درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/19

بیمه تامین اجتماعی

باعرض سلام و وقت بخیر. بنده متولد دی ماه 84هستم خرداد ماه سال 1403تحصیلم تموم شده و ازم مهرماه سال جاری در حال تحصیل در دانشگاه می‌باشم (یک سال پشت کنکور بوده‌ام) ترم اول مرخصی رد شده برام و حالا که ترم دوم به دانشگاه رفتم و گواهی اشتغال به تحصیل از وزرات علوم گرفته ام ،تامین اجتماعی بهانه می‌آورد که چون یکسال از تاریخ قطع بیمه به صورت خودکار میگذره ،دیگه نمی‌تونید گواهی اشتغال به تحصیل ارائه بدید و مورد پوشش بیمه پدر قرار بگیرید آیا همچین قانونی وجود داره ؟میتوان از بیمه بابت تحت پوشش قرار ندادن بیمه شکایت کرد. لازم به ذکره که هم به شعبه بیمه موردنظر و هم به شعبه بیمه غرب تهران مراجعه کردم و همین جواب رو گرفتم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

قرارداد کافه رستوران

سلام وقت بخیر توی یه مجموعه غذایی یه کافه هستش که یک شخصی اجاره کرده و وسایل حرفه ای داخلش قرار داده الان اون طرف رفته و می خواد با من شراکت کنه و میگه لوکشین و دستگاه از من نیرو و کار هم از تو هزینه های جانبی و مواد اولیه هم از دخل کم بشه و در نهایت هم سود نصف ایا این پیشنهاد منطقی هستش و ایا امکان داره این پیشنهاد نقشه باشه برای گیر امداختن من و بدهکار کردنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

پرداخت مهریه

با سلام و سپاس از همراهی شما عزیزان... درصورتیکه سفر زیارتی حج عمره در عقدنامه زوجه قید نشده باشد و زوج به درخواست زوجه او را به سفر زیارتی حج عمره ببرد،هنگام مطالبه دین مهریه،در رویه قضایی، ایا هزینه سفر حج عمره زوجه محاسبه میشود و از مجموع مهریه زوجه کم میشود یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

مدارک ترنس اتباع بعد عمل چه میشود

سلام من ترنس افغان هستم وساکن ایران هستم وتقریبا کاراهای مجوزم را انجام دادم میخوام بدونم بعدعمل مداک هویتی من رادولت ایران میتواند تغییر دهد یا نه؟ ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

رای تعدیل اقساط

سلام خدمت شما وکلای عزیز سوالی داشتم بنده محکوم به 9 ماه یک سکه هستم پیش قسط و 4 قسطم رو دادم برای قسط بعدی که سررسیدش 1405/02/23هست قبل از موعد قسط تعدیل اقساط زدم 1405/02/12 رسیدگی شد 1405/02/14 رای تعدیل صادر شد از 9ماه یک سکه به 18 ماه یک سکه تغییریافت. سوالم اینست الان این رای تعدیل شامل قسط پیشرو (1405/02/23) میشود یا خیر؟ با تشکر.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

در مورد سفر خارج کشور

ببخشید من قبلا ترکیه رفتم و حدود 7ماه در ترکیه ماندم موقع برگشت پول همرام نبود نتونستم جریمه رو پرداخت کنم و 6ماه دیپورت کرد الانم از دیپورتی اومدم بیرون اگ برم میتونم موقع ورود پرداخت کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

افترا ضرب و شتم و فحاشی

سلام مادر همسرم سکته کردن و سابقه فشار خون داشتن و ما چون باهاشون دوماه قبل بیماریشون بحث ودعوا لفظی داشتیم ویک هفته قبل بیماریشون من فقط در حد چندکلمه گفتم که دوربین مدار بسته مارو که شکوندید بیارید درهمین حد، به من میگن شما باعثش شدین فشار عصبی بهش وارد شده وهمه جا شایعه پراکنی کردن و سرهمین با فرزندانشون بحثمون شد که رفتم شکایت تنظیم کردم بابت افترا هم بابت فحاشی که ازشون فیلم داریم مامور کلانتری هم در حین گزارش نویسی شاهد بودن ودر برگشون ذکر کردن الفاظ رکیک و زشت بکار بردن و حمله ور شدن وکبودگی وخراش ایجاد شده و برگه پزشک قانونی هم هست بابت بی ابرویی که در کوچه وساختمان راه انداختن هم میشه اعاده حیثیت کرد ؟میخواستم بدونم اینهمه دوندگی کنیم اخرش نتیجش چی میشه ؟ ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

سوال برام که هم از نقطه کور بوده هم سرعت داشته

سلام من با ماشین شخصی در شهر رانندگی میکردم که ناگهانی یک اسب از یک خیابان وارد راه اصلی شود وبه ستون وسط ماشین خورد هم نقطه کور بوده و هم سرعت بالایی داشته راهور اومده و منو 50 ٪ مقصر کرده. درسته؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

تعهدنامه

همسرم حدود 7 8 ماه یه سیم کارت مخفی داشته که از دوستش گرفته بوده آیا این کار خلاف قانون هست یا نه و بنده از ایشان یه تعهد نامه دستی گرفتم و از خود تعهد نامه و لحظه امضا ی همسرم فیلم هم گرفتم آیا این تعهد نامه معتبر می‌باشد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

اثبات وقوع عقد بیع. بطلان تقسیم نامه عادی

با سلام و خسته نباشید پسری ملکی فاقد سند و قولنامه ای را از پدرش با مدارک غیر قابل انکار و پرداخت دیون متعدد پدر. و همچنین نجات ملک از توقیف و مزایده که توسط احدی از طلبکاران پدر انجام شده بوده، خریداری کرده است و عمویش که شریک ملک بوده قولنامه پسر و پدر را گواهی و تأیید و امضاء نموده و حتی با پسر خریدار توافق و صورتجلسه امضاء کرده و بین ملک دیوار گذاشتند و هر کدام سهمشان را جدا کردند. که پدر از این موضوع کاملاً مطلع بوده و هیچ جلوگیری یا ممانعت یا اقدامی برای انکار یا ابطال قولنامه با پسرش انجام نداده، چند سال بعد، پسر در لحظه ای بقصد کمک به خواهران و برادران خود و حرمت به پدر، یک تقسیم‌نامه عادی دستنویس مینویسد که این ملک برای همه فررندان پدر باشد ، و دوروز بعد ،یک برگه دستنویس فرزندان نزد پدر مینویسند که پدر رضایت داد این ملک بابت سهم ارث بین فرزندانم تقسیم شود، این برگه را پسر خریدار امضاء میکند، اما در واقع خود پسر خریدار مالک ملک بوده نه پدرش، چند روز بعد به دلیل رفتارهای بد خانواده ، پسر خریدار منصرف میشود و سریعا با پیام و تلفن و اظهارنامه برای پدر و خانواده، اعلام میکند این تقسیم نامه و برگه و امضاء من بابت ملک را قبول ندارم و باطل هستند چون این ملک متعلق به خودم بوده و هست و متعلق به پدر نبوده و نیست، و شما در این ملک سهمی ندارید ، پدر هیچ پاسخی به اظهارنامه در جهت رد ادعای پسر خریدار یا عدم وقوع عقد بیع نمیدهد و خانواده هم اقدامی نمی‌کنند، هیچ قبض و تصرفی نیز انجام نداده و ملک در تصرف خود پسر خریدار است، 3 سال بعد از فوت پدر، وراث با استناد به همین برگه تقسیم نامه و برگه ای که پدر امضاء کرده که بابت سهم ارث بین فرزندانم تقسیم شود، دادخواست تقسیم ترکه همین ملک بعنوان تنها دارایی پدر مطرح میکنند. دادگاه با توجه به اراعه مدارک بیع نامه از سوی پسر خریدار، قرار توقف رسیدگی به تقسیم ترکه را صادر کرده تا پسر خریدار در دادگاه دادخواست اثبات مالکیت و اثبات وقوع عقد بیع را مطرح نماید، پسر خریدار یک دادخواست به دادگاه اراعه میدهد، تأیید رجوع از هبه ،، اثبات مالکیت، اثبات وقوع عقد بیع ،، الزام به تنظیم سند،، دادگاه قرار عدم استماع زده و ذکر نموده که در ستون خواسته، اثبات وقوع هبه درج نگردیده است و در این مرحله قابلیت رسیدگی ندارد. اکنون تکلیف پسر خریدار چیست؟ اولاً چگونه تقسیم نامه عادی و برگه ای که پدر امضاء کرده را بی اثرکند، و چگونه دادخواست جدید مطرح کند؟ آیا اصلا نیاز است اثبات وقوع هبه و تایید رجوع از هبه نوشته شود یا فقط اثبات وقوع عقد بیع و مالکیت کافیست؟ در کل چالش این نزاع، تقسیم‌نامه و برگه ای که پدر امضاء کرده است، در حالی که پدر دیگر مالکیت بر ملک نداشته و قبلاً به پسر خریدار واگذار نموده که تمام مدارک غیر قابل انکار و قابل اثبات جهت این مسعله موجود است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

نتیجه نهایی تصرف دیوار ملک دیگران

سلام.ارادت مالک باغ کنار باغ اینجانب بدون توجه به عدم رضایت من اقدام به استفاده دیوار ملک من برای خودش کرده مثلا پلاستر و گچکاری ساختمان نموده حین کار هم خساراتی به ما زده من ازش شکایت کردم که دیوار رو به حالت اولیه بر گردونه میخاستم بدونم نتیجه حکم قاضی چی هست آیا زمان و هزینه هایی که انجام میدم بی ثمر هست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

محدثه

میشه زهرا رو به محدثه تغییر بدم محدثه هم لقب فاطمه زهراست عادت کردم پدرم راضیه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

استماع گواهی گواهان

با سلام خدمت وکلای محترم برای من یه ابلاغیه اومده تحت عنوان استماع گواهی گواهان و متنشم نوشته که دعوی فلانی به طرفیت مبنی بر فرار از صحنه تصادم و خودداری از کمک به مصدوم با توجه به علت حضور مندرج در این ابلاغیه به شما ابلاغ می گردد ظرف مهلت مقرر به عنوان مطلع در شعبه حاضر در صورت عدم نتیجه جلب صادر می گردد این ابلاغیه از دادگاه صلح مجتمع قضایی اومده راجع به چیه و اینکه من باید چیکار کنم و آیا بازداشتی دارد یا خیر لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

گرفتن سهم الارث با مهریه ی مادر

سلام وقتتون بخیر پدرم قبل از مادربزرگم از دنیا رفتن زمانی که مادربزرگم در قید حیات بودن سهم الارثی که از پدرم می‌بردن رو وکالت دادن به من و برادر و مادرم. حالا که مادربزرگم فوت شده عمه ها و عمو ها مدعی اون سهم الارث میشن؟ چه راهکاری هست که بتونیم اموال رو برای خودمون کنیم؟ مهریه ی مادرم می‌تونه کمک کنه که سهمی نصیب عموها و عمه ها نشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

رهایی از کمپ

بنده همسر صیغه ای هستم و ایشان رو کلانتری تحویل کمپ سپاه داده. است مادر مریض دارد و پدر ایشان اصرار دارد کمپ بماند وخودایسان تمایل به ترک ندارد آیا میتوانم برای آزادی اقدام کنم چطور و از کجا

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

دادخواست استرداد لاشه چک صوری

سلام شهریور سال 1403 ناخواسته و از روی سادگی از طرف همسایه ام به چالشی کشیده شدم که دارم تاوان پس میدم. به خواسته همسایم 10 فقره چک صوری با مبالغ مختلف به ارزش 12 میلیارد تومن به نام اشخاص مختلف از جمله پدر همون همسایم که چک 2 میلیاردی ثبت کردم. لاشه چکها رو تا برج 7 سال 1404 پیش خودم نگه داشته بودم. تا اینکه احساس کردم کلاهبرداری و یا کار غیر قانونی داره صورت میگیره که همه چکها رو بجز اون چکی که بنام پدرش بود با هماهنگی افراد باطل کردم و بخودم برگردوندم. یه شب این خانواده به بهانه شب نشینی به خونه ام اومدن و طبق برنامه ریزی قبلی همه ی لاشه چکها رو سرقت کردن و چکی که بنام پدرش بود رو برگشت زدن منم بی خبر چند روزی در حال صحبت با اون خانواده بودم که مسالمت آمیز پسشون بگیرم و متاسفانه دیر اقدام به اعلام سرقت کردم ولی پدر اون همسایه ترسید و لاشه چکها رو بجز اونیکه بنامش بود رو پس داد و طبق برگه ای که نوشتیم و امضا و انگشت زد ضمن اشاره به سریال چکی که بناحق برگشت زده بود و اینکه اصلا منشا مالی وجود نداشته و بنده به اونها بدهکار نیستم و طلبی وجود نداشته تعهد داد که در اسرع وقت لاشه چک برگشتی و برگه گواهی عدم پرداخت رو پس بده ولی الان با گذشت 7 ماه هنوزم لاشه چک رو پس ندادن. ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

تدلیس یا فریب در ازدواج

سلام وخسته نباشید حدود یک سال پیش با خانومی اشنا شدم که فسخ صیغه کرده بود وبدون اجازه از خانوادش با مردی اشنا شده بود که مدعی شده بود مجرده اما زن و دو بچه داشته اما وقتی با این خانوم اشنا شدم جدا شده بودن ووضعیت مالی بد داشتن شاید ازدواجم درصدی دلسوزی بود دورغ نگفتم اولا اشنای همسایه ها مدعی بودن این خانوم دو دفعه دوتا ماشینی به خونه این خانوم رفت امد داشتن مدعی شد پسر خواهر وعموم بود ولی بعد از عقد متوجه شدم عموی در کار نبود وخودش کردن گرفت که گفت اشتباه کردم دورغ گفتم در صورتی اگه گفته من هیچ وقت حاضر به ازدواج حتی دوستی هم نبودم چون ندسال خانه پریم در همان محله هست از پچ پچ همسایه دارم دیونه میشم چکار کنم برای طلاق خواهش میکنم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

تصادف

الان اعتراض کردم به کارشناسی راهنمایی رانندگی اون هم هیئت پنچ نفره فرستاد مهلت 7روز داده بود منم باید هزینه پرداخت میکردم 7500تومان نتوانستم پول را جور کنم 7روز گذشت بود 8روز برم پول واریز کنم میشه قاضی قبول میکنه بهش بگم پول نداشتم یک روز گذشته از مهلت شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

وکالت ماشین

سلام وقت بخیر من وکالت ماشینم در زمان جنگ تمام شده همون روز های اول جنگ بعد رفتم دفتر پیش خان گفت سیستم قبول نمیکنه باید واکلت بگیری علان صاحب ماشینم وکالت نمیده من الان باید چیکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

کلاهبرداری

بامن تماس گرفتن از خط تهران گفتن پول بزن بحساب برنده شدی پول زدم الان 4روز ه تماس گرفتم گفتن ارسال کردیم الان ج کنم تلفن ثابت بوده از تهران ادرس دادن و4تومن واریز کردم پرینت اینارو دارم ... چکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

سوپیشینه

با عرض سلام و خسته نباشید. آیا امکان دریافت سوپیشینه شخص دیگری در رابطه با مواد مخدر و زندانی بودن آن شخص میتوان گرفت؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

خودزنی

سلام بنده ده سال پیش روی دستم خودزنی داشتم و 6 سال پیش گواهینامه پایه 3 که داشتم گم شد و برای المثنی که رفتم بازدید بدنی کرد فرستاد کمسیون تا سال 1500 ممنوعیت زد و بعدشم بهم طول درمان داد طبق نظر خود پزشک مربوطه درمان شدم و حدود یک سالو نیم زمان برد که گواهینامه اومد با اعتبار 2سال و بعد از پایان اعتبار گواهینامه برای تمدید رفتم بدون کمسیون تایید زدن و گواهینامه با اعتبار 10 سال اومد برای پایه 2 ثبت‌نام کردم 8 ماه پیش معاینه چشم گفت بخاطر اینکه توی سیستم هسته که یک بار رفتی کمسیون باید برای پایه 2 حتماً بری کمسیون ولی گرگان کمسیون گفتن برای پایه 2 نمیتونن انجام بدن نامه دادن برای تهران من معافیت سربازی هم ندارم حقیقت سربازی سال 98 رها کردم و ادامه ندادم الان من کمسیون تهران برم بهم پایه 2 میدن خط روی دستمم دارم لیزر میکنم که اثرات خودزنی از بین بره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

بهزیستی

سلام دوتا از بچه های منو بهزیستی گرفته چون شوهرم اعتیاد داره ودومی رو تو بیمارستان ازم گرفتن به من گفتن بچه مشکل داره اگه بستری نشه امکان داره تشنج کنه بعد ازم امضا گرفتن روز بعد که رفتم بچه رو مرخص کنم گفتن بچه رو نمیدن گفتن از من تست اعتیاد گرفتن جوابش مثبت بوده با وجودی که من اعتیاد ندارم گفتم خوب دو باره آزمایش بگیرید دیگه اهمیتی ندادن حالا منم نه میتونم وکیل بگیرم ونه راه چاه قانون رو بلدم شمارو به خدا کمکم کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

نامه پزشکی قاونی

اگه یه سال از صورتجلسه کلانتری ونامه پزشک قانونی گذشته باشه میشه شکایت کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

نقطه زنی سیم‌کارت

سه سال پیش در یک خانه با خانمی عقد کردم، شهود عقد قبول نمیکنن که در دادگاه شهادت بدن، آیا امکان ثابت کرده حضور آن ها در محل عقد با نقطه زنی هست؟ با توجه به این که سه سال از زمان عقد گذشته

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

مرور زمان اجرای حکم

باسلام و احترام اگر کسی سال 91 به جرم کلاهبرداری با مبلغ 30 میلیون تومان محکوم به یکسال حبس شده باشد و خودش را برای اجرای حکم معرفی نکرده باشد و متواری باشد و وثیقه گذار هم فوت کرده باشد و نتوانند از آن طریق کاری انجام دهند ، مشمول مرور زمان طبق ماده 107 قانون مجازات می شود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

مستمری پدر

در خصوص اینکه خواهر من به صورت غیرقانونی و غیر رسمی در خارج از کشور ازدواج کرده و نیز بچه دار شده و در ایران شناسنامه ایرانی خودش نام فرزندانش قید شده و اکنون به عنوان فرزند دختر مستمری پدرم رو دریافت می‌کنه باید چیکار کنم چگونه اعتراض کنم چون اشتون از لحاظ قانونی نباید بعنوان فرزند دختر مجرد مستمری پدر رو دریافت کنه!

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

احضاریه

احضاریه تعیین مهلت جهت انجام کاربرای شخصی سمت ومرتبط اعلام ایرادات درجراعم موضوع صلاحیت دادگاه کیفری یک.. یعنی چه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

کمپ اجباری

آقا عرض ادب یه سوال جدی داشتم که مطمئنم سوال خیلی هاست اقوام درجه یک میتونن هر موقع دلشون خواست برن کمپ پرونده پر کنن بعد مارو بندازن کمپ؟ فقط چون مواد مصرف میکنیم؟!! من موقعیت شغلی خوبی داشتم توی فرودگاه امام توی جنگ 12 روزه رفتم شمال محلمون؛ توی این بین مادرم کمپ زنگ زد و منو بردن کمپ 4 ماه توی اون کثافت دونی نگهمداشت وقتی اومدم بیرون کارمو از دست دادم که هیچ، پرونده هایی که داشتم که به نفع من داشت پیش میرفت،توی همش محکوم شده بودم،اعتراضم زدم نامه از کمپم بردم دادگاه قبول نکرد؛ مادرم خونه ای که رهن کرده بودم تخلیه کرد(اجاره بنام خودش بود) که مجبثر بشم برگردم پیش خودش شمال؛ همچنین کلیه اسباب اساسیه خونمو رو داد سمساری، حتی لباسامم نیاورد شمال از اون همه زندگی که جمع کرده بودم فقط ماشینم مونده! منی که موج 12 روز جنگ تو سرم بودم پناه برم شما بعد چهار ماه توی اون لجن و با اون برخورد قبیحشون گرفتار شدم وقتی هم که اومدم بیرون دیدم همه چیمو به دلخوشی پاکی به گاز دادن خلاصه من میخوام هم مصرفمو ادامه بدم هم تحت هر شرایطی هست کاری کنم که خانوادم نتونن منو بفرستن کمپ؛ اگه کسی راه قطعی برای این کار داره ممنون میشم راهنمایی کنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/19

توقیف حقوق

با سلام بنده و یک نفر دیگه از خانمی شکایت داریم به عنوان ضامنین ایشان، این در صورتیه که ایشان از پرداخت اقساط سر باز زده و هر ماه بانک از حقوق بنده و یک نفر دیگه مبلغی را کسر می‌نماید، ناگفته نماند که شخص بدهکار مستمری بگیر شرکت نفت میباشد ،آیا میتوان از طریق دادگاه حقوق ایشان را توقیف کرد با تشکر از وکلای محترم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...