درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/24

تعویض پلاک

نیسان خریدم پلاک عمومی بعد از تعویض پلاک به نامم سفید میشه. نیسان پلاکش قرمز هست سفید بهم میدن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

درخواست تغییر کد ملی

با سلام و عرض ادب بنده متولد تهران و بزرگ شده آن هستم ولی به اسرار بزرگ خانواده( پدر بزرگ پدری) شناسنامه بنده رو با کد ملی کاشان گرفتند آیا با این شرایط ،امکان تغییر دادن کد ملی هست؟!

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

مهریه

باعرض سلام ادب من و همسرم آپارتمان دو دانگ بنده و چهاردوانگ همسرم داریم و در رهن بانک است همسرم مهریه خود را طلب کرده و دو دانگ مرا بابت مهریه توقیف نموده آیا می تواند آپارتمانی که در آن زندگی میکنیم و در رهن بانک است بجای مهریه بردارد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

مشکل جای پارک در کوچه

خونمون تو یه بن بسته که دهنه‌ش تقریبا 10 متره ، در خونه من ماشین رو نیست، همسایه بالاییم با حدود پنج متر دهنه ، به صورت قناس دو درب ماشین رو دارن که یه بار مهمونم جلوی درب پارک کرد و با کمال بی ادبی ازم خواستن از ماشین مهمونمو حرکت بدم تا بیان جلوی درب من پارک کنه ایا چون من درب ماشین رو ندارم ایشون میتونه جلوی درب من پارک کنه ؟!

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

ازدواج با اتباع کشور دیگر

سلام وقت بخیر. من میخواهم با خانمی ازدواج کنم ایشان اهل کشور افغانستان و سنی مذهب هستند، من ایرانی و اهل تشیع. لطفا در صورت امکان مراحل این ازدواج ، گرفتن شناسنامه برای خانم ، اصلاحات لازم رو به من راهنمایی کنید. ضمنا ایشان تمایل دارند مذهبشون رو به تشیع تغییر بدن و همینطور اسمشون رو سپاس فراوان

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

سرقت موتور

موتور پلاک قدیم دارم ازم دزدیدن چگونه استعلام بگیرم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

مهریه

عرض ادب همسر من 2 ماه پیش خانه و سهم الارث اش از خانه پدری اش را به نام برادرش زده و در ازای اون پول کمی گرفته ( کمتر از قیمت واقعی ) و حالا دادخواست طلاق داده و اعلام میکند به خاطر مشکل مالی انها را فروخته و دیگر جیزی به نامش نیست که مهریه من را بدهد … امکان لغو معامله فروش وجود دارد ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

بعد تشخیص پزشک قانونی و اتمام معاینه

سلام بعد تمام شدن کار پزشک قانونی از کلانتری نامه پزشک قانونی را به برای بیمه میفرستند، بیمه به تنهایی درصد دیه و دیه مقدر چه کسی تشخیص میده یا برای دادگاه می‌فرستن خواهشن توضیح بدید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

شغل دختر برای نفقه

سلام . من 27 سالمه . دختر و شغلی ندارم . سال 1400 دانشگاه قبول شدم و همون زمان پدر و مادرم جدا شدند و من از دانشگاه انصراف دادم و ادامه ندادم و از لحاظ روحی شرایط خوبی نداشتم. امسال دارم میخونم دوباره کنکور بدم برای سال آینده با اینکه 27 سالمه. ماه پیش درخواست افزایش نفقه دادم و گفتم دانشجو هستم( با اینکه فعلا نیستم ) ‌و تاریخ رسیدگی دادگاهمون اعلام شده و قاضی تاکید کرده رسیدگی حضوری باید باشه و باید برم . اگه قاضی بپرسه چرا سر کار نمیرم چی بگم ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

رفع توقیف حسابها و آپارتمان دو دانگ آپارتمان در رهن بانک و محل زندگی

با عرض سلام همسر من تمام حسابهای مر امسدود و دو دانگ آپارتمان که چهاردانگ آن بنام خود همسرم میباشد ودر رهن بانک می باشد و در آن زندگی میکنیم بابت مهریه توقیف نموده چگونه رفع توقیف نمایم هیچ گونه پیامکی هم برای من نیامده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

اجاره دادن ملک فروخته شده

سلام من یه اپارتمان خریدم و به تعهدات مالی عمل کردم یه مبلغ رهن مونده و یه مبلغ وام مسکن هنوز به تاریخ اجاره دادن ملک و وام مسکن نرسیدم فروشنده بخاطر اینکه زودتر به پول خودش برسه رفته خونه رو اجاره داده به شخص دیگه ای (من حتی با مستاجر جدید نشست نداشتم و هیچ چیزی را امضا نکردم) میخوام بدونم فروشنده همچین اجازه ایی داره که ملک را اجاره بده ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

خرید و فرش ماشین

سلام. من یک ماشین پراید پارسال فروختم. وکالت دو ماه دادم به خریدار. اون هم ماشین به کس دیگری فروخته. من باخریدار اول تماس گرفتم گفتم پلاک من را فک کنید او گفت ماشین را فروختم خریدار مقداری از ثمن معامله را نداده شما لطف کنید شکایت بزن رو پلاک من هم شکایت زدم بعد مدتی پلیس ماشین را توقیف کرد. الان خریدار دوم هیچ مدارکی بجز یک قولنامه دستی ندارداز من میخواهد ماشین را به نام وی بزنم میگه طرفی که ماشین ازش خریده رفته کشور عراق و گوشیش خاموشه الان چند ماه ماشین پارکینگ خوابیده. طرف خریدار دوم هم یک خانم بیچاره هست از من میخواهد ماشین به نام او بزنم از شما خواهش میکنم من چه کاری را انجام بدهم که هم پلاک به اسم خودم را فک کنم هم از لحاظ حقوقی مشکلی برای من نداشته باشد ممنون.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

خرید از بله

با سلام خسته نباشین من تاریخ 17 اردیبهشت ماه از یک شماره که قبلنا داخل اینستاگرام خرید کرده بودم ازشون و شمارشون داشتم و بعد از قطعی اینترنت داخل اپلیکشن بله که در استوری نمونه کار ها رو میذاشتن ازشون خرید کردم چند روز پیش ازشون درخواست کد رهگیری کردم جواب ندادن بعد امروز 23 اردیبهشت ماه با شمارشون تماس گرفتم چند بار باز هم جواب ندادن بعد پیام دادن (پیام بگذارید) منم هم گفتم که (داخل بله ازتون خرید کردم ولی کد رهگیری برام نفرستادین) ایشون گفتن که (کار ارسال بشه کد رو داخل استوری بله میذارن) منم هم گفتم (یعنی هنوز ارسال نکردین) (دلیل اینهمه تاخیر چیه) پیام دادن گفتن (زبون ساده منو بفهمی الکی وقت منو نگیری) من مدت چند ماه است که شمارشون داخل بله دارم و استوری هاشونو نگاه میکنم ولی هیچ وقت کد رهگیری نذاشتن و بعد هم مبلغ 300هزار بخاطر ارسال با پست سفارشی ازم گرفتن ولی حتی هنوز هم ارسال نشده بعد از اون هرچی بهشون پیام دادم جواب نمی‌دن باید چیکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

سکه تقلبی

با سلام بنده سال 1403 از یک طلا فروشی سکه یک گرمی پارسیان خریدم و حالا که تقریبا دو سال گذشته بردم از یک طلا فروشی دیگه میخاستم بفروشم که بازش کرد و گفت تقلبیه میخاستم ببینم چه کار باید بکنم که به حقم برسم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

تعویق مزایده

سلام پدرزنم 3دنگ ساختمان 2طبقه مشاعی به مادرزنم داده الان چندساله فوت شده وسه دانگ نیزمال ورثه میشه همسرم بخاطر اینکه سهم خودش رو بگیره مجبور شده شکایت کنه چون بامادرزنم مشاعی بودالان همه ساختمان قراره شنبه صبح مزایده بشه میخان سهم همسرم رو بدن و او نیز موافق ولی اصلا فرصت نمونده آیا میشه روز مزایده چندروز به تعویق بیندازیم یا اصلا نزاریم مزایده بره یانه ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

بیمه بازنشستگی روستایی

سلام.من چند سال پیش برای دریافت کارت هوشمند رانندگان باید بیمه میشدم خودم رو بیمه روستایی کردم هزینه بیمه روستایی سالانه پرداخت میشه الان چند سال رو پرداخت نکردم آیا راهی وجود داره که بشه این چند سال رو یکجا حتی با احتساب جریمه پرداخت کرد تا جایی که شنیدم میگن اگر امسال مبلغ حق بیمه رو واریز کنم اون چند سال دیگه حساب نمیشه موندم امسال حق بیمه رو واریز کنم یا نه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

عدم تحویل کالا فاکتور شده توسط فروشنده

سلام وقت بخیر بنده برج 11سه قلم کالا یخچال تلوزیون و ماشین رو بصورت اقساط با پیش پرداخت 700000000میلیون ریال فاکتور کرد برام فروشنده بنده هم چون ماشین لباسشویی نقره ای بود گفتم یخچال هم نقره ای باشه ولی فروشنده گفت نقره ای ندارم ولی قول داد ک صبر کنم بنده بازارها باز شه برام پیدا کنه اگه هم پیدا نکرد همین یخچال سفید تو انبار هست برا بنده ایشون حالا بعد 2 ماه قول دادن بهش زنگ میزنم میگه بیا حساب کتاب کن بقیه پولتو بده یخچال پیدانکردم همونیم ک برات فاکتور کردم فروختم چون شما قسط پرداخت نکردی در صورتی ک بنده برج 12 روز 28 تلوزیون ویخچال تحویل گرفتم برج 1 آخراش قسط اولشو زدم براش آیا الان میتونم یخپالمو ازش بگیرم با توجه به فاکتور اون میگه البته شما قسطارو ندادی من هم فروختم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

صلح عمری

باسلام و خسته نباشید خدمت شما همسرم ملکی خریداری کردند و بنا به دلایلی به نام مادرشون سند زدن و مشاور املاک پشت قولنامه ذکر کرده که مبلغ ملک رو همسرم پرداخته و با رضایت ملک رو به اسم مادرش کرده،ولی در سند، ملک به صورت صلح واگذار نشده.... حالا سوال من اینه چطوری از مادرشون نوشته دستی یا دفترخانه ای بگیریم که فردا روزی اتفاقی براشون افتاد ورثه حقی از این ملک نبرند و دوم اینکه این نوشته چطوری باشه که اگر خدایی نکرده اتفاقی برای همسرم افتاد فرزندم و خودم صاحب ملک باشیم و خانواده ایشون ادعایی نسبت بهش نداشته باشن و سوم اینکه ایا به صورت دستی نوشته بشه هم اثر حقوقی خواهد داشت ؟ (در صورت فوت هر یک از مصالح و متصالح اثر قانونی داره) و خب خواهران ایشون( به غیر برادر و پدرشون) اون کاغذ رو امضا کنند خوبه؟ پیشاپیش از پاسخگوییتون ممنونم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

ارث

اگر متوفی غیرمسلمان و یکی از ورثه مسلمان باشد تقسیم ارث چگونه است؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

تغییر شغل سرقفلی

باسلام به امید روزی که بساط سرقفلی جمع بشه و مردم بخاطر مال دنیا تو روی هم وای نیستند...... اینجانب یک مغازه سرقفلی خریدم در قولنامه حق اجاره و فروش بدون رضایت صاحب ملک رو ندارم ولی در مورد تغییر شغل هیچی قید نشده . ضمنا در سند سرقفلی هم هیچی در مورد تغییر شغل قید نشده البته سند سرقفلی رو از طریق دادگاه گرفتم . همچنین بمدت 30 سال شغلم لوازم خانگی بوده میخواستم ببینم امکانش هست تغییر شغل بدم ممنونم از شماکه مارا راهنمایی کنید .

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

در خصوص تحویل مدارک

باسلام عرض احترام بنده یه زمینی خریدم فروشنده و بنگاه اصل مدارک و تحویل نمیدن یک سال از معامله گذشته زمینم تحویل دادن از چه راهی عمل کنم الان میخوام بفروشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

عدم تکمیل وجه خودرو

سلام یه خودرو معامله کردم ،مبایعه نامه نوشتیم و نود درصد پول رو گرفتیم و خودرو رو تحویل داده ام، سه ماهه از موعد تکمیل وجه گذشته و خریدار نه سراغ مدارک خودرو میاد و نه دنبال تعویض پلاک و سند میاد هر چی تماس هم میگیرم یا جوابگو نیست نمایشگاه دار هم احتمالا با اون دست به یکی هستند و گردن هم نیندازند من با چه عنوانی باید شکایت کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

بیمه سربازی برای معافیت پزشکی

سلام من سال 85 بدلیل بیماری ام اس از خدمت معاف شدم و در سال 89 استخدام شدم و مشغول به کار شدم سوالم اینه که من که معاف شدم می تونم مثل کسانی که خدمت کردن بیمه سربازی رو بخرم؟ اگه نمی تونم موقع بازنشسته شدن مشکلی پیش نمیاد ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

مفقود شدن صلح نامه

سلام با عرض خسته نباشی پدر بزرگ بنده بد فوت مادربزرگم یه زوج اختیار کرده این خانم در طول 6سال زندگی کردن بدون اجازه پدربزرگم فرار میکرد پدر بزرگ من پدر شهید هستن وبا آبرو برای این که این خانم دیگر فرار نکن صلح نامه ای در دفترخانه نوشته اند و ثبت کردن این خانم صلح نامه را دزدیده و فرار کرده ما از دفتر خانه درخواست دادیم گفتن نمیشه ما چیکار میتونیم بکنیم ممنون میشم راهنمایی کنید.آیا در دفترخانه ثبت شده دیگر نمیشود درخواست داد دفتر خانه میگوید ما پاک میکنیم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

طلاق

با سلام من زنمو بردم خونه مادر زنم بعد نیم ساعت بعد خانواده همسرم نزاشتن بیاد همسرم بعد به من میگن باید برید شهر دیگه بعد حق طلاق می‌خوام من باید چیکار کنم ممنون میشم بهم توضیح بدید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

شکایت از کراتین کار

سلام قبل عید برای کراتینه رفتم پیش یه خانم پشت تلفن گفتن بین یک و نیم تا دو تومن .حتی گفتم حجم موهام زیاده .بعدش رفتم اونجا گفت برات ابریشم میزارم که از کراتینه صافی ش بهتره ولی 700مبلغش بیشتره گفتم باش بعدش مواد گذاشت میخواست شروع کنه گفت 3200برام بزن گفتم با شامپو گفت ن .گفتم ما با هم توافق کردیم قبول نکرد منم گفتم نمیخوام و میخوام برم گفت باید یه تومن بابت مواد که استفاده کردم بدی منم 400بهش بیعانه زده بودم قبول نکردم بعدش با دوستاش اومدن در سالن از داخل کلید کردن و شروع کردن به مسخره بازی .بعدش الکی انگار زنگ زده پلیس .بعدش گفت عیب نداره بیا با سه تومن برات درست میکنم گفتم فقط کارت خوب باشه گفت بعد از سه روز بشور تا شستم موهام کامل برگشت به حالت قبل بعدش دقیقا چند هفته من سرکار گذاشت بعدش بهم وقت داد گفت میشورم تحویل میدم ولی باید 600دیگه جلسه بعد بهم بدی ولی قول میدم عالی میشه منم یه هفته بعد سومین بار رفتم دیگه قول داد موهام بشوره تحویل بده حالا از ساعت 2تا 5مواد گذاشت رو موهای من و خودش رفت واسه لیزر بعدش برگشت و یه اتو ساده زد و گفت برو خونه خودت بشور گفتم قول دادی گفت ن .الان من نزدیک 4میلیون هزینه کردم و هنوز یه ماه نشده موهام برگشته به حالت قبل و ریزش گرفته چکار کنم .میگم پول پس بده میگه نمیدم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

شکایت از ادارات دولتی

من یک ملک تجاری بر اتوبان در کمربندی استان ... دارم که برش 32متره حالا یه تابلوی دور برگردان بزرگ آوردن نسب کردن جلوی ملک ما که هم جلوی حریم ملک منه داخل پیاده رو هم قیمت ملکم رو پائین آورده و به هر دری هم زدم اثری ندارد و هیچکس پاسخگو نیست. باید چکار کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

دروغ زوجه در ابلاغیه ها

با سلام. همسر بنده دروغ گفتن در ابلاغیه ها آدرس خونه رو مکان نامشخصی در شهر قدس زدن و آدرس بنده رو جنت آباد زدن، در صورتیکه ایشون سن جنت آباد و بنده زوجه هستم ساکن شهرک اطراف کرج، در دادگاه نفقه یا مهریه یا اجرت این مطرح کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

کاهش سن

سلام من از همسرم بزرگترم وخانوم هستم این اختلاف سن در خانواده همسرم مشکل برام درست کرده منو نمی‌پذیرند بااینکه یه بچه هم دارم لطفاً راهنماییم کنید که آیا میتونم سنمو تغییر بدم همسن همسرم بشم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

بردن وسايل منزل

سلام من 20ساله که ازدواج کردم الان مدت 1ماه و خورده ای که قهر اومدم خونه پدرم من تو 3-4سال اخیر خرد خرد وسایل خونه رو عوض کردم حالا میخواستم ببینم میتونم این وسایل رو بدون اجازه شوهر و حکم داداگاه از خونه بیارم ؟بعد از اوردن وسایلی که خودم خریدم میخوام طلاق بگیرم ایا این کار تو دادگاه علیه منه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...