دادراه خدمات مشاوره رایگان (پرسش و پاسخ حقوقی رایگان) خود را با هدف پاسخگویی به نیاز مخاطبان به مشاوره های ساده و فوری ارائه می کند. سیاست دادراه این است که در کمترین زمان ممکن به سوالات کاربران پاسخ دهد. سوالات کاربران در دسترس مشاوران و وکلای عضو دادراه قرار می گیرد و این وکلا و مشاوران می توانند نظر خود را ارائه نمایند. تمام پرسش ها توسط کارکنان متخصص دادراه برچسب گذاری می شوند و به صورت عمومی منتشر می شوند، تا کاربران دیگر نیز بتوانند در کمترین زمان سوالاتی که قبلاً پرسیده شده است را پیدا و مطالعه نمایند. از آن جا که پرسش ها و پاسخ ها به صورت عمومی منتشر می شود، هر گونه مطالب توهین آمیز، یا حاوی نام افراد حقیقی و حقوقی، آدرس، تلفن، ایمیل، وب سایت و لینک و ... حذف یا ویرایش می شود.
☚برای شروع مشاوره کافی است متن سوال خود را تایپ کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.
1405/2/24
مستمری بگیری و عضو هیات مدیر غیرموظف شدن
سلام . خانومی که مستمری پدر فوت شده اش را میگیرد ، اگر عضو هیات مدیره غیرموظف یک شرکت تعاونی شود ، جهت سرکشی و مشاوره بدون حقوق ، آیا مستمری قطع میشود ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
پدر بزگ من یه خونه داشتن که با برادرش شریک بودن و سند به اسم برادرش هست حالا برادرش فوت کردن ولی تو وصیت نامه نوشتن که با برادرم شریک هستم ولی وصیت نامه دستی است شاهد هم دارن کپی وصیت نامه را دارن برادرش سواد نداشت یکی دیگه نوشته چکار کنه که حقش را بگیره
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
بابت ملک روستایی 8 رای مختلف از اداره ثبت و هیات نظارت و شورای عالی ثبت و دیوان عدالت اداری تا مرحله ماده 79 دارم حتی در دادگاه گفتند یک چهارم آن بابت تنصیف دارایی و نسبت به این رای همسرم اعتراضی نکرد فقط همسرم نتوانست مرا طلاق دهد سپس تاریخ مزایده مشخص شد ولی قبل از روز مزایده برادر همسرم با قولنامه سوری توقف اجرا گرفت الان رای بدوی و تجدید نظر به نفع من صادر شده ولی دوباره اعتراض کردند آیا راهی وجود داره جلوی آزار و اذیت آنها گرفته شده و رای اجرا شود
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
با سلام اینجانب یک قطعه زمین کشاورزی دارم .سال 1402 یک خط لوله از سد برای تامین آب شرب وکشاورزی از داخل زمین بنده و بقیه زمین دارن که هم مرز هستیم گذشته .بدون اینکه از ما اجازه بگیرن این لوله آب در عمق 4متری کار گذاشته شده.و از اون موقع تا امروز نتونستیم کشت وزرع کنیم .البته زمین ها همه دیم هست.چطوره میتوانیم مطالبه خسارت کنیم.این لوله از سد که چند کیلو متر از ما دور هست اومده تو زمین کشاورزی .البته روستاییان خسارت گرفتن بخاطر عبور لوله اب
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
با سلام .سال 1402 یک پروژه احداث و کار گذاشتن لوله آب برای تامین آب شرب شهر وکشاورزی از سدی که چندین کیلومتر از ما فاصله داره اجرا کردن .و لوله رو در عمق 4 متری کار گذاشتن .این خط لوله از وسط زمینهای کشاورزی گذشته بخصوص زمین بنده بدون اجازه بدون حتی انعقاد قراردادی لوله رو کار گذاشتن .وبعداز حفاری و نصب لوله حتی خاک اضافی هنوز تو زمینها دست نخورده باقی مونده وما نتونستیم تا به امروز کشت کنیم .آیا میتوانیم مطالبه خسارت بکنیم،؟؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام وقت بخیر دختر 10ساله دارم دوهفته پیش تصادف کرده و 5مهره کمرش ترک برداشته از تی 5تا12 کارهای پزشکی رو انجام دادم و دکتر طول درمان سه ماهه داد درصد خسارتش چقدر هست
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام خدمت وکلای عزیز. بنده مبلغ 400 میلیون تومن از بنده خدایی بعنوان قرض دریافت کردم ( به صورت درهم امارات) و در قبالش یک چک صیادی ثبت شده بهش دادم (در ثبت چک هم نوشته شده بابت پرداخت قرض و تادیه دیون و گیرنده هم در سیستم تایید کرده است). مبلغ 400 میلیون رو در امارات به درهم بهش دادم و چک رو ازش گرفتم و در حال حاضر چک دست خودم (صادرکننده) هست . حالا گیرنده ادعا کرده اون مبلغ بابت سرمایه و شراکت بوده و نه قرض. میخاستم بدونم در دادگاه چگونه باید دفاع کنم؟ممنون
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
تصادف در حالت مستی منجر به جرح
سلام وقتتون بخیر بنده یه تصادف داشتم که توی کروکی پلیس دلیل اصلی حادثه مستی قید شده و کیت عدد 120 رو نشون داده و من منکر شدم و گفتم از دهان شوی استفاده کردم حالا طبق قانون 718 قانون مجازات اسلامی که تصادف در حالت مستی منجر به جرح به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور محکوم میشود ایا مجازات حبس رو به من میدن؟ من بیماری ms دارم ایا تخفیفی قائل میشن؟ من کاملا منکر شدم.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
با بنده تماس گرفتن از شرکت اپراتور مخابراتی و گفتن که از طرف شرکت ر* برنده ماشین شدین اول خرید محصولات آف خوردهی مارو انجام بدید بعدش کد قرعه کشی رو براتون ارسال میکنیم و پس از پرداخت جوابی به من ندادن شماره حساب کسی که براش پرداخت رو انجام دادم دارم چطور میتونم پولم رو برگردونم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
1405/2/24
با سلام .من قصد خرید خانه مسکن ملی را دارم که هیچ سند و مدرکی برای انتقال ندارد و از نظر دولت خرید انها غیر مجاز اعلام شده است .ولی با توجه به شرایط مالی که دارم ناچار به خرید این خانه هستم .با گرفتن چه وکالت و تعهدی از فروشنده میتوانم از بابت خرید خانه و پرداخت اقساط آن توسط فروشنده مطمئن باشم ؟آیا در صورت فوت فروشنده دچار مشکل میشوم؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من به خاطر درگیری از کسی شکایت کردم پزشک قانونی رفتم ولی زمینه پرونده نکردم و پرونده از دادسرا برگشت خورد کلانتری حالا زنگ میزنن میگن جواب پزشک قانونی بیار منم نبردم الان منصرف شدم از شکایتم آیا مختومه میشه یا باید برم کلانتری؟ از شکایتم پشیمون شدم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
جبران کمبود نقدینگی خریدار با رهن
با درود و احترام من میخواستم یک واحد آپارتمان رو به ارزش 11 میلیارد تومن بفروشم، بنگاهدار میگه خریدار 10 میلیاردش آمادهست و یک میلیارد باقی مانده رو از طریق رهن تامین میکنیم، این مورد مسئلهای نداره؟ سپاسگزار
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام و درود جسارتا من چند وقت دیگه وارد حرفه وکالت میشم و برای دفتر یه سوال دارم بعد اتمام کاراموزی که خواستم دفتر بزنم ملکی داریم که برای خودم نیست و برای مادرم هست دو واحد کلا روی هم کلا یعنی دو طبقه میشه برای مدتی اونجا دفتر کنیم چون کاربری مسکونیه بدون تغییر کاربری مسکونی اونجا رو دفتر کرد؟؟ و همینطور بدون اطلاع به اون واحد چون وکالت شغل تجارتی هم نیست میپرسم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام یک پرونده داریم در مورد املاک هست که در روستایی واقع هست نظریه کارشناس یک نفر اشتباه بود کلان رفته به هیت سه نفره هیت به نفع من نوشته که در پلاک های فرعی راه مشاهده نشده و حقوق ارتفاقی هم نیست در سوابق ثبتی و من با دو همسایه اطراف خود هم که پلاک فرعی دارند راه مشاهده نشده هم در دفتر اظهار نامه های ثبتی و هم در خود اظهار نامه که از از آن شخص خریدم مشاهده نشده و نوشته چون زمین باز بود یک وقتی رفت آمد کردن و حتی زمین بالاتر از من هم مال ورثه خودمان هست یعنی میخواهند هم این زمین خودم را جاده خرمن و بالا تر از خود را به جهت شمال را خرمن گاه اهالی کنند بهانه هم شده قولنامه من که حد شرقی زده جاده خرمن ولی در نقشه هوایی سال های قدیمی خانه و انبار و غیر دید میشود و اظهار نام سال 1317هم جاده زده نشده و طرف مقابل هم هیچ مدارکی ندارند سوال بنده این هست الان که هیت سه نفر به من رای نوشته که این جزی از پلاک 24هست و راه و حقوق ارتفاقی نیست در ثبت اسناد قاضی به هیت بالاتر ارجاع داده 5نفره چون میترسم این قولنامه را نشون میدهند و بقیه مدارک نشون نمیدهند تا چند تعداد ارجاع میشود کارشناسی
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من دو سال پیش 160 از اقای قرض گرفتم اونم 4 ماه بعد یه برگه اورد ومن وخانمم امضا واسر انگش زدیم وچون اشنا بود نگاه نکردم چی نوشته بعد متوجه شدم خانه مسکن ملی نیمه کاره رو مثلل با اون قرداد ازمن خریده وتازه 8 ماه کخ تحویل دادن خانه رو ورفته توش نشسته بدون اینکه من بفهمم ایا میتونه ادعای مالکیت کنه این خونه ها اصلاقابل خریدو فروش هستن چون وام به اسم منه وخونه به اسم منه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
حضور شاهد شاکی در جلسه اول دادگاه
سلام بنده از فردی به دلیل توهین و افتراء و الفاظ رکیک و تخریب عمدی اشیاء شکایت کردم شاهد هم دارم آیا در جلسه اول دادگاه شاهد هم باید حضور پیدا کنه ؟ چون شاهدم کار داره اون روز ، بهم گفت جلسه اول شاهد نمیخواد خودت برو ولی پایین متن ابلاغیه نوشته به همراه ادله و مستندات و شهود در شعبه حاضر شوید و اگه شاهدم نیاد چیكار کنم؟ با تشکر.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
من بیمه ی زنان خانه دار بدون درمان دارم دیگر توان پرداخت حق بیمه رو ندارم میخواستم ببینم میتونم بیمه ام رو قطع کنم و پولی که داده ام برگشت داده میشود؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
آپارتمانی در سال 1385 با پدرم خریدیم ولی پول از حساب پدرم انتقال داده شد ولی بنام مادرم زدیم بنده که پسر بزرگ خانواده هستم این آپارتمان رو در سال 91 با مادرم صلح عمری میکنم و حق فسخ را از او سلب و ساقط میکنم در سال 96 از مادرم وکالت فروش امول غیر منقول بلاعزل میگیرم و سند را بنام خودم میزنم و آپارتمان را در سال 98 میفروشم آیا الان مادرم میتواند در خواست ابطال معاملات کند
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
حضور شاهد شاکی در جلسه اول دادگاه
سلام بنده از فردی به دلیل توهین افتراء و الفاظ ركیک تخریب عمدی اشیاء شکایت کردم و شاهدم دارم . آیا در جلسه اول شاهدم باید حضور پیدا کنه؟ چون شاهدم اون روز کار داره بهم گفت جلسه اول شاهد نمیخواد خودت برو ، ولی توی متن ابلاغیه نوشته به همراه ادله و مستندات و شهود خود در شعبه حاضر شوید و اگه شاهدم نیاد چیکار باید کنم ؟ با تشكر از شما.
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
با سلام بنده آبان1404یک موتور پیشتاز مدل1403 رو به قیمت80میلیون تومن خریدم، و75تومن نقد دادم و 5تومن رو قرار بود بعد بدم،یکی از دوستان موتور رو از شهرستان برای من به اسم خودشون با فروشنده قولنامه کردند و فرستادند، موتور رو که دیدم با فروشنده تماس گرفتم که موتور دزدگیرش برداشته شده و راهنماش هم باید عوض بشه،به نتیجه رسیدیم و 3800بابت دزدگیر و راهنما کم شد و 1200براش انتقال دادم،موضوع اینه که موتور چون سندش حاضر نبود قرار شد دوماه آینده مدارک رو دستم برسونند و داخل قولنامه ذکر کردم اگر مدارک ظرف دوماه آینده نیاد حق فسخ دارم و میتونم خسارتمو ازش بگیرم، دو ماه بعد برای مدارک پیام دادم میگن که شما3800بدهکاری، اولش قبول نکردم ولی بعدش گفتن باشه بیا پولتو میدم مدارکو بده گفتن باشه و قبول کردند ولی الان7ماهه مدارک رو بهم نمیدن و با هزارتا بهانه امروز و فردا کردند، الان میگن من خودم موتورو از کس دیگه ای خریدم و هنوز مدارک رو بهم ندادن، الان من چکار کنم که بتونم معامله رو فسخ کنم یا مدارک بگیرم؟ اولویت با گرفتن مدارک هست و میخوام بدونم چقد طول میکشه و خرجش چقده و اینو بعد میتونم از فروشنده بگیرم؟ دوم اینکه قولنامه به اسم دوستمه و من پول رو برای فروشنده زدم و رسید هم دارم، الان میتونم شکایت کنم یا دوستم باید اقدام کنه؟ ممنون از پاسخگویی همه وکلای عزیز، حقیقتش بنده در روستا هستم و امکان مراجعه حضوری ندارم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
آیا مادری که آپارتمانی درسال 1391 بنام پسرش صلح عمری کرده و حق فسخ را از خود سلب و ساقط کرده ولی در صلح نامه حافظ منافع مادم العمر میباشد و اینکه در سال 1396 برای انتقال سند بنام پسرس وکلات فروش اموال غیر منقول بلاعزل داده و پسرش سند را بنام خودش کرده و آپارتمان در سال 1398 بفروش رفته آیا مادر میتواند در سال 1405 معاملات را ابطال کند
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام من با موتور تصادف کردم زدم به عابر پیاده که بادوچرخه بود و مامور من رو مقصر کرد بچه هیچیش نشده فقط یه زخم برداشته بعد هاشا کرد بیضه هام درد می کنه دندونم درد میکنه اورژانس بردش بیمارستان پدرش میگه حکم جلبتو می گیرم این چطور میشه می تونه حکم جلب منو بگیره و اینه موتور من داخل پارکینگه تا رضایت نده در نمیاد؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
امتیاز مثبت در مصاحبه فرزند جانباز
آیا طبق قانون فرزند جانباز زیر 25٪ پذیرفته شده در سهمیه آزاد آزمون استخدامی ، در مصاحبه دارای امتیاز مثبت است ؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
با سلام من در اغتشاشات دی ماه از طرف بسیج بودم و تیر کلاشینکف به کف دستم و به رون پام اصابت کرده و تیر درپام هست و انگشت 1.2.3دستم مشکل حرکت داره و بیشتر از ده کیلو نمیتونم بلند کنم و تیردر چربی هست به صورتی که نمیشه درآورد اگر در بیاد وام فلج میشه و نمیشه جراحی کرد از بابت حوزه و مدارک پزشکی و سند و همه چیز هم اوکی هستش آیا به من جانبازی تعلق میگیرد و چند درصد میشه
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
سلام4سال پیش همسرم به بهانه مریضی خونه رو ترک کرد حالا تمکین داده به شهر دیگه زادگاهم هس برم و گفته من خونه روترک کردم بخاطر مشکلاتی ک برام پیش اومدوام گرفتم وماهی 35میلیون قسط میدم واگه برگردم کاروتوان پرداخت وامها ازدست میدم قاضی حق ب اون داد حتی نذاشت بخونم صورت جلسه چی نوشتن تجدیدنظر هم تو یهفته جوابش اومد گفت دلایلت قانونی نیس چکار کنم رفتوآمد هرروز برای کار به شهر دیگه هم سخته هم زمانبر چکار کنم بعد چند سال تو کارم جا افتادم اگه به اون شهر برم نصف این حقوقم بهم نمیدن
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
همسرم وانت را به راننده ای کرایه داد که روی ماشین کار کند راننده با پدر و پسری تصادف کرد منجر به شکستگی شد و بیمه هزینه بیمارستان را تقبل کرده اما فرد اسیب دیده میخواهد شکایت کند که همسر مرا به زندان بیاندازد در صورتی که افسر هم شاهد بوده که راننده همسر من نبوده و گواهینامه فرد کرایه کننده را ضبط کرده اند . آیا همسرم به زندان میرود؟
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
ایا میتوانم مطالبه کمبود سهم الارث کنم
سلام و وقت بخیر. لطفا راهنماییم کنید.پدر شوهرم سل 89 فوت کردند. همان سال ماترک ایشان بین وراث تقسیم شد که شامل زمین مزروعی و زمین مسکونی بود. وراث شامل سه پسر و سه دختر بودن.و در تقسیم نامهای که با توافق وراث نوشته شد و هرگونه اعتراض از انها سلب شدو به موجب آن به هر پسر 5000 متر زمین مزروعی و 600 متر زمین مسکونی و به هر دختر 2500 متر مزرعه و 300 متر مسکونی رسید. همسرمن بعد 8 سال خواست زمین مزروعی خود را بفروشد که متوجه شد زمین مزروعی خودش 4117 متر هست و مهندس اورد و دوربین زد و متوجه شد مقدار سهم دوبرادر حدود نهصد متر زیاد است و هنوز فروخته نشده و هم اینکه متوجه شدند مساحت کل زمین با دوربین،مقداری کمتر از مساحی با دست در سال 79 بوده(695) متر و بنابراین به هر دختر 2422 متر و به هر پسر 4844 متر زمین مزروعی میرسد و با این مساحت جدید من وارث پسر هفتصدو خورده ای زمین کم دارم و در حالی که دو برادر جمعا حدود 700متر اضافه بر سهم خود دارند. و از سوی دیگر یه سری از ورثه زمین مسکونی و مزروعی را فروختهاند،وحتی برخی خریداران برای زمینهای مسکونی سند گرفتند.و همچنین یک خواهر هم که زمین مزروعی اش هنوز در دست خودش هست یعنی فروخته نشده و همجوار زمین مزروعی من است، حدود66 متر اضافه دارد بر طبق مساحت جدیدبادوربین(Gps). میخوام بدونم من چطور میتونم زمینم کمبود خودم را پس بگیرم یعنی چطور دادخواست مطرح کنم. من اصل تقسیم نامه را قبول دارم فقط مقدار سهم الارث من که تو تقسیم نامه نوشته شده کمبودش رو میخوام. و حدودا 4 سال با ورثه خواهش کردیم که با ما همکاری کنند و زمینم را پس بدهند ولی انها قبول نکردند.در ضمن آخر تقسیم نامه این جمله نوشته شده، این تقسیم نامه به تراضی وتوافق شرکا انجام گرفته و هر کدام مالک مقسومه خود می باشد و هیچ یک را بر دیگری حقی متصور نیست و اقرار و اظهار نمودندکه زمین های موروثی پدری برابر این صورتمجلس تفکیکی عادی بین وراث تقسیم شده و هر گونه ایراد و ادعا و اعتراضی را از خودسلب و ساقط نموده اند،و همچنین چهار جهت هر قسمت زمین مشخص شده و قاضی بخاطر همین جمله حکم به بی حقی بنده داده و در تجدید نطر هم تایید و قطعی شده است. به گفته وکیلم بخاطر همین جمله نمیتونیم 700 متر کمبودی خودت را بخواهید. درحالی که ما براساس همین تقسيم نامه که،سهم هر پسری را 5000 تعیین کرده توافق و حق اعتراص از خود سلب کردیم در حال که الان سهم من 4117 متر هست!خواهش میکنم راهنمایی کنید آیا حکمی که قاضی صادر کرده دیگه راهی براش نیست؟آخه مگه میشه دوبرادر هرکدام 5000و خوردهای متر داشته باشن دوتا باهم حدود 700 متر زیاد دارن و خواهران هم هر کدام مقدار ناچیزی کم دارند و فقط سهم من خیلی کم است(735). دوبرادر که زمین اضافی دارند مجاور من نیستند با فاصله سه قطعه که متعلق به خواهران ایت واقع است. مجاور هم نیستیم.. یعنی هیچ قانونی براش نیست؟! بنده طی شکایتی که داشتم و وکیل هم داشتم و بنا به نظروکیل دادخواست ابطال تقسیم نامه داده بودیم نهایتا قاضی حکم بر بیحقی من داده و در تجدید نظر هم تأیید و قطعی شده است ومن پیش قاضی رفتم و توضیح دادم وراهنمایی خواستم و ایشون گفتن دوباره دادخواست بده، فقط دوباره بنام ابطال تقسیم نامه نباشد. ولی با دو وکیل که مشاوره کردم گفتن نمیشه کاری کرد چون در نهایت همین حکم جلوی ما را میگیرد. خواهشا لطفا راهنمایی کنید. ایا مطالبه سهم الارث میتونم بکنم در دادخواست جدید بر علیه کل ورثه یا از همون چند نفر
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
گرفتن حق ارث پدری و اثبات اون مطابق با تقسیم نامه
باسلام پدر بنده 20 سال میشه فوت کرده 390متر زمین به او بابت حق ارث پدری دادن بعداز فوت ایشان ماحدود زمین خودمون رو میدونستیم مطابق بافروشنامه های که داشتیم مقداری از زمین هارو پدرم درزنده بودن فروخته بود بعد از فوت پدرم عمه من زمین مارو به مقدار 230 متر تصرف کرد بعداز شکایت متوجه شدیم 1200متربانظر کارشناس کم هستش،ولی قاضی گفت شکایت ما اشتباه بوده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...1405/2/24
کالای قاچاق گرفته شده توسط باربری
سلام بنده پارسال یه بار از سمت اراک به تهران فرستادم ک قم گرفتنش و گفتن قاچاق سند گذاشتم و ماشینمو گرفتم الان یه سال پیگیر پرونده نشدن صاحب بارم نمیاد باربری ام بنده من چه کار کنم سند مو بگیرم
ادامه ی مطلب و پاسخ ها ...خطایی رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید
کاربر گرامی؛ در حال حاضر ارسال کد از طریق پیامک با اختلال سراسری مواجه است. در صورتی که هم اکنون پیامک به دست شما نرسید، لطفا در زمانی دیگر مجددا تلاش نمایید.