درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/22

ملک مزایده ای

سلام ودرود بنده یکی از وراث ملک قولنامه ای پدری هستم که بدون وکالت به خواهرم ایشان بعد از در خواست شکایت برادرزاده ام نسبت به سحمل ارث بجای بنده هم پیگیر شکایت شده و ملک به مزایده رفته از تاریخ مزایده الان سه روز گذشته آیا الان راه‌حل بنده چیه. که قیمت کارشناسی ملک حتی به تاریخ برج 8 سال گذشته بوده، که الان یک سوم قیمت کل ملک مزایده رفته هم نیست. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

انتقال سند در زمان حیات پدر

سلام وقت به خیر پدر بنده وکالت تام الاختیاری برای ملکی به من داد که در ان‌نوشته شده انقال به خود وکیل یا صلح و…..خلاصه کامل کامل و‌نوسته شده به طوریکه برای هرکاری نیاز به حضور موکل نباشد و امضای وکیل برابر امضای موکل است من هم سند قطعی تک برگ به نام خودم گرفتم الان نگرانم خدای نکرده بعد از پدرم خواهرانم سند من را باطل کنند ممنون میشم راهنمایی بفرمایید تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

تصادف

من تصادف کردم.دنده عقب میرفتم تو جاده و یه نفر از پشت با سرعت خیلی زیاد بهم زد البته منحرف شدن و هیچ کسی تو جاده نبود و از لحظه دنده عقب تا لحظه برخورد چند ثانیه گذشت که حدود فاصله دوتا ماشین حداقل 200 متر میشد الان کسی که دنده عقب مقصره یا کسی که در حالت خاب آلودگی و سرعت زیاد ؟ممنون از شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

سو استفاده از اختلال حواس پدر

سلام پدرم به من گفت که یکی از برادرانم به بهانه امضا گرفتن وصعیت نامه 6 برگه دیگر را امضا و اثر انگشت زده و چون پدرم اختلال حواس داره و تشنج میکنه همچنن چشمانش ضعیف هستن همیشه ناراحته ولی برادرم میگه من همچین کاری نکردم و فقط ی وصعیت نامه نوشتم و پدر امضا کرده چه اقدامی باید انجام دهم . که اگر برادرم همچین کاری کرده باشد و اموال پدرم را انتقال به نام خود داده باشد. این اقدام او باطل شود؟ تشکر فرآوان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

سلام بنده 2رای اداره کار و یک رای از دیوان عدالت اداری دارم اما تامین اجتماعی حکم بنده را اجرا نمیکند

سلام.بنده از طریق اداره کار و رفاه اجتماعی شکایت کارفرما را کردم و2 رأی اداره کاردارم و کارفرما شکایت بنده به عنوان کارگر را به دیوان عدالت اداری کردند وبازم دیوان رای را بنفع بنده اعلام کردندالان3 رای دارم بنده اول حکم را دادگاه درزمینه حقوق و دستمزد از کارفرما دریافت کردند اما تامین اجتماعی رای اداره کار و دیوان عدالت اداری تهران را قبول ندارندوحکم را اجرای نمیکنندواعلام میکنند رای اداره کار قابل قبول این سازمان نمیباشدوپای بنده درحین انجام کار در کنار کارفرما از ناحیه زانو اسیب دیدگی شدید دیده است و ازکارافتادگی کامل گرفتم با سه بارجراحی والان هم جراحی‌4رو باید انجام بدم و تمام مدارک های بنده را تأمین اجتماعی پاره کردند ودارم چگونه امکانش هست با مسولیت دیوان عدالت اداری دیدار حضوری داشته باشم چون یه دختر جوان هستم یکسال تمام دنبال حق بیمه خودم هستم ممنونتون میشم حمایت و راهنمایی بفرمایید تا چنین مسئولینی را دیوان عدالت رسیدگی ویژه کنند

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

عدم توقیف پاداش بازنشستگی کارمندان بابت مهریه

سلام به وکلای گرامی خصوصا وکلایی که جدا از وکالت به عدالت می اندیشند . کارمند در شرف بازنشستگی هستم شنیدم که دیوان عدالت اداری در خرداد وبا نیمه اول سال 1404 رایی داده است که پاداش پایان بازنشستگی کارمندان برای مهریه قابل توقیف نیست .صحت و سقم آنرا می خواهم بدانم. بنظرم ظالمانه است که یک عمر خدمت کنی و پاداش یک عمر خدمت برای مهریه توقیف شود پاداشم حدود 800م هم خواهد بود.واکنون پنج ساله که مهریه یک چهارم از حقوقم کسر می‌شود.چه راه حل دیگری وجود دارد ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

انقضای وکالتنامه

من سال 1403 خودرو وکالت محضری بلاعزل 45 روزه خریدم ولی سند نزده ام اکنون فروشنده برای سند زدن مطالبه وجوهی می نماید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

سفته

من کاسب هستم و دست کسی یک میلیارد تومن سفته دارم بابت طلبی که از من داره و اون طلب هم بابت سرمایه‌گذاری و گرفتن سود بود،و بعد از 5 سال از قرار دادمون ،و تنظیم قرار داد نهایی ، 3 دانگ زمینی که من داشتم سندش رو میگرفتم تا با فروشش بتونم بدهیم رو تسویه کنند،سرمایه گذار مغازه ام بعنوان پشتوانه طلبش در قراداد ذکر کرد که بعد از اتمام قرار داد با پرداخت مبلغی زمین رو از من میگیره، و اینکه زمین من ارزشش از بدهکاری من بیشتره ،و آیا اون طرف میتونه به واسطه قرار داد سفته ها رو اجرا بزاره و زمین من رو صاحب بشه،یا به اندازه طلبش حق داره از زمین و سرمایه من بگیره ،چون من نمیخوام از دینی که نسبت بهش دارم شانه خالی کنم و میخوام در اولین فرصت طلبی رو که داره تسویه کنم‌ چون چند سال با هم کار کردیم و کاملا من رو میشناسه از بابت صداقت در شراکت

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

اعتراض به مزایده انجام شده

سلام ودرود بنده یکی از وارثان ملک پدری هستم که سه روزه مزایده انجام شده وملک به مزایده رفته وبنده بی خبر از این مزایده بودم چون از روز اول که برادرزاده اینجانب طلب سحمل ارث کرده بنده در جریان نبودم و ثنای خود را باز نکردم که طرح دعوا را ببینم،وقیمت ملکی که کارشناسی شده تاریخ سال قبل بوده که قبل از این تورم قیمت بود. آیا بنده راه حلی دارم برای اعتراض . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. باسپاس

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

تکلیف قانونی بکارگیری سلاح وقتی خود مأمور در خطره چیست؟

سلام سوال مربوط به جرایم مسلح میشه لطفا راهنمایی کنید من قانون به کارگیری سلاح به صورت کامل بلدم ولی لاکن در قانون نیرو های مسلح ذکر شده مأمور نیرو مسلح باید با متهم و یا مجرم که خود همین دو کلمه متهم و مجرم هم شرایط خاص خودش داره مامور باید از طریق گفتن سه بار ایست اونم به صورت بلند و بعد اگر کار ساز نبود از طریق سه بار زدن تیر هوایی برای اتمام حجت به اون فرد و بعد تیر اندازی کمر به پایین اما مشکل از اونجایی رخ میده که سارق اگر مسلح باشد اونوقت تاکلیف چیست چون اگه بخوام ایست دوم فریاد بزنم یه گلوله میخوره تو مغزم از فرمانده میپرسم میگه این بند های قانون به کارگیری سلاح انجام بده ولی خواهشن یکی پاسخ بده که در این موارد چیکار کنی آیا مجاز به تیر اندازی بدون اتمام حجت و هشدار قبلی هستیم یا خیر؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

عدم دریافت حق و حقوق در مدرسه غیر انتفاعی

من مدرس موسیقی و تئاتر هستم ، در مدرسه ای دو شعبه ای دخترانه و پسرانه در منطقه 2 در سال 1404 تا 1405، بدون قرارداد رسمی و بیمه ، ساعتی 160 هزارتومن کار کردم ، هر ماه کسری حقوق داشتم ، عیدی هم به بنده ندادن در صورتی که از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:30 صبح تا 3 بعداظهر مثل یک معلم پایه کلاس داشتم ، 17 کلاس در طول هفته که با در نظر گرفتن دو رشته میشود 34 کلاس بدون مرخصی بدون استراحت ، مدرسه حتی دفتر معلم ها هم نداشت ، الان دو حقوق فروردین و اردیبهشت هم بهم ندادن ، چطور میتونم اقدام کنم ؟ با تشکر از کمک شما

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

خرید مشارکتی سه دنگ سه دنگ

سلام. من و همسرم پول روی هم گذاشتیم و تونستیم یک آپارتمان خریداری کنیم الان در قولنامه رسمی بنگاه سه دنگ سه دنگ است ولی همسرم بدون اجازه و امضای من 6 دنگ سند رو به نام خودشون زدن(گویا از فروشنده که راه دور بودن وکالت گرفتن )، من باید چیکار کنم الان؟ آیا امکان برگرداندن آن وجود دارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

اعتراض به کمیته امداد

سلام‌ وقتتون بخیر من یه زن خود سرپرستم‌ 48 سالمه دوتا بچه دارم دخترم ازدواج‌ کرده‌ و پسرم 21 سالشه پیش خودمه من خودم تحت پوششم ولی پسرم چون بالایه 18 ساله تحت پوشش نیس من طرح مسکن ملی ثبت نام کردم الان به همه کمیته ای ها کمک میشه برای پرداخت آورده اولیه به دهک 1 تا 4 من‌دهکم 1 ولی رفتم کمیته گفتن چون یه نفری هیچ کمکی بهت نمیکنیم‌بخشنامه اومده به دونفر به بالا چون پسرت بالایه 18 ساله جدا از شما حساب میشه جلو چشمم به چند نفر کمک‌ کردن ولی به من نه فقط به خاطر اینکه یه نفرم یه نفر خونه نمیخواد این چه قانونیه الان من در رابطه با این باید کجا اعتراض کنم باید کجا برم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

تامین خواسته مهریه

با سلام خدمت وکلای محترم زوجه هستم من از همسرم مطالبه مهریه کردم و همزمان در بند بعدی همان شکایت درخواست تامین خواسته هم دادم‌‌ و در همون دادخواست تقاضای توقیف حسابشم دادم ..چون هیچی بنامش نبود که ازطریق ثبت اقدام کنم برای همین من از طریق دادگاه مطالبه کردم..ولی همسرم کارمند قرار دادی شرک نفت هست و حقوق و گردش مالی ماهانه بالای 80تومن داره.. سوالم اینه که من تامین خواسته دادم حساباش تا رسیدگی مهریه توقیف میشه؟و اینک چون از طریق دادگاه اقدام کردم چقد طول میکشه ک حساباش مسدود بشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

مفقود بودن موتور

سلام. حدود چند سال پیش موتورم رو داده بودم به یکی از دوستانم متاسفانه علیرغم داشتن گواهینامه بر اثر تصادف با موتور جان باخت و موتور من هم به پارکینگ انتقال پیدا کرد. مقصر تصادف خود راکب بود و مسئولیت بر عهده من نداشت چون حس خوبی نداشتم از خیر موتور گذشتم دو سه سال گذشته بود از کلانتری زنگ زدن گفتن موتور تکلیفش چیه من گفتم برام مهم نیست و گفتن ممکنه مزایده بشه گفتم مشکلی نیست.. متاسفانه جدید متوجه شدم موتور از پارکینگ پلیس خارج شده و با پلاک شخصی من تردد میکنه ..شکایت کردم اول مفقود شدن موتور دادسرا منع تعقیب زد دوباره شکایت کردم سرقت بازم منع تعقیب زدن.. چه بایستی بکنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

ایثارگری

سلام خسته نباشید پدر من در سیستان وبلوچستان به مدت دو سال خدمت کرد سال 89 و کارت ایثارگری داد ایا این کارت شامل سهمیه ازمون های وکالتی دادگستری میشود

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

آزمون قضاوت یا وکالت

سلام ببخشید من قبل‌تر یه سوال پرسیدم برای ازمون قضاوت خواستم بپرسم برای خانمی من که 30سال سن داره بهتره آزمون قضاوت بده یا وکالت من اصلا نمیخوام پول در بیارم چون نیاز مالی اصلا ندارم فقط قدرت میخوام چون یه مادرم با دو تا دختر میخوام که دخترام از کنار من به قدرتی تو جامعه برسن چون پدرشون مارو رها کرده تو رو خدا کمکم کنید من زمان زیادی با این سنم ندارم که بخوام الکی تصمیم بگیرم اصلا میشه دوتاش رو همزمان ازمون داد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

تعویض پلاک

درودبرشما،ماشین فروختم وکالت پلاک دادم نرفته فک کنه و اظهارنامه نامه فک انجام دادم دوباره نرفته تعویض کنه و رو پلاک توقیف گذاشتم از طریق راهور حالا مثل اینکه توقیف که شد من سه روز وقت دارم بهش وکالت بدم واگه انجام ندم خریدار میتونه اظهارنامه بگیره و ماشین رو آزاد کنه درست شنیدم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

شارژ

اینکه نفر شارژ می خواستم بعدش بلاک کرده کار می کنه از دروغ شارژ فرستادم چی میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

ندادن پول کارگر

سلام من برای کسی کار میکردم همون سنگ کاری تازه کار بودم و کار ساده حمالی انجام میدادم بعد 4 روز کار گفتم نمی ایم گفته بود روزی 1 میلیون و یک مبلغ 500 هزاری هم داده بود موقع کار بعد 10 روز به زور جواب داده و با منت 1.500 میخواد بده خیلی رو مخمه و حرف زدناش اذیتم کردم بخاطر مبلغ 3 میلیون تومن میتونم کاری کنم؟ اظهار نامه چقدرع؟ بابت مبلغ 3 تومن خجالت میکشم کاری کنم برای پدر دوستم کار کردم و شماره دوستمو دارم و در مدرسه هم کلاسی هستیم هزینه اظهار نامه چقدره؟ اداره کار بگم؟ اصلا برا 3 تومن میشه کاری کرد لطفا کامل جواب بدین من کامل پیامتونو میخونم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

نقص عضو

باسلام... بنده حدودا 6ماه پیش براثر واژگونی خودرو در جاده دچار شکستگی مهره ستون فقرات (مهره L1) شدم.البته این شکستگی فقط به صورت سه ترک بر روی مهره بوده و بدون عمل وبا تجویز کمربند مخصوص و دارو از بیمارستان مرخص شدم.در پایان مدت زمان استعلاجی وطبق نظریه پزشکی قانونی به بنده17 درصد دیه تعلق گرفت(10درصد شکستگی مهره)و(7درصد ارش نقص عضو به بافت ونسوجات اطراف مهره) برای دریافت خسارت جانی (نقص عضو)از بیمه عمر وآتیه اقدام نمودم که متاسفانه پزشک معتمد بیمه نظر به نقص عضو در بنده را نداشتند..سوال من از شما بابت این موضوع می‌باشد که آیا نقص عضوی حتی جزئی شامل حالم میشود یا خیر..؟ممنون از راهنمایی شما...

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

امکان تغییر حکم رسمی قطعی کشوری ب کارگر دائم مشمول قانون کار

سلام حکمم رسمی قطعی کشوری است میتونم پیگیری کنم ب کارگر دائم مشمول قانون کار بشم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

تهدید پس از فروش ملک

حدود یک ماه پیش یک واحد مسکونی خریداری کردیم که نصف پول رو همون موقع تنظیم قرارداد تحویل دادیم مابقی رو سه ماه فرصت گرفتیم ((داخل قرار داد ذکر شده امضا دو طرفین هست))که یک ماهش رفته ،الان که حدود 60درصد منازل گرون شده این آقای صاحب ملک تماس گرفتند و شروع به تهدید کردند که پول رو زودتر بده یا خونه رو با همون قیمت قبل از ما بخره و 200میلیون تومان به عنوان سود به ما بده. حالا سوال من اینه این آقا حق همچین کاری دارند ؟و اینکه تو صحبت هاشون گفتن حکم جلب میگیره ایا میتونن؟ و الان حق با کیه؟ ما خونه رو میخایم و قصد فروشش رو نداریم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

سوءسابقه

من را یکبار به کمپ اجباری ماده 16 بردن آیا برایم سوءسابقه حساب میشه ؟ ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

اجاره سرقفلی

سلام وقت بخیر ما 13 سال پیش سرقفلی یه مغازه رو گرفتیم..و با اجازه مالک بصورت شفاهی مغازه رو اجاره دادیم خوده مالک مشکلی نداشت..مالک فوت کردن و بچه هاشون شکایت کردن واسه ما و اونی ک مغازه رو اجاره کرده جریمه بریده دادگاه..البته چندین ساله ک مغازه بستس و فقط یکسال اجاره بوده.راهی هست ک بشه اعتراض کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

فسخ صلح نامه

با سلام.من مسکن ملی خود رو 7 ماه پیش با صلح نامه فروختم.و5 میلیارد هم سفته دادم فروش مسکن ملی غیر قانونی. والان ریس پروژه شک کرده.ومیخواد مسکن رو از من پس بگیرن. البته حق همچنین کاری رو دارن من الان می‌خوام اون صلح نامه وسفته ها رو فسخ کنم.وضرر وزیان این آقا رو هم میدم. میشه بفرمایید از چه طریقی باید اقدام کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

وکالت بلاعزل

سلام بنده آپارتمانی خریداری کرده بودم در سال 1401 که قرار بود تا 1403 سند آماده شود ولی مهر امسال تفکیک سند انجام شد و قبل از انتقال قطعی، همسر فروشنده اموال ایشان را توقیف کرد. چند روز قبل گفتند آشتی کرده اند و از من خواستند به دفتر اسناد رسمی بروم و ایشان وکالت بلاعزل فروش به من دادند تا برای انتقال سند به بانک بروم و برای رهن سند اقدام کنم تا با رضایت بانک مسکن که وام داده، سند قطعی انتقال یابد. آیا این کار ایشان مشکلی ندارد؟ در ضمن مالیات و هزینه وکالت بلاعزل را هم من پرداخت کردم چون ایشان گفتند حسابشان مسدود است و نمیتوانند

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

فسخ صلح نامه

با سلام. بنده 7 پیش مسکن ملی خودم رو با صلح نامه فروختم و به خریدار 5میلیون سفته دادم و در صلح نامه شماره سفته ها نوشته شد. در صورتی که فروش مسکن ملی غیر قانونی هست.و مهندس پروژه شک متوجه شده.و می‌خواد فیش من رو باطل کنه.البته تو قرارداد اختیار همچین کاری رو دارد.ومن حالا می‌خوام صلح نامه و سفته ها رو فسخ کنم. و پول ایشون رو پس بدم .از چه طریقی می‌توانم اقدام کنم ممنون میشم این مشکل بزرگ من رو حل کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

مستمری دختر مطلقه در زمان حیات مادر

پدرم فوت شدن و منم مطلقه ام و مسمتری میگیرم و چون مادرم در قید حیاتن یک سوم حقوق پدرم بهم تعلق میگیرد و اگر صیغه چند ساله یا موقت شوم و مادر اعتراض کند آیا مستمری من قطع میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/22

برگشت پول نزول اگر ثابت کنند ربا هست چقدر امکان دارد آیا به قطع برگشت داده میشود یا خیر

با سلام دوست من متاسفانه بدلیل چک بی محل چهارصد ملیونی گرفتار شد ومجبور شد درگیر نزول بشه تا اینکه بخاطر اون چهارصد ملیون تمام دوطبقه خونه ماشین وکلی بدهی بالا بیاره بعد گرفتن کلیه چک وسفته ها شکایت کردکه من تقریبا یکسال ونیم پیش مقداری طلا بهش دادم تا ازشر نزولخور نجات بیاره که بحساب خودش اون موقع میگفت دوسه ماهه ثابت میکنیم وطلاهاتو برگشت میدم اما الان یکسال ونیم گذشته وثابت کردن ربا ونزول بوده آیا میتونن اموالشونو پس بگیرن تا چه مقدارش پس گرفته میشه میخوام ببینم من به طلاهام میرسم بنظرتون چقدر زمان میبره آیا میشه پس بگیره

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...