دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/24
با سلام در یک دادنامه دو طرف شکایتم با هم محکوم به پرداخت مبلغی شدند. آیا می توانم فقط نسبت به یکی از آنها اجرائیه بگیرم؟ متشکرم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من ملکی قولنامه خریدم و فروشنده در قولنامه قرار گذاشته ملک تکمیل کنه به ما بده در روز سند بدون خبر ما در سند ذکر کرده ما ملک همین گونه خریدیم تحویل کرفتیم بدون تکمل کردن می تونه در دادگاه این تحویل دادی که نوشته قرارداد از بین ببره
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
دو تا نوبت تعویض پلاک در یک روز
سلام بنده ماشینم فروختم و یکماشین دیگه خریدم اونی که از من خریده و منی که اون پلاک رو لازم دارم هر دو در یک تاریخ نوبت تعویض پلاک گرفتیم که اون تعویض پلاک میکنه و من همون پلاک رو میخوام روی ماشین جدید بزنم آیا هر دو داخل یک روز انجام میشه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
در سامانه من پرونده ایی وجود داره که اسمی از من برده نشده توی یک شهر دیگه اتهام حمل مواد مخدر چجوری این اتفاق افتاده؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
موتور سیکلت فاقد کارت و برگ سبز جهت تعویض پلاک
سلام موتوری خریدم که فقط برگ کمپانیش هست،برگ سبز و کارت موتور رو خریدار گفته که گم شده،آیا با حضور صاحب سند و برگ کمپانی تعویض پلاک انجام میشه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من ساکن یه کوچه 4 متری بن بست هستم که انتهای کوچه 6 متری میشه و یکم فضا باز تر شده و یه مربع هست انتهای کوچه همسایه های روبروی من با اینکه پارکینگ دارن ولی خودروی خودشون رو جلوی پارکینگ خودشون پارک میکنن و من به سختی ماشینم رو میتونم از پارکینگ دربیارم چند باری هم باعث شدن ماشینم رو بمالم به دیوار درحالی که اگه اونا از پارکینگشون استفاده کنن کوچه خالی میمونه و خیلی راحت میتونم ماشین رو از پارکینگ دربیارم چطوری میتونم شکایت کنم از اینا ممنون راهنمایی میکنین
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام خدمت وکلای محترم ما یه خونه ایی رو اجاره کردیم که چندین ماه نتونستیم اجاره پرداخت کنیم صاحبخونه حکم تخلیه گرفتن مبلغ 250 بدهکار بودیم که 150 پرداخت کردیم الان صاحبخونه میگه شما 170 بدهکارید اساس منزل رو میخوان بزارن مزایده گفتش که رای صادر شده این هفته داریم میریم وسایل رو ببریم گفتم ماچیکار کنیم میتونه برداره وسایل رو
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
من یک زندانی راه باز هستم که از طرف بنیاد زندان معرفی شدم به یک کارگاه برش خدماتیه ام دی اف ، حدود دو سال مشغول بکار هستم،بدون رد کردن بیمه از سمت کارفرما،حدود یک ماه پیش حین جابجاییه ورق ام دی اف به ناحیه سمت چپ سینه ام برخورد میکند روز حادثه پنج شنبه بود ،شنبه به سرکار خود رفتم درحین کار فشار به ناحیه سینه ام حالم بد شد طوری نفس کشیدن برایم درناک بود،حسابدار به من گفت برو خونه درد داشتی برو دکتر ،فردایه ان روزبه دکتر رفتم ودکتر به من یک هفته استعلاجی داد،من جریان روبه بنیاددرمیانگذاشتم ،وبه زندان مراجه کردم ،کسی پاسخگویه من نشد و مرا بمدت 25 روز نگه داشتن ونتونستم بقیه مداوامو انجام بدم ، الانم راه باز منو باطل کردن وبه من مرخصی دادن ، از کار هم بیکار شدم.سرتونو در اوردم ،توروخدا یه راهی پیش پام بزارین.سردرگم شدم.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام بنده روی یک فقره سفته ای که واسش واخواست گرفته بودم، دادخواست مطالبه وجه و تامین خواسته طرح کردم، یک هفته بعد ابلاغ اومده که حکم اجرای تامین خواسته تایید شد. رفتم شعبه رسیدگی یه برگه ارجاع به اجرای احکام داد، الان کارمند اجرای احکام ، اصلا گوش به حرف نمیده، هی خودشو با کارهای مختلف شلوغ میخواد جلوه بده و بدون اینکه توجه و یا کاری کنه هرچند دقیقه یکبارنگاه میکنه میگه ای بابا تو که هنوز اینجایی!! هر کاری هم که لازم بوده کردم، هم لایحه درخواست رسیدگی به حکم نوشتم، هم حکم قاضی هست،طبق حرف ایشون باید 20 روز دیگه صبر کنم، چاره چیه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام همسره در ماهه آذر داخل زندان بود و اعسارش پذیرفته شد پیش پرداخت 40 ماهیانه 40میلیون (رای بدوی) و با پرداخت پیش پرداخت از زندان اومد بیرون شاکی رویه اعسار تجدیدنظر زد و دادگاهه ما افتاده 5 اردیبهشت که رای قطعی اومد همان 40تومن ماهی 40 ولی زمانی مشخص نکرده بودند در رای برای پرداخت که فلان تاریخ پرداخت کنید در 9 اردیبهشت در رونده پرونده خوندیم (یعنی هنوز ابلاغم برامون نشده) که شاکی درخواست اجراییه ثبت کرده این یعنی چی؟ یعنی درخواست حکم جلب داره یا نه اجراییه رو برای این درخواست داده که دادگاه اجرایه احکام شماره کارت و تاریخ واریز برایه ما ابلاغ کنه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام، من چندشب پیش تصادف کردم ولی شکایت نکردم اورژانس وکلانتری هم نیومد به خیالم فقط یه کوفتگی ساده بود ولی بعد چندروز که ورم پام کم نشده رفتم دکتر میگه رباط پاره شده آیا شکایت میتونم از راننده و اینکه بیمارستان برم رایگان درمان میشم یا آزاد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
با سلام و عرض ادب زمین ملکی که با اعتراض شخص ثالث برای مالکیت، دستور توقف عملیات اجرایی روش هست اگر شخصی که تصرف کرده ساخت و ساز انجام دهد و به مامور دادگستری اعتنا نکند،بعد از دادرسی مشخص شود زمین متعلق به کس دیگری هست،تکلیف بنای ساخته شده چه میشود؟ با تشکر از زحمات شما
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام بنده در تاریخ 30 بهمن خانه خود در تهران را تخلیه کردم ولی رهن کامل به من پرداخت نشده من با وحود پیگیری مکررنتوانسته ام همهمبلغ را پس بگیرم چگونهمیتوانم شکایت کنم؟ روند آن چگونه است؟ میشود آنلاین ثبت کرد؟ من دیگر در تهران نیستمو شهرستانم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
با سلام . من 14 سالمه اسم شناسنامه ایم سکینه هستش ولی تو خونه رونیکا صدام میکنن اگه اقدام بکنم تغییر میدن یا نه؟ و اینکه اگه به رونیکا نتونستم تغییر بدم میتونم بزارم ریحانه یا هلیاکه اسم مذهبی هست؟؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام وقت عرض ادب خدمت شما پیمانی ها بعد از 5 سال میتونن بیان بیرون اما رسمی ها بعد از 5 سال چطوری میتونن برن بیرون یعنی باید حتماً اخراج بشن؟ تا بتونن بیان بیرون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
اگر مرد از طریق قانون حکم ناشزه ی زنش رو بگیرد مرد میتواند بدون اجازه ازدواج مجدد داشته باشد ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام اگر در اتوبان از لاین 2 به لاین 3 لحظه ای انحراف داشته باشم و سریعاً به لاین 2 برگردم و این کار باعث شود که خودرویی که در لاین 3 با سرعت بیشتر از من در حال حرکت هست و هنوز به من نرسیده و حدوداً ده پانزده متری فاصله دارد با دیدن این صحنه هل شود و در اثر انحراف فرمان به گاردریل وسط اتوبان بخورد و سپس برگشته و به خودرو من بخورد و هر دو به گاردریل حاشیه اتوبان برخورد کرده واژگون شویم. آیا کوییک تقصیری بر گردنش نیست؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام همسرم 6ماه پیش در ترکیه بدلیل نداشتن مجوز کار توسط پلیس دستگیر و یک هفته در کمپ بود و خودشون در مرز پیاده کردن و نمیدونم دیپورت شده یا نه مهر سیاه رنگ زدن در پاسپورت؟آیا دیپورت شده یا نه؟جریمه ای هم ازشون نخواستن؟بنظرتون چن وقت دیگه میتونه بره؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام وقتتون بخیر ،پدر من 86سالشونه و کلا 7سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارن ولی هیچ حقوقی از بیمه نمیگیرن، اوضاع مالیشم اصلا خوب نیس هیچ ملک سرمایه ای هم نداره ،لطفا راهنمایی کنید چطور میشه از بیمش استفاده کنه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
نفرستادن مدارک موتور برای سند و برگ سبز
سلام 9ماه پیش موتور صفر از فروشگاه خریدم قسطی.مدارک خواسته شده رو بعده دوهفته به فروشنده دادم تا ارسال کنه ولی بعده پایان اقساط گفت گم کرده و دوباره دادم تا بفرسته.الان 4ماهه نفرستاده.بعضیا میگن بدهکاره به شرکت موتورسازی برا همین شرکت گفته تسویه کنه تا مدرک صادرکنه.ولی من معتقدم از عمد و به صرفه اذیت کردن ما اینکارو نکرده.بعده20بار رفتن و آمدن هیچی هیچی و هیچی.کلی اذیت شدیم از ماروزندگی افتادیم.میشه طلب خسارت هم کرد بابت این همه دوندگی و علاف شدن.الان فقط قولنامه فروشگاه دارم من.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام وقت بخیر ببخشید من زمین داشتم داخل یک روستا 220مترقولنامه ای والانم دارم قولنامه شو بعد چند وقت زمین رو یک نفر دیوار کشید ساخت رفت بهش گفتم گفتش که من این زمین فلانی گرفتم اون شخص زمین از دهیار گرفته من رفتم شکایت نوشتم گفتن برو بنیاد مسکن بنیاد مسکن الان حدود 5سال میرم میگن برو هفته دیگه بیا همینجور قبول کردن زمین دارم منتهی میخوان داخل روستایه زمین دیگه بهم بدن با همون مشخصات چون زمین قبلی دیگه فروخته شده خیلی طولانی میکنن موضوع رو من میتونم مجدد شکایت کنم از مسکن من تاالان حدود 5سال گذشته میتونستم زمین رو بگیرم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام و عرض ادب پدر من وقتی من 10 ماهه بودم تصادف کرده فوت کرده سال 85 پدربزرگم قیم من شده چرا چون سال 85 20 میلیون به همراه پول ماشین برداشته برا خودش ولی باید اونو امانت نگه میداشت برا من و اصلا از آن زمان تا الان منو نگه نداشته یه عمو دارم اون منو نگه داشته پدربزرگم اون پول خرج خودش کرده الان من 20 سالم میخواستم بپرسم الان من میتونم اون 20 میلیون و همراه پول ماشین به نرخ الان بگیرم ازشون؟ چون خیلی اذیت شدم دیگه عموم هم منو نگه نمیداره
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام و خسته نباشید در دادگاه همسر من فیشهای بانکی که به حسابم واریز کرده بود بابت کرایه خانه آورد تو دادگاه و گفت اینها را برای مهریه اش واریز کرده ام من گفتم مهریه من سکه هست نه وجه نقد اینها بابت اجاره خانه بود ولی همسرم به دست رو قرآن گذاشت و قسم خورد و قاضی حرف اون را قبول کرد و اصلا به ماده های قانون مدنی اهمیت نداد الان من چیکار کنم خیلی دردآور هست که به این راحتی حقم پایمال شود تقاضا دارم راهنمایی ام کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
من مدرکم رو برای ثبت شرکت به آقایی داده بودم بعد پایان وکالت نامه ایشون دوباره بدون اجازه اسم منو وارد شرکت کرد از سال 1398داره از مدرک من تو شرکتش استفاده میکنه خواستم بپرسم ازتون با چه عنوان ازش شکایت کنم و آیا برای استفاده این مدت غیر قانونی میتونم ازش خسارت بگیرم .؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
باسلام بنده سال از سال 1384 ب مدت 5 سال دریک شرکت نوشابه سازی کار کردم ، مدیرشرکت گفتن که هزینه بیمه کامل هرماه ب شرکت بیمه پرداخت میشه، اما الان بعد از 15 سال که تو تامین من نگاه کردم توی 5 سال کارگری واسه من یک سال بیمه رد شده، یعنی تو هریک سال 50 روز رد شده،ایا الان میتونم از ایشون شکایت کنم و 5 سال بیمه رو درست کنم؟؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
شکایت از شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری کشور
بنده را درآزمون کار شناسی رسمی با اعلام صرف عدم صلاحیت بدون ذکر دلیل وغیره مردود اعلام داشته اند درصورتی که افسر ارشد نیروی انتظامی هستم وجز ایثاگران می باشم ودارای عدم سو سابقه ومورد تاییدکتبی نمایندگان مجلس وامام جمعه وشورای شهر وسازمانعقیدتی سیاسی وفرمانده انتظامی شهرستان وخانواده شهدا وغیره. می خواهم برعلیه شورا شکایت کنم وقت بفهم علت عدم صلاحیت من چیه بدان جهت به کجا شکایت کنم چون شورا دولتی نیست که به دیوان عدالت اداری شکایت نمایم پس مسئول رسیدگی کجاست است ممنونم جوابم را بدهب شماره تماس یا ارسال اس.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
نتیجه گرفتن موتور دزدیده در پارکینگ
باسلام اینجوری باید گفت موتور دزده شده در پارکینگ بدون پلاک باید فک پلاک شود و راهنمای می تواند تائهد بگیره بدون پلاک استفاده نشه وبعد 10 چون پلاک قبلی دزد برده حتما باید تو لیست سیاه بره درسته ممنونم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
با سلام.بنده قصد سرمایهگذاری در یک کارگاه تولیدی را دارم.به این شکل که دستگاههای تولید را شخصی تهیه کرده وحالا جهت راه اندازی کارگاه نیاز به سرمایه برای خرید مواد اولیه دارد که بنده با سرمایه خودم قصد مشارکت در این امر را دارم.حال سوال اینجاست بنده می بایست چه نوع تضمینی برای حفظ سرمایه ام از تولید کننده بگیرم.(سرمایه تولید کننده 3 میلیارد و سرمایه من 1.5 میلیارد) راجب قراردادی هم که باید منعقد شود توضیح بفرمایید.با سپاس فراوان
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من خواهرم متأسفانه با همسر ش بحث شده بودو همسر خواهرم شب وقتی که خونه خوابیده بود خواهرم را به قتل می رسوند و دادگاه حکم قتل عمد صادر کرده می خواستم بدونم برای پرداخت نماید تفاوت دیه زن مرد خواستند تا اعدام سه می خواستم بدونم می تونیم مهریه اش را اجراء بزاریم تا بتونیم دیه اش را پرداخت کنیم لطفاً جواب بده خواهشن
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام وقت بخیر .یه سوال داشتم .اگر شخصی سال اول دانشجو فرهنگیان باشه ،آیا میتونه کنکور سراسری هم شرکت کنه ؟ و اینکه آیا مدرک دیپلمی که تحویل دانشگاه میدیم ،چه زمانی بهمون برگردونده میشه ...؟ آیا کسی که دانشجو دانشگاه فرهنگیان باشه لازم هست اول انصراف بده ،یا که نه ،میتونه کنکور سراسری هم شرکت کنه..؟ سپاس از شما
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.