درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/21

مهریه

سلام وکلای محترم میخوام دادخواست مهریه بدم 300 سکه طرح جدید چون خانم اول اقا مهریه می‌گرفته حقوقی که میگرد محضری به نام خواهرش کرده الان راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

شناسنامه

باعرض سلام خدمت اساتید ارجمند یک هفته پیش مدارک من یک سارق موتور سوار از من زد امروز که به کلانتری برای تحویل گرفتن مدارک مراجعه کردم دیدم صفحه دوم شناسنامه که مربوط به طلاق است و من از همسرم جدا شدم رو سارق با ماژیک مشکی روی آن خط کشیده است افسر کلانتری به من گفت شما باید به ثبت احوال مراجعه کنید من حس خوبی نسبت به این جریان ندارم می خواهم بدانم با اینکه ثبت احوال در جریان سرقت مدارک من قرار گرفته است این موضوع خط خوردگی اسم همسرم چه خواهد شد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

راهکار قانونی تمدید قرارداد

ما شش خواهر و برادر هستیم که یک ملک تجاری موروثی داریم که پنچ سال به شرکت دیلی مارکت اجاره دادیم الان مدت قرارداد ما تمام شده و شرکت مایل به ادامه مدت اجاره است اما یکنفر از برادر ها مخالفت میکند و پنج نفر موافق هستند چه راهکار قانونی در این زمینه برای بستن قرارداد جدید وجود دارد

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

عمل آپاندیس

عمل اپاندیس در وسط شکم باعث منع از ارتش میشود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

انتقال زمین بدون حق آب

با سلام و خسته نباشید، آیا می‌شود مقداری از زمین کشاورزی دارای آب و سند را بدون آب فروخت یا به عنوان حق ارث انتقال داد، سند کاملا به نام شخص انتقال دهنده است با سپاس

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مطالبه وجه پس از بنام زدن

سلام و عرض ادب اگر در زندگی زوج سه دانگ خانه را هم با نوشتن مبایعه نامه و سند بنام خانم کرده باشد به طوریکه برای اولین دفعه واحد آپارتمان معامله شده باشد و با مدرک تمامی ثمن معامله را زوج پرداخت کرده باشد امکان مطالبه وجه با ارزش فعلی وجود دارد باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

رد با قبول ترکه

با سلام زوجی فوت میکنه و ورثه او عبارت اند از پدر ، مادر، همسر، یک دختر و یک پسر حال زوج هیچ اموالی در حال حاضر ندارد ؛ حال اگر زوجه بابت مهریه خود اقدام کند علیه سایر ورثه و اگر شخصی مدعی طلبی شود بموجب یک سفته تکلیف چیست؟ آیا ورثه در خصوص رد یا قبول ترکه وظیفه ای دارند؟ اگر جلسه اول مطالبه مهریه سپری شده (حرفی از قبول یا رد به میان نیامده) و بعدا دادخواست مطالبه وجه سفته ارائه شده باشد تکلیف چیست؟ سوال آخر اگر مالی پیدا شود از زوج متوفی اول برای مهریه محسوب می‌شود یا …..

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

فحاشی در خیابون بخاطر رانندگی

سلام وقتتون بخیر من دخترم و20سالمه تازه گواهینامه گرفتم موقع رانندگی یکمی کندم چند روز پیش توی ترافیک سر آزاد راه ی ماشین که توش پر از پسر جوون بود اومد جلوم و چون یکم دیر حرکت کردم پیچید جلوم منم بوق زدم بهم فش ناموسی خیلی بد داد مادرمم کنارم بود نتونستم از شدت خجالت جوابشو بدم حالا اینکه گذشت ولی اینجور مواقع باید چیکار کنم؟ بخاطر فحاشی میشه شکایت کرد؟اون لحظه باید چیکار کنم تا مدرک محکمه پسند داشته باشم؟چون واقعا روانم تا چند هفته بهم ریخته بود

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

معامله ماشین

سلام من یک ماشین 206داشتم با یک ماشین 405معاوضه کردیم قرار شد 90تومن هم من سرانه بدم بعد فروشنده ب من نگفت ماشین شاسیش ضربه داره و آوردم موتور ماشینم تعویض در اومده وقانونی هم موتور تعویضه ب بنده برگه سبزو نداده و حالا بنامم نزدیم تقریبا 15روزه معامله شده هر چقدرم ابلاغ میکنم نمیاد ماشینو پس بده ب منم نگفته ک موتور ماشین تعویضه چیکار کنم من

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مشکل در الزام به تنظیم سند موتورسیکلت

سلام و عرض ادب خدمت وکلای محترم. من یک موتور از شخصی خریدم که برگه سبز و کارت موتور را داشت اما سند به نام خودش نبود و موتور قبل از او چند بار به صورت قولنامه‌ای خرید و فروش شده است. من مدارک موتور و قولنامه خودم با فروشنده را دارم که در آن تعهد داده با صاحب سند برای تعویض پلاک هماهنگ کند، اما صاحب سند حاضر به مراجعه برای تعویض پلاک نیست. در دفتر خدمات قضایی گفتند باید تمام قولنامه‌های قبلی را برای الزام به تنظیم سند ارائه بدهم، در حالی که من فقط سه قولنامه از معاملات قبلی را دارم و بقیه در دسترس نیست. آیا ارائه همه قولنامه‌های قبلی الزامی است؟ در این شرایط چه راه‌حل قانونی وجود دارد؟ آیا نیاز به گواهی عدم حضور هم هست؟ ممنون از پاسخ گویی شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

حق بیمه

سلام من 21 سال پیش یه دانشگاهی کار میکردم اون موقع جوان بودم و پرداخت حق بیمه و قرار داد و اینا اصلا بلد نبودم که حقمه هیچ چی ازشون نخواستم و کار کردم بعد هم که یه جا استخدام شدم به اونا گفتم و با موافقت اونا رفتم سراغ کار خودم،الان فقط دو تا برگه دارم که یکی یه تقدیر نامه است که موقعی که داشتم از اونجا در می اومدم بهم دادن تشکر و قدردانی یه گواهی هم دادن که یکسال تو فلان پروژه اینجا همکاری کرده آیا با اینا میتونم ازشون پرداخت حق بیمه ازشون مطالبه کنم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

رفع مسدودی حساب بانکی

من حساب بانکیم مسدود شده از طرف مرجع دادستانی کل کشور یه شماره نامه داده گفته پیگیری کن از مرجع مربوطه من نمی‌دونم باید چکار کنم برای رفع مسدودی زیرش زده بود نیاز هست از پلیس فتا بررسی کنی الان دقیقا باید چکار کنم مشکل از حسابه یا پرونده دارم دلیل مسدودی بدهکار ـ بستانکار هستش بازم نمی‌دونم دقیقا ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

بیمه رانندگان

من راننده هستم و نزدیک چند سال بیمه پرداخت کردم اما این اواخر بخاطر سنگ کلیه نتونستم کار کنم و بیمه ام هم پرداخت نشد الان نزدیک شش ماه نه کلیه رو عمل کردمنه توان ‌پزداخت بیمه رو دارم چکار کنم تو این شرایط جنگی ک کار درستی گیر نمیاد بعد سنگ کلیه هم امونمو بریده هزینه بالا عمل چکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

کد ملی درمان

فردی از کد ملی درمانی من استفاده کرده است و برای تکمیل پرونده و پیگیری شکایت ، رادیولوژی که عکس دندان او را گرفته قبول به همکاری نمی‌کند، چکار کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

لایحه بجای شهادت

سلام ، دوستم از پارتنرش بخاطر تجاوز شکایت کرده و اسم من و 2 تای دیگرو بجای شاهد داده ک ما اصلا با خبر نبودیم ، حالا محل شکایت یه شهر دیگست و نمیتونیم بریم اونجا بخاطر محدودیت خانواده ، میشه لایحه بدیم و چیزایی ک میدونیم و بگیم یا حتما باید بریم ؟ و اینکه گفتن اگه تا 10 روز نیاید حکم جلبتون صادر میشه درسته یا خواستن بترسوننمون؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مقصر تصادف

سلام موقع دور زدن به چپ توی خیابون اصلی زمانی که دور گرفتم از خلاف جهتم یه موتور اومد کوبید به سمت چپ ماشین اینجا چه کسی مقصره؟ بعدش هم موتور سوار اومد پیچید جلوی ماشین ترمز زد، پیاده شد داد زدن و کوبیدن به شیشه های ماشین برای این میشه شکایت کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

فروش امتیاز مسکن ملی

سلام خسته نباشید ما یه امتیاز مسکن ملی فروختیم 15 میلیون تقریبا 4سال پیش خریدار تا حالا مبلغ 350 میلیون واریز مسکن شهرسازی داشته ولی موقع قسط بندی که رفته بانک گفته فروشنده پایان خدمت نداره باید بره به نام همسرش کنه اومد خلاصه ما یه چهار ماهی دیر افتادیم دنبالش که به نام خانمم کنم اونم رفت شکایت کردماهم دنبال کارش بودیم خلاصه مسکن با نام خانمم شد شکایتش رای به نفع خریدار اومد ولی تجدید نظر رای به نفع ما داد وخونه رو به ما داد حالا خواستم بپرسم آیا مبلغی که باید به این شخص پرداخت کنیم به چه صورته یعنی همون واحد مسکن ملی که دادگاه به خودمون برگردونده باید به نرخ روز پوله واحدو بدیم یا مبلغی که به مسکن شهرسازی پرداخت کرده بعدش به نظر شما واحد رو برا خودم بزارم یا خسارتی رو که وکیل گرفتم از اون بگیرم دوباره خونه روبه اون بدم ممنون میشم پاسخ بدید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

مطالبه نفقه

سلام من نامزدم درخواست نفقه کردم و چون نفقه ای دریافت نکردم حکم جلب گرفتم از طرفی هم شکایت ترک انفاق کرده بودم بدون وکیلم دادسرا رفتم و بهم گفتن نیازی ب این ترک انفاق نیس منم رضایت دادم بعدش فهمیدم که باعث از دست رفتن نفقه ای میشه که از تاریخ شکایت ترک انفاق تا به امروز داشتم شدم راهی برای درست شدن این مسئله ندارم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

بازنشستگی

باسلام من از سال 83.08.23 تا 96.04در شرکتی مشغول به کار تولید بودم که در سال 96.04با دستور مدیریت وقت ،قسمتم توسط مدیر حراست به آتشنشانی با حفظ سمت به صورت مامور به خدمت انتقال داده شدم که تا امروز بیمه ام هم تولیدی رد شده است ولی بازرس اداره کار قسمت جدید را تایید نکرده وبا اعتراض من در کمیته بدوی به تجدید نظر رفت و عدم تایید گرفتم حتی شرکت نامه هم داد که من برخی ساعات در آنجا کار میکنم و از بدو ورود در تولید هستم تا امروز.الان آیا اگه به دیوان اعتراض کنم قبول می‌کنند یا نه.ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

قبری که برای وراث هست

سلام پدر من 4 سال هست که به رحمت خدا رفتند ما 3 فرزندیم من خواهرم که اسپانیا هستن و برادرم هم در کانادا مادر بزرگ ما فوت کردن و دایی من با من تماس گرفتن که مادر بزرگم را در انجا آرام بگیرند من اجازه دادم اما خواهرم که در اسپانیا هست رضایت نمیدهد و همچنین برادرم در قسمت اداری ظاهرا کارت ملی مادر من و وخاله من رو همراه با تعهد نامه نگه داشتند تا مدارک رضایت نامه از خواهر و برادری که نیستند رو براشون ببریم خاله من کارت شناساییشونو نیاز دارن میخوام بدونم امکان گرفتن کارت ایشون هست ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

اخراج از کار

سلام مجددا مزاحم شدم من کارمند رسمی بودم وبیست و یک سال تمام کار کردم و هیچگونه مشکلی نداشتم که باعث اخراجم شود فقط افرادی از پرسنل اداره با من درگیری وفحاشی و... نمودند ومن فقط یک نامه نوشتم که محل کارم جابجا شود وغیربومی بودم و آشنایی هم نداشتم و آنها از روی غرض ورزی و طایفه‌ای وابستگی که کارکنان باهم داشتند و همچنین آشنا بازی وقوم گرایی استفاده کردند و افراد هیأت کار وشرکت و...با هم رابطه فامیلی داشتند.مگر قانونی وجود دارد که بدون اثبات گناه کسی را اخراج ودست به یکی کند ونگذارند به کار بازگردد.من بیشتر منظور این است که چرا اینقدر بی عدالتی وجودارد و کسی رسیدگی نمی کند و حتی اجازه دفاع نمی دهند وهمه رأیی مخفیانه صادر می‌شود و کسی از قضیه اطلاع پیدا نمی‌کند و نمی گذارند من به عنوان یک ایرانی خودم در برابر آنها دفاع کنم ومسایل گفته شود.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

بیمه تکمیلی

سلام وقت بخیر من حدود دوسال که توی ازمایشگاه کار میکنم و بیمه تامین اجتماعی برام رد میشه قبلا بیمه جانبازی پدرم بود ک سلامت بود و تکمیلی دی توی سال جدید بیمه تکمیلی ک از سمت پدرم بود برام قطع شده با اینکه مجرد هستم دلیلش چیه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

درخواست نفقه بعد جدایی دختر از خانواده

سلام دختری 21 ساله هستم مجرد و من میخوام دو سال دیگه از خانواده جدا و مستقل بشم و خونه جدا کرایه کنم قصد ازدواج هم ندارم فقط میخوام کار کنم مغازه ای جایی..تا ببینم ازمون وکالت قبول میشم یا نه خانواده ب شدت مخالف هستن ولی اینکار رو خواهم کرد. آیا میتونم درخواست نفقه بدم و از پدرم ماهیانه حتی در صورتی ک شغل آزاد دارم نفقه میشه بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

دریافت حقوق

سلام اگر پدر بازنشسته کشوری بودند و فوت شدند حقوقشون بین دخترومادر تقسیم شده مادر هم بازنشسته تأمین اجتماعی با توجه به اینکه منبع حقوق ها متفاوت است آیا بعد از فوت مادر هر دو حقوق به دختر تعلق می گیرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

ادعای تخریب و سرقت نموده بنده باید چه اقدامی انجام بدهم

طرف مقابل ادعای تصرف عدوانی تخریب و سرقت اموال غیره منقول از من شکایت کرده و کارشناس یک طرفه قضاوت کرده و تایید نموده من چه اقدامی باید انجام بدهم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

وراث

سلام پدر من 4 سال هست به رحمت الهی پیوستن خواهر و برادرم هم ایران نیستند مادر بزرگ ما فوت کردن و دایی من تماس گرفتن که من با مدارک به اونجا برم جهت انتقال قبر قبر رو پدر خریداری کرده بودند که در نتیجه به وراث رسیده من رضایت دادم اما خواهر و برادرم خیر در قسمت اداری اونجا برای اینکه اجازه دفن بدن تعهدی همراه با کارت ملی های مادر و خالم رو تحویل گرفتن تا رضایت نامه خواهر و برادرم رو ببرن الان خالم کارت شناساییش رو میخواد امکان اینکه تحویل بگیریم در حالی که هنوز رضایت نامه خواهر و برادرم نیست وجود داره ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

کد رهگیری مسکن اجاره شده

سلام پدر بنده اپارتمان اجاره کرد صاحبخانه باید به دلایلی حتما کد رهگیری از سامانه خودنویس بگیرد برای قولنامه ، ولی امتناع میکند خودم وارد پیشخوان خودنویس شدم تمامی جزئیات رو پر کردم کاملا ، به ایشون میگم شماره تلفنتون رو داخل سیستم ثبت کنید که پیامک تایید قرارداد خانه بیاد براتون ولی میگن کد رهگیری نداره این قرارداد ، بنده کد رهگیری رو واجب و لازم هست برام ، وکلای عزیز بتونن راهنماییم کنن ممنون میشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

هبه بدون قبض و مالکیت رسمی

سلام و احترام س. هستم از تهران وقتتون بخیر پدر بنده سال 96 فوت کردن. هنگام رسیدگی به اموال ایشان برادر بزرگ و ناتنی‌ام دستنوشته‌ای ارائه داده با مضمون اینکه پدرم 2 برگ از یک سهام با نام 5 برگی را به برادران بزرگم(نفری یک برگ) بخشیده است. این سند فاقد مهر و تاریخ بوده و صرفا امضای پدر و باقی وراث(از خانم اول) در ان لحاظ شده است. طبق اطلاعاتی که وجود دارد پدر در 85 و 88 کل امتیاز سهام را به عنوان فردی اجاره داده تا از کسب درامد کند و ماهانه از ایشون اجاره دریافت میکرده. از طرفی سال 92 پدر یک برک از این سهام را به عنوان مالک فروخته است. الان که 4 برگ باقی مانده از سهام تحت در شرف فروش قرار گرفته برادران ناتنی ام اقدام به رو کردن این دستنوشته کرده و ادعای مالکیت بر دو دانگ(برگ) از سهام کرده اند. سوال بنده از شما بزرگواران این است با توجه به الزامی بودن قبض در هبه و با توجه به اینکه پدر تا سال ها پس از تاریخ ادعایی دستنوشته و تا لحظه موت همچنان مالک و استفاده کننده سهام بوده و از امتیازات کامل ان بهره مند بوده و‌ حتی هنگام فروش یک برگ خود را به عنوان مالک کامل 5 برگ معرفی کرده، ایا شرایط قبض هبه و دریافت نقض شده است؟ از لطف و مرحمت شما پیشاپیش کمال تشکر و خضوع را مسئلت دارم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

موتور سیکلت

سلام من گواهینامه موتورسیکلت جوانان رو دارم که تا 150 سی سی هست اما راکب موتورسیکلت 250 سی سی بودم که تمام مدارکش همراهم بود ولی مامور نیروی انتظامی بهم دستور ایست دادن و موتورم رو سوار شدن و من رو به کلانتری بردن ایا اینکار اون ها قانونی هست ؟ وقتی تمامی مدارک موجوده؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/21

تعویض پلاک

سلام من موتور خریدم امروز رفتم تعویض پلاک که اونجا متوجه شدن طرف پلاکو دستکاری کرده و منو فرستادن دادسرا میخام بدونم چی میشه و باید دوباره نوبت تعویض پلاک بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...