درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/24

چک

سلام چند ماه قبل از یه نفر 45ملیون تومان پول گرفتم قرار بر این ک تا برج 9 پارسال با سود برگردانم با ضمانت سفته و نوشتن یک دست خط که اگه از موعود قرار بگذرد باید روزی 1/5ملیون بدهم من تا. روز قرارمون30ملیون رو بهش دادم و 15ملیون از اصل پول موند ک نداشتم بدم الانم اون بنده خدا قبل از دادن پول سودی ب من برای من به مبلغ 200ملیون ضامن بانک مهر شد و من یک چک ضمانت ب مبلغ 240ملیون دادم روی تع چک هم با دست خط خودش نوشته بابت ضمانت و ثبت هم به عنوان ضمانت ثبت شده حالا اون رفته ازم شاکی شده و برای من احضاریه اومده بود من نتونستم روز دادگاه برم و بعد حکم جلبم رو گرفت الانم من بابت ضمانت خودم ماشین گذاشتم که ماشین هم از یه نفر دیگه ای هست از روز بازداشت من تا الان. یک ماه گذشته الان من بخاطر ماشین ک مال خودم نیست وکیل گرفتم اما باوجود این ک وکیلم بهم گفته بود من یک روزه ماشین رو در میارم و حکم جلب هم پاره میکنم اما تا الان فقط جلوی مصادر ماشین رو گرفته و اعتراض زده الان من باید چکار کنم اولویت منم ماشین هست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

سهم الارث یک به هشت مادرم

بعد از تقسیم فروش خانه برادرم بعد از گرفتن حقش سهم یک به هشت مادرم رو هم گرفت گه سود اون پولشو به مادرم بدهد ولی آلان اون پول رو مال خودش میدونه الان با مادرم رفتیم از برادرم شکایت گردیم دفتر خدمات قذایی میگه شما باید 53 ملیون پرداخت کنین تا به شکایت رسیدگی بشه این پول رو برای چی باید پرداخت کنیم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

شکایت از سایت های معاملاتی طلا

سلام. در سایت*گلد کار کردم خورد خورد پول گذاشتم تا کم کم کل سرمایه مو از دست دادم و ضرر سنگین کردم. آیا میشه شکایت کرد؟ و شکایت تاثیری داره؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

خودرو

سلام میخواستم بپرسم آیا امکانه تعویض موتور معمولی پژو پارس را به صورت قانونی با موتوره tuo 5 تعویض کرد که توی سند قید بشه ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

دیه

با سلام و خسته نباشید قوزک پام عمل کردم واسه پام یدونه پیچ گذاشتن نرخ دیه قوزک عمل شده چقدر میشه؟ باتشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

خودرو دوتیکه

سلام ما چهار ماه پیش ماشینی خریدیم ک بردیم تعویض پلاک گفتن دو تیکه است وکالت داشتیم اون وکالت فسخ کردیم از طریق قانون الان بعد چهار ماه ک خودرو رو گرفتیم و مبلغ خودرو تو این چهار ماه بالا رفته ما نمیتونیم با همون مبلغ ماشینی بخریم فروشنده اولایش کفت ب روز پول ماشین رو میدم ماشین برگردونید ولی دادگاه ک رفتیم قاضی پشت مارو نگرفت و گفت همون پول 4 ماه پیش رو بدید تمام به نظرتون میشه راهی هست ک ما پول رو ب روز بگیریم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

حمل باتوم

سلام من یک بسیجی عادی هستم کارت بسیج عادی هم دارم یک سال هست توی بسیجم 14 سالمه و هر روز هم توی اجتماع وایمیستم ومیخوام باتوم نگهبانی بگیرم میخواستم ببینم حملش جرمه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

موتور مزایده ای

درود عرض میکنم خسته نباشید ببخشید سوالم خیلی مهمه بنده اگه بخوام موتور 250 cc مزایده ای بخرم که برگه امام همراه برگه مزایده داره و پلاک ملی هم هستش معتبره یا نه از جوریم نیست حواله باشه عمومی می‌خوام از دیواری یا جاییی خریداری کنم فقط میخوام بدونم ازم بگیرن میتونم آزاد کنم یا خواستم مزایده ای بخرم باید چه چیز هایی داشته باشه برای خاطر جمع بودن ممنون میشم پاسخ بدید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

مزاحمت گربه ها و زنی که فحاشی میکند

سلام ما چند سال که یک مشکل بزرگ داریم توی مجتمع ما زنی برای گربه های خیابانی توی بالکن خودش جای خواب درست کرده، این گربه ها بسیار وحشی هستن و در طول شب مدام در حال جیغ کشیدن و دعوا هستن و این خانوم اقدامی انجام نمیده ما دو بار به صورت لفظی از پنجره درگیر شدیم دفعه ی اول این خانوم خونه ی مارو پیدا کرد و ایجاد مزاحمت کرد دفعه ی دوم شروع به دادن فوش های رکیک کرد، من چه اقدامی راجب این گربه ها و خانوم میتونم بکنم، امکان زنده گیری چون ساختمان ما جدا هست رو ندارم، آیا میشه اونهارو مسموم کرد با پرت کردن غذا به سمتشون؟ چون راه دیگه ای نیست و کسانی که گربه های خیابانی رو میگیرن تو مجتمع مسکونی نمیتونن ورود کنند.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

استراد طلا

شوهر بنده از من شکایت کرده که طلاها رو از منزل بردم و ادعا داره طلاها جنبه ی سرمایه گذاری رو داشته ادعاش دروغه و صورت جلسه تنظیم کرد و چند تا شاهد هم از همسایه ها نوشته من تو همون زندگی مشترک طلاها رو فروختم و الان طلایی پیشم نیست برای دفاع چیکاری میتونم انجام بدم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

عدم عقب نشینی

با سلام واحدی نوساز خریدیم در انتهای یک کوچه بن بست تمام ملک های انتهای بن بست عقب نشینی کردند و عرض کوچه حدود 4 متر است یک ملک در ورودی بن بست عقب نشینی نکرده و عرض کوچه در آنجا نزدیک به 2 متر است و ورود ماشین تقریبا غیر ممکن است.(ملک بافت فرسوده و متروکه است) با توجه به اینکه ساختمان ما پایان کار دارد و پارکینگ ها «در انتظار»نیستند امکان اقدامی جهت عقب نشینی ملک سر کوچه وجود دارد؟ ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

خودروی رها شده که شهرداری به پارکینگ انتقال داده

با سلام و آرزوی سلامتی ،خودروی که مدل آن فرسوده شناسایی شده مقابل درب خانه پارک شده بود .البته نیروی انتظامی داخل کوچه روبرو استقرار دارند که باعث تحقیق و ارائه مدارک به نیروی انتظامی و شاهد بودن پلاک پشت شیشه میباشند . متاسفانه شهرداری به دلیل نبودن در محل به پارکینگ انتقال داده ، حال که به دنبال ترخیص خودرو میباشیم یکی از پلاکها مفقود شده، که اکنون راهور میخواهد هر دو پلاک را به لیست سیاه انتقال دهد ، سوال من در مورد موارد بعد از نداشتن پلاک میباشد، 1_چگونه میتوان خودرو را به تعمیرگاه انتقال داد . 2_ آیا بدون پلاک طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل را از دست نخواهم داد. البته خودرو به صورت وکالت تام و فاقد مدت تاریخ میباشد. که در قید حیات میباشد. 3_آیا اکنون با این شرایط اول در سایت خودروهای فرسوده نباید ثبت نام شود و بعد پلاک به لیست سیاه انتقال داده شود

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

چک دیجیتال

من مبلغ 200 میلیون وام گرفتم اقساط به درستی پرداخت نکردم از دایره حقوقی بانک به من زنگ زدن برای پیگیری چک دیجیتالی به مبلغ 300 میلیون میخواستم بدونم دایره حقوقی میتونه برای من شکایت کنه و حکم جلب بگیره و زندان داره یا برام دادگاه قسط بندی میکنه با اینکه در ماه 5 میلیون از حساب ضامن بانک برداشت میکنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

برگه سبز ماشین پدرم که فوت شده گم شده

سلام من پدرم سال 98 فوت کرده یک دستگاه خودرو داریم ک ازش به ارث مونده و برگه سبز ماشین گم شده و فقط کارت ماشین و داریم همون سال ها روزنامه کردم واس گرفتن برگ سبز ولی دیگه بعدش اقدامی نکردم الان با همون روزنامه میتونم مراحل گرفتن برگ سبز رو پیش ببرم؟! انحصار ورثه هم کردیم دو تا برادر هستیم ولی ماشین به نام من میخواد شه ...چیکار باید کنیم؟!

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

طلاق

با سلام و خسته نباشید. من و همسرم ب تفاهم رسیدیم و تفاهمی جدا شدیم و بنده حق طلاق ب ایشون دادم و چون در شهر دیگری بودم ن ب محضر و ن ب دادگاه محل سکونت زوجه رفتم و خانم یک طرفه طلاق گرفتن ایا نیازی هست ک ب محضری جایی برم و چیزی رو ثبت کنم یا خیر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

توقیف اموال بابت مهریه

با سلام خدمت وکلای عزیز من بابت چک برگشتی شاکی ملکم را توقیف کرده بعد آن زنم مهرش را اجرا گذاشته وان مالک را توقیف کرده حال این مالک به کدامشون میرسه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

دستگیری 3لیتر عرق سگی

پلیس از ماشین بنده 3 لیتر عرق سگی گرفته جریمه آن چقدر خواهد بود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

نامشروع

با سلام عرض ادب امروز با یکی از دوستم در فضای مجازی با یک خانم حرف زدیم و درباره رابطه حرف زدیم و بعد از ما درخواست پول کردن دو تا 9 نیم میلیون برای رابطه جنسی و ماهم زدیم و قرار شده بود که فردا بریم و پولمون رو پس بدن چون صیغه ساعتی کرده بودیم برای رابطه یک هزینه جدا ... الان نمی‌دانیم اگر فردا پولمان را نزنند می‌توانیم شکایت کنیم و یا برای ماهم جرم محسوب می‌شود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

اسقاط کامیون

سلام و عرض ادب. پدر من در سال 1368کامیونی که هفده سال عمر داشت را بدستور ناوگان راه و ترابری و راهنمایی و رانندگی اسقاط کرد تا کامیون نو تحویل بگیرد. قابل ذکر است که هنوز هم اون کامیونها باعمر چهل و پنجاه سال دارن در جاده ها بازم کار میکنند.اما بخاطر عدم تعهدوپارتی بازیهایی که در طی این سالها برما رواگشته هنوز هم بعد اینهمه سال نتونستیم کامیون تحویل بگیریم،درصورتی که کسانیکه بعداز ما وتازگیها اسقاط کردند تحویل گرفتند ولی مانه درتمام بخشنامه ها اسم ما در اول لیست قراردارد تا ماشین نو رو تحویل دهند ولی هربار بنا بدلایلی نتونستیم این امر را میسر سازیم.بخاطر این بی عدالتی ها که برپدر من و خانواده ما صورت گرفته مسیر زندگی ما بکل عوض شد .درنظر بگیرید که صاحب کامیون باشی ولی بخاطر این ظلم علنی اینهمه سالرا برای مردم رانندگی کنی.تقریبا هشت ماه پیش از راه و ترابری استان نامه ای آمد که کامیونهای وارداتی آوردند وتماسی هم گرفتند که این بار حتما بما کامیون تحویل خواهند داد ولی اینبار هم بخاطر حوادث اخیر وجنگ بازم نشد و متاسفانه پدر من بخاطر کهولت سن از دنیا رفت .تمامی مدارک های اسقاط و ومدارکهای راهنمایی و رانندگی و دستورات راه و ترابری در طی اینهمه سال دستمه وموجوده .از شما عزیزان وکلا خواهشمندم من را در این مورد راهنمایی کنید .آیا میتوانم بخاطر این بی عدالتی ها وعدم تعهد ومسولیت پذیری ناوگان راه و ترابری که بر پدر من و خانواده ما حاصل شده بطوری که مسیر زندگی ما رو عوض کرده شکایت کنم وکامیونو تحویل بگیرم و طلب خسارت بخاطر عدم تعهد فاحش را خواستار باشم ؟ایا گرفتن وکیل در این کار می‌تونه باعث احقاق حق هرچه زودتر در این مسیر بشه .؟ تمنا میکنم دقت فرمایید و راهنمایی کنید سپاسگزار شما.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

بهزیستی فرزندانم رو به فرزندخواندگی دادن آیا ممکنه از شرایطشون باخبر بشم

من 5 سال قبل بخاطر اعتیاد و مشکلات مالی و نداشتن سرپناه دوفرزندم که یکی پسرم4ساله ودخترم 8ماهه بود رو به بهزیستی دادم چون امکان مراقبتشون رو نداشتم واز همسرم جداشده بودم واون هم بخاطر اعتیاد اصلا اهمییتی به من وبچه هام نمیداد وبهزیستی بعد چندماه بچه هام رو به یک خانواده دادن برای سرپرستی ومن از اون موقع اطلاعی از شرایط وحال بچه هام ندارم نمیخوام با دیدن من شرایط روحیشون خراب بشه اما فقط در حد جویای حالشون باشم ویا از دور ببینم شون یا حتی یک فیلم ازشون ببینم آیا بهزیستی این اجازه رو به من میده منم مادرم نگرانم توی این چندسال مواد روترک کردم ولی افسردگی شدید گرفتم بخاطر دوری بچه هام چکار بایدکنم که از وضعیتشون باخبر بشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

سو استفاده از حساب بانکی

سلام وقت بخیر... حدود دوسال پیش از حساب بانکی من سواستفاده شده و مبلغ 5 میلیون واریز شد. شخص مالباخته شاکی و حساب بانکیم مسدود شده. هیچ آدرس و تلفنی از شخص شاکی هم ندارم. الان برای من ابلاغیه از شهرستان بردسبر کرمان اومده جهت حضور و دفاع ،با توجه به اینکه بنده ساکن آبادان دراستان خوزستان هستم. امکان داره لایحه تنظیم کنم و بفرستم که بعلت بعد مسافت امکان حضور ندارم. و یا اینکه پرونده رو به شهرستان محل سکونتم انتقال بدن. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید عنوان و‌متن لایحه رو ...

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

فرار

سلام من دخترم متولد1386 5شهریور یعنی چند ماه دیگه19ساله میشم با پدرم هر روز بحث داریم جو خونه برام سنگینه و پدرم اعتیاد هم داره و شرایط زندگی برام سخته چند سالیه فکر فرار داریم با یکی از دوست هام که خودش مستقل زندگی میکته و ازش میخوام یک مدت بهم پناه بده تا برم سر کار و مستقل بشم و از خونه فرار کنم بدون گوشی بدون سیمکار و کاری نکنم که بتونن ردم رو بزنن و فقط یک نامه حقثقی بنویسم که من جام خوبه نمیخوام دنبالم بگردید و با خواست و با اراده خودم رفتم بعدش بازم پدر مادر یا خوانوادم میتونن شکایت کنن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

من راننده تراکتور در شرکت کار میکردم

که اشتباهن وسایل خودمو با وسایله شرکت اشتباه برداشتم برا پیمانکار کار میکردم میخاستم بیام بیرون حراست منو گرفت گفت تو دزدی کردی از شرکت گفتم اشتباه شده قبول نکردن زن زدن مامورها آگاهی آمد بعد از من تهد گرفتن تحویل حراست دادم تموم شد بعد رفتم پولو بگیرم مدیر شرکت گفت ما جریمه کردیم پول بهت تعلق نمیگیره چهار ماهه صد ملیون بود جوابه سوال بدین منون میشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

تهیه استشهادیه توسط فردی غیر مسئول

فردی در مجتمع مسکونی بدون انتخاب در مجمع ، مسئولیت مثلا داوطلبانه بر عهده میگیرد اما میگوید مدیر نیستم.با نام غیر واقعی مسیولیت مالی به عهده میگیرد ،از حساب اشخاص ثالث استفاده میکند و علیه مالکی که به او بدلایل بالاشارژ نمیدهد ا ستشهادیه تهیه میکند و از او هتک حیثیت میکند وسینه را علیه او تحریک میکند. این استشهادیه را که با نام غیر واقعی خود تهیه کرده و در ان از خود به عنوان امین ساختمان هم نام برده(با نام غیر واقعی) ، به دادگاه ارائه می‌دهد تا علیه مالک قانونمند استفاده شود.علیه این فرد و اقدامات او که با هویت ساختگی زندگی میکند چه شکایت حقوقی(ترجیحا) و کیفری می‌توان مطرح کرد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

وکالت

سلام از آنجایی که بنده بیماری فشار خون و قلب دارم، آیا می توانم به یک نفر دیگر که وکیل دادگستری نیست برای جلسه رسیدگی دادگاهی وکالت بدهم که به جای بنده حاضر شده و پاسخگو باشد. بنده در این پرونده به عنوان خواهان هستم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

در خورده غیره عمدی دزدی حساب میشه

سلام من در شرکت راننده تراکتور برا پیمانکار کار میکردم اشتباهن وسیلی خودمو با شرکت اشتباه برداشتم خاستم باتراکتور بیرون بیام هراست منو گرفت گفت شما از شرکت دزدی کردین زنگ زدن ماموره آگاهی آمد ازم تاهد گرفت تحویله حراست دادم تموم شد بعد رفتم پولمو بگیرم مدیره شرکت گفت جریمه شدی صد ملیون بود بیست ملیون حق من بود بقیه ماله پیمانکاران بود هیچی ندادن الان چهار ماهه باید به پیمانکاران هشتاد ملیون بدم ممنون میشم راهنماییم کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

دیپورت

سلام من یک ماه ترکیه بودم موقع کار گرفتن از وقت پاسپورتم 2 ماه مونده بود الان نمیدونم چقد دیپورت شدم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

استرداد دادخواست بعد از جلسه اول دادگاه

دادخواست ارائه شده و جلسه شورا و بعدجلسه اول دادگاه تشکیل شده.قرار عدم صلاخبت محلی برای شهر دیگر صادر شده در روز 2.12.1404.و پرونده ارسال شده به آن شهر، اماهنوز خبری نیست و تعیین شعبه نشده؟چرا؟...آیا الان میشه دادخواست را مسترد کرد ؟ اثرات این استرداد در این مرحله چیست؟ و استرداد چگونه انجام می‌شود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

توقیف اموال بابت مهریه

با سلام خدمت وکلا من بابت چک برگشتی شاکی ملکم را توقیف کرده آیا زنم می‌تونه بابت مهریه آن ملک را توقیف کند؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

توقیف خودرو

سلام وقتتون بخیر باشه ببخشید من مهریم گذاشتم اجرا و حق توقیف ماشین شوهرم دارم اما قایمش کرده و نمیتونم پیداش کنم. ایا هیچ راهی برا پیدا کردن ماشین هست. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...