دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/21
سلام بنده یک چشمم تنبلی داره زانومم یکبار عمل رباط صلیبی و مینیسک انجام دادم تو بچگی هم سی سال پیش عمل چسبندگی روده انجام دادم و الان هم تو سمت دیگه چسبندگی دارم میخواستم بدونم معافیت دایم بهم تعلق میگیره یا نه ؟ تشکر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
زمانی که اعسار و از خدمات قضایی ثبت میکنیم همون لحظه توو سیستم شعبه میشینه ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام چندتا پرونده دارم اتهام سرقت آخرین پرونده غیبت زندان است فقط حکم شلاق هست آیا آخرین شعبه صادرکننده رأی باید تصمیم بگیرد ممنون میشم از پاسخ های شما
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام وقت بخیر من سال 1404 یک خودرو پژو مدل 89 خریداری کردم و پی بردم که خودرو از صندلی عقب تا صندوق دو تکه شده در ضمن خودرو تعویض پلاک نشد چون خودرو دست به دست شده و الان در حال رسیدگی پرونده در دادگاه است خواستم بدونم آیا مجوز تعویض اتاق به همچین موردی داده میشه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام خسته نباشید بابت رایگان بودن پرسش و پاسخ تشکر میکنم از شما دوتا دختر دارم پیش خودم هستن و دوست دارن با من زندگی کنن میخواستم بپرسم میشه جلسه طوری برگزار بشه که دخترهام وقتی میان پدرشون حضور نداشته باشه و اصلا ندونه که اون تاریخ قراره بیان دادگاه ؟ همون جلسه دادگاه حضانت میتونم موضوع نفقه رو مطرح کنم همون موقعه مشخص بشه یا باید پرونده جدا تشکیل بدم بابت نفقه و مقدار نفقه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام برادر من در خانه پدریمون چندین وسیله داشته و خانه پدریمون ب علت اختلاف ما و ارث و میراث ب مزایده گذاشته شده ما چندین بار ب برادرم پیغام دادیم ک وسایلتو بیا بردار ولی ایشون نیمدن حالا رفته شکایت کرده از مادرم و من و برادرم ک خیانت در امانت کردیم و وسایلی ک نوشته اصلا تو خانه پدریمون نبوده از اول و دو شاهد هم برده الان واقعا ما موندیم چیکار کنیم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام وقت بخیر پدر بنده چند سالی هست که فوت شده ایشون دودانگ خانه به اسمشون بود که قولنامه ای هستش مدتیه متاسفانه برادر بنده نیز فوت کردن و الان همسر ایشون با دو فرزند رفته مهریشو اجرا گذاشته ایا این خانم میتونه از این دو دانگ خانه مهریشو وصول کنه؟ما چهارتا خواهر و دو برادر هستیم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام من یک ماه پیش زمینی از یک خانم خریدم الان متوجه شدم شوهر این خانم 15 سال پیش زمینو به یک نفر دیگه فروخته و خانم اطلاعی نداشته خانم خودش هم تازه متوجه شده ایا میتونم فروش مال غیر شکایت کنم و اینکه شامل مشمول زمان میشه یا نه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
من حدود یک سال و نیم پیش جای بدهیم که مبلغ 70 میلیون بود موتورمو که مبلغش 120 میلیون بود دادم به طلبکارم بدون هیچ قولنامه ای و تعهد محضری که مابقی 50 تومن برام بریزه تا سند بزنم.لان حدود یک سال و نیم هیچ خبری از واریزی نیس و اون 50 تومنی که میخواد بریزه دیگه ارزش قبل نداره.بنظر شما میتونم موتورمو پس بگیرم؟لطفا کمک کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
آیا حقوق بازنشستگی نیروهای مسلح پدربزرگ که تا الان به مادر تعلق میگرفته بعد از فوت مادر به نوه دختر مجرد تعلق میگیرد؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام یک نفری همچین پیامی به من داده به نظر شما میتونه کلاهبرداری باشه؟ : یه سهمیه باجت بهت تعلق میگیره یه سهمیه دلار شما سهمیه تو انتقال میدی به اون شرکت اونم پولشو میده بت 13/400 میلیون که تو حسابی که باز میکنی میریزن که وام بهت تعلق بگیر 13 میلیون 400 تو حسابت 40 روز باید بمونه ولی ده میلیون دیگم میریزن به حسابت اونو میتونی خرج کنی حالا مبلغ وام چقده 200 تومن وام خرید کالا هست که ماهی 12 تومن قسطشه که خودتم بخوای بگیری باید اون 13/400 رو بریزی حساب باجتت بد دوتا ضامنم بزاری ولی اگه بخوای بفروشی همه این کارارو دفتر میکنه شما فقط 23 تومن تو میگیری سهمیه تم انتقال دادی دیگه به اون شرکت 13/400 روز دوم روز آخرم 10 تومن شون واریز میشه در اخر که کارای گوشی تموم شد یه محضر پیدا کنید همگی باهم برید وکالت سهمیه وامو بزنید برا شرکتو تموم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام وقتتون بخیر ببخشید یک سوال داشتم پدر و مادر بنده سالها پیش از هم جدا شده اند و پدرم هم چند سالی میشه که فوت کرده اما پدربزرگم هنوز زندست. اگر پدربزرگم فوت کنه حق پدرم به من میرسه یا خیر؟ یعنی عمو هام و عمه هام میتونن بدون اینکه منو بخوان همه چیز رو بفروشند؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با سلام،خانه قولنامه ای صفر خریدم،داخل قولنامه امتیاز مجزا است، دیروز از شرکت برق، کنتور 4واحد و کنتور سه فازآسانسور را وصل کردن، سازنده،کارهای کنتور و کرده میگه باید 25میلیون هزینه بدین تا کنتور شما مجزا باشه. عصر با برقکار اومده برق واحد من و وصل کرده به برق مشاع (کنتور 3فاز) هیچ بدهی هم به سازنده خانه نداریم.زمان خرید خانه تخفیف نداد و گفت برای کارهای کنتور باید هزینه بده بنابراین هیچی کم نکرد. متن داخل قولنامه(امتیاز برق مجزا منوط بر همکاری دهیاری)امتیاز آب مجزا/امتیاز گاز مجزا سوال،آیا کارش غیرقانونیه؟من چطور می توانم حقم را بگیرم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
موردی پیش آمده که فرد به سن بیست سال رسیده اما شناسنامه عکس دار ندارد و برای عکس دار کردن نیازمند ضمانت یک کارمند دولتی است آیا فیش استخدام آزمایشی دانشجو معلم را قبول میکنند
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
مبلغی را از یکی از دوستانم که کارمند شهرداری است قرض گرفته و سر ماه به او پس داده ام ماشینی ثبت نام کرده بودم بابت ان قرض گرفتم حالا فردی که پول را داده بابت ارتشا گرفتن و اومدعی شده پول را به چند نفر داده که من هم جز انها بودم اول اینکه پول از حساب دوستم به حساب من واریز شده دوم اینکه قبل از پرداخت پول ماشین که در قرعه کشی در امد پول را پس دادم و پول 35 میلیون قرض بوده حالا دادگاه ما رو خواسته ومن هم مدارک رو بردم که پول روپس دادم قبل از واریزی ماشین دادگاه اول ارتشا نوشته بود دو روز پیش ابلاغ اومده در صلاحیت دادگاه نیست و جرم پولشویی است در ضمن من کارمند شهرداری هستم و در منطقه دیگر جدا از دوستم مشغول به کارم ولی قبل از گرفتن پول پیش دوستم کار میکردم مرا راهنمایی کنید بنظورتون دادگاه چه حکمی میده و چطور میتونم دفاع کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
تقسیط مهریه و توقیف یه چهارم حقوق
با سلام، در تامین خواسته مهریه و اجراییه که صادر شد، یه چهارم حقوق زوج از محل کار توقیف شد. زوج اعسار از پرداخت مهریه داد و حکم قطعی هر 18 ماه یه سکه داده شد. الان زوج با استفاده از حکم اعسار تقاضای رفع توقیف حساب داده است. مگر یه چهارم حقوق مال تعریف نمیشود و جز مستثنیات دین به حساب نمی آید؟ آیا راهی هست طبق قانون با تقسیط مهریه، یه چهارم حقوق توقیف بماند تا زمان استهلاک مهریه ؟ اکثر نظریه های مشورتی جایز دانستند.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
انصراف دادم از دانشگاه افسری سپاه
از دانشگاه افسری سپاه انصراف دادم قبل از جنگ انصراف دادم الان زنگ زدن میگن 500 میلیون سفته و پرینت حساب هات بیار من توانایی پرداخت جریمه ندارم اگه نرم برا تسویه چه میشه ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
درود بر شما در شرکتی مشغول کارم که ساعت کاری از 8هست تا 17، یعنی روزانه 9ساعت ولی میگن تا 17 رو بجای ساعت ناهار میمونین و اضافهکاری نمیدن. میخواستم بدونم این کارشون قانونیه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام خوبین؟ من بیماری ویتیلیگو دارم از پرسنلی فراجا هستم به چه مدارکی باید برای بازنشستگی اقدام آیا برای بازنشستگی سن ملاک هست چون سن من 25 هست؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
یه ماشین خریدم صاحب سند مهاجرت کرده و دسترسی ندارم بهشون. چطوری میتونم سند بگیرم و تعویض پلاک کنم. روال قانونی از طریق دادگاه چیه؟ از کجا شروع کنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام من یک روز هست که مبلغی برای پیش پرداخت به وکیل دادم و الان پشیمان شدم و ایشان هنوز کاری انجام نداده. آیا امکانش هست مبلغ را پس بگیرم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
با سلام بنده ماشینمو به پدرم سپرده بودم الان بیمه نامه ماشین تمام شده و قصد توقیفش رو دارم به دلایل جدایی و طلاق از مادرم و پدر به دلیل مصرف روان گردان با ما لج کرده و الان ماشین دستش هست چطور میتونم ماشین رو توقیف کنم چون وقت دادگاه پاسگاه ندارم و پولم نمیرسه فقد ماشین رو میخام پس بگیرم از طریق دولت ممنون میشم همراهی کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
اگه زوجه به تمکین محکوم شود و بعدا بخواد شکایت کنه و حکم ضرب و شتم عمدی و تهمت و افترا داشته باشه میتونه حکم تمکین رو رد کنه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام وقت بخیر من اسمم معصومه است میتونم اسمم و به اسم هایی مثل مانیا مانیسا ماریا مانلی تغییر بدم ؟؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام وقت بخیر من مدتی مددجو بهزیستی بودم پرونده اجتماعی داشتم بعدش نه وامی گرفتم نه که همسرم ترک کرد ..قطع مستمری زدند و بازتوانی کردند خواستم بپرسم میتونم دوباره پرونده اجتماعی تشکیل بدم مستمری بگیرم باشرایط اینکه بازتوانی زدند
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام من ماشینی رو اوایل عید خریدم و بعد از گذشت حدود یکماه ماشین مشکل فنی پیدا کرد و طبق نظر تعمیرکار و کارشناسی ک بعد درخواست دادم موتور ماشین دستکاری شده بود وحدود 139میلیون هزینه برآورد کردند و 60 تومن هم ما به متفاوت قیمت اصلی خودرو و خرید ما نظر دادند حالا فروشنده تقصیر رو قبول نمیکن و شورا ب ما گفتن ماشین رو تعمیر نکنیم و خودرو تو پارکینگ است با توجه ب اینکه هنوز مشخص نیست دادگاه می تشکیل میشه و آیا ب نفع ما رای بده و تورم و گرون شدن قطعات و تعمیر و علافی و ضرری ک ما داریم متحمل میشیم باید چکار کرد من دادخواست اولیه ای ک دادم ب لطف دفتر خدمات قضایی و بی تجربگیم خودم بسیار ناقص هست و هزینه خسارت و ضررو زیان ب نرخ روز و تاخیر تادیه توش خواسته نشده و اصلا توضیحی در مورد موضوع مربوط داخلش نیست من باید چکار کنم ک حقم ضایع نشه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
سلام خسته نباشید. من پارسال مهریه از طریق ثبت اجرا گذاشتم یک نامه کسر از حقوق به من دادن بعد از دوماه من انصراف دادم چیزی وصول نشد خودم خواستم که انصراف بدم به دلیل اشتی با همسرم دارایی همسرم فقط همین حقوق هست الان خیلی پشیمانم ایا میشود از طریق دادگاه اقدام کنم برای اجرا مهریه من خانه دارم در اوردن شاهد مشکل دارم چکار کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
من درخاست تحریر و مهر و موم ترکه دادم حل اختلاف منطقمون ابلاغ فرستاد به همه ورثه که به اموالی که اسناد دارین برای جلسه بیارین دیروز جلسه برگزار شد ولی من حضور نداشتم حالا چطور میتونم به اون اسنادی که ارائه شده یه نسخه دسترسی داشته باشم امکان پذیر هست؟ و اینکه کی به تقسیم ترکه اقدام کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
درخواست رفع مسدودی حساب بازنشستگی
اینجانب بازنشسته رسمی آموزش و پرورش در شهرستان پیرانشهر هستم. به علت چک برگشتی حساب مستمری ماهانه ام از طرف اجرای احکام مدنی دادگستری استان البرز ، شهرکرج مسدود شده ، درحالی که غیر از مستمری هیچ درآمددیگری ندارم. چگونه میتوان برای رفع مسدودی اقدام کرد؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/21
خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.