درباره دادراه پایگاه دانش مقالات حقوقی نکات حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی رایگان


دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.

برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.


آخرین پرسشها و پاسخها

1405/2/24

گزینش مجدد

سلام، اگر از طریق معرف به گزینش وزارت اطلاعات بروم و رد بشم ، آیا دوباره میشه از طریق یک معرف به گزینش وزارت اطلاعات معرفی بشم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

گواهینامه

سلام من گواهینامه اسم نوشتم کلاسای ایین نامه و شهر رو شرکت کردم میخوام انصراف بدم ولی هنوز ن امتحان ایبن نامه شرکت کردم ن امتحان شهر فقط کلاساشو شرکت کردم میتوان انصراف داد؟ ایا مقدار پول شهریه برمیگردونن

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

مهریه

سلام وقت بخیر من مهریه م رو از طریق اداره اجرای ثبت اسناد اجرا گذاشتم و نامه کسراز حقوق برای اداره شوهرم فرستادن. چه زمانی مهریه به حسابم واریز میشه؟ حتما باید دادگاه برگزار بشه یا بدون برگزاری دادگاه هم مهریه پرداخت میشه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

کلاهبرداری

با عرض سلام دچار کلاهبرداری اینترنتی شدم در حالی که من فقط یه قربانی اگهی جعلی کار در منزل بودم.. ازمن خواسته شده بود که پولهایی به حسابم میاد ارز بخرم و انتقال بدم.. چند مورد انجام دادم بعد مشخص شد کلاهبرداری بود و حساب مردم را هک میکردن.. شعبه نیابت همه اتهامات را رد کرد چون مدارک تکمیل بود و مشخص بود من در اطلاع نبودم.. ولی شعبه صادر کننده واسم جلب به دادرسی و کیفر خواست صادر کردن.. الان باید چیکار کنم.. مبالغ خیلی جزیی هستن.. اخه کی با ده میلیون کلاهبرداری میکنه که واسه من کیفر خواست صادر کردن.. اگه این پول و بدم و رضایت شاکی رو بگیرم ایا باز هم جرم واسه من میزنن..ایا بعد از صدور کیفر خواست امکان انتقال پرونده به شعبه محل زندگی امکان پذیر هست.. البته خودم هم شکایت کیفری علیه این افراد داشتم..چقدر مهلت دارم واسه پرداخت..

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

قسم قسامه

سلام وقت بخیر قسامه چند مرحله است وگر کسی در در دادگاه قسم قسامه یاد کند و بخواهد که آن را پس بگیر میشود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

خیانت در امانت

سلام منو خانومم حلقه ازدواجمون. دادیم دست مادر زنم به اکانت حال که میخواهیم بگیرمش میگه نمیدم. میگم چرا میگه. هر وقت حلقه من سر. سفره عقد دادمت آوردی حلقتو میدم. پیام که این حرفو گفته دارم آیا شکایت کنم. میتونم ازش بگیرمش آیا دادگاه چه رای میده

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

کلاهبرداری اینترنتی

درگیر کلاهبرداری اینترنتی از طریق سایت درج آگهی شدم.. با یه اگهی جعلی کار در منزل و انتقال پول و خرید و انتقال ارز مواجه شدم.. بعد از چند مورد همکاری مشخص شد حساب بقیه را هک و کلاهبرداری میکنن.. منم درجا شکایت کردم.. شعبه نیابت اتهام را رد کرد چون مدارک و پیام ها مشخص بود اطلاعی از این کار غیر قانونی نداشتم.. ولی الان شعبه صادر کننده کلاهبرداری واسم زدن و جلب به دادرسی و صدور کیفر خواست.. اخه کی با ده میلیون کلاهبرداری میکنه که واسه من جرم زدن.. الان اگه این پول را بدم و رضایت شاکی رو بگیرم ایا رفع جرم میشه واسم.. یا فقط جنبه شخصی جرم حذف میشه.. ایا بعد از صدور کیفر خواست امکان انتقال پرونده به شعبه محل زندگی امکان پذیر هست.. لطفاً کمکم کنین..

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

ارث پدری

سلام . سال 56 پدرم زمین به مساحت 160 متر قولنامه ای از زمین دار و تاجر بازار خریداری کرد و در همان سال 2ماه بعد فوت شد ودر سال 58 اموال پدر بزرگ توسط عمو عمه و برادران من تقسیم کردن و این زمین هم تقسیم شد در جای که این زمین بنام پدرم بود و آن زمان جزو اموال پدر بزرگ تقسیم شده و عمو و عمه من هم از زمین ارث بردن .در حالی که پدرم 4 فرزند داشت و در ضمن دو دانگ از این زمین بنام برادر بزرگ پشت قولنامه نوشتن از طرف پدرم .و 4 دانگ آن هم عمو و عمه و یک سهم هم پدرم .آیا من می‌توانم به کل این تقسیم اعتراض کنم چون برادر و خواهر از برادر که فرزند داره ارث نمی‌بره در ضمن این زمین دو دانگ در دست برادرم هنوز و عموی من فروخته و در آن سال من 17 سال داشتم راهنمای کنید

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

تحت بیمه پدر

سلام بنده طلاق گرفتم وهیچ جاهم سرکارنمیرم وبیمه هم نیستم اما پدرم بازنشسته هست وبهش گفتم تحت بیمه اش منو قراربده گفت نه ایا خودم میتونم اقدام کنم بدون رضایت پدر تحت پوشش بیمه اش بشوم؟نه خونه دارم نه کار اما پدرم منو بخاطر اینکه زن دومش نمیزاره وبهش یاد میده منو طرد کرده وحمایتم نمیکنه

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

فروش مال غیر

باسلام و احترام شخصی که به اینجانب یک واحد آپارتمان غیرقانونی فروخته و فروشنده مال غیر بوده تا زمانی که خسارت رو پرداخت نکرده باشه میتونه از زندان آزاد بشه سوال دوم اینکه اینجانب برای ارزیابی و محاسبه ارزش روز ملک لایحه دفاعی انجام دادم تو روند پرونده زده لایحه وصولی به پرونده واصل شد آیا برای کارشناسی مجدد قیمت ملک درست اقدام کردم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

دیه

سلام وقتتون بخیر آیا از دیه تصادف که بیمه قراره پرداخت کنه فرانشیز کم میکنن؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری

یک شرکت کلاهبردار طی تماس تلفنی با هزارتا چرب زبانی و عوام فریبی ودوز و کلک مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی این شرکت و ارسال پیامک شماره حساب به نام این شرکت به سیمکارت بنده اینجانب را فریب دادو بنده نیز مبلغ 5000000تومان به حساب این شرکت واریز کردم.این شرکت کلاهبردار نیز در مراجع مختلف قضایی دارای پرونده های متعددو کثیری است.اکنون دوتا سوال دارم.سوال اول اینکه ایا اگر دادسرا این شرکت را محکوم(قرارجلب به دادرسی) کندایا دادگاه کیفری دادگستری بخاطر 5میلیون تومان حکم زندان برای عواملین و مسببین شرکت صادر میکندویا خیر به هیچ عنوان؟ سوال دوم اینکه ایا پرونده بابت کلاهبرداری که یک جرم سنگین محسوب میشود به دادگاه کیفری1 ارجاع خواهد شدیا به دادگاه کیفری2 دادگستری؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

توهین و تهدید همسایه معتاد سابقه دار

سلام. همسایه اجاره نشینی در کوچه مان داریم که معتاد و سابقه دار است.کبوتر باز است و هر روز بر سر پشت بام خانه اش می نشیند.چند بار به در خانه مان آمده و برای کبوتر تهدید کرده و بهمان توهین کرده.هر بار که از خانه بیرون می آییم به ما توهین می کند و تهدیدمان می کند.ما خیلی سعی کردیم درگیر نشویم اما امروز دیگر جوابش را دادیم و پلیس را در جریان قرار دادیم.پلیس بعد از صحبت ها زمانی که او را دید او را سوار ماشین کرد و گفت که خودشان رسیدگی می کنند.وقتی درباره شکایت از آن ها پرسیدیم گفتند فایده ای ندارد.من هم از فحاشی و هم از توهین کردن او فیلم گرفته ام.و از سر پشت بام همسایه ها گشتنش هم فیلم گرفته ام.آیا با توجه به این موارد شکایت می تواند ثمری داشته باشد ؟ اگر دوباره این رفتار ها ادامه پیدا کرد چه کاری انجام بدهیم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

طلاق

باسلام آیا طلاق بدون اطلاع و حضور و ابلاغ زوج هم از جانب دادگاه هم دفتر ثبت طلاق، صرف نظر از نوع طلاق و دلایل آن.امکان پذیراست، جهت اطلاع وکلای محترم ضمنا این زوج زنده و قابل دسترس است باسپاس

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

سرپرستی فرزند

اگر پدر بمیرد سرپرستی و قیومیت دختر بچه 13ساله مال مادر می شود؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

همزمان شدن دو حکم

با سلام من در یک پرونده 100 تایی حکم اعسار دارم که در حال پرداخت هستم و اخیرا در یک پرونده دیگر نیز 100 تا حکم اعسار دارم . آیا واحد اجرا می‌تواند حکم دوم را همزمان با حکم اول اجرا کند ؟ لطفا مواد قانونی را اعلام فرمایید …

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

عفو یا تبدیل زندان به جریمه نقدی

باسلام . بنده شاغل دریا 14روزه هستم .9سال پیش حدود4گرم مواد ازم گرفتن و2سال حبس دارم .چون بار اولمه و چندسال از این موضوع میگذره و بخاطر اخراج نشدن از کار میشه عفو یا جریمه نقدی بدم ممنون

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

تجمع اراذل در خانه همسایه و اقدام به جرم

با سلام و وقت بخير فرزند ذکور همسایه دیوار به دیوار ما (یعنی خانه بغلی در کوچه) اقدام به جمع کردن اراذل و اشرار جلو درب و داخل خانه‌شان و پخش موسیقی با صدای بلند و پایکوبی می‌کردند که پس از تکرار چند باره این عملشان، شبی با پلیس تماس گرفتیم که با آمدن پلیس از طریق پشت بام فرار کردند و درب خانه‌شان را باز نکردند. چند شب پس از آن جمعی از اراذل در خانه ایشان جمع شدند و ساعت 1:30 بامداد تعدادیشان خارج شدند و رفتند اما دو تن از اراذل به کمک همان پسر صاحب خانه، موتوری را که پلاک آن با پارچه پوشانده شده بود را از خانه ایشان خارج کردند و دو قمه نیز در پارچه ای پوشانده دست به دست کردند و سوار بر موتور رفتند و فرزند ذکور ایشان نیز به داخل خانه‌شان رفت اما دقایقی بعد، آن دو تن از اراذل با همان موتور با پلاک پارچه پیچ که از خانه ایشان خارج کردند از کوچه روبرو وارد شدند و اقدام به شکستن شیشه های منزل ما کردند که این صحنه‌ها در دوربین مداربسته همسایه دیگرمان افتاده بود. پس از شکایت ما، فقط دو تن ضاربین را محکوم دانسته اند و حکم بر برائت فرزند ایشان در معاونت جرم و تهیه وسیله ارتکاب داده اند. اکنون نیز پس از آزاد شدن فرزندشان مجدد همان برنامه سابق را در جمع کردن اراذل پیش گرفته‌اند. حال در خصوص پرونده قمه کشیشان تحت چه موضوع و عنوانی می‌توان از این خانواده و فرزند ذکورشان که بستر چنین جرمی را فراهم آورده‌اند شکایت کرد؟ (ضمنا سایر همسایه‌ها نیز به دلیل ترسشان از هر نوع مواجهه و شهادت امتناع می‌کنند و ما فقط اسنادی شامل فیلم ورود خروج اراذل از خانه ایشان را داریم)

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

تاخیر تاییدیه اداره کار

با سلام و احترام من دادخواست اداره کارم تاریخ ٣١ مرداد ١4٠4 تاریخ رای هیات تشخیص ١ آبان ١4٠4 تاریخ رای تجدید نظر ٢٣ اردیبهشت ١4٠5 میخواستم ببینم تاخیر تاییدیه از کدوم از تاریخ های بالا باید شکایت کنم در دادگاه حقوقی بعضی همکاران شما میگن از تاریخ اجراییه دیرکرد تعلق می‌گیرد! از تاریخ اجراییه تا پرداخت که به حکم قانون ده روز این چ تاخیر دیرکردی؟!

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

قولنامه عادی

سلام وقت بخیر. من یک ویلای نیمه‌ساخته با قولنامه عادی خریدم. توافق ما این بود که فروشنده ساخت را تکمیل کند و پایان‌کار بگیرد و بعد تحویل بدهد، اما من بدون دقت امضا کردم و بعداً دیدم در قولنامه برعکس نوشته شده. شهود قرارداد هم دوستان فروشنده هستند و احتمالاً مطابق مفاد قولنامه به نفع او شهادت می‌دهند. در عین حال، من پیامک و فایل صوتی دارم که نشان می‌دهد قرار بوده فروشنده ملک را تکمیل کند. سؤالم این است که اگر شهود طبق مفاد قولنامه شهادت بدهند، آیا می‌توانم با استناد به پیامک و فایل صوتی آن‌ها را جرح کنم و یا حتی از آنها شکایت شهادت کذب کنم ؟یا چون شهادتشان مطابق سند عادی است عملاً شکایت از شهود نتیجه نمیدهد؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

سلام موضوع قتل و اعتراض به ماده 477

برادرم در درگیری با دونفر به قتل رسیده دادگاه کیفری استان و دیوان عالی کشور نیز حکم قصاص یک نفرشان رو دادن والان درخواست ماده 477 کرده است .نحوه رسیدی به این درخواست چگونه است وچند درصد احتمال نقض رای وجود دارد .

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

سوال حقوقی

1_پاسخ قاضی صادر کننده رای درراستای ابهام زدایی برای اجرای آن توسط اجرای احکام چه حکمی دارد. 2_در صورتی که در اجرای مفاد حکم اشتباهی در راستای استفاده از شاخص بوجود بیاید،بعد از اعتراض محکم له به اجرای اشتباه حکم صادره، قاضی اجرای احکام می‌تواند دستور اجرایی جدید ابهام زدایی که قبلا ابهام زدایی شده است برای دومین بار صادر کند ودر جواب شعبه صادر کننده نظر خود رانسبت به پاسخ ابهام زدایی اولی تغییر دهد،تشکر

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

تصادفات و دیه

من تقریبا هشت سال پیش تصادف شدید کرده بودم و مقصر صد درصد طرف مقابل بود یکی از شدید ترین جراحاتی که من دیده بودم1- آسیب شدید مرکز بینایی چشم چپ2-.پارگی شبکیه چشم چپ، بود ووبانظر پزشکان و پزشکی قانونی اعلام کردند حدت بینایی چشم چپ 3در10میباشد وموجب نقص بینایی به میزان بیست‌وپنج درصد دارم ومشمول دیه مقدر به میزان 12٫5درصددیه کامل میگردد. و متخصصین چشم پزشکی بمن گفتند که امیدواریم به مرور زمان بینایی من درست خواهدشد .اما بجای درست شدن کاملا نابیناشد. اما بعداز گذشت هشت سال دید من بکل از دست رفته وچشم چپم کور شد.پیش متخصصین زیادی رفتم و اونها هم گفتند که پارگی شبکیه التیام یافته،اماطبق نظر تمامی متخصصین چشم پزشکی باعلم امروزی تابحال درمانی برای آسیب شدید مرکز بینایی یافت نشده و متاسفانه هیچ درمانی ندارد اذعان کردند که اون موقع هم متخصصین می‌دانستند که درمانی برای عصب‌های مرکز بینایی وجود ندارد .الان من موندم با چشمی که کاملا نابینا شده و بخاطر این بی عدالتی که در حق من کردند آیا میتونم بعد از گذشت این مدت سال شکایت کنم تا بتونم دیه چشم چپ رااز شرکت بیمه دریافت کنم یانه؟لطفا دیه کورشدن چشم چپ را هم لطفا برای من اعلام کنید تا اطلاع داشته باشم.استدعا دارم راهنماییم کنید .سپاسگزارم از شما عزیزان.

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

درخواست طلاق از طرف مرد

سلام خسته نباشید همسرم درخواست طلاق داد بودن بعد برج8حکم دادگاه برای طلاق اومد به سر دفتر بعدش صیغه ما رو خوندن و گفتن سه ماه و 10روز صبر کنید من برای ثبت طلاق نرفتم برج 2امسالی برای ثبت رفتم و مهریه بعد از طلاق گذاشتم و طلاق ثبت شد آقا گفت ثبت اش کنید بعد که ثبت شد آقا برای امضا سند طلاق نیومد و سر دفتر امضا کرد بجاش آیا مشکلی هست آقا می تون کاری کن آیا ممنونم جواب بدین ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

استخدامی

سلام.18سال سابقه کار دارم استخدام دایم هستم الان کارفرما بدون اطلاع به من چارت سازمانی منو حذف کرده و علنا بدون چارت هستم چکار باید بکنم از چه طریق میتونم اقدام کنم

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

گرفتگی فاضلاب

سلام ما اولین واحد در طبقه اول در یک ساختمان شش واحدی هستیم فاضلاب از حمام و دستشویی بیرون زده زانویی شاه لوله فاظلاب که در پارکینگ است گرفته بوده و با فنر زدن رفع شده طبقه دوم اعتراض دارد نسبت به پرداخت هزینه و میگوید که من پارسال لوله خانه من (طبقه دوم بوده ) گرفته بوده و فنر زدم و نباید الان هزینه پرداخت کنم و هزینه طبقه اول فردی است راهنماییی کنید که هزینه های طبقه اول و دوم کدام فردی است و کدام مشاع و ایا ممکن است فاضلاب مشاع از طبقه دوم بیرون بزند ولی از طبقه اول خیر(طبقه اول به راحتی تخلیه شود) ایا هزینه طبقه دوم هم جز مشاعات است

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

وثيقه سند

سلام سه سال پيش سند براي ازادي موقت از زندان يكي از اقوام گذاشتيم به ارزش ده ميليارد تومان ككه به ما خانواده اش گفتند دوماهه كار درست ميشه و سند رو برميگردانيم الان حدود سه سال هست هرچقدر هم به متهم ميگيم ميگه دارم كارام رو رديف ميكنم ولي معلوم نيست چكار ميكنه ما چطور ميتونيم سند رو ازاد كنيم و پس بگيريم آيا ماهم ميتونه سند جايگزين بگذاره و سند ما رو آزاد كنه؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

تعویض موتور ماشین پژو206

سلام، من یه ماشین پژو206تیپ2خریدم و موقع ثبت پلاک، افسر متوجه موتور تعویض شده وشماره حک شده میشود. وفروشنده هم میگه من موتور ماشین رو تعویض نکردم ویکبرگ سندهست واز اول دست خودم بوده. حالا من خریدار چکا ر کنم؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

مهریه

اگر زن و مرد بعد از طلاق تصمیم به ازدواج مجدد کنند درصورت تمام شدن عده طلاق هم از نوع خلع باعن بوده و مهریشو بذل بلارجوع کرده زن دوباره می‌تواند از مهریه قبلی استفاده کند ؟

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...

1405/2/24

سگ گله

سلام ما گله داریم سگم داریم امروز وقتی تو چراگاه بودم چند خانواده امدن وسگم رفت بهشون حمله کرد و خوشبختانه کسی اسیب ندید اگر سگم به کسی اسیب بزند سگ گله هست پرداخت دیه چطوری هست

ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...