دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/24
سلام من 20 سال بیمه اختیاری از تامین اجتماعی پرداخت کردم و فعلآ هم پرداخت می کنم می توانم این بیست سال سابقه را به زنم یا به کسی دیگری واگذار کنم لطفآ متشکرم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام و عرض ادب خدمت وکلای عزیز بنده دانشجوی ترم 6 حقوق هستم و کم کم باید برای ازمون وکالت اماده بشم چه سبک مطالعاتی ای باید داشته باشم و بیشتر روی چه مباحث و دروسی متمرکز باشم به حقوق و وکالت علاقه دارم و هدفم این است که سال اول ازمون و بلافاصله بعد فارغ التحصیلی ازمون قبول شم(ترجیحا کانون وکلا) چگونه شانس قبولیم رو بالا ببرم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام. یک شخصی با ماشین تعدادی وسایل نصب کرد و رسید فیک داد از برج 8 حکم قطعیش اومده و ماشین هم توقیفی روشه الان بالای یکسال هست نه خودش گیر اومده نه ماشین چجور باید پیداش کردو آیا میشود پول را به نرخ روز گرفت؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
من یه خودرو لیزینگی خریدم الان قسطاش تموم شد ه 5دانگ به اسمه شرکته الان باید بریم سند بزنیم شرکت به من گفت لازم نیست شما بیاید هر وقت آماده شد زنگ میزنیم بیایید بگیرید آیا میتونم اعتماد کنم یا اینکه حتما خودم هم برم،مگر نباید من هم امضا کنم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام بنده چندسال پیش ماشین خریدم وکالت بهم داد فروشنده تاریخش تمام شد و بنده تعویض پلاک نکردم حال فروشنده ممنوع اخدمات شده و نمیتواند وکالت دهد باید چکار کرد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام تایید انفساخ اجاره نامه از زمان ثبت تا رسیدگی و صدور رای چقدر زمان میبرد؟؟ در قرارداد اجاره قید ((تاخیر 2 ماه در پرداخت اجاره موجب منفسخ شدن قرارداد میگردد)) الان 9 ماه کرایه پرداخت نکرده امروز بهش ابلاغ کردم خواستم بدونم اگر تایید انفساخ رو ثبت کنم چقدر زمان میبرد؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
باسلام وخدا قوت من اعتراض زدم به رای دادگاه میخام بدونم مجددا متهم دادگاهی میشود و آیا ابلاغیه برای متهم صادر میشود حضورش دردادگاه مجددا ضروری است و اینکه اعتراض من میتواند بر روند پرونده تاثیر بگذارد یا متهم شکایت میکنه از من به ضرر م تمام میشود چون حکم برایت داده به متهم با تشکر از راهنمایی و پیگیرییتان
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
باسلام حکم طلایی که پدر در زمان حیات برای دخترش خریده چیه؟ الان پدرم فوت کرده طلام جزوه ارثه تقسیم میشه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
درخواست انحصار وراثت بعد از هبه ارث
درود بر وکلای گرانقدر اول اینکه آیا هبه سهم ارث قبل از انحصار وراثت معتبر است ؟ یا لازمه هبه ارث بلاشک انحصار وراثت میباشد؟ دوم اینکه خواهران بنده. بعد از فوت پدرم سهم ارث خود را به بنده هبه (به صورت قرار داد دستی با حضور شاهد) کردند الان بعداز گذشت 20سال درخواست انحصار وراثت دادهاند بنده هم مال پدری را. با خانه ای دیگر معاوضه کرده ام اکنون. با توجه به اینکه مال هبه شده تغییر پیدا کرده آیا امکان رجوع به هبه میسر است؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام. برادرم فوت شده چندماه هست سیم کارتش شکسته می تونم بابردن کارت ملی برادرم بدون انحصار وراثت سیم کارتش و بگیرم از دفتر پیش خوان یا نه؟؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام اگر موتورسیکلت از فرعی وارد خیابان اصلی شود مقصر است یا نه
یک موتور یه راکب ان80سال دارد دیروز با من تصادف کرد از کوچه درآمدهای خواست به آن طرف برود با من که خیابان اصلی می رفتم تصادف بکنم مقصر کیست؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من 17 ماه داوطلب به جبهه رفتم الآ هم از سپاه مقداری کمی حق معیشتی میگیرم و 20 سال هم اختیاری حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کردم و فعلآ هم پرداخت می کنم و سوال بر اینکه از تامین اجتماعی بازنشسته شوم آیا حق معیشتی من از سپاه قطع خواهد شد یا ادامه خواهد داشت. لطفآ جواب بفرمائید متشکرم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام آیا امکان تغییر نام از کیمیا به رویا وجود دارد ؟ متاسفانه با اینکه دلیل تغییر نام را به ثبت احوال گفتم متوجه شدم دلیل تغییر را نوشته اند با این وجود امکان تغییر وجود دارد؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام بنده در زندان به عنوان نیروی شرکتی در تاسیسات مشغول هستم آیا سختی کار در تأمین اجتماعی به من تعلق میگیره؟ اگه تعلق میگیره چطوریه؟ ممنونم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من مادر یک دختر 11ساله هستم اتباع هستیم اما متولد شدی ایرانم! تقریبا دوساله جدا شدم از شوهرم ولی خانواده شوهریم ب هیچ عنوان اجازه نمیدن دخترمو ببینم یا تلفنی باهاش صحبت کنم قانونی اقدام کردم اما گفتن دخترت بزرگه خودش میتونه تصمیم بگیرع با کی زندگی کنه ولی چون دخترم یک استان دیگست مسافتشم دوره نمیتونم ببینمش کلا تو خونه زندانیش کردند هیچ ارتباطی ندارم باهاش ممنون میشم کمکم کنید بخدا خیلی وقته ندیدمش قبلن پیام میداد الان همونم نتونسته بهم بده تا از حالش خبردارشم نمیدونم بخدا چیکار کنم....
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
مبنای محاسبه مهریه بعد از فوت متوفی
سلام. پدرم هشت سال قبل فوت شده و زنش در زمان فروش ارث، مهریه اش رو خواسته. در عقد نامه یک قسمتش پول نوشته شده و ما بقی چند عدد سکه. مبنای محاسبه ارزش پول زمان فوت پدرم محسوب میشه؟ مبنای سکه چطور؟ سال فوت متوفی یا زمان پرداخت؟ چون این بدهی بابام حساب میشه و بعد از فوتش که امکان پرداخت طبیعتا نداشته که بخواد سکه هم به نرخ روز حساب بشه. مبنای محاسبه سکه همون سال فوت محسوب میشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنین.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
باسلام .ازاجرای ثبت اقدام کردم حدود 5 روز قبل نامه به راهورارسال کردن که ماشین همسرم بابت مهریه توقیف بشه . به منم یه شماره نامه دادن .آیا من خودم باید اقدام کنم به توقیف فیزیکی که درصورت رویت تماس بگیرم با پلیس یا پلیس راهور خودش به محض مشاهده خودرو رو توقیف میکنه ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام وقت بخیر همسر بنده در صحبت های قبل از ازدواج یک سری معیار و ملاک هایی رو به یکدیگر گفتیم و یک شری شروط داشتیم و...،بعد از خواندن عقد همسرم و خانواده اش از این رو به اون رو شدند و کاملا متضاد از معیار ها و شروط شدند و حتی میگویند تو نیز باید از معیار هایت کوتاه بیایی و... آیا راهی هست که بتوانم این مسئله را از نظر حقوقی پیگیری کنم؟ چون وقتی میپرسم چرا دروغ گفتین میگن که اگه دروغ نمیگفتیم شما جواب بله رو نمیدادین
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من و همسرم 4 ساله ازدواج کردیم بعد 4 سال دادخواست فسخ نکاح دادن که من جنون ادواری دارم رفتیم پزشکی قانونی و پزشکی قانون حکم داد مشکل عمده روانپزشکی مشاهده نشد و مدرکی از این دست وجود ندارد ایشون الان میخواد به رای اعتراض بزنه بگه اشنا بازی کردی نظریه کارشناسی رو قبول ندارم و کارشناسی مجددبزنه وکیلش میخواد اعتراض بزنه من نمیخوام دوباره برم پزشکی قانونی و اینکه من تست شخصیت شناسی ام دادم الان چیکار کنم 5 ماه گذشته مهریه رو هنوز نزاشتم اجرا
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
اگر مردی به همسرش خیانت کند ایا برای اینکه دوباره مرتکب این خطا نشود و مدرکی برای شکایت بعدی باشد چه نوع تعهدی میشود از او کرفت دست نوشته باامضای خودش کافیست یاباید محضری شود؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام وقت بخیر من 8 ماه هست که عقد کردم و همسرم به من نفقه نمیدهد نهایتا 500 هزار تومن و... یا یک ملیون آن هم چند ماه یک بار ،میخواستم بدانم آیا میتوانم هدیه های طلای ازدواج را بفروشم ؟چون همسرم حتی کالا برگ و حتی بن اتکا که مربوط به شغلش هست را هم به من نمیدهد و میگوید برای خانواده ام است و... از اطرافیان هم می گویند اگر طلا را بفروشی موقع طلاق باید برگردونی طلا رو،خواستم بدونم آیا میتونم پول طلا هارو از مهریه کم کنم؟ و اینکه آیا در دوره نامزدی به من تعلق نفقه تعلق میگیرد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام .من در تاریخ 16اردیبهشت متوجه شدم که حساب حقوقیم در بانک صادرات توسط بانک مرکزی مازاد شناخته شده و بسته شده و 17 ام در سامانه صندوق بازنشستگی کشوری تغییر حساب دادم.الان تکلیف حقوق اردیبهشتم چی میشه؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من یکماه پیش درحال که باردار بودم ماشین بهم زد و بخاطر اینکه فکر میکردم چیزخاصی نیس گذاشتم راننده بره ولی یکساعت بعدرفتم بیمارستان وفهمیدم پام آسیب دیده وجنین هم وضعیتش خوب نبود،اورژانسی عمل شدم الان بعدازیکماه که پام خوب نشدرفتم دکتروفهمیدم رباط پام پاره شده الان میتونم از راننده شکایت کنم؟درضمن بایدبگمکه هیچ آدرس یا شماره ای از راننده ندارم فقط چن نفراونجا دیدن که ماشین به من زد
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
باسلام .بنده تو یک شرکت نیمه دولتی کارمیکنم که جزو مشاغل سخت و زیان آور میباشد که بنده 20سال پرسکارهستم که مدیرعامل پیمانکار همراه رئیس کارگزینی ونماینده بیمه تامین اجتماعی خلاف کردن وسابقه بیمه من وچندتا همکارانم روکارگرساده یاخدماتی 5سال رد کردن الان هم مشغول بکار هستم توهمون قسمت پرسکاری ،لذا همکارانم با20سال سابقه درشرکت بازنشسته شدن.چکارکنم باتوجه به مدارکی که دارم وهنوز هم مشغول بکارهستم درهمان قسمت لطفاًراهنمایی کنید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام همسر مستاجر مون بارها با شماره خودش و همسرش تماس گرفته و توهین و تهدید کرده (گورستان هستین،بچرخ تا بچرخیم،شورای حل اختلاف مال منه هیچ غلطی نمیتونین کنین،روزگارت رو سیاه میکنم و …) ما هیچ جوابی بهشون ندادیم که نتونن بر علیه ما استفاده کنن اظهارنامه ارسال کردیم در سه چهار خط که با توجه به تهدید همسرتان به تخریب عمدی اموال حین مستاجره در صورت بروز هر گونه تخطی شما مسئول خواهید بود اما جواب اظهار نامه رو 12 خط نوشتن و کلی دروغ و تهمت زدن البته سعی کردن حقوقی هم صحبت کنن ما میتونیم شکایت کنیم؟چون این ها اصلا سازش نمیکنن باز تماس گرفتن 24 میلیون هزینه پکیج شده تعمیر کردم واریز کنین ظاهرا راهی جز شکایت نیست ایا شکایت ما نتیجه داره؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
واحدي خريد كردم كه قولنامه اي كه در املاك نوشتيم شامل يه سري شرايط به نفع من بود ( برگه قولنامه به من تحويل نداده شد) در دفتر خانه شرايط رو وارد نكردن و گفتن پيش فرضه و قابل بازنويسي نيست (هم دفتردار هم املاك) الان مالك زير اون شرايط زده و املاك برگه قولنامه كه مالك شرايط رو پذيرفته رو تحويل نميده ميتونم از املاك بابت ندادن برگه قولنامه شكايت بكنم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام. پدر من در سال های 71تا 73،به مدت 20 ماه در منطقه فکه و طلائیه خدمت سربازی در ارتش انجام دادند ،باتوجه به صحبت های خودش که میگه منطقه عملیاتی بود،آیا کارت ایثار ارتش بهش تعلق میگیره یا نه؟ چیکار کنیم باید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
رای دادگاه پیش پرداخت دوسکه وهر18ماه یه سکه وشوهری به رای دادگاه اعتراض کرده ایا دادگاه تجدیدنظر این رای رابطه میکند و چرا برای تایین شعبه هنوز بعد دوماه پیام نیومده
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام دو سال پیش بخاطر طرح نور به علت حجاب، من رو بدون هیچ تذکر اولیهای، مستقیم پیش قاضی فرستادن . قاضی حکم تعلیق صادر کرد و جریمهای هم پرداخت نکردم . خواستم ببینم این موضوع تو روند استخدامی من برای مراکز دولتی مشکل ایجاد میکنه ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
بی سواد هستم و 7سال پول نگهبانی طلب دارم
سلام وقت بخیر من اقایی 55 ساله هستم که کار و زندگی خودم را رها کردم از سال 1397 تا 1405نگهبانی شبانه روزی داده ام برای 5 ویلای شخصی برای 5 نفر سرمایه دار بطور جداگانه. به دلیل اینکه فردی بی سواد هستم خواندن و نوشتن بلد نیستم و اصحاب منازل ازم سو استفاده کرده و حقم را ضایع کرده اند. ازین 5 نفر فقط دونفر آنهم پول ناقص بهم دادن، یکنفر بهم مبلغ80 ملیون داده و یک نفر دیگر 2 ملیون تومن فقط . بدون حق بیمه و حق سنوات و در کل بدون قرارداد. حال با توجه ب اینکه میخواهم حق این 8 سال ازین چند نفر ک شبانه روزی براشون نگهبانی میدادم پیگیری کنم آیا امیدی هست؟ در ضمن بالای 20 نفر شاهد در محل نگهبانی دارم و اینکه چند بار تهدید و تحقیر شده ام بخاطر مطالبه حقم ازین افراد . در سامانه ی اداره کار آیا میشه دادخواست نوشت ؟ تمام کار و زندگی ام را رها کردم و 8 سال شبانه روز کار کردم ، ولی الان پایمال شد حقم. و اینکه می گویند این اقا اشنا دارد در اداره کارو... این متن را توسط بنده خدایی می نویسم ، خودم سواد نوشتاری ندارم فقط شفاهی بلدم صحبت کنم. ب نظرتون چقدر طول میکشه ب حقم برسم؟؟ خوزستان آبادان خدا خیرتون بده
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.