تاخیر تادیه از شهریور 1404

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

تهمت ناموسی

باسلام تهمت ناروای ناموسی دمدستی ترین دستاویز در مشاجره های اپارتمانیست. بخصوص درمورد مجردها.راهکار مواجهه با این افراد چیست؟ ممنون از وقتی که میگذارید.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

سهم الارث بیمار اعصاب و روان

سلام. دوست من بیماری اعصاب و روان دارد الان برای گرفتن سهم ارثش دولت اجازه نمیده میخواستم بدونم باید چکار کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

عدم تمدید وکالت ... نداشتن قولنامه

سلام. من یه ماشین 405 خریداری کردم که به واسطه یکی از دوستام بود بگفته دوستم آدم خوبیه از این حرفا منم قولنامه محضری نکردم. قولنامه دستی الانم قولنامه توی اسباب کشی گم شده وکالت تمام شده بنابه شرایط شغلی که داشتم نتونستم به موقع تعویض پلاک مراجعت کنم با صاحب پلاک تماس گرفتم ولی حاضر نیست تمدید کنه الان باید چکار کنم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

استرداد جهیزیه

با سلام. 15 سال از زندگی مشترک ما میگذره و طبق رأی دادگاه تجدیدنظر بنده محکوم شدم به استرداد جهیزیه ، ولی یسری از اقلام جهیزیه الان وجود ندارد و یا از بین رفته اند(مثلاً بنده فرش را 15 سال پیش فروختم و جدیدترش را خریدم) و اینکه قاضی تجدیدنظر بر اثر احساسات در جلسه حضوری یسری از اقلام بنده را هم به نفع زوجه رای داده و بنده محکوم شده ام که وسایل خودم را هم به زوجه پس بدهم،با این تفاسیر آیا بنده باید فرش قدیمی تهیه کنم یا وجه آن را پرداخت کنم و اینکه وسایل خودم را هم که قاضی رای داده که باید به زوجه بدهم،آیا باید همان وسایل خودم را به زوجه بدهم یا میشود مثل آن را تهیه کنم یا وجه آن را بدهم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

سهم الارث زمین

باسلام و احترام زمین ارث پدری را انحصاروراثت کردیم و وکالت تام الاختیار بدون عزل وکیل برای خرید و فروش بغیر و خود و هرگونه اقدام قانوني به برادرم دادیم. بعد از سالها هیچ اقدامی در زمینه دریافت ارث صورت نگرفته آیا مادرم میتواند سهم الارث از زمین را به نام یکی از فرزندانش کند و اینکه آیا من میتوانم سهم الارثم از زمین را درخواست کنم بدکن اینکه وکالت نامه برای بقیه باطل شود. سپاس از راهنمایی شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

تغییر تعدادی از سکه های مهریه از ذمه ی داماد به ذمه ی پدر

با سلام من چندین سال پیش ازدواج کردم. کل مهریه ی همسرم به ذمه ی خودم است. الان برای ایجاد تعادل جهت آنچه پدرم برای برادرم انجام داده، میخواهیم بخشی از مهریه ی همسرم را به ذمه ی پدرم بزنیم. برای انجام این کار به کجا باید مراجعه کنیم؟ دفترخانه ازدواج یا محضر اسناد رسمی؟ آیا تدوین یک صورتجلسه غیر محضری با امضای شهود، پدرم، مادرم و بقیه ضمانت اجرایی دارد؟ ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

تنظیم وکالت

سلام خسته نباشین. من 2 ماهه یدونه موتور خریدم از ارومیه صاحب اصلیش وکالت داده به یکی حالا اون فروخته به کس دیگه ای و... سه تا دست رفته اومده دست من حالا من زنگ میزنم به کسی که وکالت دستشه میگم وکالت رو بزن بهانه میاره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

اظهارنامه مالیاتی ارث

سلام در خصوص پر کردن فرم اظهارنامه الکترونیکی ارث آیا تمام ورثه باید وارد حساب کاربری مالیاتی خود شوند و فرم را پر کنند یا یک ورثه کافیست؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

تردد موتور سنگین

سلام موتور برای سال2011 هستش سند استرداد داره برگه اموال تملیکی امام با مهربرجسته و شماره تنه و انجین و رنگ قید شده در سند برگه خروج اموال اصلی از انبار. آیا می‌توانم تردد کنم و اگر موتور رو گرفتند میتونم آزادش کنم؟موتو Yamaha r6 600ccاست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

تعرفه کاریابی

سلام. بنده پنج نفر هستیم که1404/7/3 از نیرو انسانی شروع به کار کردیم قرار بود نفری5تومان از ماه اول کار کارفرما از حساب کم کند و به ایشان پرداخت کند تا ایشان مدارک مارا بفرستد کارفرما پول فرستاد ولی ایشون مدارک را نفرستاد تا اینکه خودم رفتم دفترشون و ایشون گفت که سفته های ما را اجرا گذاشته چون کارفرما هیچ پولی به ایشان پرداخت نکرده ‌گفت اگر شما 10 تومان حالا بهم پرداخت کنید من شکایت را پس می‌گیرم کنم 10 تومان به حساب ایشان واریز کردم ولی بعداز 2 ماه دوباره شکایت کرده حالا هم فهمیدم ایشون هیچ تعرفه ی از اداره کار نداشته که از ما نفری 5 تومان بگیره حالا چکار کنم ممنون میشم از پاسخ شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

ارثیه

سلام برادر من سال 1400هزینه درمان مامانم را داد مادرم فوت شده الان که میخوایم زمین مادرم را بفروشیم میگه من‌ هزینه هایی را که دادم به روز میخوام و اصلا نمیگه چه قدر هزینه کرده چند سال هم هست مابهش گفتیم چه قدر هزینه کردی که بهت بدیم‌هیچی نگفته الان میخواد ازما وکالت تام بگیره زمین رابفروش سهم خودش را با هزینه هاش برداره ولی مشخص نمیکنه چه قدر به ما سهم میرسه ما برگه را امصا کنیم یا نه میتونه هزینه هاش رابه روز برداره یا اصلا هزینه درمان کاری به ارثیه نداره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

ابطال تقسیم نامه دستی ارث

سلام و وقت بخیر دو سال پیش ارثیه پدر بزرگم تقسیم شد ولی ناعادلانه پدربزرگم قبل از مرگش به خاطر اینکه پدرم کارگرشون بود به پدرم زمین دادن امضا اثر انگشت مهر خودشون و شاهد بعد عنوان اومدن اون زمین رو جز ارث حساب کردن پدرم برگه دستی رو امضا و اثر انگشت رد ولی بعدش که اعتراض کرد که نباید زمین جز ترکه حساب می‌شد بعد یک تقسیم نامه دیگر هم نوشتن که یک زمین به پدرم دادن که پدرم راضی باشه تو تقسیم نامه نوشته بود که فلان جا زمین به پدرم تعلق گرفت ولی متاسفانه متراژش قید نشده بود برای همین ما متوجه شدیم که کلا پنجاه متره و اونا به دروغ به پدرمگفته بودن سیصد متر است الان پدرم می‌تونه شکایت کنه چون اصلا عادلانه نبوده تقسیم ارث پدرم هم تا کلاس هفتم درس خونده سواد زیادی نداره و اینکه خسته از سر کار اومده بود ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

مهریه

سلام. خانمم مهریشو اجرا گذاشته سهم الارث پدرم یک دانگ نانوایی بهم رسیده الان مشغول به کارم شغل دیگری هم ندارم 3دانگ دیگه هم متعلق به خواهروبرادر و 2دانگش هم متعلق به یک شریک دیگس که غریبه میباشد و مشاع هست آیا خانمم به جای مهریه میتونه توقیف بکنه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

دیه

سلام بنده تاندون ها سه انگشت دست چپ پاره شده در حادثه ناشی کار و بازرسی اداره کار بنده 20درصد مقصر دانست ایا دیه این چقدر میشه؟ ممنون از شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

ضرب و شتم شوهر توسط زن چه حکمی دارد

با سلام. همسر برادرم موقع دعوا برادرم را میزنه یا میزنه توی سرش یا ضربه بهش میزنه و جیغ و داد راه میندازه دچار توهم و بدبینی شدید هست و هر موقع بیاد خونه پدر و مادرم و بره یه بهانه پیدا میکنه و دعوا راه میندازه اخیرا هم به پشت گردن برادرم ضربه زده و جاش کبوده و جای چنگش هست خواهرم اونجا رفته و بعد دعوا دیده چکار باید بکنیم تا سر جاش بشینه ایا شهادت خواهرم قابل قبوله ؟ آیا این رفتار حقی برای برادرم ایجاد میکنه که طلاقش بده و تخفیفی توی مهریه بدن برادرم کارگر قراردادی هست و فقط یه خونه داره که مبایعه نامه داره سند نداره اگر درخواست طلاق بده چه حکمی براش صادر میشه آیا خونه اش مصادره میشه ؟ چون سند به نام برادرم نیست؟ مهریه هم 214 سکه هست چطوری باید پرداخت کنه دادگاه چه حکمی میبره به نظر شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

دعوای خانوادگی

سلام و وقت بخیر خدمت شما امیدوام حالتون خوب باشه دیروز خواهر بنده بدون اجازه و هیچ دلیلی وارد خونه من شدن وجلوی چشم بچه ها خانه من رو بهم ریختن و شیشه های خونه رو شکستن و فحاشی های بسیار بدی میکردن(در روزهای قبلش هم پیام های فحاشی برای من ارسال میکردن) وهمینطور شروع به زدن من کردن درحالیکه من هیچ کاری باهاش نداشتم من هم برای دفاع از خود او را زدم خواهر من موقع خروج از خانه گوشی بنده رو برداشتن و قصد فرار داشتن ک من او را گرفتم و به طور غیر عمد قسمت نرمه گوش او پاره شد و گوشواره از گوششون افتاد و همینطور پا و دست دختر من کبود شده ایشون جلوی پلیس ادعا کردن ک من گوشواره اون رو برداشتم و دزدیدم درحالیکه من گوشواره اون رو جلوی دخترم و همسایه بهش تحویل دادم و همچنین ادعا میکند به من 50 میلیون پول قرض داده درحالیکه پولی به من نداده! دیروز با اصرار خانواده باهم صحبت کردیم تا مشکل حل بشه و ایشون گوشواره من رو ازم گرفت و هنوزم ادعا دارن ک گوشوارش دست منه درحالیکه من شاهد دارم ک دیدن گوشواره رو بهش پس دادم.خواهر من سابقه بستری در بیمارستان روانپزشکی ابن سینا دارن و علاوه بر اذیت من مادر و پدر من رو هم که ناتوان هستن رو اذیت میکنن و ان هارو هم میزنن و از خونش بیرون نمیرن مادرم چنباری از خونه انداخته بیرون اما با ابروریزی در کوچه و خیابان و شکستن شیشه ها مادرم کوتاه اومدن و راهش دادن و 24 شبانه رو همش در اونجا هستن و وقتی من به اونجا میرم تا سری به مادرم بزنم با من دعوا میکنن که چرا اومدی اینجا مگه من خونه اون میرم؟ حالا هم میگه من میرم پزشک قانونی و دادگاه دیه گوشم رو میگیرم سوال من اینه ایا به دادگاه برم طرف اون هستن یا من؟ من تقصیری ندارم و او بدون اجازه وارد خونه من شدن و شروع به دعوا و فحاشی کردن و اسیب دیدگی گوش هاشم غیرعمد بوده چون ما وضع مالی خوبی نداریم حتی خود خواهرم هم میدونن و توانایی پرداخت دیه رو نداریم‌ کاری از دست ما میاد ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...